regeringsuppdrag om körkort ur genusperspektiv

Maru

New member
Där träffar du en spik som är rejält OT men korrekt. Jag är förvånad över att man tillåts dra släp utan särskild utbildning.
Men nu när E96-kortet är infört så är säkert nästa steg att kräva det för att dra släp. Jag ser fram mot det kravet.

Jag tycks ju vara rätt ensam om att tycka att manöverprovet har sitt berättigande, det är skillnad på att hantera en bil och en MC i låg fart.
Och klarar man manöverprovet så har man övat ordentligt och då fixar man en del svåra situationer bättre.
Alltså bidrar manöverprovet till totalt sett mer övningskörning och det är en bra bieffekt.

Att man får dra släp med B-kort var nytt för mig. Tänk va man lär sig med google... :)
Det bör ju ingå någon form utav utbildning kan även jag tycka.

Men som sagt, OT. Nu är det Mc vi snackar.
Manöverprovet för MC är jag också för, så jag är med vid barikaderna. ;)

Det är dock lätt att dra jämförelser med andra körkortsklasser... men en sak har jag lärt mig. Rättvist blir det aldrig!
 

HkanB

New member
Där träffar du en spik som är rejält OT men korrekt. Jag är förvånad över att man tillåts dra släp utan särskild utbildning.
Men nu när E96-kortet är infört så är säkert nästa steg att kräva det för att dra släp. Jag ser fram mot det kravet.

Jag tycks ju vara rätt ensam om att tycka att manöverprovet har sitt berättigande, det är skillnad på att hantera en bil och en MC i låg fart.
Och klarar man manöverprovet så har man övat ordentligt och då fixar man en del svåra situationer bättre.
Alltså bidrar manöverprovet till totalt sett mer övningskörning och det är en bra bieffekt.

Manöverprovet bidrar med mer övning på manöverprovet...knappast mer övningskörning i allmänhet...

Under alla de år jag haft hoj så har jag aldrig, jag betonar aldrig, befunnit mig i en situation där jag känt ett väldigt starkt behov av att -trots att jag inte sitter på en trialhoj-in absurdum länge hålla kvar fötterna på fotpinnarna i löjligt låg fart. Går det för långsamt så sätter jag helt enkel ned dem, fötterna alltså.
Däremot så har jag tyvärr-lite blandat pga egen förskyllan och yttre omständigheter- ett flertal gånger fått både ändra kurs och fart i "högre fart" i omedelbar närhet av och mitt i kurvor. Det lär man sig absolut inget om på trafikskola och prövas inte heller på vid uppkörning...det är bara försyn-om nu sån finns- god uppmärksamhet och bra reflexer som hitills gjort att det gått bra...inte trafikskolan.
Jag glömde en sak SMC:s kurser...både storbana och KNIX har hjälpt mig iaf, att bli mycket mindre usel på det här med att köra motorcykel. Jag hade innan åkt en massa och kört väldigt lite.

Sen kan väl balansering i sig vara en beundransvärd konst men den har enligt min mening i alla fall rätt liten bäring på "normala vardagsituationer".
Givet hur världen ser ut och vart folk faktiskt tyvärr går åt så finns det långt mer angelägna saker att öva på, än krumelurer och balansakter.

När de som gått på trafikskola berättar att de använt i runda slängar 70-90 % av lektionstiden på manöverbana...så kan man undra om det inte tränas för provet i stället för trafiken man skall vistas i!

Sen skall väl i ärligheten namn säga att jag är mycket bättre på manöverprovet, jag testade för inte allt så länge sedan, med den 19 år gamla hojen för 10 papp än den nyare av förra årets modell....gissa vilken jag vågar och vill ta "ut svängarna" med. Oviljan att lägga sig med den ena hämmar definitivt både vilja och prestation.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Där träffar du en spik som är rejält OT men korrekt. Jag är förvånad över att man tillåts dra släp utan särskild utbildning.

Nja? Inte är det väl OT om man jämför kraven för att få köra på samma bana?

