Hjälmförbud på bensinmack!

Status
Ej öppen för fler svar.

Hampe

Skriver massor!
Ni som tillhör kategorin "ha hjälmen på" kan tanka på kort-pumpen och behålla hjälmen på.
Vi som tillhör kategorin "ta av hjälmen" kan tanka var vi vill.

Precis!
Mina kort har börjat anlända, men jag använt tiden fram tills nu med att pejla lite, och jag kan trösta(?) er med att det verkar som jag bara hade otur i början;
Har tankat varje dag sedan årskiftet, på olika mackar i stan, och längs triangeln Gbg -> Borås -> Varberg ungefär.
Inga nödstoppade pumpar, inga sura miner någonstans - bara hej och tack, och kanske någon kommentar om valet av fordon med tanke på vansinnesvädret som varit.

Alltså; otur - eller också har forumet större spridning än vi tror... ;)


Hampe
 

KJECOP

New member
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden så risken finns att jag skriver något som redan skrivits men jag hoppas att ni kan stå ut med det...

Personligen så har jag varit med och sökt efter MÅNGA rånare som haft hjälm på sig under rånet. Det har varit i guldaffärer, bensinmackar, små matbutiker m.m. Jag har även hittat slängda rånarhuvor och hjälmar som använts vid rån tillsammans med automatvapen, pistoler, knivar m.m.

Jag har även pratat med de som blivit utsatta för rån och rånförsök och de mår ofta inte alltför bra efteråt.

Jag kan mycket väl förstå att personalen inte önskar att få in en kund med hjälm på. Personalen bakom disken kan ju dessutom själv ha varit brottsoffer i samband med rån och hur man då känner sig när ytterligare en person kommer in med hjälm på skallen vet nog bara den som upplevt det.

En medmänsklig handling och hänsyn kan vara att ta av sig hjälmen när man skall gå in på en bensinmack eller någon butik...

Jag brukar alltid ta mig hjälmen då jag skall gå in någonstans, t.o.m. då jag kommer med polishojen och Mc-uniformen. I annat fall så använder jag automaten och går inte in alls.

Kanske får man en annan syn på saker och ting när man träffat och pratat med brottsoffer och ser hur de mår. När man får sitta ner och trösta dem, låta dem luta sig mot en och hålla om dem när de gråter. Samtidigt som man försöker få fram nödvändiga uppgifter om gärningsmännen. Att man sedan skjutsar de till sjukhus för att de skall få hjälp med chocken och rädslan.

Men det är jag det och man resonerar och tycker väl olika. Det är ju en rättighet vi har i det här landet, att ha en egen åsikt.

// Kjelle
 
Last edited:

Olsson

New member
..Nu känns det så mycket enklare att snäsa av alla dessa mindre intelligenta och lägre stående varelser..

Äsch, nu är du lite hård mot de stackarna. Javisst, de har troligen inte så värst hög intelligens -- men att kalla dem för "lägre stående varelser" är väl att ta i.

Jag tror man behöver hjälpa kassakärringarna med att få insikter i hur man gärna felaktigt bedömer situationer utifrån vaga känslor men utan logisk förklaring. Det är en uppfostringsfråga helt enkelt.
 

steFAN

New member
"En medmänsklig handling och hänsyn kan vara att ta av sig hjälmen när man skall gå in på en bensinmack eller någon butik..." Tack Kjell

Med ditt inlägg så borde väl disskutionen ta slut!!!!

Det handlar ju om medmänsklighet!!!//steFAN
 

ER6N

New member
Jag kan inte förstå att det ska va så JÄVLA svårt att ta av sej hjälmen. Det måste va ren lathet!!!! Det är väl egentligen ingenting att tjata om här, eller?
 

Marie

Banned
Trams, sjufalt trams!

1) En dam har ingen anledning att ta av sig huvudbonaden någonstans.
2) Vad gäller en bensinmack så är det en plats där inte ens herrar hade anledning att ta av sig huvudbonaden på den tiden huvudbonader var allmänt förekommande, enligt gängse etikettregler.

