Apropå hastighetsgränser. Visst är det underligt ibland? Här får man köra lika fort som på den 4-filiga essingeleden.
Den där skylten har ju nån humorist satt upp
.
För mig ser det ut som 30-väg - såvida man inte kör tävling och har avlyst/stängt av.
Jag kan i viss mån hålla med om att på vissa 90 och 110-sträckor skulle man kanske kunna öka högsta tillåtna hastighet något, tex på motorväg; men jag har kört och kör också regelbundet på både grus och asfaltvägar där jag tycker att högsta tillåtna hastighet är satt för högt och att det skulle kanske vara bra om den sänktes.
Jag är en av de få som inte har nåra problem med den satta hastighetsbegränsningen, att den på nåt sätt skulle vara överlag åt he....ete för låg över hela landet, det tror jag inte på. Det är snarare så att jag betydligt oftare kommer i lägen som jag beskriver ovan, dvs att högsta tillåtna hastighet är satt för högt än att jag reagerar på att oj, vad sakta man måste köra här.
Däremot de där vajerräckena är ju en styggelse utan like!
.
Sen att en modern mc från det här århundradet med mycket effekt och bra bromsar och väghållning tillsammans med förarutbildning/övning gör att man tycker att man kan köra betydligt snabbare överallt är en helt annan sak.
Jag har fyllt 50 och med lite tur behöver jag inte uppleva nåra nya lagar el dyl som innebär försämringar/inskränkningar i
mitt mc-åkande, men jag tror att att vi som hojåkare är fel ute om vi hela tiden försöker försvara nån sorts rätt att köra fortare än lagstadgat högsta tillåtna hastighet. Jag tror inte heller att SMC kan driva den linjen.
Däremot att försöka påverka genom opinionsbildning och genom att föregå med gott exempel är en attityd som jag stöder.