Högre hastighet kan öka säkerheten?

Hampe

Skriver massor!
Och svar ja, håller med trådstartaren, hastigheten är för låg!

Hoppsan...? Där fick jag en åsikt helt plötsligt!
Men det är lugnt, Kenneth - du är i vart fall inte i helt fel härad med ditt slumpskott... :D

@ Moddan
Du vevar igång positivet med tejpade backspeglar och vidareutbildning på bana igen. Vi kan den låten redan.
Jag måste fråga dig; har du följt debatten på olika ställen som tar upp dagens "diversifierade" hastighetsbegränsningar...? Läst in dig på ämnet, så att säga?

Den bärande tesen just nu är att det är för liten skillnad i högsta tillåtna hastighet mellan de säkraste vägarna - motorvägarna och det övriga vägnätet.
Resonemanget går ut på att man genom att släppa upp hastigheten på de mest säkra vägarna kan göra dem mer "attraktiva" för fordon som bara skall "transportera sig". Speciellt i ljuset av att fler och fler (bilister) själva inte har en aning om hur dom skall ta sig till punkt B utan allt mer litar till navigatorns val av "snabbaste väg" så finns faktiskt chansen att här styra undan trafik från sämre, olycksdrabbade vägar till snabbare, säkrare dito.

Ja, det kan tänkas att olycksfrekvensen går upp något genom den ökade trafikintensiteten på dessa "säkra vägar" men det är fortfarande vägar utan mötande trafik och med planskilda korsningar som borgar för att eventuella olyckor får lindrigare konsekvens än där dom sker nu, i förmodat större antal än på motorvägar.

Tycker du att denna teori är värd ditt fördömande?
Hur kan vuxna mänskor vara så korkade att dom på fullt allvar tycker att man ska få köra fortare.

Det synes som Tingvall själv inte kan värja sig mot logiken i tesen - utan anför att ökade koldioxidutsläpp skulle vara en värre dödsfälla än eventuellt sparade liv genom att man styr över trafik till motorvägar genom lyfta hastighetsgränser. Frågan är bara om det hänsynstagandet ligger inom hans ansvarsområde...?

Så vad säger du Moddan? Är tanken på den mesta trafiken överförd till de bästa vägarna så himla galen? Om man nu sätter sig in i vad det hela handlar om...?
Eller, du kanske har ett bättre recept på hur man kan vikta om trafikströmmarna?
Tips: "Bygga fler motorvägar" har jag redan paxat för, saknar bara finansiär ännu så länge - men där kanske du har idéer med?

Själv tycker jag det känns förbannat underligt att tillåtas köra 100 blås mellan smala, smala vajerräcken, men bara 110 på bred motorväg med vägrenar, avkörningszoner och åtminstone en rad plåtavbärare.


Hampe
 
Last edited:

Triumph int

New member
När jag ser att bil/mc kommer i kapp mig så visar jag det genom att
relativt snabb flytta mig 1 meter åt höger där det går bra att köra om.

Det brukar bli så att dom gör en snabb och säker omkörning direkt.
 

Moddan

New member
Hoppsan...? Där fick jag en åsikt helt plötsligt!
Men det är lugnt, Kenneth - du är i vart fall inte i helt fel härad med ditt slumpskott... :D

@ Moddan
Du vevar igång positivet med tejpade backspeglar och vidareutbildning på bana igen. Vi kan den låten redan.
Jag måste fråga dig; har du följt debatten på olika ställen som tar upp dagens "diversifierade" hastighetsbegränsningar...? Läst in dig på ämnet, så att säga?

Den bärande tesen just nu är att det är för liten skillnad i högsta tillåtna hastighet mellan de säkraste vägarna - motorvägarna och det övriga vägnätet.
Resonemanget går ut på att man genom att släppa upp hastigheten på de mest säkra vägarna kan göra dem mer "attraktiva" för fordon som bara skall "transportera sig". Speciellt i ljuset av att fler och fler (bilister) själva inte har en aning om hur dom skall ta sig till punkt B utan allt mer litar till navigatorns val av "snabbaste väg" så finns faktiskt chansen att här styra undan trafik från sämre, olycksdrabbade vägar till snabbare, säkrare dito.

