Efter att ha läst pressmedelandet i länken som Jesper bifogade konstaterar jag att missade ett par synpunkter:
Längden på säsongen är givetvis också en faktor som ska tas med vid eventuella jämförelser, speciellt med tanke på dom sista årens vädertemperaturer som har möjliggjort att väldigt många har kört både en och två månader längre än vissa tidigare säsonger. Det är tyvärr lika självklart att olyckorna ökar med en längre säsong, som med antalet körda mil. Å andra sidan kan det komma något gott ur det med, då vi förhoppningsvis får mer erfarenhet pga av längre säsong/fler körda mil, men också då vi i större utsträckning mera påtagligt nu måste lära oss att praktiskt tillämpa det vi en gång har lärt oss, nämligen att hantera mc'n annorlunda då vi helt plöstligt nu kör hoj under många gånger sämre förhållanden än tidigare. Och sämre förhållanden betyder inte enbart snö och is, det räcker med en kall hoj som är betydligt mera "bångstyrig" än under en varm sommardag. Lägg sedan till kalla däck, en kall vägbana, och inte minst en lätt frusen förare så krävs det betydligt mer i form av omdöme för att resan/turen ska gå bra. Så det bör faktiskt kunna bidra till att vi blir bättre förare, och att vi lär oss att använda omdömet annorlunda över hela säsongen.
Sedan är det "problemet" med alla som fick A-behörigheten "på köpet". Nu vill jag inte på något sätt peka ut dessa som grupp, det stora flertalet är givetvis alldeles utmärkta förare, men helt klart är väl att det tyvärr finns några som inte besitter de kunskaper dom förmodligen fortfarande tror att dom har kvar. Det här problemet kan givetvis lösas på flera sätt, varav ett är vidareutbildning/avrostningskurser etc, men tyvärr tror jag inte att man når dom som bäst behöver det med mindre en någon form av tvingande utbildning/kompetens prov. Detta då det precis som alltid annars hänger dels på den egna viljan att bli en bättre förare, dels på att man redan tidigare måste besitta förmågan att inse att man aldrig är färdiglärd och att man har svagheter oavsett vad för fordon man kör/kört, oavsett hur länge man än gjort det. Kvarstår i sådana fall någon form av "tvingande" kompetensprov/utbildning, och så fort det blir ett krav så anser jag att det är statens/vägverkets sak att lösa det det problemet. Det går självklart inte att lägga ett krav på smc att komma tillrätta med ett sådant problem då man dels inte kan tvinga sina medlemmar att delta i någonting, och dels är en förening som redan från början bygger sin verksamhet på frivillighet. Nej, det skulle nog vara början till slutet för föreningen som sådan. Om sedan staten/vägverket väljer att ta hjälp av exempelvis smc för detta, och all den samlade kompetens som finns här, så det givetvis ok. Men eventuella krav och riktlinjer ska komma från staten/vägverket.
Sammantaget är det givetvis riktigt tragiskt att det överhuvudtaget finns siffor att redovisa som visar att någon ur "vårt" kollektiv, eller bland övriga trafikanter, fortfarande ibland får sätta livet till utmed våra vägar. Jag hoppas verkligen att "nollvisionen" en dag ska kunna infrias, men samtidigt är det nog ett ouppnåeligt mål tyvärr. Självklart så måste både vi som kollektiv, smc, staten/vägverket fortsätta att jobba för att få ned siffrorna så långt som möjligt, det jobbet kommer aldrig att vara färdigt utan måste utvecklas i takt med att antalet trafikanter ökar och utvecklingen går framåt. Dock tycker jag nog att både smc och vi som kollektiv bör förtjäna lite mera kred för allt som redan nu görs, än vad vi många gånger får. Detta med tanke på att antalet motorcyklister ökar rejält varje år, att säsongen nu har varit ganska mycket längre med betydligt fler mil körda i trafiken, och dessa faktorer till trots så har i alla fall inte antalet dödsolyckor ökat.
Nej, kred till alla er som kör med insidan av huvudet, som hjälper till att exempelvis hålla dessa debatter levande med en bidragande utveckling av oss som förare som följd, samt till smc och övriga organisationer för ett oerhört bra jobb! Utan allt dessa hade säkerligen rapporten varit betydligt dystrare...