Hampe
Skriver massor!
Och svar ja, håller med trådstartaren, hastigheten är för låg!
Hoppsan...? Där fick jag en åsikt helt plötsligt!
Men det är lugnt, Kenneth - du är i vart fall inte i helt fel härad med ditt slumpskott...
@ Moddan
Du vevar igång positivet med tejpade backspeglar och vidareutbildning på bana igen. Vi kan den låten redan.
Jag måste fråga dig; har du följt debatten på olika ställen som tar upp dagens "diversifierade" hastighetsbegränsningar...? Läst in dig på ämnet, så att säga?
Den bärande tesen just nu är att det är för liten skillnad i högsta tillåtna hastighet mellan de säkraste vägarna - motorvägarna och det övriga vägnätet.
Resonemanget går ut på att man genom att släppa upp hastigheten på de mest säkra vägarna kan göra dem mer "attraktiva" för fordon som bara skall "transportera sig". Speciellt i ljuset av att fler och fler (bilister) själva inte har en aning om hur dom skall ta sig till punkt B utan allt mer litar till navigatorns val av "snabbaste väg" så finns faktiskt chansen att här styra undan trafik från sämre, olycksdrabbade vägar till snabbare, säkrare dito.
Ja, det kan tänkas att olycksfrekvensen går upp något genom den ökade trafikintensiteten på dessa "säkra vägar" men det är fortfarande vägar utan mötande trafik och med planskilda korsningar som borgar för att eventuella olyckor får lindrigare konsekvens än där dom sker nu, i förmodat större antal än på motorvägar.
Tycker du att denna teori är värd ditt fördömande?
Hur kan vuxna mänskor vara så korkade att dom på fullt allvar tycker att man ska få köra fortare.
Det synes som Tingvall själv inte kan värja sig mot logiken i tesen - utan anför att ökade koldioxidutsläpp skulle vara en värre dödsfälla än eventuellt sparade liv genom att man styr över trafik till motorvägar genom lyfta hastighetsgränser. Frågan är bara om det hänsynstagandet ligger inom hans ansvarsområde...?
Så vad säger du Moddan? Är tanken på den mesta trafiken överförd till de bästa vägarna så himla galen? Om man nu sätter sig in i vad det hela handlar om...?
Eller, du kanske har ett bättre recept på hur man kan vikta om trafikströmmarna?
Tips: "Bygga fler motorvägar" har jag redan paxat för, saknar bara finansiär ännu så länge - men där kanske du har idéer med?
Själv tycker jag det känns förbannat underligt att tillåtas köra 100 blås mellan smala, smala vajerräcken, men bara 110 på bred motorväg med vägrenar, avkörningszoner och åtminstone en rad plåtavbärare.
Hampe
Last edited: