Avarage
New member
Försök håll er borta från onödiga påhopp tack.
Hur är det med nödvändiga påhopp då?
Försök håll er borta från onödiga påhopp tack.
Försök håll er borta från onödiga påhopp tack.
Problemet med motorcyklister har inte handlat om ett fåtal bakhjulsåkande personer, utan om att statistiken ser ut som så att motorcyklister generellt är överrepresenterade vad gäller olyckor och att dödsantalet är högt relaterat till antal MCs på vägarna Så det är en kostsam grupp för försäkringsbolagen, vilka är dom som i slutändan bestämmer om en svenson har råd att köra sin MC.Jag ber om ursäkt om mina inlägg upplevdes som stötande men jag blir bara så trött på denna negativitet och fördömandet av precis allting som man inte håller med om. Nyckelordet är väl förståelse? Vi tjänar ingenting på att stöta bakhjulsåkare och andra som inte alltid uppträder exemplariskt ifrån oss.
"Keep your friends close and your enemies even closer"
//Sven B.
Ezzo har egentligen redan svarat på dettaDen idiot jag såg igår i Kristianstad körde om en rad bilar på vanlig landsväg (ett körfält i vardera riktningen) på bakhjulet. Detta med mötande trafik och ett av de mötande fordonen var en målad polisbil. Jag antar att dina kollegor i bilen hade ett viktigt och brådskande uppdrag, ty de ingrep inte. Ja, de kanske annars gjorde den rimliga bedömningen att de inte kunde vända och jaga ifatt idioten i det rådande trafikläget, så jag gnäller inte på dem. (det var i "rusningstrafik" strax före femtiden på eftermiddagen)
Citerar eftersom jag tycker det är värt att läsas en gång till.Vad ingen annan än Ezzo verkar resonera med här är att SMCs fördömande leder till en direkt segregation av busar vs reflexvästar. I det ögonblicket försvinner allt hopp om att få påverka alla He-Mans som tror sig odödliga och den "onda sidan av kollektivet" blir utan hopp om förbättring.
SMCs syfte är inte att värna om sina medlemmar, för de får aldrig igenom en lag som ger SMC-medlemmar andra regler än gemene man.
Nej, syftet är att lyfta HELA mc-sverige, och höja lägstanivån på buset!
Det som är underligt i det hela är så fort en enskild motorcyklist beter sig illa, då ger han/hon hela motorcyklismen och alla motorcyklister ett dåligt/sämre rykte, när en bilist beter sig illa då är det bara den enskilda bilisten som betet sig illa och inte alla bilister
Det som är underligt i det hela är så fort en enskild motorcyklist beter sig illa, då ger han/hon hela motorcyklismen och alla motorcyklister ett dåligt/sämre rykte, när en bilist beter sig illa då är det bara den enskilda bilisten som betet sig illa och inte alla bilister
Alla minoritetsgrupper råkar ut för samma sak:
- "Invandrare = kriminell!"
- "Blondin = osmart!"
- "Klotter = ungdomar!"
- "Svensk + charter = svinfull!"
- "Bilist = icke motorcyklist!"
osv.
Listan på fördommar kan nog göras hur lång som helst och jag är inte säker på att mina små exempel är de bästa men vi motorcyklister ÄR en minoritet medan så gott som varje hem har en bilförare och nästan lika många bilar! För när jag/du HAR en fördom så är det ju ALLTID frågan om ANDRA! Inte jag, nej för guds skull...alla andra men inte jag - typ!
Är man annorlunda, till sätt och/eller utseende så sticker man ut, då syns man. Syns man är man exhibitionist. Exhibitionister = icke svenskt sätt och jag är ju svensk! Dem & jag/vi! Vi - dem! Inte Vi - vi!!!???
Kör man hoj/bil/buss/tåg, what ever, så att man kraftigt skiljer sig från alla andra och deras körsätt/hastighet är man inte bara annorlunda, jämfört med alla andra, man utgör också en fara för både sig själv och andra. Detta är en grundläggande orsak till varför man på tävlingsbanorna inte kör vissa typer av klasser samtidigt medan andra tävlingsklasser går alldeles utmärkt att förena. Det gäller där likväl som på allmän landsväg!
Just my 5 cent´s!
