ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

Rynkan

New member
Hej, jag hinner tyvärr enbart med en kort uppdatering idag.

Jag har fått in att det har blivit bättre efter nya inställningar angående strömförbrukningen, på den hoj jag haft tillgång till att övervaka. Alla enheter borde ha fått updateringen men jag kommer att under andra hälften av veckan att gå igenom samtliga enheter en och en och se till att det blivit så. Enheter som inte är online, kommer jag att ringa testpiloten i fråga och isf boka en tid. Ni som har strömproblem är prioriterade och tas först (så ni kan köra er hoj).

Utöver detta så kommer jag även göra ett ryck att ni som skickat ett PM om att ni inte fått en enhet får det detta vecka. Detta gäller "så länge lagret räcker", vi ska få in en bunt enheter dock så har det varit skakigt med hur många och kan inte lova att samtliga får en denna vecka, men många (Iaf minst ett 20tal).

Telia ger mig en uppdatering gällande utland/etc och även så väntar jag på att få abonnemang aktiverade (därför enheterna skickas ut först någa dagar efter att vi fått dem). Varje enhet testas internt först så att vi inte ska behöva få tillbaka den.

Så, jag tror jag har sagt allt?

Just det, Mailen ska fungera igen "inom 24h". har ni frågor, ställ dem i tråden, i PM eller till mig direkt via mail (rijads@gmail.com) eller telefon 0700990015.

Så nu tror jag tömt ut allt jag hade att säga.
 

Ciderboy

New member
Jag har tid inbokad hos verkstan i morgon för montering av enheten.

Kommer uppdateringen ske automatiskt, eller ska jag höra av mig när den är på plats? Jag har förvisso batteriladdare, men det verkar dumt att dra ur batteriet i onödan...
 
Last edited:

Rynkan

New member
Uppdateringen är skickad via sms, oftast sitter smset och väntar på smscentralen (teliaserver) framtills dess att enheten som ska ha smset kopplar upp sig. (Som när ni startar upp er mobiltelefon och får automatiskt 2-3sms).

Det kan hända att livslängen för detta sms gått ut och att det tagits bort, det är därför jag skerv igår att jag kommer gå igenom varje enhet. jag skickar åter ett sms till din enhet, pma när den är på cyckeln
 

SuperRetard

New member
Får jag ställa en fråga som är lite OT, men som påverkar det här.

Jag har en del hem/omdragen el på hojen. Det eller nåt annat verkar ha skapat ett problem.

Batteriet är bra och både laddas o ger ström bra utan att underhållsladdas. Hojen startar utan tvivel, oftast.

Ett par ggr har det däremot varit som att batteriet är sopslut. Detta alltid när allt gått rejält varmt o stängts av bara en kort stund. Typ stanna i bandepån o vila lite. Får den stå längre hoppar den tveklöst igång sen.

Någon nämnde jordflätan som potentiell felkälla, kan det stämma?
Vad påverkas av värme/drift?

Tvekar på att montera fler strömslukare innan jag har lite lösning på det här :-(
 

Rynkan

New member
Hmm, jag är tyvärr ingen person att svara frågor av denna typ då min erfarenhet är mycket liten när det gäller motorcyklar.

Rent generellt brukar batterier av den typ som finns i bilar (motorcycklar?) inte ha samma stuns då de är glödheta (batterier ska inte vara varma då detta är direkt skadligt mot vissa typer!!!).

När det gäller bilar brukar man oftast kolla till vätskenivån och därefter syranivån och batteriet är i mint kondition igen. En av måna anledningar jag avskyr dessa "underhållsfria" batterier då detta är bluff och båg. Alla nyare batterier är mer eller mindre underhållsfria så länge man underhåller dem rätt och de inte fört med sig tillverkningsfel :/


Får jag ställa en fråga som är lite OT, men som påverkar det här.

Jag har en del hem/omdragen el på hojen. Det eller nåt annat verkar ha skapat ett problem.

Batteriet är bra och både laddas o ger ström bra utan att underhållsladdas. Hojen startar utan tvivel, oftast.

Ett par ggr har det däremot varit som att batteriet är sopslut. Detta alltid när allt gått rejält varmt o stängts av bara en kort stund. Typ stanna i bandepån o vila lite. Får den stå längre hoppar den tveklöst igång sen.

Någon nämnde jordflätan som potentiell felkälla, kan det stämma?
Vad påverkas av värme/drift?

Tvekar på att montera fler strömslukare innan jag har lite lösning på det här :-(
 

SuperRetard

New member
Kapslade gelbatterier nu.. är man seriös kör man litiumjon-batt..

Funkar inte att kasta hojen i backen med vanliga syrabatterier vettu ;)


Men kan det vara så enkelt att batteriet inte klarar värmen riktigt, och sen "vaknar" när tempen sjunker?

Jag har svårt att härleda det till nåt annat än värme då allt annat lika är orört mellan gångerna och jag aldrig haft några problem annars. På kurs när jag körde som instruktör ställde detta till det då man ibland stannar längs banan för att titta på deltagarna från sidan (och då det är racehoj har jag ingen glykol i kylaren så tomgång blir inte heller bra :(), på träning när man stannar till och ska vila ett par minuter för att jag är gammal, fet och har dålig kondition ;).

Jag kopplade om lite ljus som var fel innan i våras inför besiktning. Och då mätte jag batteriet varje dag för att se om nåt drog tjuvel och så, men allt verkar tipp topp.

Märkligt är det!
------------------------------------------------------------------
Nån annan då, som är mer hemma på moderna sporthojar:

Har man ens jordfläta på en hoj med alu-ram? Var skickar man den då? För ramen funkar ju inte.

Andra idéer?

Hmm, jag är tyvärr ingen person att svara frågor av denna typ då min erfarenhet är mycket liten när det gäller motorcyklar.

