Idag skämdes jag över att vara motorcyklist.

Blazer

New member
En reflektion i hela debatten, det verkar som att går man en utbildning så klarar man allt.
Innebär det då att om man skulle få igenom en sådan sak i trafikskoleutbildningen så har vi inga dödsfall bland MC-åkare? (Man blir tydligen någon ”guru” på att framföra ett 2-hjuligt fordon) Undermeningen i nästan alla trådar är att en utbildning löser problemet.
Nu är det så med människan att man vill töja sina gränser och ligga på marginalerna hela tiden, ja en utbildning gör mig till en säkrare förare, jag kan hantera hojen bättre, vilket medför att jag t.ex. ökar ingångshastigheten i kurvan. (Jag har ju gått en kurs, klart jag klarar det här, eller…)

Och när man läser ett sådant här uttalande så blir man mörkrädd:

Jag skulle vilja påstå att du genom utbildning och erfarenhet skulle ha haft mycket god chans att undvika båda dessa olyckor.

Hur kan man uttala sig så när man inte ens var närvarande, frågan är om man inte har lite väl mycket övertro på sig själv och dessa utbildningar då.

Men ett sätt att slippa ta del av den här typen av ”propaganda” är ju förståss att gå ur SMC och sluta besöka forumet.
 

pikeman59

New member
Utbildning gör inte att man klarar allt men det ger dig garanterat större marginaler och möjligheter att undvika och/eller lösa situationer i trafiken.
Själv har jag gått ganska många utbildningar på stor bana, BKK, och känner att mina marginaler i trafiken är betydligt större nu efter utbildningarna än innan.
Jag känner inget behov av att ta kurvor på vanlig väg med högre hastighet. Vill jag köra fort kan jag göra det på bana. Personligen har jag blivit lugnare och säkrare/tryggare av banutbildningarna, mer avslappnad. Jag använder kunskapen till att öka marginalerna, INTE att öka farten.

just my2c.
 

Avarage

New member
En reflektion i hela debatten, det verkar som att går man en utbildning så klarar man allt.
Innebär det då att om man skulle få igenom en sådan sak i trafikskoleutbildningen så har vi inga dödsfall bland MC-åkare? (Man blir tydligen någon ”guru” på att framföra ett 2-hjuligt fordon) Undermeningen i nästan alla trådar är att en utbildning löser problemet.

Ingen utbildning i världen kan plocka bort den mänskliga faktorn så det är på inget sätt den ultimata lösningen på världsproblemet "trafikdöden", tyvärr. Men lika lite som ingen utbildning löser detta problem (som vissa anser är ett litet problem vilket väl får anses som en högst personlig åsikt) så löser heller inte "att göra ingenting" problemet!

Eftersom du spetsar till det, fast det var kanske inte din mening?, gör jag lika dant. Och jag vill nog påstå att det är bättre att göra NÅGOT i försök att göra det BÄTTRE än att inte göra ett skvatt!

Har du och kanske andra också för övrigt, fårr uppfattningen att SMC och vi som jobbar med dessa utbildningar tror att VI lever med den uppfattningen att vi har det totala lösningen på mc-olyckorna så har du/ni fått helt fel uppfattning. Ingen av oss, skulle jag tro, tror att så är fallet. Men vi TROR däremot på vårat sätt att jobba...tror att det gör nytta...tror att det påverkar i rätt rikning...ÄVEN om vi inte når fram till alla som vi skulle vilja. Så vi tänker fortsätta jobba för det vi tror på!

Emellanåt skriver vi inlägg i forum och emellanåt formulerar vi oss, som alla människor, mer eller mindre otydligt och ibland har vi en sämre dag än vanlig och gör misstag både ute i trafiken och i skrift på ett forum. Vi är inte mer än vanliga människor MEN vi tror på att vi kan göra skillnad därför engagerar vi oss!

Mvh!
// Niklas
P.S Se inte mitt svar riktat till dig som person, jag använde bara ditt inlägg som "avstamp" för liknande inlägg har vi stött på tidigare och kommer förmodligen stöta på igen och igen och... that´s life! ;)
 

Jobio

New member
Ojojojoj......Vilken tråd.

