Hälsa eller inte...

Hälsar du på andra hojåkare?

• Självklart, jag hälsar alltid på alla

Votes: 243 76.4%
  • Ja, men bara på de med samma hojtyp

Votes: 5 1.6%
  • Ja, men aldrig när jag kör på motorvägen

Votes: 49 15.4%
  • Nja, det händer men ibland glömmer jag bort det

Votes: 21 6.6%
  • Nej, jag visste inte att hojåker brukar hälsar på varandra

Votes: 0 0.0%
  • Nej, varför ska man vara vänlig i trafiken?

Votes: 0 0.0%

• Total voters
    318

totte_kott

New member
Och de är väl människor de också, som behöver skyddas från allas vår elakaste fiende; Polisen?
De kanske mer än många andra!

Ja Marie de är också människor precis som våra vänner poliserna. Till skillnad från dig så tycker jag att vi som är drogfria behöver skyddas från drogade förare, mer än de behöver beskyddas från polisen.

Marie

Banned
Ja Marie de är också människor precis som våra vänner poliserna. Till skillnad från dig så tycker jag att vi som är drogfria behöver skyddas från drogade förare, mer än de behöver beskyddas från polisen.

Tror du fortfarande på den där sagan att Polisen är till för att skydda laglydiga medborgare mot onda förbrytare?

Då är det dags att du vaknar upp ur drömmarnas värld!

Polisen finns bara för att pungslå hederliga svenskar så mycket som tänkas kan, genom att driva in böter för saker som inte utgör någon nämnvärd fara för samhället i stort (som t.ex. körning i angenäm hastighet)

Detta blev jag ordentligt klar över efter att förgäves ha försökt få tag i Polis när jag blev vittne till brott som innebar fara för liv, men någon timme senare såg jag ett helt tjog poliser, ivrigt upptagna med en stor hastighetsrazzia på en större riksväg. Prata om prioritering.....

Nejdu, sedan den stunden betraktar jag Polisen som samhällets fiende nr 1, och jag gör med största glädje allt jag kan för att försvåra deras meningslösa "arbete".

Du pratar om drogpåverkade förare. Ja i Sverige behöver man ju knappt ens lukta på korken till en ölflaska för att riskera åka dit för rattfylleri, men i civiliserade länder kan man ta en riktig öl eller ett glas vin till maten utan att behöva fundera på promillehalten. Jag har många gånger förr häcklat alkoholhysterin i Sverige, och jag kommer att göra det igen. Så länge man systematiskt gör vanliga civiliserade människor som lever ett gott och sunt liv till brottslingar så är systemet sjukt.

Last edited:

Goffen

New member
Nu är jag visserligen inte moderator här men denna tråden handlar om att hälsa eller inte hälsa, kanske dags att återgå till topic?

swischmc

New member
Nu är jag visserligen inte moderator här men denna tråden handlar om att hälsa eller inte hälsa, kanske dags att återgå till topic?

Bra sagt! Kunde inte ana att en tråd om hälsning mc-förare emellan skulle övergå i total utskällning av polisen. (De gör ett bra jobb, utan dem skulle livet vara värre för många människor i Sverige.)

Så, för att återgå till ämnet, provade i går när jag var ute en vardagseftermiddag att inte hälsa först. Döm om min förvåning när nästan alla hälsade på mig! :) Har insett att flertalet hälsar rätt sent, kanske är det därför man inte ser det?
Ett helt gäng med glidare hälsade både tidigt och glatt, skönt att se att mina "fördomar" är felaktiga. :p

rsv_ante

New member
Om jag har fatta "historien" bakom hälsandet rätt, så var det från början så att om man hälsade betyde det att det var "fritt fram" - alltså ingen poliskontroll. Hälsade man inte betyde det att en poliskontroll var att vänta, en bit längre fram.

Så var det.. Klart bakåt.

Så är det inte nu mera. Det handlar nog mer om artighet, och som alla vet så är int eartighet något prioriterat i denna värld längre, därav det dåliga hälsandet. Jag hälsar på alla!

/A

Katarina

Helt okej
Fast… Man hälsar absolut inte på veteranhojar! Jag kan komma körandes på min BSA -44 och inte en käft hälsar tillbaka. Jag hälsar på alla men inte en enda hälsar tillbaka, det är bedrövligt att uppleva detta.

Riktigt *alla* är inte gamla gubbar på gamla hojar… :p

Bänkad o Klar

New member
Fast… Man hälsar absolut inte på veteranhojar! Jag kan komma körandes på min BSA -44 och inte en käft hälsar tillbaka. Jag hälsar på alla men inte en enda hälsar tillbaka, det är bedrövligt att uppleva detta.

Möter jag en gammal hoj som din så lovar jag att du (och alla andra) kommer att få en välkommen och artig hälsning ;)
Sanning å säga, jag hälsar på föraren -inte på hojen :eek:
//Jojje

Goffen

New member
Ett möjligt svar på det är väl att dom är såpass små att man misstar den för en moped? Jag hälsar inte på mopeder i alla fall, men jag brukar nästan alltid slänga upp handen om jag ser att mötande hälsar...

Maru

New member

Kanske inte beror på hojen..:p...(skämt)

Klart man hälsar på gamla tanter....:D

Grängesdanne

New member

Då har du inte mött mig...:)

113bom

New member
min kamrat var ute och körde sin custom (virago) och hälsade på en hd-kille och han bara ruskade på huvudet och pekade med pekfingret på sin egen logga på tanken"harley davidsson" i mina ögon betedde han sig som en j---a fjolla

jan-olovj

Active member
min kamrat var ute och körde sin custom (virago) och hälsade på en hd-kille och han bara ruskade på huvudet och pekade med pekfingret på sin egen logga på tanken"harley davidsson" i mina ögon betedde han sig som en j---a fjolla

Kan inte annat än hålla med. En mcåkare som beter sig på detta viset passar inte i det allmäna MCkolektivet utan bara i den mindre guppen av likasinnade mallpottor.( passande ord lite lagom barnsligt)

Kjell.K.

New member
Jag har inte läst igenom hela tråden och det var många år sedan jag slutade åka MC. Men för det mesta hälsade jag utom på de som åkte HD och liknande, som jag bara hälsade på ibland. Anledningen var att man ledsnade på att hälsa när de inte hälsade tillbaka.

Marie

Banned

Konstig människa!

Vore jag som han, skulle jag klistrat någon dekal över den tillverkarskylten. Inte vill väl visa någon att man inte haft bättre vett än att köpa motorcyklarnas Moskvitch..... :p

Last edited:

Ansod

New member
Jag hälsar på alla motorcyklister och när jag åker på grus hälsar jag på ryttare, jägare, bilister som håller undan, krattande gummor och gubbar m fl.

Lite goodwill skadar aldrig...

Anders:)

Jan Kardan

New member
Har haft ett uppehåll i hojåkandet på ganska många år och tycker att det är fler som hejar på varandra idag än för 15 år sedan.

HD åkarna är nog så bra på att hälsa idag, till skillnad från förr. Men det är nog mer "vanliga hojåkare" på dessa maskiner nuförtiden, eller?

//Janne