Hälsa eller inte...

Hälsar du på andra hojåkare?

  • Självklart, jag hälsar alltid på alla

    Votes: 243 76.4%
  • Ja, men bara på de med samma hojtyp

    Votes: 5 1.6%
  • Ja, men aldrig när jag kör på motorvägen

    Votes: 49 15.4%
  • Nja, det händer men ibland glömmer jag bort det

    Votes: 21 6.6%
  • Nej, jag visste inte att hojåker brukar hälsar på varandra

    Votes: 0 0.0%
  • Nej, varför ska man vara vänlig i trafiken?

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    318

lime

Skriver inte
Du får det att låta som att en sporthojsåkare sitter en en påse nötter på hojen.:D Alla som tagit tagit körkort vet ju hur man ska sitta...det behöver man inte vara instruktör för å förstå. Sen hoppas jag det är hjälmen som man slår i....inte hakan...:rolleyes:;)

Jovisst och alla som har tagit körkort för mc vet hur man bromsar... :D
 

Ginnies

New member
Bra fråga! Det funderar jag också över, så jag ser fram emot förslag!

När jag har varit ute i Europa och kört, speciellt Frankrike och Italien, så är hälsnings-proceduren att hälsa med att "sträcka ut högerbenet" från fotpinnen. Även i ganska kaotiska trafiksituationer, typ rusningstrafik fredag em i Paris, hälsar nästan alla lokala MC förare med benet/foten när jag har släppt förbi dem i långa trafikköer. De passerar i 80 km/h mellan bilköerna och samtidigt släpper foten för att tacka. Ja, vad säger man. Som svensk motorcyklist, i ett ofta sansat trafiktempo, så förundras man över detta.

Har själv börjat med denna syderopeiska "ben-tackning" när bilar, tunga fordon och MC:s går ut i väggrenen för att underlätta omkörning. Nu mer, allsom oftast, så får jag tillbaka en helljusblink som tack efter omkörningen. Som jag upplever det så uppfattar långtradare detta bättre. Men det är kanske vana Europa chaufförer som varit med om denna "ben-tackning" förut.

/Ginnies
 

Linjus

New member
Får kanske på nöten nu men ta det som ni vill.
Varför hälsar så få HD åkare i trafiken????
Jo, prova att släppa en skottkärra med ena handen och försök hålla balansen
:D:D
 

-ah

New member
Och då är det kanske dags för klassikerna?:

Top Ten Reasons Why Harley Riders Don't Wave Back

10. Afraid it will invalidate warranty.
9. Leather and studs make it too heavy to raise arm.
8. Refuse to wave to anyone whose bike is already paid for.
7. Afraid to let go of handlebars because they might vibrate off.
6. Rushing wind would blow scabs off the new tattoos.
5. Angry because just took out second mortgage to pay luxury tax on new Harley.
4. Just discovered the fine print in owner's manual and realized H-D is partially owned by Honda.
3. Can't tell if other riders are waving or just reaching to cover their ears like everyone else.
2. Remembers the last time a Harley rider waved back, he impaled his hand on spiked helmet.
1. They're too tired from spending hours polishing all that chrome to lift their arms.

Top Ten Reasons Why Gold Wing Riders Don't Wave Back

10. Wasn't sure whether other rider was waving or making an obscene gesture.
9. Afraid might get frostbite if hand is removed from heated grip.
8. Has arthritis and the past 400 miles have made it difficult to raise arm.
7. Reflection from etched windshield momentarily blinded him.
6. The espresso machine just finished.
5. Was actually asleep when other rider waved.
4. Was in a three-way conference call with stockbroker and accessories dealer.
3. Was distracted by odd shaped blip on radar screen.
2. Was simultaneously adjusting the air suspension, seat height, programmable CDplayer, seat temperature and satellite navigation system.
1. Couldn't find the "auto wave back" button on dashboard.


Top 10 Reasons Sportbikers Don't Wave:

10. They have not been riding long enough to know they're supposed to.
9. They're going too fast to have time enough to register the movement and respond.
8. You weren't wearing bright enough gear.
7. If they stick their arm out going that fast they'll rip it out of the socket.
6. They're too occupied with trying to get rid of their chicken strips.
5. They look way too cool with both hands on the bars or they don't want to unbalance themselves while standing on the tank.
4. Their skin tight-kevlar-ballistic-nylon-kangaroo-leather suits prevent any position other than fetal.
3. Raising an arm allows bugs into the armholes of their tank tops.
2. It's too hard to do one-handed stoppies.
1. They were too busy slipping their flip-flop back on.


Top Ten Reasons Why BMW Riders Don't Wave Back

10. New Aerostich suit too stiff to raise arm.
9. Removing a hand from the bars is considered "bad form."
8. Your bike isn't weird enough looking to justify acknowledgement.
7. Too sore from an 800-mile day on a stock "comfort" seat.
6. Too busy programming the GPS, monitoring radar, listening to ipod, XM, or talking on the cell phone.
5. He's an Iron Butt rider and you're not!.
4. Wires from Gerbings is too short.
3. You're not riding the "right kind" of BMW.
2. You haven't been properly introduced.
1. Afraid it will be misinterpreted as a friendly gesture

:rolleyes:
 
Last edited:

Runner-66

New member
Hittat knepet

Jag tyckte att åkarna hälsade för dålig men...

