Högre hastighet kan öka säkerheten?

Hellman

New member
Ja, det är min fulla övertygelse att högre hastighet leder till säkrare vägar. Med detta menar jag inte att jag står och skriker "fri fart" för full hals.

Jag tycker att trafiken blivit överlag sämre sedan hastigheten "justerades" (läs sänktes) i Sverige. Nu har vi breda vägar med 80km/h istället för 90 som i många fall borde vart 100.
Man blir väldigt oengarerad av att köra landsväg i 80, detta leder till att Svensson hellre sitter och twittrar på mobilen av ren uttråkning. Förbjud den skiten i trafiken istället, och ta med alla kameror som alla sitter och letar efter hela tiden istället för att ha koll på trafiken.

Kör mer, åk mindre borde vara ledorden till trafiksäkerhet.
 

Bansaie

New member
Lennart Strandberg är professor och expert på "olycksdynamik" och han har hävdat i flera år att hastigheten är inte allt. Han var så impopulär hos ledningen på Vägverket och NTI att de spärrade sina anställda så de inte kunde komma åt hans blogg där han la ut analyser av olyckor och bloggade om trafik och trafiklagar i allmänhet.

Hans sida på Newsmill

Hans sidoföretag STOP

Läs gärna flera av hans inlägg för det är en man som verkligen verkar veta vad han snackar om till skillnad från flera av våra myndigheter. Fakta och ingen politik.

Har ni råkat ut för en olycka och behöver hjälp med bevisningen så är det STOP ni ska kontakta.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Last edited:

Maru

New member
Håller med.
Kör man fort så spenderar man även mindre tid på vägen ute i trafiken. Mindre exponering = mindre olycksrisk ;-)
Skämt åtsido,, finns bra synpunkter i texten.

Det hela är ju en fråga om ett förhållande mellan sannolikhet och konsekvens.

I t ex en korsning så minskar sannolikheten för en olycka, med ökad fart(eftersom du befinner dig i korsningen en kortare tid). Men konsekvensen blir mer omfattande. ;)
 

Hellman

New member
Det hela är ju en fråga om ett förhållande mellan sannolikhet och konsekvens.

I t ex en korsning så minskar sannolikheten för en olycka, med ökad fart(eftersom du befinner dig i korsningen en kortare tid). Men konsekvensen blir mer omfattande. ;)

Ju närmare ljusets hastighet man kommer så går ju tiden långsammare enligt Einstein och Hawkins. Så jag tror ni är något på spåret där! ;)
 

Tyrannosaurus

New member
Håller med.
Kör man fort så spenderar man även mindre tid på vägen ute i trafiken. Mindre exponering = mindre olycksrisk ;-)
Alldeles riktigt och dessutom... Det sägs ju att man sparar väldigt lite tid på att höja hastigheten, men det stämmer inte.
Tänk er att man ska köra en sträcka på 20 mil och kör 100 km/h i snitt, då tar det alltså 2 timmar att tillryggalägga sträckan. Om man istället kör 200 km/h i snitt så tar det bara 1 timme vilket betyder att man har sparat en hel timme som man kan göra på istället ;)

Nåja... Men faktum är att när den nya spikraka motorvägen E4 söder om Jönköping var klar så började det hända oförklarliga singelolyckor trots att vägstandarden var en av de högsta i landet. Jag vet inte om VägWaffe och Dingvall ännu har kommit på vad det berodde på.

