Hjälmförbud på bensinmack!

Status
Ej öppen för fler svar.

benkar

New member
Den brutala verkligheten når uppenbarligen/tydligen även "lugna Sverige" förr eller senare.

Var på hojsemester i England/Skottland -98 och fick omgående veta att det i stort sett var "olagligt" att gå in på tex en bensinmack utan att ta av sig hjälmen (om man inte har en öppningsbar eller öppen hjälm), att det fanns risk att personalen omgående skulle trycka på överfallslarmet om man gjorde så.

Med tanke på att det även i Sverige förekommer att rånare går in på tex bensinmackar med hjälm på för att dölja ansiktet, är det väl bara att visa god hänsyn, slippa göra personalen orolig, genom att istället ta av sig hjämen innan man knallar in på macken?

Är väl bättre att visa hänsyn, följa dom önskemål/skyltar som finns, än att det annars förr eller senare lär kommer en lag som gör det kriminellt gå in på tex en bensinmack med hjämen på?

Orkar man inte ta av sig hjälmen, är ju enormt jobbigt... :D så kan man ju välja att istället tanka via automaten utanför?

/B
 

Hampe

Skriver massor!
Oh shit!
En sådan respons! Kul! Jättekul att så många förstagångs- och fåpostare har surfaceat! Åsså att man fick skrämt upp Johan dessutom! Är det verkligen första gången du postar här, o store orangea halvgud...?

Tack för era vinklingar allihopa, och tack speciellt Hasse

Frågan är intressant!
Kanske du skulle fundera på den under natten.
Svåra saker brukar klarna när det undermedvetna får jobba en stund.:eek:
Lycka till.

för din vänliga omtanke.

Jag funderade faktiskt både igår kväll och i dag på morgonen, dock utan ha läst din uppmaning förrän nu. Det blev liksom tankar på egen hand, hoppas det är okay med dig...?

Anyway, jag undrar fortfarande hur förankrat det här med rånrisken är;
det flesta stora mackar nowadays, och även den jag besökte har ju för sjutton system som gömmer undan stålarna illa kvickt - herregud; dom har ju svårt att lämna växel på en tusenlapp om man skulle komma över en sådan någon gång.
Det finns knappt några stålar att få med sig om man inte gör ett Semtex-uttag!

Visst läser man om rånare som flyr på tvåhjulingar från väskryckningar och uppåt, men ärligt; Är verkligen bensinstationsrån en stor grej nu för tiden???

Parallellen till "burka" är intressant, även om just det plagget är ovanligt i Sverige .
Niqba är däremot desto mer frekvent och redan den vanliga huvudduken går att arrangera så den maskerar bättre än min hjälm.
Jisses vilket liv det skulle bli då...

Vill man ge sig in på kvalificerade hårklyverier så, visst - jag kan väl ta av mig hjälmen - men då står jag plötsligt i "rånarluva"...
Jag har följt uppmaningen, men blev det så mycket bättre?

Och, för att ta av mig balaklavan (eller snarare, få på mig den igen) så måste jag knäppa upp jackan, och ta av mig handskarna.
Det är lite meckigt, om man åker på vintern.
Asså - hur i jisse namn skall man kunna sätta en "SaddleSore" eller en "BunBurner" om man skall strippa var gång man tankar. Bara frågar!
(Och skojar lite, okay...?)

Nä, jag tror att hjälmförbudet är ett okritiskt carry-over från någon utomlands författad corporate policy, från ett land och en tid när kontanter hanterades mer öppet än vad vi gör i Sverige idag, och jag misstänker att man längs hela kedjan bara har gapat och svalt. Som vanligt.

Personligen känner mig inte kränkt, men jag tycker att MC-kollektivet kanske borde fundera lite...?


Men, jag tror på mänskligheten - och var lite nyfiken om jag skulle få samma behandling 05,30 i morse när jag svängde in på Shell Sandsjöbacka norrgående utan att egentligen vara tvungen att tanka.


Döm om min förvåning när jag ser biträdet verkligen springa fram till disken för att fimpa pumpraden innan jag ens hunnit kliva av cykeln!!!


Jag spelade lite dum och försökte få igång pumpen ändå, tittar in mot kassan och ser tjejen teckna att jag skall komma fram till nattluckan.
(Macken öppen, andra kunder inne i butiken.)

