Diesel Knuttar

woody

New member
Hej Woody, tack för dina kommentarer. Jo, vi har MMAF, (Modified Motorcycles Association of Finland) http://www.mmaf.fi/forum/ (endast på finska tyvärr, men jag sätter hit länken ändå, det finns säkert flere personer som läser detta som kan finska;)) och jag har vänt mej till denna eminenta organisation som verkligen har fått mycket igenom av det som de jobbat idogt för i många år, med den nya mc-bygg-förordningen som blev klar i fjol våras. Hatten av för dessa gentlemän. Jag har varit medlem där i fem år, faktiskt. Så nu ska vi se vad de duktiga killarna förmår uträtta...annars blir det som sagt plan B...:rolleyes:
Jag ska gå till tidningskiosken imorgon och kolla, det kan gott hända att det finns ett ex kvar av tidningen, med litet tur...:cool:

Det finns ju Google översättning ~så man kan förstå alla möjliga språk !
så låt inte sånt hindra !!

kul att tråden är så aktiv !! tack alla !!:D
 

smedpeter

New member
Japp, jag hade tur ! Det fanns ett ex kvar av Allt om MC i tidningskiosken :D
Bra artikel, Woody, synd att redaktören inte gick in för att skriva litet mer om dieselmotorcyklar, rent allmänt, jag tror många hade varit intresserade av ämnet. Det är ju många som läser den här tråden också ;)
 

woody

New member
Japp, jag hade tur ! Det fanns ett ex kvar av Allt om MC i tidningskiosken :D
Bra artikel, Woody, synd att redaktören inte gick in för att skriva litet mer om dieselmotorcyklar, rent allmänt, jag tror många hade varit intresserade av ämnet. Det är ju många som läser den här tråden också ;)

:Dkul att du fick tag på blaskan !!
det kan ju vara så att folk får upp ögonen för alternativ ,när de läser denna tråd !!:rolleyes:
 

smedpeter

New member
Tack för den länken, Woody ! :cool: Kanske det plötsligt finns tillgång på mc:n som man kan köra på biodiesel, dessutom till ett vettigt pris. Jag har undrat lite varför det är så trögt i spåret, varför ingen större tillverkare inser att det finns en "social beställning" på miljövänligare motorcyklar.:confused:
Nå, tillsvidare får vi bygga själva, och kalla oss pionjärer :D
Och därmed hittade jag en fin åsnebrygga till mitt nästa ämne - det egna projektet...
Vi MMAF:s sidor hittade jag en kontakt till en man som själv har byggt sej en dieselhoj, (han har satt in en tvåcylindrig Lombardini 650cc i ramen på en rysk Dnepr) och därtill är chef och ägare av en besiktningsstation.
Han har nu under veckoslutet grävt i alla lagar och direktiv, och hittar inget hinder för mitt projekt.:cool::D
Så nu gäller det att få fram slantarna till motorköpet, och sen att frakta hojen till min polare Mats och börja skruva...tiddelipom.

Hoppas vi får en tidig vår.
 

diesel

New member
Twin V-belt drive. "Lättat" svänghjul till en 670 cc Hatz 14 hp stånka, och motorremskiva med gummidrivningen. Funderingar finns på att vattenkyla toppen separat för att slippa fläktkyla den med elfläkt. Funderingar finns också på elhybrid för att kunna förbättra accelerationen vid rödljus så pass att den överträffar en långtradares.
 

woody

New member
Tack för den länken, Woody ! :cool: Kanske det plötsligt finns tillgång på mc:n som man kan köra på biodiesel, dessutom till ett vettigt pris. Jag har undrat lite varför det är så trögt i spåret, varför ingen större tillverkare inser att det finns en "social beställning" på miljövänligare motorcyklar.:confused:
Nå, tillsvidare får vi bygga själva, och kalla oss pionjärer :D
Och därmed hittade jag en fin åsnebrygga till mitt nästa ämne - det egna projektet...
Vi MMAF:s sidor hittade jag en kontakt till en man som själv har byggt sej en dieselhoj, (han har satt in en tvåcylindrig Lombardini 650cc i ramen på en rysk Dnepr) och därtill är chef och ägare av en besiktningsstation.
Han har nu under veckoslutet grävt i alla lagar och direktiv, och hittar inget hinder för mitt projekt.:cool::D
Så nu gäller det att få fram slantarna till motorköpet, och sen att frakta hojen till min polare Mats och börja skruva...tiddelipom.

Hoppas vi får en tidig vår.