Jag tycker att manöverövningar på körgård ska finnas kvar för att man lär sig en hel del om hur fordonet fungerar och hanteras, men att det ska vara med vid uppkörning kan nog kvitta. Kuggad för att man i nervositet råkar välta en kon tycker JAG bara är fånigt. Sätt en blivande bilförare på samma prov så kommer än fler koner att ryka, jag lovar!

Men det är klart - vill man vårda myten om att motorcykel är ett väldigt svårt fordon att hantera så är väl egentligen manöverproven för lätta? Men myten spricker lätt vid ett besök vid Medelhavet om man ställer sig vid en högtrafikerad korsning och ser med vilken självklar säkerhet tanter och gubbar, från dom yngsta till dom äldsta hanterar sina fordon. Damerna förmodar jag inte i onödan sticker ner foten för då kan det gå en maska på strumpan så dom är mästare på krypkörning. Undrar hur mycke manöverprov det finns bakom ett spanskt eller italienskt körkort?
 

GittanB

New member
Det kan möjligtvis inte vara så att lågfart/undanmanöver och bromsproven har att göra med det lilla problemet om DU skall bedömas vara redo att ge dig ut i trafiken?


De vill se att DU har kontroll över din mc...det här eviga gnället om cirkuskonster är lite höna av en fjäder.

App, app, app! Blanda inte päron med bananer!

Bromsövningar: Bra! Tränade vi i mitt tyckte för lite på. Hade sista körlektionen dagen innan uppkörning. Lektionstiden tog slut och jag hade fortfarande inte bromsat från 90. Fick ta min privata hoj och träna på en öde landsväg på kvällen.

Undanmanöver: Bra! Ingår i högfartsbanan, och jag här redan tidigare skrivit att jag tyckte den var relevant. Undanmanöver tränade vi dessutom på Risk2an. (Risk2an var bra.)

Lågfart: Viktigt. Klart vi ska ha lågfartsövningar, men gör övningarna så att de har någon verkligthetsförankring. Jag vill definitivt ha lågfart på provet. Jag vill bara att reformera dem. La säkert 80% av körlektionerna på lågfartsbanan.

Tur att Knix finns så att man får lära sig köra hojen, inte bara balansera den.
 

Maru

New member
La säkert 80% av körlektionerna på lågfartsbanan.

Mmm, känner igen det där. Jag gick dock en tidigare modell av utbildningen. Bland de sista som gjorde den omtalade garagevändningen. Jag tror jag var inne i alla garage i hela Göteborg och vände... :)

Knixen som du nämner är kalas. Ett bra sätt att lära sig ta kurvor, framförallt för de som tycker det är lite läskigt att köra fort genom kurvor som du gör på större banor. Sen är många övningar på storbanskurserna bra också, motstyrning t ex. Vi pratade om det i körskolan men tränade aldrig på det. Även de övningar där man fick släppa styret och med hjälp av kroppen styra hojen. Mycket lärorikt. Något för körskolorna att ta efter.
 
Last edited:

GittanB

New member
Genusperspektiv på MC-kurs.
Tror aldrig att jag varit enda tjej på någon av SMCs kurser.Det har väl blivit ca ett tiotal Knix, med tre olika distrikt, och än så länge bara en storbanekurs på Gelleråsen. Hur ser fördelningen av killar och tjejer ut på kurserna jämfört med förarkollektivt i helhet? Är tjejerna överrepresenterade? Är killar mer övertygade om att de kan allt?

Vad jag har extremt lite förståelse för är tjejer som bara deltar i kurs om det inte är några killar med. I trafiken kan de inte ställa sådana krav. Kan de inte njuta av att köra sin hoj oavsett kön på övriga kursdeltagare så undrar jag varför de kör och vad mer för konstiga krav de ställer. För tydlighetens skull ska jag påpeka att det självklart handlar om deltagare i samma hastighetsgrupp. Inte köra med grabbar/tjejer som "brassar järnet". Har man attityden att man inte kan köra med killar så kanske det inte är så konstigt att man blir stressad och underkänd. Man kanske borde bli det?

