Idag skämdes jag över att vara motorcyklist.

ezzo

New member
Eller så kan man propagera för avskjutning av dem........ :rolleyes:

Är du riktigt riktig? :eek:
Nej då ... fårstår ironin.
Dock så ligger det faktum att anställd vid ltg gruppen i sthlm har uttrycklingen sagt att han tycker att buset ska skjutas. Och menat det.
Den snubben är helt olämplig för sitt jobb och borde avskedas.
Precis som de poliser i piketen i Malmö som pratade om Apjäveln eller nått sånt...
Svårt att se hurmorn i det.
 

HåkanP

New member
Bleka eftertanke

Har som en av de oförskämda i starten läst alla inlägg.

Måhända tycker ni att jag och andra var moraltanter, med tanke på min historia och nutidsbeteende så skulle nog de flesta som känner mig inte karaktärisera mig likt en. Ett par betraktningar.

1 Ezzo vad jag ogillade var att någon som stoltserar sig som instruktör så slentrianmässigt försöker släta över ett olämpligt beteende som du gjorde i ditt 1:a inlägg. Dock har dina nyanseranden ändrat intrycket, men ditt första inlägg var faktiskt rätt provocerande. Jag tycker nog det är du som initerar den lätt irriterade stämningen i tråden, som inte handlade om bakhjulsåkande eller inte utan om korkat bakhjulsåkande.

2. Av alla inläggen att döma verkar bakhjulsåkande vara ett privillegium som sporthojs/street vill ha. Kan ni inte leka i idustriområdena då. Nu är det visst inte olagligt per se att åka på bakhjulet, men det tycks irritera folk, så varför i trafik? Skall man leka i trafiken?

3. Varför är sporthojar överrepresenterade vid buskörning. Sporthojar tycks tro att vägen mellan vävra och jörlanda i Bohuslän är en avstängd träningssträcka. Jag är väldigt trött på at få klistra mig till kanten när jag springer och åker rullskidor för att någon skall träna kurvteknik i 100+. Det finns bandagar för den slags.

Och till ni som kommer kritisera mig för detta. Jo det är bara sporthojar med den slags beteende som jag möter på denna väg och jag är trafikant där dagligen (i en eller annan form). Dock finns andra med mc också, naturligtvis, som sköter sig (okså en och annan sporthoj). Men med tanke på synen i tråden att man inte skall kollektivsera grupper, så har jag länge funderat om det inte faktiskt går att göra det. Detta är i alla fall ett beteende som är en särskild problematik inom sporthojskollektivet. Fast det får man väl inte säga här, utan att få nya banner om att bli avstängd o.d.:rolleyes:
 
Last edited:

Blomqvist

New member
Nu har det gått några dagar, och jag har följt debatten lite på avstånd, och jäklar vilken härlig och givande debatt vi har lyckats få igång här.

Mitt första inlägg var mina första spontana reaktioner, vilka jag överförde till elektronisk form i samma ögonblick som jag kom hem.

Detta var i syfte att skapa just en debatt om händelsen i allmänhet och om fenomenet i synnerhet.

Vi som är engagerade inom SMC är det nog huvudsakligen för att vi bryr oss. Vi engagerar oss i olika saker för att göra motorcyklister i Sverige säkrare, och till bättre förare.

För att uppnå detta vill vi att så många som möjligt kommer till våra utbildningar och kurser. Först då kan vi påverka det viktigaste av allt, -attityden.

Hund skrev ett så otroligt bra inlägg om detta så att man häpnade.

-Det är ju så rätt! -Hur ska vi kunna nå dessa individer om vi bara gnäller på dom?

När jag läste hans inlägg så mindes jag mina egna första stapplande steg in i mc-världen, via FMCK-Stockholm för lite drygt 20 år sedan.

Jag minns speciellt en dag då det var något jippo vid klubblokalen i Frösunda och olika mc-firmor var där med provkörningshojar, tidningen Mc-Nytt var där och gjorde ett reportage, osv.

