Herr Fuggle
New member
Precis. Och varför finns det då hastighetsbegränsningsskyltar alls? De är ju helt onödiga.
Som sagt, med fri fart var det du själv som bedömde vad som var en säker hastighet. Men när det gick för fort var det svårt att bötfälla. Därför infördes en högsta tillåtna hastighet. Först i samhällen, sedan mer och mer och till slut var den fria farten borta. Sedan har vägarna rätats och breddats och de flesta bilar klarade 200 men 60-talets hastigheter fanns kvar. (Den som har möjlighet att ratta en tvåtakts-Saab eller en gammal bubbla märker att hastighetsgränserna inte alls är fel.) För de flesta blev skyltad hastighet det lägsta och så kunde man plussa, bara man låg innanför "körkortet"! Omdöme fick mindre utrymme och nu är det säkra vägar och fordon som ska rädda dig. Och nu är omdömet helt borta, nu handlar det om att "hålla" hastigheten! (Jag håller alltid en hastighet!)
Försök hitta ordet omdöme på denna sida! http://www.trafikverket.se/Privat/R...stighetsgranser-pa-vag/Nya-hastighetsgranser/
Men för oss på hoj är omdöme ett måste. Därför kör jag med "fri fart"!
Nej, bashastigheten 70 är det som gäller om inget annat är skyltat.
Men i praktiken är det fri fart.....
Helt rätt och jag trodde jag skrev det men borde varit tydligare...
Jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv!
Tackar!