Hjälmförbud på bensinmack!

Status
Ej öppen för fler svar.
Att det ska vara så svårt att visa respekt för andra människor. Det är ett märkligt samhällsbygge vi är på väg mot där allting vi gör riktar sig till mig, mig, mig och min, min, min bekvämlighet.
Petrus
 

Smartswede

New member
Visst har Marie några viktiga poänger. Det är inte bara hänsyn som är viktigt. Om än att jag inte håller med henne direkt och själv tar av mig hjälmen när jag ska prata med någon som inte har hjälm själv. Det gäller även om jag sitter på hojen och någon t.ex. vill fråga mig om vägen. Men det är för att det är trevligare för den jag möter att se mitt ansikte.

Många drar de flesta hojåkare över en kam som troligt kriminella. Nästa steg kanske är att inte tillåta hojjåkare att tanka på bemannade stationer? (kan juhe va en rånare eller kriminell). Särskilt customhojjar borde förbjudas då det är den typen som HA och Bandidos mfl. kör. Jag kan erkänna att jag själv känner en viss olustkänsla att stanna och parkera vid ett fik eller mack om ett gäng customåkare med mcgängsymboler är där. Även rakat huvud är väl varningsignal så de släpper man inte in någon på macken? Eller någon som är dåligt klädd?

Vi bör kanske även förbjuda alla som skyler ansiktet inkl. de som gör det av religiösa skäl att gå in i en butik. Eller kanske även att vistas på allmän plats? (det sker väldigt många personrån) Sen döljer många sitt ansikte i skägg och bör även de förbjudas? Jag har själv mörkt visir som i några länder är förbjudet och har fått reaktion lite från andra att även de kan uppfattas som man är kriminell eller farlig. Samma sak gäller de med lite större mörka solglasögon som döljer mycket av ansiktet och ögonen.

Samtidigt som det är av omtanke om mackpersonalen så undrar man vart gränsen till överbeskyddande och inte utsätta någon för situationer där någon känner obehag går. Jag fortsätter att ta av mig hjälmen när jag skall prata med någon men tycker samtidigt att det börjar bli lite löjligt hur mycket man förväntas anpassa sig för att någon annan kanske blir stött. Jag fortsätter under vintern att köra med "rånarluva" trots att någon kan missta mig för rånare när jag tar på och av hjälmen vid hojjen. Jag fortsätter köra med mörkt visir när det är sol. Jag fortsätter köra hojj även om det skrämmer vissa...
 

ER6N

New member
Empati med dem som arbetar på macken?
Jag vidhåller att det inte är mitt problem om de inte klarar av att sköta sitt arbete. Klarar de inte av det, så skall de byta jobb. Enkelt och konkret uttryckt. Det är inte mitt bekymmer.

Kärringen e ju för fan Psykopat eller, kan man ju nästan tro. Maken till inställning mot bensinstationsarbetare får man leta efter!
 

Hanlotta

New member
Empati med dem som arbetar på macken?
Jag vidhåller att det inte är mitt problem om de inte klarar av att sköta sitt arbete. Klarar de inte av det, så skall de byta jobb. Enkelt och konkret uttryckt. Det är inte mitt bekymmer.

Suck...

Döden är ju den himmelska födelsedagen, den dag då jag kommer att få möta Gud. Jag skulle nästan kunna säga att jag ser fram mot den dagen med nyfikenhet och förväntan.

Som du resonerar och hur du verkar "älska din nästa" ska du nog inte vara helt säker på att du kommer att träffa honom... Hissen kanske går nedåt istället för uppåt.
 

klabbarpan

New member
Nu hann jag inte läsa din originalformulering, så den lämnar jag därhän.
Det enda konkreta du skrev är risken för en lag. En sådan lag skulle vara ett utslag av just det kontrollsamhälle jag skrev om, ingenting annat.

Empati med dem som arbetar på macken?
Jag vidhåller att det inte är mitt problem om de inte klarar av att sköta sitt arbete. Klarar de inte av det, så skall de byta jobb. Enkelt och konkret uttryckt. Det är inte mitt bekymmer.

Nu har vi hamnat på pajkastningsnivå här, vilket känns lite b.
Jag tar mitt inlägg igen och hoppas att Marie ska se och besvara det




Så det var det enda konkreta du hittade i det inlägget, tackar för det. Att visa häsnyn betyder tydligen ingenting för dig.
En sådan lag skulle vara ett utslag av att folk bär sig åt som dig, ingenting annat.

Jag har 1 fråga till dig Marie, tacksam om du besvarar den:
Har du läst inlägget av Kjecop på sidan 5 i den här tråden?

Om du har gjort det, begrundat vad där står och fortfarande svarar "det är inte mitt problem", ja då är jag beredd att ge upp. Ge upp och undra vart vi är på väg i detta samhälle där man inte kan visa lite respekt och hänsyn.
 

Marie

Banned
Nu har vi hamnat på pajkastningsnivå här, vilket känns lite b.
Jag tar mitt inlägg igen och hoppas att Marie ska se och besvara det


Så det var det enda konkreta du hittade i det inlägget, tackar för det. Att visa häsnyn betyder tydligen ingenting för dig.
En sådan lag skulle vara ett utslag av att folk bär sig åt som dig, ingenting annat.

