Marie
Banned
Den värsta av våra fördomar är tron att vi inte har några...
Jag har aldrig trott att jag saknar fördomar. Tvärtom, så vårdar och odlar jag dem ömt....
Den värsta av våra fördomar är tron att vi inte har några...
Eller så kan man propagera för avskjutning av dem........
Eller så kan man propagera för avskjutning av dem........
Hur är det med nödvändiga påhopp då?
Att köra utan körkort är ett stort problem om du inte kan köra hoj. Kan du köra är det ju ett mindre allvarligt moraliskt dilemma.
Att köra på bakhjulet är ett problem om det sker i trafiken, tillsammans med andra trafikanter. Inget större problem om det sker på tomma vägar.
Att köra för fort är ett allvarligt brott om det utsätter andra för fara, ett något mindre allvarligt problem om det sker på ett sådant sätt att endast du riskerar skador.
Men vi alla måste ju hjälpas åt att även få ned singelolyckornas antal samt bygga ett bättre samförstånd mellan trafikantgrupper.
Annars kan vi nog på sikt eller tom. snart se inskränkningar i möjligheterna att köra fritt och äga vilka hojar vi vill ha.
Är det något jag önskar att SMC ska lobba för så är det en obligatorisk bandag för att få körkort. Innehållande: Kurvteknik, bromsteknik (och inte bara rakt fram i 70/90), grus, regn och acceleration (har själv råkat ut för, men framförallt sett mindre erfarna förare (utan att säga att jag är duktig, men jag har några år på 2 hjul nu)) för att belysa vad som händer om man ger gas och viker ut för omkörning samtidigt. På en körskolehoj är det som med bil, med mer mos kan det hända konstiga saker när man är halvvägs ut i mötande körfält och inser att man går på ett hjul hipp som happ och styret börjar fladdra.
Körskolor tar inte höjd för de krav moderna hojar ställer.
)
Att köra utan körkort är ett stort problem om du inte kan köra hoj. Kan du köra är det ju ett mindre allvarligt moraliskt dilemma.
Att köra på bakhjulet är ett problem om det sker i trafiken, tillsammans med andra trafikanter. Inget större problem om det sker på tomma vägar.
Att köra för fort är ett allvarligt brott om det utsätter andra för fara, ett något mindre allvarligt problem om det sker på ett sådant sätt att endast du riskerar skador.
Men vi alla måste ju hjälpas åt att även få ned singelolyckornas antal samt bygga ett bättre samförstånd mellan trafikantgrupper.
Annars kan vi nog på sikt eller tom. snart se inskränkningar i möjligheterna att köra fritt och äga vilka hojar vi vill ha.
Tro mig, vi har jobbat för en obligatorisk bandag (typ halkbana för bilar) i flera år nu men det faller tyvärr på att vi har så få banor i landet.
Att kräva bandag för någon som kommer köra Virago 250 är iofs vettigt, men jag förstår om det aldrig kommer gå igenom.
Däremot skulle man väl ändå kunna klassificera hojar enligt någon sportighetstabell där man gå på ex:
150< = A+
90> = A
90<150 under viss vikt = A+
effekt/vikt > X = A+
Poängen är ju att fånga de hojar och därmed förare som löper större risk för olyckor.
Jag är för ett system som kan tyckas orättvist genom att sätta kravet efter "rolighetsfaktor" och inte bara effekt. Alla hojar är dödligt snabba, även en Virago 250.
Skillnaden är såhär:
Honda 600 Hornet 100 häst 185 kg (?)
SuperDuke 990 120 häst 205 kg
Skillnaden. SuperDuken beter sig extremt mkt "hårdare", har elakare geometri och enormt mkt mer vridmoment. Risken för svårhanterliga situationer är allstå mkt större.
Honda 600 Hornet -09
Honda CBR600RR (med samma vikt/effekt)
Skillnaden. CBR:en tillåter och inbjuder till betydligt högre hastigheter pga kåpor/körställning. Fart = hög risk
Även hojar som enligt siffrorna är likvärdiga kan skilja enormt. Viktigare är nästan att se på vilka förare de attraherar. En Hornet-köpare har sannolikt en något annan inställning till sitt hojåkande än den som åker racelåda.
Kan man inte kräva att en kurs ska vara genomförd inom viss tid efter taget körkort för att behörigheten ska behållas då?
Man får full behörighet, men inom 2 månader ska en BKK/SHK ha genomgåtts för att man inte ska degraderas till begränsad effekt (A)?
Jag skulle vilja påstå att du genom utbildning och erfarenhet skulle ha haft mycket god chans att undvika båda dessa olyckor.Visst har jag gått i backen två gånger, men ingen utbildning i världen hade förhindrat den första och värsta av dem. Jag var bortskämd med aut. sidostöd el. sidostödsbrytare och köpte en hoj där föreg. ägare kopplat förbi sidostödsbrytaren, visade det sig. Hade haft hojen ett par dar. Tjingeling...
Jag valde diket framför att vurpa uppe på vägen.
Andra gången hade utbildning knappast hjälpt heller. Feldoserad vänsterkurva med svartis. Tungt lastad hoj med sommardäck. Höll bara mopedfart, men i den kurvan kunde man inte ens stå stilla på skorna utan att fäkta som en väderkvarn eftersom man gled. Illa vald väg? ja. Men jag skulle ju hemåt och det den dagen. Alltså körde jag.
Jag får nojan av all denna tro på utbildning-utbildning-utbildning!
Jag är osäker om det uppnås genom att skapa en tråd om varje incident man ser i trafiken där en motorcykel är inblandad.
Jag får nojan av all denna tro på utbildning-utbildning-utbildning!
Själv har jag inte tagit mer än en enda lektion på mc, och det var efter trettio års A-kortsinnehav, och flera tiotal mil på mc.
Visst har jag gått i backen två gånger...
Men att låta bli att "stajla" i tät trafik klarar jag även utan utbildning, och jag har idag c:a 10.000 hojmil bakom mig på de 4½ år som gått sedan jag första gången satte mig på en mc.