Va trevligt !!
då får du komma med info om hur bygget går framåt !!:D
 

woody

New member
Twin V-belt drive. "Lättat" svänghjul till en 670 cc Hatz 14 hp stånka, och motorremskiva med gummidrivningen. Funderingar finns på att vattenkyla toppen separat för att slippa fläktkyla den med elfläkt. Funderingar finns också på elhybrid för att kunna förbättra accelerationen vid rödljus så pass att den överträffar en långtradares.

:DNice -håll oss informerade med fler bra bilder allt eftersom -Tack !!
 

smedpeter

New member
Såja ! :D Åkte med min mc-kompis Esko till Helsingfors och fick efter ett visst parlamenterande ut hans nyrenoverade Royal Enfield Army Diesel, som han beställde från Indien för över ett år sen... Jag ska sätta in någon bild här, bara kameran tinar upp, det var -38 grader I keitele när vi lyfte ut Enfielden ur bilen.

MEN, på hemvägen vek vi in till en affär som säljer Yanmar L 100 -kopior av kinesisk tillverkning. Det fanns ett enda ex kvar på hyllan, och när vi åkte vidare fanns det inte ett enda...;) Så nu är motorn äntligen införskaffad, men jag har för kallt i smedjan nu, så där händer ingenting.
Nu ska jag hitta en pålitlig åkare som kan ta Snigeln och "det nya hjärtat" till min polare Mats.
Trevligt när projektet avancerar litet.
Hur går det för er andra ?
 

Bob Sweden

New member
Hur går det för er andra ?

Inte ett steg till taget sedan sist med Dieseln.
Har dock provat på vinterkörning istället, så jag hoppas jag får förlåtelse från Dieselmaffian :D
160 mil i -10 -> -32 grader måste ju vara jämförbart med minst ett par timmars jobb på dieselbesten, eller... :rolleyes:

IMG_0604.jpg


/B
 

smedpeter

New member
Du är garanterat "förlåten av Dieselmaffian" !! Har du fått upp värmen än ?
Jag körde en gång drygt 10 mil i -8 grader, det var VERKLIGEN kallt... Så jag tar av mej skinnmössan för en riktig biker !
 

woody

New member
Inte ett steg till taget sedan sist med Dieseln.
Har dock provat på vinterkörning istället, så jag hoppas jag får förlåtelse från Dieselmaffian :D
160 mil i -10 -> -32 grader måste ju vara jämförbart med minst ett par timmars jobb på dieselbesten, eller... :rolleyes:

IMG_0604.jpg


/B
Huva - det e kallt !! lägg sen till kyleffekten när du kör -då e det riktigt kallt !
Nä jag väntar tills det blir varmare !!
 

woody

New member
Såja ! :D Åkte med min mc-kompis Esko till Helsingfors och fick efter ett visst parlamenterande ut hans nyrenoverade Royal Enfield Army Diesel, som han beställde från Indien för över ett år sen... Jag ska sätta in någon bild här, bara kameran tinar upp, det var -38 grader I keitele när vi lyfte ut Enfielden ur bilen.

MEN, på hemvägen vek vi in till en affär som säljer Yanmar L 100 -kopior av kinesisk tillverkning. Det fanns ett enda ex kvar på hyllan, och när vi åkte vidare fanns det inte ett enda...;) Så nu är motorn äntligen införskaffad, men jag har för kallt i smedjan nu, så där händer ingenting.
Nu ska jag hitta en pålitlig åkare som kan ta Snigeln och "det nya hjärtat" till min polare Mats.
Trevligt när projektet avancerar litet.
Hur går det för er andra ?
Va trevligt att bågen har anlänt !!
ser fram emot bilder och ev videosnutt så man hör hur den går o låter !
Vilken tur du har som får tag på sista exet av motor :D
Du får montera in en vedspis i smedjan ,så får du både värme och kan laga både mat o kaffe !:D
 

smedpeter

New member
Hej, det lär dröja innan Esko kan starta sin hoj, det är fortfarande mer än 30 grader kallt varje natt...inte riktigt läge att starta en diesel, han skall byta olja först och hälla vinterdiesel i tanken. Han har inget varmt garage för hojen, nämligen.
Nä, det blir nog ingen spis i smedjan, jag har just nu inte råd att köpa mera ved :eek: allt jag har slukas av kakelugnarna...
Av kolet jag eldar med går 90% rätt ut genom skorstenen, men det är klart, kråkorna skall ha något också, man skall inte vara missunnsam :rolleyes:
 
Top