Högre hastighet kan öka säkerheten?

Herr Fuggle

New member
Precis. Och varför finns det då hastighetsbegränsningsskyltar alls? De är ju helt onödiga.

Som sagt, med fri fart var det du själv som bedömde vad som var en säker hastighet. Men när det gick för fort var det svårt att bötfälla. Därför infördes en högsta tillåtna hastighet. Först i samhällen, sedan mer och mer och till slut var den fria farten borta. Sedan har vägarna rätats och breddats och de flesta bilar klarade 200 men 60-talets hastigheter fanns kvar. (Den som har möjlighet att ratta en tvåtakts-Saab eller en gammal bubbla märker att hastighetsgränserna inte alls är fel.) För de flesta blev skyltad hastighet det lägsta och så kunde man plussa, bara man låg innanför "körkortet"! Omdöme fick mindre utrymme och nu är det säkra vägar och fordon som ska rädda dig. Och nu är omdömet helt borta, nu handlar det om att "hålla" hastigheten! (Jag håller alltid en hastighet!;))
Försök hitta ordet omdöme på denna sida! http://www.trafikverket.se/Privat/R...stighetsgranser-pa-vag/Nya-hastighetsgranser/
Men för oss på hoj är omdöme ett måste. Därför kör jag med "fri fart"! ;)

Nej, bashastigheten 70 är det som gäller om inget annat är skyltat.
Men i praktiken är det fri fart..... ;)

Helt rätt och jag trodde jag skrev det men borde varit tydligare...;);)

Jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv!

Tackar!:)
 

RobbeS

New member
Som sagt, med fri fart var det du själv som bedömde vad som var en säker hastighet. Men när det gick för fort var det svårt att bötfälla. Därför infördes en högsta tillåtna hastighet. Först i samhällen, sedan mer och mer och till slut var den fria farten borta. Sedan har vägarna rätats och breddats och de flesta bilar klarade 200 men 60-talets hastigheter fanns kvar. (Den som har möjlighet att ratta en tvåtakts-Saab eller en gammal bubbla märker att hastighetsgränserna inte alls är fel.) För de flesta blev skyltad hastighet det lägsta och så kunde man plussa, bara man låg innanför "körkortet"! Omdöme fick mindre utrymme och nu är det säkra vägar och fordon som ska rädda dig. Och nu är omdömet helt borta, nu handlar det om att "hålla" hastigheten! (Jag håller alltid en hastighet!;))
Försök hitta ordet omdöme på denna sida! http://www.trafikverket.se/Privat/R...stighetsgranser-pa-vag/Nya-hastighetsgranser/
Men för oss på hoj är omdöme ett måste. Därför kör jag med "fri fart"! ;)



Helt rätt och jag trodde jag skrev det men borde varit tydligare...;);)



Tackar!:)

Problemet är väl att den mänskliga hjärnan egentligen är anpassad för farter på upp till 25 km/h. Även om nu bilar och vägstandard blivit bättre så har människans hjärna samma kapacitet som innan motordrivna fordon uppfanns. Sen är det väl inte så ovanligt att vi som förare av fordon tror oss vara bättre förare än vad vi egentligen är.... Så dom flesta borde nog hålla halva hastighetsgränsen.
 

Hellman

New member
Problemet är väl att den mänskliga hjärnan egentligen är anpassad för farter på upp till 25 km/h. Även om nu bilar och vägstandard blivit bättre så har människans hjärna samma kapacitet som innan motordrivna fordon uppfanns. Sen är det väl inte så ovanligt att vi som förare av fordon tror oss vara bättre förare än vad vi egentligen är.... Så dom flesta borde nog hålla halva hastighetsgränsen.

Nja, 25 km/h vet i fan, detta har jag alltid tyckt låtit som en propaganda från vägverket. Har människan tagit sig till månen och djuphaven (vilket vi absout inte är anpassade för att fungera) så borde vi klara av att köra 110 på en rak landsväg som nu är skyltad 80?

Det är inte farligare att köra fort (inom rimliga gränser) utan det är farligt att krocka när man kör fort. Men det är farligt att krocka i alla hastigheter över 20 km/h.
Finns ju många studier som påpekar att man är en mer aktiv och alert förare när det går fort och därmed säkrare.

Finns bättre saker att förbjuda enligt mig;
Mobiltelefon, GPS-knappande och MCDonalds mumsande när man kör. Bl a...
 

