Hur kan vuxna mänskor vara så korkade att dom på fullt allvar tycker att man ska få köra fortare.Är ni verkligen så dumma att ni inte fattar att man faktiskt kan ge sig av hemmifrån lite tidigare om man nu har någon tid att passa.
Detta är typiskt RR tänkande.Många här säger att vägarna är så tråkiga så att man somnar,då tycker jag ni ska söka hjälp så att ni sover på natten och inte bakom ratten.Det handlar enbart om EN sak,och det är att många av er som gått SMC:s RR kurser vill praktisera detta ute på allmäna vägar,ingenting annat.
Ständig är där idioter på mc som gör helt sjuka omkörningar.Senast häromdagen blev jag omkörd av ett gäng på sporthojar,vi skulle till samma ställe visade det sig.Jag ifrågasatte hur man kan vara så in i helvete korkad och köra som dom gjorde,och nu ska ni som försvarar SMS:s kurser lyssna på svaret jag fick
-VI HAR GÅTT KURS GENOM SMC OCH ÄR UTBILDADE OCH VET HUR MAN KÖR SNABBT OCH SÄKERT.Sen tillade dom att -Det borde du också göra istället för att hålla igen trafiken.Tilläggas ska att jag höll en hastighet utav 80 på en 70 väg,och då bara smällde det till så var hela gänget förbi.
Detta beteende dom uppvisade kallar jag för ett hjärndött beteende,men och andra sidan hade dom ju gått RR kurs på SMC så det får väl räknas som förmildrande omständigheter
Det är så jävla skönt att gång på gång få bekräftat att jag har fullständigt rätt ang SMC:s racekurser.
PS
Jag la tyvärr inte märke till om ifall dom körde med tejpade speglar och mätare
DS
Moddan; Ok, du har stött på några som det verkar har en inte helt mogen inställning. Har man en tid att passa, tror jag de flesta stämmer av så de ska hinna fram innan "klockan är slagen". Tror mer problemet ligger i att man är ute och tar en tur och upplever det som SÖVANDE att ligga på en 90/100-sträcka i laglig hastighet. Framför allt om trafiken är gles. Jag brukar aldrig (direkt) propagera för högre hastigheter, men anser att ska man ha kontroller så ska det vara vid:
1 - Skolor
2 - Farliga korsningar
3 - Där det befinner sig (relativt) många fotgängare.
Tycker man ska ge tusan i att blåsa på inne i städer och samhällen och anser att en någorlunda intelligent knutte hellre "vrider ur" på en landsväg eller mindre skogsväg och att man fortfarande i det läget ska sträva efter att ha marginaler. Nu pratar jag inte om djur - de kan dyka upp var som helst - men barn, äldre och alla som är ännu mer oskyddade än vi knuttar.
För mig är det viktigare att hitta en mjuk rytm än att hålla en specifik hastighet. I år ledde det till att jag på första turen körde på tillåtna hastigheterna och blev omkörd av ett antal bilister. Brydde mig inte. I min värld spelar det inte någon större roll om jag blir omkörd av någon som ligger med 50+ på en landsvägssträcka, så länge vederbörande "orkar" använda blinkers. Tråkigt nog har jag en hojkompis som jag kört en del med och som nästan aldrig använder blinkers när han ska köra om. I övrigt kör han ok, i alla fall enligt mig.
Beträffande hastighetstalibaner så finns de i mina ögon i två skepnader;
De som envisas med att ligga mitt på vägen, en bit under "gränsen" och som vägrar hjälpa andra komma om. Har sett en del äldre som ligger mellan 10 och 30(!) km under och ser livrädda ut när man till slut kommer förbi. Tycker att om man beter sig så, ska man överväga att ställa fordonet för gott. Eller börja öva på allvar.
De som anser att de har rätt att köra fortare än alla andra och som inre drar sig för att tränga sig förbi, även när det är mycket trafik. Oavsett anledning brukar jag ibland hoppas att en sådan hetsputte kan få en punktering eller att bilen/hojen (motorn) av någon anledning "lägger av".
Och hur sjutton kan det komma sig att körkortet är ett slags rättighet? Medicinsk omprövning (ex syn/hörsel) vid förnyelse som jag har för mig är var 10:e år. Har man passerat 50 kan det prövas vart 5:e år. 80 varannat. Som exempel.
Även om vi i Sverige har gles trafik och (generellt) låga hastigheter utanför samhällena vore det bra om var och en lärde sig köra så mjukt som möjligt. Tvingas man bromsa in i en kurva har man uppenbarligen misslyckats just där. Och alla borde lägga några mil i början av säsongen på bromsövningar, brukar göra det sedan några år tillbaka och ser det som en oumbärlig övning.
P.S. Har själv genomfört ett par etapper i SHK och ser att jag har ändrat min körteknik för att skaffa mig större marginaler UTAN att höja hastigheten. Anser man att det bara är rejsgalningar som går kurserna kan jag rekommendera personen att gå en eller ett par kurser/etapper själv. Uttalar man sig om de här kurserna enbart utifrån egna åsikter och fördomar utan att ha provat, sänker man i mina ögon sig till de kategorier man själv förkastar - fast åt andra hållet. D.S.
P.S.2 Hade du uppsikt i backspegeln? Jag räknar kallt med att det KAN komma någon i full fart bakom mig.