Jag, nyutbildad motorcyklist via ordonnansutbildningen, med ett lätt A-kort i plånboken, fick förfrågan om jag ville provköra en ny Honda Dominator.

Naturligtvis tog jag det lugnt, körde inte ut på den "riktiga" vägen, utan for ner till enduroslingan några hundra meter bort, och så tillbaka igen.

Glad i hågen parkerade jag hojen och gick till dom andra och skulle umgås och prata som vanligt. Problemet var att jag bemöttes av samma förakt som om jag skulle ha misshandlat en pensionär där ute på grusplanen framför klubbkåken.

Hur jag, med bara lätt mc-kort kunde ge mig iväg och köra tung hoj var ju en dödssynd. Den attityd av typen "bror duktig" som var allmänt utbredd inom kåren på den tiden var otrolig.

-Behöver jag ens skriva att jag lämnade kåren kort därefter?

jag kan se lite av samma problematik i den här debatten. Det var jag som började...

Vi kan ju faktiskt inte stöta dom vi vill nå ifrån oss, då arbetar vi ju mot oss själva! Vi ska vara konsekventa, och vi ska ha våra värderingar och stå för dom, men om vi vill att andra ska dela dom så kan vi inte tvinga dom på folk.

Historien är full av udda personer världen över som har provat.
 

SuperRetard

New member
Blomqvist: Tack :), verkligen!


För debatten är detta ett typiskt exempel på praktisk demokrati. De som engagerar sig är de som inget engagemang behöver. Konsekvensen är direkt och ger att man alienerar sig mot de som behöver "stödet" (nu blir det jävligt högtravande men jag får inte ihop det annars) iom att behoven och viljorna skiljer sig så mkt åt.

"Vi" vill skapa ett mc-kollektiv där det är coolt att vara förnuftig. Där man visar sin ståndpunkt mot HA/bandidos etc genom att i ett publikt öga inte tillhöra dem. HUR det ska gå till överlåter jag åt andra, men jag hoppas att vi alla är överens i sak där.

"Vi" vill skapa ett MC-kollektiv där det är coolt att vara förnuftig. Där man inte behöver klocka sig på Bulten (antar att alla berörda känner till sträckan) för att vara tuffast på Rosenhill. Utan istället flytta den självkänsle-boostern till landets banor.

Väl på banområdet kommer nog många ner på jorden. Snabbast på Bulten är många, eftersom det inte går att mäta riktigt, och mkt tid tas in på ren idioti. På Gelleråsen finns inga genvägar. Helt plötsligt kan instruktörerna bli förebilder och insikten om vad som händer med ekipaget när man ligger på gränsen kan väcka en och annan ur illusionen om att det är säkert att hålla stunt på allmän väg.


Jag har ännu inte gått nån bandag med smc. Jag har däremot ett antal års tävlande på smutsig 2-takt bakom mig och vet att det gör ont att göra fel, jag vet också att det inte gör mindre ont för att det var någon annans fel. En lärdom jag har med mig i trafiken (även om jag förmodligen också är dum i huvet enligt reflexvästs-maffian).

Så länge det finns mc som används som nöjesfordon kommer folk att köra "onödigt". Varför? För att det är förbannat kul! Kan vi ändra det? Nej, inte om vi ska fortsätta åka hoj på allmän väg!

Däremot kan vi få folk att välja bort att slanga över övergångsställen, göra stoppies mot trafikerade korsningar och träna knäskrap i skymda rondeller.

Är det något jag önskar att SMC ska lobba för så är det en obligatorisk bandag för att få körkort. Innehållande: Kurvteknik, bromsteknik (och inte bara rakt fram i 70/90), grus, regn och acceleration (har själv råkat ut för, men framförallt sett mindre erfarna förare (utan att säga att jag är duktig, men jag har några år på 2 hjul nu)) för att belysa vad som händer om man ger gas och viker ut för omkörning samtidigt. På en körskolehoj är det som med bil, med mer mos kan det hända konstiga saker när man är halvvägs ut i mötande körfält och inser att man går på ett hjul hipp som happ och styret börjar fladdra.

