Diesel Knuttar

smedpeter

New member
Dieselmotor är för mig starkt förknippat med arbetsfordon. Det kan jag absolut inte tänka mig att ha i mina privatfordon.

Om de som INTE vill köra dieselhoj skall skriva det här, så måste vi skapa ett nytt ämne för oss som är seriöst intresserade, så vårt skrivande inte drunknar i emotionella nejsägares irrelevanta kommentarer:eek:
 

woody

New member
Om de som INTE vill köra dieselhoj skall skriva det här, så måste vi skapa ett nytt ämne för oss som är seriöst intresserade, så vårt skrivande inte drunknar i emotionella nejsägares irrelevanta kommentarer:eek:

Tror att budkapet har nått fram smeden !! hehehe !:D
Marie har gjort över 3000 kommentarer på olika trådar ...
-hon vill vara med överallt om så bara för att klaga !:rolleyes:
 
Last edited:

woody

New member
i väntan på våren

en liten snutt från i somras :

http://www.youtube.com/watch?v=EQRYCRanXqs

:D
tror det e kamera batterierna som rasslar lite ...

skönt med en motor som inte varvar så förbaskat -avkopplande att lyssna till !
Det e lite "ZEN" att rulla runt på den ! ;-)
 
Last edited:

diesel

New member
Tidig vårrunda.

Har förlorat en del komp, så det får inte vara för många -C för då startar den inte. Har minskat vevens hävarmslängd för att kunna veva snabbare, det hjälper! Har nu, detta till trots, klarat av de två första månaderna av "sommarens" körning och fick fylla på olja i dag, den är inte riktigt frisk men det finns fler motorer att slita på så det blir nog ett byte till sommaren. För mig är min mc just ett arbetsfordon, den besparar mig den otroliga mängd av arbete som skulle gått åt till att förflytta mig utan just ett motorfordon! Att det sedan är helt underbart att färdas ute i det fria och på två hjul ser jag som en ren bonus, sedan är det ju fritt att ha fördomar och tycka vad man vill i en demokrati.
 

smedpeter

New member
Såja, litet trevliga nyheter...min kompis Esko har fått sidovagnen monterad på sin Royal Enfield Diesel Army, och med benägen hjälp av den lokala motor-gurun har han fått igång den också, hör så trevligt den går...
http://www.youtube.com/watch?v=ewRsdz_lLMw

Hoppas på en tidig vår...:D
Det tycks vara ngt fel på systemet, youtubelänkarna öppnar sej inte, åtminstone inte på min dator...skall lägga in adressen direkt ifall det är andra som har samma problem www.youtube.com/watch?v=ewRsdz_lLMw
 
Last edited:

woody

New member
Har förlorat en del komp, så det får inte vara för många -C för då startar den inte. Har minskat vevens hävarmslängd för att kunna veva snabbare, det hjälper! Har nu, detta till trots, klarat av de två första månaderna av "sommarens" körning och fick fylla på olja i dag, den är inte riktigt frisk men det finns fler motorer att slita på så det blir nog ett byte till sommaren. För mig är min mc just ett arbetsfordon, den besparar mig den otroliga mängd av arbete som skulle gått åt till att förflytta mig utan just ett motorfordon! Att det sedan är helt underbart att färdas ute i det fria och på två hjul ser jag som en ren bonus, sedan är det ju fritt att ha fördomar och tycka vad man vill i en demokrati.

Trevligt att se din skapelse !!
fortsätt lägga in bilder & videosnuttar ,ni alla här på tråden !!
det håller liv i denna tråd !!
:D

Kan du berätta mer om din maskin
*-vad är det för båge från början ??
* vad har du satt för motor på den ??
* hur många växlar
* vad kan du skrämma upp den i för hastighet ?
* vad ger generatorn ut
*ev problem med besiktingar och annat som du upplevt undervägs !
 
Last edited:

woody

New member
Såja, litet trevliga nyheter...min kompis Esko har fått sidovagnen monterad på sin Royal Enfield Diesel Army, och med benägen hjälp av den lokala motor-gurun har han fått igång den också, hör så trevligt den går...
http://www.youtube.com/watch?v=ewRsdz_lLMw

Hoppas på en tidig vår...:D
Det tycks vara ngt fel på systemet, youtubelänkarna öppnar sej inte, åtminstone inte på min dator...skall lägga in adressen direkt ifall det är andra som har samma problem www.youtube.com/watch?v=ewRsdz_lLMw

:D Den ser ju riktigt trevlig ut och låter grannt !
*har du lite info om vad det sitter för motor på den o lite annan data ??
*ser att den har 35watts framlampa
-på min har förra ägarn bytt till H4 insatts
-så kör man på låga varv hinner den inte ladda ordentligt !
*tänkte hänga på nån sån där DRL LED light -som kan vara på ,på dagen !
*postionsljusena ovanpå lampan har jag bytt ut till LED (byggde om ett par glödlampor)
så nu lyser de skarpt och drar knappt någon ström ..
ska jaga fatt i ett par Cree dioder längre fram tänkte jag ...
*Bakljuset bygger jag nog om till LED med framöver
 
Last edited:

diesel

New member
Topbox

Mer än en har undrat över min regält tilltagna topbox med packningen på utsidan, men så här användes den från början! Ryggstödet den bildar är grymt bekvämt så den får vara kvar även om hunden sedan länge är borta.
 

smedpeter

New member
Eskos Enfield Army är en diesel på 500 cc, från 1967.
Jag vet egentligen inte så mycket mer än så. Elen är 12 volts system, men det är säkert "uppdaterat"...kablarna är av helt usel kvalitet, om det är minusgrader så spricker plasten och trillar av kablarna, så det kommer att bli ny el på hojen med tiden.
 

diesel

New member
Vad skulle problemet vara?

:rolleyes:ja det kan man ju undra -lager å sånt borde ta stryk ??

Om man inte ökar kompet och inte höjer arbetstrycket i cylindern så borde det väl spela kvitta vilket bränsle den förbränner? Det jag skulle ställa mig lite tveksam till är den vita "röken" vilken skulle kunna vara ett tecken på ofullständig förbränning d.v.s. förångad oförbränd diesel vilket i förlängningen skulle kunna innebära sabotage på smörjfilmen i cylinderloppet!
 

woody

New member
Om man inte ökar kompet och inte höjer arbetstrycket i cylindern så borde det väl spela kvitta vilket bränsle den förbränner? Det jag skulle ställa mig lite tveksam till är den vita "röken" vilken skulle kunna vara ett tecken på ofullständig förbränning d.v.s. förångad oförbränd diesel vilket i förlängningen skulle kunna innebära sabotage på smörjfilmen i cylinderloppet!

Men om man höjer kompet till 20:1 så är väl inte lagerna i motorn gjorda för att palla det ??
men visst ,vit rök verkar ju va tecken på att det inte förbränns som det ska !!
 
Top