Diesel Knuttar

woody

New member
Men du kan väl skicka med bilder till inlägget/ladda upp filer om du rullar ner ett stycke på sidan där du skriver nya inlägg ?

:D okej Tack -ska kolla det !
för annars om man trycker på "insert image" så får man upp en fånig ruta med url adress !
 

woody

New member
Grattis till reportaget och dom fina bilderna! Hojen ser riktig snygg ut från höger sida!
Skulle vara intressant att se en närbild från vänster sida. :)

Anders.J

här e en bild från vänster sida :) (dock en dålig mobilkamera bild )
får plåta bättre bild när det blir väder ...
 
Last edited:

smedpeter

New member

Hej, vad är det för nummer på tidningen - det är så otydligt så jag kan inte se - är det 2/2011 ???

Min kompis Eskos renoverade Enfield diesel kommer om två veckor...det blir kul. Synd att här ännu är två meter snö

Andra små motgångar : Fick just veta idag att mitt bygge inte kommer att gå att registrera här i Finnlandet :-( Man kommer inte att godkänna 1 utsläppen, 2 att det inte är en motorcykelmotor och 3 man får inte byta till en mer än 25% större motor - byråkraterna räknar kubik, inte effekt, trots att det uttryckligen står i lagen effekt, inte kubik.
(Tänkte byta 125cc och 7,5 kw mot 406cc och 7,5 kw.)
Märkligt att det är möjligt i Tyskland men inte här...EU borde ju ha samma regler, om det nu skall vara någon nytta med hela EU.
Ni tycks ha mindre knäppa regler i Sverige ?

Kanske jag borde registrera hojen i Sverige, och sen byta motor ? Jag har ju ett hus i Jämtland, så det kanske kan gå ? Alla tips och kommentarer mottages tacksamt, för snart blir det panik !
 

Chopperbyggarn

New member
Andra små motgångar : Fick just veta idag att mitt bygge inte kommer att gå att registrera här i Finnlandet :-( Man kommer inte att godkänna 1 utsläppen, 2 att det inte är en motorcykelmotor och 3 man får inte byta till en mer än 25% större motor - byråkraterna räknar kubik, inte effekt, trots att det uttryckligen står i lagen effekt, inte kubik.
(Tänkte byta 125cc och 7,5 kw mot 406cc och 7,5 kw.)
Märkligt att det är möjligt i Tyskland men inte här...EU borde ju ha samma regler, om det nu skall vara någon nytta med hela EU.
Ni tycks ha mindre knäppa regler i Sverige ?

Kanske jag borde registrera hojen i Sverige, och sen byta motor ? Jag har ju ett hus i Jämtland, så det kanske kan gå ? Alla tips och kommentarer mottages tacksamt, för snart blir det panik !

Låter tråkigt!!

Trodde att Finland hade lättat upp sina stränga regler för hembyggen "för eget bruk"?

I Sverige bör du kunna få den registrerad och godkänd som "Ombyggt Fordon" under förutsättning att SFRO anser att ombyggnaden är bra utförd ,har godtagbara kör/broms egenskaper samt klara "Buller provet" och att ombyggnaden är utförd i Sverige.

Att registrera Ombyggt/Amatörbyggt fordon här är en procedur som ibland kan ta ganska lång tid pga väntetider hos Transportstyrelsen, SFRO, Bilprovningen samt kostar några tusen kronor.

Först måste du nog flytta och skriva dig i sverige och bo här en viss tid samt ta med hojen som "flyttgods" till sverige inom 1 år från att du har flyttat hit och registrera in den här i Sverige innan du bygger om den...när du sedan har ägt och brukat den här i Sverige under ,enligt Finsk lag tillräckligt lång tid så bör du kunna ta med dig hojen som Flyttsak till Finland och få den godkänd och registrerad där då den har godkännts i annat EU land samt ägts och brukats av dig här. Tror att det fungerar undgefär så den lagliga vägen.

(Möjligt att jag blandar ihop en del EU regler och tredje land regler här.)

