Högre hastighet kan öka säkerheten?

tersan

New member
Valet mellan en trafikmiljö bestående av SGM eller Moddan är för min del enkelt... ;)

Aktiva välutbildare förare, eller ängsliga paragrafryttare som kör långsamt/försiktigt eftersom de inte behärskar sitt fordon? Tyvärr stöttar ju våra myndigheter den sistnämnda kategorin... :(
 

Hampe

Skriver massor!
Moddan - vi känner till din ståndpunkt i fråga om vidareutbildning sedan tidigare trådar. Du är inte ensam om den på forumet. Kanske vore det idé att starta en egen tråd om just detta? Om du kan få argumenten att bära..

Skall du skall hoppa in i olika aktuella trådar varje gång du blivit omkörd och skylla SMCs vidareutbildningar för detta så blir det lite ättiksdoft i så många olika trådar och själva ämnena som egentligen skulle diskuterats kommer änna i skymundan.

En kommentar i all välmening bara.



Hampe
 

SGM

Moderator
Det vore ju hängning om ni som är instruktörer går ut och erkänner att om man lär sig behärska sin mc bättre,om man lär sig bättre kurvteknik osv så kör man något fortare i trafiken.Jag menar går SMC ut och erkänner detta så är det som att gräva sin egen grav vad gäller bankurser.
Skulle du köra på samma vis som innan du gått kursen (jag menar lika fort) FAST med kunskaperna du lär dig på kursen,ja då skulle man säkert vara en betydligt säkrare och bättre motorcyklist.Tyvärr så ökar självsäkerheten också på ett sådant vis att man ökar på hastigheten efter hur duktig mc förare man är.

Det är ju precis det som händer, enligt min uppfattning så skapas marginaler, inte att det nyttjas till att åka fortare.

Och bland mina närmaste vänner som är intresserade av hojkörning blir det mindre och mindre gatkörning, och mer och mer bana, det är väl en naturlig produkt av att man inser riskerna med gatan, och inser hur kul det är att köra bana kantänka.

Oavsett hur man ser på det så är det win-win, även om det är gasglada pojkar så ökas deras marginaler (och i de flesta fallen inser de hur mycket roligare banan är, så busandet på allmän väg minskar), och får de bara med sig något grundläggande från våra kurser och börjar tänka *aktivt* på vad de gör, och varför...så är man långt på väg mot betydligt mera säkert spakande.

De vi inte får till våra kurser är ett större problem skulle jag vilja påstå lite oblygt, oavsett krompråmar eller plastraketer.
 

Moddan

New member
Det är ju precis det som händer, enligt min uppfattning så skapas marginaler, inte att det nyttjas till att åka fortare.

Och bland mina närmaste vänner som är intresserade av hojkörning blir det mindre och mindre gatkörning, och mer och mer bana, det är väl en naturlig produkt av att man inser riskerna med gatan, och inser hur kul det är att köra bana kantänka.

Oavsett hur man ser på det så är det win-win, även om det är gasglada pojkar så ökas deras marginaler (och i de flesta fallen inser de hur mycket roligare banan är, så busandet på allmän väg minskar), och får de bara med sig något grundläggande från våra kurser och börjar tänka *aktivt* på vad de gör, och varför...så är man långt på väg mot betydligt mera säkert spakande.

De vi inte får till våra kurser är ett större problem skulle jag vilja påstå lite oblygt, oavsett krompråmar eller plastraketer.
Håller med dig om att,är man gasglad redan innan man går kursen så är det bättre och vara sas utbildad gasglad än inte utbildad alls,för det är väl så du menar.Har man och andra sidan attityden att dra på som fan så drar man kanske på ännu mer om man vet och tror att man behärskar det ännu bättre genom att ha gått utbildning.
Jag tycker att en utbildning i ren körattityd och att få rätt tänk i trafiken vore bättre investerade medel än att gå och lära sig hantera hojen i snabba kurvor.Har du rätt inställning och kör utan onödigt risktagande behöver du inte gå och lära dig knäskrap,för då kör du på ett sådant sätt som hör hemma på vägarna och inte på bana.
 