Jag åker hoj för att det är roligt,inte för att det är farligt!

Jag gasar fullt ibland för att jag får en kick av det,ibland lyfter framhjulet oxå.

Jag gör det inte för att döda någon eller svärta ner motorcyklister.

Tycker oxå att man ska välja tid och plats för gärningen,men i ärlighetens namn hur många har inte fått hjärnsläpp ibland?

Varje år är det någon människa som har försökt göra ren gräsklipparen med motorn igång.

Jag går BKK/SHK när jag har tid och råd, oxå det för att det är kul & inte minst sagt lärorikt.

Tråkigt att läsa om "Seriösa,laglydiga, vi och dem där...."

Jävla bror duktig attityd! Undrar hur många härinne som kört full nån gång? En söndagsförmiddag kanske?

Vet ni,ibland åker jag långtur med packväskor,tält och trangia kök oxå.

Börjar undra om inte jag hör till "dem där...
 

Avarage

New member
Ojojojoj......Vilken tråd.

Jag åker hoj för att det är roligt,inte för att det är farligt!

Jag gasar fullt ibland för att jag får en kick av det,ibland lyfter framhjulet oxå.

Jag gör det inte för att döda någon eller svärta ner motorcyklister.

Tycker oxå att man ska välja tid och plats för gärningen,men i ärlighetens namn hur många har inte fått hjärnsläpp ibland?

Varje år är det någon människa som har försökt göra ren gräsklipparen med motorn igång.

Jag går BKK/SHK när jag har tid och råd, oxå det för att det är kul & inte minst sagt lärorikt.

Tråkigt att läsa om "Seriösa,laglydiga, vi och dem där...."

Jävla bror duktig attityd! Undrar hur många härinne som kört full nån gång? En söndagsförmiddag kanske?

Vet ni,ibland åker jag långtur med packväskor,tält och trangia kök oxå.

Börjar undra om inte jag hör till "dem där...

Exakt! Det är skrivet tidigare och är så sant så sant. Skapar vi en "vi/dem" känsla gentemot dem vi vill ha till våra kurser så minskar chansen att de ens VILL dyka upp och hur skall vi då kunna påverka!???

Don´t worry du är lika mänsklig med dina hjärnsläpp ibland som alla oss andra. Alla motorcyklister gillar kurvor vissa i makligare tempo andra snabbare men kurvor är det vi 2-hjuliga motorcyklister alla har gemensamt.

För att kurvorna skall bli roliga krävs en viss hastighet. Denna hastigheten är olika för olika personer OCH vid olika tidpunkter. Få, väldigt få, motorcyklister trivs att KONSTANT färdas fram i 20km/h i ALLA kurvor (detta skriver jag igentligen inte riktat till dig utan alla som gärna skulle missförstått mig och tror jag alltid menar skyhöga hastigheter).

För den försiktiga knutten/knuttan räcker det kanske med 60km/h i en kurva på 70-väg där den ibland övermodiga knutten (sällan knuttor även om de finns) kör i 160km/h.

Den försiktige får en väldigt liten dos av adrenalin/tillfredsställelse (och nöjer sig med det) medan den andra är överfyllt med adrenalin och har triggat så gott som nästan alla överlevnadsreaktioner (nåja inte riktigt men bra många). För precis som livet i övrigt finns det en gråzon. Det är inte så att alla knuttar/knuttor alltid kör lika dant men det är min fasta övertygelse att alla tycker det är kul och känns lite spännande, som en utmaning, att köra i kurvor med sin 2-hjulga mc (om inte flytta till vissa delar av USA eller Australien där finns lååååååånga raksträckor) ;).

Den som varit på någon av våra BKK/SHK vet också att tempot i resp. kurva bestäms till 100% av...den som sitter på hojen och att vi aldrig försöker pusha någon att köra över sin förmåga (dvs. så man börjar göra förarmisstag). Och samtidigt innebär detta att den som har andra förutsättningar än den försiktige både kan och får rasta av sig i betydande hastighet så länge det sker kontrollerat och på ett tryggt sätt.