Så, det där var förmodligen lika illa som att svära i kyrkan. :S Nu blir jag väl lynchad.... :rolleyes:
 

Maru

New member
Genusperspektiv på MC-kurs.
Tror aldrig att jag varit enda tjej på någon av SMCs kurser.Det har väl blivit ca ett tiotal Knix, med tre olika distrikt, och än så länge bara en storbanekurs på Gelleråsen. Hur ser fördelningen av killar och tjejer ut på kurserna jämfört med förarkollektivt i helhet? Är tjejerna överrepresenterade? Är killar mer övertygade om att de kan allt?

Vad jag har extremt lite förståelse för är tjejer som bara deltar i kurs om det inte är några killar med. I trafiken kan de inte ställa sådana krav. Kan de inte njuta av att köra sin hoj oavsett kön på övriga kursdeltagare så undrar jag varför de kör och vad mer för konstiga krav de ställer. För tydlighetens skull ska jag påpeka att det självklart handlar om deltagare i samma hastighetsgrupp. Inte köra med grabbar/tjejer som "brassar järnet". Har man attityden att man inte kan köra med killar så kanske det inte är så konstigt att man blir stressad och underkänd. Man kanske borde bli det?

Så, det där var förmodligen lika illa som att svära i kyrkan. :S Nu blir jag väl lynchad.... :rolleyes:

De bandagar jag varit på har haft fler killar än tjejer, troligen som för kollektivet i övrigt. Killar tror de kan köra...
Jag var på Gotland ring och körde en helg för ett antal år sedan. Trodde jag var duktig... hamnade i gruppen oförsäkrade där även licensåkare huserade. Blev omkörd på yttern i en högfartsböj av SM 3:an i superbike. Hade det skett efter lunch hade jag sketet ner mig. Herrejävlar va det gick.
Men det tog ner mig på jorden.
Bankurser är väldigt lärorikt och ta hjälp av instruktörerna som är på plats. De hjälper mer än gärna till och sitter på guldgruvor med kunskaper.
Alla kan delta oavsett om det rör sig om att bli en säkrare, bättre eller snabbare förare.

De finns de som säger att en bandag är det roligaste du kan göra med brallorna på. Det är väldigt nära sanningen ;)
 

SGM

Moderator
App, app, app! Blanda inte päron med bananer!

Bromsövningar: Bra! Tränade vi i mitt tyckte för lite på. Hade sista körlektionen dagen innan uppkörning. Lektionstiden tog slut och jag hade fortfarande inte bromsat från 90. Fick ta min privata hoj och träna på en öde landsväg på kvällen.

Undanmanöver: Bra! Ingår i högfartsbanan, och jag här redan tidigare skrivit att jag tyckte den var relevant. Undanmanöver tränade vi dessutom på Risk2an. (Risk2an var bra.)

Lågfart: Viktigt. Klart vi ska ha lågfartsövningar, men gör övningarna så att de har någon verkligthetsförankring. Jag vill definitivt ha lågfart på provet. Jag vill bara att reformera dem. La säkert 80% av körlektionerna på lågfartsbanan.

Tur att Knix finns så att man får lära sig köra hojen, inte bara balansera den.

Hur tycker du jag blandar i fruktkorgen? :)

Lågfarten är en start...är du klar för snabbare framfart...det är ju därför eventuella duttar med fötterna släpps genom.
Det är INTE cirkuskonster man vill se, det är hantering av hojen, kan man sköta kopplingen, kan man titta på annat än framskärmen...etc.

Tar man sig genom den får man prova på undanmanöver och slalom i mäktiga 50...och en inbromsning från 70, och 90.

Kan tycka det är klart grundläggande krav, och jag står helt bakom det. :)
 

Ove 60+

Active member
Att man får dra släp med B-kort var nytt för mig. Tänk va man lär sig med google... :)
Det bör ju ingå någon form utav utbildning kan även jag tycka.

