Diesel Knuttar

Chopperbyggarn

New member
intressant konstruktion!
Hur är "känslan" i en tvåtakts diesel?? När jag jobbade på en farm i Western Australia i början av 1988 så hade dom en halm hack driven av en kompressormatad GM tvåtakts diesel och den gick inte på något sätt att jämföra med fyrtakts diesel i ljudet från motorn.

Anders.J
 

diesel

New member
Tvåtakts diesel!

Åk över sundet till dieselhuset i Köpenhamn och upptäck att inte mycket är nytt under solen! Där finns motorer och modeller med kolvar som går i alla tänkbara riktningar!
 

woody

New member
intressant konstruktion!
Hur är "känslan" i en tvåtakts diesel?? När jag jobbade på en farm i Western Australia i början av 1988 så hade dom en halm hack driven av en kompressormatad GM tvåtakts diesel och den gick inte på något sätt att jämföra med fyrtakts diesel i ljudet från motorn.

Anders.J

Inte en susning -har varken hört eller sett en 2 taktare diesel -men det får man kanske tillfälle till nån dag!! :D
synd att du inte spela in ljudet på halmhacken ...
 

woody

New member
Åk över sundet till dieselhuset i Köpenhamn och upptäck att inte mycket är nytt under solen! Där finns motorer och modeller med kolvar som går i alla tänkbara riktningar!

Kan ju va bra utflyktsmål ,när våren kommer !!
Ta en sväng med dieselodjuret över vattenpölen !
och fylla sidoväskorna med öl på hemvägen !
var ligger dieselhuset ??:rolleyes:
 
Last edited:

diesel

New member
Dieselhuset

E 20 söderut mitt emot en bensinstation. Röd byggnad. Den första söndagen varje månad (kl 11 har jag för mig) så startar dom upp den 22000 hp starka dieslen med ett 80 tons svänghjul och ett varvtal runt 100 rpm, byggd ca 1937. Värt att uppleva och helt gratis dessutom!
 

Hampe

Skriver massor!
Inte en susning -har varken hört eller sett en 2 taktare diesel -men det får man kanske tillfälle till nån dag!!

Jodå!
Har du sett en amerikansk film de senaste 50 åren, där någon klivit på en buss, så har du också hört ljudet av den svansmonterade GM-dieseln.

I verkliga livet, på närmare håll...?
T44orna har fortfarande V12 tvåtakt - en hiskelig miljöbest som om den är inblandad i minsta lilla rangering fullständigt torpederar miljökalkylen för vilken kombitransport som helst, även om resterande 150 mil skulle köras med dedikerat ren el... :D
http://sv.wikipedia.org/wiki/T44
Viktigt bara att stå och lyssna på rätt lok - vissa kommer att byggas om med nya motorer - 4-takt.

Magnus/Skye/SAS383 här inne vet nog att berätta lite mer om 2-takts dieslar...?



Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Under mina tidiga USA resor hörde jag bussar o lastbilar med tvåtaktsdiesel motorer men då visste jag inte varför dom lät så konstigt..det var först i Australien och "halm hacken" jag fick kännedom om att det existerade tvåtakts diesel motorer.
Jag har kört dieselbilar i ganska många år nu Mercedes, Ford, Chrysler + traktorer och lärt känna den typiska motor karraktären för 4 taktsdieslar.

Jag är fortfarande intresserad av hur motorkarraktären är på tvåtakts dieslar jämfört med 4 takt?

Tvåtakts diesel på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=lcBiCyX9lnk

http://www.youtube.com/watch?v=E0o1o5W_f6o

Anders.J
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
De gamla kulmotorerna är nog alla av typ 2-taktsdieslar. P.g.a. låg kompression måste dom värmas i toppen för att kunna tända men annars är det sak samma. :)

Luften sugs in i vevhuset via en "snarkventil" och till cylindern med hjälp av vevhuskompression. Direktinsprutning i förbränningsrummet. (Snacka om nyheter. :D)

Alltså med lite kompressormatning, slidstyrning och högre kompression kan man på samma koncept bygga en liten ettrig 2-taktsdiesel.
 

Chopperbyggarn

New member
Är det en ettrigare, varvvilligare gång där effekten kommer på högre varv som man kan förvänta sig av tvåtakt jämfört med fyrtakt (bortsett kulmotorer)?

