Diesel Knuttar

woody

New member
Trevliga lombardini motorer

här e några som jag skulle kunna tänka mig att plantera in i en hojram !:D
gillar att det e fläktkylt-mindre att underhålla ...
6 växlad låda till och bra utväxling ,så hade det nog blivit bra !!
 
Last edited:

smedpeter

New member
Hmmm...tycker du 10 hästar eller 7,5 kW är för lite ?:confused:
Vad har du för toppfart och marschfart på din Enfield Robin ?
 

diesel

New member
Dieselkonvertering.

Men om man höjer kompet till 20:1 så är väl inte lagerna i motorn gjorda för att palla det ??
men visst ,vit rök verkar ju va tecken på att det inte förbränns som det ska !!

I artikeln stod inget om komphöjning, utan i stället glödstift och tändstift i kombination i en vanlig i övrigt orörd bensinmotor! Vad lagerna i en motor anbelangar så utsätts dom för mycket större krafter under arbetstakten än under komptakten, annars hade det ju inte varit en motor, i glidlagerversionen är dom ju dessutom väl tilltagna, se bara på alla trimmningar som dom klarar utan problem! Dom knäcker kolvar och stakar, men lagerna är som nya!
 

Ove 60+

Active member
I artikeln stod inget om komphöjning, utan i stället glödstift och tändstift i kombination i en vanlig i övrigt orörd bensinmotor!

:) Då är det inte längre dieselmotorer. Med glödstift blir det som en modern kulmotor och tändstiftsvarianten kallas Hesselmanmotor. Gammal teknik i ny tappning. Härligt! :D
 

woody

New member
Hmmm...tycker du 10 hästar eller 7,5 kW är för lite ?:confused:
Vad har du för toppfart och marschfart på din Enfield Robin ?

Nä-Enfielden ska va som den är !!
-den ska bevaras i orginalskick eftersom det e Ernie Dorsett som tillverkat den !
och enda exet i sverige -vore synd att förstöra den !!

hastighet vs hästar -min har 8,5 hästar o trivs bäst runt 90 knyck !

*Jag tänkte om man skulle bygga nytt och plånboken tillät
--då skulle jag kunna tänka mig nån av de motorerna !! :cool:
 
Last edited:

smedpeter

New member
Ja, det kan jag förstå ;) Fina motorer...
Det är nog så, att det är allra bäst om man kan ha sån utväxling på hojen att man kommer upp i 90, eftersom det är tryggast att köra så att man kan följa den övriga trafikströmmen. Jag har ju varit van vid det, så i somras när jag körde Snigeln med den lilla bensinmotorn som inte orkar mer än 70 om det är motvind, blev jag lite chockerad över sättet många bilister kör om...:eek:
 

woody

New member
Ja, det kan jag förstå ;) Fina motorer...
Det är nog så, att det är allra bäst om man kan ha sån utväxling på hojen att man kommer upp i 90, eftersom det är tryggast att köra så att man kan följa den övriga trafikströmmen. Jag har ju varit van vid det, så i somras när jag körde Snigeln med den lilla bensinmotorn som inte orkar mer än 70 om det är motvind, blev jag lite chockerad över sättet många bilister kör om...:eek:

:Dja-och de "ansträngda" vibrationerna försvann när jag ändra från 17 T till 21T !!
nu går den lugnt o behagligt i motorn o vibrerar knappt !
 

woody

New member
Alternativ energi ....

hittade lite lustiga webbsidor :D

hydrogen tillsats till scooter~undrar om det skulle funka på en diesel ??
diesel hydrogen hybrid :rolleyes:

http://www.hydrohybrids.net/blog/60...formance-system-installation-and-maintenance/

http://www.hydrohybrids.net/blog/hydrogen-scooter-performace-kit/

Suzuki's hydrogen scooter gets EU seal of approval

The company intends to release the Burgman in Europe in 2012, with general sales slated for 2015.
http://www.businessgreen.com/bg/news/2032684/suzukis-hydrogen-scooter-eu-seal-approval

Och lite mc :
James May - ENV Hydrogen Cell Motorcycle (ENVY) *HQ*

http://www.youtube.com/watch?v=ZhlwuSs6uPM


http://www.youtube.com/watch?v=TPPuQ18Tbj8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=7gmRqoYpdUQ&feature=related
tja va ska man säga -tekniken går framåt !:)
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:) Bränslecellshojen är verkligen något att fundera på i framtiden. Behöver väl kanske mera tid för att bli kommersiellt gångbar = prisvärd. :)

:confused: Vad jag däremot inte begriper är varför man puffar in vätgas i en kolvmotor från en burk som är mindre än vad som brukar användas i kemisalen i grundskolan. Kan det verkligen ge någon effektökning som märks? :confused:
 

woody

New member
:)
:confused: Vad jag däremot inte begriper är varför man puffar in vätgas i en kolvmotor från en burk som är mindre än vad som brukar användas i kemisalen i grundskolan. Kan det verkligen ge någon effektökning som märks? :confused:

Precis va jag fundera på också !!:cool:
hittat en massa sidor på youtube ,där folk grejar med HHO -men ingen info om verkan mm
 
Last edited:

woody

New member
driving light

sitter o provar fram en diodplatta som ska dra ner halvljuset lite vid dagskörning -så att batteriet inte laddas ur så mycket ,när jag puttrar fram på låga varv !!
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
sitter o provar fram en diodplatta som ska dra ner halvljuset lite vid dagskörning -så att batteriet inte laddas ur så mycket ,när jag puttrar fram på låga varv !!