Men den som har varit där och kört sträckan vet nog. Någon tråkigare sträcka finns nog inte, så bilisterna nickar till, gör annat, sminkar sig, läser tidningen, surfar på nätet eller nåt.
Lösningen är nog att höja hastigheten till typ 180, då lär nog folk hålla sig vakna och alerta :D
 

Moddan

New member
Hur kan vuxna mänskor vara så korkade att dom på fullt allvar tycker att man ska få köra fortare.Är ni verkligen så dumma att ni inte fattar att man faktiskt kan ge sig av hemmifrån lite tidigare om man nu har någon tid att passa.
Detta är typiskt RR tänkande.Många här säger att vägarna är så tråkiga så att man somnar,då tycker jag ni ska söka hjälp så att ni sover på natten och inte bakom ratten.Det handlar enbart om EN sak,och det är att många av er som gått SMC:s RR kurser vill praktisera detta ute på allmäna vägar,ingenting annat.
Ständig är där idioter på mc som gör helt sjuka omkörningar.Senast häromdagen blev jag omkörd av ett gäng på sporthojar,vi skulle till samma ställe visade det sig.Jag ifrågasatte hur man kan vara så in i helvete korkad och köra som dom gjorde,och nu ska ni som försvarar SMS:s kurser lyssna på svaret jag fick
-VI HAR GÅTT KURS GENOM SMC OCH ÄR UTBILDADE OCH VET HUR MAN KÖR SNABBT OCH SÄKERT.Sen tillade dom att -Det borde du också göra istället för att hålla igen trafiken.Tilläggas ska att jag höll en hastighet utav 80 på en 70 väg,och då bara smällde det till så var hela gänget förbi.
Detta beteende dom uppvisade kallar jag för ett hjärndött beteende,men och andra sidan hade dom ju gått RR kurs på SMC så det får väl räknas som förmildrande omständigheter
Det är så jävla skönt att gång på gång få bekräftat att jag har fullständigt rätt ang SMC:s racekurser.
PS
Jag la tyvärr inte märke till om ifall dom körde med tejpade speglar och mätare
DS
 

tersan

New member
Hur kan vuxna mänskor vara så korkade att dom på fullt allvar tycker att man ska få köra fortare.Är ni verkligen så dumma att ni inte fattar att man faktiskt kan ge sig av hemmifrån lite tidigare om man nu har någon tid att passa.
Detta är typiskt RR tänkande.Många här säger att vägarna är så tråkiga så att man somnar,då tycker jag ni ska söka hjälp så att ni sover på natten och inte bakom ratten.Det handlar enbart om EN sak,och det är att många av er som gått SMC:s RR kurser vill praktisera detta ute på allmäna vägar,ingenting annat.
Ständig är där idioter på mc som gör helt sjuka omkörningar.Senast häromdagen blev jag omkörd av ett gäng på sporthojar,vi skulle till samma ställe visade det sig.Jag ifrågasatte hur man kan vara så in i helvete korkad och köra som dom gjorde,och nu ska ni som försvarar SMS:s kurser lyssna på svaret jag fick
-VI HAR GÅTT KURS GENOM SMC OCH ÄR UTBILDADE OCH VET HUR MAN KÖR SNABBT OCH SÄKERT.Sen tillade dom att -Det borde du också göra istället för att hålla igen trafiken.Tilläggas ska att jag höll en hastighet utav 80 på en 70 väg,och då bara smällde det till så var hela gänget förbi.
Detta beteende dom uppvisade kallar jag för ett hjärndött beteende,men och andra sidan hade dom ju gått RR kurs på SMC så det får väl räknas som förmildrande omständigheter
Det är så jävla skönt att gång på gång få bekräftat att jag har fullständigt rätt ang SMC:s racekurser.
PS
Jag la tyvärr inte märke till om ifall dom körde med tejpade speglar och mätare
DS
Varför kommer jag att tänka på Robert Gustafssons arge pensionär? ;)

Men allvarligt, man måste väl få ifrågasätta relevansen i dagens hastighetsgränser utan att bli kallad för korkad och dum?
 

