regeringsuppdrag om körkort ur genusperspektiv

Diversion

New member
Här hoppas jag man tillämpar en form av sunt förnuft. Eftersom innehavaren av körkortet är kvinna så resonerar hon antagligen sunt och skaffar sig inte en hoj som är större än hon kan hantera.

Nackdelen med nätet är att det är svårt att uttyda sarkasm, ironi etc. Menar du allvar?
 

gundj

New member
Här hoppas jag man tillämpar en form av sunt förnuft. Eftersom innehavaren av körkortet är kvinna så resonerar hon antagligen sunt och skaffar sig inte en hoj som är större än hon kan hantera.

Precis, så som med stora SUV,ar med en liten 1,50m dam knappt synlig bakom ratten på väg att ramma allt i sin väg. Eftersom hon har B-kort använder hon sunt förnuft och väljer en bil hon kan hantera. ( jag såg nämligen exakt det inträffa idag)
Och för att inte bli hudflängd, det finns män som bär sig lika dumt åt.
 

tersan

New member
Jag hade inte en aning om att det var undersökt och fastslaget.
Men då är vi ju iaf ett steg närmare en lösning, det som Maria lade fram i reportaget lät ju vettigt.
Ett förtydligande: det är din teori om att det skiljer i medellängd mellan könen som är undersökt.
Vilka konsekvenser detta kan ha för uppkörning är en del av själva frågeställningen här.
Min poäng var att du verkar ha missförstått vad genusfrågan handlar om. :wink: Eller också missförstod jag ditt inlägg fullständigt, välj själv. :)
 

påK-en

New member
Ett förtydligande: det är din teori om att det skiljer i medellängd mellan könen som är undersökt.
Vilka konsekvenser detta kan ha för uppkörning är en del av själva frågeställningen här.
Min poäng var att du verkar ha missförstått vad genusfrågan handlar om. :wink: Eller också missförstod jag ditt inlägg fullständigt, välj själv. :)

Hur menar du? :confused:
Har en kortväxt kille lättare att klara provet än en tjej med samma längd??
Jag inbillar mig att problemet med att klara provet sitter i problem med att det kan vara besvärligt för en kort person - inte att tjejer ska ha problem just för att dom är tjejer.
 

HkanB

New member
Hur menar du? :confused:
Har en kortväxt kille lättare att klara provet än en tjej med samma längd??
Jag inbillar mig att problemet med att klara provet sitter i problem med att det kan vara besvärligt för en kort person - inte att tjejer ska ha problem just för att dom är tjejer.

Precis, exempelvis 150 cm är väl lika högt/lågt oavsett kön, eller?
 

Reese

New member
Precis, exempelvis 150 cm är väl lika högt/lågt oavsett kön, eller?

Det skiljer en hel del i styrka mellan kvinnor och män. Sen jämförelsen med bilar kanske inte är så fel ändå.

Även om jag skulle ha råd med en super sportbil så skulle jag aldrig köpa en. För jag kan inte hantera en låg fet bil med en motor som skickar mej till månen på 10 sekunder. Så tror jag även många motorcyklister resonera.

Man köper en mc med hjärta. Men även hjärna. Vissa undantag finns (de utan hjärna). Därför har vi olika åldrar för körkorten. Så hjärnan skall hinna växa till sig på dom som saknar. Därför får majoriteten av unga mc-förare stå tillbaka i ett par år. Men vi hoppas ju att det sparar liv.

Att kugga kvinnor på löpande band sparar inte liv. Det är enbart kränkande mot kvinnor. Så jag hoppas på ett bra uppkörningstest. Som fokuserar på trafik och flyt i körning. Och där man accepterar att man får vända sin mc på ett lugnt och säkert sätt (med eller utan fötter i backen). Så länge man inte utsätter sig själv eller medtrafikanter för någon fara.
 

tersan

New member
Hur menar du? :confused:
Har en kortväxt kille lättare att klara provet än en tjej med samma längd??
Nej, jag menar precis det jag skriver. Möjligt att förtydligandet var onödigt, men jag har lite svårt att tolka vad Hobbe skriver och menar.

Kvinnor är kortare än män, det är statistiskt säkerställt. Något annat har jag varken sagt eller menat. Hoppas jag var tydlig nu. ;)

Jag försökte ha nån sorts genusperspektiv här, men... alltså... det var nog inte rätt ställe. :(
 

HkanB

New member
Det skiljer en hel del i styrka mellan kvinnor och män. Sen jämförelsen med bilar kanske inte är så fel ändå.