:eek: Ursäkta mig! Hade fel där för nu ska det vara en utbildning för att dra släp. Men vi som tog B-kort före -96 fick rätten i flingpaketet. :wink:
 

gundj

New member
:eek: Ursäkta mig! Hade fel där för nu ska det vara en utbildning för att dra släp. Men vi som tog B-kort före -96 fick rätten i flingpaketet. :wink:

Nu är det total förvirring angående släp.
Herregud, har ni verkligen B-behörighet?

Med behörighet B får man dra släp under förutsättning att släpets totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt och att totalvikten i kombinationen inte överstiger 3500kg. Dragbilens eventuella tekniska begränsningar obeaktade.
Med utökat B så kallat B96 får man dra kombination som ovan men max totalvikt på ekipaget om 4250kg
Med BE taget föra årsskiftet -13 (vill jag minnas) får man dra så mycket bilen får dra och det är alltid bruttovikten på släpet som räknas.
Med nyare BE är max släpvikt 3500kg. Bruttovikt igen.
Med B och B96 är det släpets totalvikt på pappret som räknas oavsett hur du lastar. Förutom övervikt såklart. då blir det dyrt.

Läs på transportstyrelsens sidor om behörigheter och släp. http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fordon-du-far-kora/bil-med-slap/

Jag hoppas jag fick siffrorna rätt nu, skyll inte på mig när polisen tar er. Läs på istället.
 

Ove 60+

Active member
Nu är det total förvirring angående släp.
Herregud, har ni verkligen B-behörighet?

Med behörighet B får man dra släp under förutsättning att släpets totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt och att totalvikten i kombinationen inte överstiger 3500kg. Dragbilens eventuella tekniska begränsningar obeaktade.

Jovisst, så är det

Med utökat B så kallat B96 får man dra kombination som ovan men max totalvikt på ekipaget om 4250kg
Med BE taget föra årsskiftet -13 (vill jag minnas) får man dra så mycket bilen får dra och det är alltid bruttovikten på släpet som räknas.

Ock då är det väl någon form av extra utbildning som skulle till, antar jag?

Med nyare BE är max släpvikt 3500kg. Bruttovikt igen.
Med B och B96 är det släpets totalvikt på pappret som räknas oavsett hur du lastar. Förutom övervikt såklart. då blir det dyrt.

Samma där igen?

Läs på transportstyrelsens sidor om behörigheter och släp. http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fordon-du-far-kora/bil-med-slap/

Jag hoppas jag fick siffrorna rätt nu, skyll inte på mig när polisen tar er. Läs på istället.

Ja gör det för det är lite konstigt skrivet och som jag fattat det ska det till kurs för dom som tog kort före - 96 och/eller -13. Lika fullt fick vi som tog kortet före -96 behörigheten, med vanliga begränsningar som tidigare, gratis, d.v.s. oförändrat.
 

CB_Tobbe

New member
En liten korrigering på enbart B .


Efter 2013-01-xx gäller endast att totalvikten inte får överstiga 3500 kg för bil + släp

Viktförhållandet mellan bil och släp är slopat..
 

gundj

New member
En liten korrigering på enbart B .


Efter 2013-01-xx gäller endast att totalvikten inte får överstiga 3500 kg för bil + släp

Viktförhållandet mellan bil och släp är slopat..

Se där, då lärde jag mig något nytt också.
Tog mitt BE före ändringarna och har inte följt med så mycket. Tjatar på fru och dotter att ta B-96

Höll på och lura min dotter beträffande hoj för A-provet oxå, hade missat övergångsregeln.
För att återföra tråden till ämnet.
Nu skaffar hon en 40kW-hoj över 595cc och satsat på uppkörning före 2018
Det som är lite oklart är om 595cc-kravet gäller eller satt ur spel p g a övergångsregeln.
 

GittanB

New member
Hur tycker du jag blandar i fruktkorgen? :)

Lågfarten är en start...är du klar för snabbare framfart...det är ju därför eventuella duttar med fötterna släpps genom.
Det är INTE cirkuskonster man vill se, det är hantering av hojen, kan man sköta kopplingen, kan man titta på annat än framskärmen...etc.

