Hjälmförbud på bensinmack!

Status
Ej öppen för fler svar.

benkar

New member
Admin/Mod!

Stoppa ned den här tråden i något djupt avlägset hål, typ "Feedback till SMC", där andra störande trådar tydligen hör hemma, kommer här bara fortsätta vara pajkastning osv i all evighet.

Finns många kloka åsikter här, men kommer aldrig leda till något vettigt slut.

/B
 

Tyrannosaurus

New member
Har läst den här hjälmdebatten ett tag nu och kan kostatera att det har blivit någon slags prestige- och moralkakedebatt.

Det ska väl inte behövas så mycket snack om man har hjälmen på eller inte när man går in på macken. Mitt svar är enkelt:
* Är det ett snabbstopp = pyttsa i soppa, in och betala och iväg igen så tar jag knappast av mig hjälmen och anledning är helt enkelt av praktiska skäl eftersom det oftast även innebär omknytning av halsduk, justering av ev. "rånarluva" så man inte får en massa irriterande knölar under skalet, ytterligare en grej bara bära på eftersom man knappast lämnar hjälmen på hojen (åtminstone om man inte har polare med sig) osv.
* Vid längre stopp däremot där man kanske tar något att dricka, en glass eller nåt så åker ju förståss hjälmen av.

Ska det vara så svårt att begripa? Det har väl hänt någon enstaka gång att jag har fått kommentaren "ta av dig hjälmen nästa gång". Men jag brukar bara ignorera det som om jag inte hörde, alternativt bara svara med något i stil med "jaja".

Då är det värre vilket endast har hänt på Vätterleden vid ett tillfälle när dom krävde förskottsbetalning (trots att jag stog så att dom tydligt kunde se min regskylten). När inte pumpen startade som vanligt gick jag in och bad dom slå på den (hjälm på p.g.a. snabbstopp). "Du måste betala i förskott" blev svaret. Mitt svar var "glöm det" varefter jag satte mig på hojen och åkte till nästa mack där dom inte vara lika tjuriga.

Jag accepterar helt enkelt inte att bli behandlad som en typ bara för att några nogg... uppför sig illa :D
 

Strömma

New member
Tvärr så är den här tråden förmodligen som bäst bara en tråkig påminnelse om hur svårt det är/blir att förändra attityder i betydligt viktigare sammanhang.

Jag håller med Benkar, det är nog dags att stänga den.
 

Esquire

New member
Behöver bilar bensin? Behöver motorcyklar bensin? Har du badbyxor på badstranden?
Behöver du har hjälm på dig för att betala på macken? Är du rädd för att halka och slå dig eller något?

Exakt vilka "empiriska data" ha du angående de mackanställdas utbildning? Frågar du alla om deras utbildningsnivå eller?
 

Olsson

New member
Behöver du har hjälm på dig för att betala på macken? Är du rädd för att halka och slå dig eller något?
Nej, det behövs inte, det går finfint att betala utan hjälm. Jag är heller inte rädd för att halka och slå mig.

Exakt vilka "empiriska data" ha du angående de mackanställdas utbildning? Frågar du alla om deras utbildningsnivå eller?

Det var felaktigt av mig att kalla det för 'data'. Jag har ingen data.

Nej jag frågar inte om utbildningsnivå. Jag skrev 'obildad', vilket inte behöver reflektera nivån av genomförd utbildning. 'Obildad' är ett adjektiv och jag använde det i ett beskrivande syfte.
 

Marie

Banned
Man kan väll lika gärna offra en extra minut och ta av sig hjälmen när man ändå pausar i samband med tankstoppet?
Anser man sig ha så bråttom att köra vidare så kan man väll skaffa sig en lämpligare hobby.

Men eftersom jag inte betraktar hojkörningen som en HOBBY utan som ett transportsätt, vilket jag använder i st.f. bil året runt i alla vaäder, så HAR jag ofta för bråttom för att mickla med hjälm, balaklava, tröja, jacka etc. etc.


Har läst den här hjälmdebatten ett tag nu och kan kostatera att det har blivit någon slags prestige- och moralkakedebatt.

Det ska väl inte behövas så mycket snack om man har hjälmen på eller inte när man går in på macken. Mitt svar är enkelt:
* Är det ett snabbstopp = pyttsa i soppa, in och betala och iväg igen så tar jag knappast av mig hjälmen och anledning är helt enkelt av praktiska skäl eftersom det oftast även innebär omknytning av halsduk, justering av ev. "rånarluva" så man inte får en massa irriterande knölar under skalet, ytterligare en grej bara bära på eftersom man knappast lämnar hjälmen på hojen (åtminstone om man inte har polare med sig) osv.
* Vid längre stopp däremot där man kanske tar något att dricka, en glass eller nåt så åker ju förståss hjälmen av.

Ska det vara så svårt att begripa? Det har väl hänt någon enstaka gång att jag har fått kommentaren "ta av dig hjälmen nästa gång". Men jag brukar bara ignorera det som om jag inte hörde, alternativt bara svara med något i stil med "jaja".

Då är det värre vilket endast har hänt på Vätterleden vid ett tillfälle när dom krävde förskottsbetalning (trots att jag stog så att dom tydligt kunde se min regskylten). När inte pumpen startade som vanligt gick jag in och bad dom slå på den (hjälm på p.g.a. snabbstopp). "Du måste betala i förskott" blev svaret. Mitt svar var "glöm det" varefter jag satte mig på hojen och åkte till nästa mack där dom inte vara lika tjuriga.

Jag accepterar helt enkelt inte att bli behandlad som en typ bara för att några nogg... uppför sig illa :D

Äntligen någon som fattat delar av galoppen.
För mig blir det aldrig något annat än det du kallar snabbstopp. Dvs stopp så länge som det krävs för att fylla tanken och betala. Äter, dricker och fikar gör jag före eller efter körning, inte i form av pauser.
 

MRJaggu

New member
Så du kör hoj från punkt A till punkt B utan att ta den fantastiskt snirkliga och sköna vägslingan C ?
Varför? Det är ju det som hojåka går ut på enligt mej.

Och om du verkligen behöver den där minuten tycker jag du skulle ta och planera din färdväg lite bättre, du borde ju veta du är ju trots allt transportchaufför eller? ( Hur var det nu med folk som skötte sina jobb? )

Och slutligen som sagt det finns ju allra oftast en automatpump tillgänglig så du slipper hela karussellen.
Är det inte lite barnsligt att behöva hävda sig genom att motsätta sig sunt förnuft? Du har väll lämnat tonåren för längesen?
 

Olsson

New member
..För mig blir det aldrig något annat än det du kallar snabbstopp. Dvs stopp så länge som det krävs för att fylla tanken och betala. Äter, dricker och fikar gör jag före eller efter körning, inte i form av pauser.

Det kanske är precis vad det hela handlar om -- ett drag från marknadsavdelningarna. De vill helt enkelt att förarna ska ta av sig hjälmen för att passa-på att handla mer av deras produkter. De vill bl a att vi ska äta de groteska snuskkorvarna som legat och rullat brevid kassamaskinen hela dagen. :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Många vill stänga tråden, och jag stänger den härmed på grund av att tråden har spårat ur.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top