Idag skämdes jag över att vara motorcyklist.

pikeman59

New member
Jag skäms inte över att vara motorcyklist!

Försök håll er borta från onödiga påhopp tack.

Jag ber om ursäkt om mina inlägg upplevdes som stötande men jag blir bara så trött på denna negativitet och fördömandet av precis allting som man inte håller med om. Nyckelordet är väl förståelse? Vi tjänar ingenting på att stöta bakhjulsåkare och andra som inte alltid uppträder exemplariskt ifrån oss.

"Keep your friends close and your enemies even closer"

//Sven B.
 

Swedie

Administrator
Personal
Jag ber om ursäkt om mina inlägg upplevdes som stötande men jag blir bara så trött på denna negativitet och fördömandet av precis allting som man inte håller med om. Nyckelordet är väl förståelse? Vi tjänar ingenting på att stöta bakhjulsåkare och andra som inte alltid uppträder exemplariskt ifrån oss.

"Keep your friends close and your enemies even closer"

//Sven B.
Problemet med motorcyklister har inte handlat om ett fåtal bakhjulsåkande personer, utan om att statistiken ser ut som så att motorcyklister generellt är överrepresenterade vad gäller olyckor och att dödsantalet är högt relaterat till antal MCs på vägarna Så det är en kostsam grupp för försäkringsbolagen, vilka är dom som i slutändan bestämmer om en svenson har råd att köra sin MC.

Jag tycker det är OK att köra på bakhjulet så länge man väljer sin plats noga och har körkort samt försäkring som täcker motpart. Mitt i trafiken mellan bilar över mötande fil och över övergångsställen är rakt av idiotiskt. Det är nog alla överens om.

Jag har slutat köra på gata sen 5 år sedan, men jag ska inte säga att jag gjort rätt själv, eller kommer göra rätt i framtiden. Jag har kört som ett svin och har nog gjort det mesta man kan göra fel på vanlig gatkörning.

vad jag varit med om på vägarna har gjort mig till en mycket säker förare och jag kan avläsa trafiksituationer väldigt väl och därmed hålla FÖR MIG goda marginaler. Men jag har full föståelse att mina marginaler kan kännas små för andra som inte har samma körstil.
 

KJECOP

New member
Den idiot jag såg igår i Kristianstad körde om en rad bilar på vanlig landsväg (ett körfält i vardera riktningen) på bakhjulet. Detta med mötande trafik och ett av de mötande fordonen var en målad polisbil. Jag antar att dina kollegor i bilen hade ett viktigt och brådskande uppdrag, ty de ingrep inte. Ja, de kanske annars gjorde den rimliga bedömningen att de inte kunde vända och jaga ifatt idioten i det rådande trafikläget, så jag gnäller inte på dem. (det var i "rusningstrafik" strax före femtiden på eftermiddagen)
Ezzo har egentligen redan svarat på detta :)

Det enda jag tänkte tillägga är att jag har själv mött hojåkare som kört på liknande sätt när jag kommit i både polisbil och på polis-mc. Man måste i detta och i alla situationer göra en bedömning om den åtgärd man vidtar står i proposition till det inträffade och man måste samtidigt väga in risker för alla inblandade och även andra utomstående. Och detta är ett beslut som måste fattas på en sekund. Då kan det bli så att man utefter omständigheter, tid, plats, trafikintensitet m.m. avstår från att ingripa.

En sak som är bra med att en sådan här händelse tas upp i forumet är att många läser det och man kan få en diskussion med många bra idéer och förslag på vad vi inom SMC kan göra för att minska denna typ av körning. Personligen så tror jag inte på moralkakor, pekpinnar och utskällningar (även om det i ett upprört tillstånd är lätt att man börjar skälla). Men frågan är HUR vi SMC:are ska göra och vara, för att kunna påverka andra i en positiv riktning med den effekten att olyckorna minskar. Och så att andra trafikanter samt människor i vår omgivning inte börjar hata oss och tar det som en sport att tränga oss i alla möjliga och omöjliga sitationer.
 

