regeringsuppdrag om körkort ur genusperspektiv

Jonkko

New member
Måste vara nått jag missat nu?
Jag trodde ni hadde samma teori och körlektioner i bilskolan för både män och kvinnor,men helt tydligt så har kvinnorna värre teori och körprov än männen om det nu skall göras lättare för kvinnor så att dom får samma utbildning som en karl får.
Riktigt bra och fy skäms Sverige som har diskriminerat kvinnor fram tills nu,äntligen blir det samma för båda könen (och hoppeligen för hen med?).
Jämställdhet med samma rättigheter och skyligheter är bara ett måste i dagens samhälle!
 

gundj

New member
Helt jämställt är det inte ännu. Hen får bara köra så länge hojen står på centralstöd. Och det är väl lugnast så.
.
.
.
.
Nynnar på Mats Rådberg och Rankarna, Peta in en pinne i brasan ;-)
 

HkanB

New member
Att försöka se det här ur ett genusperspektiv är precis vad som behövs. Det handlar om lika möjligheter och inte bara om längd. Och om Maria Sveland, Nina Björk eller Ebba Witt Brattström kan bidra med något i den här frågan så är de varmt välkomna att hålla ett föredrag om det.

Men att se över varför kvinnor klarar att ta A-kortet i mindre utsträckning än män, trots att de i genomsnitt tar fler körlektioner, är definitivt något som bör genusanalyseras. Vi ska ha jämställdhet på alla områden i samhället.

Beträffande patriarkala strukturer så syns det allra mest inom religioner idag. Men de finns även i samhället i stort - till exempel inom näringslivet.

I samhället får kvinnor idag läsa vid universitet. De får rösta. Och män ses inte längre som intelligentare än kvinnor. Det här är frågor som faktiskt har varit sanningar tidigare.
Idag tar män lättare A-kort än kvinnor och en dag i framtiden kommer det också att låta lika löjligt som de övriga punkterna om saken bara genusanalyseras.

Och när man kommer fram till att det beror på...

Alltså...jag har en kompis...en kille som är så kort att han sitter på ena låret för att få ned foten i backen på vilken hoj som helst...snudd på. Han lyckades fixa sitt körkort...så rimligen kan man i min ovetenskapliga snabbstudie utesluta längd som en faktor. Han är därtill inte heller byggd som Alexander Gustafsson om än då i kort version. Han är alltså både kort och klen.

Objektivt borde man kunna förvänta sig att alla som skall ha samma behörighet skall passa mot en minsta gemensamma nämnare när det gäller kunskaper och färdigheter, både innehavda och uppvisningsbara, eller hur? Om det nu beror på att det är inspektörer som negativt särbehandlar så skall det rättas till men om nu graden av underkännande beror på något annat blir det ju lite svårare.

Det verkar vara ett känt faktum att de flesta män[svepande generalisering] läser en platsannons tvärtom mot hur fruntimmer gör det[svepande generalisering] ...
Det där kan jag inte...och ett flertal kan-inte-punkter senare så...det där kan jag, klart jag skall söka...medans kvinnor[svepande generalisering] ger upp på första kan inte. Har man samma utgångsattityd även till körkort och förarprövning så lär nervositeten ligga mycket högre hos kvinnor än hos män. Det påverkar både uppvisningsbara färdigheter och det allmänna uppträdandet (i trafiken och med fordonet) som är en av de faktorer som skall bedömas.

Nej...det behöver inte genusanalyseras...bara analyseras...
Men det blir väl som med räddningstjänsterna om man inte kommer fram till "rätt svar"...att kravprofilen anpassas.
Endera så skall man kunna vissa saker eller så skall man det inte. Och skall man anpassa kraven...vilket jag tror att det här kommer att leda fram till så bör givetvis på ett helt neutralt sätt också de nya kraven gälla alla! Inte bara somliga.

Jag tvivlar uppriktigt på att någon av Maria Sveland, Nina Björk eller Ebba Witt Brattström kan tillföra särskilt mycket till det här.

