Idag skämdes jag över att vara motorcyklist.

P-O Noren

New member
Låter lite extremt att han skulle köra runt o flasha brickan för att folk kör för snabbt i mina öron

Jo om han gjorde det privat, visst.

Men så tolkade jag inte inlägget.
På nåt sätt känns det som man silar mygg och sväljer elefanter.
Trafikfarligt beteende mot andra trafikanter är ju en typ av brott, att bryta mot det sociala förbudet att köra i linne är ju en annan nivå.

Borde dessutom då inte alla sporthojsinspektörer föregå med gott exempel i trafiken? Om man tänker på vad syftet med alla bankurser skall vara?

Att föregå med gott exempel kan ju inte bara gälla poliser, borde väl då gälla alla som har fötroendeuppdrag av något slag...

Avarage

New member
Är det extremt att köra med ... slitet bakdäck?

:eek:

Japp, jag anser det! Föregångsman/kvinna bör tänka sig för en extra gång vilket du/jag slipper, åt minstånde i den utsträckning myndighetspersoner över lag måste/skall göra!

När jag är i försvarets tjänst ställer inte bara jag högre krav på mig själv utan också min omgivning! Samma sak med polis, räddningstjänst, sjukvårdspersonal, politiker, tjänstemän på div. myndigheter så som socialtjänst, länsstyrelser mm.

Sedan finns det självklart grövre brott än att åka omkring med blankslitet bakdäck och en tratt som låter mer än tillåtet men helhetsbilden man får när en myndighetsperson iförd jeans, linne och trädojor kommer hem sent en regnig kväll med blankslitna däck och väcker grannens småbarn pga. ljudvolymen på dämparen (om han nu gör det vill säga, det vet man ju inte).

Tillspetsat? Japp, men lik väl ett möjligt scenario!

Nu tänker inte jag göra en stor grej av detta, som så lätt blir på forum, utan jag utrycker bara kort min åsikt vad gäller föregångsmän. Alla andra får ha en helt annan åsikt bara den överensstämmer med min! ;)

// Niklas

P-O Noren

New member
Japp, jag anser det!

Det krävs lite mer för att jag ska bli upprörd över en privatpersons förehavanden. Så där har vi nog bara olika uppfattning.

Det är ju alltid bra om folk sköter sig i hemvärnet. Där håller jag med dig, men du sa dessutom "när jag är i..."
Där gör du själv en tydlig skillnad på inom och utom tjänst.

Sedan finns det självklart grövre brott än att åka omkring med blankslitet bakdäck och en tratt som låter mer än tillåtet men helhetsbilden man får när en myndighetsperson iförd jeans, linne och trädojor kommer hem sent en regnig kväll med blankslitna däck och väcker grannens småbarn pga. ljudvolymen på dämparen (om han nu gör det vill säga, det vet man ju inte).

Är det inte där skon klämmer för en del egentligen?
Att åka utan skyddskläder är något av det det grövsta du kan göra i mc-kollektivet. Enda som är värre är ju möjligen en person som kör utan skyddskläder och dessutom inte sopsorterar...

Köra på bakhjulet i mittremsan med trafik åt båda hållen är ju bara en stund av barnslighet. :rolleyes:

Avarage

New member
Det krävs lite mer för att jag ska bli upprörd över en privatpersons förehavanden. Så där har vi nog bara olika uppfattning.

Vem är upprörd?

Det är ju alltid bra om folk sköter sig i hemvärnet. Där håller jag med dig, men du sa dessutom "när jag är i..."
Där gör du själv en tydlig skillnad på inom och utom tjänst.

Förutfattad mening "hemvärnet" = fel!

Jag bryr mig mindre om hur jag är klädd civilt men agerar i övrigt som jag anser sig bör. Ibland gör jag fel som alla andra men jag klagar inte och tar konsekvenserna av det!

Konsensus är att jag, och många med mig, är medvetna!

Är det inte där skon klämmer för en del egentligen?
Att åka utan skyddskläder är något av det det grövsta du kan göra i mc-kollektivet. Enda som är värre är ju möjligen en person som kör utan skyddskläder och dessutom inte sopsorterar...

Och hur kunde jag ana att någon skulle haka upp sig på just det!? :D

Köra på bakhjulet i mittremsan med trafik åt båda hållen är ju bara en stund av barnslighet. :rolleyes:

Då har vi olika uppfattning! :p

// Niklas
P.S Diskussion för diskussionens skull - typ!

SuperRetard

New member
Råder nog en viss begreppsförvirring....i de flestas ögon är ett moppefucko en som kör moppe som om den stulit moppen...

Kan man inte acceptera så mår man egentligen bara dåligt själv...som med allt annat "bus" så utförs en del bara för att reta upp omgivningen. Hade ingen brytt sig hade de slutat....hur kul är det att göra något häftigt om ingen uppmärksammar det?

1. Nej, "Moppefukko" är ett begrepp som föddes på SH för ett antal år sen och syftar till en stereotyp 22-åring på en hottad R1 som kör med i bästa fall A-begränsad. Hojen försäkrad på pappa och som skryter om att han kört på bakhjulet mellan Gbg och Sthlm, ja, han tankade tom utan att sätta ned framhjulet. Han kör LÄTT ifrån Valentino Rossi (som bara är snabbast för att han har werst hoj) och är Kung af Bulten.

I verkligheten kör han hyfsat fort när det svänger, men med extremt små marginaler eftersom han totalt saknar teknik och sammanhang. Rakt fram däremot, då är det till att ladda ur 200-häst diRrecKt! Han bränner gummi utanför Donken Sveavägen, raggar på 17-åringar och vägrar att bli frånåkt. Skulle han bli det så tar han igen det på nästa raka (eftersom alla andra sunda människor INTE laddar ur 265 blås på Nynäsvägen).

Ett mopefukko kan lika gärna vara 21 som 41, det sitter i attityden!

P-O Noren

New member
Man skall man inte ställa högre krav på sin medmänniska än man rimligtvis känner att man själv lever upp till. Då spelar det väl ingen roll egentligen om vad man har för yrke?
:)

Att medvetet utsätta andra för fara, likgiltigt eller uppsåtligen, anser jag är fel.

Sedan finns det regler och förbud som man gott kan ifrågasätta ibland. Det är ju snarast sunt att tänka lite själv.

Blomqvist

New member
1. Nej, "Moppefukko" är ett begrepp som föddes på SH för ett antal år sen och syftar till en stereotyp 22-åring på en hottad R1 som kör med i bästa fall A-begränsad. Hojen försäkrad på pappa och som skryter om att han kört på bakhjulet mellan Gbg och Sthlm, ja, han tankade tom utan att sätta ned framhjulet. Han kör LÄTT ifrån Valentino Rossi (som bara är snabbast för att han har werst hoj) och är Kung af Bulten.

I verkligheten kör han hyfsat fort när det svänger, men med extremt små marginaler eftersom han totalt saknar teknik och sammanhang. Rakt fram däremot, då är det till att ladda ur 200-häst diRrecKt! Han bränner gummi utanför Donken Sveavägen, raggar på 17-åringar och vägrar att bli frånåkt. Skulle han bli det så tar han igen det på nästa raka (eftersom alla andra sunda människor INTE laddar ur 265 blås på Nynäsvägen).

Ett mopefukko kan lika gärna vara 21 som 41, det sitter i attityden!

Vilken enastående sammanfattning! -Jag vrider mig av skratt, för det är bara så jäkla riktigt som du skriver. :D