// Niklas
Att dra allmänheten över en kam är kanske ett bevis hur svårt det är att se individen , men även om allmänheten säkert ser reflexvästar och seriösa knuttar så ger jag dig ändå rätt, det är nog busarna man minns efteråt.Eftersom vi är en minoritet i trafiken och vi sticker ut, så tror jag att gemene man reargerar med att tänka "motorcyklister kör som dårar i trafiken" och då får även den laglydige och omtänksame skit för det den busåkandes gör.
- "Blondin = osmart!"
En klok gammal man brukar säga:
- Bättre att ha folk med sig än mot sig.
Å andra sidan simmar de ädlaste fiskar mot strömmen....
Jag vill följa upp mitt tidigare inlägg gällande segregation.
Det finns 2 vinklar på det:
Orsak och Symptom..
Orsaken är buset, symptomet reflexvästarna på glidare och Guldvingar som pga orsaken hatar oss alla på nåt som ser ut att gå fortare än 100 och kan svänga.
Jag träffade på en Orsak på en fest för inte länge sen. Han (med flera liknande kompisar) åkte gixxer -08, brassa hellvett på bulten (fick farten bekräftad av mer rimligt vittne) och körde rent allmänt som ett svin. Något han själv f.ö var stolt över. Denna Orsak hade öht inte körkort och såg inget syfte med det heller. Hojen var oförsäkrad och hans argument löd:
"Jag kör ju ändå alltid för fort, så jag skulle inte stanna för blåljus ändå. Då är det bara pengar i sjön".
Det ska också sägas att den enda orsaken till att han inte ville åka bana var att han inte hade körkort. Han körde ju fort på gata också.
Jag mötte även ett Symptom i form av en kompis pappa som tyckte att alla som körde på bakhjulet var IQ-befriade och borde stenas till döds. Jag visade honom lite filmer på duktiga stuntare och drog lite paraleller med att köra bil på sladd etc (ngt han ansåg sig behärska (givetvis)). Den diskusisonen slutade med att han faktikst ändrade uppfattning. Domen ändrades från generell till: "Det finns fortfarande idioter", det kunde vi däremot enas om att det alltid kommer göra.
HUR ändrar vi då Orsaken?
Kan vi bjuda in dessa till en bandag utan polisiära insatser där vi kanske får dem att inse att det är värt att ta lappen och börja köra försäkrat? Alternativt köra endast bana?
Istället för att fördöma dem och öka avståndet kanske vi kan sänka garden och FÖRSÖKA inleda en dialog där vi kan väcka dem lite. För in the end of the day så handlar all arrogans om okunskap.
HUR ändrar vi symptomet?
Kan vi försöka arrangera uppvisningar och event inte bara för vår klubb för inbördes beundran? Utan även få allmänheten att se det fantastiska i balansakterna och kontrollen som de duktiga stuntarna visar?
Kunna förklara skillnaderna i kontroll av mc på en CB900 från -82 och en Daytona 675?
Kan vi väcka våra bödlar till att se den verkliga faran istället för att generalisera så överjävligt som det görs idag?
Mina 5 cent
En myt kan egentligen avfärdas:
Vad vi gör, gör vi enskilt som individer.
Som sagts tidigare i tråden, vi är en minoritet i trafiken. Dessutom bär många av oss hjälmar med mörka visir som gör att den mänskliga ögonkontakten uteblir. Vi blir då snabbt bara "motorcyklister" i allmänhetens ögon.
När en motorcyklist kör som ett svin och "fular" sig ordentligt i trafiken drabbar det andra. Irritationen och motviljan kommer tillbaka mot oss som grupp. Klart som fasiken jag blir sur, när folk kör som idioter i trafiken och utsätter andra vägtrafikanter för fara. Bara för att man är skicklig så får man inte moraliskt sett göra så. Den skickligheten man förvärvar sig skall användas till att öka marginalerna i trafiken, inte krympa dom. Känner man för att dra på lite får man banne mig välja situation och miljö. Inte i rusningstrafiken fredag eftermiddag. Att köra hoj innebär inte att man kan leva ut sitt ego i alla detaljer och överallt utan att det får konsekvenser.
Omtanken om andra måste vara en starkare viljeyttring än den egna egoistiska drivkraften om att synas och få uppmärksamhet.