Cyborg

New member
Det som är underligt i det hela är så fort en enskild motorcyklist beter sig illa, då ger han/hon hela motorcyklismen och alla motorcyklister ett dåligt/sämre rykte, när en bilist beter sig illa då är det bara den enskilda bilisten som betet sig illa och inte alla bilister :confused:
 

Molgan

New member
Vad ingen annan än Ezzo verkar resonera med här är att SMCs fördömande leder till en direkt segregation av busar vs reflexvästar. I det ögonblicket försvinner allt hopp om att få påverka alla He-Mans som tror sig odödliga och den "onda sidan av kollektivet" blir utan hopp om förbättring.

SMCs syfte är inte att värna om sina medlemmar, för de får aldrig igenom en lag som ger SMC-medlemmar andra regler än gemene man.

Nej, syftet är att lyfta HELA mc-sverige, och höja lägstanivån på buset!
Citerar eftersom jag tycker det är värt att läsas en gång till.
 

jan-olovj

Active member
Det som är underligt i det hela är så fort en enskild motorcyklist beter sig illa, då ger han/hon hela motorcyklismen och alla motorcyklister ett dåligt/sämre rykte, när en bilist beter sig illa då är det bara den enskilda bilisten som betet sig illa och inte alla bilister :confused:

Eftersom vi är en minoritet i trafiken och vi sticker ut, så tror jag att gemene man reargerar med att tänka "motorcyklister kör som dårar i trafiken" och då får även den laglydige och omtänksame skit för det den busåkandes gör.
 

Avarage

New member
Det som är underligt i det hela är så fort en enskild motorcyklist beter sig illa, då ger han/hon hela motorcyklismen och alla motorcyklister ett dåligt/sämre rykte, när en bilist beter sig illa då är det bara den enskilda bilisten som betet sig illa och inte alla bilister :confused:

Alla minoritetsgrupper råkar ut för samma sak:
- "Invandrare = kriminell!"
- "Blondin = osmart!"
- "Klotter = ungdomar!"
- "Svensk + charter = svinfull!"
- "Bilist = icke motorcyklist!"
osv.

Listan på fördommar kan nog göras hur lång som helst och jag är inte säker på att mina små exempel är de bästa men vi motorcyklister ÄR en minoritet medan så gott som varje hem har en bilförare och nästan lika många bilar! För när jag/du HAR en fördom så är det ju ALLTID frågan om ANDRA! Inte jag, nej för guds skull...alla andra men inte jag - typ!

Är man annorlunda, till sätt och/eller utseende så sticker man ut, då syns man. Syns man är man exhibitionist. Exhibitionister = icke svenskt sätt och jag är ju svensk! Dem & jag/vi! Vi - dem! Inte Vi - vi!!!???

Kör man hoj/bil/buss/tåg, what ever, så att man kraftigt skiljer sig från alla andra och deras körsätt/hastighet är man inte bara annorlunda, jämfört med alla andra, man utgör också en fara för både sig själv och andra. Detta är en grundläggande orsak till varför man på tävlingsbanorna inte kör vissa typer av klasser samtidigt medan andra tävlingsklasser går alldeles utmärkt att förena. Det gäller där likväl som på allmän landsväg!


Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Alfred

New member
Alla minoritetsgrupper råkar ut för samma sak:
- "Invandrare = kriminell!"
- "Blondin = osmart!"
- "Klotter = ungdomar!"
- "Svensk + charter = svinfull!"
- "Bilist = icke motorcyklist!"
osv.

Listan på fördommar kan nog göras hur lång som helst och jag är inte säker på att mina små exempel är de bästa men vi motorcyklister ÄR en minoritet medan så gott som varje hem har en bilförare och nästan lika många bilar! För när jag/du HAR en fördom så är det ju ALLTID frågan om ANDRA! Inte jag, nej för guds skull...alla andra men inte jag - typ!