Alltså är allt prat om att ta av sig hjälm eller annan huvudbonad på en bensinstation rena tramset. Kan inte personalen på bensinstationen hantera situationen skall de förbanne mig byta yrke.
Så enkelt är det.
 
Last edited:

Hasse

New member
Trolleri

Sture Stelben köpte ny hjälm som var så trång så att han inte fick av den.
Han blev tvungen att alltid ha den på sig tom. i sängen.
Kanske är ni likadana fast ni inte törs erkänna och inte KAN ta den av er ?

Eller också smyger det omkring en del små Internettroll
här på tråden?:D
 

steFAN

New member
Trams, sjufalt trams!

1) En dam har ingen anledning att ta av sig huvudbonaden någonstans.
2) Vad gäller en bensinmack så är det en plats där inte ens herrar hade anledning att ta av sig huvudbonaden på den tiden huvudbonader var allmänt förekommande, enligt gängse etikettregler.

Alltså är allt prat om att ta av sig hjälm eller annan huvudbonad på en bensinstation rena tramset. Kan inte personalen på bensinstationen hantera situationen skall de förbanne mig byta yrke.
Så enkelt är det.
:confused: 2007 *tummen ner*
 

Emo

Moderator
Trams, sjufalt trams!

1) En dam har ingen anledning att ta av sig huvudbonaden någonstans.
2) Vad gäller en bensinmack så är det en plats där inte ens herrar hade anledning att ta av sig huvudbonaden på den tiden huvudbonader var allmänt förekommande, enligt gängse etikettregler.

Alltså är allt prat om att ta av sig hjälm eller annan huvudbonad på en bensinstation rena tramset. Kan inte personalen på bensinstationen hantera situationen skall de förbanne mig byta yrke.
Så enkelt är det.

Dam eller herre spelar väl ingen roll!
Det är skillnad på "huvudbonad" och t.ex hjälm med visir!

Klart man ska ta av hjälmen!
 

Svampe

New member
:confused: 2007 *tummen ner*
Det inlägget får min röst också.
@ Marie, samhället förändras, acceptera det!
"En dam har ingen anledning att ta av sig huvudbonaden någonstans."
Känns ganska världsfrämmande för mig.
Behöver inte "damer" visa vanlig hövlighet?

När Kjecop berättar om sin syn av hur de som utsatts för rån mår, förstår jag ännu mindre din "jag först" mentalitet som du verkar ha, när jag läser den här tråden.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Hade egentligen tänkt att mitt senaste inlägg skulle bli mitt sista i tråden - en slags summering, men here we go again... :rolleyes:

Återigen - det handlar inte i första hand om just hjälmen på bensinmacken, även om det var det som fick mig att inte bara posta, utan även att ens regga mig här på forumet.
Minns att nästa tankning innebar att jag råkade ut för min första stoppade pump någonsin - innan jag ens hunnit av hojen!

Det handlar om attityder gentemot hojåkare - någonting har absolut hänt under det styva decennie jag bara åkt sporadiskt.
Det tycker jag hade varit intressant att diskutera...

Förtjänar hojåkare verkligen det dåliga rykte vi (ni?) lyckats skaffa oss under
de senste 10 åren, eller är det andra krafter som utmålar oss som gangsters?

ER6N skrev:
Jag kan inte förstå att det ska va så JÄVLA svårt att ta av sej hjälmen. Det måste va ren lathet!!!! Det är väl egentligen ingenting att tjata om här, eller?
Litet tillrättaläggande bara - det handlar inte om lathet;
tar jag av mig hjälmen så står jag i "rånarluva", visserligen med stor öppning, men ändå - den måste isåfall av den också.
Den sitter mellan understället och polon - för att ta på den igen måste jacka, fleeceväst och polotröja av för att bygga ihop det hela igen.

