Idag skämdes jag över att vara motorcyklist.

Jobio

New member
Har funderat mycket över tråden och inläggen. Någon förde in hjärnsläpp som begrepp och menade att det är okej.
Utbildning svarade en del, ska hjälpa.
Räcka ut en hjälpande hand, bygga broar och förståelse.

Nåväl, då sticker jag ut hakan härmed:
Trafiken är inget dataspel där man kan köra om en bana om man kraschar.
Om man inte förstår att man inte ska köra på bakhjulet i tät rusningstrafik så fungerar inte utbildning för att skapa förståelsen.

Personligen så vill jag inte vara kompis med dom som skämmer ut hela motorcykelkollektivet. Jag vill bara att dom som uppvisar så dåligt omdöme att man uppenbarligen inte kan respektera sina medmänniskor ska helst bli av med körkortet samt få böter. Varför skall vi överhuvudtaget ha ett system med körkort och körkortsutbildning, när man måste ha tilläggsutbildning för att förstå att man måste köra säkert i trafiken?

Det finns dom som inte ens har mc-kort som kör olagligt med bättre omdöme än dom som har ett körkort men totalt har missat hela utbildningen. Allt går inte att fånga så bra med lagtexter och paragrafer. Men varför försöka släta över när en människa går över gränsen?

Kört rattfull?
Nej, det har jag inte. Om jag skulle ha gjort det så skulle jag inte förvänta mig att folk/polarna det var okej eller att jag skulle gå någon utbildning. Snarare en örfil och sura kommentarer om att sälja bilen...

Tomma vägar utan medtrafikanter eller parkeringar nattetid kan nyttjas till att testa gränserna lite inom rimliga gränser.
Komplexa trafikmiljöer med många aktörer är någonting man ska ha respekt för och anpassa körstilen efter. Passar inte galoscherna så kan gott dessa individer sluta köra hoj anser jag.

Alla individer som tagit körkort är inte för den skull lämpliga att fortsättningsvis behålla detsamma.

Vad får dig att tro att jag tycker det är okej med hjärnsläpp?
Tror du att jag,OM jag körde rattfull skulle vänta mig en klapp på axeln?

Förväxla inte heller dåligt omdöme med hjärnsläpp,men hur du än vrider och vänder på det går det aldrig att lagstifta bort misstag som händer eller dumhet.

En till sak Norén, i DITT Mc-kollektiv finns inte jag!

Jag är en individ som åker hoj för att jag tycker det är kul och kommer aldrig att se mig som kollektivist. Jag tar ansvar för mina egna handlingar inte dina.

Dessutom skäms jag för mig själv när jag gjort fel,jag vägrar att ta på mig ansvaret för vad andra motorcyklister har för sig.
Dessutom kastar du sten i glashus, Citat" 170 km/h gör mig ingenting"

Vad menar du? Att du kan riskbedömma en situation men inte "dem där"? Helt plötsligt är ju du oxå likgiltig inför lagen.

Vad är det som gör just ditt omdöme så mycket bättre än alla andras?

I en sak håller jag med dig,många skulle aldrig fått körkort,men det gäller alla trafikanter inte bara motorcyklister.

Olämpligt beteende kommer alltid att finnas i trafiken vare sig du är bilist,motorcyklist,cyklist,sparkåkare eller gångtrafikant?

Skäms du när du ser någon uppföra sig illa bakom ratten på en bil oxå?

Finns det bilkollektiv? Gångtrafikantkollektiv?

Jag antar att i din perfekta värld vore alla som du :/

/Johan
 

Catman

Just for the fun of it...
SH är ett forum där de flesta av våra "mest önskvärda deltagare" finns.
Tyvärr är det svårt att påverka dem ALLA att gå en kurs.
De som kommer, brukar komma tillbaka.
Då kan vi påverka attityden, som jag anser är den största boven i detta.
Köra bra i all ära men det gäller ju att skallen är inkopplad också.
Krashar jag i en kurva, så har det ju gått fel flera sekunder innan jag kom till kurvan. Det är svårt att förstå för en del.

