Hälsa eller inte...

Hälsar du på andra hojåkare?

• Självklart, jag hälsar alltid på alla

Votes: 243 76.4%
  • Ja, men bara på de med samma hojtyp

Votes: 5 1.6%
  • Ja, men aldrig när jag kör på motorvägen

Votes: 49 15.4%
  • Nja, det händer men ibland glömmer jag bort det

Votes: 21 6.6%
  • Nej, jag visste inte att hojåker brukar hälsar på varandra

Votes: 0 0.0%
  • Nej, varför ska man vara vänlig i trafiken?

Votes: 0 0.0%

• Total voters
    318

Syster-Tysk

New member
Hälsningar...

Jo, här i norrland hälsar vi kanske mer än söderut, kanske för att som Lime säger, vi blir så glada över att se en annan människa!

Men sanningen är nog som så, i Umeå i allafall, att jag mer eller mindre känner alla motorcyklister, och gör jag inte det så lär jag göra det inom en snar framtid.(vi är ju så få här uppe!)

Är därför i mitt eget intresse att hälsa på framtida eller nuvarande hojkompisar!

Givetvis missar man ibland att hälsa, kanske var mitt i en sväng, populärt då är huvud nickningen som kan göras uppåt eller nedåt. Våra "schuu" hörs ju inte under hjälmen!

/J

SuperRetard

New member
Jag hälsar, struntar i om det är en blysläde eller EU moppe. En gång på 80 talet så kom det ett helt gäng med HDs från Gotlandsterminalen hemma och stannade vid ett rödljus. Mittemot på andra sidan stod en snubbe på en Honda, och när det blev grönt lyfte han upp handen och hälsade, varpå ALLA i det mötande gänget gav honom fingret. Vad ska man säga? Har det blivit bättre?

Beror inte det symptomet på att det anses "omanligt" att äga en hoj som man vet startar när man vill åka en sväng? En del i deras njutning är som jag fattat det (semi-ironi) överraskningsmomentet i att faktiskt FÅ åka när man blev sugen på det!

Själv hälsar jag på de flesta så länge jag inte är upptagen med att hålla mig på 2 hjul (eller 1)..

I sthlm är det som alltid annorlunda. Ska man hälsa på alla så får man sluta använda kopplingen och åka med vänstern konstant uppe, klart man bli avtrubbad.

swischmc

New member
Jag lovade att återkomma ang hälsandet på våren. Så här är min teori: första två turerna på våren hälsar ingen, man hinner liksom inte med det också. Sedan hälsar alla ett tag, tills tillräckligt många mc har kommit ut på vägen. Då återgår man till att hälsa enbart på "sina" hojkompisar.

Körde i början på april. Mötte en glidare - hälsade inte. Mötte två sporthojar - hälsade inte. Mötte en större vespa - hälsade inte. Jag insåg att jag var den enda som faktiskt hälsade och tänkte att Nu Är Det Nog. Inte mer hälsande för min del! Mötte då tre mopeder, varav den tredje hälsade glatt. :p Så jag föll till föga och hälsar numera glatt på allt på två hjul. :D

Bänkad o Klar

New member
Jag lovade att återkomma ang hälsandet på våren. Så här är min teori: första två turerna på våren hälsar ingen, man hinner liksom inte med det också. Sedan hälsar alla ett tag, tills tillräckligt många mc har kommit ut på vägen. Då återgår man till att hälsa enbart på "sina" hojkompisar.

Körde i början på april. Mötte en glidare - hälsade inte. Mötte två sporthojar - hälsade inte. Mötte en större vespa - hälsade inte. Jag insåg att jag var den enda som faktiskt hälsade och tänkte att Nu Är Det Nog. Inte mer hälsande för min del! Mötte då tre mopeder, varav den tredje hälsade glatt. :p Så jag föll till föga och hälsar numera glatt på allt på två hjul. :D

Det är nog till att samstämma. Började köra den 15 april och de få som hälsade var lätträknade. Det fina vädret nu sista veckan har dock satt fart på vänsterhanden och nu är det precis tvärtom :)

britt-mari

New member
Det är nog till att samstämma. Började köra den 15 april och de få som hälsade var lätträknade. Det fina vädret nu sista veckan har dock satt fart på vänsterhanden och nu är det precis tvärtom :)

Här nere i nordvästra Skåne hälsar de flesta - just nu i alla fall! Men man kan inte annat än bli glad när man ser fler mc-åkare ute i det fina (sommar-)vädret!!!

powerglide

New member
Jag tycker nästan alla hälsat som jag vinkat på.
Idag möte jag dock runt tre sura j-flar. Men det är deras problem, inte mitt :)

Laijnuss

New member
Jag hälsar nästan alltid, oavsett typ av båge. Kan hända att jag på motorvägen missar att någon hälsar på mig men det kompenserar jag med att hälsa på allt de kommande milen som kan tänkas framföras på 2 hjul....ibland hälsar jag tom på fräcka bilar (de kan ju faktiskt köra på 2 hjul de också :) )

Ärligt talat skiter jag i vilka som inte hälsar, jag tar notis av de som hälsar istället. Och faktiskt, enligt min helt ovetenskapliga undersökning så hälsas det tillbaka från alla olika typer av mc-åkare, sporthojar, glidare, BMW:are, HA, etc etc.

