Nåväl, då sticker jag ut hakan härmed:
Personligen så vill jag inte vara kompis med dom som skämmer ut hela motorcykelkollektivet.
Det finns dom som inte ens har mc-kort som kör olagligt med bättre omdöme än dom som har ett körkort men totalt har missat hela utbildningen. Allt går inte att fånga så bra med lagtexter och paragrafer. Men varför försöka släta över när en människa går över gränsen?
Du har rätt i sak, du har rätt till din åsikt och du har förmodligen enligt de flesta här rätt ur ett rent etiskt/filosofiskt perspektiv.
Dina tankar är dock inte applicerbara på verkligheten.
Ska vi lagmässigt få bort dessa moppefukkon så kommer det innebära att varken du eller jag får köra en meter heller. Frågan som diskuteras i tråden är HUR vi förändrar situationen VI som kollektiv befinner oss i?
Du skriver såhär:
"Kört rattfull?
Nej, det har jag inte. Om jag skulle ha gjort det så skulle jag inte förvänta mig att folk/polarna det var okej eller att jag skulle gå någon utbildning. Snarare en örfil och sura kommentarer om att sälja bilen..."
Skulle du sluta köra rattfull av en örfil?
Vore det istället bättre om du fick träffa en mor vars barn dog några månader tidigare pga rattfylla?
Vore det bättre om du fick prova att köra en snitslad bana, göra broms- och undanmanöverprov med och utan alkohol i kroppen?
Vad SMC försöker uppnå är att visa alla He-Mans hur det verkligen är när en hoj närmar sig gränsen. Sker detta på bana så är det så säkert det kan bli. Väl i trafiken kan man därigenom ha en helt annan syn på riskerna än om man bara ökar och ökar i trafiken.
Jag har personligen ökat mina marginaler bara genom att åka på mini-bana, och givetvis genom att helt plötsligt få andra saker att fokusera på även på allmän väg än jag hade tidigare. Jag ser körningen ofta som "träning", tidigare körde jag bara fort.. Jag har blivit analytisk och ser vad som kan gå fel OM jag ökar tempot, utan att för den sakens skull behöva göra det.
Jag var extremt nära att åka av ifjol. Nu har jag kanske inte den mest förlåtande hojen i regn pga motorbromsen i Dukken, och denna dag regnade det. Skillnaden däremot, före och efter de kurser jag gått. Är att jag direkt kunde säga exakt vad jag gjorde fel, tidigare hade jag konstaterat att jag redde ut det. Trott att jag var duktig på att köra hoj och gasat vidare när chocken lagt sig.
För trafikens räkning fick jag min tankeställare för 2 år sen nära en kompis åkte av oförtjänt. En sten --> styrvobbel --> diket.. Nu var det vänsterkurva, mötet samtidigt var en grusbil.. Hade vägen bara svängt höger (50% odds) så hade han suttit som en fluga i fronten på en Scania!
Under dessa bandagar finns möjligheter att implementera riskanalyser av ren
handling, såväl som trafiksituationer på ett sätt som aldrig blir möjligt mot den relevanta målgruppen i annat fall.