Jag är dock osäker på om vi verkligen kommer att nå alla dessa "vildpannor".
Ett kriteríum för att gå SMC's kurser, är ju just körkortet. Och en del av dem har ju inget sådant.
Pekpinnar hjälper inte mot dessa förare.
De är inte mottagliga för sån't eftersom de inte gör något fel(enligt dem) Det är bara coolt att vara "outlaw". Det är ju därför man kör Sporthoj . Den är inte byggd för att köras sakta, den SKA köras fort.:rolleyes:
Den attityden är livsfarlig. Inte bara för föraren själv utan för alla som kommer i hans väg.
I deras fall, gör ju färdighetsträningen istället att de åker fortare och blir ännu farligare för alla andra.

Som tur är så börjar det bli mer och mer röster mot dessa "outlaws" och det gynnar ju oss alla motorcyklister.
Och många av rösterna kommer från f.d "outlaws" som har vaknat upp.

Jag vill inte möta dessa förare på vägen.....tror inte att någon vill det faktiskt.
Frågan är ju om de skulle vilja möta sig själva?

Sen är det svårt att lära någon som inte vill bli lärd.... Problematik i kubik


/mina 50 öre
 

Jojye

New member
det är ju bara se det från den ljusa sidan. Ju mer vårdslöst man kör ju mindre utrymme för misstag o en vacker dag så smäller det och förhoppningsvist tillräckligt illa så individen inte kan sätta sig på en hoj igen.

Självsanering kallas det!
 

Jojye

New member
Vad får dig att tro att jag tycker det är okej med hjärnsläpp?
Tror du att jag,OM jag körde rattfull skulle vänta mig en klapp på axeln?

Förväxla inte heller dåligt omdöme med hjärnsläpp,men hur du än vrider och vänder på det går det aldrig att lagstifta bort misstag som händer eller dumhet.

En till sak Norén, i DITT Mc-kollektiv finns inte jag!

Jag är en individ som åker hoj för att jag tycker det är kul och kommer aldrig att se mig som kollektivist. Jag tar ansvar för mina egna handlingar inte dina.

Dessutom skäms jag för mig själv när jag gjort fel,jag vägrar att ta på mig ansvaret för vad andra motorcyklister har för sig.
Dessutom kastar du sten i glashus, Citat" 170 km/h gör mig ingenting"

Vad menar du? Att du kan riskbedömma en situation men inte "dem där"? Helt plötsligt är ju du oxå likgiltig inför lagen.

Vad är det som gör just ditt omdöme så mycket bättre än alla andras?

I en sak håller jag med dig,många skulle aldrig fått körkort,men det gäller alla trafikanter inte bara motorcyklister.

Olämpligt beteende kommer alltid att finnas i trafiken vare sig du är bilist,motorcyklist,cyklist,sparkåkare eller gångtrafikant?

Skäms du när du ser någon uppföra sig illa bakom ratten på en bil oxå?

Finns det bilkollektiv? Gångtrafikantkollektiv?

Jag antar att i din perfekta värld vore alla som du :/

/Johan

Om du inte ser skillnad på att köra 170 på tom motorväg o wheela inne i stan med massa folk o trafik så kan jag informera dig om att du har ganska värdelös riskbedöming o kanske borde gå en kurs.

O ang ditt kollektivtänkande hälsar du aldrig på andra mc förare när du kör förbi dem?
 

Jobio

New member
Om du inte ser skillnad på att köra 170 på tom motorväg o wheela inne i stan med massa folk o trafik så kan jag informera dig om att du har ganska värdelös riskbedöming o kanske borde gå en kurs.

O ang ditt kollektivtänkande hälsar du aldrig på andra mc förare när du kör
förbi dem?

Klart att jag ser skillnad på att wheela inne i stan och att köra 170 på en tom motorväg.

Det som stör mig så enormt är skillnaden som görs på "vi och dem" och den allmänna bror duktig attityden.

Jo jag har gått kurs, ganska många faktist.

