woody
New member
EcoMotors’ OPOC program enters combustion-optimization phase
http://www.sae.org/mags/aei/8613
en sån här i en BMW boxer ram -hade nog blivit bra !
http://www.sae.org/mags/aei/8613
Men om man höjer kompet till 20:1 så är väl inte lagerna i motorn gjorda för att palla det ??
men visst ,vit rök verkar ju va tecken på att det inte förbränns som det ska !!
I artikeln stod inget om komphöjning, utan i stället glödstift och tändstift i kombination i en vanlig i övrigt orörd bensinmotor!
Då är det inte längre dieselmotorer. Med glödstift blir det som en modern kulmotor och tändstiftsvarianten kallas Hesselmanmotor. Gammal teknik i ny tappning. Härligt!
![]()
Det blev bara en Dieselbränslemotor!![]()
Hmmm...tycker du 10 hästar eller 7,5 kW är för lite ?
Vad har du för toppfart och marschfart på din Enfield Robin ?
Ja, det kan jag förståFina motorer...
Det är nog så, att det är allra bäst om man kan ha sån utväxling på hojen att man kommer upp i 90, eftersom det är tryggast att köra så att man kan följa den övriga trafikströmmen. Jag har ju varit van vid det, så i somras när jag körde Snigeln med den lilla bensinmotorn som inte orkar mer än 70 om det är motvind, blev jag lite chockerad över sättet många bilister kör om...![]()
![]()
Vad jag däremot inte begriper är varför man puffar in vätgas i en kolvmotor från en burk som är mindre än vad som brukar användas i kemisalen i grundskolan. Kan det verkligen ge någon effektökning som märks?
![]()
sitter o provar fram en diodplatta som ska dra ner halvljuset lite vid dagskörning -så att batteriet inte laddas ur så mycket ,när jag puttrar fram på låga varv !!
Min tanke vara att ha det som på bilar förr i tidenAtt bara sänka spänningen till en H4 lampa är nog inte någon bra lösning, du tappar väldigt mycket ljusstyrka = syns dåligt.
Men visst är det kul att laborera!!
Har du funderat på lysdiodljus?
DRL, (daytime running lights) kan vara ett alternativ.
Sök på DRL på Blocket så hittar du grejor från ca 500:- paret, dessutom (i vissa fall...) godkända som varselljus.
Annars kanske du kan sätta dit något litet extraljus och plocka i en H3 lysdiodlampa?
Undrar om det inte finns starka lysdioder man kan sätta i istället för parkeringsljus-lampan som kanske kan funka...
Kolla runt bland de många lysdiod säljarna som finns på Blocket, där finns mycket specialvarianter!
Hojja lugnt!
/B
Pulsbreddsmodulering (PWM), justerar effekten utan effektförlust.
Säkert någon kunnig som har något byggschema med enklare / billigare lösning, men kolla den här hos Kjell & Co så länge.
Då lär du kunna reglera ner rätt så rejält och all sparad effekt är ju bra effekt!
/B