Jag blir meddelad att jag måste betala i förskott eller lämna kontokort innan hon startar pumparna för mig.
"Varför det"?
"För du har ingen nummerskylt på!"
"VA? Skojar du - har den ramlat av...!?"
"Tja, bak kanske du har en, men det kan ju inte kamerorna se..."


Inte så underligt kanske en del av er anser igen, men jag kan berätta för er att detta är första gången i mitt liv som jag blivit krävd på förskottsbetalning!!!
Faktiskt!

Och, det har banne mig inte med skylten att göra!!!
Jag loggar mmaassssoorr av mil varje år, minimum 7,500 och mer än det dubbla om mina olika uppdragsgivare får för sig att det behövs.
Mina bilar brukar jämnt hamna i en "snövall" strax efter att jag hämtat ut dem, och jag missar varje gång att bända tillbaka nummerskylten så den blir synlig igen. Himla otur... *wink wink nudge nudge*

Bilarna rullar alltså jämnt i "stealth-mode" sedan många år tillbaka, och aldrig, aldrig aldrig har någon fimpat pumparna för mig...


Sensmoralen för egen del är att jag skall ta ut lite nya bensinkort så jag slipper ha med bodknoddarna att göra, och att jag tydligen får räkna med att bli bemött på ett heelt annat sätt nu när jag börjat åka hoj igen - ett sätt som jag inte upplevt tidigare, och som varken jag eller det Svenska MC-kollektivet förtjänar. Trist, men så verkar det vara.

Sensmoralen för er andra - om ni orkat läsa så här långt :D - skulle kunna vara att inte döma andra individer efter hur dom klär sig, talar eller vilken hårfärg dom råkar vara födda med;
Lika lite som någon av oss rånar och/eller smiter från betalningar, lika lite förtjänar andra en generaliserande stämpel för något dom heller inte gjort!


Hampe

Edit: Broderat lite, fixat bort dubbel dubbel ord.
 
Last edited:

benkar

New member
Suck, ursäkta... kunde inte låta bli säga/skriva suck... :)

Är ute och far en del, senast med en Land Rover, inte direkt fordonet man "drar iväg med", tankade vid en mack "ute i skogen", dvs i en minimal byhåla på landet, var tvungen slänga in bensinkortet innan tankade av x antal liter diesel. Var tydligen så att dom blivit blåsta på såväl benisn som diesel x antal gånger, trist :mad:

Om tex mackar har problem med att folk smiter från sopparäkningen, att dom blir rånade av folk på MC eller moped med hjälm på, så är det ju givetvis inte vi seriösa hojåkare som ska känna oss utpekade, utan det är bara för oss att visa hänsyn till stackars berörda, personal, mackägare, acceptera att så är det det.

kan f..n inte förstå att någon orkar bli upprörd över att man ska ta av sig hjälmen eller vara tvungen betala i förväg, skulle jag driva en mack, ha blivit blåst på soppapengar, personalen blivit rånad, skulle jag också göra så, kräva hjälm av, kräva betalning i förskott.

Någon siktar fel med sin kritik, är inte mackägarna som ska ha skit, utan vårt samhälle i allmänhet, där det rånas och smits från tex sopparäkningar.

/B
 

Marie

Banned
Och, för att ta av mig balaklavan (eller snarare, få på mig den igen) så måste jag knäppa upp jackan, och ta av mig handskarna.
Det är lite meckigt, om man åker på vintern.
Asså - hur i jisse namn skall man kunna sätta en "SaddleSore" eller en "BunBurner" om man skall strippa var gång man tankar. Bara frågar!
(Och skojar lite, okay...?)

Jag har tänkt samma tanke och funderat över den som skrev om erfarenheter på de dimhöljda öarna bortom Nordsjön, där man talar obegripligt. Jag har aldrig upplevt något liknande i Tyskland eller Österrike och där måtte man väl vara lika illa däran vad gäller rån (eller har tysk Polizei mera respekt med sig?).

Jag har ju kört hela vägen mellan södra Österrike och Skåne i en dagsetapp ett par gånger, och icke att jag strippat för att pröjsa soppan längs Autobahn (inga kortautomater där inte) och icke har jag mött några sura miner eller andra dumheter.

