Diesel Knuttar

Chopperbyggarn

New member
Projektet med luftkyld tvärställd V-twin utan fläktkåpor är klockren, den kommer att bli mycket snygg när den är klar!
Det var även ett Engelskt bygge som ser ut som en parallell twin (liten svårt att se) luft kyld utan fläkt kåpor som även den ser mycket lyckad ut!

Annan fråga finns det någon bil som har tillverkat någon luftkyld diesel motor?
Borde finnas någon då det finns luftkylda 3,5L bensin V8 or (Tatra)
Det finns luftkylda diesel traktorer men dom motorerna blir för klumpiga.

Anders.J

diesel

New member
Fläktkylning

Fläktkylningen har tillverkaren inte satt dit för syns skull, den har till uppgift att befria motorn från överskottsvärme på grund av den dåliga verkningsgraden! Även dieselmotorer blir heta utav bara den om kylningen försämras eller uteblir. Jag har testat på min Farymann med ett lättat svänghjul och utan fläkt. som ett rent experiment. Den gick ungefär sju kilometer innan den stannade på grund av överhettning, med orginalfläkt har
jag som mest plågat den i 26 timmar i ett sträck på fullgas med enbart tank och matpauser. Det är troligen också av stor betydelse att lufkanalsriktningen
i topparna inte går på tvärs mot färdriktningen vilket det gjorde i mitt fall och
vad jag kan förstå också skulle vara fallet för de flesta V-tvinnar, om dessa
tvärmonteras. Mitt tipps är att kolla kanalriktningen i topparna innan fläkten tas bort och att montera oljetempgivare och cylindertempgivare. Det kostar att rasa dieselmotorer!

Chopperbyggarn

New member
Har någon provat att montera ett effektivt oljekyl när fläktkylningen har tagits bort på dessa dieselmotorer och hur har det isåfall fungerat?
Det är vanligt att man gör detta på VW bensin motorer när dom används till trike eller 2 hjulig mc..en del ökar även kolvtolleransen på bakre cylindrarna.

Anders.J

Last edited:

diesel

New member
växellåda

För att slippa använda de okristligt dyra Harley-lådorna så håller jag på att modifiera en Volvo 140-låda till MC bruk! 75 riksdaler, och har säkert gått 20-30 tusen mil utan att det syns eller känns. Kilremsdrift både på primären och sekundären med koppling, typ åkgräsklippare, bara spänna remmen och åka.
Med varvtalsregleringen kvar så blir det väl nästan omöjligt att få tjuvstopp på motorn, då den gasar själv så fort varvet sjunker.

woody

New member
För att slippa använda de okristligt dyra Harley-lådorna så håller jag på att modifiera en Volvo 140-låda till MC bruk! 75 riksdaler, och har säkert gått 20-30 tusen mil utan att det syns eller känns. Kilremsdrift både på primären och sekundären med koppling, typ åkgräsklippare, bara spänna remmen och åka.
Med varvtalsregleringen kvar så blir det väl nästan omöjligt att få tjuvstopp på motorn, då den gasar själv så fort varvet sjunker.

lägg gärna in lite bilder på hur du moddar !:D

diesel

New member
Volvolåda

Så här gör den late! Ta bort alla eventuella grader så att axlarna står rakt ut från växellådans gavel. Skär av ingående axel till lämplig längd med en vinkelslip, se till att få en slät och plan ände. För att få drivning på lådan så använder jag en vindrutetorkarmotor. Stumpen pressar jag sedan med en teflonbit och ställskruv axiellt in mot kullagret, så att axeln rätar upp sig och centrerar för slipning. 24,98 som fetast och 24,97 som tunnast på första försöket. Åkvagnen tillverkad av en plåtbit några avgasklämmor och ett par Glycodurbussningar. Slipmaskinens nedmatning sker med ställskruv mot framförvarande axel. Twin V-belt-drive!

Olle Å

New member
Hörde för något år sedan att det tydligen finns indiska motorcyklar som går på diesel. Tror det är Enfield som tillverkar dem.

diesel

New member
Royal Enfield Diesel

Vad jag har förstått så har den tillverkningen upphört, men flera firmor i Tyskland bl.a Sommer och någon i England konverterar till Dieselmotor.

woody

New member
import ??

Min kompis Esko har beställt en gammal (nyrenoverad) Royal Enfield Diesel mc med sidovagn från Indien. Den borde anlända innan jul....häftig julklapp :D

Har polarn fått hem sin enfield diesel ännu ??
lägg in lite bilder och nån filmsnutt på youtube när du hinner !!:D