Att bara sänka spänningen till en H4 lampa är nog inte någon bra lösning, du tappar väldigt mycket ljusstyrka = syns dåligt.

Men visst är det kul att laborera!! :D

Har du funderat på lysdiodljus?
DRL, (daytime running lights) kan vara ett alternativ.
Sök på DRL på Blocket så hittar du grejor från ca 500:- paret, dessutom (i vissa fall...) godkända som varselljus.

Annars kanske du kan sätta dit något litet extraljus och plocka i en H3 lysdiodlampa?
Undrar om det inte finns starka lysdioder man kan sätta i istället för parkeringsljus-lampan som kanske kan funka...
Kolla runt bland de många lysdiod säljarna som finns på Blocket, där finns mycket specialvarianter!

Hojja lugnt!

/B
 

woody

New member
Att bara sänka spänningen till en H4 lampa är nog inte någon bra lösning, du tappar väldigt mycket ljusstyrka = syns dåligt.

Men visst är det kul att laborera!! :D

Har du funderat på lysdiodljus?
DRL, (daytime running lights) kan vara ett alternativ.
Sök på DRL på Blocket så hittar du grejor från ca 500:- paret, dessutom (i vissa fall...) godkända som varselljus.

Annars kanske du kan sätta dit något litet extraljus och plocka i en H3 lysdiodlampa?
Undrar om det inte finns starka lysdioder man kan sätta i istället för parkeringsljus-lampan som kanske kan funka...
Kolla runt bland de många lysdiod säljarna som finns på Blocket, där finns mycket specialvarianter!

Hojja lugnt!

/B
Min tanke vara att ha det som på bilar förr i tiden
-då hade man automatiskt halvljus som inte lyste på full styrka förrän man tände ljuset med knappen !!
Hade en Toyota med den funktionen ...

Så framlampan skall lysa, men inte belysa ,så att säga
-bara va där för att synas ;-)
Sen när det mörknar knäpper man på full styrka igen !!

visst skulle man kunna hänga dit en DRL LED -men det förfular ju samtidigt bågen lite
-vill ju ha kvar det där klassiska stuket på den !
Och jag har nån H3 LED lampa med SMD dioder liggande ....

problemet e ju att tidigare ägare har tagit bort instatsen med 35/35 lampa
och satt in H4 -detta gör att batteriet dras ur när jag rullar på låga varv !

Och även om jag knör in parkerings lampor i LED så får jag inte ner det till 35 watt nivå ändå !!
så därför började jag fundera på om jag kunde göra nått åt H4 halvljuset ....
(det e bara halvljuset jag ska påverka-helljuset e som vanligt )

sen funderar jag ju på hur mycket man kan ta av ljuset med diodplatta så att det motsvarar ca en 35W lampa ??

där fram har jag redan satt in ombyggda glödisar som är LED !
och byter jag till LED där bak så blir det ändå bara 4 watts skillnad ....

jag bygger 2 plattor -en med 3 dioder och en med 5 dioder för att prova ...

Ja vi får väl se hur det blir när jag grejat färdigt ....
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Pulsbreddsmodulering (PWM), justerar effekten utan effektförlust.
Säkert någon kunnig som har något byggschema med enklare / billigare lösning, men kolla den här hos Kjell & Co så länge.
Då lär du kunna reglera ner rätt så rejält och all sparad effekt är ju bra effekt!

/B
 

diesel

New member
Bilgenerator.

Pulsbreddsmodulering (PWM), justerar effekten utan effektförlust.
Säkert någon kunnig som har något byggschema med enklare / billigare lösning, men kolla den här hos Kjell & Co så länge.
Då lär du kunna reglera ner rätt så rejält och all sparad effekt är ju bra effekt!

/B

Bilgenerator på 65A, det finns även större, och alla problem med för dålig effekt är som bortblåsta!
 

smedpeter

New member
Hej grabbar ! Jag skulle behöva tips på en liten, smidig och bra fyrväxlad växellåda. Helst öppen torrkoppling. Bara vi löst det problemet så hamnar Snigeln på operationsbordet...
Alla tips eller kommentarer mottages tacksamt ;-)
 
Top