So keep on helsing eller något åt det hållet :)

MC tanten

New member
Ärligt talat skiter jag i vilka som inte hälsar, jag tar notis av de som hälsar istället. Och faktiskt, enligt min helt ovetenskapliga undersökning så hälsas det tillbaka från alla olika typer av mc-åkare, sporthojar, glidare, BMW:are, HA, etc etc.

So keep on helsing eller något åt det hållet :)

Håller fullständigt med... jag hälsar på samtliga andra hojar... utom på motorväg...
Måsta säga att jag bara har goda erfarenheter... nästa alla hälsar... och de som inte gör det har säker bara sovit dåligt :D:D;)

puttepj

New member
Var tvungen och leta fram den här tråden igen...
Det är mycket diskussioner om att man inte hälsar på mopeder..

Jag som åker en plastskoter (125:a) får hälsning tillbaka av nästan alla jag möter - om jag hälsar först. Jag har förstått att det helt enkelt beror på att man inte vet om man hälsar på en moped eller MC så när jag hälsar, är jag nog en MC och får en vink tillbaka.

Jo då det händer då och då att hela kardan åker i luften från någon sporthoj, ganska trevliga hälsningar, men annars får jag nog ta initativet.

Nu har jag inte så svårt att förstå det eftersom min skoter faktiskt är förvillande lik en moppe så jag morsar glatt istället.

Sen så morsar jag ju inte själv på mopeder och det gjorde att jag idag mötte en moppe som hälsade med hela armen och när jag tittade till var det en exakt lika dan skoter som jag själv kör - fast jag tyckte den såg ut som en moppe :-D

/putte

joggeboy

New member
Jag hälsar på alla och de flesta gör det tillbaka, dom som inte är så glada i det är oftast gammla herrar på HD, men det är väl inbitna HD åkare som inte gillar "riskokare".
Har slutat att hälsa på motorvägen för det är aldrig någon som hälsar tillbaka.

Last edited:

Monika

New member
Bra att de flesta av oss hälsar på "alla".Men varför inte på mopparna, de är ju nästa generation hoj-åkare. Bjud in dem i gemenskapen genom att hälsa....:cool:

SuperRetard

New member
Ursäkta, men här går jag bet :eek: Vad tusan är en bums alt. en bumse :eek:

Jag får rätta mig själv, ovan skribent påminde mig om sanningen.

Det var 2 poliser jag mötte... På Bumsar!

I min bok är en Bumse en "polis-BMW".. Men jag hade uppenbarligen fel!

Hur som helsts å vinkade polisen hej vilt, hoppas de var glada!

Chopperbyggarn

New member
Hälsa

Har hälsat på alla kategorier mc-åkare sedan jag var 16år och fortsätter med det då det är en trevlig tradition (detta trots att alla mina hojar har HD-motorer).Men vissa dagar när det är riktigt mycket motorcyklar på vägarna kan jag dock känna att det vore skönt att slippa den här traditionen. Om motorcyklarna kommer att fortsätta att öka stort i antal så tror jag att hälsandet kommer att försvinna eller tydligare begränsas till hojåkare av samma kategori. Tänk om alla bilister skulle hälsa på varann...skulle inte funka.
Varför överhuvudtaget en debatt om detta ämne? Det är väl frivilligt att hälsa? Det är väl frivilligt om en mc-förare vill känna sig delaktig i det stora MC-kollektivet eller inte?
Sluta att moralisera i denna fråga!

Anders.J

Laijnuss

New member
Jag får rätta mig själv, ovan skribent påminde mig om sanningen.

Det var 2 poliser jag mötte... På Bumsar!

I min bok är en Bumse en "polis-BMW".. Men jag hade uppenbarligen fel!

Hur som helsts å vinkade polisen hej vilt, hoppas de var glada!

Inte helt fel Hund.
Om jag kommer ihåg rätt så skall Bumse ha varit slanguttryck för de första BMW-hojjarna polisen hade men sen blivit ett allmänt uttryck för alla BMW-hojjar.

Det kanske är så att du helt enkelt är gammal :)

JEPPA

New member
Hälsa........

I ett tidigare liv hade jag bil, då hälsade jag på alla bilar jag mötte även på motorväg. Fattar inte riktigt varför vi skall hälsa även om jag gör det. Kan det vara känslan av att man är "the lonely rider" på väg ut mot äventyret i ingenmansland?