Jag åker alltså hoj på daglig basis nu, i Januari, med allt vad det innebär av blåst, vansinnesregn och kyla. Med Hi-Pora membran i handskarna kan jag bara inte ta av dem när de är blöta - alltså är resten av kläderna på också.
Punkt.
Jag har tagit till mig av era åsikter och kommer inte att besvära biträdena i fortsättningen - jag kontotankar fortsättningsvis på den bortersta pumpön jag ser och hoppas att ingen känner obehag därav.
Det jag fortfarande grunnar på är - Hur blev det så här...?


@Vettiga Polisen
Jag avser bara bensinstationer, och i min värld är dom en lightversion av Fort Knox - dom kan som jag nämnt ofta inte ge växel på en tusing, utan man måste vänta in andra kunder som pyntar cash, innan jag kan på mina växelpengar. Är detta bara nys? Har dom stålar att hysta fram om jag bara är otrevlig nog...?

Jag är troligen blåögd även på insidan, men rånas bensinstationer verkligen på de sketna hundralappar som finns tillgängliga för kassapersonalen?

Självklart känner jag medlidande med de stackare som varit utsatta för ett rån, men jag frågar igen - är dagens stora, nattöppna mackar verkligen hotspots där man snabbt kan bli rik?

Och varför fimpas inte pumparna när jag tankar min frontanonyma SUV för 800 spänn, medans min 10 liters tank på två hjul verkar utgöra ett tydligt hot på en mack vid en motorväg där en moppeligist aldrig någonsin satt sin fot...?


Well well; frågor, frågor, frågor.
Jag begär inga svar, mina senaste tankningar har som sagt funkat utan konflikt med personalen på andra mackar, och jag har nu fått lite nya kort att hålla reda på.

Kanske står någon och misstänker mig för att ha stulit korten, för att manipulera elektroniken i kortlästaren eller för att äta små barn till frukost.
Jag vet inte, och är ingen annan här intresserad över varifrån förskjutningen i motorcyklistens anseende kommer ifrån så skiter väl jag också i det.

För 10 år sedan var det då inte "artigt" eller "medmänskligt" att ta av sig hjälmen - jag gjorde det kanske i mån av tid eller lust, men oftare var den kvar på; och jag har jobbat på utsatta mackar på både sjuttio- och åttiotalen utan att varken jag eller mina kollegor upplevde hojåkare som ett problem, vare sig de hade hjälm eller ej.
Då lyfte man på kassalådan när det började bli svårt att stänga och spred ut de större valörena där - då när kontokort var lika ovanliga som mackar med reservdelar är idag...


Hampe
 
Last edited:

Strömma

New member
Nu hade inte jag heller tänkt att kommentera vidare, men here we go...

Marie:
Nej, jag kommer aldrig att anse att hjälmen är en huvudbonad på samma sätt som en toppluva eller en keps, det är och förblir en hjälm och inte en huvudbonad.

Hampe:
Till att börja med, jag tror inte att du vare sig är en dålig människa eller en person som alltid gnäller på allt och alla. Det kan säkert upplevas som både kränkande och irriterande att råka ut för det här, och hur du upplevde det vet du bara själv. Men att du tog upp det till diskussion här visar ju att du faktiskt är intresserad av vad andra tycker i frågan, även om det inte innebär att du inte ändrar åsikt.

Det kan kanske verka märkligt, men jag tror tyvärr att mackar fortfarande rånas, och tror därför självklart att problemet finns. Det finns nog fler desperata människor idag än vad vi kanske vill erkänna, som bl.a rånar bensinstationer, även om det bara ger småpengar och lite röka. Jag tror dessutom inte att det bara gäller bensinstationer som i den här tråden, utan andra butiker etc etc med.

Sedan tror jag återigen inte att det är oss motorcyklister som grupp dom vill åt. Det är gruppen hjälmbärare, som vi är en del av, alltså drabbar det oss också. Sedan är det med alla säkerhet integralhjälmen som skapar det stora problemet, men hur ska man dra gränsen där? Nej, det lär bli alla hjälmar, punkt slut. Men som sagt, det är inte motorcyklisterna det gäller, det är hjälmen.