pikeman59

New member
Hur kan vuxna mänskor vara så korkade att dom på fullt allvar tycker att man ska få köra fortare.Är ni verkligen så dumma att ni inte fattar att man faktiskt kan ge sig av hemmifrån lite tidigare om man nu har någon tid att passa.
Detta är typiskt RR tänkande.Många här säger att vägarna är så tråkiga så att man somnar,då tycker jag ni ska söka hjälp så att ni sover på natten och inte bakom ratten.Det handlar enbart om EN sak,och det är att många av er som gått SMC:s RR kurser vill praktisera detta ute på allmäna vägar,ingenting annat.
Ständig är där idioter på mc som gör helt sjuka omkörningar.Senast häromdagen blev jag omkörd av ett gäng på sporthojar,vi skulle till samma ställe visade det sig.Jag ifrågasatte hur man kan vara så in i helvete korkad och köra som dom gjorde,och nu ska ni som försvarar SMS:s kurser lyssna på svaret jag fick
-VI HAR GÅTT KURS GENOM SMC OCH ÄR UTBILDADE OCH VET HUR MAN KÖR SNABBT OCH SÄKERT.Sen tillade dom att -Det borde du också göra istället för att hålla igen trafiken.Tilläggas ska att jag höll en hastighet utav 80 på en 70 väg,och då bara smällde det till så var hela gänget förbi.
Detta beteende dom uppvisade kallar jag för ett hjärndött beteende,men och andra sidan hade dom ju gått RR kurs på SMC så det får väl räknas som förmildrande omständigheter
Det är så jävla skönt att gång på gång få bekräftat att jag har fullständigt rätt ang SMC:s racekurser.
PS
Jag la tyvärr inte märke till om ifall dom körde med tejpade speglar och mätare
DS

BLA BLA BLA............

Du har träffat några stycken som
ev. gått SMC kurs och det bekräftar dina teorier.

Patetiskt.

Jag och många med mig använder SMC kurser för att bli en bättre förare, inte för att bli snabbare och kunna köra snabbare på vägen. Vill man så kan man ju köra av sig på bana.

Det finns idioter ute på vägarna, en del på mc, men de har INGENTING med SMC:s kurser att göra.

Finns folk som kör 80 där det är 70 som också kan vara idioter, de kanske kör på 100 % av sin förmåga???

Känns som ett inlägg från Marie, eller kan det vara ett till TROLL.
 

tersan

New member
Syrrans pojk e inne på att köpa en våldsam plastraket....
-Han har aldrig suttit på en super snabb båge innan...

Har en dålig ,magkänsla inför detta ...
Hoppas att hon slipper begrava en pojk till, av sina söner ....

hur säger man till en omogen pojk ,att välja en mildare båge till en början ??

han har kraschat/förstört fler bilar än jag någonsin ägt under hela min tid som körkortsinnehavare .....
Låter som en psykolog behövs, snarare än ändrade hastighetsgränser. ;)
 

Moddan

New member
Varför kommer jag att tänka på Robert Gustafssons arge pensionär? ;)

Men allvarligt, man måste väl få ifrågasätta relevansen i dagens hastighetsgränser utan att bli kallad för korkad och dum?

Jo,visst måste man det,men jag tycker det är ett allmänt dumt tänk att nästan alltid klaga på att hastigheterna är för låga,och dom flesta som klagar är just sådana hönshjärnor som körde om mig häromdagen.Om du sedan tar åt dig och ställer dig på deras sida får ju stå för dig.Vet du med dig att du absolut inte tillhör denna grupp fartdårar så är inte mitt ordval riktat mot dig.
Jag har i stort sätt bott ute i trafiken,både genom jobb och privat och de sporthojar som inte ska köra om i en jävla fart är mycket mycket lätträknade.Om ingen eller ett fåtal av dessa har gått SMC kurs,ja,då kan ni inte vara speciellt många på era bankurser.
Behärskar man och lär sig köra fort då praktiserar man detta körsättet ute i trafiken också.Har man rätt tänk och kör med det som finns i hjälmen har man ingen anledning att lära sig ta kurvor snabbt samt lära sig köra RR.
Kör man på ett klokt och smart sätt så är ju faktiskt sanningen att då utsätter man sig ytterst sällan för överraskningar i trafiken.
Då kan man kontra och säga att NÄR det väl händer kan det vara bra att agera rätt.Problemet är att dom som lär sig RR på SMC:s kurser utsätter sig för farliga situationer oftare än vad den som ständigt och jämt kör med insidan gör.
Sen är det ju inte alltid dom själva som drabbas när det väl smäller utan mc dårarna utsätter även oskyldiga för stor fara.
 