Avslutningsvis, finns det formaliafel eller förekommer det granskning- eller bedömningsfel i samband med förarprov som kan förklara diskrepansen mellan nedlagd insats och faktisk utdelning som finns bland de kvinnor/tjejer som kör upp för motorcykel, så skall de självklart rättas till. Jag är tyvärr inte helt säker på att problemet bara ligger där...eller i något "strukturellt" rotat i något patriarkat som ingen sett ens på vykort det senaste decenniet. Jo, det finns patriarkat men den diskussion som rör dem är som att -inte öppna en burk mask- utan en hel maskodling och förs lämpligen någon annanstans.
 

Paerhc

New member
@Diversion

Där delar sig min uppfattning och din uppfattning, Diversion. Jag anser att de tre kvinnor jag nämnde är kompetenta kvinnor, men det är klart att de måste få kritiseras. Men det är ju något som sker redan idag.

Beträffande lika möjligheter vid uppkörning för A-kort, så delar jag inte din uppfattning om att det är lika villkor för kvinnor och män. Om man ser på det så ser man att fler män än kvinnor klarar av uppkörningen. Och när det sker trots att kvinnorna i genomsnitt tar fler lektioner än män, så är det inte jämställt och lika möjlighet för båda könen att klara provet.

Det handlar inte om att ha ett lättare prov för kvinnor och ett svårare för män, utan man måste se till att uppkörningen är upprättad på ett sätt som inte diskriminerar kvinnor. Det kan vara lika svårt som idag, men måste förändras så att provet inte missgynnar det ena könet.

Man måste anpassa sig efter förmåga och det gäller både kvinnor och män. Det gäller allt vi gör. Men det är inte självklart att uppkörningen ska ge sådana skillnader i resultat. Då finns det något i uppkörningen och/eller träningen inför uppkörningen som man måste förändra.
 

Paerhc

New member
@HkanB

Jag tycker att du har en hel del poänger. Jag ska inte dra patriarkatdebatten här för forumet är inte det rätta, men det är klart att en genusanalys vore på sin plats liksom på många andra områden. Och för att diskutera det ur ett genusperspektiv så kanske det blir så att kravprofilen ändras utan att svårigheten på uppkörningen blir lidande. Det kanske också blir så att körlektionerna ändras på ett sätt som kommer åt orättvisan med uppkörningen om det är möjligt att ta det den vägen.

Det hela kokar ner till att båda könen ska ha samma möjligheter vid uppkörningen och hur det slutar kan jag bara spekulera om och det tänker jag inte göra.
 

Maru

New member
Och beträffande SUV,en som höll på att göra rent hus på parkeringen så var det ett svar på påståendet att kvinnor är kloka och väljer fordon dom klarar, det hade ju hon inte gjort. Oavsett om det var hennes mans bil så kan hon ju välja att inte köra den.

På vägen hem idag kom inte bilen framför mig iväg medan det var grönt ljus. Föraren letade i sin handväska efter något så vi fick stå en period extra.
Förmågan att välja rätt storlek gäller kanske inte väskor?

Jag skrev "Eftersom innehavaren av körkortet är kvinna så resonerar hon antagligen sunt och skaffar sig inte en hoj som är större än hon kan hantera."

Det jag menar är att kvinnor som kör hoj (för att vara tydlig) oftast inte köper på sig en för stor maskin. Däremot förekommer större glidare hos mindre starka karlar men eftersom den hanteringen inte innefattas i något körkortsprov så kan man tydligen inte ifrågasätta den på samma sätt.
 

Diversion

New member
@Diversion

Där delar sig min uppfattning och din uppfattning, Diversion. Jag anser att de tre kvinnor jag nämnde är kompetenta kvinnor, men det är klart att de måste få kritiseras. Men det är ju något som sker redan idag.

Beträffande lika möjligheter vid uppkörning för A-kort, så delar jag inte din uppfattning om att det är lika villkor för kvinnor och män. Om man ser på det så ser man att fler män än kvinnor klarar av uppkörningen. Och när det sker trots att kvinnorna i genomsnitt tar fler lektioner än män, så är det inte jämställt och lika möjlighet för båda könen att klara provet.

Det handlar inte om att ha ett lättare prov för kvinnor och ett svårare för män, utan man måste se till att uppkörningen är upprättad på ett sätt som inte diskriminerar kvinnor. Det kan vara lika svårt som idag, men måste förändras så att provet inte missgynnar det ena könet.

