Hälsa eller inte...

Hälsar du på andra hojåkare?

• Självklart, jag hälsar alltid på alla

Votes: 243 76.4%
  • Ja, men bara på de med samma hojtyp

Votes: 5 1.6%
  • Ja, men aldrig när jag kör på motorvägen

Votes: 49 15.4%
  • Nja, det händer men ibland glömmer jag bort det

Votes: 21 6.6%
  • Nej, jag visste inte att hojåker brukar hälsar på varandra

Votes: 0 0.0%
  • Nej, varför ska man vara vänlig i trafiken?

Votes: 0 0.0%

• Total voters
    318

ingemar.l

New member
Anders Du har helt rätt. Jag åker ofta omkring på småvägar och det är ett enda hejande hela tiden på folk som bor utmed vägen. Riktigt trevligt faktiskt. Har man stannat till är det heller inte ovanligt att någon kommer fram och undrar om man behöver hjälp och det kan bli långa trevliga pratstunder av det hela :)
Tycker också att mötande hojåkare oftast hejar.
Skulle jag själv missat nån gång känns det ju pinsamt :(

der Anders

New member
Är det någon som vet hur hälsningar är spridda i Europa?

I England hälsar ingen som jag såg, men då har man ju förstås mötande trafik på gasningssidan, vilket komplicerar saken.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag hejar på hojåkare i UK och får vinkningar tillbaka, fast det blir åt fel håll. Jag hejar på mc-ister i hela Europa och får oftast svar. Enda undantaget är på Isle of Man, där funkar det inte att hälsa, det blir för mycket.

OH-

Member
Är det någon som vet hur hälsningar är spridda i Europa?

I England hälsar ingen som jag såg, men då har man ju förstås mötande trafik på gasningssidan, vilket komplicerar saken.

Såvitt jag förstått så nickar britterna istället för att vinka.

Fransmännen är kul, när dom kört om någon så tacker/hälsar dom genom att sträcka ena benet nedåt/utåt.

tiger

New member
En gång i tiden hälsade mercaägare på varandra, det gör man inte längre, det är betydligt fler som äger en merca i dag och det unika med att möta en likasinnad är borta. Det är en av orsakerna till att man slutade tror jag.

På samma sätt upplever jag att det är med hälsandet mellan mcåkare, ju tätare med mcåkare tex i storstäderna, ju mindre hälsar man på varandra.

Last edited:

jan-olovj

Active member
På den tiden när vi hade länsbokstäver och var långt hemmifrån så hälsade alltid G bilar på varann.

Calles

New member
Riktigt kul grej det där att hälsa på varandra... alltid lika trevligt.
Jag gjorde så gott jag kunde medans jag övningskörde, ofta så
blev det lite sent dock, hade ju så mycket annat att hålla koll på.
Men har man blicken som man ska så ser man mc på lång väg
och då är det ju klart att man hälsar.

Nu när jag har kortet och liiite mer körvana har jag aldrig mött nån mc.
Till saken hör förstås att jag inte köpte min hoj förrän i mitten
på november så det har bara blivit två väldigt skakiga (kalla) vändor.

Last edited:

Icelander

New member
hälsa, en del av MC åkning

Jag kommer ihåg när jag håll på att ta mitt kort, då tyckte jag att det häftigaste med det hela var att hålla åkte runt och hälsde på alla. Det känns som att man är en del av en enda stor familj.

För mig är det självklart att hälsa så länge det inte är trafikfarligt (å andra sidan då kan man försöka och nicka)

Som sagt att hälsa på andra åkare är en del av känslan när man är ute och åker.:D

KJECOP

New member
Såvitt jag förstått så nickar britterna istället för att vinka.
Stämmer... En liten nickning som ibland är märkbar. Jag har sett att det finns hojåkare i flera länder som gör så. Hälsar man med handen så kanske man får en nickning tillbaka.

swischmc

New member
Jag trodde i min enfald att ju färre hojar man möter, desto mer hälsar man. Tänkte i höstas att det skulle bli mer hälsande ju kallare det blev. Icke sa Nicke! Ju kallare desto surare (?) mc-förare. Eller blev det för kallt för att släppa värmehandtaget? :confused:

När solen så småningom värmer vårt kalla land till i alla fall fem plusgrader ska jag ut och testa teorin igen. Är det fler som hälsar när man möter enstaka hojar på våren? Återkommer när temperaturen tillåter ett test. :)

LC4ever

New member
Inte så korkat förstås! (men ser det inte lite lustigt ut?)
Men när nu ämnet halkade in på "andra tecken" så undrar jag: ger ni tecken för att tacka bilister som går åt sidan/ut på vägrenen och därmed underlättar omkörning? Och i så fall hur? Jag vill gärna göra det för det är ju extra trevligt när bilister visar sån hänsyn! Så jag brukar peka snett neråt åt sidan med öppen vänsterhand - men kanske finns det något "standardtecken"?