Rent generellt brukar batterier av den typ som finns i bilar (motorcycklar?) inte ha samma stuns då de är glödheta (batterier ska inte vara varma då detta är direkt skadligt mot vissa typer!!!).

När det gäller bilar brukar man oftast kolla till vätskenivån och därefter syranivån och batteriet är i mint kondition igen. En av måna anledningar jag avskyr dessa "underhållsfria" batterier då detta är bluff och båg. Alla nyare batterier är mer eller mindre underhållsfria så länge man underhåller dem rätt och de inte fört med sig tillverkningsfel :/
 

Rynkan

New member
Får begära en hoj i bonus så jag kan pilla på dess inälvor och lära mig meka :)

Gelbatteri - nymodigheter...

Men ja, batterier mister en stor del av sitt Volt-värde (spänning) om de blir för varma
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Får begära en hoj i bonus så jag kan pilla på dess inälvor och lära mig meka :)

Gelbatteri - nymodigheter...

Men ja, batterier mister en stor del av sitt Volt-värde om de blir för varma

Tack!


Du får börja köra RR, skitbra. Man får meka massa fastän man knappt kör :D
 

Rynkan

New member
Update:

Över 20 enheter går iväg imorgon/fredag. En del av dessa kommer vara utav version två utav enheten.

Skillnaden mellan version ett och två är formen, färgen samt kontakten/kabeln. Funktionellt är de identiska, fördelen med version två över ett är att vi genom att ha bytt ut GSMenheten mot en konkurrents slipper en dyr licens per enhet. I övrigt fungerar de exakt likadant!

Idag gick jag igenom en del enheter och det kommer jag fortsätta med imorgon.
 

hamre

Member
Varför hittar man aldrig jord i ram eller motor när det är av alu då? Men alltid om det är stål.

Aluminium är en sorts stål det också bara ädlare, så det är väldigt bra strömförande. Men den kanske är anodiserad , då kan det va lite sämre med jordningen!
 

ewiw

New member
Hej
Jag har den gråa boxen, när jag åker typ va 3:e dag så håller batteriet laddning men när det är
Längre tid mellan åken typ 1.5 till 2 veckor då har batteriet blivit helt urladdat.
Så min undran är om det är ok att koppla in den i ett relä i ställe då lär den inte dra ström när hojen är parkerat.
Och inte direkt till batteriet som det beskrevs i beskrivningen .
/Wållan
 

Rynkan

New member
Ursäkta att jag inte kommit med någon uppdatering, angående strömproblemet:

Tyvärr så har det blivit lite felräkningar över hur starka mcbatterier är :( Vad som drar ström är att enheten startar upp sigh själv en gång i timmen och skickar dess position (en del av säkerheten).

JAg har ett par enheter inställda på olika värden, och kommer ställa in fler och se vart smärtgränsen går. Håller även på att bygga in lite scheduling-funktionalitet så att den första veckan rapporterar ca 2 gånger per dag och därefter en gång per dag.

tyvärr blir det så att har ni hojen stående i veckor så kommer batteriet att urladdas då produkten alltid drar viss ström pga att den har accelerometrarna igång för att kunna detektera slag/stöld. möjlig lösning är att stänga av detta dock sitter man nu blind framtill det att tjuven själv vrider om tändningen på hojen.

jag inväntar svar från tillverkaren hur vi kan åtgärda detta och det finns fler knep kvar att tillgå.
 

Rynkan

New member
Jag undrar om ett par av er kan tänka sig göra lite mätvärden på era batterier där jag ställt in enheterna på olika värden för att kolla av dels att den drar mindre men även att den gör rätt. jag har haft 3 incidenter där enheten är varit ansluten på så vis att där bildats en kortslutning.

PMA mig om ni är villiga att delta!

Vad som säkes:
1-2 som använder hojen dagligt
1-2 som använder hojen max/ca 1gång i veckan
1-2 som använder hojen ca 1-2gånger i månaden (eller som är beredda på att göra det)
 

hamre

Member
Jag undrar om ett par av er kan tänka sig göra lite mätvärden på era batterier där jag ställt in enheterna på olika värden för att kolla av dels att den drar mindre men även att den gör rätt. jag har haft 3 incidenter där enheten är varit ansluten på så vis att där bildats en kortslutning.

PMA mig om ni är villiga att delta!

Vad som säkes:
1-2 som använder hojen dagligt
1-2 som använder hojen max/ca 1gång i veckan
1-2 som använder hojen ca 1-2gånger i månaden (eller som är beredda på att göra det)

Får jag bara en enhet innan vintern så kan jag tänka mej att göra det!!!
 

Carnivore

New member
Ursäkta att jag inte kommit med någon uppdatering, angående strömproblemet:

Tyvärr så har det blivit lite felräkningar över hur starka mcbatterier är :( Vad som drar ström är att enheten startar upp sigh själv en gång i timmen och skickar dess position (en del av säkerheten).

JAg har ett par enheter inställda på olika värden, och kommer ställa in fler och se vart smärtgränsen går. Håller även på att bygga in lite scheduling-funktionalitet så att den första veckan rapporterar ca 2 gånger per dag och därefter en gång per dag.

tyvärr blir det så att har ni hojen stående i veckor så kommer batteriet att urladdas då produkten alltid drar viss ström pga att den har accelerometrarna igång för att kunna detektera slag/stöld. möjlig lösning är att stänga av detta dock sitter man nu blind framtill det att tjuven själv vrider om tändningen på hojen.

jag inväntar svar från tillverkaren hur vi kan åtgärda detta och det finns fler knep kvar att tillgå.

Med andra ord så bör jag som varit på semester en dryg vecka sätta hojen på laddning innan jag kan tänka mig starta den... :/
 
Top