Ja, det kan tänkas att olycksfrekvensen går upp något genom den ökade trafikintensiteten på dessa "säkra vägar" men det är fortfarande vägar utan mötande trafik och med planskilda korsningar som borgar för att eventuella olyckor får lindrigare konsekvens än där dom sker nu, i förmodat större antal än på motorvägar.

Tycker du att denna teori är värd ditt fördömande?


Det synes som Tingvall själv inte kan värja sig mot logiken i tesen - utan anför att ökade koldioxidutsläpp skulle vara en värre dödsfälla än eventuellt sparade liv genom att man styr över trafik till motorvägar genom lyfta hastighetsgränser. Frågan är bara om det hänsynstagandet ligger inom hans ansvarsområde...?

Så vad säger du Moddan? Är tanken på den mesta trafiken överförd till de bästa vägarna så himla galen? Om man nu sätter sig in i vad det hela handlar om...?
Eller, du kanske har ett bättre recept på hur man kan vikta om trafikströmmarna?
Tips: "Bygga fler motorvägar" har jag redan paxat för, saknar bara finansiär ännu så länge - men där kanske du har idéer med?

Själv tycker jag det känns förbannat underligt att tillåtas köra 100 blås mellan smala, smala vajerräcken, men bara 110 på bred motorväg med vägrenar, avkörningszoner och åtminstone en rad plåtavbärare.


Hampe
Din tanke har klart en poäng.Att få över fler trafikanter på de säkrare vägarna.Men att göra detta genom att öka hastigheten på motorvägarna är ju totalt urdumt.Bättre vore att i så fall sänka hastigheten på de mest olycksdrabbade vägarna,vilket också börjar göras.
Jag fattar inte alls poängen varför man ska köra så j-la fort,och sedan tror att det löser problemen genom att få lov att köra ännu fortare.
Vissa sträckor håller jag med om skulle kunna vara bättre vad gäller hastighet.För att vägen är bred och bra innebär ju inte självklart att hastigheten ska skyltas högre.Man måste väga in andra faktorer också.
Hur hastigheten än må vara och hur missnöjd man än må vara med detta så innebär inte detta att man har rätt till att själv välja hur fort man ska köra.
Att gnälla på trafikanter som följer rådande lagar vad gäller hastighet och placering på vägen visar ju bara hur omogen inställning till trafiken många har.
Vi må tycka olika men vi har exakt samma regler i trafiken att rätta oss efter.
 

Hampe

Skriver massor!
Din tanke har klart en poäng.

Nå, nu är det inte min tanke från början, jag mer refererar till hur strömningarna går just nu.

110 på bra motorvägar upplever jag själv som ett hån när man ser till hur många sämre vägar är hastighetssatta.
Skall dessa hellre sänkas än att motorvägshastigheten höjs?


Kopplat till detta måste man absolut säga att det nya upplägget med "hastighetsdifferentiering" är
Vårt gamla 30-50-70-90-110 är borta, och ersatt med:
20-30-40-50-60-70-80-90-100-110-120.

Hur bra blev det egentligen?


Hampe
 

swischmc

New member
Kopplat till detta måste man absolut säga att det nya upplägget med "hastighetsdifferentiering" är
Vårt gamla 30-50-70-90-110 är borta, och ersatt med:
20-30-40-50-60-70-80-90-100-110-120.

Hur bra blev det egentligen?


Hampe
En rackarns soppa! Semestrar just nu i västra Sverige och det är nästan omöjligt att hålla ''rätt'' hastiget. 50, 70, 80, 60... Missar man en skylt går det inte längre att gissa hastigheten. :mad:

Ang TS inlägg så är jag benägen att hålla med. Att sätta vettiga hastighetsgränser ökar förståelsen för både de höga och låga siffrorna. Det hattande som är nu gör i alla fall mig totalt ointresserad åt skyltarna.
 

Tyrannosaurus

New member
Kopplat till detta måste man absolut säga att det nya upplägget med "hastighetsdifferentiering" är
Vårt gamla 30-50-70-90-110 är borta, och ersatt med:
20-30-40-50-60-70-80-90-100-110-120.

Hur bra blev det egentligen?
Ja det kan man fråga sig. Den vanligast förekommande argumentationen uppifrån för flera hastighetsskyltar och fler hastighetsgränser var att det skulle ge högre trafiksäkerhet. Skulle man följa den logiken så borde följaktligen gränserna 20-25-30-35-40-45-50-55-60-65-70-75-80-85-90-95-100-105-110-115-120 ge ännu högre trafiksäkerhet.

Eller så handlade det bara om att politikerna (som vanligt) ville visa att de gjorde något och var inte rädda att generöst använda skattebetalarnas pengar för att bevisa det. För all denna omskyltning lär ha varit långt ifrån gratis. Men man har aktat sig noga för att lägga korten på bordet och berätta för folket vad denna cirkus kostade :confused:
 

JHkillen

New member
Jo,visst måste man det,men jag tycker det är ett allmänt dumt tänk att nästan alltid klaga på att hastigheterna är för låga,och dom flesta som klagar är just sådana hönshjärnor som körde om mig häromdagen.Om du sedan tar åt dig och ställer dig på deras sida får ju stå för dig.Vet du med dig att du absolut inte tillhör denna grupp fartdårar så är inte mitt ordval riktat mot dig.
Jag har i stort sätt bott ute i trafiken,både genom jobb och privat och de sporthojar som inte ska köra om i en jävla fart är mycket mycket lätträknade.Om ingen eller ett fåtal av dessa har gått SMC kurs,ja,då kan ni inte vara speciellt många på era bankurser.
Behärskar man och lär sig köra fort då praktiserar man detta körsättet ute i trafiken också.Har man rätt tänk och kör med det som finns i hjälmen har man ingen anledning att lära sig ta kurvor snabbt samt lära sig köra RR.
Kör man på ett klokt och smart sätt så är ju faktiskt sanningen att då utsätter man sig ytterst sällan för överraskningar i trafiken.
Då kan man kontra och säga att NÄR det väl händer kan det vara bra att agera rätt.Problemet är att dom som lär sig RR på SMC:s kurser utsätter sig för farliga situationer oftare än vad den som ständigt och jämt kör med insidan gör.
Sen är det ju inte alltid dom själva som drabbas när det väl smäller utan mc dårarna utsätter även oskyldiga för stor fara.

Kör en tävlingsförare i rally också som ett troll i trafiken då efter som han också lärt sig ta kurvor, bromsteknik med mera?
Tror inte det, dumt påstående att man kör som en idiot i trafiken för att man blivit duktig på att köra hoj på kurs.
Men håller med om att vissa inte ska ha körkort för att förståndet inte räcker till, utbildad eller ej.
 
Last edited:

Moddan

New member
Kör en tävlingsförare i rally också som ett troll i trafiken då efter som han också lärt sig ta kurvor, bromsteknik med mera?
Tror inte det, dumt påstående att man kör som en idiot i trafiken för att man blivit duktig på att köra hoj på kurs.
Men håller med om att vissa inte ska ha körkort för att förståndet inte räcker till, utbildad eller ej.
Jag är helt övertygad om att dom flesta som behärskar att köra fort i tävling och på bana även kör fortare ute i den allmäna trafiken än de som inte behärskar detta lika bra.
Jag tror till viss del att detta beror på att tävlingsföraren kör mer tekniskt rätt och kanske inte behöver tänka lika mycket för att köra rätt.Grejen är ju inte att personen inte kanske behärskar att köra fortare utan grejen är att i den allmäna trafiken finns andra och fler trafikanter att ta hänsyn till.I trafiken finns också många gånger helt andra hinder som kan få förödande konsekvenser vid en ev avåkning.
 

Pisken

New member
Du behöver INTE gå ut i väggrenen enligt lag.Det är precis detta jag menar med att se till att man har en liten möjlighet att kunna väja åt båda håll ifall där springer upp något djur på vägen.Ligger du kloss till höger har du ingen möjlighet att väja åt höger och dessutom kan man uppfattas som moped av fordon som ska ut på vägen.Sen är du inte tvungen att hålla 100 km/h på en 100 väg utan du kan och får ligga i 80-90 km/h också om du känner dig säkrare i den farten.Dessutom säger du att det var ett gäng,och då kan det vara vettigt att hålla ihop.
Att du har så förbannat brott att du inte kan vänta några minuter tills du kan göra en säker omkörning är ju ditt problem.Du skulle kanske på ett superviktigt eu-möte som var värt att riskera livet för ?
Det är precis detta körsätt som gör att där sker svåra mc olyckor.
Kör på lagom och stressa ner några gram där sådana förhållanden råder som du nyss nämde så har du/ni goda chanser att komma hem välbevarade efter mc-turen.