Körskolor tar inte höjd för de krav moderna hojar ställer.

Hmm.. Jag ska skriva en motion för:

A-lätt
A med begränsad effekt
A
A+ (Effektstarka hojar)
 

P-O Noren

New member
Att köra utan körkort är ett stort problem om du inte kan köra hoj. Kan du köra är det ju ett mindre allvarligt moraliskt dilemma.

Att köra på bakhjulet är ett problem om det sker i trafiken, tillsammans med andra trafikanter. Inget större problem om det sker på tomma vägar.

Att köra för fort är ett allvarligt brott om det utsätter andra för fara, ett något mindre allvarligt problem om det sker på ett sådant sätt att endast du riskerar skador.

Men vi alla måste ju hjälpas åt att även få ned singelolyckornas antal samt bygga ett bättre samförstånd mellan trafikantgrupper.
Annars kan vi nog på sikt eller tom. snart se inskränkningar i möjligheterna att köra fritt och äga vilka hojar vi vill ha.
 

Cyborg

New member
Att köra utan körkort är ett stort problem om du inte kan köra hoj. Kan du köra är det ju ett mindre allvarligt moraliskt dilemma.

Att köra på bakhjulet är ett problem om det sker i trafiken, tillsammans med andra trafikanter. Inget större problem om det sker på tomma vägar.

Att köra för fort är ett allvarligt brott om det utsätter andra för fara, ett något mindre allvarligt problem om det sker på ett sådant sätt att endast du riskerar skador.

Men vi alla måste ju hjälpas åt att även få ned singelolyckornas antal samt bygga ett bättre samförstånd mellan trafikantgrupper.
Annars kan vi nog på sikt eller tom. snart se inskränkningar i möjligheterna att köra fritt och äga vilka hojar vi vill ha.

Jag är osäker om det uppnås genom att skapa en tråd om varje incident man ser i trafiken där en motorcykel är inblandad.
 

Niklasinorr

New member
Är det något jag önskar att SMC ska lobba för så är det en obligatorisk bandag för att få körkort. Innehållande: Kurvteknik, bromsteknik (och inte bara rakt fram i 70/90), grus, regn och acceleration (har själv råkat ut för, men framförallt sett mindre erfarna förare (utan att säga att jag är duktig, men jag har några år på 2 hjul nu)) för att belysa vad som händer om man ger gas och viker ut för omkörning samtidigt. På en körskolehoj är det som med bil, med mer mos kan det hända konstiga saker när man är halvvägs ut i mötande körfält och inser att man går på ett hjul hipp som happ och styret börjar fladdra.

Körskolor tar inte höjd för de krav moderna hojar ställer.

)

Tro mig, vi har jobbat för en obligatorisk bandag (typ halkbana för bilar) i flera år nu men det faller tyvärr på att vi har så få banor i landet. Visst kan man köra en kurs på ett flygfält, parkeringsplats eller iallafall på en småkurvig väg men det blir inte samma sak. Gokartbanor funkar ju alldeles utmärkt och finns överallt men där får vi ofta slåss mot banägarens fördomar om motorcyklar.
Men en sak har arbetet givit och det är den obligatoriska Riskutbildningen som riksdagen har klubbat. En del av den utbildningen kommer från SMC:s lobbyingverksamhet vilket ju är oerhört glädjande.

Körskolorna har i en del fall dåliga eller till och med obefintliga kunskaper i kurvteknik med motorcykel men det är egentligen inte körskolornas fel, det är vi som kunder som inte är beredda att betala för en sekund mer än det som krävs för körkortet.
Jag vet många körskoleinstruktörer, som dessutom är instruktörer i SMC, som är ruskigt duktiga på både att köra hoj och visa hur man kör hoj. Men som sagt, personen som tar körkort har precis bara de pengar som krävs för körkortet. Antingen har eleven inte råd själv eller så är inte heller föräldrarna beredda att betala mer, oftast på grund av okunskap. Många körskolor rekommenderar eleven att gå en SMC-kurs efter att de fått körkortet i handen men det är få som kommer tyvärr...
 

SuperRetard

New member
Att köra utan körkort är ett stort problem om du inte kan köra hoj. Kan du köra är det ju ett mindre allvarligt moraliskt dilemma.

Att köra på bakhjulet är ett problem om det sker i trafiken, tillsammans med andra trafikanter. Inget större problem om det sker på tomma vägar.

Att köra för fort är ett allvarligt brott om det utsätter andra för fara, ett något mindre allvarligt problem om det sker på ett sådant sätt att endast du riskerar skador.

Men vi alla måste ju hjälpas åt att även få ned singelolyckornas antal samt bygga ett bättre samförstånd mellan trafikantgrupper.
Annars kan vi nog på sikt eller tom. snart se inskränkningar i möjligheterna att köra fritt och äga vilka hojar vi vill ha.

Jag är helt med dig.

De som kör utan körkort är "förstörda" redan innan vi (ni) kan komma in i bilden. Därmed kan vi inte påverka tillväxten till gruppen. Däremot kan vi genom attraktiva kurser, att få hjälp av större påverkansnycklar som Sporthoj.com osv skapa en vilja att få delta i "gruppen" som vi utgör.

Problemet med enhjulsåka är tudelat. Å ena sidan är risken för skador, å andra sidan risken för hur allmänheten uppfattar oss. I det avseendet kan vi påverka åt två håll. Dels kan vi försöka få hojåkare att försöka synas i bättre dager, dels kan vi genom offentliga arrangemang bjuda in allmänheten till att se stunt som mer än akter av bovar och banditer. Många jag pratat med antar att hojåkare är halvkriminella fuskhantverkare som mest lurar folk på pengar och lägger allt på otyg i trafiken. Många häpnar över att folk som "ser ut som huliganer på McDonken" är IT-konsulter, jurister och läkare.

Att köra fort är ett annat problem. Vad är fort?

Singelolyckor orsakas som jag ser det av oerfarna förare till 80%. Många av de olyckar jag bevittnat eller som skett med folk i min närhet var föga förvånande, tyvärr. Jag slår lite på mig själv nu, men problemet ligger som jag ser det mkt i att unga, oerfarna förare på alldeles för snabba maskiner behöver hävda sig.

Jag hade en sån incident i höstas. En R1 som inte hade en susning att hänga med på ett litet kurvigt parti, körde senare om mig i farter jag själv inte kände mig nära att behärska. Några veckor senare åkte han av, ordentligt.

Återigen ser jag att detta kommer igen i att det måste bli en mukare attityd bland hojåkare generellt. Vi måste tillåta nybörjare att vara just det. Se till att behovet av att hävda sig minskas redan någon annanstans än på en bandag efter 1200 mil livsfarlig landsväg. Där tror jag att en obligatorisk bandag skulle vara enormt värdefullt redan i körkortsstadiet.
 

SuperRetard

New member
Tro mig, vi har jobbat för en obligatorisk bandag (typ halkbana för bilar) i flera år nu men det faller tyvärr på att vi har så få banor i landet.

Att kräva bandag för någon som kommer köra Virago 250 är iofs vettigt, men jag förstår om det aldrig kommer gå igenom.

Däremot skulle man väl ändå kunna klassificera hojar enligt någon sportighetstabell där man gå på ex:

150< = A+
90> = A
90<150 under viss vikt = A+
effekt/vikt > X = A+

Poängen är ju att fånga de hojar och därmed förare som löper större risk för olyckor.

Jag är för ett system som kan tyckas orättvist genom att sätta kravet efter "rolighetsfaktor" och inte bara effekt. Alla hojar är dödligt snabba, även en Virago 250.

