Hälsa eller inte...

Hälsar du på andra hojåkare?

• Självklart, jag hälsar alltid på alla

Votes: 243 76.4%
  • Ja, men bara på de med samma hojtyp

Votes: 5 1.6%
  • Ja, men aldrig när jag kör på motorvägen

Votes: 49 15.4%
  • Nja, det händer men ibland glömmer jag bort det

Votes: 21 6.6%
  • Nej, jag visste inte att hojåker brukar hälsar på varandra

Votes: 0 0.0%
  • Nej, varför ska man vara vänlig i trafiken?

Votes: 0 0.0%

• Total voters
    318

Eken87

New member
Hälsing/varning

eftersom de pratas om olika hälsningar, finns det nått tecken som man använder till mötande mc,n om man vill varna för poliskontroll längre fram på vägen?

Om jag har fatta "historien" bakom hälsandet rätt, så var det från början så att om man hälsade betyde det att det var "fritt fram" - alltså ingen poliskontroll. Hälsade man inte betyde det att en poliskontroll var att vänta, en bit längre fram.
Vet inte om ovanstående stämmer, men själv brukar jag använda mig av vänsterhanden som jag "vinkar" upp och ner med. Ungefär som polisen gör när de vill att du skall sänka farten.

Molgan

New member
eftersom de pratas om olika hälsningar, finns det nått tecken som man använder till mötande mc,n om man vill varna för poliskontroll längre fram på vägen?
En knutte i dalarna använde ett tecken som var svårt att missuppfatta, han blinkade lite med heljuset samt snurrade pekfingret ovanför huvudet som en siren. =)

pav

New member
Kör sporthoj och hälsar glatt på alla mötande på två hjul :) Har nog också uppfattningen om att customknuttar har svårare att släppa taget om styret...

En knutte i dalarna använde ett tecken som var svårt att missuppfatta, han blinkade lite med heljuset samt snurrade pekfingret ovanför huvudet som en siren. =)

Klockrent tecken :) Det finns vissa som gör tummen upp om vägen är fri från poliser och tummen ner när det motsatta gäller. Har för mig att detta i alla fall har varit något gammalt tecken för att informera om det polisiära läget på vägen, någon annan som hört talas/sett det tidigare?

Vajtan

New member

Som yrkesförare och motorcyklist så "varnar" jag ALDRIG någon för en poliskontroll! Är det nån som inte har rent mjöl i påsen ska han/hon inte köra vidare! Rätt eller fel?

PS. Kör custom, hälsar på alla....

Rubbe

New member
Som yrkesförare och motorcyklist så "varnar" jag ALDRIG någon för en poliskontroll! Är det nån som inte har rent mjöl i påsen ska han/hon inte köra vidare! Rätt eller fel?

PS. Kör custom, hälsar på alla....

Självklart varnar man!
Grisarna ska fan inte få in kaffepengar den vägen, de borde ha viktigare saker för sig istället. Dessutom är många hastighetsgränser satta med alldeles för stor säkerhetsmarginal.
Har just spenderat en vecka på 2 hjul på Korfu och när man ser skillnaden mellan våra länder så garvar man åt den svenska helylle-säkerheten, även om grekerna är en ytterlighet åt andra hållet med sin kaos-teori. :D

Marie

Banned
Självklart varnar man!
Grisarna ska fan inte få in kaffepengar den vägen, de borde ha viktigare saker för sig istället. Dessutom är många hastighetsgränser satta med alldeles för stor säkerhetsmarginal.
Har just spenderat en vecka på 2 hjul på Korfu och när man ser skillnaden mellan våra länder så garvar man åt den svenska helylle-säkerheten, även om grekerna är en ytterlighet åt andra hållet med sin kaos-teori. :D

Kunde inte uttryckt det bättre själv.
Polisen kan ju syssla med väsentligheter som att fånga mördare, knarklangare och tjyvar. Eftersom trafiksäkerheten i Sverige är ungefär fem gånger högre än den behöver vara så kunde alla trafikpoliser sättas i riktigt polisarbete istället under några år, så kanske vi finge lite ordning på brottsligheten i det här landet.

Fast det passar väl inte statsmakterna. Inkomsterna skulle rasa och fängelserna bli överfulla....:cool::eek:

Vajtan

New member
Självklart varnar man!