Kör man MC och ligger UNDER gällande hastighetsgräns , VAD är det som hindrar att man smyger lite längre ut till höger för att släppa förbi trafik som vill köra lite fortare (dvs underlätta en SÄKER omkörning) , kör man bil och ligger under hastighet (tex med släp/husvagn) är det en förbannad självklarhet att ligga till höger/väggren och släppa förbi snabbare trafik.

Vad har man annars backspeglar till ?

Varför försvåra för andra trafikanter för att dom inte kör som man själv vill (och öka olycks risken) ?

Varför inte då gasa lite och gå ut till mitten när någon (fartdåre) vill köra om när man själv anser att sträckan borde ha en lägre hastighet än vad som är skyltat , så kanske dom anpassar sig .....

Lägg ner förfan ....å kramas i trafiken istället
 

Moddan

New member
Kör man MC och ligger UNDER gällande hastighetsgräns , VAD är det som hindrar att man smyger lite längre ut till höger för att släppa förbi trafik som vill köra lite fortare (dvs underlätta en SÄKER omkörning) , kör man bil och ligger under hastighet (tex med släp/husvagn) är det en förbannad självklarhet att ligga till höger/väggren och släppa förbi snabbare trafik.

Vad har man annars backspeglar till ?

Varför försvåra för andra trafikanter för att dom inte kör som man själv vill (och öka olycks risken) ?

Varför inte då gasa lite och gå ut till mitten när någon (fartdåre) vill köra om när man själv anser att sträckan borde ha en lägre hastighet än vad som är skyltat , så kanske dom anpassar sig .....

Lägg ner förfan ....å kramas i trafiken istället

Nu är det ju så att lagen säger att du inte är tvungen att gå ut i väggrenen,men att som du skriver dvs försvåra en omkörning är strängeligen förbjudet.Kan man hjälpa och underlätta en omkörning UTAN att detta medför någon ökad risk bör man göra detta.Att däremot kräva att andra SKA gå ut i väggrenen för att underlätta en omkörning är helt fel då man faktiskt inte har någon som helst skyldighet till detta.Kan du inte köra om pga att den som ligger framför inte avser att gå ut i väggrenen får du vara så snäll att ligga bakom tills du har möjlighet att köra om.
Har du problem med detta får du gnälla på dom som skrivit trafiklagarna och inte på mig.
 

Hellman

New member
Nu är det ju så att lagen säger att du inte är tvungen att gå ut i väggrenen,men att som du skriver dvs försvåra en omkörning är strängeligen förbjudet.Kan man hjälpa och underlätta en omkörning UTAN att detta medför någon ökad risk bör man göra detta.Att däremot kräva att andra SKA gå ut i väggrenen för att underlätta en omkörning är helt fel då man faktiskt inte har någon som helst skyldighet till detta.Kan du inte köra om pga att den som ligger framför inte avser att gå ut i väggrenen får du vara så snäll att ligga bakom tills du har möjlighet att köra om.
Har du problem med detta får du gnälla på dom som skrivit trafiklagarna och inte på mig.

Du kallade mig för idiot men det enda du bevisat med dina inlägg är att du själv är den stora dumjäveln!

Om du anser banåka/SMC-utbildning leder till att folk kör som dårar i trafiken har du fel! Även om du i din lilla "trygghetsverklighet" har träffat på ett par rötägg har du ingen rätt att dra alla över samma kam!
 

Marie

Banned
Känns som ett inlägg från Marie, eller kan det vara ett till TROLL.

Då känner du mig väldigt dåligt.
Är det någon som gärna pläderar för höjda hastighetsgränser (eller ännu hellre avskaffande av hastighetsgränser), så är det jag.