Jag har 1 fråga till dig Marie, tacksam om du besvarar den:
Har du läst inlägget av Kjecop på sidan 5 i den här tråden?

Om du har gjort det, begrundat vad där står och fortfarande svarar "det är inte mitt problem", ja då är jag beredd att ge upp. Ge upp och undra vart vi är på väg i detta samhälle där man inte kan visa lite respekt och hänsyn.

På fråga 1) svarar jag kort och koncist JA.
och det innan jag skrev något inlägg efter Kjecops.
Det inlägg du citerade viker jag inte en millimeter ifrån.
 
Last edited:

MRJaggu

New member
Hej ny på forumet, kört hoj ett par år nu och jobbar även på en OKQ8 station

eftersom jag själv kör hoj så tar jag det oftast ganska lugnt när jag ser ett gäng "hårda bikers" stanna till för att tanka.
men mina kolleger blir lite osäkra ibland och det har jag full förståelse för, det är en enorm säkerhet att kunna se anskite och registreringsnummer på den som ska tanka.
Även när jag själv en gång stannade till i all hast och fyllde ett par liter och struntade i att ta av mig hjälmen så såg min arbetskompis lite fundersam ut när han inte direkt såg vem det var.

Man kan väll lika gärna offra en extra minut och ta av sig hjälmen när man ändå pausar i samband med tankstoppet?
Anser man sig ha så bråttom att köra vidare så kan man väll skaffa sig en lämpligare hobby.
 

Olsson

New member
..men mina kolleger blir lite osäkra ibland och det har jag full förståelse för, det är en enorm säkerhet att kunna se anskite och registreringsnummer på den som ska tanka.

Bara för att de får en negativ upplevelse betyder det inte att man per automatik måste kräva att oskyldiga kunder ska ta av sig hjälmen -- som om hjälmbärandet är en orsak till ett påstått problem. Det är inte ovanligt att människor har problem med verklighetsuppfattningar -- kanske speciellt när det handlar om faror eller oro. Kanske kan någon form av terapi hos psykolog hjälpa, eller möjligen om de går en kurs i hur man räknar ut sannolikheter och risknivåer.

Bara för att mack-folk ofta är obildade, betyder det inte att de inte ansvarar för sina egna problem. Har du ett problem -- lös det! Men utan att skyffla över problemet på andra oskyldiga kunder. Om man inte klarar det -- byt jobb!
 
Last edited:

steFAN

New member
MRJaggu Tycker du har en sund inställning till det hela!!!! Å välkommen!! Ditt första inlägg ser jag!!//S
 

klabbarpan

New member
Bara för att mack-folk ofta är obildade

Inga fördomar här inte, näe hur skulle det se ut?...


Har du ett problem -- lös det! Men utan att skyffla över problemet på andra oskyldiga kunder. Om man inte klarar det -- byt jobb!
För vi tänker jävlar inte ställa upp och visa någon jävla hänsyn...



Bra jobbat Olsson, vet inte riktigt vad jag ska tro, varken om ditt inlägg eller Maries. Är det kanske bara roligt att provocera eller...
 

Olsson

New member
Inga fördomar här inte, näe hur skulle det se ut?...

Fördomar? Nej, empirisk data.

För vi tänker jävlar inte ställa upp och visa någon jävla hänsyn...

Jag visar hänsyn gentemot mackfolket, genom att erbjuda en fullt realistisk och t o m vanlig verklighet genom att bära det som 250 000 motorcyklister bär. Se det som terapi för kassaslavarna. :D

Bra jobbat Olsson, vet inte riktigt vad jag ska tro, varken om ditt inlägg eller Maries. Är det kanske bara roligt att provocera eller...

Det är roligt att åsikter provocerar -- Ja!
 

Emo

Moderator
Bara för att de får en negativ upplevelse betyder det inte att man per automatik måste kräva att oskyldiga kunder ska ta av sig hjälmen -- som om hjälmbärandet är en orsak till ett påstått problem. Det är inte ovanligt att människor har problem med verklighetsuppfattningar -- kanske speciellt när det handlar om faror eller oro. Kanske kan någon form av terapi hos psykolog hjälpa, eller möjligen om de går en kurs i hur man räknar ut sannolikheter och risknivåer.

Bara för att mack-folk ofta är obildade, betyder det inte att de inte ansvarar för sina egna problem. Har du ett problem -- lös det! Men utan att skyffla över problemet på andra oskyldiga kunder. Om man inte klarar det -- byt jobb!

Jisses vilka fördomar, och "empiriska data" skriver du som svar... hm... berätta gärna mer, även om det egentligen är oväsentligt! Är det t.ex mera befogat att de som är "obildade" ska ha en osund arbetsmiljö??? Om bensinstationsbiträdet har 5 års högskolestudier, ska man bete sig annorlunda då??? Vi kan ju ta ett annat exempel då, är det ok att ha hjälmen på sig om man går in på ett bibliotek då? Där är de ju högskoleutbildade!

Tycker inte dina argument håller riktigt faktiskt...
 

klabbarpan

New member
är det ok att ha hjälmen på sig om man går in på ett bibliotek då? Där är de ju högskoleutbildade!

Tycker inte dina argument håller riktigt faktiskt...

Bibliotek kanske inte är så intressanta att råna så där lär det nog inte vara någon som blir rädd. Kanske bättre att jämföra med banken, går du in på banken med hela munderingen på Olsson?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top