Moddan

New member
Valet mellan en trafikmiljö bestående av SGM eller Moddan är för min del enkelt... ;)

Aktiva välutbildare förare, eller ängsliga paragrafryttare som kör långsamt/försiktigt eftersom de inte behärskar sitt fordon? Tyvärr stöttar ju våra myndigheter den sistnämnda kategorin... :(

För det första har jag samtliga körkortsbehörigheter och är bl a utbildad i säkerhet på väg.Jag har jobbat aktivt ute i trafiken i snart 30 år.
För det andra kör jag inte långsamt utan på ett smart och förutseende vis.Vad gäller behärska fordon så kan jag tala om för dig att jag behärskar ALLT från mc till långtradare på ett föredömligt sätt.Jag är även en duktig truck och hjullastarförare.
Ska du slå mig på fingrarna vad gäller behärska fordon så lär du få vara väldigt duktig.
 

SGM

Moderator
Håller med dig om att,är man gasglad redan innan man går kursen så är det bättre och vara sas utbildad gasglad än inte utbildad alls,för det är väl så du menar.Har man och andra sidan attityden att dra på som fan så drar man kanske på ännu mer om man vet och tror att man behärskar det ännu bättre genom att ha gått utbildning.
Jag tycker att en utbildning i ren körattityd och att få rätt tänk i trafiken vore bättre investerade medel än att gå och lära sig hantera hojen i snabba kurvor.Har du rätt inställning och kör utan onödigt risktagande behöver du inte gå och lära dig knäskrap,för då kör du på ett sådant sätt som hör hemma på vägarna och inte på bana.

Du har nog missat poängen en smula. :) Det är inte en utbildning i att ta en kurva snabbt. Det är att ta den säkert.

Prova en kurs, KNIX räcker gott som en start, kostar små pengar och bedrivs över i stort sett hela landet, det är samma utbildning, men i mindre skala.

/J
 

Moddan

New member
Du har nog missat poängen en smula. :) Det är inte en utbildning i att ta en kurva snabbt. Det är att ta den säkert.

Prova en kurs, KNIX räcker gott som en start, kostar små pengar och bedrivs över i stort sett hela landet, det är samma utbildning, men i mindre skala.

/J
Dom kurvor jag kört i genom otaliga år,dom kurvorna har jag tagit på ett tryggt och säkert sätt,och jag har gjort detta genom att köra på ett förutseende och klokt vis.
En del som jag pratat med som gått kurs har själv berättat för mig att det har varit en hel del skrap och att dom tyckt det varit bra och nyttigt att testa vad gränsen går.Detta kan jag hålla med om då det gäller bankörning.
För min del är jag inte intresserad av att testa gränser på en bana utan att köra säkert och smart ute i trafiken.Jag håller definitivt inte igen trafiken när jag kör utan kör på bra och ser till att jag har bra flyt,och detta gör jag samtidigt som jag ser till att ha goda marginaler på min sida.
 

SGM

Moderator
Dom kurvor jag kört i genom otaliga år,dom kurvorna har jag tagit på ett tryggt och säkert sätt,och jag har gjort detta genom att köra på ett förutseende och klokt vis.En del som jag pratat med som gått kurs har själv berättat för mig att det har varit en hel del skrap och att dom tyckt det varit bra och nyttigt att testa vad gränsen går.Detta kan jag hålla med om då det gäller bankörning.
För min del är jag inte intresserad av att testa gränser på en bana utan att köra säkert och smart ute i trafiken.Jag håller definitivt inte igen trafiken när jag kör utan kör på bra och ser till att jag har bra flyt,och detta gör jag samtidigt som jag ser till att ha goda marginaler på min sida.


Det du skriver först är ju precis det allt handlar om, vad händer den dagen du tar en böj du inte är bekant med, och får känslan att du kommer in lite för fort i den (märk, den känslan kan komma i hastigheter långt under max tillåtna, vi har alla varit där...)?

Det är det scenariot vi delar ut verktyg att reda ut situationen med. :)

Det handlar om gaskontroll + motstyrning + aktiv blick - istället för att man fryser, låser på diket/gruset/vad det nu må vara, slår av på gasen, eller än värre bromsar i kurvan.


Har dina bekanta skrapat fotpinnar och uppfattat det som att man provar gränser har de missat poängen en smula, det är också något vi aktivt jobbar bort med rätt gaskontroll, spårval och kroppsplacering. :)

/J
 
Last edited:

Moddan

New member
Det du skriver först är ju precis det allt handlar om, vad händer den dagen du tar en böj du inte är bekant med, och får känslan att du kommer in lite för fort i den (märk, den känslan kan komma i hastigheter långt under max tillåtna, vi har alla varit där...)?

