Hälsa eller inte...

Hälsar du på andra hojåkare?

• Självklart, jag hälsar alltid på alla

Votes: 243 76.4%
  • Ja, men bara på de med samma hojtyp

Votes: 5 1.6%
  • Ja, men aldrig när jag kör på motorvägen

Votes: 49 15.4%
  • Nja, det händer men ibland glömmer jag bort det

Votes: 21 6.6%
  • Nej, jag visste inte att hojåker brukar hälsar på varandra

Votes: 0 0.0%
  • Nej, varför ska man vara vänlig i trafiken?

Votes: 0 0.0%

• Total voters
    318

britt-mari

New member
Jag åkte en 25mil tur idag och får väl sammanfatta det som tidigare att sporthojjar hälsar och dom flesta touring hojjar men ju mera HD liknande motorcykel ju mindre höjs näven till hällsning... Kan tillägga att jag hälsade på samtliga hojjar jag mötte även dom på andra sidan räcket på motorvägen....

Jag var en vända till Växjö och om igen i torsdags. Av ca 15 mötande hojar vinkade alla utom 3. Men det var på motorväg och i omkörningssituation för en av dem. De andra 2 ville nog inte hälsa! Jag hann inte se vad det var för hojar, men det gick snabbt! Jag hälsar på alla, utom när trafiksituationen inte lämpar sig för det.

Bänkad o Klar

New member
???

Under hela juni körde jag ca 200 mil (runtom i Bergslagen) och en handfull förare på sporthojjar hälsade eller svarade på min hälsning :confused:
Däremot hälsade nästan samtliga förare som kom på Customhojjar :)
Under samma tid vid två olika tillfällen mötte jag en "karavan" av HD:n och samtliga hälsade (vid båda olika tillfällen).

Så i ärlighetens namn känner jag inte igen mig riktigt av det jag läst i de tidigare inläggen :eek:

Last edited:

ride free

New member
Hälsa

På en av mina långresor fördrev jag tiden med att räkna hur många hojåkare som hälsade och det blev ett magert resultat. Diskuterade det med några kompisar och enligt dem hälsar alla alltid. Är det bara mig ingen vill hälsa på eller har jag bara haft otur?

Hej.. Visst känns det dumt när man sitter där och viftar flugor, för att den man möter inte gider hälsa tillbaka,,, Händer ganska ofta faktiskt. Tyvärr.

Grängesdanne

New member
Hej.. Visst känns det dumt när man sitter där och viftar flugor, för att den man möter inte gider hälsa tillbaka,,, Händer ganska ofta faktiskt. Tyvärr.

:) Jag tänker istället: "Gud vad generad han/hon måste känt sig när han/hon inte hann hälsa..."
Känns bättre för min självkänsla :cool:
Och kan därefter fortsätta att hälsa...:)

Molgan

New member
Förstår inte alternativet "Ja, men aldrig när jag kör på motorvägen", är väl där det är enklast att hälsa då man oftast ligger i jämn fart å petar näsan?

swischmc

New member
Förstår inte alternativet "Ja, men aldrig när jag kör på motorvägen", är väl där det är enklast att hälsa då man oftast ligger i jämn fart å petar näsan?

Det har nog snarare (i alla fall för min del) att göra med att den man tänkt hälsa på kan vara tre-fyra filer bort. Jag har inte koll på om någon så långt bort hälsar, finns mer att vara uppmärksam på i egna filen. ;) Dessutom, hur gör man om man ser en mc som just blir omkörd av en bil, blir ju konstigt att försöka hälsa då. :p

Red Bandit

New member
Det här hälsandet är mycket trevligt tycker jag.
Det visar på att vi har något gemensamt. Känslan av att motorcykeln är något mycket mer än bara ett fortskaffningsmdel.

På sista tiden har jag tyckt mej ana något slags snobberi, där liknande hojar tenderar att bara hälsar på varandra.
Vad är det för utveckling ?

Dragonheart

New member
Hej,
här i Tyskland är det samtiden det samma.
Men storaste skillnaden gör man mellan
Sport-, Nacket-, Touringhoj och Costumhoj (H-D):(.
Fråga mig inte varför:confused:
Jag tro att Costummotorcyklister tänker att ni är för
:cool:COOL:cool: att hälsa andra "vanliga" Motorcyklister:mad:.
Jag hade också en H-D och i det tiden hälsade jag alla mc:D.
Nu åker jag en Suzuki och hälsa förtfarande varje mc och de
flesta svara......bara H-D :rolleyes: Hard Boy`s:p inte. TYVÄRR