Tar man sig genom den får man prova på undanmanöver och slalom i mäktiga 50...och en inbromsning från 70, och 90.

Kan tycka det är klart grundläggande krav, och jag står helt bakom det. :)

Du beskriver det precis som det borde vara. Håller med helt och hållet. Tyvärr så var det inte så verkligheten såg ut.
 

Maru

New member
Nu är det total förvirring angående släp.
Herregud, har ni verkligen B-behörighet?

Med behörighet B får man dra släp under förutsättning att släpets totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt och att totalvikten i kombinationen inte överstiger 3500kg. Dragbilens eventuella tekniska begränsningar obeaktade.
Med utökat B så kallat B96 får man dra kombination som ovan men max totalvikt på ekipaget om 4250kg
Med BE taget föra årsskiftet -13 (vill jag minnas) får man dra så mycket bilen får dra och det är alltid bruttovikten på släpet som räknas.
Med nyare BE är max släpvikt 3500kg. Bruttovikt igen.
Med B och B96 är det släpets totalvikt på pappret som räknas oavsett hur du lastar. Förutom övervikt såklart. då blir det dyrt.

Läs på transportstyrelsens sidor om behörigheter och släp. http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fordon-du-far-kora/bil-med-slap/

Jag hoppas jag fick siffrorna rätt nu, skyll inte på mig när polisen tar er. Läs på istället.

Ett totalt hjärnsläpp... jag har ju varit nere i Tyskland och hämtat hojar med släp och kört till bandagar med hojen på släp.
Pinsamt är bara förnamnet...
 

synergy

New member
Vem som helst som har någorlunda erfarenhet av körning på två hjul vet att balansakter i lågfart och köra motorcykel på allmän väg är vitt skilda discipliner. Punkt! Ett likvärdigt dumt argument hade varit att säga att man måste lära sig att kunna behärska att köra på ett hjul innan man börjar köra på två.

Statistiken talar sitt tydliga språk. Det finns över huvud taget inga olyckor i låg fart som leder till fara för liv och lem. Likväl skulle det gå att ställa upp en matematisk sats som skulle kunna bevisa att hantering av ett tvåhjuligt motorfordon är strikt skilt från att hantera dem i högre hastighet för den som har tid över att göra en evidensbaserad analys.

Låt gå att det finns ett lågfartsmoment på körprovet för att validera körkortstagaren att han/hon kan hantera fordonet. Det må till och med vara slalomkörning mellan konor i krypfart. Men ta bort den fullständigt befängda vändningen med en radie som ingen någonsin skulle behöva göra IRL. De dårar som på något vis ser en vinning i att fortsätta motarbeta en revision till ett mer verklighetsförankrat körprov och en körutbildning där 50-80% av utbildningstiden såväl som kostnaden läggs på relevant säkerhetsrelaterad körutbildning istället för att samma tid och peng läggs på krypkörningsmoment, bilda klubb och lås in er i en källare eller håll flabben så kanske vi andra kan utveckla körutbildningen framåt så kanske slipper vi se de här annonserna i framtiden:


http://www.blocket.se/klippan/Yamaha_Virago_535_53391409.htm?ca=23_11&w=1
 

SGM

Moderator
Vem som helst som har någorlunda erfarenhet av körning på två hjul vet att balansakter i lågfart och köra motorcykel på allmän väg är vitt skilda discipliner. Punkt! Ett likvärdigt dumt argument hade varit att säga att man måste lära sig att kunna behärska att köra på ett hjul innan man börjar köra på två.

Statistiken talar sitt tydliga språk. Det finns över huvud taget inga olyckor i låg fart som leder till fara för liv och lem. Likväl skulle det gå att ställa upp en matematisk sats som skulle kunna bevisa att hantering av ett tvåhjuligt motorfordon är strikt skilt från att hantera dem i högre hastighet för den som har tid över att göra en evidensbaserad analys.

