ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

powerglide

New member
Så då är det ingen idé att montera den denna säsong (ska till Spanien hela September med hojen).

Men menar du att systemet inte fungerar utomlands?
Den kan inte ens ringa upp 112 åt dig om du hamnar i ett dike i Frankrike och berätta var du är?
 

SuperRetard

New member
Skulle ju faktiskt vara intressant att veta om åtminstone positioneringen fungerar utomlands. Iaf i Polen och Baltikum där hojarna oftast hamnar när de blivit stulna.
 

hamre

Member
Nu har jag skickat 3 st meddelande till dej men du har inte ens läst dom!!!!
Varför i HELVETE säger du att vi skall PMa dej när du inte läser DOM???????
 

Mike-

New member
Nu har jag skickat 3 st meddelande till dej men du har inte ens läst dom!!!!
Varför i HELVETE säger du att vi skall PMa dej när du inte läser DOM???????

Ja lite märkligt är det allt... De svarar inte på PM, mailen som de angett "support@cqrify.com" funkar inte trots att de vetat om felet i flera veckor, SMS besvaras inte.
Något info har inte heller gått ut via mail som utlovats.
Facebook/twitter har inte uppdaterats sen i april.

De gånger jag tidigare har testat produkter har företagen varit oerhört intresserade av att få reda på vad man tycker om den. Men denna gång är den ingen som frågar eller vill veta något. Inget - "Gick det bra att montera? Var det svårt att finna lämplig plats?" etc. Utan helt tyst.

En uppdatering skulle skickas ut till enheterna den 7/8 sen sköts det ngn dag och sen sköts det ytterligare och angavs till slutet av förra veckan. Jag tror fortfarande ingen uppdatering har gått ut då iaf min enhet käkar batteri som f-n.
Men jag vet inte.. då det är helt tyst från företaget.

Kommer det inte ngn uppdatering inom kort så kommer iaf jag skruva bort den, funkar inte att den drar ut batteriet på 2-3 dygn.

Jag gillar idén med produkten men om det inte blir lite mer driv i de som ligger bakom och de börjar kommunicera bättre så tror jag aldrig tyvärr att den här produkten kommer att komma ut på marknaden.
 

Mike-

New member
Hallå, de kanske också vill ha semester?

Handlar inte om semester. Att inte skicka ut ngn info sedan i slutet på maj, att inte uppdatera facebook/twitter, att inte ha en fungerande mail etc.

De som inte har läst på detta forum har ju enbart fått en tidsplan som säger att from augusti är det skarpa tester mot larmcentral som gäller (fas 3 av testen). Så är det knappast. Allt är framskjutet och blir väl första nästa år innan man når fas 3.

Ska man sen ha semester är det väl klokt att skriva det, och inte skriva att det kommer en uppdatering "idag, inom några dagar, i slutet på veckan" samt att uppmana folk att skicka PM till en.

Så jag står fast vid att dialogen med testpiloterna är dålig och kan förbättras markant.

För övrigt, om du ska utomlands så håll koll på enheten så att den inte försöker att ständigt koppla upp sig och misslyckas och då drar en massa batteri... Trist att bli stående med ett tomt batteri.
 

SuperMek

New member
Uppenbarligen har grabbarna bakom larmprylen problem de inte klarar av att hantera. Om problemen består av tekniska brister, personalbrist/överväldigande arbetsbelastning eller annat vet jag inte, men de verkar inte klara av att reda ut det. Den stora tystnaden är beklämmande och pekar sannolikt på att de inte har det något vidare just nu...

Frågan är vad som kan göras. Då informationen gränsar till att vara obefintlig och det lilla som sipprar ut är otydligt, undrar jag om vad som döljer sig bakom kulisserna. Har hela projektet gått i stå eller är det så simpelt att "alla är på semester"? Nu har inte informationsflödet varit överdrivet sedan dialogerna påbörjades under våren, så att "alla är på semester" tror jag inte är sannolikt. Är det ekonomiska bekymmer som sätter käppar i hjulen för att utvecklingen skall kunna fortgå?

