Högre hastighet kan öka säkerheten?

RobbeS

New member
Ifrågasätter som sagt inte bankurserna det minsta utan skulle gärna gå en själv. Jag blir inte heller irriterad på ljudet av en mc förutom för några år sen då några mc åkare använde en väg 300 meter från min bostad att köra streetrace på. Mellan kl 02 och 04. Däremot är jag en sån som själv vill ha både en bil och mc som går tyst, typ min egen FJR. Har hellre mycket effekt som inte hörs än lite effekt som låter mer än det är. :D
 

Lelle K

New member
Hur kan vuxna mänskor vara så korkade att dom på fullt allvar tycker att man ska få köra fortare.Är ni verkligen så dumma att ni inte fattar att man faktiskt kan ge sig av hemmifrån lite tidigare om man nu har någon tid att passa.
Detta är typiskt RR tänkande.Många här säger att vägarna är så tråkiga så att man somnar,då tycker jag ni ska söka hjälp så att ni sover på natten och inte bakom ratten.Det handlar enbart om EN sak,och det är att många av er som gått SMC:s RR kurser vill praktisera detta ute på allmäna vägar,ingenting annat.
Ständig är där idioter på mc som gör helt sjuka omkörningar.Senast häromdagen blev jag omkörd av ett gäng på sporthojar,vi skulle till samma ställe visade det sig.Jag ifrågasatte hur man kan vara så in i helvete korkad och köra som dom gjorde,och nu ska ni som försvarar SMS:s kurser lyssna på svaret jag fick
-VI HAR GÅTT KURS GENOM SMC OCH ÄR UTBILDADE OCH VET HUR MAN KÖR SNABBT OCH SÄKERT.Sen tillade dom att -Det borde du också göra istället för att hålla igen trafiken.Tilläggas ska att jag höll en hastighet utav 80 på en 70 väg,och då bara smällde det till så var hela gänget förbi.
Detta beteende dom uppvisade kallar jag för ett hjärndött beteende,men och andra sidan hade dom ju gått RR kurs på SMC så det får väl räknas som förmildrande omständigheter
Det är så jävla skönt att gång på gång få bekräftat att jag har fullständigt rätt ang SMC:s racekurser.
PS
Jag la tyvärr inte märke till om ifall dom körde med tejpade speglar och mätare
DS

Moddan; Ok, du har stött på några som det verkar har en inte helt mogen inställning. Har man en tid att passa, tror jag de flesta stämmer av så de ska hinna fram innan "klockan är slagen". Tror mer problemet ligger i att man är ute och tar en tur och upplever det som SÖVANDE att ligga på en 90/100-sträcka i laglig hastighet. Framför allt om trafiken är gles. Jag brukar aldrig (direkt) propagera för högre hastigheter, men anser att ska man ha kontroller så ska det vara vid:

1 - Skolor

2 - Farliga korsningar

3 - Där det befinner sig (relativt) många fotgängare.

Tycker man ska ge tusan i att blåsa på inne i städer och samhällen och anser att en någorlunda intelligent knutte hellre "vrider ur" på en landsväg eller mindre skogsväg och att man fortfarande i det läget ska sträva efter att ha marginaler. Nu pratar jag inte om djur - de kan dyka upp var som helst - men barn, äldre och alla som är ännu mer oskyddade än vi knuttar.

För mig är det viktigare att hitta en mjuk rytm än att hålla en specifik hastighet. I år ledde det till att jag på första turen körde på tillåtna hastigheterna och blev omkörd av ett antal bilister. Brydde mig inte. I min värld spelar det inte någon större roll om jag blir omkörd av någon som ligger med 50+ på en landsvägssträcka, så länge vederbörande "orkar" använda blinkers. Tråkigt nog har jag en hojkompis som jag kört en del med och som nästan aldrig använder blinkers när han ska köra om. I övrigt kör han ok, i alla fall enligt mig.

Beträffande hastighetstalibaner så finns de i mina ögon i två skepnader;

De som envisas med att ligga mitt på vägen, en bit under "gränsen" och som vägrar hjälpa andra komma om. Har sett en del äldre som ligger mellan 10 och 30(!) km under och ser livrädda ut när man till slut kommer förbi. Tycker att om man beter sig så, ska man överväga att ställa fordonet för gott. Eller börja öva på allvar.

