Diesel Knuttar

woody

New member
Hej grabbar ! Jag skulle behöva tips på en liten, smidig och bra fyrväxlad växellåda. Helst öppen torrkoppling. Bara vi löst det problemet så hamnar Snigeln på operationsbordet...
Alla tips eller kommentarer mottages tacksamt ;-)

Det fanns harley lådor till dyra pengar på blocket

och

Enfield lådor på Ebay....

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ROYA...9660429QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2002...2074819QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ROYA...2134596QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

nån annan sida med växellåda :
http://webcache.googleusercontent.c...l=sv&ct=clnk&lr=lang_sv&source=www.google.com

diverse bra att ha hos "BAS MOTOR "
http://www.basmotor.a.se/katalog/katalog.pdf
 
Last edited:

smedpeter

New member
tack Woody !
Nja, 500 US dollars + frakt är utom räckhåll, budgeten är kort :(
En gammal Triumph växellåda kan jag inte tänka mej, eftersom jag vill ha tillgång till reservdelar utan att behöva vända på varje sten;)
Måste kolla mcveteran-sajterna, kan väl finnas någon billig Enfield-låda, om man har tur...
 

diesel

New member
Bilgenerator.

:DJo ~men min lilla diesel ska orka dra den med :D!
å så ska den inte förfula mc:n

Har sett små knutor med extremt ren design som används på åkgräsklippare,
ungefär som en förvuxen snusdosa. Kan du inte komplettera med en extra
spole på svänghjulsgeneratorn, det låter ju opraktiskt att inte ha tillräckligt med kräm.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Hej grabbar ! Jag skulle behöva tips på en liten, smidig och bra fyrväxlad växellåda. Helst öppen torrkoppling. Bara vi löst det problemet så hamnar Snigeln på operationsbordet...
Alla tips eller kommentarer mottages tacksamt ;-)

Norton
Triumph
BSA
Burman
Enfield

Harley (klumpigare o annan utväxling kick)

Om inte saker o ting har ändrats på senare år så nytillverkas det mesta i reservdelsväg till Engelska hojar hos småfirmor i England. Bara man vet var man ska leta så finns det nog resevdelar till de flesta Engelska lådor.

Anders.J
 

smedpeter

New member
Tack för det !
Det är ju en annan liten detalj som kan ställa till det, och det är att jag har för mej att några av de ovannämnda har växellådan till höger...???
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för det !
Det är ju en annan liten detalj som kan ställa till det, och det är att jag har för mej att några av de ovannämnda har växellådan till höger...???

Höger?? Menar du att växelpedalen sitter på höger sida så stämmer det bra på alla dom Engelska. Vad beträffar drivningen så är både ingående och utgående axel på vänster sida.
Om du inte gillar högerväxel så kan du sätta dit en glidlagrad axel i ramen över till vänstersidan plus länksystem till växelaxeln i lådan så får du vänsterväxel.

Anders.J
 

woody

New member
tack Woody !
Nja, 500 US dollars + frakt är utom räckhåll, budgeten är kort :(
En gammal Triumph växellåda kan jag inte tänka mej, eftersom jag vill ha tillgång till reservdelar utan att behöva vända på varje sten;)
Måste kolla mcveteran-sajterna, kan väl finnas någon billig Enfield-låda, om man har tur...
:rolleyes:Ja min blånbok e också mager -men jag fortsätter att hålla koll-dyker nått upp så "hojtar" jag här !! ;)
 

woody

New member
Har sett små knutor med extremt ren design som används på åkgräsklippare,
ungefär som en förvuxen snusdosa. Kan du inte komplettera med en extra
spole på svänghjulsgeneratorn, det låter ju opraktiskt att inte ha tillräckligt med kräm.

Tack.....Det löser sig nog -annars får det bli en DRL i nosen på bågen !! :D
 

woody

New member
Tack för det !
Det är ju en annan liten detalj som kan ställa till det, och det är att jag har för mej att några av de ovannämnda har växellådan till höger...???

Jo så e det växelspaken på höger sida o bromsen på vänster !!
jäkla tur att de inte bytte plats på handtagen med ,när de skulle böka till det hehehe :rolleyes:
(kändes helskumt i början -när man hela sitt vuxna liv kört normal växlade bågar !!)
 

smedpeter

New member
Jo, jag måste nog ha växelspaken till vänster, jag har haft det så i 30 år, så det är för sent att byta :)
 

diesel

New member
Växellåda.

Ta och kolla in Sam Brumby`s mycket smarta lösning på växellådsproblemet!
Han tog helt enkelt en hel Yamaha RD 350 motor som han ställde på högkant och monterade i en rak axel i stället för veven och ett par plåtlock fick ersätta cylindrarna. Sedan så varvar han upp den via kilremsdrift för att erhålla det lägre vridmoment som RD-n är konstruerad för. och så att den sekundära drivningen stämmer. Så får du växelspaken på rätt sida också utan bekymmer och dessutom 6 växlar till en försummbar kostnad. Bilden på hans maskin kommer från The Big Knock 2010.
 
Last edited:

woody

New member
Ta och kolla in Sam Brumby`s mycket smarta lösning på växellådsproblemet!
Han tog helt enkelt en hel Yamaha RD 350 motor som han ställde på högkant och monterade i en rak axel i stället för veven och ett par plåtlock fick ersätta cylindrarna. Sedan så varvar han upp den via kilremsdrift för att erhålla det lägre vridmoment som RD-n är konstruerad för. och så att den sekundära drivningen stämmer. Så får du växelspaken på rätt sida också utan bekymmer och dessutom 6 växlar till en försummbar kostnad. Bilden på hans maskin kommer från The Big Knock 2010.

Kul att läsa om uppfinningsrika lösningar !!:D
 
Top