pikeman59

New member
Jo,visst måste man det,men jag tycker det är ett allmänt dumt tänk att nästan alltid klaga på att hastigheterna är för låga,och dom flesta som klagar är just sådana hönshjärnor som körde om mig häromdagen.Om du sedan tar åt dig och ställer dig på deras sida får ju stå för dig.Vet du med dig att du absolut inte tillhör denna grupp fartdårar så är inte mitt ordval riktat mot dig.
Jag har i stort sätt bott ute i trafiken,både genom jobb och privat och de sporthojar som inte ska köra om i en jävla fart är mycket mycket lätträknade.Om ingen eller ett fåtal av dessa har gått SMC kurs,ja,då kan ni inte vara speciellt många på era bankurser.
Behärskar man och lär sig köra fort då praktiserar man detta körsättet ute i trafiken också.Har man rätt tänk och kör med det som finns i hjälmen har man ingen anledning att lära sig ta kurvor snabbt samt lära sig köra RR.
Kör man på ett klokt och smart sätt så är ju faktiskt sanningen att då utsätter man sig ytterst sällan för överraskningar i trafiken.
Då kan man kontra och säga att NÄR det väl händer kan det vara bra att agera rätt.Problemet är att dom som lär sig RR på SMC:s kurser utsätter sig för farliga situationer oftare än vad den som ständigt och jämt kör med insidan gör.
Sen är det ju inte alltid dom själva som drabbas när det väl smäller utan mc dårarna utsätter även oskyldiga för stor fara.

Har också bott ute på vägarna i mitt jobb som resande säljare och känner inte igen det du snackar om.
RR lärs inte ut på SMC:s kurser.

I övrigt: ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
 

Moddan

New member
Har också bott ute på vägarna i mitt jobb som resande säljare och känner inte igen det du snackar om.
RR lärs inte ut på SMC:s kurser.

I övrigt: ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
Du lär dig kurvteknik,att kunna ta svängar på ett snabbt,säkert och effektivt sätt bl a,och detta gör ni på bana.Jag har ju själv sett med egna ögon samt fått detta bekräftat av hur många som helst att-Om du lär dig köra snabbt och tekniskt rätt på bana så tar du med dig detta körbeteende ut i allmäna trafiken också.
Kör du däremot på ett smart vis,och har väldigt stora marginaler för att undvika en olycka så är detta ett mycket säkrare sätt att köra på.
Istället för att lära sig hur man kör fort och ändå kanske kan undvika en olycka anser jag det betydligt smartare att överhuvudtaget ge fan i att utsätta sig för olycksituationer.
Att lära sig hur man undviker risker i trafiken för att sedan i nästa stund utsätta sig för risker genom att köra RR på allmän väg.Hallå !!! Hur smart är detta ???
Nej,jag säger bara.Skit i SMC:s bankurser och kör med det du har mellan öronen så löper du betydligt mindre risk att råka ut för olyckor.
 

Tyrannosaurus

New member
När jag såg Moddans inlägg började jag på rätt goda grunder misstänka att det rörde sig om ett litet InternetTroll som har hittat hit :p
Men sen blev det ett svarsinlägg till vilket dessa små varelser inte brukar göra, utan i dessa sammanhang (mc-forum) brukar det mest vara inlägg typ "motorcyklar ska förbjudas", "alla motorcyklister är idioter" mm. för att sen sitta och mysa över alla arga inlägg som följer.