Det är det scenariot vi delar ut verktyg att reda ut situationen med. :)

Det handlar om gaskontroll + motstyrning + aktiv blick - istället för att man fryser, låser på diket/gruset/vad det nu må vara, slår av på gasen, eller än värre bromsar i kurvan.


Har dina bekanta skrapat fotpinnar och uppfattat det som att man provar gränser har de missat poängen en smula, det är också något vi aktivt jobbar bort med rätt gaskontroll, spårval och kroppsplacering. :)

/J
Jo,dom bitarna är ju viktiga.Hade för övrigt en diskussion med EZZO om detta.Tyvärr är han ju inte med oss längre,MEN vi gjorde en deal om att jag ska gå en kurs så småningom och den dealen ska jag givetvis hålla.
Tillsammans med ett i övrigt vettigt körsätt(Som jag faktiskt har)kan jag komplettera med att gå en utbildning för att bli än bättre.
 

Tyrannosaurus

New member
Vuxet inlägg du kommer med,GRATTIS.
Du verkar inte ens fatta när man driver med dig, men det är din förlust ;)

Vad det gäller din "debatt" med SGM så kan jag bara säga att när du säger att du kör säkert, kan, vet osv. Det brukar vara dom som kör sämst.

Jag kan erkänna att jag aldrig har gått en SMC-kurs, men däremot har jag kört banan ett antal gånger och testat gränserna. Jag körde inte fortare när jag åkte från banan än till banan, men jag kände mig mjukare, smidigare, gladare och därmed säkrare.
Jag har kört hoj i över 30 år men jag påstår ändå inte att jag är bäst, kan och vet utan bara att jag genom åren har skaffat mig rutin och erfarenhet. Samtidigt har det på senare år börjat gå långsammare vilket jag inte alls gillar eftersom jag som jag tidigare har sagt gillar fart och fläkt. Men att jag för den skull skulle skälla på plastraketåkare när dom kör om mig i bilen, finns inte. Jag tycker bara att det ser kul ut.

Jag har dock kunnat konstatera att det ibland går lite fort för min smak vilket delvis har med att göra att de moderna hojarna klarar det både maskinmässigt och väghållningsmässigt. Men att jag den skull längtar tillbaka till 70-talets wobbelstaket... Inte en chans!

Vore jag yngre hade jag nog haft en sportigare hoj. Nu har jag förvisso en hoj som går bra, men det är en 80-talare och lider därmed av syndromen från den tiden, nämligen att den är för tung och har mer motor än ram. Men det vet jag om och faktum är p.g.a. av detta är att jag fortfarande inte vet vad den toppar och jag har ägt den sen den var fabriksny.
 

Moddan

New member
Du verkar inte ens fatta när man driver med dig, men det är din förlust ;)

Vad det gäller din "debatt" med SGM så kan jag bara säga att när du säger att du kör säkert, kan, vet osv. Det brukar vara dom som kör sämst.

Jag kan erkänna att jag aldrig har gått en SMC-kurs, men däremot har jag kört banan ett antal gånger och testat gränserna. Jag körde inte fortare när jag åkte från banan än till banan, men jag kände mig mjukare, smidigare, gladare och därmed säkrare.
Jag har kört hoj i över 30 år men jag påstår ändå inte att jag är bäst, kan och vet utan bara att jag genom åren har skaffat mig rutin och erfarenhet. Samtidigt har det på senare år börjat gå långsammare vilket jag inte alls gillar eftersom jag som jag tidigare har sagt gillar fart och fläkt. Men att jag för den skull skulle skälla på plastraketåkare när dom kör om mig i bilen, finns inte. Jag tycker bara att det ser kul ut.

Jag har dock kunnat konstatera att det ibland går lite fort för min smak vilket delvis har med att göra att de moderna hojarna klarar det både maskinmässigt och väghållningsmässigt. Men att jag den skull längtar tillbaka till 70-talets wobbelstaket... Inte en chans!

Vore jag yngre hade jag nog haft en sportigare hoj. Nu har jag förvisso en hoj som går bra, men det är en 80-talare och lider därmed av syndromen från den tiden, nämligen att den är för tung och har mer motor än ram. Men det vet jag om och faktum är p.g.a. av detta är att jag fortfarande inte vet vad den toppar och jag har ägt den sen den var fabriksny.