Mvh!
// Niklas
P.S Japp, jag kör också ibland med packning till träffar eller ut i europa så några landsvägsmil utanför tävlingsbanorna (fram tills 1994 då min karriär slutade) har det blivit! Tror det är viktigt med egna erfarenheter!!!
 

Blazer

New member
Okej, Pikeman59. Du talar utifrån dig själv, Du har blivit en säkrare förare med större marginaler, känner inget behov av att ta kurvor i högre hastighet. Du gör det på bana, då finns väll behovet? Och hur många har tillgång till bana? Men hur är det med den stora massan/genomsnittet? Där tror jag fortfarande att mer kunskap/vana gör att gränserna flyttas fram och man fortfarande vill ligga på marginalen. Varför har man annars träningar inför t.ex. Moto-GP, jo för att kunna köra fortare och tänja gränserna maximalt. Det är människans inbyggda tävlingsinstinkt/vinnarskalle. (mer utbildning, högre fart, mer ”lek” jag har ju blivit en säkrare förare.) Ni hänvisar ideligen till att man skall ut och köra bana, ja det är nog kul, men hur många banor finns det, vad är kostnaden, (Rimlig? Tveksamt.) hur ofta är banorna tillgängliga?
Sedan blir jag lite fundersam på hur man skall nå ut till de som verkligen kan behöva upplysas om en mer sansad och kontrollerad körstil. För att nå ut kan ni till att börja med registrera er på andra forum t.ex. SH med flera och slänga ut lite kontroversiella trådar för att få till en diskussion, men det kanske blir för mycket mothugg då. Som det är nu så liknar det den vanliga Svenska mentaliteten, sitt hemma vid köksbordet (SMC forumet) och knyt näven i fickan och spy galla över de missanpassade. Så med andra ord vidga vyerna, ut och diskutera där det kanske behövs.

Nu blev det lite blandat, både ett svar på ett inlägg och lite nya funderingar.

Och, nej jag tar inte något som skrivs på ett forum personligt, hoppas inte ni heller gör det.

just my1$ (inflation)
 

swischmc

New member
Jag skulle nog vilja påstå att man blir en bättre mc-förare av kurser. Har själv gått några och klart sett vilken skillnad det gör. Mest när man är ny på hoj, naturligtvis.

Många i denna tråd verkar tro att en kurs bara är till för att lära sig att köra snabbare i kurvor. Det är inte sant. Bara att får lära sig hur en hoj beter sig i kurvan och varför gör många till en bättre förare. Alla kurser går inte ut på att köra fort på bana, men visst finns det sånna också. :)

Jag har skrivit det förut i denna tråd, alla gör misstag och det är synd att en mc-förares misstag blir mc-kollektivets fel, men så är det. Smc gör ett bra jobb och kanske kan man på sikt även nå "de hemska dårarna".
 

Maru

New member
Ojojojoj......Vilken tråd.

Jag åker hoj för att det är roligt,inte för att det är farligt!

Jag gasar fullt ibland för att jag får en kick av det,ibland lyfter framhjulet oxå.

Jag gör det inte för att döda någon eller svärta ner motorcyklister.

Tycker oxå att man ska välja tid och plats för gärningen,men i ärlighetens namn hur många har inte fått hjärnsläpp ibland?

Varje år är det någon människa som har försökt göra ren gräsklipparen med motorn igång.

Jag går BKK/SHK när jag har tid och råd, oxå det för att det är kul & inte minst sagt lärorikt.

Tråkigt att läsa om "Seriösa,laglydiga, vi och dem där...."

Jävla bror duktig attityd! Undrar hur många härinne som kört full nån gång? En söndagsförmiddag kanske?

Vet ni,ibland åker jag långtur med packväskor,tält och trangia kök oxå.

Börjar undra om inte jag hör till "dem där...