När trollet som det framgår och troligen medvetet för att skapa önskad reaktion skriver i affekt:
Hur kan vuxna mänskor vara så korkade att dom på fullt allvar tycker att man ska få köra fortare.Är ni verkligen så dumma att ni inte fattar att man faktiskt kan ge sig av hemmifrån lite tidigare om man nu har någon tid att passa.
och
Ständig är där idioter på mc som gör helt sjuka omkörningar.Senast häromdagen blev jag omkörd av ett gäng på sporthojar,vi skulle till samma ställe visade det sig.Jag ifrågasatte hur man kan vara så in i helvete korkad och köra som dom gjorde,och nu ska ni som försvarar SMS:s kurser lyssna på svaret jag fick
-VI HAR GÅTT KURS GENOM SMC OCH ÄR UTBILDADE OCH VET HUR MAN KÖR SNABBT OCH SÄKERT.
Så glömmer han/hon/det (det ska ju vara könsneutralt numera enligt den heliga genusläran) en väsentlig detalj, nämligen nöjet...!
Visst finns det hojåkare som gillar att glida fram i maklig takt med solen i ryggen och en påse skumbilar framför sig. Men en betydligt större andel kör hoj för att man älskar fart och fläkt och inte för att man har bråttom. När man kör på det sättet d.v.s. aktivt och nöjesbetonat så är man oftast en betydligt säkrare trafikant än när Svensson surt sätter sig i bilen för att lika surt åka till jobbet via sura bilköer och kanske med en vrålande unge i bilen som ska lämnas i dagis. Har han dessutom inte fått något på några dagar så är han extrasur. Blir han i det läget omkörd av några fröjdiga och glada hojåkare som anser att livet leker så ligger det nog väldigt nära till hands att han bränner en säkring :D

Håller med Tersan att man av någon "outgrundligt" anledning kommer att tänka på Robert Gustafssons arge pensionär när man läser Moddans inlägg.

Känns som ett inlägg från Marie, eller kan det vara ett till TROLL.
Marie är inget InternetTroll, hon verkar bara gilla att retas ;)
Dessutom är hon vad jag förstår rätt gasglad så ett inlägg liknande Moddans skulle nog knappast komma från henne.
 

Kenneth

New member
Hur kan vuxna mänskor vara så korkade att dom på fullt allvar tycker att man ska få köra fortare.Är ni verkligen så dumma att ni inte fattar att man faktiskt kan ge sig av hemmifrån lite tidigare om man nu har någon tid att passa.
Detta är typiskt RR tänkande.Många här säger att vägarna är så tråkiga så att man somnar,då tycker jag ni ska söka hjälp så att ni sover på natten och inte bakom ratten.Det handlar enbart om EN sak,och det är att många av er som gått SMC:s RR kurser vill praktisera detta ute på allmäna vägar,ingenting annat.
Ständig är där idioter på mc som gör helt sjuka omkörningar.Senast häromdagen blev jag omkörd av ett gäng på sporthojar,vi skulle till samma ställe visade det sig.Jag ifrågasatte hur man kan vara så in i helvete korkad och köra som dom gjorde,och nu ska ni som försvarar SMS:s kurser lyssna på svaret jag fick
-VI HAR GÅTT KURS GENOM SMC OCH ÄR UTBILDADE OCH VET HUR MAN KÖR SNABBT OCH SÄKERT.Sen tillade dom att -Det borde du också göra istället för att hålla igen trafiken.Tilläggas ska att jag höll en hastighet utav 80 på en 70 väg,och då bara smällde det till så var hela gänget förbi.
Detta beteende dom uppvisade kallar jag för ett hjärndött beteende,men och andra sidan hade dom ju gått RR kurs på SMC så det får väl räknas som förmildrande omständigheter
Det är så jävla skönt att gång på gång få bekräftat att jag har fullständigt rätt ang SMC:s racekurser.
PS
Jag la tyvärr inte märke till om ifall dom körde med tejpade speglar och mätare
DS



Skall vi nu spy galla på folk av annan åsikt än oss andra kan jag berätta när jag i Söndags var på väg hem till Skåne efter en lite längre tur upp i landet på min tyska plastraket med full packning och passagerare!

