Idag skämdes jag över att vara motorcyklist.

Catherine

New member
Jag hoppas mycket på att riskbedömningsutbildningen kan ge effekt, det kan åtminstone inte bli värre. Men tyvärr så kommer inte de som verkligen behöver tänka till att verkligen tänka till. En människa som är riskbenägen kommer bara att se det hela som meningslös tid, han/hon kommer fortfarande att ta risker.
En sporthoj är inte farligare än någon annan typ av motorcykel, men den lockar till sig risktagande människor. Om sporthojar skulle förbjudas så skulle samma människor köra ihjäl sig på en ER-6 eller Virago 250. Skulle motorcyklar förbjudas helt så hoppar dessa människor fallskärm eller åker motoriserade rullskidor. Skulle motoriserade rullskidor förbjudas så skulle risktagande människor springa med huvudet före in i en vägg bara för att se hur fort man kan springa innan någonting går sönder...

Det enda som hjälper är att vi försöker påverka genom attitydsförändring, grupptryck men framförallt att vi lyssnar utan att döma. Vi är alla människor och vi är alla riskbenägna i olika situationer. Somliga kör hoj, andra spelar på Lotto och vissa tycker att det är nog riskfyllt att besöka en allmän toalett...

Det klokaste jag hört på länge!! Håller med till 100%!

Men med utbildning inom sin aktivitet, vilken den nu är, kan förhoppningsvis dessa riskbenägna individer öka sin skicklighet så att de inte ställer till olyckor för sig själv och andra.
 

Avarage

New member
Okej, Pikeman59.
Sedan blir jag lite fundersam på hur man skall nå ut till de som verkligen kan behöva upplysas om en mer sansad och kontrollerad körstil. För att nå ut kan ni till att börja med registrera er på andra forum t.ex. SH med flera och slänga ut lite kontroversiella trådar för att få till en diskussion, men det kanske blir för mycket mothugg då. Som det är nu så liknar det den vanliga Svenska mentaliteten, sitt hemma vid köksbordet (SMC forumet) och knyt näven i fickan och spy galla över de missanpassade. Så med andra ord vidga vyerna, ut och diskutera där det kanske behövs.

Vyerna ÄR vidgade och aktivieten bland instruktörer i SMC av olika slag är minst sagt bred OCH på ställen där "rätt målgrupp" "hänger"! Kom ihåg att detta forum startade LÅNGT efter ex. SH och det är som "smartswede" skriver få av oss instr. som OCKSÅ hänger här! De flesta hänger fortfarande "bara" på SH men vartefter tiden går och diskussionerna blir mer och mer aktiva här kommer också fler och fler instr. också hit!

Du har nog bara missat att vi är med på fler ställen samtidigt. Splitt vision! ;)

Mvh!
// Niklas
 

P-O Noren

New member
Har funderat mycket över tråden och inläggen. Någon förde in hjärnsläpp som begrepp och menade att det är okej.
Utbildning svarade en del, ska hjälpa.
Räcka ut en hjälpande hand, bygga broar och förståelse.

Nåväl, då sticker jag ut hakan härmed:
Trafiken är inget dataspel där man kan köra om en bana om man kraschar.
Om man inte förstår att man inte ska köra på bakhjulet i tät rusningstrafik så fungerar inte utbildning för att skapa förståelsen.

Personligen så vill jag inte vara kompis med dom som skämmer ut hela motorcykelkollektivet. Jag vill bara att dom som uppvisar så dåligt omdöme att man uppenbarligen inte kan respektera sina medmänniskor ska helst bli av med körkortet samt få böter. Varför skall vi överhuvudtaget ha ett system med körkort och körkortsutbildning, när man måste ha tilläggsutbildning för att förstå att man måste köra säkert i trafiken?

Det finns dom som inte ens har mc-kort som kör olagligt med bättre omdöme än dom som har ett körkort men totalt har missat hela utbildningen. Allt går inte att fånga så bra med lagtexter och paragrafer. Men varför försöka släta över när en människa går över gränsen?