Även om jag skulle ha råd med en super sportbil så skulle jag aldrig köpa en. För jag kan inte hantera en låg fet bil med en motor som skickar mej till månen på 10 sekunder. Så tror jag även många motorcyklister resonera.

Man köper en mc med hjärta. Men även hjärna. Vissa undantag finns (de utan hjärna). Därför har vi olika åldrar för körkorten. Så hjärnan skall hinna växa till sig på dom som saknar. Därför får majoriteten av unga mc-förare stå tillbaka i ett par år. Men vi hoppas ju att det sparar liv.

Att kugga kvinnor på löpande band sparar inte liv. Det är enbart kränkande mot kvinnor. Så jag hoppas på ett bra uppkörningstest. Som fokuserar på trafik och flyt i körning. Och där man accepterar att man får vända sin mc på ett lugnt och säkert sätt (med eller utan fötter i backen). Så länge man inte utsätter sig själv eller medtrafikanter för någon fara.

Det finns de som inte håller med dig. De som rekryterar till våra "räddningstjänster" t.ex. Där är biologiska skillnader eliminerade blott och enbart på politisk grund. Man ändrar och sänker krav för att nå politiskt korrekta genusneutrala mål.

Vad har sen supersportbilar med det här att göra...det är inte svårare att köra en en sån eller en Panigale än en ER6:a...
Det svåra sitter inte i högerhanden utan i huvudet! Ren motorik åsido så är det en fråga om omdöme.

Att kugga kvinnor på löpande band för att de är just kvinnor är fel. Att kugga kvinnor på löpande band för att de ev. skulle göra något fel är helt rätt.
Så tills det är utrett så...sen skall man inte glömma bort att det finns en psykologisk bit i det hela...som är rätt svårmätbar.
 

påK-en

New member
Nej, jag menar precis det jag skriver. Möjligt att förtydligandet var onödigt, men jag har lite svårt att tolka vad Hobbe skriver och menar.

Kvinnor är kortare än män, det är statistiskt säkerställt. Något annat har jag varken sagt eller menat. Hoppas jag var tydlig nu. ;)

Jag försökte ha nån sorts genusperspektiv här, men... alltså... det var nog inte rätt ställe. :(

Vad jag förstår, så menar du ett det ur genusperspektivet finns en annan koppling än kroppsstorlek. Den enda erfarenhet jag har i sammanhanget är att min dotter är 169 cm lång och att det inte var några större problem för henne med körkortsprovet.
 

Diversion

New member
Så om jag fattat det rätt så skall man göra provet enklare för kvinnor medelst lättare/lägre hojar och helt enkelt utgå ifrån att alla som då klarar provet visar på sådan självkännedom att de inte väljer en för stor hoj trots att de formellt sedan inte finns några hinder för det?

Jag vill ha C-kortet för privat bruk. Är det okej om jag kör upp med med en pick-up då?

Det stör mig verkligen att skenvetenskapen som kallas genusvetenskap fått sådant inflytande i en organisation som främst skall handla om MC. Snart kommer väl Sveland att bjudas in och hålla ett långt tal om de "patriarkala" strukturerna.
 

Maru

New member
Precis, så som med stora SUV,ar med en liten 1,50m dam knappt synlig bakom ratten på väg att ramma allt i sin väg. Eftersom hon har B-kort använder hon sunt förnuft och väljer en bil hon kan hantera. ( jag såg nämligen exakt det inträffa idag)
Och för att inte bli hudflängd, det finns män som bär sig lika dumt åt.

Nu pratar du bil. Och det kan ju faktiskt vara hennes gubbe som valt en stor och säker bil till frugan. ;)
 

Paerhc

New member
Att försöka se det här ur ett genusperspektiv är precis vad som behövs. Det handlar om lika möjligheter och inte bara om längd. Och om Maria Sveland, Nina Björk eller Ebba Witt Brattström kan bidra med något i den här frågan så är de varmt välkomna att hålla ett föredrag om det.

Men att se över varför kvinnor klarar att ta A-kortet i mindre utsträckning än män, trots att de i genomsnitt tar fler körlektioner, är definitivt något som bör genusanalyseras. Vi ska ha jämställdhet på alla områden i samhället.

Beträffande patriarkala strukturer så syns det allra mest inom religioner idag. Men de finns även i samhället i stort - till exempel inom näringslivet.