Man måste anpassa sig efter förmåga och det gäller både kvinnor och män. Det gäller allt vi gör. Men det är inte självklart att uppkörningen ska ge sådana skillnader i resultat. Då finns det något i uppkörningen och/eller träningen inför uppkörningen som man måste förändra.

Det där är ju typiskt genusstrunt. Så fort kvinnor inte når samma resultat som män så är den omedelbara reaktionen att de diskrimineras, någon annan förklaring finns inte. Tänk om det är så enkelt att kvinnor generellt har sämre visuospatial förmåga? Jag säger inte att det är så men tänk om, vad skall man göra då, ett enklare prov. Gör man det så måste man se till att folk på högskolan som har problem med studierna får enklare tentor. Alla har inte samma läshuvud.

Alternativet är att inse att uppkörningen är till för att kontrollera din förmåga och att huvudsyftet inte är att det skall vara lika för alla via kompensation.
 

Diversion

New member
Jag menar att man ska tillämpa sunt förnuft. Godtyckliga är alla val vi gör i livet.

Det blir ju godtyckligt. I så fall vill jag att mitt B kort skall gälla C också. Jag menar vi får väl anta att jag har sådan självkännedom att jag inte sätter mig bakom ratten på en FH12:a.
 

Maru

New member
Det blir ju godtyckligt. I så fall vill jag att mitt B kort skall gälla C också. Jag menar vi får väl anta att jag har sådan självkännedom att jag inte sätter mig bakom ratten på en FH12:a.

Hur ska du kunna begränsa folks val i framtiden? Man måste väl kunna tillämpa sunt förnuft eller ska vi lagstifta om allt?

Du jämför med att sätta samman två olika körkortsklasser. Du kanske ska jämföra äpplen med äpplen.
 

gundj

New member
Jag inser vilken tur jag haft.
Jag körde upp för A på en 125,a och ändå får jag köra värsta hajjabajjan nu. Trots att jag inte förstår mitt bästa.

Men för att återgå till min fråga, vad är det ni vill?
Enklare prov för kvinnor men samma som nu för män?
Eller enklare prov för alla?
Enklare prov för alla betyder ju katastrof på vägarna då män inte förstår sitt bästa och köper större hoj än de körde upp på.
Då finns ju bara alternativet enklare prov för kvinnor kvar.
Analogt med det så skall också kvinnor ha billigare konsert och biobiljetter för risken är större att de får en lång person framför sig.

Det blir bara larvigt att dra diskrimineringskortet i den här frågan.
Jag anser att alla skall ha samma rättigheter och skyldigheter och ingen skall särbehandlas.
Det betyder också att bara för att kvinnor historiskt har behandlats illa så skall dom inte ha frikort i framtiden.

Och som jag skrivit tidigare, jag är övertygad om att det finns orsaker till att statistiken ser ut som den gör. Men ingen vill säga det för då får man skäll.

B T W jag håller upp dörren för kvinnor av gammal vana, nu inser jag att dom kan öppna dörrf*n själva.
 

Maru

New member
Det är inte frågan om ett enklare prov för kvinnor.

Maria hade ju ett lysande förslag i tv-inslaget. Låt de kortväxta köra upp på egen hoj eller om vissa körskolor har hojar med sänkningsats. Det sista, med sänkningssatsen, la jag till. Det är ju ett så enkelt ingrepp och vi är helt plötsligt på samma spelplan igen.
 

gundj

New member
Det är tillåtet idag att köra upp på egen hoj, var är problemet?

Och så vill jag att det skall vara möjligt att köra upp för A på effektsvag hoj för fartblinda :)
 

Diversion

New member
Hur ska du kunna begränsa folks val i framtiden? Man måste väl kunna tillämpa sunt förnuft eller ska vi lagstifta om allt?

Du jämför med att sätta samman två olika körkortsklasser. Du kanske ska jämföra äpplen med äpplen.

Låt mig nu få detta rätt. Du anser alltså att kvinnor skall få köra upp med en mindre hoj men ändå få behörighet A med motiveringen att kvinnor har så god självkännedom ingen av dem kommer att köpa en större hoj än hon behärskar? Är det vad du anser så gäller att B skall ge mig behörighet för C, en lastbil är bara en vanlig bil fast större.
 