De som anser att de har rätt att köra fortare än alla andra och som inre drar sig för att tränga sig förbi, även när det är mycket trafik. Oavsett anledning brukar jag ibland hoppas att en sådan hetsputte kan få en punktering eller att bilen/hojen (motorn) av någon anledning "lägger av".

Och hur sjutton kan det komma sig att körkortet är ett slags rättighet? Medicinsk omprövning (ex syn/hörsel) vid förnyelse som jag har för mig är var 10:e år. Har man passerat 50 kan det prövas vart 5:e år. 80 varannat. Som exempel.

Även om vi i Sverige har gles trafik och (generellt) låga hastigheter utanför samhällena vore det bra om var och en lärde sig köra så mjukt som möjligt. Tvingas man bromsa in i en kurva har man uppenbarligen misslyckats just där. Och alla borde lägga några mil i början av säsongen på bromsövningar, brukar göra det sedan några år tillbaka och ser det som en oumbärlig övning.

P.S. Har själv genomfört ett par etapper i SHK och ser att jag har ändrat min körteknik för att skaffa mig större marginaler UTAN att höja hastigheten. Anser man att det bara är rejsgalningar som går kurserna kan jag rekommendera personen att gå en eller ett par kurser/etapper själv. Uttalar man sig om de här kurserna enbart utifrån egna åsikter och fördomar utan att ha provat, sänker man i mina ögon sig till de kategorier man själv förkastar - fast åt andra hållet. D.S.

P.S.2 Hade du uppsikt i backspegeln? Jag räknar kallt med att det KAN komma någon i full fart bakom mig.
 
Last edited:

Hellman

New member
Det där sista håller jag med om :D
Det ska inte låta som om det går i 300 när man passerar i 70 ;)

Finns en annan vinkel på det också. I ett frodon som är tyst och bekvämt blir man lätt fartblind. Jag kör mycket fortare i snitt på mina nuvarande 150 tysta hästkrafter än mina tidigare högljudda 80.

Likaså kör jag fortare i min väldigt komfortabla bil än när jag lånar jobbets högljudda Opel Combo som bullrar friskt.

Helt omedvetet i båda fallen.
 

mudder

Member
Apropå hastighetsgränser. Visst är det underligt ibland? Här får man köra lika fort som på den 4-filiga essingeleden.
1311425107_resized.jpg
 

swischmc

New member
... Och hur sjutton kan det komma sig att körkortet är ett slags rättighet? Medicinsk omprövning (ex syn/hörsel) vid förnyelse som jag har för mig är var 10:e år. Har man passerat 50 kan det prövas vart 5:e år. 80 varannat. Som exempel...

Jomenvisst, körkort är en mänsklig rättighet och det är precis som att cykla. Har man en gång lärt sig så glömmer man det aldrig. (obs, ironi)

Varför har man rätt att framför ett fordon bara man en gång visat att man kan hantera det? Trafikregler ändras, trafikintensiten ökar och bilarna moderniseras. Och föraren bli äldre. Klart som korvspad att man borde visa upp sina färdigheter med gämna mellanrum!

Jag hade haft körkort för bil i över 10 år och körde mellan 2000 och 5000 mil per år under den tiden, när jag tog mc-kort. Tyckte att jag var en bra förare, kunde trafikregler och visade hänsyn. Trafikskolans teoriprov visade på något annat. Det var visst några reglar som ändrats... Inte visste jag det, trots att jag läser flera motortidningar. Insåg också att jag hade några väl invanda "latmans-fasoner"...

Att ta mc-kort var en ögonöppnare för mig. Om jag, som ändå kör så mycket, inte har självinsikt nog att se mina tillkortakommanden, hur ska då någon som kanske kör 300 mil per år klara det?

Jag tycker att man, vart tionde år, borde få köra upp och skriva teorin igen. För att bli påmind om hur mycket som förväntas av en som trafikant och för att inse att "vana" inte hjälper i alla situationer.
 