Det är inget fel på min riskbedömning,för mig har det varken gjort till eller ifrån med kurser vad det gäller det. Min riskbedömning grundar sig på erfarenhet av många mils bilkörning (körde runt 7000 mil varje år i 5 års tid) och mc körning.

Däremot har kurserna gjort mig till en betydligt bättre förare,inte minst i att stanna snabbt.

Därmed inte sagt att jag inte kan göra en felbedömning,jag är ju människa.

Jag hälsar på andra motorcyklister, inte för att jag känner mig delaktig i ett kollektiv utan mer för att vi har samma intresse.

Buskörning är väl ganska åldersrelaterat skulle jag tro, omdöme får man med ålder och erfarenhet av misstag.

Sätt en RR hoj i händerna på en 14åring kontra en 50åring och se vad som händer. Vad tror du?

Jag har inte försvarat omdömeslös/vårdslös körning och gör det inte nu heller,har aldrig wheelat i trafik och kommer aldrig att göra det heller.
 

P-O Noren

New member
Vad menar du? Att du kan riskbedömma en situation men inte "dem där"? Helt plötsligt är ju du oxå likgiltig inför lagen.

Vad är det som gör just ditt omdöme så mycket bättre än alla andras?

Nej, jag menade mer att jag inte stör mig på dom som gör det. Dom utsätter framförallt sig själva för risker och det är moraliskt sett en annan nivå än att utsätta andra för det. Tror inte jag påstod att jag kör 170 på motorväg...
Det brukar jag nämligen inte göra.

Jag tycker det skall vara nolltolerans mot att utsätta andra för risker i trafikmiljön.

Bror duktig attityd, det är snarare att rada upp alla utbildningar man gjort och förklara varför man är en så mycket bättre förare. Men det var visst känsligt att säga vad man tycker om moppefuckos i 30-årsåldern.
 

Jobio

New member
Nej, jag menade mer att jag inte stör mig på dom som gör det. Dom utsätter framförallt sig själva för risker och det är moraliskt sett en annan nivå än att utsätta andra för det. Tror inte jag påstod att jag kör 170 på motorväg...
Det brukar jag nämligen inte göra.

Jag tycker det skall vara nolltolerans mot att utsätta andra för risker i trafikmiljön.

Bror duktig attityd, det är snarare att rada upp alla utbildningar man gjort och förklara varför man är en så mycket bättre förare. Men det var visst känsligt att säga vad man tycker om moppefuckos i 30-årsåldern.


Suck!

Moppefuckos? Vad baserar du det på?

Du är i alla fall bra på att generalisera.....
 

P-O Noren

New member
Suck!

Moppefuckos? Vad baserar du det på?

Du är i alla fall bra på att generalisera.....

Kolla på filmen jag la in, det är ett tvättäkta moppefucko som kör där 1:35 in i filmen. Enda skillnaden är att han bytt till en sporthoj.

Fanns ju några till på filmen i gänget. När dom var 15 så körde dom runt korvmojjen och spann loss i gruset och ritade åttor.
Nu är dom 30+ och har råd med bättre grejer, men tyvärr blev dom inte ett bättre vin med åren så att säga.
ironi på termen moppefucko


.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Apropå länkar - varför kom jag att tänka på denna sketch (från 6.38 har Du sammanfattningen)?:)

Resonemanget kring Dina moppepolare lämnar jag helst därhän, liksom värderingar av olika brott. Vi lever i ett rättssamhälle med lagar och förordningar samt en tillämpande ordningsmakt som beivrar överträdelser. Ingen har väl vad jag sett önskat någon annan ordning?

Diskussionen kring SMC-engagerade personers förekomst på forum är lite mer intressant...

Försöker man - som förmodligen SMC i fallet med sporthojsprojektet - påverka eller förändra beteendet hos en grupp, kan det vara klokt med en viss logik och strategi bakom agerandet.

Det finns en liten minoritet som är bergfast övertygade om sin egen odödlighet och förträfflighet. Många satsar merparten av sin tid, energi och sina resurser på att bearbeta just dessa personer trots de minimala utsikterna till framgång. Det är allt för lätt att fokusera på denna klick, hitintills är det väl mest dessa som diskuterats i inläggen?

