HkanB
New member
Manöverprov: Det är samma lågfartsdel för alla, inga undatag eller anpassningar!
Då det verka råda viss förvirring om hur provet skall genomföras så finns det en hel del att läsa här i TSFS 2012:42 .
Det finns visserligen två tillägg men inget av dem förändrar eller påverkar förutsättningarna för manöverprovets utformning.
Intressant med tanke på den diskussion som förts i tråden där en del inte riktigt nog vill komma ihåg hur länge sedan de tog körkortet, egentligen!
Jag och många med mig hävdar att manöverprovet är orealistiskt och att det är konstruerat på ett sådant sätt att det är mer eller mindre omöjligt att klara av med hojar där hjulbasen överstiger en viss längd. Exakt hur lång den behöver vara för att passera det möjligas gräns skall jag låta vara osagt. Det finns förmodligen någon mekaniskt road person som kan räkna och/eller simulera fram det.
I vilket fall som helst så ger föreskriften inget utrymme för någon som helst anpassning! Det står klart och tydligt att..
För den som kört upp i modern tid så känner väl alla igen utplacerandet av koner på redan färdigmålade banor! Uppkörningen tar lång tid som det är ändå...skulle det dyka upp en gång...prövande, alla med olika hojar...så.
Det funkar inte och det vet man om. Och alla kör alltså på samma bana oavsett vilken hoj man kör upp på!
Så förutom att förskriften inte ger något svängrum så finns det därtill sannolikt praktiska skäl till att det ser ut som det gör.
Oaktat det så skulle det gå, att om man ville ta fram en matematisk modell som beskriver banan i termer av hjulbas, styrutslag några mulitplikatorer m.m och därigenom skapa fullt anpassnings- och skalbara banor.
Men och det är ett väldigt stort men...så ser det ju inte ut idag. Alla skall köra samma bana oavsett förutsättningar! Trafikskolorna skaffar de formelhojar som behövs för att fixa provet och ingen ser dem någon annanstans...handen upp, hur många har sett en modernare XJ 6 någon annanstans än på en trafikskola? Inte jag iaf...
Den enda antydning om ett möjligt ev. svängrum finns i
Då det verka råda viss förvirring om hur provet skall genomföras så finns det en hel del att läsa här i TSFS 2012:42 .
Det finns visserligen två tillägg men inget av dem förändrar eller påverkar förutsättningarna för manöverprovets utformning.
Intressant med tanke på den diskussion som förts i tråden där en del inte riktigt nog vill komma ihåg hur länge sedan de tog körkortet, egentligen!
Jag och många med mig hävdar att manöverprovet är orealistiskt och att det är konstruerat på ett sådant sätt att det är mer eller mindre omöjligt att klara av med hojar där hjulbasen överstiger en viss längd. Exakt hur lång den behöver vara för att passera det möjligas gräns skall jag låta vara osagt. Det finns förmodligen någon mekaniskt road person som kan räkna och/eller simulera fram det.
I vilket fall som helst så ger föreskriften inget utrymme för någon som helst anpassning! Det står klart och tydligt att..
I bilagan är båda banalternativen tydligt måttsatta och det finns inget i bilagan eller i texten som hänvisar till den något om att det finns något utrymme för anpassning av måtten till den prövandes fordon. Alltså...det finns fordon, hojar om man så vill med vilka det inte går att genomföra ett godkänt manöverprov. Inte på grund av en kass förare utan på grund av att det faktiskt är fysiskt omöjligt. Och då är det ändå gatlegala fordon vi pratar om.Lågfartsdel
29 §
Manöverprovets lågfartsdel ska utföras enligt figur 1 eller 2 i bilagan.
Förarprövaren ska avgöra vilket alternativ som ska genomföras.
För den som kört upp i modern tid så känner väl alla igen utplacerandet av koner på redan färdigmålade banor! Uppkörningen tar lång tid som det är ändå...skulle det dyka upp en gång...prövande, alla med olika hojar...så.
Det funkar inte och det vet man om. Och alla kör alltså på samma bana oavsett vilken hoj man kör upp på!
Så förutom att förskriften inte ger något svängrum så finns det därtill sannolikt praktiska skäl till att det ser ut som det gör.
Oaktat det så skulle det gå, att om man ville ta fram en matematisk modell som beskriver banan i termer av hjulbas, styrutslag några mulitplikatorer m.m och därigenom skapa fullt anpassnings- och skalbara banor.
Men och det är ett väldigt stort men...så ser det ju inte ut idag. Alla skall köra samma bana oavsett förutsättningar! Trafikskolorna skaffar de formelhojar som behövs för att fixa provet och ingen ser dem någon annanstans...handen upp, hur många har sett en modernare XJ 6 någon annanstans än på en trafikskola? Inte jag iaf...
Den enda antydning om ett möjligt ev. svängrum finns i
Såvitt jag vet finns det inga undantag utfärdade.35 § Undantag från dessa föreskrifter prövas avTransportstyrelsen.
Last edited: