regeringsuppdrag om körkort ur genusperspektiv

HkanB

New member
Manöverprov: Det är samma lågfartsdel för alla, inga undatag eller anpassningar!

Då det verka råda viss förvirring om hur provet skall genomföras så finns det en hel del att läsa här i TSFS 2012:42 .
Det finns visserligen två tillägg men inget av dem förändrar eller påverkar förutsättningarna för manöverprovets utformning.
Intressant med tanke på den diskussion som förts i tråden där en del inte riktigt nog vill komma ihåg hur länge sedan de tog körkortet, egentligen!
Jag och många med mig hävdar att manöverprovet är orealistiskt och att det är konstruerat på ett sådant sätt att det är mer eller mindre omöjligt att klara av med hojar där hjulbasen överstiger en viss längd. Exakt hur lång den behöver vara för att passera det möjligas gräns skall jag låta vara osagt. Det finns förmodligen någon mekaniskt road person som kan räkna och/eller simulera fram det.
I vilket fall som helst så ger föreskriften inget utrymme för någon som helst anpassning! Det står klart och tydligt att..
Lågfartsdel
29 §
Manöverprovets lågfartsdel ska utföras enligt figur 1 eller 2 i bilagan.
Förarprövaren ska avgöra vilket alternativ som ska genomföras.
I bilagan är båda banalternativen tydligt måttsatta och det finns inget i bilagan eller i texten som hänvisar till den något om att det finns något utrymme för anpassning av måtten till den prövandes fordon. Alltså...det finns fordon, hojar om man så vill med vilka det inte går att genomföra ett godkänt manöverprov. Inte på grund av en kass förare utan på grund av att det faktiskt är fysiskt omöjligt. Och då är det ändå gatlegala fordon vi pratar om.

För den som kört upp i modern tid så känner väl alla igen utplacerandet av koner på redan färdigmålade banor! Uppkörningen tar lång tid som det är ändå...skulle det dyka upp en gång...prövande, alla med olika hojar...så.
Det funkar inte och det vet man om. Och alla kör alltså på samma bana oavsett vilken hoj man kör upp på!
Så förutom att förskriften inte ger något svängrum så finns det därtill sannolikt praktiska skäl till att det ser ut som det gör.

Oaktat det så skulle det gå, att om man ville ta fram en matematisk modell som beskriver banan i termer av hjulbas, styrutslag några mulitplikatorer m.m och därigenom skapa fullt anpassnings- och skalbara banor.

Men och det är ett väldigt stort men...så ser det ju inte ut idag. Alla skall köra samma bana oavsett förutsättningar! Trafikskolorna skaffar de formelhojar som behövs för att fixa provet och ingen ser dem någon annanstans...handen upp, hur många har sett en modernare XJ 6 någon annanstans än på en trafikskola? Inte jag iaf...

Den enda antydning om ett möjligt ev. svängrum finns i
35 § Undantag från dessa föreskrifter prövas avTransportstyrelsen.
Såvitt jag vet finns det inga undantag utfärdade.
 
Last edited:

HkanB

New member
Min misstanke är tvärtom att man tänkt igenom det noga så att man kan få så många som möjligt att säga: Nu skiter jag i att ta A-kortet och köper en Prius (eller liknande PK dynga) istället. Vips en besvärlig motorcyklist mindre på vägarna.

Det är väl tyvärr fullt möjligt att du har rätt...bakfyllan kan locka fram mycket märkligheter.:(
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Enligt min ödmjuka uppfattning så finns cirkuskonsterna i förarprovet bara därför att en stor grupp motorcyklister vill "märkvärdifiera" allting kring motorcyklar. En machoattityd som säger allt ur ett genusperspektiv....
Det är samma grupp som här försvarar cirkuskonsterna f.ö.
Och hur många kvinnor har yttrat sig i den riktningen här?

Det är INTE svårt att köra motorcykel, men det finns många som vill göra sken av att det är det, för att ge ett "häftighetens skimmer" över det hela, och själva framstå som så väldigt duktiga.

:confused: Jammen va fan! Det är rätt som Marie säger - massa macho med det här med motorcykel, det ÄR INTE SVÅRT att köra, men....

Att lägga för stor tonvikt på manöverprov i låg fart gagnar inget till. Marie tror jag inte gillar mitt förslag men byta ut en del av "cirkuskonsterna" mot en ordentlig genomkörning modell Knix vore mera matnyttigt. Att lära sig hantera hojen i styrfart istället för att hålla till allt för många lektioner på en körgård för att fila bort brister som man lätt kan kompensera även om man råkar se ut som en startande albatross. :tummenupp
 

Marie

Banned
Min misstanke är tvärtom att man tänkt igenom det noga så att man kan få så många som möjligt att säga: Nu skiter jag i att ta A-kortet och köper en Prius (eller liknande PK dynga) istället. Vips en besvärlig motorcyklist mindre på vägarna.

De kanske tänkte så, men i stället har vi fått ett rejält antal som kör motorcykel utan att ha A-behörigheten. Och eftersom livs levande poliser som står vid vägkanten och vinkar in kreti och pleti nästan helt ersatts av plåtpoliser som plåtar fortkörare, så är det knappast förenat med någon mätbar upptäcktsrisk.

:confused: Jammen va fan! Det är rätt som Marie säger - massa macho med det här med motorcykel, det ÄR INTE SVÅRT att köra, men....

Att lägga för stor tonvikt på manöverprov i låg fart gagnar inget till. Marie tror jag inte gillar mitt förslag men byta ut en del av "cirkuskonsterna" mot en ordentlig genomkörning modell Knix vore mera matnyttigt. Att lära sig hantera hojen i styrfart istället för att hålla till allt för många lektioner på en körgård för att fila bort brister som man lätt kan kompensera även om man råkar se ut som en startande albatross. :tummenupp

Jag håller faktiskt till viss del med dig. Knix är jag inte alls så allergisk mot, som övningarna på storbana. Min åsikt att storbaneövningarna endast är förtäckt RR-lekstuga med bibehållet försäkringsskydd, den står jag fast vid.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Min misstanke är tvärtom att man tänkt igenom det noga så att man kan få så många som möjligt att säga: Nu skiter jag i att ta A-kortet och köper en Prius (eller liknande PK dynga) istället. Vips en besvärlig motorcyklist mindre på vägarna.

Eller köper dom en piagio mp 3 500, för den är ju så enkel att köra enligt myndigheterna. Så den klarar alla med b-körkort att köra men inte folk med enbart a1 eller a 2 kort. Det är dom europeiska körkortsreglerna.
 
Last edited:

Maru

New member
Min misstanke är tvärtom att man tänkt igenom det noga så att man kan få så många som möjligt att säga: Nu skiter jag i att ta A-kortet och köper en Prius (eller liknande PK dynga) istället. Vips en besvärlig motorcyklist mindre på vägarna.

Dessvärre är det uppenbarligen de som väljer att köra motorcykel utan körkort.

Sen vet jag inte om en PK-dynga är tilltalande för någon som gått i mc-tankar. En Bel Air eller thunderbird för de som siktat in sig på glidare och en TVR eller liknande sportbil för de som siktat in sig på en sportmaskin. Kanske Willysjeep till grus-sprutaren. ;)
 

prose

New member
Se där, då lärde jag mig något nytt också.
Tog mitt BE före ändringarna och har inte följt med så mycket. Tjatar på fru och dotter att ta B-96

Höll på och lura min dotter beträffande hoj för A-provet oxå, hade missat övergångsregeln.
För att återföra tråden till ämnet.
Nu skaffar hon en 40kW-hoj över 595cc och satsat på uppkörning före 2018
Det som är lite oklart är om 595cc-kravet gäller eller satt ur spel p g a övergångsregeln.

Intressant det du skriver här ovan, med tanke på dina kommentarar i en annan tråd. Om hon inte tar kortet förrän 2017 så innebär ju det att hon är ute i trafiken i fyra år innan hon har rätt behörighet. Är inte det så att hon/du/ni utnyttjar systemet på ett otillbörligt sätt?
 

prose

New member
Jag skulle för övrigt vilja lyfta en annan möjilg förklaring till varför det är fler tjejer än killar som kuggar på manöverdelen. Kan det vara så att skillnaden mellan könen helt eller delvis kan förklaras av att det är fler killar som kör längre utan kort? Eller att det är fler killar som kört moppe utan variomat, eller att det är fler killar som haft en cross dom lekt med i skogen?
 

gundj

New member
Intressant det du skriver här ovan, med tanke på dina kommentarar i en annan tråd. Om hon inte tar kortet förrän 2017 så innebär ju det att hon är ute i trafiken i fyra år innan hon har rätt behörighet. Är inte det så att hon/du/ni utnyttjar systemet på ett otillbörligt sätt?

Du förstår tydligen inte att jag syftar på att övergångsregeln endast gäller till 2018.
Du vill nog läsa in något som inte finns för att rättfärdiga dig själv.
Körkortet är nog i hamn väldigt långt innan dess.
Jag tycker fortfarandei inte om att några smyger undan och utnyttjar systemet för agen vinning.
Hur gick det för dig förresten, har du fått något körkort ännu?
 
Top