Och har man som en väninna till mig en balaklava som är integrerad med halsskydd så blir det en omfattande striptease med dessa fjanterier. Nej det är banne mig dags att säga stopp för den här ursvenska säkerhetshysterin (som verkar ha spritt sig en del med vikingarna i västerled?):cool:

Och betr. att bli blåst, så inte föresvävade det mig en enda sekund att börja ta betalt i förskott i droskan för att jag råkat ut för ett par "springnotor".... <jag bara skakar på huvudet åt dessa dumheter>
 
Last edited:

benkar

New member
Jag har tänkt samma tanke och funderat över den som skrev om erfarenheter på de dimhöljda öarna bortom Nordsjön, där man talar obegripligt. Jag har aldrig upplevt något liknande i Tyskland eller Österrike och där måtte man väl vara lika illa däran vad gäller rån (eller har tysk Polizei mera respekt med sig?).

Jag har ju kört hela vägen mellan södra Österrike och Skåne i en dagsetapp ett par gånger, och icke att jag strippat för att pröjsa soppan längs Autobahn (inga kortautomater där inte) och icke har jag mött några sura miner eller andra dumheter.

Och har man som en väninna till mig en balaklava som är integrerad med halsskydd så blir det en omfattande striptease med dessa fjanterier. Nej det är banne mig dags att säga stopp för den här ursvenska säkerhetshysterin (som verkar ha spritt sig en del med vikingarna i västerled?):cool:

Var på hoj nere i Tyskland, Österrike, Italien varje sommar -90 till -93, gick in på mack en gång med hjälm på, blev ett jä...la liv, förstod att det berodde på hjälm på, och gjorde inte om misstaget. Men å andra sidan har jag inte vackra kvinnliga former :p

/B
 

Hampe

Skriver massor!
Suck, ursäkta... kunde inte låta bli säga/skriva suck... :)

Det är okay - sucka på du; felet är förmodligen mitt som är alldeles för otydlig och ordrik. Jag skall skärpa till mig;


Det är uppenbart att jag behandlas helt annorlunda när jag anländer till mina vanliga mackar på två hjul.

Antingen har biträderna belägg för sitt handlande;
Motorcyklister rånar och smiter från tankningar i betydligt högre grad än bilister.

eller också så tror dom att det är på det viset och dömer oss på förhand, och på lösa grunder.

Vilket är egentligen värst...?



Alles klar, Herr Kommissar?



Hampe
 

Hoke

New member
Ovasett vad som egentligen är värst, skrämmer vi uppenbarligen personalen med våra hjälmar.

Jag tycker att det visar på brist av empati om man skrämmer personalen med vilje -oavsett orsak.
Forsätter vi med det, kanske det just blir lag på att vi måste ta av oss hjälmarna vid bensinstationerna (det är så det brukar gå till...).

Det är väll bättre att det inte är lag(och böter) på det -i mitt tycke iaf ;)
 

benkar

New member
Det är okay - sucka på du; felet är förmodligen mitt som är alldeles för otydlig och ordrik. Jag skall skärpa till mig;


Det är uppenbart att jag behandlas helt annorlunda när jag anländer till mina vanliga mackar på två hjul.

Antingen har biträderna belägg för sitt handlande;
Motorcyklister rånar och smiter från tankningar i betydligt högre grad än bilister.

eller också så tror dom att det är på det viset och dömer oss på förhand, och på lösa grunder.

Vilket är egentligen värst...?

Alles klar, Herr Kommissar?

Hampe

Jag är säkert oklar jag också, ville med mitt inlägg säga att man kan betraktas som potentiell smitare även med en Land Rover, samt att det inte går komma ifrån att många "mack-rånare" kommer och åker med moppe eller MC. Sällan man läser om "maskerade mack-rånare försvann ut i skogen med bil", tyvärr alltför vanligt man läser om att -"Förövarna hade hjälm och försvann åt okänt håll på MC eller moped"

Trist att många kriminella valt två-hjulingar som sitt flyktfordon, något vi andra på två hjul får lida för, likväl som andra minoriteter får lida av vad en mindre klick av minoriteten ställer till med. Det bästa/minsta vi seriösa hojåkare kan göra för att underlätta för dom med mack, är att ta av oss hjälmen när vi tankar/går in på macken, är åtminstone min åsikt, och inget jag lider av.

Over and out för mig i några dagar, dags för lite utflykt med 4-hjuling, lovar att efteråt rapportera hur ofta det blev förskottsbetalning av dieseln :)

/B
 

HonkyTonkMan

New member
Det bästa/minsta vi seriösa hojåkare kan göra för att underlätta för dom med mack, är att ta av oss hjälmen när vi tankar/går in på macken, är åtminstone min åsikt, och inget jag lider av.