Last edited:

swischmc

New member
Apropå hastighetsgränser. Visst är det underligt ibland? Här får man köra lika fort som på den 4-filiga essingeleden.
1311425107_resized.jpg

Haha, undrar om Trafikverket sett den skylten? :D
Fast visst står det i trafiklagstiftningen någonstans att man hela tiden ska hålla en hastighet som är anpassad till omständigheterna? (tex lekande barn vid ett dagis tex, eller stora potthål på en skogsväg)
 

mudder

Member
Haha, undrar om Trafikverket sett den skylten? :D
Fast visst står det i trafiklagstiftningen någonstans att man hela tiden ska hålla en hastighet som är anpassad till omständigheterna? (tex lekande barn vid ett dagis tex, eller stora potthål på en skogsväg)
Visst ska man anpassa farten efter omständigheterna i första hand och det är en av sakerna som är så trevligt med körning på grusvägar, man anpassar farten till omständigheterna och inte efter några skyltar.:D
 

tersan

New member
Visst ska man anpassa farten efter omständigheterna i första hand och det är en av sakerna som är så trevligt med körning på grusvägar, man anpassar farten till omständigheterna och inte efter några skyltar.:D
Jag har nog samma inställning även när jag kör på asfalt... ;)
 

Tyrannosaurus

New member
Finns en annan vinkel på det också. I ett frodon som är tyst och bekvämt blir man lätt fartblind. Jag kör mycket fortare i snitt på mina nuvarande 150 tysta hästkrafter än mina tidigare högljudda 80.

Likaså kör jag fortare i min väldigt komfortabla bil än när jag lånar jobbets högljudda Opel Combo som bullrar friskt.

Helt omedvetet i båda fallen.
Det känner jag igen, men det är lite mer komplicerat än så och har mindre med ljudet att göra.

En modern 150 hästarshoj går betydligt bekvämare och lugnare än något på 80 hk oavsett avgassystem.
Samma sak gäller bil. En bekväm och välisolerad bil med stor och vass motor svischar iväg betydligt bättre än en som skramlar och lever om.

Något intressant i mitt fall.
Jag har en bekväm bil med 6:a, automat och nästan 200 hk och visst rullar det på bra och lätt. Men när jag sätter mig på hojen (1100cc och ca. 125-130 hk) så är det ändå lätt hänt att det går fortare än med min bekväma bil trots att det både låter, vibrerar och blåser på hojen. Men anledningen är nog rätt naturlig även det fallet.
Hoj: Kör iväg lugnt och är uppe i motorvägsfart innan man hinner blinka.
Bil: Man får trots allt gasa en del för att komma upp i fart även om den går bra.

Samma sak gäller vid omkörning.
Hoj = Löjligt, jag kör om när jag vill, en ribba på gasrullen och jag är om innan föraren i bilen framför ens har hunnit fatta vad som hände.
Bil = Planera och sen gasa på en hel del om man inte kan göra "flygande".
När jag kör bil på landsväg med någon slö bil framför mig tänker jag ofta: "Hade jag suttit på hojen nu så hade jag varit om för länge sen". :D
 

Herr Fuggle

New member
Haha, undrar om Trafikverket sett den skylten? :D
Fast visst står det i trafiklagstiftningen någonstans att man hela tiden ska hålla en hastighet som är anpassad till omständigheterna? (tex lekande barn vid ett dagis tex, eller stora potthål på en skogsväg)

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Så var det på den fria fartens tid och så är det fortfarande… Du bestämmer själv vad som är en säker hastighet! Tyvärr missförstod många, då som nu, och trodde att fri fart betydde att man kunde köra så fort det gick. Så på 60-talet så började man sätta högsta tillåtna hastighet på vägarna anpassat efter dåtidens fordon. (Det har nu "moderniserats" så att ingen kan se på vägen vilken hastighet som är laglig om man skulle missa hastighetsskylten)

Nu har ju tyvärr många lärt sig att “hålla” den skyltade hastigheten, inte anpassa den efter omständigheterna, så en höjd hastighet skulle betyda att alltför många utan omdöme skulle “hålla” den högre hastigheten även när det inte är lämpligt.

På grusvägar är det fortfarande fri fart. Inga poliser utan det är förarens omdöme som gäller. 70 kan vara långsamt eller alldeles för fort, det går inte att “hålla” hastigheten på grus.