Herr Fuggle

New member
Problemet är väl att den mänskliga hjärnan egentligen är anpassad för farter på upp till 25 km/h. Även om nu bilar och vägstandard blivit bättre så har människans hjärna samma kapacitet som innan motordrivna fordon uppfanns. Sen är det väl inte så ovanligt att vi som förare av fordon tror oss vara bättre förare än vad vi egentligen är.... Så dom flesta borde nog hålla halva hastighetsgränsen.

Det sa läkarna redan för 150 år sedan när järnvägen kom.:D
 

990 Adventure

New member
Aktivt

Apropå hastighetsgränser. Visst är det underligt ibland? Här får man köra lika fort som på den 4-filiga essingeleden.
1311425107_resized.jpg

Dessutom aktivt,kan inte bli så mycket bättre mc åka ,möjligvis lite regn och en kompis som du åker med och vet att han eller hon är väl förtrogen med sin båge(genom träning och vidareutbildning) så ni kan hålla rätt tempo inom (precis) gränsen för vad som är lämpligt :D:D

Kan dessutom konstatera att jag har 2 st vänner som i många år kört mc och allt utom custom nu endast använder sin så kallade plastraketer på bana,detta efter att gått kurser där dom verkligen fått använda sina hojar till det yttersta,fortfarande med eget ansvar för även på bana kan man slå sig,kör mycket lungnare i trafiken på andra hojar,japp dom äger flera.

Själv köpte jag en sportbil med ruggiga prestanda mot en så kallad svensson bil,börjat gå kurser för att få se vad den går för,och vet ni vad ! jag kör betydligt långsammare i trafiken med den och nu även med min ordinarie bil trots att jag älskar fart eller ska jag säga käslan av kraft.

Märkligt men detta är fakta från min verklighet,

Bifogar §1 2 kap i trafikförordningen,lite lång men ändå

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färd- sätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Trevlig fortsatt somma alla.
 

Ove 60+

Active member
Apropå hastighetsgränser. Visst är det underligt ibland? Här får man köra lika fort som på den 4-filiga essingeleden.
1311425107_resized.jpg

:) 70 är en fullt realistisk hastighet på en väg som på bilden. Men man blir LITE fundersam när man kommer fram till stora, breda och trafiktomma landsvägen och får bara öka till 80. :confused:
 

flex

New member
Håller fullständigt med om fri hastighet, men det skall bara gälla färskingar med nytt mc-kort och med hojar med minst 500cc eller minst 50hp, gärna utan hjälmtvång, då hade det blivit utrensat bland fartdårarna på ett par säsonger.
Var med om en otrevlig sak, skulle svänga vänster i en korsning ,jag har lämna företräde, höger helt fritt, bilarna (5 st) från vänster stannade innan ett övergångsställe för att släppa över gående och min tanke var att då kör jag för det är helt fritt , i samma sekund som jag släpper kopplingen är det mc förare som kör om alla bilarna och han är en bråkdels sekund ifrån av att bli överkörd av mig, döm om min förvåning när han hytter med näven som om det var mitt fel. No brain no pain.
 

tersan

New member
...skulle svänga vänster i en korsning ,jag har lämna företräde, höger helt fritt, bilarna (5 st) från vänster stannade innan ett övergångsställe för att släppa över gående och min tanke var att då kör jag för det är helt fritt , i samma sekund som jag släpper kopplingen är det mc förare som kör om alla bilarna och han är en bråkdels sekund ifrån av att bli överkörd av mig, döm om min förvåning när han hytter med näven som om det var mitt fel. No brain no pain.
Inte för att vara sån... men som du beskriver det så är det du som gjort fel...;)
 

flex

New member
Inte för att vara sån... men som du beskriver det så är det du som gjort fel...;)

Knappast att han får köra om innan eller på övergångställe. När bilarna står still för att släppa fram gångarna kommer han bakifrån o kör om, bara att inte stanna o släppa över är 3000kr i böter.
 

Maximilian

New member
Jag håller helt med, om man inte väjer för gångtrafikanter så får man vara beredd på att andra inte är med på noterna.