/B

Instämmer, i min tankrutin ingår att innan jag tar i påfyllningsmunstycket, så tar jag av mej hjälm och handskar. (Handskarna mest för att slippa få bensinkladd på lädret.) Hjälmen hänger på styret tills jag kommer ut efter att ha betalat. På så sätt behöver inte mackpersonalen bli nervös, och min knopp får lite frisk luft.:) :eek: :cool:
 

Olsson

New member
Märkligt att vuxna människor går-på denna bluff. Fattar ni inte att det är vilseledda kassörskekärringar som sett för mycket på tv och associerar som en påtänd? Det gör i och för sig inget, man behöver bara ignorera dem -- jag menar man ska ju bara ha lite soppa och det är snabbt fixat. Problemet är att många MC-ister accepterar, resonerar, finner logiska förklaringar(tomtar). Om MC-ister börjar ta av sig hjälmen av det skälet så kommer de förvänta sig detta. Sluta 'föd' dessa vilsna kassa-kärringar, de söker bara efter något, vad vet jag ej.

Det har hänt mig ett par gånger på lokala macken att de påpekat om hjälm. Det var i ett tidigt skede och jag hajade inget om denna hoax då. Efter ett par gånger har de slutat med dessa fjanterier.

Det är bättre om folk inte lägger sig ned och "fyller-på" med kassa-kärringarnas argument. Om du har svårt med konflikter som kan uppträda vid tankning, kanske du kan prova nedan fraser:

- VA?
- Va fan snackar du om?
- Du måste skoja.
- Är du full?
- Varför skulle jag vara en rånare, det kanske är du som är rånare?
- Men jag skiter i dina problem, jag ska bara handla lite.
- Har du sett det på tv?
- Driver du med mig?
- Skärp dig nu!
- Ta av dig byxorna.

Efter några av dessa, blir det jobbigt för dem. Jobbigare än ursprungsproblemet. Till slut accepterar de sitt öde -- som vilseledda kassarbetar-losers.
 

Marie

Banned
Instämmer, i min tankrutin ingår att innan jag tar i påfyllningsmunstycket, så tar jag av mej hjälm och handskar. (Handskarna mest för att slippa få bensinkladd på lädret.) Hjälmen hänger på styret tills jag kommer ut efter att ha betalat. På så sätt behöver inte mackpersonalen bli nervös, och min knopp får lite frisk luft.:) :eek: :cool:

Visst ligger det något i vad du säger. MEN jag för min del skulle inte komma på idén att stå barhuvad en dag som sistlidna nyårsdagen då det blåste full storm och regnade småspik här i Skåne. Det är inte så värst smart varken att bli så kall som man skulle blivit, eller att få in en massa väta inuti hjälmen (vått hår) med allt vad det innebär i form av ökad imbildning på visiret.
 

Strömma

New member
Visst ligger det något i vad du säger. MEN jag för min del skulle inte komma på idén att stå barhuvad en dag som sistlidna nyårsdagen då det blåste full storm och regnade småspik här i Skåne. Det är inte så värst smart varken att bli så kall som man skulle blivit, eller att få in en massa väta inuti hjälmen (vått hår) med allt vad det innebär i form av ökad imbildning på visiret.
Ska man anta att det då pga av vädret inte går att ta av sig hjälmen vid entrén till butiken heller?

Med tanke på att du har utfört en del, iaf liknande sysslor, så tycker jag att det är förvånande att du inte kan sympatisera med dom bakom kassan, utan bara fortsätter att argumentera för din "rätt" att bära hjälmen hela tiden. Visst, vid pumpen en regning dag händer det att den sitter kvar, men ett så stort "offer" är det inte att ta av sig hjälmen i butiken, det är nog mest lathet tror jag. Nu handlar det inte om att omvända er som tycker annorlunda, men jag tar hellre av mig hjälmen frivilligt redan nu, än att vara motsträvig till vi har en lag som säger att vi måste.

En annan inte helt ointressant faktor är att om vi inte hjälper till att bidra till en trygg och säker arbetsmiljö så kommer vi snart att ha det som i många andra länder, dvs nattetid är det obemannade stationer eller handla "genom luckan" överallt som gäller. För egen del uppskattar jag både den sociala biten som finns på vissa stationer, då de blir små samlingspunkter, likväl som möjligheten att bara få komma in och låna toaletten ibland. Lägger vi sedan till att nattöppna butiker/stationer ger möjligheten att kunna handla diverse mindre nyttiga saker som exempelvis en lampa när framlyktan har slocknat, eller tillgängligheten till papper och vatten så jag kan tvätta av visiret, då tycker jag inte att det är för mycket begärt av dom längre...
 