De som direkt accepterar ett budskap som är väl underbyggt är ju kanske inte heller de som i första hand behöver bearbetas för att uppnå resultat.

Själv tror jag att det är mycket effektivare att satsa på den större skaran mer eller mindre tveksamma som brukar förekomma i alla grupper, då de fortfarande kan påverkas och ta intryck utan att stånga pannan alltför blodig.

Hur når man då denna typ av människor? Ja, inte tror jag det hjälper med pekpinnar, skällsord eller tvång. Men kanske genom att finnas i sammanhang, verkliga så väl som digitala, där de aktuella personerna trivs och kommunicerar. Det är trots allt intelligenta människor vi har att göra med och budskap hamras inte in, men genom att prata för sin sak, sina ideal och kanske till och med bjuda på sig själv brukar insatser ge bra resultat.

Genom att följa utvecklingen lite från sidan tycker jag mig se att SMC:s strategi börjar ge resultat. Olycksstatistiken kanske inte är statistiskt säkerställd än, men det är roligt och intressant att se hur snabbt många av utbildningarna tecknas fullt, väl så snabbt som många traditionella bandagsarrangörers evenemang. Jag vet inte om min iakttagelse kan bekräftas på något vis men håll med om att det vore en intressant utveckling?

Jaja, jag vet inte om detta egentligen har med Blomqvist (TS) första inlägg att göra, min tes är väl att förar- och trafikutbildningen i sig är bra men att det kanske är ännu viktigare med det forum för två-vägs kommunikation man erbjuder för de förare som valt att åka kåpförsedda motorcyklar? Och att det kanske underlättas av att duktigt folk deltar i andra forum?

Ha en trevlig kväll:)

Kolla på filmen jag la in, det är ett tvättäkta moppefucko som kör där 1:35 in i filmen. Enda skillnaden är att han bytt till en sporthoj.

Fanns ju några till på filmen i gänget. När dom var 15 så körde dom runt korvmojjen och spann loss i gruset och ritade åttor.
Nu är dom 30+ och har råd med bättre grejer, men tyvärr blev dom inte ett bättre vin med åren så att säga.
ironi på termen moppefucko


.
 
Last edited:

Maru

New member
Bror duktig attityd, det är snarare att rada upp alla utbildningar man gjort och förklara varför man är en så mycket bättre förare. Men det var visst känsligt att säga vad man tycker om moppefuckos i 30-årsåldern.

Råder nog en viss begreppsförvirring....i de flestas ögon är ett moppefucko en som kör moppe som om den stulit moppen...

Men men, hur som helst. Hela filmen visar ett beteende som är vanligt bland de som vill ha uppmärksamhet. Man vill visa att man kan något.

Alla agerar vi utifrån våran egen synvinkel. De tycker det är okej att köra så för de tror de bemästrar det. Du tycker du är bättre för du har ett diplom som visar att du har en utbildning. Den som kastar ut en näve grus på vägen tror den gör rätt för att få ner farten på en förbipasserande mc....

I grund och botten hänger det på sunt förnuft och logiskt tänkande(inget man får på högskolan, det är uppenbart).
Man får acceptera alla typer av människor och i det här fallet...som någon skrev...så sållas några ut för att det går åt helvete. En del andra har änglavakt.

Kan man inte acceptera så mår man egentligen bara dåligt själv...som med allt annat "bus" så utförs en del bara för att reta upp omgivningen. Hade ingen brytt sig hade de slutat....hur kul är det att göra något häftigt om ingen uppmärksammar det?
 

Hampe

Skriver massor!
Några minuter senare hör jag mullret när han vänt cykeln och gasat ikapp all övrig trafik, jag ser i backspegeln hur han går ut på den heldragna mittlinjen innan han blåser om trafiken i långt över dom 70 km/tim. som är lagstadgad hastighet på den vägen.

Som om detta inte vore nog drar han upp cykeln på bakhjulet, under omkörning, med möte...


Lite nyfiken på händelseförloppet här:
åkte han bakhjul före eller efter han passerat dig?



