Oh shit!
En sådan respons! Kul! Jättekul att så många förstagångs- och fåpostare har surfaceat! Åsså att man fick skrämt upp Johan dessutom! Är det verkligen första gången du postar här, o store orangea halvgud...?
Tack för era vinklingar allihopa, och tack speciellt Hasse
Frågan är intressant!
Kanske du skulle fundera på den under natten.
Svåra saker brukar klarna när det undermedvetna får jobba en stund.
Lycka till.
för din vänliga omtanke.
Jag funderade faktiskt både igår kväll och i dag på morgonen, dock utan ha läst din uppmaning förrän nu. Det blev liksom tankar på egen hand, hoppas det är okay med dig...?
Anyway, jag undrar fortfarande hur förankrat det här med rånrisken är;
det flesta stora mackar nowadays, och även den jag besökte har ju för sjutton system som gömmer undan stålarna illa kvickt - herregud; dom har ju svårt att lämna växel på en tusenlapp om man skulle komma över en sådan någon gång.
Det finns knappt några stålar att få med sig om man inte gör ett Semtex-uttag!
Visst läser man om rånare som flyr på tvåhjulingar från väskryckningar och uppåt, men ärligt; Är verkligen bensinstationsrån en stor grej nu för tiden???
Parallellen till "burka" är intressant, även om just det plagget är ovanligt i Sverige .
Niqba är däremot desto mer frekvent och redan den vanliga huvudduken går att arrangera så den maskerar bättre än min hjälm.
Jisses vilket liv det skulle bli då...
Vill man ge sig in på kvalificerade hårklyverier så, visst - jag kan väl ta av mig hjälmen - men då står jag plötsligt i "rånarluva"...
Jag har följt uppmaningen, men blev det så mycket bättre?
Och, för att ta av mig balaklavan (eller snarare, få på mig den igen) så måste jag knäppa upp jackan, och ta av mig handskarna.
Det
är lite meckigt, om man åker på vintern.
Asså - hur i jisse namn skall man kunna sätta en "SaddleSore" eller en "BunBurner" om man skall strippa var gång man tankar. Bara frågar!
(Och skojar lite, okay...?)
Nä, jag tror att hjälmförbudet är ett okritiskt carry-over från någon utomlands författad corporate policy, från ett land och en tid när kontanter hanterades mer öppet än vad vi gör i Sverige idag, och jag misstänker att man längs hela kedjan bara har gapat och svalt. Som vanligt.
Personligen känner mig inte kränkt, men jag tycker att MC-kollektivet kanske borde fundera lite...?
Men, jag tror på mänskligheten - och var lite nyfiken om jag skulle få samma behandling 05,30 i morse när jag svängde in på Shell Sandsjöbacka norrgående utan att egentligen vara tvungen att tanka.
Döm om min förvåning när jag ser biträdet verkligen springa fram till disken för att fimpa pumpraden innan jag ens hunnit kliva av cykeln!!!
Jag spelade lite dum och försökte få igång pumpen ändå, tittar in mot kassan och ser tjejen teckna att jag skall komma fram till
nattluckan.
(Macken öppen, andra kunder inne i butiken.)
Jag blir meddelad att jag måste betala i förskott eller lämna kontokort innan hon startar pumparna för mig.
"Varför det"?
"För du har ingen nummerskylt på!"
"VA? Skojar du - har den ramlat av...!?"
"Tja, bak
kanske du har en, men det kan ju inte kamerorna se..."
Inte så underligt kanske en del av er anser igen, men jag kan berätta för er att detta är första gången i mitt liv som jag blivit krävd på förskottsbetalning!!!
Faktiskt!
Och, det har banne mig inte med skylten att göra!!!
Jag loggar mmaassssoorr av mil varje år, minimum 7,500 och mer än det dubbla om mina olika uppdragsgivare får för sig att det behövs.
Mina bilar brukar jämnt hamna i en "snövall" strax efter att jag hämtat ut dem, och jag missar varje gång att bända tillbaka nummerskylten så den blir synlig igen. Himla otur... *wink wink nudge nudge*
Bilarna rullar alltså jämnt i "stealth-mode" sedan många år tillbaka, och aldrig, aldrig aldrig har någon fimpat pumparna för mig...
Sensmoralen för egen del är att jag skall ta ut lite nya bensinkort så jag slipper ha med bodknoddarna att göra, och att jag tydligen får räkna med att bli bemött på ett heelt annat sätt nu när jag börjat åka hoj igen - ett sätt som jag inte upplevt tidigare, och som varken jag eller det Svenska MC-kollektivet förtjänar. Trist, men så verkar det vara.
Sensmoralen för er andra - om ni orkat läsa så här långt
-
skulle kunna vara att inte döma andra individer efter hur dom klär sig, talar eller vilken hårfärg dom råkar vara födda med;
Lika lite som någon av oss rånar och/eller smiter från betalningar, lika lite förtjänar andra en generaliserande stämpel för något dom heller inte gjort!
Hampe
Edit: Broderat lite, fixat bort dubbel dubbel ord.