Jag började hälsa tidigare samt mkt tydligt vilket resulterat i en nästan 100% svarshälsning.

Som ngn skrev så fick jag en hälsning från en åkare med helt nerlagd cykel i en kurva, mkt uppskattat och roligt.

Hälsar inte alltid på 2-filig körbana då uppmärksamhet ofta behövs på trafiken.

Var glada i trafiken...

//Micke
 

Hella

New member
Jag tyckte att åkarna hälsade för dålig men...

Jag håller med föregående, man hälsar nog ibland försent (ibland svarar jag själv försent...). Men visst vore det synd om hojåkare slutade hälsa på varann. Själv tackar jag med att vika ut några fingrar på högerhanden - tror det funkar ganska bra.
 

LCF

New member
Jag måste hålla med att det är si och så med hälsandet.
Jag kom hem i tisdags efter en tripp på 140mil t/r till brorsan i Hälleforsnäs och mötte rätt många hojar.
Sämst på att hälsa var dom som körde sporthoj och streetfighter.
Största överraskningen kom när jag mötte ett gäng HD-chopprar på E4:an och dom började hälsa långt innan vi mötte varandra. :)

Ps. Jag hälsar alltid på dom hojar jag möter, även på motorvägen då Bulldogen går nog stadigt för att släppa en hand i 130km/h. :rolleyes:
 
Last edited:

Grängesdanne

New member
Jag hälsar alltid, även på mopedister om de hälsar.
Jag kommer ihåg när jag själv var "moppe" kille och någon med en Mc hälsade,
f..n vad jag blev glad, att "De" ville hälsa på en liten "löjlig" mopedist som mig :)
Kanske har bl.a. just detta påverkat mitt val att välja Mc som hobby.
Jag tycker att så gott som alla på sportcyklar & glidare hälsar, men har tyvärr mycket dålig erfarenhet av HD-åkare, de verkar inte villja hälsa på annat än jänkartillverkat, spelar ingen roll om jag så kört sport- eller glidarhoj.
Men har nu fått förklarat (av både "Linjus" och "-ah" varför de inte hälsar.:)
 

jan-olovj

Active member
Åsikten att HDåkare inte hälsar på annat än andra HDåkare kan inte vara sant för möter jag en mc på en 70väg så är möjligheten att avgöra fabrikatet på mötande ganska liten om jag inte känner till ekipaget sedan tidigare och då hälsar man i alla fall. Själv hälsar jag för det mesta om trafiken medjer det.
Är det kurvigt så får nog min konsentration ligga på vägen inte vilka jag möter.

Jan-Olov
 

Grängesdanne

New member
Då får jag gratulera dig "jan-olovj" att alla HD-åkare hälsar på dig, men du kanske har en "look" som liknar HD gänget när du far fram:)
Att man inte har möjlighet att avgöra vilken cykel man möter på en 70 väg, har vi helt delade meningar om.
D.v.s. om man kör i 70, kör de i 200 på en 70 väg kan det vara svårt att hinna med. Eftersom vägen då troligtvis inte är anpassad för hastigheten, och man då har mycket annat att lägga uppmärksamhet på; utfarter, hus, barn mm.
 

swischmc

New member
Provade tipset att hälsa tidigare för att få svar och det fungerade mycket bra. Under en färd i går var det bara två av tio som inte hälsade tillbaka. En av dem var polis-mc. Har de en egen polic-y :)D) vad det gäller hälsningar, någon som vet? :)
 

Mirre

New member
Har nu blivit smått besatt av statistik på detta hälsande... :p
På dagens 10-milarunda hälsade alla, både först och tillbaka - utom han som kom på sporthoj i uppskattningsvis 150 knyck på 70-väg, hoppressad på tanken, i omkörning ur (för honom) högerkurva, iklädd fladdrande T-shirt... Jag hälsade ärligt talat inte på honom heller för jag hade fullt upp att väja och dessutom kändes det inte som en bra idé att uppmuntra den stollen att släppa styret i det läget... :eek:
 

Grängesdanne

New member
:)
Det kanske är många som läser här och fått dåligt samvete;)
Låt nu inte denna "tråd" döut, för då kanske vi snart får farbror polis att hälsa.
Jag provade själv igår med en mc-polis i Idre centrum, han tittade knappt.
Så du har nog rätt "swischmc", det är deras polic-y :)
 

Ducatista

New member
:)
Det kanske är många som läser här och fått dåligt samvete;)
Låt nu inte denna "tråd" döut, för då kanske vi snart får farbror polis att hälsa.
Jag provade själv igår med en mc-polis i Idre centrum, han tittade knappt.
Så du har nog rätt "swischmc", det är deras polic-y :)

Jag har lyckats få en och annan mc-polis att höja handen till hälsning. (Hoppas jag, så det inte var signal för att jag skulle stanna...:D:D:D )
 

Goffen

New member
Jag åkte en 25mil tur idag och får väl sammanfatta det som tidigare att sporthojjar hälsar och dom flesta touring hojjar men ju mera HD liknande motorcykel ju mindre höjs näven till hällsning... Kan tillägga att jag hälsade på samtliga hojjar jag mötte även dom på andra sidan räcket på motorvägen....
 
Top