Paerhc

New member
@Diversion Genusstrunt eller inte så är det ett faktum att kvinnor och män lyckas olika på uppkörningen och det beror inte på att kvinnor är oförmögna att köra MC. Det beror inte på att kvinnor tar för få lektioner. Det beror heller inte på att kvinnor kör sämre än män. Men med en genusanalys kommer man förmodligen fram till vad det beror på och hur man åtgärdar det.

Folk på högskolan som inte har läshuvud kommer förr eller senare fram till att det är på det viset och läser det de är förmögna att läsa. Men om det visar sig att kvinnors resultat är sämre än mäns och det inte beror på individuella orsaker, så bör man kontrollera vad som är bekymret. Jag anser att det ska vara lika möjlighet för kvinnor och män på alla områden.
 

Ove 60+

Active member
Läst lite fram o tillbaka i tråden. Visst är det skillnad mellan könen (- Gudskelov), och kanske inte bara statistiska skillnader i längd och sånt.

Ibland kommer frågan upp det om att ordna så att man kan sätta i båda fötterna helt i backen när man sitter på cykeln och det blir svar som att sänka hela hojen, sänka sadeln eller skaffa tjocka sulor. Oftast är det då någon av det fåtal kvinnor som finns på forumet som tar upp frågan, sällan någon man.

Jag tror det handlar om att de flesta kvinnorna är mer beroende av att känna kontroll över situationen än vad män generellt är. Själv är jag i den situationen att jag har problem att ta mig upp och av om hojen inte står på sidostödet(gammal och orörlig :p) men när jag väl är på plats sitter jag och duttar med tårna utan problem. Om jag råkat ställa mig över en grop rasar både jag och hoj omkull, inget problem det heller - man får väl resa upp ekipaget igen och kolla att ingen såg på.. :eek: Jag tror inte att så många damer har riktigt den attityden, kanske inte alla gubbar heller för den delen, men det gör livet lite enklare.

Jag tror att proven är gjorda efter mans mått. De skulle behöva en grundlig översyn liksom vilka motorcyklar som får användas på respektive nivå. Enhetshoj är helt orimligt när man inte kan justera förarplatsen som i en bil. Gäller att se skillnaderna även på manligt/kvinnligt beteende. :tummenupp
 
Last edited:

HkanB

New member
@Diversion Genusstrunt eller inte så är det ett faktum att kvinnor och män lyckas olika på uppkörningen och det beror inte på att kvinnor är oförmögna att köra MC. Det beror inte på att kvinnor tar för få lektioner. Det beror heller inte på att kvinnor kör sämre än män. Men med en genusanalys kommer man förmodligen fram till vad det beror på och hur man åtgärdar det.

Folk på högskolan som inte har läshuvud kommer förr eller senare fram till att det är på det viset och läser det de är förmögna att läsa. Men om det visar sig att kvinnors resultat är sämre än mäns och det inte beror på individuella orsaker, så bör man kontrollera vad som är bekymret. Jag anser att det ska vara lika möjlighet för kvinnor och män på alla områden.

Om man inte har samma förutsättningar hur skulle man då kunna ha lika möjligheter? Om man nu inte med möjligheter menar lika lätt eller svårt som.
Inte för att jag på något sätt tror att det har med fysiska förutsättningar a la muskler och längd att göra alls. Det finns ett antal kända skillnader, biologiska sådana mellan könen, även om en del av det politiskt aktiva etablissemanget försöker låtsas som om barn både avlades och föddes in vitro/ex utero eller nåt sånt. Likaså verkar man kreativt förtränga att mamman praktiskt nog för det mesta inledningsvis alltid har maten på sig och med sig! Nog om detta.
Det finns alltså skillnader, tur är väl det förresten...låt oss för resonemangets skull anta att att det finns skillnad(er) som manifesterar sig på sådant sätt att de är orsaken till det fullt mätbara fenomet "mer körlektioner, mer träning, bättre teoriprov och ändå mer underkända"! Undrar just vad som skulle hända då, givetvis med viss variation beroende på vad det nu vad som är orsaken.