Skillnaden är såhär:

Honda 600 Hornet 100 häst 185 kg (?)
SuperDuke 990 120 häst 205 kg

Skillnaden. SuperDuken beter sig extremt mkt "hårdare", har elakare geometri och enormt mkt mer vridmoment. Risken för svårhanterliga situationer är allstå mkt större.

Honda 600 Hornet -09
Honda CBR600RR (med samma vikt/effekt)

Skillnaden. CBR:en tillåter och inbjuder till betydligt högre hastigheter pga kåpor/körställning. Fart = hög risk

Även hojar som enligt siffrorna är likvärdiga kan skilja enormt. Viktigare är nästan att se på vilka förare de attraherar. En Hornet-köpare har sannolikt en något annan inställning till sitt hojåkande än den som åker racelåda.

Kan man inte kräva att en kurs ska vara genomförd inom viss tid efter taget körkort för att behörigheten ska behållas då?

Man får full behörighet, men inom 2 månader ska en BKK/SHK ha genomgåtts för att man inte ska degraderas till begränsad effekt (A)?
 

morsan

New member
Den här varianten

tycker jag är den värsta
Sydsvenskan

Stulen MC, stulen nummerplåt, köra på bakhjul över övergångsställe och köra på fotgängare, smitning.

Som tur är verkar det ha gått skapligt för flickan.

Det är inte konstigt att "vi" får dåligt rykte för hur många kommer bara att läsa den första utgåvan i tidningen, den är uppdaterad några gånger nu.
 

Marie

Banned
Att kräva bandag för någon som kommer köra Virago 250 är iofs vettigt, men jag förstår om det aldrig kommer gå igenom.

Däremot skulle man väl ändå kunna klassificera hojar enligt någon sportighetstabell där man gå på ex:

150< = A+
90> = A
90<150 under viss vikt = A+
effekt/vikt > X = A+

Poängen är ju att fånga de hojar och därmed förare som löper större risk för olyckor.

Jag är för ett system som kan tyckas orättvist genom att sätta kravet efter "rolighetsfaktor" och inte bara effekt. Alla hojar är dödligt snabba, även en Virago 250.

Skillnaden är såhär:

Honda 600 Hornet 100 häst 185 kg (?)
SuperDuke 990 120 häst 205 kg

Skillnaden. SuperDuken beter sig extremt mkt "hårdare", har elakare geometri och enormt mkt mer vridmoment. Risken för svårhanterliga situationer är allstå mkt större.

Honda 600 Hornet -09
Honda CBR600RR (med samma vikt/effekt)

Skillnaden. CBR:en tillåter och inbjuder till betydligt högre hastigheter pga kåpor/körställning. Fart = hög risk

Även hojar som enligt siffrorna är likvärdiga kan skilja enormt. Viktigare är nästan att se på vilka förare de attraherar. En Hornet-köpare har sannolikt en något annan inställning till sitt hojåkande än den som åker racelåda.

Kan man inte kräva att en kurs ska vara genomförd inom viss tid efter taget körkort för att behörigheten ska behållas då?

Man får full behörighet, men inom 2 månader ska en BKK/SHK ha genomgåtts för att man inte ska degraderas till begränsad effekt (A)?

Jag får nojan av all denna tro på utbildning-utbildning-utbildning!


Själv har jag inte tagit mer än en enda lektion på mc, och det var efter trettio års A-kortsinnehav, och flera tiotal mil på mc. Dessutom har jag ju som "frukostflinga" inte ens kört upp med mc. Jag har tagit det lugnt och tillägnat mig färdigheterna allt eftersom.

Visst har jag gått i backen två gånger, men ingen utbildning i världen hade förhindrat den första och värsta av dem. Jag var bortskämd med aut. sidostöd el. sidostödsbrytare och köpte en hoj där föreg. ägare kopplat förbi sidostödsbrytaren, visade det sig. Hade haft hojen ett par dar. Tjingeling...
Jag valde diket framför att vurpa uppe på vägen.