Är man annorlunda, till sätt och/eller utseende så sticker man ut, då syns man. Syns man är man exhibitionist. Exhibitionister = icke svenskt sätt och jag är ju svensk! Dem & jag/vi! Vi - dem! Inte Vi - vi!!!???

Kör man hoj/bil/buss/tåg, what ever, så att man kraftigt skiljer sig från alla andra och deras körsätt/hastighet är man inte bara annorlunda, jämfört med alla andra, man utgör också en fara för både sig själv och andra. Detta är en grundläggande orsak till varför man på tävlingsbanorna inte kör vissa typer av klasser samtidigt medan andra tävlingsklasser går alldeles utmärkt att förena. Det gäller där likväl som på allmän landsväg!


Just my 5 cent´s!
// Niklas

Just det faktum att vi är en minoritet i trafiken gör att om en enskild individ
gör ett fel i trafiken kör för fort,bakhjulsåka etc så syns det så tydligt och folk reagerar direkt.Efter som vi är olika som människor så tror jag inte att det spelar någon roll vilket fordon vi kör hur vi beter oss i trafiken.
Så därför tycker jag inte att man behöver skämmas för att man åker hoj
utan man skall vara stolt och jävligt glad att man har det intresset,i alla fall är jag det.
PS. Hoppas att det blir en bra sommar med mycket hojåka och lite olyckor.
 

puttepj

New member
Eftersom vi är en minoritet i trafiken och vi sticker ut, så tror jag att gemene man reargerar med att tänka "motorcyklister kör som dårar i trafiken" och då får även den laglydige och omtänksame skit för det den busåkandes gör.
Att dra allmänheten över en kam är kanske ett bevis hur svårt det är att se individen :), men även om allmänheten säkert ser reflexvästar och seriösa knuttar så ger jag dig ändå rätt, det är nog busarna man minns efteråt.

/putte
 

GuzziKungen

New member
En klok gammal man brukar säga:
- Bättre att ha folk med sig än mot sig.

Det sammanfattar dom mer genomtänkta inslagen i tråden.
Folk som hetsar upp sig gör sällan nytta åt det positiva hållet.
Problemet med oseriös körning finns och skall heller inte accepteras , men
att gråta ut på ett forum ändrar knappast situationen.
Arbeta i stället aktivt och träffa folk med udda trafikbetenden.
Då kan man påverka och ändra inställning.
Själv så tror jag på att få ut "busarna" på stunt & streetkvällar och bankörningar.
Tyvärr så håller inte högre tjänstemän med hos polisen.
Man anser att det inte gjort någon skillnad i trafikbeteendet och det grundar sig på en undersökning efter 19st körningar (stunt & streetkvällar) .
Tråkigast av allt var att det kom endast 1 person (utanför organisationen) på
ett möte som vv och polisen bjudit ut till på mc-mässan , med det
uppenbara stödet så kan vi fortsätta att skriva om slangåkare och
därigenom ha någon religiös tro att det skall bli bättre klimat på våra vägar.
Min dröm är att vi får slippa se en massa ++++++ i kommande säsong.
Ha dé
 

Maru

New member
- "Blondin = osmart!"

Nä men hoppla hej hallå asså....skulle blondiner vara en minoritet, det fullkomligen kryllar ju av dem. Rödhåriga borde vara färre....;)

Bakhjulsåkningens vara eller icke vara....

Om man gör det när situationen tillåter så tycker jag det är okej....vid omkörning med möte....nej, mindre bra.
 

SuperRetard

New member
Jag vill följa upp mitt tidigare inlägg gällande segregation.

Det finns 2 vinklar på det:

Orsak och Symptom..

Orsaken är buset, symptomet reflexvästarna på glidare och Guldvingar som pga orsaken hatar oss alla på nåt som ser ut att gå fortare än 100 och kan svänga.