Nu var det ju inte hastigheten jag tänkte på, utan den som kör alkohol/drogpåverkad! Och klarar sig för att Du varnade honom/henne, som sedan kör ihjäl Ditt barn!? Varnar Du nu fortfarande dom mötande?

Sen att just Du är en klippa på körning eftersom Du anser att säkerhetsmarginalerna är i överkant, det får stå för dig. Men hur gör Du om Du möter en "likasinnad"? Då har Ni två inte mycket kvar att klara Er på. Lätt att bli en notis i den lokala tidningen. Tyvärr.

haffa

New member
Suck....

Snälla...."grisarna"?? Vem är det som är "gris" om man får fråga? Polisen som sköter det jobb de är ålagda att göra eller de som inte klarar av att följa den lag vi har i landet och som vi valt att följa då vi valt att bo här?? Jag bara undrar.....
Jag anser dock att det INTE är fel att varna!! Polisen står med kontroller lika mycket i preventivt syfte för att "påminna" bilisterna att sänka hastighet o.s.v.
Sen hoppas jag verkligen att allmänheten inte är så "korta" i skallen att de tror att polisman själv har någon fördel av att jaga bilister. Att de skall ha trafik-kontroll för att kolla hastighet,nykterhet m.m är ju sanktionerat från högre ort...d.v.s regeringen.
Är man lite förutseende kollar man i lokala tidningar där det faktiskt står VAR och NÄR polisen skall ha trafik-kontroll. Det gäller de kontroller som trafikenheten håller. Spontankontroller står inte i tidningen dock.

Så med andra ord....va´lite vidsynta och förstå att polisen är tvugna att ha sina kontroller och fortsätt att hälsa OCH varna.
Huvudsaken är inte att få böter-huvudsaken är att vi inte kör ihjäl oss eller andra.

Rubbe

New member
Nu var det ju inte hastigheten jag tänkte på, utan den som kör alkohol/drogpåverkad! Och klarar sig för att Du varnade honom/henne, som sedan kör ihjäl Ditt barn!? Varnar Du nu fortfarande dom mötande?

Ja, absolut. En blåskontroll får man stanna i även om man har saktat ned.
Sen att just Du är en klippa på körning eftersom Du anser att säkerhetsmarginalerna är i överkant, det får stå för dig. Men hur gör Du om Du möter en "likasinnad"? Då har Ni två inte mycket kvar att klara Er på. Lätt att bli en notis i den lokala tidningen. Tyvärr.

Om jag kör i 100 där det är skyltat 90 och jag möter en annan som också kör i 100 så ska jag nog kunna hantera det. Tråkigt för dig att du ligger så nära marginalen att du inte gör det, men SMC har fina kurser som kan lära dig lite... ;)
(Jag är ingen plastraketsförare som du ser så du behöver inte behandla mig som jag vore en fartdåre)

Rubbe

New member
Polisen sköter det jobb de är ålagda att göra
Nja. det råder det ju delade meningar om...
Sen hoppas jag verkligen att allmänheten inte är så "korta" i skallen att de tror att polisman själv har någon fördel av att jaga bilister.

Här har du faktiskt fel. Det finns krav på varje polis när det gäller antal kontroller osv. Jag vet inte exakt detaljerna i systemet, men visst gör det livet enklare för dem att få tag på många "lagbrytare".

haffa

New member
Nja. det råder det ju delade meningar om...

Här har du faktiskt fel. Det finns krav på varje polis när det gäller antal kontroller osv. Jag vet inte exakt detaljerna i systemet, men visst gör det livet enklare för dem att få tag på många "lagbrytare".

:rolleyes:Nej jag har inte "fel". Kravet ligger INTE på enskild polisman-det ligger ett krav på enheterna!! Polisman utför de moment de är beordrade att utföra!! Vilket i det här fallet är att t.ex sätta upp en trafik-kontroll för att kontrollera bälte,KK,nykterhet(drograttfylla). Dessa krav kommer från ledningen-inte från enskild polisman!
Så var det med det hela.