Att det sedan är besvärligare när man kör vintertid kan jag förstå. Men om du tar av dig hjälmen etc ett antal gånger så kan du kanske slippa det när dom börjar känna igen dig, det är så förtroenden byggs upp. Jag kan också hålla med om att det är knepigt om man på samma station har stoppat pumpen när du ska tanka hojen, men inte bilen, och det beteendet kan jag inte förklara. Men det hör inte generellt ihop med hjälmfrågan, utan det är förmodligen ett problem på just den stationen, och varför, ja det kan bara personalen där svara på.

Det handlar om attityder gentemot hojåkare - någonting har absolut hänt under det styva decennie jag bara åkt sporadiskt.
Det tycker jag hade varit intressant att diskutera...

Förtjänar hojåkare verkligen det dåliga rykte vi (ni?) lyckats skaffa oss under
de senste 10 åren, eller är det andra krafter som utmålar oss som gangsters?
Den här diskussionen är däremot värd att ta, förutsatt att det är vi motorcyklister som grupp frågan gäller, inte gruppen hjälmbärare. Men om vi då bara antar att det finns en rädsla för oss, är det då inte bättre att vara tillmötesgående och visa vilka hyggliga personer vi faktiskt är bakom hjälmarna, istället för att protestera mot "särbehandlingen" av hjälmbärare och skapa en ännu större misstro mot oss?

Det är nog tyvärr så att du har helt rätt vad det gäller att motorcyklister idag har sämre "rykte", och i betydligt större grad tros vara kriminella än någonsin tidigare. Detta har nog till stor del uppstått genom "vissa" motorcykelburna kriminella grupper, men även till viss del genom många motorcyklisters tuffa attityd och kyliga inställning till hastighetsbegränsingar, vansinnekörande/lekande på allmänna vägar etc, och sånt skrämmer många mer än vad man kan tro. Att man sedan inte lyssnar på "svenssons" när dom klagar och vill kunna färdas tryggt och utan rädsla i trafiken, eller bara sova gott om natten, det gör ju inte problemet bättre. Så visst, vi får nog "klä skott" för betydligt mer idag än för ett antal år sedan, rättvist eller inte.

Men återigen, då måste vi nog i en större grad visa "svensson" att vi är vanliga hyggliga människor vi med för att få bukt med problemen, och det gör vi inte genom att inte lyssna på dom. I det här fallet tycker jag det är ganska enkelt att välja att "bjuda" lite på sig själv,och därigenom visa respekt för dom som är rädda, och att det sedan finns andra tillfällen där vi bör och ska stå upp för våra rättigheter, det är en annan sak.

Vad gäller rädsla för oss som grupp för övrigt så kan vi givetvis inte själva lösa problemen med de motorcykelburna "kriminella" grupper som finns. Däremot lär vi bli tvunga att jobba med och försöka förändra den attityd till buskörning som finns idag, vilket också SMC jobbar med, med körning på avlysta platser mm. Men återigen finns det en sak till vi ganska lätt kan göra när vi inte vistas bland enbart andra likasinnande, nämligen att "klä av oss" lite av det som skrämmer i form av hjälm, solglasögon och kanske t.o.m tuffa/skrämmande kläder, bjuda på ett leende och visa vilka hyggliga människor vi är. Och det sistnämnda gör nog en avsevärt större skillnad än många tror.

Det här är min uppfattning, det betyder inte att andra måste dela den...
 
Last edited:

klabbarpan

New member
Trams, sjufalt trams!

1) En dam har ingen anledning att ta av sig huvudbonaden någonstans.
2) Vad gäller en bensinmack så är det en plats där inte ens herrar hade anledning att ta av sig huvudbonaden på den tiden huvudbonader var allmänt förekommande, enligt gängse etikettregler.