Tack. :) Trodde jag var ensam för ett ögonblick.....

Jag tillhör garanterat "dem där". Gillar att köra fort......men blir ändå ifrånkörd.
Varför köper man en hoj med 150-200 hästar om man inte vill fresta på ibland?
Det här oändliga draget när man skickar på, det är ljuvligt.:cool:
Kalla mig gärna omogen...hellre det än fallfrukt. ;)

Som bekant så blir man inte vuxen, det är bara leksakerna som blir dyrare. :)
 

Smartswede

New member
Nu föregår jag egentligen Pikeman59 men jag blev sugen att svara som det vore jag då jag känner väl igen mig i det hans skrivit.

Min teknik har blivit betydligt bättre efter att ha gått både SMCs kurser på stor bana och även efter kört en del MC på gokartbanor (minst lika kul för jäklar va de svänger). Behovet att gasa på vanliga vägar har inte försvunnit men däremot minskat så just en del av de mer olämpliga situationerna avstår jag och tar det lugnt i.

Däremot så ger den ökade färdigheten att jag även kör fortare på allmän väg. Fast det gäller främst roliga kurviga partier och då är det snarare en fartökning från 40-50 i snäva kurvor till kanske 60-70 och då betydligt mer kontrollerade än innan. Det sker dessutom oftast när ingen annan trafik är nära... varken bakom eller mötande.

Ja det är trist att det inte finns fler möjligheter för alla att köra banor närmare, oftare och billigare :)

OM det med att hänga på forum och ställen där de tuffaste håller till och inte bland de redan frälsta här så görs det redan idag. Är snarare så att det är där en del av SMC instruktörerna hänger och inte här. Många av SMCs instruktörer är aktiva på Sporthoj.com . Här runt Göteborg arbetas det aktivt med att vara med på allmänna körningar och alla typer av aktiviteter där unga sporthojjsförare umgås.

/Anders Rimstedt
Aspirant SHI, SMC Väst
 

SuperRetard

New member
Min teknik har blivit betydligt bättre efter att ha gått både SMCs kurser på stor bana och även efter kört en del MC på gokartbanor (minst lika kul för jäklar va de svänger). Behovet att gasa på vanliga vägar har inte försvunnit men däremot minskat så just en del av de mer olämpliga situationerna avstår jag och tar det lugnt i.

Däremot så ger den ökade färdigheten att jag även kör fortare på allmän väg. Fast det gäller främst roliga kurviga partier och då är det snarare en fartökning från 40-50 i snäva kurvor till kanske 60-70 och då betydligt mer kontrollerade än innan. Det sker dessutom oftast när ingen annan trafik är nära... varken bakom eller mötande.

Amen...

Jag har åkt mkt lill-bana, knäskraps-bb de lyx :D. Jag har genom det även ändrat mitt busbeteende i trafik då det blivit roligare att hitta de riktigt kurviga vägarna, oavsett hastighet, än tidigare.

Jag har även sedan jag lärt mig (eller blivit mindre dålig iaf) att köra på fast underlag (fd. crossåkare) ökat mina marginaler markant trots den ökade farten. Framförallt har som jag ovan skribent säger valt bort idiotreporna för att jag helt enkelt varken ser dem som utmanande eller säkra.
 

SuperRetard

New member
OM det med att hänga på forum och ställen där de tuffaste håller till och inte bland de redan frälsta här så görs det redan idag. Är snarare så att det är där en del av SMC instruktörerna hänger och inte här. Många av SMCs instruktörer är aktiva på Sporthoj.com . Här runt Göteborg arbetas det aktivt med att vara med på allmänna körningar och alla typer av aktiviteter där unga sporthojjsförare umgås.

Jag kände mig lite träffad av det inlägget jag med, trots att jag inte är instr. eller ens medlem för mer än att delta i banåkningar. Ska jag vara ärlig så backar jag inte ens många av de förslag som smc propagerar för. Mitt medlemsskap grundar i att det inte finns NÅGON annan som för vår talan.