För oss med kass till obefintligt bollsinne, det är ju bara att ta det och lida och är man dessutom som jag alldeles för kort för att kunna göra basketkarriär ändå så är det rätt kört...
Har inte jag, och alla andra utan bollsinne blivit negativt särbehandlade då vi alltid blev valda sist i skolan eller när det visade sig att proffskarriären-i valfri bollsport-liksom blev inställd. Eller de, f-n också en till, som inte kan dansa, hedersmedlemmar i som vi alla är i "Tre Fötter-en fot för mycket"...alltså våra två egna och denna någon annans som vi kliver på. Det är mycket vi inte kan och är förfördelade av och inte sjutton är det någon som vill göra en utredning!

Att det är ett faktum att kvinnor och män lyckas olika på uppkörningen, råder väl inga meningskiljaktigheter kring bara kring vad det beror på....och i det här fallet så får vi väl hoppas på att ingen har ställt en fråga som ingen vill ha svar på, egentligen.

Avslutningsvis...jag har sett liknande problem...i andra sammanhang och där var det verkligen provnerver det handlade om...bäst före, kunde allt, fick oss andra att känna oss ovärdiga för att sen vid provtillfället få monumentalt hjärnsläpp, mental härdsmälta...varje gång, presterandes resultat som fick oss vanliga medelmåttor att känna oss riktigt duktiga...
Kan man inte leverera när det gäller så...och det gäller väl rimligen vid alla prov, eller? Om det nu inte är så att....
 

GittanB

New member
Jag tog mitt A-kort för bara två år sedan. Innan dess var det bönpallen. Jag blev godkänd på förstå försöket. Visserligen är jag lång, men ganska klen. Jag övningskörde både privat och med trafikskola. På uppkörningen använde jag trafikskolans hoj. Den var precis lika stor då, som när jag övningskörde. Något moment som var fysiskt tungt ingick inte. Så jag kan inte på något sätt förstå hur det här med storlek och styrka skulle ha med saken att göra. Det är ju inte så att själva uppkörningen görs på en extra stor och tung hoj. Man använder den man tränat på.

Jag tror snarare att problemet är detsamma som med kvinnor som får hjärtinfarkt. Sjukvården missar deras infrakter oftare än männens, eftersom de inte beskriver symptomen på samma sätt som männen. Männens beteende är normen. På samma sätt kanske tjejen upplevs som osäker på uppkörningen, bara för att hon uttrycker sig på ett annat sätt än en kille. Trots att hon är precis lika säker/osäker som killen bredvid henne.

På min uppkörning så var jag förvånad över att min medföljande trafiklärare verkade så orolig för om jag skulle klara mig. Han verkade mer orolig för mig än för grabbarna, och bestämde att jag skulle köra sist av oss. Opsykologisk. Dels fick jag mer tid att oroa mig. Del ökade pressen på att fixa det, när grabbarna hade gjort det. Men någon ska ju vara sist...

Något om val av hoj. Trots att jag hade tillgång till en BMW K1300S under en tid så provkörde jag aldrig den. Den var för stor. Då någon föreslog att jag skulle prova asgarvade jag bara. Däremot har jag njutit av att provköra en 848a. Don efter person. Min 900SSie är precis lagom för mig.
 

Maru

New member
Låt mig nu få detta rätt. Du anser alltså att kvinnor skall få köra upp med en mindre hoj men ändå få behörighet A med motiveringen att kvinnor har så god självkännedom ingen av dem kommer att köpa en större hoj än hon behärskar? Är det vad du anser så gäller att B skall ge mig behörighet för C, en lastbil är bara en vanlig bil fast större.

Jag kan förstå att mitt svar till strikemaster kan uppfattas så. Det jag menar är att vid körkortsprovet så kan man underlätta med t ex sänkningsats. Men väl med kortet i handen bör man betänka sina begränsningar vid val av hoj. Det är där jag anser att män i större utsträckning väljer något vräkigare.
 

Paerhc

New member
@HkanB Det är just på grund av det du beskriver som en genusanalys är viktig. Kvinnor och män är olika men ska ändå ha samma möjlighet att klara en uppkörning för A-kort. Det är just där en genusanalys är så bra.

Jag tänker inte spekulera i vad den här utredningen kan komma fram till, men det är ett problem att så många kvinnor underkänns i förhållande till männen.
 
Top