Hallå ! Skulle det vara en merit att du inte vet vad din hoj toppar ?
Du låter ju som när en själv var 15 år och tävlade om vems moppe som toppa mest.Jag har vuxit förbi den tiden men du tycks fortfarande vara kvar i tonåren.
 

JHkillen

New member
Vuxet inlägg du kommer med,GRATTIS.
Du har glömt en väsentlig och avgörande skillnad mellan andra sporter och SMC:s kurser och det är att-SMC kurserna GÅR UT PÅ att du ska använda det du lär dig där ute i den allmäna trafiken.
Utövar du tex boxning som någon smarting drog upp så är inte detta avsett att användas ute i samhället,men trotts det är det tyvärr en del som åker dit för misshandel för att dom utnyttjat sina kunskaper fel.
Om man då lär sig något SOM ÄR riktat att till viss del användas i samhället behöver man inte vara ett geni för att räkna ut att detta också utövas i samhället.Du utnyttjar dina kunskaper på fel sätt.

"Utövar du tex boxning som någon smarting drog upp"

Är jag som är smartingen, skönt att veta att någon tycker man är smart haha.

Skönt att veta att det finns dom som kan sitta och kalla andra för idioter och annat spydigt och ha täckning för det, grattis till dig som är så mycket smartare än många andra av oss.
Tråkigt att man inte ens kan skämta utan att du tar illa upp Moddan, måste vara jobbigt att leva så. Hoppas du är trevligare privat än på detta forum, många små dumma saker/påhopp på dom som försöker skämta till tonen lite så detta inte blir så rått, du smyger in osnygga påhopp i dina annars välformulerade texter.

Du får tycka att jag är en idiot, dum i huvudet eller vad du vill, jag överlever och önskar dig lycka till på din väg mot en magisterexamen eller liknande.
Skönt att veta att det finns bättre människor där ute än en själv så världen inte går under :)
Kör försiktigt..
 
Last edited:

Moddan

New member
"Utövar du tex boxning som någon smarting drog upp"

Är jag som är smartingen, skönt att veta att någon tycker man är smart haha.

Skönt att veta att det finns dom som kan sitta och kalla andra för idioter och annat spydigt och ha täckning för det, grattis till dig som är så mycket smartare än många andra av oss.
Tråkigt att man inte ens kan skämta utan att du tar illa upp Moddan, måste vara jobbigt att leva så. Hoppas du är trevligare privat än på detta forum, många små dumma saker/påhopp på dom som försöker skämta till tonen lite så detta inte blir så rått, du smyger in osnygga påhopp i dina annars välformulerade texter.

Du får tycka att jag är en idiot, dum i huvudet eller vad du vill, jag överlever och önskar dig lycka till på din väg mot en magisterexamen eller liknande.
Skönt att veta att det finns bättre människor där ute än en själv så världen inte går under :)
Kör försiktigt..
Jag tycker inte du är någon idiot som försöker lätta upp den råa tonen,tolkar du det så ber jag om ursäkt.
Jag kan mycket väl förstå att många på forumet blir upprörda då man kritiserar något dom tro på och brinner för.Att inte dela samma åsikt vad gäller bl a kurser på SMC:s forum är som att kasta sten i glashus.
Jag förväntar mig inte att ni som är emot min åsikt ska ha förståelse för densamme,jag har åtminstone förståelse för en liten del av ert resonemang om än långtifrån allt.
Jag har i alla fall förstått att vi inte kommer närmare varandra i denna diskussion och låter den för min del vara avslutad här och nu.
 

Hellman

New member
Jag tycker inte du är någon idiot som försöker lätta upp den råa tonen,tolkar du det så ber jag om ursäkt.
Jag kan mycket väl förstå att många på forumet blir upprörda då man kritiserar något dom tro på och brinner för.Att inte dela samma åsikt vad gäller bl a kurser på SMC:s forum är som att kasta sten i glashus.
Jag förväntar mig inte att ni som är emot min åsikt ska ha förståelse för densamme,jag har åtminstone förståelse för en liten del av ert resonemang om än långtifrån allt.
Jag har i alla fall förstått att vi inte kommer närmare varandra i denna diskussion och låter den för min del vara avslutad här och nu.