Däremot måste jag säga att deltagandet i den publika debatten är imponerande. Även om det inte skyltas med det, så är många på SH just smc-instr. eller på annat sätt aktiva. Den debatten förs på ett plan som förhoppningsvis ligger på en nivå som kan tas emot av den egentliga målgruppen. Kanske är det just därför som det inte är så uppenbart att smc är delaktiga i debatten, och kanske är det just därför det kan fungera.

Även på allmänna körningar finns dem med. I sthlm (nedflyttat till glesbygden för inte länge sen) åkte jag med både smc-folk och poliser. Inte lagligt, men heller inte idiotiskt. Det gäller för de som vill påverka att vara realistiska i sin förväntan. Nu i Norrköping leds dessa körningar i många fall av just smc-instruktörer.

Så att debatten skulle ske i sluten verkstad opponerar jag mig emot direkt.
 

Blomqvist

New member
Och när man läser ett sådant här uttalande så blir man mörkrädd:

Jag skulle vilja påstå att du genom utbildning och erfarenhet skulle ha haft mycket god chans att undvika båda dessa olyckor.

Hur kan man uttala sig så när man inte ens var närvarande, frågan är om man inte har lite väl mycket övertro på sig själv och dessa utbildningar då.

Njaaa... Läs om det jag skrivit igen. :)

Jag skrev: "Genom utbildning och erfarenhet skulle ha haft mycket god chans att undvika båda dessa olyckor."

Genom erfarenhet lär man in ett beteende att reflexmässigt fälla upp stödet. Ungefär som att vi tar på oss säkerhetsbältet i bilen utan att vi egentligen tänker på det.

Genom utbildning, övning och erfarenhet kan vi lära oss att köra mc på halt underlag, eller åtminstone lära oss läsa av de vägavsnitt som ter sig omöjliga att forcera.

Jag menar på intet vis att utbildning i sig är den helige graal som på ett magiskt sätt förvandlar en till den perfekte motorcyklisten, vi är fortfarande individer, med olika attityder i trafiken, och vi som motorcyklister är dessutom väldigt utsatta för yttre faktorer, och det kan ingen utbildning i världen utbilda bort.

Men med erfarenhet lär man sig förhoppningsvis att läsa situationerna så man kan uppmärksamma dessa yttre faktorer, och minimera riskerna.

Jag tror, eller jag är faktiskt övertygad om, att en utbildning är en väldigt bra grund att skaffa sig erfarenheter på.

Jag hoppas att jag klargjorde mig ytterliggare med det här inlägget, annars får jag väl ta om det igen. ;)
 

pikeman59

New member
Okej, Pikeman59. Du talar utifrån dig själv, Du har blivit en säkrare förare med större marginaler, känner inget behov av att ta kurvor i högre hastighet. Du gör det på bana, då finns väll behovet? Och hur många har tillgång till bana? Men hur är det med den stora massan/genomsnittet? Där tror jag fortfarande att mer kunskap/vana gör att gränserna flyttas fram och man fortfarande vill ligga på marginalen. Varför har man annars träningar inför t.ex. Moto-GP, jo för att kunna köra fortare och tänja gränserna maximalt. Det är människans inbyggda tävlingsinstinkt/vinnarskalle. (mer utbildning, högre fart, mer ”lek” jag har ju blivit en säkrare förare.) Ni hänvisar ideligen till att man skall ut och köra bana, ja det är nog kul, men hur många banor finns det, vad är kostnaden, (Rimlig? Tveksamt.) hur ofta är banorna tillgängliga?
Sedan blir jag lite fundersam på hur man skall nå ut till de som verkligen kan behöva upplysas om en mer sansad och kontrollerad körstil. För att nå ut kan ni till att börja med registrera er på andra forum t.ex. SH med flera och slänga ut lite kontroversiella trådar för att få till en diskussion, men det kanske blir för mycket mothugg då. Som det är nu så liknar det den vanliga Svenska mentaliteten, sitt hemma vid köksbordet (SMC forumet) och knyt näven i fickan och spy galla över de missanpassade. Så med andra ord vidga vyerna, ut och diskutera där det kanske behövs.