Och i den bästa av världar skulle vi kunna ha tyska eller brittiska hastigheter på våra vägar med omdömesfulla trafikanter som inte håller skyltad hastighet utan anpassar hastigheten efter omständigheterna. Beroende på förare, fordon, väglag, ljusförhållanden och allt annat som har betydelse för hastigheten.

Så kommer det inte att bli. Vi har noll vision (avsiktlig särskrivning) där det handlar om att minska konsekvenserna av en olycka. Passiv säkerhet. Och det går naturligtvis inte att komma ifrån att krockvåldet ökar med hastigheten, men att undvika att olyckan sker, aktiv säkerhet, finns inte i vajerräckets land. Men för oss på hoj, från glidare till sporthoj, MÅSTE vi undvika att krocka eller köra omkull. För oavsett alla skydd så är det tur eller otur som skiljer en liten vurpa från döden. Och det vet de flesta av oss.

Problemet uppstår när bilister börjar åka hoj och tror att t.ex. ABS frälser oss och om vi är “lagliga” och “håller” hastigheten så är vi säkra.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
"Vi har noll vision (avsiktlig särskrivning) där det handlar om att minska konsekvenserna av en olycka. Passiv säkerhet. Och det går naturligtvis inte att komma ifrån att krockvåldet ökar med hastigheten, men att undvika att olyckan sker, aktiv säkerhet, finns inte i vajerräckets land. Men för oss på hoj, från glidare till sporthoj, MÅSTE vi undvika att krocka eller köra omkull. För oavsett alla skydd så är det tur eller otur som skiljer en liten vurpa från döden. Och det vet de flesta av oss.

Problemet uppstår när bilister börjar åka hoj och tror att t.ex. ABS frälser oss och om vi är “lagliga” och “håller” hastigheten så är vi säkra."

Wow Fuggle - tror du har skrivit en text som kan bli en klassiker....
 

Marie

Banned
Haha, undrar om Trafikverket sett den skylten? :D
Fast visst står det i trafiklagstiftningen någonstans att man hela tiden ska hålla en hastighet som är anpassad till omständigheterna? (tex lekande barn vid ett dagis tex, eller stora potthål på en skogsväg)

Precis. Och varför finns det då hastighetsbegränsningsskyltar alls? De är ju helt onödiga.
 

swischmc

New member
Precis. Och varför finns det då hastighetsbegränsningsskyltar alls? De är ju helt onödiga.

I teorin ja, inte i praktiken. Det förutsätter för det första att folk verkligen vet vad som står i lagen - och de flesta har inte alls koll. För det andra ska människor har självinsikt nog att förstå när och var det går att gasa och var hastigheten måste anpassas.

I princip håller jag annars med dig. Hade alla bilister i Sverige växt upp med detta och inte det förhållande vi har nu, "där man ska skyddas mot allt ont", skulle valfri fart anpassad efter omgivning, underlag och körförmåga förmodligen fungerat alldeles utmärkt.
 

enhjuling

New member
I teorin ja, inte i praktiken. Det förutsätter för det första att folk verkligen vet vad som står i lagen - och de flesta har inte alls koll. För det andra ska människor har självinsikt nog att förstå när och var det går att gasa och var hastigheten måste anpassas.

I princip håller jag annars med dig. Hade alla bilister i Sverige växt upp med detta och inte det förhållande vi har nu, "där man ska skyddas mot allt ont", skulle valfri fart anpassad efter omgivning, underlag och körförmåga förmodligen fungerat alldeles utmärkt.

Tyvärr är det nog så, folk funderar inte utan lyder det som står på skyltarna oavsett väglag eller andra förhållande. I bland tycker man det går för sakta och i bland för fort.
Bashastigheten 70 kom ju samtidigt med högertrafiken och skulle bara vara tillfällig. Jag kommer i håg det väl, vi hade en sommarstuga ett par mil utanför stan och det kom upp 70-skyltar på vägen dit som sitter kvar än i dag.
Då 1967 var det väl få som körde fortare på åtminstone den väg vi åkte till stugan eftersom det dels var grusväg och 60-talsbilarna inte var några fartmonster.
Nu i dag 44 år senare är samma väg asfalterad och många kurvor uträtade, fordonen är mycket bättre och 70-skyltarna står kvar.
Det är väl inte så konstigt om en del olydiga kör lite fortare då.
/Stefan
 
Top