Andra gången hade utbildning knappast hjälpt heller. Feldoserad vänsterkurva med svartis. Tungt lastad hoj med sommardäck. Höll bara mopedfart, men i den kurvan kunde man inte ens stå stilla på skorna utan att fäkta som en väderkvarn eftersom man gled. Illa vald väg? ja. Men jag skulle ju hemåt och det den dagen. Alltså körde jag.

Men att låta bli att "stajla" i tät trafik klarar jag även utan utbildning, och jag har idag c:a 10.000 hojmil bakom mig på de 4½ år som gått sedan jag första gången satte mig på en mc. Jag tror INTE att jag är osårbar, men samtidigt så måste jag säga att jag hellre dör på en hoj när en bilist gjort något jag inte lyckats förutse, eller jag själv gjort ett missgrepp, än att jag tar den mycket mera sannolika skräckvisionen att dö vanvårdad till döds på ett svenskt vårdhem.

Jag har idag barn som är gamla nog att reda sig även om jag faller ifrån. Skulle jag stryka med i en hojolycka så ser inte jag det som någon nämnvärd förlust. (och efter mina gärna kontroversiella skriverier på diverse fora skulle nog många dra en lättnadens suck, och kanske jubla).

Däremot att gå kurser och köra bana, ja kommer sådana krav, då ställer jag hojen för gott. Jag är ensamvarg och jag har kommit till klarhet om att jag vill slippa andra hojåkare omkring mig, definitivt om de är fler än två.

Att folk inte kan inse att döden är förutsättningen för livet, och att det alltid kommer att hända olyckor så snart människor försöker förflytta sig. Alla skall vi dö, och det är definitivt inget att vara rädd för. Sådär tusen dödsfall i svensk trafik varje år ser inte jag som något egentligt problem, och den siffran ligger vi en bra bit under.
 
Last edited:

Blomqvist

New member
Visst har jag gått i backen två gånger, men ingen utbildning i världen hade förhindrat den första och värsta av dem. Jag var bortskämd med aut. sidostöd el. sidostödsbrytare och köpte en hoj där föreg. ägare kopplat förbi sidostödsbrytaren, visade det sig. Hade haft hojen ett par dar. Tjingeling...
Jag valde diket framför att vurpa uppe på vägen.

Andra gången hade utbildning knappast hjälpt heller. Feldoserad vänsterkurva med svartis. Tungt lastad hoj med sommardäck. Höll bara mopedfart, men i den kurvan kunde man inte ens stå stilla på skorna utan att fäkta som en väderkvarn eftersom man gled. Illa vald väg? ja. Men jag skulle ju hemåt och det den dagen. Alltså körde jag.
Jag skulle vilja påstå att du genom utbildning och erfarenhet skulle ha haft mycket god chans att undvika båda dessa olyckor.

För övrigt blir jag nästan mörkrädd när jag läser hur du resonerar om att 1.000 dödsfall i trafiken per år inte skulle vara något egentligt problem.

Jag vet att du haft din beskärda del av personliga tragedier som ingen människa borde behöva gå igenom, men har det verkligen fått dig att bli så cynisk?

Jag tycker synd om dig, Marie. Det gör jag verkligen. Även om du själv antagligen inte förstår varför.
 

Niklasinorr

New member
Jag får nojan av all denna tro på utbildning-utbildning-utbildning!

För en gångs skull så har Marie en poäng, och detta säger jag trots att jag jobbar med utbildning-utbildning-utbildning av just motorcyklister.

Problemet ligger i utbildningens utformning. All utbildning som vi traditionellt pratar om är just färdighetsträning. När har man då hjälp av färdighetsträning, ja, det är ju när man redan i ingången på kurvan inser att saker och är på väg åt h-vete. Om man då har gått utbildning så har man fortfarande kanske en chans, det finns kanske nånting man kan göra för att undvika krasch, åtminstone så slutar man inte att köra hojen.

Men, olyckan hände ju egentligen redan 20-30 sekunder före kurvan, det var ju då som ett felaktigt beslut togs, ett beslut som baseras på vilken riskbedömning man har.
På SMC:s kurser så försöker vi "maskera" in riksbedömningen i färdighetsträningen, av den enkla anledningen att det kommer människor som vill gå kurs när man säjer att "På den här kursen får du lära dig att gasa, bromsa och svänga med en motorcykel"
Om man skriver "På den här kursen får du lära dig att inte ta så stora risker och du kommer att bli stenad om du ens nämner bakhjulsåkning" så kommer det inga deltagare, så enkelt är det. Och om det inte kommer några deltagare så har vi heller inga motorcyklister som vi kan påverka, alltså döfött.

Jag hoppas mycket på att riskbedömningsutbildningen kan ge effekt, det kan åtminstone inte bli värre. Men tyvärr så kommer inte de som verkligen behöver tänka till att verkligen tänka till. En människa som är riskbenägen kommer bara att se det hela som meningslös tid, han/hon kommer fortfarande att ta risker.
En sporthoj är inte farligare än någon annan typ av motorcykel, men den lockar till sig risktagande människor. Om sporthojar skulle förbjudas så skulle samma människor köra ihjäl sig på en ER-6 eller Virago 250. Skulle motorcyklar förbjudas helt så hoppar dessa människor fallskärm eller åker motoriserade rullskidor. Skulle motoriserade rullskidor förbjudas så skulle risktagande människor springa med huvudet före in i en vägg bara för att se hur fort man kan springa innan någonting går sönder...

Det enda som hjälper är att vi försöker påverka genom attitydsförändring, grupptryck men framförallt att vi lyssnar utan att döma. Vi är alla människor och vi är alla riskbenägna i olika situationer. Somliga kör hoj, andra spelar på Lotto och vissa tycker att det är nog riskfyllt att besöka en allmän toalett...
 

P-O Noren

New member
Jag är osäker om det uppnås genom att skapa en tråd om varje incident man ser i trafiken där en motorcykel är inblandad.

Nu tror jag syftet med debatten inte var att alla sådana här händelser skulle ge en tråd. Man kan nog se tråden som representativ för en hel del idiotiska saker man hinner se under en sommar.

På samma sätt som många tycker att det är okej med buskörning i tät trafik så finns det dom som tycker illa om det. Alla har väl rätt att säga vad dom tycker.
 

SuperRetard

New member
Jag får nojan av all denna tro på utbildning-utbildning-utbildning!


Själv har jag inte tagit mer än en enda lektion på mc, och det var efter trettio års A-kortsinnehav, och flera tiotal mil på mc.

Visst har jag gått i backen två gånger...

Men att låta bli att "stajla" i tät trafik klarar jag även utan utbildning, och jag har idag c:a 10.000 hojmil bakom mig på de 4½ år som gått sedan jag första gången satte mig på en mc.

Din brist på insikt och ditt högmod är chockerande.

Jag har i skivande stund 11 säsonger i trafik bakom mig, och betydligt fler mil än dig. De flesta av dessa innehållande en hel del bus, mestadels över rådande hastighetsgräns och ändå har ja aldrig haft några tillbud.

Det har däremot varit fasligt nära. Situationer som jag rett ut tack vare en viss erfarenhet av att hantera 2 hjul. Jag VET däremot att dessa situationer varit betydligt längre från gränsen om jag tidigare i karriären gått BKK/SHK.

Din inställning till kompetens vs riskanalys är förvisso helt korrekt. Vad du inte verkar inse är att just dessa kurser är just den plats där man har chansen att förändra attityden hos de som ser varenda kurvig väg som en lång rr-bana.
 
Last edited by a moderator:

P-O Noren

New member
Varför klarar vissa inte av att debattera på ett forum utan att gå till personangrepp?

Tagga ner, drick en kopp kaffe försök debattera.
Vi "andra" är inte intresserade av personliga vendettor.
Dom kan ni använda personliga meddelanden till...
 
Top