Hade egentligen tänkt att mitt senaste inlägg skulle bli mitt sista i tråden - en slags summering, men here we go again...
Återigen - det handlar inte i första hand om just hjälmen på bensinmacken, även om det var det som fick mig att inte bara posta, utan även att ens regga mig här på forumet.
Minns att nästa tankning innebar att jag råkade ut för min första stoppade pump någonsin - innan jag ens hunnit av hojen!
Det handlar om attityder gentemot hojåkare - någonting har absolut hänt under det styva decennie jag bara åkt sporadiskt.
Det tycker jag hade varit intressant att diskutera...
Förtjänar hojåkare verkligen det dåliga rykte vi (ni?) lyckats skaffa oss under
de senste 10 åren, eller är det andra krafter som utmålar oss som gangsters?
ER6N skrev:
Jag kan inte förstå att det ska va så JÄVLA svårt att ta av sej hjälmen. Det måste va ren lathet!!!! Det är väl egentligen ingenting att tjata om här, eller?
Litet tillrättaläggande bara - det handlar inte om lathet;
tar jag av mig hjälmen så står jag i "rånarluva", visserligen med stor öppning, men ändå - den måste isåfall av den också.
Den sitter mellan understället och polon - för att ta på den igen måste jacka, fleeceväst och polotröja av för att bygga ihop det hela igen.
Jag åker alltså hoj på daglig basis
nu, i Januari, med allt vad det innebär av blåst, vansinnesregn och kyla. Med Hi-Pora membran i handskarna kan jag bara inte ta av dem när de är blöta - alltså är resten av kläderna på också.
Punkt.
Jag har tagit till mig av era åsikter och kommer inte att besvära biträdena i fortsättningen - jag kontotankar fortsättningsvis på den bortersta pumpön jag ser och hoppas att ingen känner obehag därav.
Det jag fortfarande grunnar på är -
Hur blev det så här...?
@Vettiga Polisen
Jag avser bara bensinstationer, och i min värld är dom en lightversion av Fort Knox - dom kan som jag nämnt ofta inte ge växel på en tusing, utan man måste vänta in andra kunder som pyntar cash, innan jag kan på mina växelpengar. Är detta bara nys?
Har dom stålar att hysta fram om jag bara är otrevlig nog...?
Jag är troligen blåögd även på insidan, men rånas bensinstationer verkligen på de sketna hundralappar som finns tillgängliga för kassapersonalen?
Självklart känner jag medlidande med de stackare som varit utsatta för ett rån, men jag frågar igen - är dagens stora, nattöppna mackar verkligen hotspots där man snabbt kan bli rik?
Och varför fimpas inte pumparna när jag tankar min frontanonyma SUV för 800 spänn, medans min 10 liters tank på två hjul verkar utgöra ett tydligt hot på en mack vid en motorväg där en moppeligist aldrig någonsin satt sin fot...?
Well well; frågor, frågor, frågor.
Jag begär inga svar, mina senaste tankningar har som sagt funkat utan konflikt med personalen på andra mackar, och jag har nu fått lite nya kort att hålla reda på.
Kanske står någon och misstänker mig för att ha stulit korten, för att manipulera elektroniken i kortlästaren eller för att äta små barn till frukost.
Jag vet inte, och är ingen annan här intresserad över varifrån förskjutningen i motorcyklistens anseende kommer ifrån så skiter väl jag också i det.
För 10 år sedan var det då inte "artigt" eller "medmänskligt" att ta av sig hjälmen - jag gjorde det kanske i mån av tid eller lust, men oftare var den kvar på; och jag har jobbat på utsatta mackar på både sjuttio- och åttiotalen utan att varken jag eller mina kollegor upplevde hojåkare som ett problem, vare sig de hade hjälm eller ej.
Då lyfte man på kassalådan när det började bli svårt att stänga och spred ut de större valörena där - då när kontokort var lika ovanliga som mackar med reservdelar är idag...
Hampe