Diesel Knuttar

smedpeter

New member
NORDISK DIESELBIKE TRÄFF 2015.
Jag planerar att ordna en träff för nordiska dieselhoj-entusiaster någonstans mitt i Sverige 15-16 augusti 2015.
Om du är intresserad av mer information, så skicka mej din mailadress så sätter jag upp dej på min mailinglista, och du får mer info så fort det finns något att berätta.
Det är för sent att ordna något det här året, de flesta har redan sommarkalendern full, och vi har inte så bråttom , eller hur ?
Alla ideer och kommentarer är välkomna. Själv tror jag det kommer att bli en trevlig, lagom liten lågbudget-träff med dieselhojar från Finland, Norge, Sverige, Danmark och Estland. Andra är naturligtvis också välkomna :) Men jag behöver veta i god tid hur många vi kan tänkas bli, så jag kan boka ett tillräckligt stort ställe för oss.
Vi ses ! Peter
 
Last edited:

smedpeter

New member
Någon som vill köpa en 420cc diesel i en Honda Rebel-ram från 80-talet ? Motorn är ny, hojen går 90 km/h, bränsleförbrukningen under 0,2/mil. Litet trubbel med variatordriften. Oreggad. Hojen finns i östra Jämtland, skickar bilder vid intresse. 9500 kr.
 

Corbie

New member
Här är en dieselhoj som det gick illa för. Hembygge, hopplock av delar från diverse hojar. Stationär 1-cyl dieselmotor, toppfart 65 km/t ungefär. Ägaren åkte på semester, stoppades i Spanien av polisen som beslagtog hojen och lät skrota den. Trots att den var lagligt reggad i Sverige…
 

smedpeter

New member
Ja, det är den legendariska Olas mc, med en Fairyman-diesel i en Suzuki-ram. Helt klart är det inte lagligt av spanska polisen att beslagta ett registrerat och besiktat fordon, så vi har nog inte sett slutet på den historien ännu...
 

Hampe

Skriver massor!
Här är en dieselhoj som det gick illa för. Hembygge, hopplock av delar från diverse hojar. Stationär 1-cyl dieselmotor, toppfart 65 km/t ungefär. Ägaren åkte på semester, stoppades i Spanien av polisen som beslagtog hojen och lät skrota den. Trots att den var lagligt reggad i Sverige…

Ja, det är den legendariska Olas mc, med en Fairyman-diesel i en Suzuki-ram. Helt klart är det inte lagligt av spanska polisen att beslagta ett registrerat och besiktat fordon, så vi har nog inte sett slutet på den historien ännu...


Hoppsan hoppsan...?

Jag kan tycka att Tysk polis ibland är lite yviga med körförbud och att ta fordon i beslag, men Spanien? ...och att dessutom förverka den?
Generellt kan sägas att jippohojar inte ses med blida ögon av poliser på kontinenten, oavsett hur besiktigade dom än är i Sverige.
Kan man sedan peka på det allra minsta oljesöl på eller kring hojen, då har man rejäl uppförsbacke framför sig.

Trist att höra att en sådan profil till hoj är borta.
Vill gärna höra mer om detta!


Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Citat Ursprungligen postat av Corbie

Här är en dieselhoj som det gick illa för. Hembygge, hopplock av delar från diverse hojar. Stationär 1-cyl dieselmotor, toppfart 65 km/t ungefär. Ägaren åkte på semester, stoppades i Spanien av polisen som beslagtog hojen och lät skrota den. Trots att den var lagligt reggad i Sverige…

Citat Ursprungligen postat av smedpeter

Ja, det är den legendariska Olas mc, med en Fairyman-diesel i en Suzuki-ram. Helt klart är det inte lagligt av spanska polisen att beslagta ett registrerat och besiktat fordon, så vi har nog inte sett slutet på den historien ännu...

Det här var det absolut värsta jag läst på länge!!! Mycket allvarligt myndighets övergrepp.... diktatur fasoner.... skäms Spanien!!!
Någon som har mer att berätta om fallet och eventuella andra liknande fall??

Anders.J
 

smedpeter

New member
Ja, jag tror det är två år sedan det hände, om jag minns rätt. Du kan kanske googla på Ola Gunnarsson, så tror jag du hittar mera information. På Facebook finns han åtminstone. Han visade både registerutdrag och besiktningsprotokoll, men spanska polisen godkände inte det (trots alla harmoniserade EU-regler) och beslagtog hojen...mycket märkligt förfarande. Det fanns visst tidigare någonsorts stödgrupp, på nätet, som var beredd att samla in pengar för advokatkostnader så Ola skulle få hojen tillbaka - men jag har för mej att saken förföll då polisen meddelade att de skrotat hojen. Nu kör Ola en Honda NTV 650. Bensin.
 