Det finns enstaka personer från EU länder där det är nästan omöjligt att registrera hembyggen som har flyttat till Sverige bott här ett tag och byggt sin egen hoj reggat den här och sedan haft med den tillbaks som flyttsak vid hemflytt och på det viset fått den lagligt registrerad i hemlandet.

Anders.J
 

smedpeter

New member
Tack för svaret. Det är faktiskt i mina planer att flytta till Jämtland men först år 2012 till sommaren...har jag verkligen tålamod att vänta så länge ? :eek::eek:
Nej det har jag inte...

Plan B.
Jag kunde ju "sälja" Snigeln som hojen heter, till min vän Mats som bor i södra Sverige. Vad månne importskatten kan bli på en Suzuki GZ 125 av -99 års modell ?
Någon som vet eller kan upplysa mej om var jag kan hitta de uppgifterna ?
Det blir antagligen ändå så, att jag skulle köra hojen ned till Mats, för att få hjälp med bygget, så det blir ingen extratransport för det.
Mats kan ju registrera den, så blir den svensk;)
Sen kan man bygga om den, och besikta den i Sverige, och när jag flyttat dit kan jag "köpa" den tillbaka...
Då finns ju åtminstone en teoretisk möjlighet att jag skulle få Snigeln dieselifirerad till sommaren. Jag kan ju "låna" den av Mats under sommaren:D

Finns det någon hake här ?
 

smedpeter

New member
Jo, en sak till. Finalnd HAR mycket riktigt lättat på sina benhårda bestämmelser för ombyggande av hojar. Det är mycket som är lättare nu, men det största problemet är att byråkraterna på bilprovningen gör ALLT de kan för att fortsätta motarbeta egenbyggandet.
Låt mej ta ett exempel : Man kräver att om man ersätter en motor, så får effekten inte öka med mer än 25%. Så står det i förordningen, tydligt och klart. Men myndigheterna tolkar det så, att det är cylindervolymen som inte får öka med mer än 25%. Trots att det inte alls är samma sak.
Well, vem börjar stämma myndighetrna och ta dem till rätten, vad kostar det, hur lång tid tar det, och värst av allt - under denna tid får man ju inte köra en endaste meter med hojen.:mad:
Man kräver också, att den ersatta motorn skall vara "en motor avsedd för motorcyklar", trots att det inte står så i lagen.
Man undrar om de tror att båtmotorer görs av trä och flygplansmotorer av lättmetall :D

Det finns otaliga sätt för hojbyggarmotståndarna att sätta käppar i hjulet.
Må deras skägg börja växa inåt !
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för svaret. Det är faktiskt i mina planer att flytta till Jämtland men först år 2012 till sommaren...har jag verkligen tålamod att vänta så länge ? :eek::eek:
Nej det har jag inte...

Plan B.
Jag kunde ju "sälja" Snigeln som hojen heter, till min vän Mats som bor i södra Sverige. Vad månne importskatten kan bli på en Suzuki GZ 125 av -99 års modell ?
Någon som vet eller kan upplysa mej om var jag kan hitta de uppgifterna ?
Det blir antagligen ändå så, att jag skulle köra hojen ned till Mats, för att få hjälp med bygget, så det blir ingen extratransport för det.
Mats kan ju registrera den, så blir den svensk;)
Sen kan man bygga om den, och besikta den i Sverige, och när jag flyttat dit kan jag "köpa" den tillbaka...
Då finns ju åtminstone en teoretisk möjlighet att jag skulle få Snigeln dieselifirerad till sommaren. Jag kan ju "låna" den av Mats under sommaren:D

Finns det någon hake här ?

Bör fungera förutsatt att SFRO godkänner ombyggnaden.
Vad jag vet är det moms på inköpspriset som Mats får betala då det handlar om EU import.

Anders.J
 

smedpeter

New member
Tack ! Ja, momsen gör inte så mycket till eller från, hojen är inte värd mer än 5000 kronor, så... Annat är det efter ombyggnaden :D.
 

anders_69

New member
Men vänta nu, eftersom hojen är gott och väl begagnad (minst 6mån och 600mil?) så är det inte momspliktigt. Dock blir det registreringsavgift (och skrotavgift om det finns på hojar).
 