Pseudonymen "Rynkan" tog över rodret sedan Claes har valt att gå under jorden. "Rynkan" har sedan också stängt dörren. Det praktiska kan sammanfattas i följande:

Leveransen av enheterna har varit kraftigt försenade. Anledningen till det är okänt.
När leveranserna väl kom igång sker det med endast en handfull enheter per vecka. Jag uppfattar det som att enheterna byggs styckevis allt eftersom för leveranserna.
Frågor finns kring monteringen som inte är klargjorda. Allt från vad som är "denna sida upp" till om alternativ som 90 graders sidomontering tillåts. Svar saknas.
Elanslutningen har olyckliga val av färger, t.ex. röd kabel ansluts till batteriest minuspol, en lösning som går emot branchstandard.
Några anvisningar för hur enheten skall driftsättas saknas. Senare anges att ett PM till "Rynkan" skall ordna saken, men flera personer har ingen respons i detta.
Utlovad app för kontroll/funktionskonfig via iPhone saknas. Någon leveranstid finns inte att tillgå trots åtskilliga förfrågningar.
Denna app har olyckligtvis bundlats med andra i sammanhanget ovidkommande funktioner beställda av SMC vilket uttalat bidrar till förseningen.
Utlovad webbserver finns inte.
Funktion av enheten i utlandet är osäkert om det fungerar.
Rapporter finns om hög energiförbrukning i enheten vilken på kort tid kan tömma ett MC-batteri.
Utlovad åtgärd för den höga strömförbrukningen infrias inte.
Claes svarar inte på e-post.
"Rynkan" har försvunnit.
Enheten verkar finnas i två olika utgåvor med sannolikt olika konfig/funktioner (?)
Flera personer har valt att inte installera enheten förrän felen har åtgärdats och en komplett leverans föreligger.

Jag hade idag en dialog med en representant för ledningen i SMC och framförde att SMC bör vidta åtgärder för att säkerställa produktens framtagning, alternativt att avstå helt från produkten då den idag bara bidrar till att ifrågasätta SMC:s involverande. Jag har tidigare framfört att utveckling av teknik inte alltid är enkel eller följer raka vägar, men att utebli med allt vad heter info och dialog med testpilotgruppen, förutom några bleka insatsförsök, är inte godkänt. En uppryckning måste till.
 
Last edited:

hamre

Member
Jag har inte ens fått enheten levererad!!! Är det nån mer som inte fått leverans ännu eller är det bara jag?? Inte minsta svar på varför!!
 

Rynkan

New member
Rynkan finns fortfarande, jag är inte alls försvunnen. Tyvärr kan jag inte stå till forumets tjänst under arbetstid, då det är under arbetstid jag försöker lösa många utav de utomstående frågorna som finns här på forumet. Jag har personligen en hel radda med uppgifter att göra klart och enbart 24h på dygnet.

Detta är en pilot, hanteringen är därefter, att saker inte fungerar, blir försenade eller på annat sätt inte är som utlovat är pga den osäkerhet som existerar då man har en Pilot. Vad som är högst prioriterat är att samtliga testpiloter får sina enheter men även att lösa akuta problem som strömåtgången. Att jag inte svarar på forumet innebär INTE att jag inte är inne och läser eller på annat vis ignorerar forumet.

Det ligger i vårt intresse att få denna produkt på marknaden.

Notera att det tar mig nästan en timme att svara på alla PM/forumfrågor, bra här på svmc.se. Det är en timme av utvecklingsarbete jag inte hinner med.
 
Last edited:

Rynkan

New member
Angående om enheten funkar utomlands, det är en stående fråga på Telias bord för förhandling. Jag återkommer när dessa förhandlingar är klara.

Notera att enheterna är enbart inställda för insamling av data för kalibrering.
 

Rynkan

New member
Nu har jag skickat 3 st meddelande till dej men du har inte ens läst dom!!!!
Varför i HELVETE säger du att vi skall PMa dej när du inte läser DOM???????
Jag har inte ens fått enheten levererad!!! Är det nån mer som inte fått leverans ännu eller är det bara jag?? Inte minsta svar på varför!!

Hej, ursäkta att jag gjort dig irriterad.

Jag har redan fått ett PM av dig:
"2012-08-07 21:22 Har ej fått ITS levererad! hamre"

Tyvärr noterade jag det men av nån anledning så svarade jag inte, detta ber jag om ursäkt för, du är med i nästa batch påväg ut.

Är det nån mer som inte fått leverans ännu eller är det bara jag?? Senaste personen på forumet som fick en enhet var powerglide. Denna hade skickats tillbaka då den gått till fel adress.
 
Last edited:

Rynkan

New member
Angående strömförbrukning: Vissa enheter kom inställda med fel konfiguration vilket gjorde att de var igång konstant och tog därför död på batteriet. Det har varit svårt att felsöka då andra enheter var korrekt inställda. uppdateringar har gått ut till samtliga enheter, just nu är det tyvärr så att vi enbart kan vänta och se om det löst problemet eller inte. vi har en hoj som vi mäter av på men är tacksamma om folk är villiga att hjälpa till.

Möjligt scenario är att vi måste dra ner på mängden data, detta gör att positioneringen blir lidande - vilket inte är att föredra. Vi ser över med tillverkaren vilka åtgärder vi kan ta om detta problem inte kan lösas med ändring i mjukvaran.
 