I samhället får kvinnor idag läsa vid universitet. De får rösta. Och män ses inte längre som intelligentare än kvinnor. Det här är frågor som faktiskt har varit sanningar tidigare.
Idag tar män lättare A-kort än kvinnor och en dag i framtiden kommer det också att låta lika löjligt som de övriga punkterna om saken bara genusanalyseras.
 

Diversion

New member
Att försöka se det här ur ett genusperspektiv är precis vad som behövs. Det handlar om lika möjligheter och inte bara om längd. Och om Maria Sveland, Nina Björk eller Ebba Witt Brattström kan bidra med något i den här frågan så är de varmt välkomna att hålla ett föredrag om det.

Men att se över varför kvinnor klarar att ta A-kortet i mindre utsträckning än män, trots att de i genomsnitt tar fler körlektioner, är definitivt något som bör genusanalyseras. Vi ska ha jämställdhet på alla områden i samhället.

Beträffande patriarkala strukturer så syns det allra mest inom religioner idag. Men de finns även i samhället i stort - till exempel inom näringslivet.

I samhället får kvinnor idag läsa vid universitet. De får rösta. Och män ses inte längre som intelligentare än kvinnor. Det här är frågor som faktiskt har varit sanningar tidigare.
Idag tar män lättare A-kort än kvinnor och en dag i framtiden kommer det också att låta lika löjligt som de övriga punkterna om saken bara genusanalyseras.

Jag vet inte vad en människa som för skattepengar varit med och tagit fram en rapport där man vill kriminalisera kritik mot feminism har att tillföra. Ej heller människor som hyllar teaterversionen av SCUM manifestet. Det är uppenbart att man varit framgångsrik med sin propaganda och nästlat sig in även i SMC.
 

Paerhc

New member
Det är klart att även jag anser att kritik mot feminism måste få framföras, vilket sker hela tiden, och SCUM-manifestet är ett sorgligt kapitel skrivet av en tydligt obalanserad människa. Men för mig är det viktigt att det måste råda lika möjligheter mellan kvinnor och män i hela samhället. En del av detta samhälle är uppkörningar och A-kort.

De namn jag nämnde vet kanske inte så mycket om motorcyklism, men det finns ju andra duktiga människor som gör ett bra jobb på genusfronten, och som säkert kan reda ut frågan om ojämställdheten vid uppkörningar, så att kvinnor och män får lika möjligheter i framtiden.
 

Diversion

New member
Det är klart att även jag anser att kritik mot feminism måste få framföras, vilket sker hela tiden, och SCUM-manifestet är ett sorgligt kapitel skrivet av en tydligt obalanserad människa. Men för mig är det viktigt att det måste råda lika möjligheter mellan kvinnor och män i hela samhället. En del av detta samhälle är uppkörningar och A-kort.

De namn jag nämnde vet kanske inte så mycket om motorcyklism, men det finns ju andra duktiga människor som gör ett bra jobb på genusfronten, och som säkert kan reda ut frågan om ojämställdheten vid uppkörningar, så att kvinnor och män får lika möjligheter i framtiden.

De namn du nämnde är människor som står för en människofientlig ideologi. Den så kallade genusvetenskapen som lever i symbios med statsfeminismen i Sverige har ingenting med jämställdhet att göra. Om vi håller oss till A-kortet så råder det redan lika möjligheter. Uppkörningen och teorin är densamma. Klarar man det inte så får man göra om det, svårare än så är det inte.
 

gundj

New member
Skrämmande läsning i inläggen ovan.
Menar ni verkligen på allvar att man skall låta 50% av populationen komma undan med ett lättare prov för att erhålla samma behörighet som den andra halvan erhåller efter ett svårare prov?
Är ni rädda för att säga att man får anpassa sig efter sin förmåga.
Alla personer oavsett kön kan inte klara allt.
I vissa extrema fall har man för att möta kraven på större andel kvinnor sänkt antagningskraven till så låg
nivå att de utgör en risk för sig själva och andra.
Eller skall vi sänka svårigheten för alla, tillbaka till den nivån som gällde på 80-talet kanske?
Det lär inte ge oss färre olyckor, det är säkert.

Och beträffande SUV,en som höll på att göra rent hus på parkeringen så var det ett svar på påståendet att kvinnor är kloka och väljer fordon dom klarar, det hade ju hon inte gjort. Oavsett om det var hennes mans bil så kan hon ju välja att inte köra den.

På vägen hem idag kom inte bilen framför mig iväg medan det var grönt ljus. Föraren letade i sin handväska efter något så vi fick stå en period extra.
Förmågan att välja rätt storlek gäller kanske inte väskor?
 
Top