Jobio
New member
Har funderat mycket över tråden och inläggen. Någon förde in hjärnsläpp som begrepp och menade att det är okej.
Utbildning svarade en del, ska hjälpa.
Räcka ut en hjälpande hand, bygga broar och förståelse.
Nåväl, då sticker jag ut hakan härmed:
Trafiken är inget dataspel där man kan köra om en bana om man kraschar.
Om man inte förstår att man inte ska köra på bakhjulet i tät rusningstrafik så fungerar inte utbildning för att skapa förståelsen.
Personligen så vill jag inte vara kompis med dom som skämmer ut hela motorcykelkollektivet. Jag vill bara att dom som uppvisar så dåligt omdöme att man uppenbarligen inte kan respektera sina medmänniskor ska helst bli av med körkortet samt få böter. Varför skall vi överhuvudtaget ha ett system med körkort och körkortsutbildning, när man måste ha tilläggsutbildning för att förstå att man måste köra säkert i trafiken?
Det finns dom som inte ens har mc-kort som kör olagligt med bättre omdöme än dom som har ett körkort men totalt har missat hela utbildningen. Allt går inte att fånga så bra med lagtexter och paragrafer. Men varför försöka släta över när en människa går över gränsen?
Kört rattfull?
Nej, det har jag inte. Om jag skulle ha gjort det så skulle jag inte förvänta mig att folk/polarna det var okej eller att jag skulle gå någon utbildning. Snarare en örfil och sura kommentarer om att sälja bilen...
Tomma vägar utan medtrafikanter eller parkeringar nattetid kan nyttjas till att testa gränserna lite inom rimliga gränser.
Komplexa trafikmiljöer med många aktörer är någonting man ska ha respekt för och anpassa körstilen efter. Passar inte galoscherna så kan gott dessa individer sluta köra hoj anser jag.
Alla individer som tagit körkort är inte för den skull lämpliga att fortsättningsvis behålla detsamma.
Vad får dig att tro att jag tycker det är okej med hjärnsläpp?
Tror du att jag,OM jag körde rattfull skulle vänta mig en klapp på axeln?
Förväxla inte heller dåligt omdöme med hjärnsläpp,men hur du än vrider och vänder på det går det aldrig att lagstifta bort misstag som händer eller dumhet.
En till sak Norén, i DITT Mc-kollektiv finns inte jag!
Jag är en individ som åker hoj för att jag tycker det är kul och kommer aldrig att se mig som kollektivist. Jag tar ansvar för mina egna handlingar inte dina.
Dessutom skäms jag för mig själv när jag gjort fel,jag vägrar att ta på mig ansvaret för vad andra motorcyklister har för sig.
Dessutom kastar du sten i glashus, Citat" 170 km/h gör mig ingenting"
Vad menar du? Att du kan riskbedömma en situation men inte "dem där"? Helt plötsligt är ju du oxå likgiltig inför lagen.
Vad är det som gör just ditt omdöme så mycket bättre än alla andras?
I en sak håller jag med dig,många skulle aldrig fått körkort,men det gäller alla trafikanter inte bara motorcyklister.
Olämpligt beteende kommer alltid att finnas i trafiken vare sig du är bilist,motorcyklist,cyklist,sparkåkare eller gångtrafikant?
Skäms du när du ser någon uppföra sig illa bakom ratten på en bil oxå?
Finns det bilkollektiv? Gångtrafikantkollektiv?
Jag antar att i din perfekta värld vore alla som du :/
/Johan