Strömma

New member
Märkligt att vuxna människor går-på denna bluff. Fattar ni inte att det är vilseledda kassörskekärringar som sett för mycket på tv och associerar som en påtänd? Det gör i och för sig inget, man behöver bara ignorera dem -- jag menar man ska ju bara ha lite soppa och det är snabbt fixat. Problemet är att många MC-ister accepterar, resonerar, finner logiska förklaringar(tomtar). Om MC-ister börjar ta av sig hjälmen av det skälet så kommer de förvänta sig detta. Sluta 'föd' dessa vilsna kassa-kärringar, de söker bara efter något, vad vet jag ej.

Det har hänt mig ett par gånger på lokala macken att de påpekat om hjälm. Det var i ett tidigt skede och jag hajade inget om denna hoax då. Efter ett par gånger har de slutat med dessa fjanterier.

Det är bättre om folk inte lägger sig ned och "fyller-på" med kassa-kärringarnas argument. Om du har svårt med konflikter som kan uppträda vid tankning, kanske du kan prova nedan fraser:

- VA?
- Va fan snackar du om?
- Du måste skoja.
- Är du full?
- Varför skulle jag vara en rånare, det kanske är du som är rånare?
- Men jag skiter i dina problem, jag ska bara handla lite.
- Har du sett det på tv?
- Driver du med mig?
- Skärp dig nu!
- Ta av dig byxorna.

Efter några av dessa, blir det jobbigt för dem. Jobbigare än ursprungsproblemet. Till slut accepterar de sitt öde -- som vilseledda kassarbetar-losers.
Jag måste bara få tacka för ditt inlägg i den här debatten! Nu känns det så mycket enklare att snäsa av alla dessa mindre intelligenta och lägre stående varelser (för dom är väl knappt människor va) som innehar alla dessa oviktiga jobb, utan att det påverkar mitt samvete överhuvudtaget. Mycket strongt att skriva ett inlägg som så totalt visar vilken underbar medmänniska du är, det är inte alla som klarar det. Att det sedan inte tillförde något här spelar ju ingen större roll...

Tar också tillfället i akt att presentera vinnaren i tävlingen "Årets Mupp" på SMC forumet, där priset efter ett mycket tänkvärt inlägg i hjälmdebatten går till Olsson!
Grattis Olsson, du har definitivft förtjänat det!

Passande nog är vinsten i år också en plastfigur i form av ett överkört kassabiträde (som givetvis bär hjälm), och jag är säker på att den kommer att få en framskjuten och väl synlig hedersplats på din motorcykel. Tänk om fler kunde vara som du...
 

Marie

Banned
Med tanke på att du har utfört en del, iaf liknande sysslor, så tycker jag att det är förvånande att du inte kan sympatisera med dom bakom kassan,

Nej jag förstår faktiskt inte alls deras resonemang och reaktioner.
Jag har varit ute för både rån och andra former av överfall under mina år i drosksvängen, men aldrig att jag började titta snett på kunderna för det. Risken för sådant ingår ju i yrket. Kan man inte ta sådant så har man ju valt fel yrke.
Vissa människor har helt enkelt inte alla skruvar rätt monterade utan gör vansinniga saker. Så är det helt enkelt, och jag råkar illa ut den dan Herren har bestämt. Det är inget att oroa sig för i förhand.
 

Strömma

New member
Nej jag förstår faktiskt inte alls deras resonemang och reaktioner.
Jag har varit ute för både rån och andra former av överfall under mina år i drosksvängen, men aldrig att jag började titta snett på kunderna för det. Risken för sådant ingår ju i yrket. Kan man inte ta sådant så har man ju valt fel yrke.
Kan som tidigare sagt till viss del förstå resonemanget, men det betyder väl inte att vi kan underlätta genom att ta av oss hjälmen?

