@Diversion Genusstrunt eller inte så är det ett faktum att kvinnor och män lyckas olika på uppkörningen och det beror inte på att kvinnor är oförmögna att köra MC. Det beror inte på att kvinnor tar för få lektioner. Det beror heller inte på att kvinnor kör sämre än män. Men med en genusanalys kommer man förmodligen fram till vad det beror på och hur man åtgärdar det.
Folk på högskolan som inte har läshuvud kommer förr eller senare fram till att det är på det viset och läser det de är förmögna att läsa. Men om det visar sig att kvinnors resultat är sämre än mäns och det inte beror på individuella orsaker, så bör man kontrollera vad som är bekymret. Jag anser att det ska vara lika möjlighet för kvinnor och män på alla områden.
Om man inte har samma förutsättningar hur skulle man då kunna ha lika möjligheter? Om man nu inte med möjligheter menar lika lätt eller svårt som.
Inte för att jag på något sätt tror att det har med fysiska förutsättningar a la muskler och längd att göra alls. Det finns ett antal kända skillnader, biologiska sådana mellan könen, även om en del av det politiskt aktiva etablissemanget försöker låtsas som om barn både avlades och föddes in vitro/ex utero eller nåt sånt. Likaså verkar man kreativt förtränga att mamman praktiskt nog för det mesta inledningsvis alltid har maten på sig och med sig! Nog om detta.
Det finns alltså skillnader, tur är väl det förresten...låt oss för resonemangets skull anta att att det finns skillnad(er) som manifesterar sig på sådant sätt att de är orsaken till det fullt mätbara fenomet "mer körlektioner, mer träning, bättre teoriprov och ändå mer underkända"! Undrar just vad som skulle hända då, givetvis med viss variation beroende på vad det nu vad som är orsaken.
För oss med kass till obefintligt bollsinne, det är ju bara att ta det och lida och är man dessutom som jag alldeles för kort för att kunna göra basketkarriär ändå så är det rätt kört...
Har inte jag, och alla andra utan bollsinne blivit negativt särbehandlade då vi alltid blev valda sist i skolan eller när det visade sig att proffskarriären-i valfri bollsport-liksom blev inställd. Eller de, f-n också en till, som inte kan dansa, hedersmedlemmar i som vi alla är i "Tre Fötter-en fot för mycket"...alltså våra två egna och denna någon annans som vi kliver på. Det är mycket vi inte kan och är förfördelade av och inte sjutton är det någon som vill göra en utredning!
Att det är ett faktum att kvinnor och män lyckas olika på uppkörningen, råder väl inga meningskiljaktigheter kring bara kring vad det beror på....och i det här fallet så får vi väl hoppas på att ingen har ställt en fråga som ingen vill ha svar på, egentligen.
Avslutningsvis...jag har sett liknande problem...i andra sammanhang och där var det verkligen provnerver det handlade om...bäst före, kunde allt, fick oss andra att känna oss ovärdiga för att sen vid provtillfället få monumentalt hjärnsläpp, mental härdsmälta...varje gång, presterandes resultat som fick oss vanliga medelmåttor att känna oss riktigt duktiga...
Kan man inte leverera när det gäller så...och det gäller väl rimligen vid alla prov, eller? Om det nu inte är så att....