Last edited:

Rynkan

New member
Mailen som inte fungerar, tyvärr så har vår webhost stått för maillösningen och de förklarar att mailadressen visst fungerar men att mailkontot överfylls väldigt fort.

Jag har nu gjort så att jag eftersänder samtliga mail till min privata mailtjänst (google gmail).
 
Last edited:

Rynkan

New member
Uppenbarligen har grabbarna bakom larmprylen problem de inte klarar av att hantera. Om problemen består av tekniska brister, personalbrist/överväldigande arbetsbelastning eller annat vet jag inte, men de verkar inte klara av att reda ut det. Den stora tystnaden är beklämmande och pekar sannolikt på att de inte har det något vidare just nu...

Frågan är vad som kan göras. Då informationen gränsar till att vara obefintlig och det lilla som sipprar ut är otydligt, undrar jag om vad som döljer sig bakom kulisserna. Har hela projektet gått i stå eller är det så simpelt att "alla är på semester"? Nu har inte informationsflödet varit överdrivet sedan dialogerna påbörjades under våren, så att "alla är på semester" tror jag inte är sannolikt. Är det ekonomiska bekymmer som sätter käppar i hjulen för att utvecklingen skall kunna fortgå?

Pseudonymen "Rynkan" tog över rodret sedan Claes har valt att gå under jorden. "Rynkan" har sedan också stängt dörren. Det praktiska kan sammanfattas i följande:

Leveransen av enheterna har varit kraftigt försenade. Anledningen till det är okänt.
När leveranserna väl kom igång sker det med endast en handfull enheter per vecka. Jag uppfattar det som att enheterna byggs styckevis allt eftersom för leveranserna.
Frågor finns kring monteringen som inte är klargjorda. Allt från vad som är "denna sida upp" till om alternativ som 90 graders sidomontering tillåts. Svar saknas.
Elanslutningen har olyckliga val av färger, t.ex. röd kabel ansluts till batteriest minuspol, en lösning som går emot branchstandard.
Några anvisningar för hur enheten skall driftsättas saknas. Senare anges att ett PM till "Rynkan" skall ordna saken, men flera personer har ingen respons i detta.
Utlovad app för kontroll/funktionskonfig via iPhone saknas. Någon leveranstid finns inte att tillgå trots åtskilliga förfrågningar.
Denna app har olyckligtvis bundlats med andra i sammanhanget ovidkommande funktioner beställda av SMC vilket uttalat bidrar till förseningen.
Utlovad webbserver finns inte.
Funktion av enheten i utlandet är osäkert om det fungerar.
Rapporter finns om hög energiförbrukning i enheten vilken på kort tid kan tömma ett MC-batteri.
Utlovad åtgärd för den höga strömförbrukningen infrias inte.
Claes svarar inte på e-post.
"Rynkan" har försvunnit.
Enheten verkar finnas i två olika utgåvor med sannolikt olika konfig/funktioner (?)
Flera personer har valt att inte installera enheten förrän felen har åtgärdats och en komplett leverans föreligger.

Jag hade idag en dialog med en representant för ledningen i SMC och framförde att SMC bör vidta åtgärder för att säkerställa produktens framtagning, alternativt att avstå helt från produkten då den idag bara bidrar till att ifrågasätta SMC:s involverande. Jag har tidigare framfört att utveckling av teknik inte alltid är enkel eller följer raka vägar, men att utebli med allt vad heter info och dialog med testpilotgruppen, förutom några bleka insatsförsök, är inte godkänt. En uppryckning måste till.

Tack för din sammanfattning! Jag tar till mig all kritik och hoppas att testpilotgruppen får den uppryckning i informationsflöde som de förtjänar.

Såhär är det:
Claes är en glad visonär och att ställa tekniska frågor till honom inte hade tjänat till något,
därför tog jag över rodret.

Att jag försvinner och inte ger en uppdatering i forumet kanske är så enkelt att jag är iväg och gör det arbete som krävs för att kunna komma med en uppdatering. Mycket av min tid går förtillfället ut på att sitta i massa möten där saker ska "bestämmas" för att sedan göras. Detta är lika frustrerande för mig som för er!

En viss period har jag även varit "borta" från arbete pga sjukdum (ca 3dagar efter min sista uppdatering om jag ska vara exakt), imorgon är jag borta då jag ska närvara på min vigsel med min framtida fru. ja, det är sommartider.

"Rapporter finns om hög energiförbrukning i enheten vilken på kort tid kan tömma ett MC-batteri.
Utlovad åtgärd för den höga strömförbrukningen infrias inte."
- Jag tar förgivet att du inte är ett forumtroll. Med det sagt, uppdateringar skickades ut enligt min post, om det gått bra/dåligt tar tid och få fram. Läs mer i tidigare post.

Nu ska jag iväg och prova på fracken för första gången.
 