Nu blev det lite blandat, både ett svar på ett inlägg och lite nya funderingar.

Och, nej jag tar inte något som skrivs på ett forum personligt, hoppas inte ni heller gör det.

just my1$ (inflation)
Jag känner inget behov av att ta kurvor på vanlig väg med högre hastighet. Vill jag köra fort kan jag göra det på bana.

Blazer: Läs min text ordentligt om du ska citera mig. Jag kan förtydliga mig ännu mer om du inte fattar!
 

SuperRetard

New member
Jag känner inget behov av att ta kurvor på vanlig väg med högre hastighet. Vill jag köra fort kan jag göra det på bana.

Blazer: Läs min text ordentligt om du ska citera mig. Jag kan förtydliga mig ännu mer om du inte fattar!

Det du verkar missa i den här debatten är att smc inte är till fördin skull enkom. Utan för hela mc-sverige. I den här specifika frågan handlar det om att få ned olycksstatistiken på den mest utsatta gruppen, nämligen unga killar på hårda hojar.

En bitter 40-taggare på en touringhoj är aldrig nånsin samma risk, oavsett erfarenhet!
 

pikeman59

New member
Det du verkar missa i den här debatten är att smc inte är till fördin skull enkom. Utan för hela mc-sverige. I den här specifika frågan handlar det om att få ned olycksstatistiken på den mest utsatta gruppen, nämligen unga killar på hårda hojar.

En bitter 40-taggare på en touringhoj är aldrig nånsin samma risk, oavsett erfarenhet!

Jag klargjorde en felcitering av mitt tidigare inlägg men du kanske är van att bli felciterad, inte jag.

Om du läst mitt allra första inlägg i den här tråden så förstår du nog att jag inte anser att SMC är till bara för mig. Såg att administratorn tagit bort det? Undrar varför? I ett senare inlägg skrev jag bl.a. "Nyckelordet är väl förståelse? Vi tjänar ingenting på att stöta bakhjulsåkare och andra som inte alltid uppträder exemplariskt ifrån oss."
Vi tjänar INGET på att det blir vi och "dom".


Bitter 40-taggare? Inte alls, mår bättre än nånsin vid 49 men jag anar en bitterhet i ditt inlägg, Avundsjuk? :D:D:D
 
Last edited:

Blazer

New member
Jag känner inget behov av att ta kurvor på vanlig väg med högre hastighet. Vill jag köra fort kan jag göra det på bana.

Blazer: Läs min text ordentligt om du ska citera mig. Jag kan förtydliga mig ännu mer om du inte fattar!

Jag har läst din text ordentligt (Och tycker fortfarande att du ser till dig själv.) och jag FATTAR. Gör Du?

Eftersom diskussioner inom vissa ämnen på ett forum enbart leder till missuppfattningar och tolkningar av ORD och kanske inte innebörden i budskapet, så får ni gärna fortsätta utan mig.

Jag finner det synnerligen meningslöst att fortsätta meningsutbytet med en person som är så övertygad i sin ställning och sitt kunnande.

Hoppa att Ni fortfarande mår bra.

Tack.
 

pikeman59

New member
Jag har läst din text ordentligt (Och tycker fortfarande att du ser till dig själv.) och jag FATTAR. Gör Du?

Eftersom diskussioner inom vissa ämnen på ett forum enbart leder till missuppfattningar och tolkningar av ORD och kanske inte innebörden i budskapet, så får ni gärna fortsätta utan mig.

Jag finner det synnerligen meningslöst att fortsätta meningsutbytet med en person som är så övertygad i sin ställning och sitt kunnande.

Hoppa att Ni fortfarande mår bra.

Tack.

Jag är övertygad om min inställning, inte om mitt kunnande. Det är insikten om mina begränsningar som gör att utbildningen ger mig så mycket.
Jag finner meningsutbyten synnerligen uppfriskande. :D

Hoppas att Du också mår bra

På återseende.
 

