Uppenbarligen har grabbarna bakom larmprylen problem de inte klarar av att hantera. Om problemen består av tekniska brister, personalbrist/överväldigande arbetsbelastning eller annat vet jag inte, men de verkar inte klara av att reda ut det. Den stora tystnaden är beklämmande och pekar sannolikt på att de inte har det något vidare just nu...
Frågan är vad som kan göras. Då informationen gränsar till att vara obefintlig och det lilla som sipprar ut är otydligt, undrar jag om vad som döljer sig bakom kulisserna. Har hela projektet gått i stå eller är det så simpelt att "alla är på semester"? Nu har inte informationsflödet varit överdrivet sedan dialogerna påbörjades under våren, så att "alla är på semester" tror jag inte är sannolikt. Är det ekonomiska bekymmer som sätter käppar i hjulen för att utvecklingen skall kunna fortgå?
Pseudonymen "Rynkan" tog över rodret sedan Claes har valt att gå under jorden. "Rynkan" har sedan också stängt dörren. Det praktiska kan sammanfattas i följande:
Leveransen av enheterna har varit kraftigt försenade. Anledningen till det är okänt.
När leveranserna väl kom igång sker det med endast en handfull enheter per vecka. Jag uppfattar det som att enheterna byggs styckevis allt eftersom för leveranserna.
Frågor finns kring monteringen som inte är klargjorda. Allt från vad som är "denna sida upp" till om alternativ som 90 graders sidomontering tillåts. Svar saknas.
Elanslutningen har olyckliga val av färger, t.ex. röd kabel ansluts till batteriest minuspol, en lösning som går emot branchstandard.
Några anvisningar för hur enheten skall driftsättas saknas. Senare anges att ett PM till "Rynkan" skall ordna saken, men flera personer har ingen respons i detta.
Utlovad app för kontroll/funktionskonfig via iPhone saknas. Någon leveranstid finns inte att tillgå trots åtskilliga förfrågningar.
Denna app har olyckligtvis bundlats med andra i sammanhanget ovidkommande funktioner beställda av SMC vilket uttalat bidrar till förseningen.
Utlovad webbserver finns inte.
Funktion av enheten i utlandet är osäkert om det fungerar.
Rapporter finns om hög energiförbrukning i enheten vilken på kort tid kan tömma ett MC-batteri.
Utlovad åtgärd för den höga strömförbrukningen infrias inte.
Claes svarar inte på e-post.
"Rynkan" har försvunnit.
Enheten verkar finnas i två olika utgåvor med sannolikt olika konfig/funktioner (?)
Flera personer har valt att inte installera enheten förrän felen har åtgärdats och en komplett leverans föreligger.
Jag hade idag en dialog med en representant för ledningen i SMC och framförde att SMC bör vidta åtgärder för att säkerställa produktens framtagning, alternativt att avstå helt från produkten då den idag bara bidrar till att ifrågasätta SMC:s involverande. Jag har tidigare framfört att utveckling av teknik inte alltid är enkel eller följer raka vägar, men att utebli med allt vad heter info och dialog med testpilotgruppen, förutom några bleka insatsförsök, är inte godkänt. En uppryckning måste till.
Tack för din sammanfattning! Jag tar till mig all kritik och hoppas att testpilotgruppen får den uppryckning i informationsflöde som de förtjänar.
Såhär är det:
Claes är en glad visonär och att ställa tekniska frågor till honom inte hade tjänat till något,
därför tog jag över rodret.
Att jag försvinner och inte ger en uppdatering i forumet kanske är så enkelt att jag är iväg och gör det arbete som krävs för att kunna komma med en uppdatering. Mycket av min tid går förtillfället ut på att sitta i massa möten där saker ska "bestämmas" för att
sedan göras. Detta är lika frustrerande för mig som för er!
En viss period har jag även varit "borta" från arbete pga sjukdum (ca 3dagar efter min sista uppdatering om jag ska vara exakt), imorgon är jag borta då jag ska närvara på min vigsel med min framtida fru. ja, det är sommartider.
"Rapporter finns om hög energiförbrukning i enheten vilken på kort tid kan tömma ett MC-batteri.
Utlovad åtgärd för den höga strömförbrukningen infrias inte."
- Jag tar förgivet att du inte är ett forumtroll. Med det sagt, uppdateringar skickades ut enligt min post, om det gått bra/dåligt tar tid och få fram. Läs mer i tidigare post.
Nu ska jag iväg och prova på fracken för första gången.