Den "råa" tonen uppkommer när du kallar folk för idioter utan att kunna ta en debatt på mogen nivå.

De som kör fortast på gatan, de du så helt idiotförklarar, kan jag lova aldrig varit på en bandag eller SMC-kurs. Prova en bandag så ska du se vad du kan snappa upp. Du blir endast en bättre förare, inte en farligare om du inte tillhör en liten skara med obegåvade människor.
 

Tyrannosaurus

New member
Hallå ! Skulle det vara en merit att du inte vet vad din hoj toppar ?
Hallå själv! Du verkar bara läsa det du vill läsa, eller som det heter "som fan läser bibeln".

Jag snackade inte om att det skulle försöka framstå som någon merit utan gjorde bara ett konstaterande med anledning att många 80-talshojar har mer motor än ram, så även min. Hur fort jag har kört och var har inte med saken att göra.

Du låter ju som när en själv var 15 år och tävlade om vems moppe som toppa mest.Jag har vuxit förbi den tiden men du tycks fortfarande vara kvar i tonåren.
I den här textdelen avslöjar du dig själv för även om jag det var länge sen man tävlade om vems moppe som gick fortast så tycker jag fortfarande att det helt enkelt är skitkul att köra hoj, känna vinddraget. vinka till andra hojåkare, lägga ner i böjarna, känna kraften från motorn, umgås i goda vänners lag på hojträffar osv.

Åså läser jag ditt inlägg och det är rätt lätt att få följande sammanfattning: "Usch vilka slynglar som gasar. Uppfyller man inte "VVV" (villa, Volvo och vovve) så är man en snorunge. Det är bara fartdårar som kör bana. Det är faktiskt bara 70 här och då ska ingen jävel köra om mig när jag kör prick 70 eller tror dom att dom äger vägen dom där äckliga mc-typerna? Kan dom inte hitta någon annan stans att leka? Köra mellan bilköer är ett ofog, ni får minsann vänta på er tur och träng er inte före. Jag betalar faktiskt också för att åka på vägar. Osv.

Någonstans på vägen har du blivit en sur gammal gubbe som på detta forum försöker läxa upp snorungarna som gillar motorcykellivet och lever livet trots att många av oss både har passerat 40 och 50. Men det måste givetvis betyda att vi är omogna, eller hur?
Just när jag skrev detta hörde jag en hoj yla förbi på motorvägen vilket gav mig sköna rysningar. Men sen finns det de som blir sura, tycker att det är "ett jävla liv", "ofog" och "snorungar". Dessa personer är såna som har "lekt klart" (om de någonsin har lekt överhuvudtaget), för nu ska man vara vuxen, mogen, tråkig, sur, sitta i gungstolen och vänta på döden. Kort sagt, En grinig gammal gubbe!
En sak är säker, jag kommer varken bli gammal eller grinig och alltid njuta när jag hör, ser eller själv kör en hoj, även om jag så lever tills jag blir 100.

En fråga. När slutade du leva? Eller du kanske aldrig har levt överhuvudtaget utan föddes grinig och fortsatte att vara grinig resten av livet :p
 

Seth

New member
Hur kan vuxna mänskor vara så korkade att dom på fullt allvar tycker att man ska få köra fortare.Är ni verkligen så dumma att ni inte fattar att man faktiskt kan ge sig av hemmifrån lite tidigare om man nu har någon tid att passa.

Köra fort är inte alltid samma som att komma fram tidigare.
Inte tänkt att det kan vara behagligare att färdas lite snabbare så att sträckan inte känns så tråkig eller lång?

Detta är typiskt RR tänkande.Många här säger att vägarna är så tråkiga så att man somnar,då tycker jag ni ska söka hjälp så att ni sover på natten och inte bakom ratten.Det handlar enbart om EN sak,och det är att många av er som gått SMC:s RR kurser vill praktisera detta ute på allmäna vägar,ingenting annat.

RR tänkande? Har inte ens vart närheten av RR och jag tyckte även att flertal sträckor var Tråkiga, Långa och oengagerade långt innan jag ens hade körkort för mc.

Ständig är där idioter på mc som gör helt sjuka omkörningar.

Du vet att det är inte enbart motorcyklister som gör sjuka omkörningar o dylikt? Eller har du vänt skygglapparna åt de andra fordonen som färdas på vägen?