Sedan är det inte så att dom "dömer ut" oss som grupp som åker hoj, det är inte hojen dom har något emot utan hjälmen som sådan, och det finns fler grupper en hojåkare som använder hjälm. Sedan förstår jag som sagt inte vitsen med att hela tiden slåss för rättigheten att bära hjälm hela tiden, och kanske beror det på som tidigare nämnt på uppfostran/hyfs. Andra grupper som använder hjälm, exempelvis byggnadsarbetare, brandmän etc annvänder hjälmen vid avsett till fälle, sedan tas den oftast av, även om det även där finns undantag ibland.

Men i hoj/mopedkategorin så är den plötsligt en del av vår "tuffa" image, och rättigheten att ha den på ska vi då tydligen ska kämpa för. Sedan undrar vi varför många vanliga svenssons, och dom som är emot hojåkare i allmänhet, är så rädda för oss? Det är nog inte konstigare en att många är rädda för en viss hojtyp, och omdelbart då drar kopplingen till HA, vilka man givetvis ska vara livrädda för.

Vissa människor har helt enkelt inte alla skruvar rätt monterade utan gör vansinniga saker. Så är det helt enkelt, och jag råkar illa ut den dan Herren har bestämt. Det är inget att oroa sig för i förhand.
Det är ju jättebra att du aldrig har varit rädd för något, synd bara att inte alla är likadana. Jag har bekanta som efter att ha blivit rånade i exempelvis sin taxi knappt vågar åka bil längre. Vad ska man säga till dom då, att dom är fega och löjliga? Och vilka är "vissa" människor? Gruppen kassaexpediter, taxiåkare, eller bara fega lättskrämda personer som vi inte behöver ta hänsyn till?

Jag kan väl sedan konstatera att om ni som är så emot att ta av er hjälmen hade sparat den tid det tog er att skriva inlägg i den här debatten, så hade ni redan nu sparat in tid nog för att ta ev er hjälmen på som säkerligen hade räckt en halv säsong.

Nej, av med hjälmen och visa vilka trevliga hyggliga människor vi är istället, det måste vara det bästa sättet att bemöta problemet på.

Med det så lämnar jag nu debatten, innan vi sjunker så lågt att vi hoppar på fler grupper än dom fega, ointelligenta, och lägre stående kräken till kassaexpediter....
 

Sylvestris

New member
Ja...

Ska man anta att det då pga av vädret inte går att ta av sig hjälmen vid entrén till butiken heller?

Med tanke på att du har utfört en del, iaf liknande sysslor, så tycker jag att det är förvånande att du inte kan sympatisera med dom bakom kassan, utan bara fortsätter att argumentera för din "rätt" att bära hjälmen hela tiden. Visst, vid pumpen en regning dag händer det att den sitter kvar, men ett så stort "offer" är det inte att ta av sig hjälmen i butiken, det är nog mest lathet tror jag. Nu handlar det inte om att omvända er som tycker annorlunda, men jag tar hellre av mig hjälmen frivilligt redan nu, än att vara motsträvig till vi har en lag som säger att vi måste.

En annan inte helt ointressant faktor är att om vi inte hjälper till att bidra till en trygg och säker arbetsmiljö så kommer vi snart att ha det som i många andra länder, dvs nattetid är det obemannade stationer eller handla "genom luckan" överallt som gäller. För egen del uppskattar jag både den sociala biten som finns på vissa stationer, då de blir små samlingspunkter, likväl som möjligheten att bara få komma in och låna toaletten ibland. Lägger vi sedan till att nattöppna butiker/stationer ger möjligheten att kunna handla diverse mindre nyttiga saker som exempelvis en lampa när framlyktan har slocknat, eller tillgängligheten till papper och vatten så jag kan tvätta av visiret, då tycker jag inte att det är för mycket begärt av dom längre...

...vad ska man säga? Håller med dig fullständigt, Strömma, och ställer mig sålunda på "de hänsynsfullas sida". Reflekterar över att irritationen/aggressionen riktas mot de bakom disk istället för småbuset som använder vår skyddsklädsel som förklädnad vid rån. Ser med viss nyfikenhet fram mot när det är lika vanligt med rånare i burka som i mc-hjälm....undrar hur de kommer att lösa det utan att trassla in sig?:rolleyes: .

Allvarligt talat, om alla skulle utgå från att de rädslor man själv har är de enda som är värda att respektera, hur trevligt blir det då? Men förstås, om man är oförmögen att ge den, i mitt tycke, lilla uppoffringen för att lugna någon/några andra så är det så det är:confused: .