Alltså är allt prat om att ta av sig hjälm eller annan huvudbonad på en bensinstation rena tramset. Kan inte personalen på bensinstationen hantera situationen skall de förbanne mig byta yrke.
Så enkelt är det.
Hur trångsynt i huvet får man bli???
Ska det vara så förbannat svårt att visa lite hänsyn, kunna tänka sig in i en annan människas situation och visa lite hänsyn?
Jag blir förbannad av att läsa den här tråden och konstatera att det finns vuxna människor som är så urbota tröga. Marie tar priset i vanlig ordning...
Kan man inte visa den hänsynen och ta av sig så man syns då ska man förbanne mig inte vistas bland folk, så enkelt är det!
 

Hampe

Skriver massor!
@ Strömma, och er andra åsso - så klart.

Ahh!
En gubbe med på tåget - tack för det!


Jag blev som tidigare nämnt inte kränkt för egen del, bara väldigt paff över hur saker och ting verkar ha svängt under den tiden jag egentligen bara sporadiskt tankat oreggade hojar ur dunk hemma på gårdsplanen.

Självklart tänker jag mig för efter de två första minorna jag gick på, kanske är det därför jag möts av större förståelse på de mackar jag tankat på efter initialkatastroferna; jag krånglar till det och ställer rumpan/skylten mot kassan, jag plockar upp min sedel ur handskfickan redan innan entrén och håller den tydligt i näven på väg till kassan.
Hade jag agerat som i början kanske problemen hade fortsatt?

Det känns lite larvigt att behöva spela nice guy när det faktiskt är det man är, men c'est la vie - jag är faktiskt anpassningsbar, jag inser att något har hänt det senaste decenniet - jag märker det troligen tydligare än ni som har kontinuiteten i åkandet eftersom attitydförändringen kommer i ett slag för mig och inte glidande som för er andra.

Men trist är det - speciellt eftersom hojåkarmedianen egentligen är mer medelsvenson nu än någonsin tillförne!!!



Hampe
 
Last edited:

Ducatista

New member
Kan inte personalen på bensinstationen hantera situationen skall de förbanne mig byta yrke.
Så enkelt är det.
Ursäkta men vilket dj-la resonemang. :eek:
Säger du samma sak om personalen på banken och närbutiken?

Jag skulle vilja vända på steken och säga:
Kan du inte ta av dig hjälmen så kan du förbanne mig byta till en obemannad bensinstation.
 

Marie

Banned
Ursäkta men vilket dj-la resonemang. :eek:
Säger du samma sak om personalen på banken och närbutiken?

Ja det gör jag definitivt.

Sen handlar hela saken om att jag konsekvent protesterar mot att bli behandlad som en presumtiv brottsling. Det rättssamhälle jag erkänner innebär att man inte är brottsling tills motsatsen bevisats, och jag är konsekvent motståndare till alla de former av överdrivet säkerhetstänkande /krav på säkerhetskontroller/ som börjat grassera de senaste åren. Det handlar alltså om en ren principattityd från min sida, sen må det handla om insamlande av DNA-profiler eller hjälm på bensinmack för att ta två ytterligheter i varsin ände av skalan.

Att stoppa terrorister eller underlätta polisens arbete för att fånga brottslingar är enligt min åsikt argument av noll värde jämfört med intrången i den personliga integriteten. Det hela är en fråga om vilket samhälle vi skall sträva mot.
 

klabbarpan

New member
Marie, har du läst inlägget som Kjecop gjorde på föregående sida i den här tråden?
Det handlar inte om vem som är brottsling eller inte, det handlar om att visa empati mot dem som blivit utsatta för brott.
Vidare så handlar det inte om att ta av sig huvudbonader så som keps eller hatt, det är frågan om att ta av sig en hjälm som skymmer hela ansiktet.
Om du inte kan visa den empatin, förståelsen, hänsynen eller vad du vill kalla det så tycker jag att du ska avstå från att gå in på macken, håll dig till att sedeltanka eller använd kort.
Om vi inte ställer upp på det så tror jag att det kan komma en lag som förbjuder hjälm inne på mackarna och så långt ska det väl inte behöva gå?