Jag träffade på en Orsak på en fest för inte länge sen. Han (med flera liknande kompisar) åkte gixxer -08, brassa hellvett på bulten (fick farten bekräftad av mer rimligt vittne) och körde rent allmänt som ett svin. Något han själv f.ö var stolt över. Denna Orsak hade öht inte körkort och såg inget syfte med det heller. Hojen var oförsäkrad och hans argument löd:

"Jag kör ju ändå alltid för fort, så jag skulle inte stanna för blåljus ändå. Då är det bara pengar i sjön".

Det ska också sägas att den enda orsaken till att han inte ville åka bana var att han inte hade körkort. Han körde ju fort på gata också.

Jag mötte även ett Symptom i form av en kompis pappa som tyckte att alla som körde på bakhjulet var IQ-befriade och borde stenas till döds. Jag visade honom lite filmer på duktiga stuntare och drog lite paraleller med att köra bil på sladd etc (ngt han ansåg sig behärska (givetvis)). Den diskusisonen slutade med att han faktikst ändrade uppfattning. Domen ändrades från generell till: "Det finns fortfarande idioter", det kunde vi däremot enas om att det alltid kommer göra.

HUR ändrar vi då Orsaken?

Kan vi bjuda in dessa till en bandag utan polisiära insatser där vi kanske får dem att inse att det är värt att ta lappen och börja köra försäkrat? Alternativt köra endast bana?
Istället för att fördöma dem och öka avståndet kanske vi kan sänka garden och FÖRSÖKA inleda en dialog där vi kan väcka dem lite. För in the end of the day så handlar all arrogans om okunskap.

HUR ändrar vi symptomet?

Kan vi försöka arrangera uppvisningar och event inte bara för vår klubb för inbördes beundran? Utan även få allmänheten att se det fantastiska i balansakterna och kontrollen som de duktiga stuntarna visar?
Kunna förklara skillnaderna i kontroll av mc på en CB900 från -82 och en Daytona 675?

Kan vi väcka våra bödlar till att se den verkliga faran istället för att generalisera så överjävligt som det görs idag?


Mina 5 cent
 

Niklasinorr

New member
Jag vill följa upp mitt tidigare inlägg gällande segregation.

Det finns 2 vinklar på det:

Orsak och Symptom..

Orsaken är buset, symptomet reflexvästarna på glidare och Guldvingar som pga orsaken hatar oss alla på nåt som ser ut att gå fortare än 100 och kan svänga.

Jag träffade på en Orsak på en fest för inte länge sen. Han (med flera liknande kompisar) åkte gixxer -08, brassa hellvett på bulten (fick farten bekräftad av mer rimligt vittne) och körde rent allmänt som ett svin. Något han själv f.ö var stolt över. Denna Orsak hade öht inte körkort och såg inget syfte med det heller. Hojen var oförsäkrad och hans argument löd:

"Jag kör ju ändå alltid för fort, så jag skulle inte stanna för blåljus ändå. Då är det bara pengar i sjön".

Det ska också sägas att den enda orsaken till att han inte ville åka bana var att han inte hade körkort. Han körde ju fort på gata också.

Jag mötte även ett Symptom i form av en kompis pappa som tyckte att alla som körde på bakhjulet var IQ-befriade och borde stenas till döds. Jag visade honom lite filmer på duktiga stuntare och drog lite paraleller med att köra bil på sladd etc (ngt han ansåg sig behärska (givetvis)). Den diskusisonen slutade med att han faktikst ändrade uppfattning. Domen ändrades från generell till: "Det finns fortfarande idioter", det kunde vi däremot enas om att det alltid kommer göra.

HUR ändrar vi då Orsaken?

Kan vi bjuda in dessa till en bandag utan polisiära insatser där vi kanske får dem att inse att det är värt att ta lappen och börja köra försäkrat? Alternativt köra endast bana?
Istället för att fördöma dem och öka avståndet kanske vi kan sänka garden och FÖRSÖKA inleda en dialog där vi kan väcka dem lite. För in the end of the day så handlar all arrogans om okunskap.