Senast häromdagen blev jag omkörd av ett gäng på sporthojar,vi skulle till samma ställe visade det sig.Jag ifrågasatte hur man kan vara så in i helvete korkad och köra som dom gjorde,och nu ska ni som försvarar SMS:s kurser lyssna på svaret jag fick
-VI HAR GÅTT KURS GENOM SMC OCH ÄR UTBILDADE OCH VET HUR MAN KÖR SNABBT OCH SÄKERT.Sen tillade dom att -Det borde du också göra istället för att hålla igen trafiken.

Varför ska de som försvarar SMC's kurser lyssna på detta. Tycker mera idioterna som missuppfattar kurserna ska lyssna?
SMC gör inga fel när de gör kurser för att förbättra mc förarna, Höja våran kunskap, Förstärka vårat självförtroende (inte höja vårat högmod som du verkar tycka att SMC gör) och få oss till säkrare förare.
Tracka mera på de som använder det de har lärt sig på felaktiga sätt.

Tilläggas ska att jag höll en hastighet utav 80 på en 70 väg,och då bara smällde det till så var hela gänget förbi.
Detta beteende dom uppvisade kallar jag för ett hjärndött beteende,men och andra sidan hade dom ju gått RR kurs på SMC så det får väl räknas som förmildrande omständigheter
Det är så jävla skönt att gång på gång få bekräftat att jag har fullständigt rätt ang SMC:s racekurser.
PS
Jag la tyvärr inte märke till om ifall dom körde med tejpade speglar och mätare
DS

RR,Racekurser? Har du ens läst vad SMC har för kurser?
Smällde till o alla var förbi? Det kallar jag snabb och effektiv omkörning.
Samt igen varför klaga på en utbildning som Smc tillhandahaver och som inte är till för att få oss att kunna färdas mera RR likt?

Sen om du är emot att få köra fortare hur kan du då tillåta dig sj att ligga 10 km/h över gällande gräns? Då Skulle jag kunna anta att du tillåter fortkörning men inte att det LAGLIGT skulle få gå fortare.

Sen om du klagar på utbildningar som kan leda till att man blir mera av en IDIOT i trafiken.
Då kan du ju fortsätta med att även klaga på halkkörningen när du ser oss unga o vårdslösa sladda på vintern med våra volvos då den lär bilisterna hur det känns att åka på halt väglag?
 
Last edited:

RobbeS

New member
Hallå själv! Du verkar bara läsa det du vill läsa, eller som det heter "som fan läser bibeln".

Jag snackade inte om att det skulle försöka framstå som någon merit utan gjorde bara ett konstaterande med anledning att många 80-talshojar har mer motor än ram, så även min. Hur fort jag har kört och var har inte med saken att göra.


I den här textdelen avslöjar du dig själv för även om jag det var länge sen man tävlade om vems moppe som gick fortast så tycker jag fortfarande att det helt enkelt är skitkul att köra hoj, känna vinddraget. vinka till andra hojåkare, lägga ner i böjarna, känna kraften från motorn, umgås i goda vänners lag på hojträffar osv.

Åså läser jag ditt inlägg och det är rätt lätt att få följande sammanfattning: "Usch vilka slynglar som gasar. Uppfyller man inte "VVV" (villa, Volvo och vovve) så är man en snorunge. Det är bara fartdårar som kör bana. Det är faktiskt bara 70 här och då ska ingen jävel köra om mig när jag kör prick 70 eller tror dom att dom äger vägen dom där äckliga mc-typerna? Kan dom inte hitta någon annan stans att leka? Köra mellan bilköer är ett ofog, ni får minsann vänta på er tur och träng er inte före. Jag betalar faktiskt också för att åka på vägar. Osv.

Någonstans på vägen har du blivit en sur gammal gubbe som på detta forum försöker läxa upp snorungarna som gillar motorcykellivet och lever livet trots att många av oss både har passerat 40 och 50. Men det måste givetvis betyda att vi är omogna, eller hur?
Just när jag skrev detta hörde jag en hoj yla förbi på motorvägen vilket gav mig sköna rysningar. Men sen finns det de som blir sura, tycker att det är "ett jävla liv", "ofog" och "snorungar". Dessa personer är såna som har "lekt klart" (om de någonsin har lekt överhuvudtaget), för nu ska man vara vuxen, mogen, tråkig, sur, sitta i gungstolen och vänta på döden. Kort sagt, En grinig gammal gubbe!
En sak är säker, jag kommer varken bli gammal eller grinig och alltid njuta när jag hör, ser eller själv kör en hoj, även om jag så lever tills jag blir 100.