Kört rattfull?
Nej, det har jag inte. Om jag skulle ha gjort det så skulle jag inte förvänta mig att folk/polarna det var okej eller att jag skulle gå någon utbildning. Snarare en örfil och sura kommentarer om att sälja bilen...

Tomma vägar utan medtrafikanter eller parkeringar nattetid kan nyttjas till att testa gränserna lite inom rimliga gränser.
Komplexa trafikmiljöer med många aktörer är någonting man ska ha respekt för och anpassa körstilen efter. Passar inte galoscherna så kan gott dessa individer sluta köra hoj anser jag.

Alla individer som tagit körkort är inte för den skull lämpliga att fortsättningsvis behålla detsamma.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Nåväl, då sticker jag ut hakan härmed:

Personligen så vill jag inte vara kompis med dom som skämmer ut hela motorcykelkollektivet.

Det finns dom som inte ens har mc-kort som kör olagligt med bättre omdöme än dom som har ett körkort men totalt har missat hela utbildningen. Allt går inte att fånga så bra med lagtexter och paragrafer. Men varför försöka släta över när en människa går över gränsen?

Du har rätt i sak, du har rätt till din åsikt och du har förmodligen enligt de flesta här rätt ur ett rent etiskt/filosofiskt perspektiv.

Dina tankar är dock inte applicerbara på verkligheten.

Ska vi lagmässigt få bort dessa moppefukkon så kommer det innebära att varken du eller jag får köra en meter heller. Frågan som diskuteras i tråden är HUR vi förändrar situationen VI som kollektiv befinner oss i?

Du skriver såhär:

"Kört rattfull?
Nej, det har jag inte. Om jag skulle ha gjort det så skulle jag inte förvänta mig att folk/polarna det var okej eller att jag skulle gå någon utbildning. Snarare en örfil och sura kommentarer om att sälja bilen..."

Skulle du sluta köra rattfull av en örfil?

Vore det istället bättre om du fick träffa en mor vars barn dog några månader tidigare pga rattfylla?
Vore det bättre om du fick prova att köra en snitslad bana, göra broms- och undanmanöverprov med och utan alkohol i kroppen?

Vad SMC försöker uppnå är att visa alla He-Mans hur det verkligen är när en hoj närmar sig gränsen. Sker detta på bana så är det så säkert det kan bli. Väl i trafiken kan man därigenom ha en helt annan syn på riskerna än om man bara ökar och ökar i trafiken.

Jag har personligen ökat mina marginaler bara genom att åka på mini-bana, och givetvis genom att helt plötsligt få andra saker att fokusera på även på allmän väg än jag hade tidigare. Jag ser körningen ofta som "träning", tidigare körde jag bara fort.. Jag har blivit analytisk och ser vad som kan gå fel OM jag ökar tempot, utan att för den sakens skull behöva göra det.

Jag var extremt nära att åka av ifjol. Nu har jag kanske inte den mest förlåtande hojen i regn pga motorbromsen i Dukken, och denna dag regnade det. Skillnaden däremot, före och efter de kurser jag gått. Är att jag direkt kunde säga exakt vad jag gjorde fel, tidigare hade jag konstaterat att jag redde ut det. Trott att jag var duktig på att köra hoj och gasat vidare när chocken lagt sig.

För trafikens räkning fick jag min tankeställare för 2 år sen nära en kompis åkte av oförtjänt. En sten --> styrvobbel --> diket.. Nu var det vänsterkurva, mötet samtidigt var en grusbil.. Hade vägen bara svängt höger (50% odds) så hade han suttit som en fluga i fronten på en Scania!

Under dessa bandagar finns möjligheter att implementera riskanalyser av ren handling, såväl som trafiksituationer på ett sätt som aldrig blir möjligt mot den relevanta målgruppen i annat fall.
 

P-O Noren

New member
Dina tankar är dock inte applicerbara på verkligheten.

Det är förhållandevis enkelt att plocka körkort idag, vill folk verkligen inte behålla sina körkort, så ska dom slippa ha det kvar.

Skulle du sluta köra rattfull av en örfil?
Nej, men det är den reaktionen jag skulle förvänta mig, inte en klapp på axeln.


Vore det istället bättre om du fick träffa en mor vars barn dog några månader tidigare pga rattfylla?
Vore det bättre om du fick prova att köra en snitslad bana, göra broms- och undanmanöverprov med och utan alkohol i kroppen?
Nej, det mest effektiva skulle vara att få sitta i fängelse några månader och sedan förlora körkortet för min egen del. I fängelset eller under terapin kan man lämpligen visa filmer för mig, samt ordna med besök av anhöriga till förolyckade. Anledningen till att jag skulle behöva fängelse är att jag var så djävla korkad att köra rattfull, detta kunde ha resulterat i dödsfall. Därför sitter jag då fängelse.
 

Maru

New member
Vore det istället bättre om du fick träffa en mor vars barn dog några månader tidigare pga rattfylla?
Vore det bättre om du fick prova att köra en snitslad bana, göra broms- och undanmanöverprov med och utan alkohol i kroppen?

Jag tror faktiskt det.

Min mor jobbade på blodcentralen innan hon gick i pension. Det kom in motorcyklister som hade "varit av". De insåg vikten i att ge blod då de själva fått hjälp.

Ett annat exempel taget från sveriges värsta bilförare. Robert och Markus från Skara gjorde en rejäl avåkning vid en omkörning. Det fick dem att få upp ögonen för att bilkörning faktiskt är farligt. Ibland behövs det en "väckarklocka".

Många motorcyklister vet hur det känns att vurpa, lowsider...highsider eller vad det mån hända vara.
Jag har inte vurpat ordentligt ännu. En lowsider på grus....
Jag har varit nära att smälla och blivit av med en kompis i en mc-olycka, så nog är jag medveten om att det är farligt.

Men jag tycker samtidigt att det är såpass kul att jag valt att fortsätta.
Och draget....oavsett om det är bil eller mc. Visst, jag är säker omogen enligt en del...andra kallar mig spänningsökare. Allt ligger i betraktarens ögon. ;)

Det är viktigt att man blir medveten om konsekvensen av sitt handlande.
Allt ska självfallet ske under ordnade former.

När jag var på Isle of Man så "tillhörde" det sporten att några skulle omkomma. När jag kom hem tyckte jag det var rent vansinne med sådana tävlingar.....

Det viktigaste är respekt, både för farten och sina medtrafikanter. Omkörning på bakhjulet med möte visar på ingen respekt alls.
 

Maru

New member
Nej, det mest effektiva skulle vara att få sitta i fängelse några månader och sedan förlora körkortet för min egen del. I fängelset eller under terapin kan man lämpligen visa filmer för mig, samt ordna med besök av anhöriga till förolyckade. Anledningen till att jag skulle behöva fängelse är att jag var så djävla korkad att köra rattfull, detta kunde ha resulterat i dödsfall. Därför sitter jag då fängelse.

Dessvärre är det sällan folk blir bättre av att sitta i fängelse.

Hund frågade inte du ville prova att köra rattfull så du åkt dit utan att få testa det på avlyst bana för att kunna ta erfarenhet av upplevelsen. Det är en avsevärd skillnad.
 

P-O Noren

New member
Frågan tolkade jag som ett alternativ, för att få "mig" att sluta köra rattfull...

Personligen tycker jag inte att man ska acceptera kompletta svin och idioter på vägarna.
Klarar man inte av att köra, skall man förlora möjligheten. Det finns kommunala transporter för dom som är olämpliga i trafiken.

Man behöver egentligen inte tycka synd om de som inte kan köra något sånär efter sunt förnuft i trafiken. Ta körkortet, ge böter.

Om en kirurg inte vill operera enligt säkra metoder, utan väljer att riskera sina patienters liv medvetet för att det är kul, skickar vi en sån på vidareutbildning och hoppas på att han blir bättre?

Han kanske inte skulle blivit kirurg från första början...
 

SuperRetard

New member
Frågan tolkade jag som ett alternativ, för att få "mig" att sluta köra rattfull...