Kom körandes på en stor väg med 80 respektive 100 begränsning och stora fina vägrenar, när man kom ikapp lastbilar och personbilar flyttade dom sig så snällt till höger och jag kunde lätt smita förbi utan att någon av oss tyckte vi utsatte varandra för någon fara!
Döm om min förvåning när jag kört om en lång kö av bilar som låg avsevärt under gällande hastighetsbegränsning så var det ett gäng på ca 10 till 12 st med glidarhojar dönandes likt en armada av B-52or på väg in över Dresden nån gång på 40 talet så hästar och andra djur i hagarna fick panikångest och började springa för livet, blommorna vissnade och segnade ihop!

Kunde dom flytta sig, och gå ut till vägrenen, nej det var jättejobbigt, dom låg i sin formation och var helt orubbliga!
Då fick man går ner på växel både 2 och 3 hack för att komma förbi på ett smidigt sätt!
Vet inte om dom saknade backspeglar eller dom kanske inte brydde sig om att kolla i dom alls, men blir jag ifattkörd spelar ingen roll av vad för fordon gör man väl allt för att de skall komma förbi så smidigt som möjligt, man vet ju inte vad som händer i fordonet bak, men inte dessa lirarna!
Det e vad jag kallar hjärndött!

Och svar ja, håller med trådstartaren, hastigheten är för låg!
 

Moddan

New member
Skall vi nu spy galla på folk av annan åsikt än oss andra kan jag berätta när jag i Söndags var på väg hem till Skåne efter en lite längre tur upp i landet på min tyska plastraket med full packning och passagerare!

Kom körandes på en stor väg med 80 respektive 100 begränsning och stora fina vägrenar, när man kom ikapp lastbilar och personbilar flyttade dom sig så snällt till höger och jag kunde lätt smita förbi utan att någon av oss tyckte vi utsatte varandra för någon fara!
Döm om min förvåning när jag kört om en lång kö av bilar som låg avsevärt under gällande hastighetsbegränsning så var det ett gäng på ca 10 till 12 st med glidarhojar dönandes likt en armada av B-52or på väg in över Dresden nån gång på 40 talet så hästar och andra djur i hagarna fick panikångest och började springa för livet, blommorna vissnade och segnade ihop!

Kunde dom flytta sig, och gå ut till vägrenen, nej det var jättejobbigt, dom låg i sin formation och var helt orubbliga!
Då fick man går ner på växel både 2 och 3 hack för att komma förbi på ett smidigt sätt!
Vet inte om dom saknade backspeglar eller dom kanske inte brydde sig om att kolla i dom alls, men blir jag ifattkörd spelar ingen roll av vad för fordon gör man väl allt för att de skall komma förbi så smidigt som möjligt, man vet ju inte vad som händer i fordonet bak, men inte dessa lirarna!
Det e vad jag kallar hjärndött!

Och svar ja, håller med trådstartaren, hastigheten är för låg!
Du behöver INTE gå ut i väggrenen enligt lag.Det är precis detta jag menar med att se till att man har en liten möjlighet att kunna väja åt båda håll ifall där springer upp något djur på vägen.Ligger du kloss till höger har du ingen möjlighet att väja åt höger och dessutom kan man uppfattas som moped av fordon som ska ut på vägen.Sen är du inte tvungen att hålla 100 km/h på en 100 väg utan du kan och får ligga i 80-90 km/h också om du känner dig säkrare i den farten.Dessutom säger du att det var ett gäng,och då kan det vara vettigt att hålla ihop.
Att du har så förbannat brott att du inte kan vänta några minuter tills du kan göra en säker omkörning är ju ditt problem.Du skulle kanske på ett superviktigt eu-möte som var värt att riskera livet för ?
Det är precis detta körsätt som gör att där sker svåra mc olyckor.
Kör på lagom och stressa ner några gram där sådana förhållanden råder som du nyss nämde så har du/ni goda chanser att komma hem välbevarade efter mc-turen.
 
Top