"Full fart spar tid"
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Jag är helt övertygad om att dom flesta som behärskar att köra fort i tävling och på bana även kör fortare ute i den allmäna trafiken än de som inte behärskar detta lika bra.
Jag tror till viss del att detta beror på att tävlingsföraren kör mer tekniskt rätt och kanske inte behöver tänka lika mycket för att köra rätt.Grejen är ju inte att personen inte kanske behärskar att köra fortare utan grejen är att i den allmäna trafiken finns andra och fler trafikanter att ta hänsyn till.I trafiken finns också många gånger helt andra hinder som kan få förödande konsekvenser vid en ev avåkning.
Ok? Så kontentan är enligt Moddan...?
"Förbjud all motorsport eftersom det skapar fartdårar i trafiken"(?)
Speciellt ska vi då förbjuda dragracing eftersom dom kör över 400 km/h.

Föresten när vi ändå håller på så kan vi förbjuda alla sporter som kräver ett skärpt sinne som t.ex. alla alpina grenar, hästsport, tennis och det mesta som kräver ett skarpt sinne och fysik eftersom det leder till mer själv- och muskelkontroll vilket definitivt kan leda till att man kör fortare i trafiken eftersom utövaren känner sig piggare, gladare och mer säker på sig själv.

De bästa bilisterna är gamla sura gubbar i hatt som varken är pigga, glada eller säkra på sig själva och därför kör i 30 på motorväg.

Wow där kom jag just på den ultimata trafiksäkerhetsåtgärden :rolleyes: ;)
 

Hampe

Skriver massor!
De bästa bilisterna är gamla sura gubbar i hatt som varken är pigga, glada eller säkra på sig själva och därför kör i 30 på motorväg.

Wow där kom jag just på den ultimata trafiksäkerhetsåtgärden :rolleyes: ;)

Sorry, någon har redan renodlat konceptet innan dig och döpt det till "Nollvisionen"... :D


H
 

JHkillen

New member
Ok? Så kontentan är enligt Moddan...?
"Förbjud all motorsport eftersom det skapar fartdårar i trafiken"(?)
Speciellt ska vi då förbjuda dragracing eftersom dom kör över 400 km/h.

Föresten när vi ändå håller på så kan vi förbjuda alla sporter som kräver ett skärpt sinne som t.ex. alla alpina grenar, hästsport, tennis och det mesta som kräver ett skarpt sinne och fysik eftersom det leder till mer själv- och muskelkontroll vilket definitivt kan leda till att man kör fortare i trafiken eftersom utövaren känner sig piggare, gladare och mer säker på sig själv.

De bästa bilisterna är gamla sura gubbar i hatt som varken är pigga, glada eller säkra på sig själva och därför kör i 30 på motorväg.

Wow där kom jag just på den ultimata trafiksäkerhetsåtgärden :rolleyes: ;)

Hoppas man inte börjar träna boxning, då går jag nog ut och slår folk på käften varje kväll.
 

Pisken

New member
Hoppas man inte börjar träna boxning, då går jag nog ut och slår folk på käften varje kväll.

hehe tänk då vad alla sportskyttar o jägare kan ställa till med :D (fast enligt Moddans teori ska vi väll förbjuda sportskytte för att det var EN jävla blådåre i Malmö som gick bärsärk)
 

Moddan

New member
Ok? Så kontentan är enligt Moddan...?
"Förbjud all motorsport eftersom det skapar fartdårar i trafiken"(?)
Speciellt ska vi då förbjuda dragracing eftersom dom kör över 400 km/h.

Föresten när vi ändå håller på så kan vi förbjuda alla sporter som kräver ett skärpt sinne som t.ex. alla alpina grenar, hästsport, tennis och det mesta som kräver ett skarpt sinne och fysik eftersom det leder till mer själv- och muskelkontroll vilket definitivt kan leda till att man kör fortare i trafiken eftersom utövaren känner sig piggare, gladare och mer säker på sig själv.

De bästa bilisterna är gamla sura gubbar i hatt som varken är pigga, glada eller säkra på sig själva och därför kör i 30 på motorväg.