SuperRetard

New member
Jag klargjorde en felcitering av mitt tidigare inlägg men du kanske är van att bli felciterad, inte jag.

Om du läst mitt allra första inlägg i den här tråden så förstår du nog att jag inte anser att SMC är till bara för mig. Såg att administratorn tagit bort det? Undrar varför? I ett senare inlägg skrev jag bl.a. "Nyckelordet är väl förståelse? Vi tjänar ingenting på att stöta bakhjulsåkare och andra som inte alltid uppträder exemplariskt ifrån oss."
Vi tjänar INGET på att det blir vi och "dom".


Bitter 40-taggare? Inte alls, mår bättre än nånsin vid 49 men jag anar en bitterhet i ditt inlägg, Avundsjuk? :D:D:D

Bitter 50-taggare då? (Du får ta ironin i den delen av föregående inlägg) Och nej, jag är inte det minsta bitter.

Vad du skriver, bokstavligen och tydligt är att kurserna ger dig större marginaler eftersom du byggt upp din kompetens men inte kör fortare på allmän väg än tidigare. Det är positivt, och närmast exemplariskt.

Det är dock inte det exempel som är relevant att debattera! Du skulle förmodligen inte utgöra en risk även om du blivit utan kurserna.

22-åringen på en R1 -07 däremot, kan lära sig att det är roligare att svänga än att brassa hellvett och smiska ur sina 190 häst på varje tillgänglig raksträcka. Han kan lära sig hur svårt det faktiskt ÄR att svänga när det går undan och därigenom göras medveten om riskerna när han närmar sig en kurva i 245 pinnar.

Suget av dessa 250+ repor kan minskas, och intresset för svängandet i sig kan frodas istället.

DÅ kanske smc räddat ett liv.

Kan vi göra smc tillgänglig (mentalt alltså) för dessa moppefukkon så kan vi vända en tråkig trend som annars kan bli döden för allas vårt intresse, framförallt för oss som kör mer busiga maskiner då de garanterat är först att möta bödeln.
 

Maru

New member
Börjar likna sporthoj.com det här. Trådar som startas byter helt plötsligt inriktning och blir pajkastning....

Eller var det kanske det trådskaparen ville visa...:rolleyes:
 

pikeman59

New member
Bitter 50-taggare då? (Du får ta ironin i den delen av föregående inlägg) Och nej, jag är inte det minsta bitter.

Vad du skriver, bokstavligen och tydligt är att kurserna ger dig större marginaler eftersom du byggt upp din kompetens men inte kör fortare på allmän väg än tidigare. Det är positivt, och närmast exemplariskt.

Det är dock inte det exempel som är relevant att debattera! Du skulle förmodligen inte utgöra en risk även om du blivit utan kurserna.

22-åringen på en R1 -07 däremot, kan lära sig att det är roligare att svänga än att brassa hellvett och smiska ur sina 190 häst på varje tillgänglig raksträcka. Han kan lära sig hur svårt det faktiskt ÄR att svänga när det går undan och därigenom göras medveten om riskerna när han närmar sig en kurva i 245 pinnar.

Suget av dessa 250+ repor kan minskas, och intresset för svängandet i sig kan frodas istället.

DÅ kanske smc räddat ett liv.

Kan vi göra smc tillgänglig (mentalt alltså) för dessa moppefukkon så kan vi vända en tråkig trend som annars kan bli döden för allas vårt intresse, framförallt för oss som kör mer busiga maskiner då de garanterat är först att möta bödeln.

Inte en risk utan kurserna, säg inte det! :D Vi får alla våra ryck ibland.

Nej, förmodligen skulle jag inte varit en risk men det är som Du säger, vi måste försöka göra SMC mer tillgängligt för alla, speciellt moppefukkon. ( Ett helt underbart ord ) :D

En BKK dag på storbana som en del av Körkortsutbildningen tror jag skulle vara bra. Vi får försöka jobba åt samma håll även om det är svårt. (Obs ironi) :D

Lev väl.

//Snart 50-taggare.
 
Top