Hampe
 

Mr_Hayabusa

Moderator
Vi har en polis som gör samma sak i Blekinge!

Hej Vi har en polis i Blekinge som beter sig på likvärdigt sätt.
Han kör dessutom utan skyddskläder & endast ifört ett linne då det är varmt
här på sommaren.

Väl att tillläggas är att han ej MC Polis.

När han har brickan i handen så jagar han de som kör fem kilometer förfort,
lite slitna mc däck trots det har jag foto på han & hans mc med blanka däck
& ej laglig ljudämpare...
-Vilket föredömme !

Där av tror jag det är många som ser upp till våra förebilder Polisen & beter sig på likvärdigt vedeevärdigt sätt !





Ja det är tragiskt att höra. Det där handlar om vårdslöshet i trafik och kanske till och med grov vårdslöshet beroende på hastighet och avstånd till andra trafikanter.

Det är precis sådant där beteende som vi inom SMC måste försöka stävja och få bort från våra vägar. Det är så väldigt lätt hänt att något går fel och sedan är olyckan ett faktum, singel eller genom att man tar med sig någon till i olyckan.
 

P-O Noren

New member
Hej Vi har en polis i Blekinge som beter sig på likvärdigt sätt.
Han kör dessutom utan skyddskläder & endast ifört ett linne då det är varmt
här på sommaren.

Väl att tillläggas är att han ej MC Polis.

När han har brickan i handen så jagar han de som kör fem kilometer förfort,
lite slitna mc däck trots det har jag foto på han & hans mc med blanka däck
& ej laglig ljudämpare...
-Vilket föredömme !

Där av tror jag det är många som ser upp till våra förebilder Polisen & beter sig på likvärdigt vedeevärdigt sätt !

Om han inte är trafikpolis så tvivlar jag starkt på att han jagar folk för 5km/h för fort och blankslitna däck.

Även poliser är människor, och gör fel. Jag vet att dom alltid är i tjänst, men på något sätt anser jag att poliser måste få vara privata på fritiden och poliser då dom hämtar ut tjänstevapnet.

Inte skulle då jag vilja byta jobb med dom, med alla självmord och olyckor och våld som det jobbet innehåller i tjänsten.

Sedan måste jag väl ändå tillägga att det finns ju ingen lag mot linne och inga skyddskläder. Han får väl köra i skitiga kalsonger och hjälm barfota om han känner för det.
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Jag anser i alla fall att en som jobbar som polis måste visa gott omdömme även privat annars är han en falsk persom och då förtjänar han inte respekt som tjänsteman.
 

P-O Noren

New member
Jag förstår inte riktigt problemet med polisen Blekinge.
Men det kan ju gärna MR_Hayabusa klargöra mer exakt.

Att köra utan skyddskläder är ju helt okej, finns inget som säger att man måste det. Visst finns det många skäl att ha skyddskläder, men inget lagkrav på detta.

Att köra med blankt bakdäck och felaktig ljuddämpare är det som återstår. På punkten ljuddämpare så har nog många här på forumet som bär på personlig skuld. Dessutom så anser ju SMC som organisation att polismän inte ska kunna avgöra sådant i tjänsten. Då kan man ju inte kräva det privat av poliser heller...
:)

Blankt bakdäck?
Jaa, det var ju riktigt illa. Hur kunde han göra det?;)

Det låter inte riktigt som att Polismannen i blekinge riktigt når upp till samma dåliga omdöme som trådskaparen fick se. Om man utrycker sig milt
 

Avarage

New member
Oavsett nivå på olaglightet SKALL en polis föregå med gott föredömme. Vad som kan anses rimligt att han/hon bryter mot för regler/lagar kan nog var och en av oss avgöra från fall till fall och på plats och avgörs av situationen. Men det som beskrivits i denna tråden anser jag är långt över vad man kan anse sm acceptabelt av en person som skall upprätthålla lag och ordning. Faktum är att det låter lite FÖR extremt i mina öron, men jag kan ju ha fel!

Mvh!
// Niklas
 
Top