Wow där kom jag just på den ultimata trafiksäkerhetsåtgärden :rolleyes: ;)
Vuxet inlägg du kommer med,GRATTIS.
Du har glömt en väsentlig och avgörande skillnad mellan andra sporter och SMC:s kurser och det är att-SMC kurserna GÅR UT PÅ att du ska använda det du lär dig där ute i den allmäna trafiken.
Utövar du tex boxning som någon smarting drog upp så är inte detta avsett att användas ute i samhället,men trotts det är det tyvärr en del som åker dit för misshandel för att dom utnyttjat sina kunskaper fel.
Om man då lär sig något SOM ÄR riktat att till viss del användas i samhället behöver man inte vara ett geni för att räkna ut att detta också utövas i samhället.Du utnyttjar dina kunskaper på fel sätt.
 

Moddan

New member
Då känner du mig väldigt dåligt.
Är det någon som gärna pläderar för höjda hastighetsgränser (eller ännu hellre avskaffande av hastighetsgränser), så är det jag.


"Full fart spar tid"

Jag fattar inte varför dom så ofta drar paralleller mellan dig och mig.Du är ju känd för att vilja ta bort hastighetsbegränsningar och jag är mer tvärtom.
Det vi delar förutom att reta gallfeber på vissa skulle vara tejpningen i så fall.
Ha en bra sommar förresten,och kör klokt.
 

SGM

Moderator
Vuxet inlägg du kommer med,GRATTIS.
Du har glömt en väsentlig och avgörande skillnad mellan andra sporter och SMC:s kurser och det är att-SMC kurserna GÅR UT PÅ att du ska använda det du lär dig där ute i den allmäna trafiken.
Utövar du tex boxning som någon smarting drog upp så är inte detta avsett att användas ute i samhället,men trotts det är det tyvärr en del som åker dit för misshandel för att dom utnyttjat sina kunskaper fel.
Om man då lär sig något SOM ÄR riktat att till viss del användas i samhället behöver man inte vara ett geni för att räkna ut att detta också utövas i samhället.Du utnyttjar dina kunskaper på fel sätt.

Skärpning.

Det vi lär ut har att göra med att köra säkert, att känna sig själv och sin hoj bättre, det har precis ingenting med RR att göra, även om vi åker på motorcyklar, på banor.

Vi lär ut gaskontroll, sen svängpunkt, motstyrning, hur man använder blicken aktivt, och gör deltagarna medvetna om våra inbyggda överlevnadsreaktioner - allt det här görs i ett tempo som är individuellt, och ligger på en lagom nivå för att övningarna skall fungera (ett tempo som är 70% av en given persons max kanske bara är 40% hos en annan).

Det är ett jättearbete som utförs ideellt av dedikerade människor - och det räddar liv därute, lite respekt och hyfs kanske vore på sin plats?

Dagens tips blir att läsa den eminenta "full kontroll"-skriften som finns lite varstans att få tag i - den skriften går att ta till sig oavsett vad man kör för hoj.

/J
 
Last edited:

Moddan

New member
Skärpning.

Det vi lär ut har att göra med att köra säkert, att känna sig själv och sin hoj bättre, det har precis ingenting med RR att göra, även om vi åker på motorcyklar, på banor.

Vi lär ut gaskontroll, sen svängpunkt, motstyrning, hur man använder blicken aktivt, och gör deltagarna medvetna om våra inbyggda överlevnadsreaktioner - allt det här görs i ett tempo som är individuellt, och ligger på en lagom nivå för att övningarna skall fungera (ett tempo som är 70% av en given persons max kanske bara är 40% hos en annan).

Det är ett jättearbete som utförs ideellt av dedikerade människor - och det räddar liv därute, lite respekt och hyfs kanske vore på sin plats?

Dagens tips blir att läsa den eminenta "full kontroll"-skriften som finns lite varstans att få tag i - den skriften går att ta till sig oavsett vad man kör för hoj.

/J
Det vore ju hängning om ni som är instruktörer går ut och erkänner att om man lär sig behärska sin mc bättre,om man lär sig bättre kurvteknik osv så kör man något fortare i trafiken.Jag menar går SMC ut och erkänner detta så är det som att gräva sin egen grav vad gäller bankurser.
Skulle du köra på samma vis som innan du gått kursen (jag menar lika fort) FAST med kunskaperna du lär dig på kursen,ja då skulle man säkert vara en betydligt säkrare och bättre motorcyklist.
Tyvärr så ökar självsäkerheten också på ett sådant vis att man ökar på hastigheten efter hur duktig mc förare man är.
 
Top