En fråga. När slutade du leva? Eller du kanske aldrig har levt överhuvudtaget utan föddes grinig och fortsatte att vara grinig resten av livet :p

Jag vet, jag är fruktansvärt tråkig och en sur gammal gubbe som inte förstår meningen med tokåka på mc. Men jag ser det väl som så att framför man ett fordon i trafiken så kan man ju inte enbart se till sitt eget nöjes skull. Lite måste man ju tänka på andra trafikanter också. Vissa får rysningar på ryggen av välbehag av att höra en ylande plastraket medan jag får rysningar på ryggen av obehag av att veta att det är jag som ev kan få plocka reda på resterna och meddela ett tragiskt dödsbud till den levnadsglade och ungdomliga hojåkarens föräldrar eller sambo/flickvän/fru. Har man gjort det en gång vill man inte uppleva det igen. Har man gjort det flera gånger börjar det tära på en.
 

SGM

Moderator
Jag vet, jag är fruktansvärt tråkig och en sur gammal gubbe som inte förstår meningen med tokåka på mc. Men jag ser det väl som så att framför man ett fordon i trafiken så kan man ju inte enbart se till sitt eget nöjes skull. Lite måste man ju tänka på andra trafikanter också. Vissa får rysningar på ryggen av välbehag av att höra en ylande plastraket medan jag får rysningar på ryggen av obehag av att veta att det är jag som ev kan få plocka reda på resterna och meddela ett tragiskt dödsbud till den levnadsglade och ungdomliga hojåkarens föräldrar eller sambo/flickvän/fru. Har man gjort det en gång vill man inte uppleva det igen. Har man gjort det flera gånger börjar det tära på en.

...fast det är ju ändå en bit från att kalla SMC's kurser för RR-träning ändå (speciellt om man inte gått en sådan "rr"-kurs ;) ).

Det är ju en smula inskränkt kan tyckas.
 

RobbeS

New member
...fast det är ju ändå en bit från att kalla SMC's kurser för RR-träning ändå (speciellt om man inte gått en sådan "rr"-kurs ;) ).

Det är ju en smula inskränkt kan tyckas.

Jag var väl lite otydlig då jag har inställningen att ju mer utbildning desto bättre. Skulle själv gärna gå en bankurs på SMC då jag tror att dom är befrämjande för trafiksäkerheten och säkert alldeles underbart roliga. Däremot så är jag inte så förtjust att se hojåkare i ungdomligt rus och på levnadsglatt humör riskera sina egna och kanse andras liv i den vardagliga trafiken bara för att det är kul.:)
 

Tyrannosaurus

New member
Men jag ser det väl som så att framför man ett fordon i trafiken så kan man ju inte enbart se till sitt eget nöjes skull. Lite måste man ju tänka på andra trafikanter också.
Givetvis, men det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan gasa för sitt eget nöjes skull men ändå köra med insidan.

Vissa får rysningar på ryggen av välbehag av att höra en ylande plastraket medan jag får rysningar på ryggen av obehag av att veta att det är jag som ev kan få plocka reda på resterna och meddela ett tragiskt dödsbud till den levnadsglade och ungdomliga hojåkarens föräldrar eller sambo/flickvän/fru. Har man gjort det en gång vill man inte uppleva det igen. Har man gjort det flera gånger börjar det tära på en.
Faktum är att även om många plastraketåkare kör fort så kör många bra, är riskmedvetna, har gått diverse kurser och åkt bana, både gocart och storbana.
Nästa faktum är att det har blivit allt vanligare fiskebåtsåkare förolyckas trots att det varken ylar eller går fort.

Vad det gäller ljudet så är det förståss en smaksak. Men jag vet vad som irriterar mest när man vaknar på söndagmorgonen på en MC-träff. En fiskebåt efter den andra startas upp, nästan alla med mer eller mindre rensade rör och alla låter lika "plopp-plopp-plopp-plopp". Då lyssnar jag hellre till en radfyra (låter inte lika illa) eller förståss helst en V4 :D ;)
 
Top