Personligen tycker jag inte att man ska acceptera kompletta svin och idioter på vägarna.
Klarar man inte av att köra, skall man förlora möjligheten. Det finns kommunala transporter för dom som är olämpliga i trafiken.

Man behöver egentligen inte tycka synd om de som inte kan köra något sånär efter sunt förnuft i trafiken. Ta körkortet, ge böter.

Problemet med dig just nu, är att du VERKLIGEN INTE FATTAR VAD DET HANDLAR OM!!!

Är det legalt att snorta kokain i sverige? Nej!
Är det legalt att skjuta fludder eller peta i sig piller? Nej!

Har vi ett enormt problem med droger bland svenska ungdomar idag? Ja!

Är det lagligt att svinköra i trafiken? Nej
Är det lagligt att köra utan körkortsbehörighet? Nej

Händer allt ändå? Hell yeah..


Det är dags att wake up and smell the coffee där ute bland bodarna. Vakna nu för fan och inse att världen inte är svartvit. De kommer aldrig reglera bort de här problemen.

Vad smc däremot kan göra är att förebygga och vara en väckarklocka för de som är för tuffa för sig själva.
 

P-O Noren

New member
Problemet med dig just nu, är att du VERKLIGEN INTE FATTAR VAD DET HANDLAR OM!!!

Hela livet är ju ett vuxendagis för många....

Låt dom ta av sig foliehatten och landa då.
Varför är det fel att "ta dom av banan"?

Mer pengar till trafikpolisen, riktad arbete mot trafikfarligt beteende.

Sluta upp med att jaga poäng i hur många som har blåst i alkomätaren.
Sluta sätta upp fartkontroller där de syns mest.
 

Marie

Banned
Frågan tolkade jag som ett alternativ, för att få "mig" att sluta köra rattfull...

Personligen tycker jag inte att man ska acceptera kompletta svin och idioter på vägarna.
Klarar man inte av att köra, skall man förlora möjligheten. Det finns kommunala transporter för dom som är olämpliga i trafiken.

Man behöver egentligen inte tycka synd om de som inte kan köra något sånär efter sunt förnuft i trafiken. Ta körkortet, ge böter.

Om en kirurg inte vill operera enligt säkra metoder, utan väljer att riskera sina patienters liv medvetet för att det är kul, skickar vi en sån på vidareutbildning och hoppas på att han blir bättre?

Han kanske inte skulle blivit kirurg från första början...

Jämförelsen haltar lite grann...

Jag håller med om hela ditt teoretiska resonemang, men nu är det så att en kirurg som mister sin legitimation, släpps inte utan legitimation fram till ett operationsbord någonstans i den civiliserade världen (och när så trots allt sker rullar andra huvuden).

Varken du eller jag vet om killen jag såg, eller killen trådskaparen såg, ens HAR körkort.
De kanske redan fått det indraget?????
De kanske inte ens nånsin HAFT körkort?????

I vårt samhälle (Sverige) kör sannolikt tusentals människor runt på våra vägar VARJE DAG utan att ha något körkort för fordonsslaget de kör - i väldigt många fall utan något körkort alls!!!

En stor del av de rattfyllerister som man vet att kör runt på vägarna har inte heller något körkort! Till vad nyttjar en körkortsindragning annat än som markering??? Risken att åka dit är förhållandevis liten.
Många lever trots allt bara efter "elfte budet" (Du skall icke låta dig ertappas)

Observera! Jag ropar inte efter en rigorös kontrollapparat - bort det!

Jag vill bara påpeka att både ropen på utbildning och höjda krav för erhållande av körkort, mycket väl kan gå den här gruppen förbi, och enbart bli en belastning för "oss redan frälsta"!