Ha det bra/S
 

Hasse

New member
intressant ämne

Oh shit!
En sådan respons! Kul! Jättekul att så många förstagångs- och fåpostare har surfaceat! Åsså att man fick skrämt upp Johan dessutom! Är det verkligen första gången du postar här, o store orangea halvgud...?

Tack för era vinklingar allihopa, och tack speciellt Hasse
för din vänliga omtanke.

Jag funderade faktiskt både igår kväll och i dag på morgonen, dock utan ha läst din uppmaning förrän nu. Det blev liksom tankar på egen hand, hoppas det är okay med dig...?
.

Absolut det är ju alltid bra att tänka efter i stället för före.
Finfin debatt du drog upp med otroligt många och kloka svar.

För min del så tycker jag det är bra med fri uppfostran
och ser en viss skillnad i de som är fria från uppfostran
dvs de som inte kan visa hänsyn och vanlig hyvs utan bara tänker på sig själva.:)
med vänlig hälsning
hasse
 

Hampe

Skriver massor!
F-ö-r-t-y-d-l-i-g-a-n-d-e

Gick ni på den lätte?
Låta Olsson provocerar er till "utmärkelser" och annat...
Jisses, jag sätter mitt fjärde inlägg här nu, men har redan räknat ut vad Olsson är för en skojare. En skojare, helt enkelt!
Jeder Forum braucht ein Kasper!
Därmed inte sagt att han inte kan leverera substans, han känner bara inte för det... ;)


Hörrni!
Det handlar egentligen inte om hjälm av eller på - det handlar om attityder gentemot oss hojåkare.

Hojåkarkollektivet är äldre, mer välartade och har en högre medianinkomst
än någonsin tidigare.

Ändå behandlas jag som potentiell illgärningsman redan när jag svängt in på plattan - något jag aldrig upplevt som bilist, och heller inte upplevde när jag åkte motorcykel senast.

Någonting har alltså hänt i samhället - och det är inte vi hojåkare som blivit rå-gangsters på något decennie eller så.

Kan det vara så att medias evinnerliga rabblande av mantrat "kriminella MC-gäng" faktiskt fastnar i folks medvetande så till den milda grad att det börjar påverka oss riktiga hojåkare?
Kanske dags att börja göra något åt det, folks...?


Å, "Strömma", dina deppiga profetior om "lucklangning" i framtiden är inte så far off - när jag själv jobbade natt på GDG-macken på sjuttiotalet var det aldrig snack om annat än service genom lucka efter 22,00 - å likadant var det på den andra nattöppna macken - Shell Ullevi.
Inte fan kunde man ha folk rännande runt i butiken!
Otänkbart för trettio år sedan!!

Eller, en droskparallell; (Gångbart här, förstår jag...)
Om man på tidigt sjuttiotal hade hängt med Taxigubbarna och berättat för dem att inom 10 år är deras fasta mellanvägg med skjutbar lucka borta och ersatt med en ranglig plastbubbla - som även den kommer att försvinna ytterligare 10 år senare hade dom skrattat båtmössan av sig!

Vi går faktiskt mot ett öppnare samhälle, och cashen är så otroligt mycket mer svåråtkomlig än för - säg, bara 10 - 15 år sedan.
Hojåkare rånar inte mackar! Vem dillat i biträderna detta?
Vem har fått er att tro det!?

Och vad skall man få med sig för pengar när dom är stashande bakom tidlås...? Växelkassan?
Det mest värdefulla på en mack man kan få med sig är typ några dunkar helsyntet - å då är fan inte en MC det smartaste flyktfordonet, that's fer sure!

Undrar om man ändå inte skall ge Olsson ett halvt rätt i något av det han säger;
Varje hojåkare med ambition att hålla snittet uppe och kläderna på plats som inte rånar macken han tankat på kanske kan ställa saker o ting till rätta igen... :p (Smiley med uträckt tunga indikerar ironi - svår grej att landa i verkliga livet - ändå värre på ett forum, men jag känner mig lite wild n' crazy i kväll, så what the heck...)



Hampe
 

Ducatista

New member
Det finns en lösning som kan få alla nöjda (de som inte vill bli blöta om håret när det regnar, de lata och de glömska och vi andra som inte bryr oss vilket):

Ni som tillhör kategorin "ha hjälmen på" kan tanka på kort-pumpen och behålla hjälmen på.
Vi som tillhör kategorin "ta av hjälmen" kan tanka var vi vill.

Frid och fröjd :rolleyes:
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top