Edit: Min förra inlägg var skivet i vrede, ber om ursäkt för formuleringen. Innehållet däremot står jag för.
 
Last edited:

Marie

Banned
Marie, har du läst inlägget som Kjecop gjorde på föregående sida i den här tråden?
Det handlar inte om vem som är brottsling eller inte, det handlar om att visa empati mot dem som blivit utsatta för brott.
Vidare så handlar det inte om att ta av sig huvudbonader så som keps eller hatt, det är frågan om att ta av sig en hjälm som skymmer hela ansiktet.
Om du inte kan visa den empatin, förståelsen, hänsynen eller vad du vill kalla det så tycker jag att du ska avstå från att gå in på macken, håll dig till att sedeltanka eller använd kort.
Om vi inte ställer upp på det så tror jag att det kan komma en lag som förbjuder hjälm inne på mackarna och så långt ska det väl inte behöva gå?

Edit: Min förra inlägg var skivet i vrede, ber om ursäkt för formuleringen. Innehållet däremot står jag för.

Nu hann jag inte läsa din originalformulering, så den lämnar jag därhän.
Det enda konkreta du skrev är risken för en lag. En sådan lag skulle vara ett utslag av just det kontrollsamhälle jag skrev om, ingenting annat.

Empati med dem som arbetar på macken?
Jag vidhåller att det inte är mitt problem om de inte klarar av att sköta sitt arbete. Klarar de inte av det, så skall de byta jobb. Enkelt och konkret uttryckt. Det är inte mitt bekymmer.
 

Esquire

New member
Att en bensinmack/närbutik eller liknande rånas på ett par futtiga hundralappar är vanligare än vad många här inne tycks tro.

I hela landet anmäldes det 941 butiksrån under 2005. Totalt anmäldes 9398 rån i Sverige 2005. Alltså står butiksrånen för över 10% av alla anmälda rån i Sverige. Bankrån, postrån och värdetransportrån kom sammanlagt bara upp i 160 stycken (1.7%?), men ändå är det de som får mest uppmärksamhet i media. Detta enligt statistik från BRÅ (Brottsförebyggande Rådet, www.bra.se).



Marie skrev:
Empati med dem som arbetar på macken?
Jag vidhåller att det inte är mitt problem om de inte klarar av att sköta sitt arbete. Klarar de inte av det, så skall de byta jobb. Enkelt och konkret uttryckt. Det är inte mitt bekymmer.
Jag tycker att din inställning är rent vedervärdig.
Är de inte tillräckligt fina människor för att förtjäna din empati? Ska Sveriges bensinmackar enbart bemannas av de som är tillräckligt rubbade i skallen för att klara av att bli rånade med jämna mellanrum? Ska otrygghet behöva ingå som en del av ett arbete bara för att du är en bekväm och egocentrisk *självcensur* som inte orkar ta av dig hjälmen?
Ska det t.ex. vara tillåtet för elever att misshandla sina lärare också och att lärarna bara ska acceptera det som en del av sitt jobb?

Jag tar gärna av mig både hjälm och hjälmluva när jag går in någonstans. Om inte annat så för att det verkar ha en negativ inverkan på hjärncellerna att vara instängd i en hjälm för länge.
 

klabbarpan

New member
Det enda konkreta du skrev är risken för en lag. En sådan lag skulle vara ett utslag av just det kontrollsamhälle jag skrev om, ingenting annat.
Så det var det enda konkreta du hittade i det inlägget, tackar för det. Att visa häsnyn betyder tydligen ingenting för dig.
En sådan lag skulle vara ett utslag av att folk bär sig åt som dig, ingenting annat.

Jag har 1 fråga till dig Marie, tacksam om du besvarar den:
Har du läst inlägget av Kjecop på sidan 5 i den här tråden?

Om du har gjort det, begrundat vad där står och fortfarande svarar "det är inte mitt problem", ja då är jag beredd att ge upp. Ge upp och undra vart vi är på väg i detta samhälle där man inte kan visa lite respekt och hänsyn.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top