HUR ändrar vi symptomet?

Kan vi försöka arrangera uppvisningar och event inte bara för vår klubb för inbördes beundran? Utan även få allmänheten att se det fantastiska i balansakterna och kontrollen som de duktiga stuntarna visar?
Kunna förklara skillnaderna i kontroll av mc på en CB900 från -82 och en Daytona 675?

Kan vi väcka våra bödlar till att se den verkliga faran istället för att generalisera så överjävligt som det görs idag?


Mina 5 cent

Jag röstar för att detta var ett av årets hittills klokaste inlägg!
 

P-O Noren

New member
En myt kan egentligen avfärdas:
Vad vi gör, gör vi enskilt som individer.

Som sagts tidigare i tråden, vi är en minoritet i trafiken. Dessutom bär många av oss hjälmar med mörka visir som gör att den mänskliga ögonkontakten uteblir. Vi blir då snabbt bara "motorcyklister" i allmänhetens ögon.

När en motorcyklist kör som ett svin och "fular" sig ordentligt i trafiken drabbar det andra. Irritationen och motviljan kommer tillbaka mot oss som grupp. Klart som fasiken jag blir sur, när folk kör som idioter i trafiken och utsätter andra vägtrafikanter för fara. Bara för att man är skicklig så får man inte moraliskt sett göra så. Den skickligheten man förvärvar sig skall användas till att öka marginalerna i trafiken, inte krympa dom. Känner man för att dra på lite får man banne mig välja situation och miljö. Inte i rusningstrafiken fredag eftermiddag. Att köra hoj innebär inte att man kan leva ut sitt ego i alla detaljer och överallt utan att det får konsekvenser.

Omtanken om andra måste vara en starkare viljeyttring än den egna egoistiska drivkraften om att synas och få uppmärksamhet.
 

SuperRetard

New member
En myt kan egentligen avfärdas:
Vad vi gör, gör vi enskilt som individer.

Som sagts tidigare i tråden, vi är en minoritet i trafiken. Dessutom bär många av oss hjälmar med mörka visir som gör att den mänskliga ögonkontakten uteblir. Vi blir då snabbt bara "motorcyklister" i allmänhetens ögon.

När en motorcyklist kör som ett svin och "fular" sig ordentligt i trafiken drabbar det andra. Irritationen och motviljan kommer tillbaka mot oss som grupp. Klart som fasiken jag blir sur, när folk kör som idioter i trafiken och utsätter andra vägtrafikanter för fara. Bara för att man är skicklig så får man inte moraliskt sett göra så. Den skickligheten man förvärvar sig skall användas till att öka marginalerna i trafiken, inte krympa dom. Känner man för att dra på lite får man banne mig välja situation och miljö. Inte i rusningstrafiken fredag eftermiddag. Att köra hoj innebär inte att man kan leva ut sitt ego i alla detaljer och överallt utan att det får konsekvenser.

Omtanken om andra måste vara en starkare viljeyttring än den egna egoistiska drivkraften om att synas och få uppmärksamhet.

Även om jag sätter en mental reflexväst-stämpel i pannan på dig nu så har du givetvis rätt i sak.

Fel däremot, har du i att vi inte lever i den värld du målar upp. Det kommer alltid finnas moppefukkos på 200-hästars monster, de kommar att peka finger åt polisen och de kommer att köra på bakhjulet mellan filerna i rusningstid.

Vi kan emellertid önska att vi kan påverka tillväxten av den skaran. Jag tror dock att det är svårt om inte omöjligt.

Vad vi däremot KAN påverka är hur länge de förblir moppefukkon. Vi KAN bjuda in dem till "vår" värld av bandagar, bättre valda platser att slanga och köra fort på och en kommunikativ attitydsförändring.
 
Top