Låt gå att det finns ett lågfartsmoment på körprovet för att validera körkortstagaren att han/hon kan hantera fordonet. Det må till och med vara slalomkörning mellan konor i krypfart. Men ta bort den fullständigt befängda vändningen med en radie som ingen någonsin skulle behöva göra IRL. De dårar som på något vis ser en vinning i att fortsätta motarbeta en revision till ett mer verklighetsförankrat körprov och en körutbildning där 50-80% av utbildningstiden såväl som kostnaden läggs på relevant säkerhetsrelaterad körutbildning istället för att samma tid och peng läggs på krypkörningsmoment, bilda klubb och lås in er i en källare eller håll flabben så kanske vi andra kan utveckla körutbildningen framåt så kanske slipper vi se de här annonserna i framtiden:


http://www.blocket.se/klippan/Yamaha_Virago_535_53391409.htm?ca=23_11&w=1

Du argumenterar lite underligt. :)

Först är det helt befängt med lågfarten, och det finns ingen olycksstatistik som försvarar det momentet.

...sedan är det helt ok att det finns med på uppkörningen som validering (vilket är min poäng).

Radien vid vändningarna är också en sådan seglivad myt, de tar hänsyn till vad det är för motorcykel du kommer på, återigen det är inte cirkuskonster man vill se.
Men - det är ju lättare att skylla på vad man upplever som tokiga krav, än att skärskåda sin egen färdighet. ;) För det är ju alltid någon annans fel.

Är mc-kort en given rättighet för alla? Eller måste man uppvisa vissa färdigheter innan man är redo? En tanke att ta med sig kanske.

Vad kan man då göra, många kuggar nog pga nervositet, det är ändå en del moment som skall klaras under en längre tid.
Kan man dela upp provet? Avdramatisera det hela lite (se halkbanan för A-behörighet)?


Och det som jag kanske tycker det brister i då - INGET på körskolan, eller uppkörningen har betytt lika mycket för min njutning/överlevnad som egen utbildning därefter...orden jag fick med mig på vägen när jag lämnade skolans hoj efter avklarad uppkörning "grattis, nu får du övningsköra på egen hand framöver!".

Tilläggas bör att jag tog mitt kort innan riskmomenten dök upp, troligtvis har kvaliteten lyfts en smula (och tyvärr, kostnaden).

/J
 

Marie

Banned
Enligt min ödmjuka uppfattning så finns cirkuskonsterna i förarprovet bara därför att en stor grupp motorcyklister vill "märkvärdifiera" allting kring motorcyklar. En machoattityd som säger allt ur ett genusperspektiv....
Det är samma grupp som här försvarar cirkuskonsterna f.ö.
Och hur många kvinnor har yttrat sig i den riktningen här?

Det är INTE svårt att köra motorcykel, men det finns många som vill göra sken av att det är det, för att ge ett "häftighetens skimmer" över det hela, och själva framstå som så väldigt duktiga.
 
Last edited:

HkanB

New member
Enligt min ödmjuka uppfattning så finns cirkuskonsterna i förarprovet bara därför att en stor grupp motorcyklister vill "märkvärdifiera" allting kring motorcyklar. En machoattityd som säger allt ur ett genusperspektiv....
Det är samma grupp som här försvarar cirkuskonsterna f.ö.
Och hur många kvinnor har yttrat sig i den riktningen här?

Det är INTE svårt att köra motorcykel, men det finns många som vill göra sken av att det är det, för att ge ett "häftighetens skimmer" över det hela, och själva framstå som så väldigt duktiga.

De på Trafikverket som hittade på eländet till prov måste gjort det sent en morgon efter firmafesten...nåt skit måste vi hitta på och nåt svårt skit måste det vara.
 

Diversion

New member
Min misstanke är tvärtom att man tänkt igenom det noga så att man kan få så många som möjligt att säga: Nu skiter jag i att ta A-kortet och köper en Prius (eller liknande PK dynga) istället. Vips en besvärlig motorcyklist mindre på vägarna.
 
Top