Hälsningar D

Linjus

New member
Något jag funderat på är att man hälsar ute på vägen men oftast när man kommer in på macken eller något annat ställe där det står en "moppe", så får man en undrande blick när man säger hej. Nu är det ju inte alltid så men väldigt ofta. är vi kanske lite blyga för varandra? :rolleyes:

Bänkad o Klar

New member
Hej,
här i Tyskland är det samtiden det samma.
Men storaste skillnaden gör man mellan
Sport-, Nacket-, Touringhoj och Costumhoj (H-D):(.
Fråga mig inte varför:confused:
Jag tro att Costummotorcyklister tänker att ni är för
:cool:COOL:cool: att hälsa andra "vanliga" Motorcyklister:mad:.
Jag hade också en H-D och i det tiden hälsade jag alla mc:D.
Nu åker jag en Suzuki och hälsa förtfarande varje mc och de
flesta svara......bara H-D :rolleyes: Hard Boy`s:p inte. TYVÄRR

Hälsningar D

Jag utgår/hoppas/upplever att HD-åkarna beter sig mycket bättre i Sverige,
eller vad säger Ni själva, bäste HD-åkare i Svedala-land?
//Jojje

jan-olovj

Active member
Något jag funderat på är att man hälsar ute på vägen men oftast när man kommer in på macken eller något annat ställe där det står en "moppe", så får man en undrande blick när man säger hej. Nu är det ju inte alltid så men väldigt ofta. är vi kanske lite blyga för varandra? :rolleyes:

Skilnaden är nog att man ser varandra i ögonen med hjälmen av. Jag brukar hälsa även då om jag är i MCkläder. Det är nog som du säger vi är nog lite blyga, men tläffas vi på en träff är det skilnad då är vi inte så blyga, specielt frammåt kvällen med en pilsner i näven.:D

Jan-Olov

urmakarn

New member
Själv brukar jag göra som med bilen, en blick höger en vänster och en höger.
Och om nu någon tackar mig för att jag har gått åt sidan brukar jag blinka tillbaks med hellyset, som för att säga "det var så lite så".

eftersom de pratas om olika hälsningar, finns det nått tecken som man använder till mötande mc,n om man vill varna för poliskontroll längre fram på vägen?

annaeldh

New member
Hälsa eller inte

Detta med att hälsa på andra motorcyklister har jag funderat på ganska länge. Det är 20 år sen jag började köra mc och då hälsa ALLA som körde mc på varandra. Pga barnafödande höll jag uppe med körningen och börjde köra igen 99. Det märktes direkt en attitydförändring! Jag älskade att köra igen och hälsade glatt på alla som körde mc... döm om min förvåning... alla hälsade inte tillbaka, och det har inte blivit bättre med åren precis. Vad är det som har hänt??:confused:

SGM

Moderator
Långtur V:ås Borås t.o.r igår, och jag märkte något jag reagerat lite på tidigare - det är alltid jag som hälsar först, och många skickar upp näven nästan lite sent, som att man är förvånad att någon hälsar?

Jag provade ett tag att inte vara först, då blev det inte hälsat...?!

Touringhojar modell ökenräser hejar klart mest entusiastiskt, kromslädar från USA är klart sämst (grovt generaliserat), med en fallande skala däremellan.

/J

Goffen

New member
Jag tycker man kan urskillja ett mönster bara i denna tråden och det är att ni som inte åker sporthojj får inte hälsning från oss som gör det och vi som åker sporthojj får ingen hälsning från er som åker glidarhojjar alt kåplösa hojjar...... Jag skiter i vilket jag hälsar på samtiliga hojjar jag möter som ser ut att vara över 125kubik. Så ser ni en blåvit R6a glatt hällsandes kan det varit jag ! =)

jan-olovj

Active member
Detta med att hälsa på andra motorcyklister har jag funderat på ganska länge. Det är 20 år sen jag började köra mc och då hälsa ALLA som körde mc på varandra. Pga barnafödande höll jag uppe med körningen och börjde köra igen 99. Det märktes direkt en attitydförändring! Jag älskade att köra igen och hälsade glatt på alla som körde mc... döm om min förvåning... alla hälsade inte tillbaka, och det har inte blivit bättre med åren precis. Vad är det som har hänt??:confused:

Detta gäller nog inte bara MCåkare utan även ute i sammhälet. Jag är uppvuxen i in mindre ort och där hälsade alla på varandra, men detta har minskat betydligt på grund av inflyttning, staboarna hälsar inte på samma sätt.
Det är är nog en atitydförändrin över allt, vi vågar inte prata med okända på samma sätt och gör jag det så blir man väll tagen för att var idiot. Detta är väldigt synd för det är kul att träffa nya mänskor och jag tror att vi bryr oss mer om vi känner sammhörighet, som att åka hoj.

Jan-Olov