Chopperbyggarn

New member
Jo, en sak till. Finalnd HAR mycket riktigt lättat på sina benhårda bestämmelser för ombyggande av hojar. Det är mycket som är lättare nu, men det största problemet är att byråkraterna på bilprovningen gör ALLT de kan för att fortsätta motarbeta egenbyggandet.
Låt mej ta ett exempel : Man kräver att om man ersätter en motor, så får effekten inte öka med mer än 25%. Så står det i förordningen, tydligt och klart. Men myndigheterna tolkar det så, att det är cylindervolymen som inte får öka med mer än 25%. Trots att det inte alls är samma sak.
Well, vem börjar stämma myndighetrna och ta dem till rätten, vad kostar det, hur lång tid tar det, och värst av allt - under denna tid får man ju inte köra en endaste meter med hojen.:mad:
Man kräver också, att den ersatta motorn skall vara "en motor avsedd för motorcyklar", trots att det inte står så i lagen.
Man undrar om de tror att båtmotorer görs av trä och flygplansmotorer av lättmetall :D

Det finns otaliga sätt för hojbyggarmotståndarna att sätta käppar i hjulet.
Må deras skägg börja växa inåt !

Detta var vanligt även i Sverige även efter 1982 då vi fick våra regler om Ombyggt/Amatörbyggt fordon att Svensk Bilprovning satte sina egna lagar som dom kallade "Rekomendationer" utöver existerande regelverk. Det förekom även att vissa av dåtidens besiktningsmän på bilprovningen gjorde rent regelvidriga anmärkningar då vissa av dom verkade ha svårt att acceptera att det som tidigare hade varit "förbjudet" nu var lagligt....jag har egna personliga erfarenheter av detta från "övergångstiden".
Numera är det mindre vanligt att Bilprovningen underkänner något som SFRO har godkänt...och om så är fallet så handlar det oftast om bagatellsaker.

Låter som att din hoj borde kunna bli godkänd i Finland...prata runt bland finska hojbyggare och fråga var dom brukar registrera sina hojar.

Angående avgaserna vad händer om du typar in den för Bio diesel??

Anders.J
 

woody

New member
Jo, en sak till. Finalnd HAR mycket riktigt lättat på sina benhårda bestämmelser för ombyggande av hojar. Det är mycket som är lättare nu, men det största problemet är att byråkraterna på bilprovningen gör ALLT de kan för att fortsätta motarbeta egenbyggandet.
Låt mej ta ett exempel : Man kräver att om man ersätter en motor, så får effekten inte öka med mer än 25%. Så står det i förordningen, tydligt och klart. Men myndigheterna tolkar det så, att det är cylindervolymen som inte får öka med mer än 25%. Trots att det inte alls är samma sak.
Well, vem börjar stämma myndighetrna och ta dem till rätten, vad kostar det, hur lång tid tar det, och värst av allt - under denna tid får man ju inte köra en endaste meter med hojen.:mad:
Man kräver också, att den ersatta motorn skall vara "en motor avsedd för motorcyklar", trots att det inte står så i lagen.

Har ni inte en motsvarighet till vårat SMC i finland ,som kan ta tag i dumheterna och kräva ändring ??:eek:
 

smedpeter

New member
Har ni inte en motsvarighet till vårat SMC i finland ,som kan ta tag i dumheterna och kräva ändring ??:eek:

Hej Woody, tack för dina kommentarer. Jo, vi har MMAF, (Modified Motorcycles Association of Finland) http://www.mmaf.fi/forum/ (endast på finska tyvärr, men jag sätter hit länken ändå, det finns säkert flere personer som läser detta som kan finska;)) och jag har vänt mej till denna eminenta organisation som verkligen har fått mycket igenom av det som de jobbat idogt för i många år, med den nya mc-bygg-förordningen som blev klar i fjol våras. Hatten av för dessa gentlemän. Jag har varit medlem där i fem år, faktiskt. Så nu ska vi se vad de duktiga killarna förmår uträtta...annars blir det som sagt plan B...:rolleyes:
Jag ska gå till tidningskiosken imorgon och kolla, det kan gott hända att det finns ett ex kvar av tidningen, med litet tur...:cool:
 
Top