Risken är tvärtom att andelen av "dödsryttarna" som saknar körkort och hamnar ännu längre från vår påverkansmöjlighet bara ökar - utan att för den skull det absoluta antalet "dödsryttare" minskar nämnvärt!!!!
(för som jag förstått det efterfrågas körkort eller åtminstone "aukt." handledare vid SMCs kurser)

Den risk jag ser i en sådan utveckling, är att myndigheterna konsterar samma sak och i syfte att förhindra detta under förenklad kontroll, helt förbjuder fordonsslaget motorcykel. Då kan polisen lugnt klippa alla som åker på ett hjul genom att ta alla som åker på två.......
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Varken du eller jag vet om killen jag såg, eller killen trådskaparen såg, ens HAR körkort.

Risken är tvärtom att andelen av "dödsryttarna" som saknar körkort och hamnar ännu längre från vår påverkansmöjlighet bara ökar - utan att för den skull det absoluta antalet "dödsryttare" minskar nämnvärt!!!!

Den risk jag ser i en sådan utveckling, är att myndigheterna konsterar samma sak och i syfte att förhindra detta under förenklad kontroll, helt förbjuder fordonsslaget motorcykel.

Jag är så glad att just jag får säga det här till just dig Marie:

Du har så GALET rätt i det här!

P-O: Vakna!
 

Bajen-Sam

New member
Jag vet inte hur VV lägger ut sin statistik vad det gäller mc olyckor, jag hoppas dock att de inte klumpar ihop alla i samma statistik.

Dessa bör ha en egen statistik.

Berusad / drogad förare, .

Ej behörighet att framföra fordon.

Stulet fordon.

Mopeder

ATV, fyrhjulingar.
 

SuperRetard

New member
Jag vet inte hur VV lägger ut sin statistik vad det gäller mc olyckor, jag hoppas dock att de inte klumpar ihop alla i samma statistik.

Dessa bör ha en egen statistik.

Berusad / drogad förare, .
Ej behörighet att framföra fordon.
Stulet fordon.
Mopeder
ATV, fyrhjulingar.

Om jag fattat det rätt så ingår ALLA MC-olyckor i statistiken. Däremot så tror jag att det görs skillnad på olika typer av olyckor om man ser på beslutsunderlag.

Men problemet är den generella bilden av mc-åkare. Jag har många ggr fått frågan om jag har: "Sådär tuffa kläder med fransar och sånt" av äldre när jag berättat om hojåkandet..

Att försöka förklara skillnaden då gör att jag i deras ögon åker runt som nån Star Wars-figur på en vespa.. men men.


Det gäller att få allmänheten att se att även den stora massan bland hojåkare fördömer beteendena. Att vi jobbar aktivt för att förändra det och att vi i viss mån står på samma sida. Når vi dit har vi kommit långt, och kan helt plötsligt få ett lyhört öra inför VÅRA önskemål om förbättringar/förändringar i lagar och regleringar.
 

Marie

Banned
Jag är så glad att just jag får säga det här till just dig Marie:

Du har så GALET rätt i det här!

P-O: Vakna!

TACK!

Min avsikt med min öppna bekännelse tidigare i tråden, var inte något "hurra vad jag är bra" (- tvärtom en bekännelse av egna tillkortakommanden), utan just faktumet att utbildning inte löser alla problem.
De två vurpor jag gjort hade ingen utbildning löst så vitt jag med den lite större erfarenhet jag har idag kan bedöma. (har jag fel får någon gärna förklara för mig HUR via PM - jag vill hålla denna tråden ren från sådant 'tjafs')
 

P-O Noren

New member
Vakna?
Ja det var ju en ny debattform...

Jag kan exemplifiera:
http://www.youtube.com/watch?v=yRfyGQGT4UQ&feature=related
några av bakhjulskörningarna är ju okej, för där finns ingen trafik annan trafik i riskzonen. kolla dock in den som sker 1:35 in i filmen.

Skulle ni vilja sitta i bilarna som kommer från andra hållet?

Jag kan tycka att det är okej om det inte vore för trafiken. Hur resonerar man när man kör så?

Vidareutbildning?
Jag tycker inte det. Laglig påföljd, menar jag på.
Det är snarare det att det är mer eller mindre riskfritt att åka dit, som är problemet.
 

Marie

Banned
Vakna?
Ja det var ju en ny debattform...

Jag kan exemplifiera:
http://www.youtube.com/watch?v=yRfyGQGT4UQ&feature=related
några av bakhjulskörningarna är ju okej, för där finns ingen trafik annan trafik i riskzonen. kolla dock in den som sker 1:35 in i filmen.

Skulle ni vilja sitta i bilarna som kommer från andra hållet?

Jag kan tycka att det är okej om det inte vore för trafiken. Hur resonerar man när man kör så?

Vidareutbildning?
Jag tycker inte det. Laglig påföljd, menar jag på.
Det är snarare det att det är mer eller mindre riskfritt att åka dit, som är problemet.

AMEN!!!!!

Med tanke på trafiken är plats/tidpunkt förbaskat illa valt. Jag hade nog varit mildare i bedömningen om det vid högst ett av tillfällena hade skymtat ett par strålkastare långt, långt bort i fjärran.....
Jag vill inte skriva vad jag tycker att polisen borde göra med ledning av synliga reg.nummer och bilder på deltagarna....
 

P-O Noren

New member
Jag vidhåller, det är svårt att diskutera rent allmänt. Men med mitt exempel vill jag ange vilken nivå man måste missköta sig för att bli av med kortet.

170km/h på en helt tom och torr motorväg, bekommer mig inte. Om man bara riskerar att dö själv är det en sak. Jämför då med bakhjulskörning vid ett övergångsställe utanför en skola. Allt är relativt.

Jag behöver inte vara kompis med dom som kör som jag anger i videon
1:35 in i den. Jag skulle inte ens kommentera det på plats, tror jag. Men något saknas ju i byggsatsen. Alla legobitar följde inte med i kartongen...

Dom som har så dåligt omdöme kan åka lokaltrafik.
 

Blomqvist

New member
Härligt, Marie! Nu är vi på samma linje. :)

Utbildning i hur man framför sin motorcykel på ett säkrare sätt kan i viss mån ge ökade marginaler och ett större säkerhetstänk iom. att vederbörande förare faktiskt vet hur hojen beter sig, -och varför den beter sig så, i vissa situationer.

Men det viktigaste i våra utbildningar anser jag vara att försöka påverka attityder.

Och därför har vi även med en massa allmänt snack som komplement till att bara lära, lära, lära...

Det är först då, och genom att agera fördomsfritt bollplank som vi kan inge ett förtroende för deltagaren, och det är först när deltagaren har förtroende för instruktören som vi har en chans att lära ut och påverka.

Jag håller till 99,9% med om att enbart "korvstoppning" inte leder till att deltagaren blir en bättre motorcyklist. Det kanske kan fungera på något enstaka moment i något enstaka fall, men det är rent utav förkastligt som utbildningsmetod.

-Finns inte motivationen till förändring och viljan att lära så spelar det ingen roll hur många gånger man visar och berättar om blick och spårval, motstyrning och gaskontroll.
 

SuperRetard

New member
Jag vidhåller, det är svårt att diskutera rent allmänt. Men med mitt exempel vill jag ange vilken nivå man måste missköta sig för att bli av med kortet.

Dom som har så dåligt omdöme kan åka lokaltrafik.

Återigen.. VAKNA, det luktar kaffe!

Ingen här tycker att det är ok att köra så på aktuell plats. Är man dessutom planerande nog att stanna och filma finns ytterligare ett snäpp av infantilitet att ta i beaktande.

DU missar dock totalt poängen här. Ett indraget körkort hindrar ingen att köra. Det gör det bara mer vanskligt att få lite polisjakt. Något som för många är lite av en sport. Och handen på hjärtat, kör man något hyfsat potent är det inte alltför svårt att sticka om det inte är en bumse eller helikopter!

Vad vi på den ljusa sidan vill uppnå är en plattform där vi kan få de som håller på såhär att ändra sitt beteende. Du pratar om straff, något som i bästa fall leder till 1 år utan körning. Och sen återgår till ännu värre beteende, med en inbyggd reflex att dra DIREKT när det börjar blinka blått. Det är ju verkligen vad vi behöver för att främja våra intressen i debatten om några år!?
 
Top