Fick lära mig i Tyskland att en låg hälsning, dvs vänsterhanden vid knät betyder fara eller polis längre fram, kör långsamt.

Kan det vara detta som är ursprunget till hälsningarna? Normal hälsning, allt är OK. Låg hälsning, sänk hastigheten, fara.

Hälsar själv på alla MC jag möter, inkl MC-polisen. Man blir så glad när även de hälsar tillbaka.

Zopilote

New member
Fick lära mig i Tyskland att en låg hälsning, dvs vänsterhanden vid knät betyder fara eller polis längre fram, kör långsamt.

Kan det vara detta som är ursprunget till hälsningarna? Normal hälsning, allt är OK. Låg hälsning, sänk hastigheten, fara.

Hälsar själv på alla MC jag möter, inkl MC-polisen. Man blir så glad när även de hälsar tillbaka.

För att varna för fara eller kontroll, brukar jag använda polisens standardtecken för "sakta ned": Utsträckt vänsterarm och vifta upp och ner med handflatan neråt. (Varnar INTE bilister för hastighetskontroller, men för andra faror som vilt t.ex. :rolleyes:)

För att tacka någon som släppt förbi mig gör jag likadant på hojen som i bilen: Blinkers Höger-vänster-höger.

Fragglen

New member
Ang. hälsning med benet.

Jag och en kompis var i Normandie på semestern (-07) och tyckte oss ha kommit på att dom motorcyklister som körde om oss hälsade genom att hänga ut högerbenet, för att slippa släppa gashanden, medan dom man mötte hälsade med vänsterhanden. Det tog ett tag att fatta. Trodde först dom menade att det var nåt fel på hojen.

Jojye

New member
hälsar på allt o alla om det finns möjlighet..o visst känner man sig lite taskig om man fått en hälsning o inte hunnit besvara den för man haft fullt upp med annat.

Sen ang Custom Vs Sport hälsande så började jag köra på en Kawa En 500 och med den så var det oftast sporthojjarna som inte hälsade tillbaka.

Får se om det blir någon ändring nu när jag bytt till sport om det är Custom o turing osm inte vill hälsa :D

StefanB

New member
Det är väl lite fånigt att göra detta till en principdiskussion. Jag slänger väl upp en hand om jag är ute och kör landsväg men inte om jag varje dag kör tor jobbet där man möter flera hundra cyklar på en halvtimme i rusningstrafiken (Stockholm).

Det blir som när man seglar. Där hälsar man också beroende på tillfället. Där blir det dock lite lättare att få respons eftersom man färdas så mycket långsammare.

/Stefan

lingonskalle

New member
Jag hälsar, struntar i om det är en blysläde eller EU moppe. En gång på 80 talet så kom det ett helt gäng med HDs från Gotlandsterminalen hemma och stannade vid ett rödljus. Mittemot på andra sidan stod en snubbe på en Honda, och när det blev grönt lyfte han upp handen och hälsade, varpå ALLA i det mötande gänget gav honom fingret. Vad ska man säga? Har det blivit bättre?

puttepj

New member
Under en alltför lång väntan på att få ut och rulla med min nyinköpta skoter jag har tillbringat mycket tid på detta forum antagligen som någon form av surrogat tills man kan ut och nöta asfalt. Även denna tråd har jag lusläst och efter att inte suttit bakom ett styre på mer än 30 år kan jag erkänna att just hälsningar och den formen av gemenskap kanske inte är vad som jag känt som prioriterat.

MEN i söndags var jag ute och planlöst rullade runt i 08-trakten, mest för att jobba med kurvteknik och bli lite kompis med cykeln, för jisses vad stelopererad jag kände mig i början. På en lång raksträcka möter jag en bitig typ sporthoj, en av de få som jag träffat på under de 40 mil som jag hunnit med sen cykeln kom hem.. När förarens hand åkte upp i en ordentlig hälsning, inget fjösigt handlyft utan hela armen, ja då blev hälsningen plötslig lika rolig och viktig för mig som för andra här. Så påverkbar är tydligen jag också...

Jag räknar annars med att många tar min lilla hoj för moped men då får jag väl se till att hälsa först i stället :)

/putte

der Anders

New member
Jag hälsar, struntar i om det är en blysläde eller EU moppe. En gång på 80 talet så kom det ett helt gäng med HDs från Gotlandsterminalen hemma och stannade vid ett rödljus. Mittemot på andra sidan stod en snubbe på en Honda, och när det blev grönt lyfte han upp handen och hälsade, varpå ALLA i det mötande gänget gav honom fingret. Vad ska man säga? Har det blivit bättre?

haha... vilken attityd. så mysigt otrevligt på ngt sätt.;)
jag blir faktiskt lite irriterad när folk inte hälsar tillbaks ens, men jag föredrar det än att dom ger mig fingret...:)