Rubbe

New member
:rolleyes:Nej jag har inte "fel". Kravet ligger INTE på enskild polisman-det ligger ett krav på enheterna!! Polisman utför de moment de är beordrade att utföra!! Vilket i det här fallet är att t.ex sätta upp en trafik-kontroll för att kontrollera bälte,KK,nykterhet(drograttfylla). Dessa krav kommer från ledningen-inte från enskild polisman!
Så var det med det hela.

Du har tyvärr fortfarande fel. ;)

Men eftersom du inte tar mitt ord för det...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=777072

EDIT: Tänkte förtydliga vad det är JAG pratar om, så vi inte pratar förbi varandra. Det finns krav som gör at poliser hellre tar många småbrott istället för få stora brott och det är det jag anser är katastrofalt fel. Citat:
Ett tydligt exempel på när jakten på pinnar leder till fel resultat är när poliser ställer sig på större vägar i rusningstid för att kunna stoppa så många människor så möjligt och därmed få upp statistiken. För att få fast dem som kör rattonyktra är det i många fall bättre att stå på mindre trafikerade vägar eftersom många bilförare vet att risken för upptäckt är mindre på småvägarna. Detta arbetssätt leder i förlängningen till att ge ett felaktigt statistiskt underlag. Det leder i sin tur till att samhället kan förledas att tro att det är ett mindre antal påverkade förare i trafiken än vad det i själva verket är.

Last edited:

haffa

New member
Du har tyvärr fortfarande fel. ;)

Men eftersom du inte tar mitt ord för det...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=777072

EDIT: Tänkte förtydliga vad det är JAG pratar om, så vi inte pratar förbi varandra. Det finns krav som gör at poliser hellre tar många småbrott istället för få stora brott och det är det jag anser är katastrofalt fel. Citat:
Ett tydligt exempel på när jakten på pinnar leder till fel resultat är när poliser ställer sig på större vägar i rusningstid för att kunna stoppa så många människor så möjligt och därmed få upp statistiken. För att få fast dem som kör rattonyktra är det i många fall bättre att stå på mindre trafikerade vägar eftersom många bilförare vet att risken för upptäckt är mindre på småvägarna. Detta arbetssätt leder i förlängningen till att ge ett felaktigt statistiskt underlag. Det leder i sin tur till att samhället kan förledas att tro att det är ett mindre antal påverkade förare i trafiken än vad det i själva verket är.

:D Ja det känns ju som du har "på fötterna" när du saxar från DN.....
Jag tror inte vi missförstår varandra.Problemet är att "allmänheten" av naturlig anledning är dåligt insatt i polisens arbete och därför får en felaktig bild av vad de håller på med och varför!
Det du läst i DN förekommer givetvis för att få upp statistiken...DOCK är inte det den hela sanningen. De kontroller du läst om sköts ofta av trafikenheten. Den "jakt" som lägs energi på sköts av övriga poliser i yttre tjänst så tro inte att allmänheten åker säkert på småvägar.
Jag vill fortfarande komma tillbaka till det väsentliga i detta: De är INTE den enskilda polismannen som har någon fördel av att hålla kontroller!
Det är delegerat från högre ort.En polisman är skyldig att lyda order vilket i det här fallet handlar om att värna om trafiksäkerhet. Tro inte att den enskilda polismannnen jublar över att jaga svensson....snarare tvärtom! Självklart prioriteras våldsbrott då de sker...det hoppas jag att människor förstår.Men nu går det ju inte mördare runt varje husknut och inte heller värdetransportrånare utanför varje bankomat:D
Vi kan nog avsluta detta ämne för människor kommer alltid att föredra att tro det som står i tidningen,det är ju också anledningen till att polisen har som policy att aldrig gå i svaromål inför media om det inte handlar om presskonferens.

swischmc

New member
Intressant vändning tråden tog! Undrar om Kjellcop har något att tillägga i denna diskussion?

Och jodå, polisen är på småvägarna också. Bor själv vid en och har vid rätt många tillfällen blivit stoppad i kontroller. Vid ett tillfälle mötte jag dessutom polisen under en biljakt... Lite väl spännande på smal grusväg! :eek:

Marie

Banned
Ja, var och en gör ju naturligtvis som han vill, själv har jag slutat att varna när det gick upp för mig hur många som kör påverkade.

Och de är väl människor de också, som behöver skyddas från allas vår elakaste fiende; Polisen?
De kanske mer än många andra!