Hampe

Skriver massor!
Aha! På Facebook...?
Var skall man klicka då för att få veta mer? På "höjdpunkter 2014" då eller? Ha ha ha!

Nä, är det bara en Facebookhändelse så är det knappast något att bry sig om.
Använder man Facebook för opinionsbildning och informationshantering så litar jag på att Facbookmänniskorna tar hand om problemet också.
Jag är engagerad, påläst och dessutom intresserad av just precis problematiken kring de övergrepp som vissa nationer tillåter sig på fordon registrerade i andra länder. Om jag inte ens har hört flaska om denna 2 år gamla händelse, då finner jag ingen anledning att börja arbeta upp ångtryck nu i efterhand.

Facebook är verkligen allt för somliga.
Inte alla.


Hampe
 

Marie

Banned
Jag har för min del fått en i princip nybesktigad husbil avskyltad i Österrike för att den skulle utgöra en fara för den allmänna trafiksäkerheten...
Varje land har i praktiken sina egna normer för vad som är acceptabla ålderskrämpor på ett fordon, och vad som är lagliga däck åldersmässigt. Det är bara att inse och rätta sig efter.
 

Chopperbyggarn

New member
Har hittat uppgifter från februari 2014 att det hela inträffade på Teneriffa ett år tidigare och att en medlem i mc-klubben Perros Locos för Ola´s räkning stämt Policia Local och kommunen Arona för stöld av motorcykeln.

Att beslagta och skrota fordonet i fråga måste väl anses som respektlöshet inför internationella överenskommelser om turist trafik som går ut på att om ett fordon är lagligt i sitt hemland så tillåts det att framföras under begränsad tid i besökslandet.

Borde inte ett sådant här fall tas upp på den nivå som dessa internationella överenskommelser tillkommit på?

Vilket fordon kommer de att ogilla och beslagta/skrota nästa gång? Vågar man överhuvudtaget besöka Teneriffa med någon form av udda fordon efter detta?


Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hela historien är bedrövlig, ja. Jag fick höra talas om den via Facebook. Har haft kontakt med Ola någon gång, men det var länge sedan jag hörde av honom nu. Han tog sitt ärende till Solvit, dit man ska ta problem som uppstår inom EU. De kunde inte göra något om jag minns rätt. har inga dokument .http://ec.europa.eu/solvit/index_sv.htm Ola hade också kontakt med svenska ambassaden i Spanien.
Hojen skrotades dock. Enligt Facebook-sidan skriver Ola att han ska ta ärendet till EU. Om detta vet jag ingenting - har inte hört något från honom på länge. Citat från FB:
" It is not over now, it all starts now, I am going to Brussels and EU with this case and I am going to write the european law on the noses of these three policemen that made this legally abuse.
 

Marie

Banned
Att gå till Bryssel kan kanske ha sina sidor. Kanarieöarna liksom Färöarna och Åland har ju en särställning och är en del av respektive "moderland" men ändå inte med i EU fullt ut.
 

Chopperbyggarn

New member
Att gå till Bryssel kan kanske ha sina sidor. Kanarieöarna liksom Färöarna och Åland har ju en särställning och är en del av respektive "moderland" men ändå inte med i EU fullt ut.

Funderade just över detta och om EU verkligen är rätt väg att gå i detta fall?

Personligen så har jag kört ganska mycket med mina egna hembyggda motorcyklar i länder utanför EU och min erfarenhet är att det är ytterst sällsynt att polismän i dessa länder överhuvudtaget ifrågasätter själva motorcykeln och dess tekniska laglighet. I 99,9% av fallen så är det dokumentationen från införseln som de är intresserade av och endast två gånger så har de ifrågasatt något om själva hojen och båda gångerna så var det i nitiska Australien men de släppte anmärkningarna omedelbart när de fick se dokumenteringen från tullen.

Min erfarenhet är att länder utanför EU visar stor respekt för de internationella överenskommelser om turist trafik som de är delaktiga i, vilket gör beteendet än märkligare än om de varit med i EU fullt ut.

Om ett fordon får nobben i ett land utanför EU så brukar det vara i tullen redan vid införseln och jag förmodar att man passerar en tull kontroll när man kör av färjan till Teneriffa så nobben borde ha varit där eller inte alls.

Det borde väl rimligtvis vara besvärande för de styrande på Teneriffa att de har tre stycken poliser som agerar "mc-bödlar" mot turister?


Anders.J

Bild av händelsen hämtad från webben.

View attachment 7503
 

Corbie

New member
En EU-byråkrat ifrån Bryssel
hade svårt att sig sätta i syssel.
Så han stifta' en lag
efter eget behag
om förbud mot att äta glass utan stryssel.
 
Top