Knappast att han får köra om innan eller på övergångställe. När bilarna står still för att släppa fram gångarna kommer han bakifrån o kör om, bara att inte stanna o släppa över är 3000kr i böter.
 

tersan

New member
Knappast att han får köra om innan eller på övergångställe. När bilarna står still för att släppa fram gångarna kommer han bakifrån o kör om, bara att inte stanna o släppa över är 3000kr i böter.
Sorry, då missförstod jag det du skrev. Jag tyckte att du sa att du hade lämna företräde, och då spelar det ju ingen roll vilket brott mc-föraren ev gjort sig skyldig till. Du åker dit lik förb---t om ni krockar.

Törs vi misstänka att mc-föraren har en annan version av händelsen? ;)
 

flex

New member
Nej Tersan du missförstod mig inte, jag skulle svänga vä ut på en huvudled, ca 50m till vä står 5st bilar stilla innan ett ö-ställe för att släppa över gångare,hö helt fritt, då tror jag det är fritt att köra ut men bakom dessa bilar kommer en mc o kör om alla bilar utan att ta hänsyn till de gående. Helt ok att det är mitt fel men hur fan kan man köra så överhuvudtaget.
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Håller fullständigt med om fri hastighet, men det skall bara gälla färskingar med nytt mc-kort och med hojar med minst 500cc eller minst 50hp, gärna utan hjälmtvång, då hade det blivit utrensat bland fartdårarna på ett par säsonger.
Var med om en otrevlig sak, skulle svänga vänster i en korsning ,jag har lämna företräde, höger helt fritt, bilarna (5 st) från vänster stannade innan ett övergångsställe för att släppa över gående och min tanke var att då kör jag för det är helt fritt , i samma sekund som jag släpper kopplingen är det mc förare som kör om alla bilarna och han är en bråkdels sekund ifrån av att bli överkörd av mig, döm om min förvåning när han hytter med näven som om det var mitt fel. No brain no pain.

Ett argument och en anledning till att vi inte har "fri fart" längre! Att önska livet ur nybörjare är kanske inte så omdömesfullt...

Paragrafryttare kan ha rätt men de blir inte långlivade som hojåkare. De behöver skyddet av en massa plåt som en bil kan erbjuda...
 

Hellman

New member
Inte för att vara sån... men som du beskriver det så är det du som gjort fel...;)

Så som jag läser det gjorde flex inget fel när han valde att svänga då bilarna stannat för övergånsstället. Fel gjorde däremot MC-isten som körde om vid ett övergångsställe.
 

Bansaie

New member
Huvudledsregeln säger att du alltid har väjningsplikt mot all trafik när du kör ut på en huvudled, så hade flex krockat med mc'n så hade flex varit vållande trots att mc'n gjorde sig skyldig till en annan trafikförseelse alldeles innan.

Så tänk på det när ni svänger ut på en huvudled; Kommer det bilar i det andra körfältet än det som du kör ut på och den bakre påbörjar en omkörning och det smäller så är du som svänger ut på huvudleden vållande och inte den som påbörjar omkörningen.

Knepigt? Ja det tycker jag med men så var det när jag tog körkort och jag har ännu inte hittat nått som motsäger det, så det gäller nog fortfarande.
 

swischmc

New member
Jag tror att han har fel...

En högre hastighet ger visserligen ett tillfälligt adrenalinpåslag, men kör man alltid i den hastigheten vänjer man sig och adrenalinet försvinner.

I stället borde alla vägar vara lika kurviga som vissa 70-vägar. När sikten är dålig och vägen svänger som en tok skärper folk till sig per automatik. Det går inte att halvsova på en krokig väg.
Jämför med en långresa på hoj. 20 mil motorväg - 20 mil kurvig 70-väg. Jag håller mig absolut mer vaken på den sistnämnda.

Rent principiellt tycker jag dock att han har en poäng, hastighetsbegränsningarna är alldeles för låga. Bättre att utbilda fordonsförare med jämna mellanrum, tex i fem eller 10-årsintervaller.
 

flex

New member
Angående att köra ut på vägrenen för att släppa förbi: En heldragen linje som skiljer körbana och vägren kallas HELDRAGEN KANTLINJE. En heldragen kantlinje får korsas, t ex när man ska in på en fastighet, MEN på vägrenen får man bara:
• gå och cykla
• köra moped klass I och klass II
• köra traktor eller motorredskap
• bogsera, eller dra tillkopplade fordon som inte får föras fortare än 40 km/tim
Trafikförordningen, 3 kap, 11-12 §
 
Top