Last edited:

Rynkan

New member
Från och med idag spenderar jag minst 30minuter var dag på forumet för frågor och svar, låter detta som en bra idé?

Med detta sagt är dagens 30 minuter över och jag reserverar mig för att jag kanske inte har 30minuter imorgon! :)
 

Rynkan

New member
Hej!
Du behöver inte oroad dig för kostnader. Dessutom brukar inte surfabbonemangen funka (roaming) utomlands.
Men kör försiktigt!

Vi kör inga surf-abonnemang utan Telia M2M (Machine to Machine) Telematics-abonnemang. Dessa ska vara garanterade att fungera även utanför telias nät (glesbygd/utomlands). Dock finns det kvarstående frågor såsom olika taxor. Utöver detta så är M2M alltid utlovat minst gprs, detta försöker vi även att säkerställa.

Man bör alltid köra försiktigt och notera enheten ringer inte 112 i detta skede!!! Den ringer hem och berättar vart ni är för en enorm databas, som sagt: Vi samlar enbart in data just nu. Detta för att vara säkra på att enheterna utför sitt jobb.

Och nu förbjuds jag att sitta vid datorn nån mer :)
 

SuperMek

New member
Tack för din sammanfattning! Jag tar till mig all kritik och hoppas att testpilotgruppen får den uppryckning i informationsflöde som de förtjänar.

Tack för info! Det är vitalt viktigt för ett utvecklingsprojekt att informationen inte uteblir, att den är klar och tydlig, samt att det finns en fruktsam dialog med testpiloterna. Jag har full förståelse att man vill ut med enheterna så snart som möjligt och att problem kan uppstå på vägen. Det VIKTIGA i arbetet är nu information, inte att få ut enheterna så fort som möjligt. Testpiloter har nog en god förståelse till att avigheter kan uppstå så länge de hålls informerade. Saknas informationen uppstår rykten och egna sanningar som inte alltid gagnar utvecklingen.

Att jag försvinner och inte ger en uppdatering i forumet kanske är så enkelt att jag är iväg och gör det arbete som krävs för att kunna komma med en uppdatering. Mycket av min tid går förtillfället ut på att sitta i massa möten där saker ska "bestämmas" för att sedan göras. Detta är lika frustrerande för mig som för er!

Ingen skugga faller över dig! Dock är det en brist i projektet att personal saknas för att strategiskt kunna följa en lämplig procedur för utveckling, leveranser och information. Jag har inte en susning om hur arbetsfördelningen ser ut hos er, hur många ni är eller vilka ni är (olika yrkesgrupper/sakkunskap fördelat på personalsidan) och att du som utvecklare har i uppgift att sitta i möten samt hantera informationsbiten är fel. Du bör fokusera på utvecklingen som uppenbart har en bit kvar att hantera. Förstå mig rätt, det är toppen att du ger dig tillkänna för företaget som en informationskanal, men det är helfel att utvecklingen får lida för detta.


En viss period har jag även varit "borta" från arbete pga sjukdum (ca 3dagar efter min sista uppdatering om jag ska vara exakt), imorgon är jag borta då jag ska närvara på min vigsel med min framtida fru. ja, det är sommartider.

Så kan ske, sjukdom är inget man råder över och jag är tacksam att du är på fötter igen.
Vad gäller giftermålet så ska det prioriteras. Jag önskar dig all lycka och framgång i ditt nya familjeliv.


"Rapporter finns om hög energiförbrukning i enheten vilken på kort tid kan tömma ett MC-batteri. Utlovad åtgärd för den höga strömförbrukningen infrias inte."
- Jag tar förgivet att du inte är ett forumtroll. Med det sagt, uppdateringar skickades ut enligt min post, om det gått bra/dåligt tar tid och få fram. Läs mer i tidigare post.

Tack för att du inte utgår från att jag är ett troll, för det är jag inte. Du kan få mitt telefonnummer och e-postadress för tips och idéer hur ni kan gå vidare. Att bedriva projekt är min profession.

Vad gäller uppdateringen är den otydlig om vilka som berörs. Det finns vissa trådar i forumet om någon rapportering som skall till någonstans vilket kanske är en förutsättning för att erhålla en uppdatering? Eller räcker det med att jag strömsätter enheten så uppdaterar den sig själv? Detta är exempel på info som måste finnas tydligt angiven för piloterna. I utskicket av enheterna fanns ingen sådan info. Den webb som hänvisades till finns inte. Fungerande e-post inte heller...

Nu ska jag iväg och prova på fracken för första gången.
Jag håller tummarna för dig att allt blir bra. Ta några lediga dagar och skit nu i denna larmenhet. Vi tar nya tag om en vecka eller två när du är tillbaka.
 
Top