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
Är det en ettrigare, varvvilligare gång där effekten kommer på högre varv som man kan förvänta sig av tvåtakt jämfört med fyrtakt (bortsett kulmotorer)?

Anders.J

;) Precis vad jag menar. Samma skillnader mellan 2- och 4-takt oavsett bränsle och metod för att få fyr på det.

2-takt har en enklare konstruktion med färre rörliga delar och den tänder varje varv. Tror att en 350cc 2-taktare kan jämföras med en 500cc 4-takt vid ung. lika trimningsgrad.

Vinsten skulle då vara en motor med mindre vikt och volym men det är en "skitig" motor som förbrukar mera bränsle och smörjoljan ryker ut i luften hela tiden.
 

Hampe

Skriver massor!
Är det en ettrigare, varvvilligare gång där effekten kommer på högre varv som man kan förvänta sig av tvåtakt jämfört med fyrtakt (bortsett kulmotorer)?

Anders.J

Just så - det är alltså egentligen en tvåtaktsdiesel man vill montera in i sin MC för att få till dom där riviga starterna vid korvkiosken...

"The wheel - now re-invented"

'schäkta, kan inte låta bli o bråka lite med er... :p


Hampe

Edit:
Motorkaraktären hos en 2-taktsdiesel är rätt (mycket) trist om man tänker på GMs gamla sura bussmotor:

Okarismatiskt ljud, låter ansträngd, rentav plågad med smalt effektband och (relativt) högt arbetsvarv. Stor svängmassa gör att varvet inte sjunker påtagligt mellan växlingarna utan ligger kvar högt. Kort sagt bröl och bröt som inte alls står i proportion till förflyttingen som skapas - och därmed helt i linje med så mycket annat amerikanskt, alltså...

H
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Amerikanskt...hm...senast jag hörde ett fruktansvärt "bröl" från ett fordon var på dom branta vulkanbergs gatorna ner mot Mexico City och det var en Kenworth grusbil som gick på motorbroms (avgasbroms?),gissar att det var en tvåtaks diesel...har aldrig hört ett högre bröl från ett fordon innan eller efter...jag brukar gilla motorljud även när det är högt men detta var något i hästväg!:eek:
"Lillebrors" 5,7 L V8 Olds diesel (4 takt)händer inte mycket när man trampar på gasen men det kommer den ljuvaste musik ur piporna där bak!:D

på diesel fronten tror jag nog att 4 takt är min grej.:)

Anders.J
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Jake Brake, mannen!

http://www.essortment.com/all/jakebraketruck_raio.htm

It has only one drawback: it is very noisy. You may have heard a semi use the Jake brake without realizing what it was. Sometimes when a truck is approaching a stop sign or stop light it suddenly emits a load roar, very much like a large lawnmower, for five or ten seconds. It is the noise that is causing many towns to ban the use of the Jake brake. Even though tests have shown the decibel level to be about as loud as a large lawnmower, at night or early morning the low frequencies seem to carry a long distance and are very noticeable.

Ett måste på en dieselhoj - enligt Descartes dogm att en hoj måste bullra för att finnas... (Jag hörs, alltså finns jag)


Eller - nu när vi ändå är ute i filosofiska rummet och botaniserar så varför inte bjuda in Robert Crumb:
400px-KeepOnTruckin%27.jpg


Självklart skall man kunna vara en trucker på två hjul - det behövs inte 16 stödhjul för att kunna lukta diesel!




Hampe
 

Ove 60+

Active member

I den här videon visar man cylinderfodret i en amerikansk motor. Med den utformning som portarna och kolvarna har så kan jag bara gissa att det är en ganska trög historia. Ser ut som den friska luften bara skulle blåsa rakt igenom och lämna avgaserna kvar i förbränningsrummet. Men soppan har ju varit billig over there så dålig effekt kan kompenseras med större motor.

Glömde en nackdel med 2-takt - dålig motorbroms.

Stor svängmassa kom på tal och det måste till om man har en eller ett par cylindrar, men med flera cylindrar och högre varv kan svängmassan minskas.
 

Chopperbyggarn

New member
Ja man kan undra om kompressorn lyckas blåsa ut alla avgaser?
Det jag gillar med traditionella (äldre)4 takts dieselmotorer är att dom har bra ork redan från låga varv ,att dom är lite långsamma i acceleration bryr jag mig inte så mycket om. Det vore intressant att se vilka andra (okomplicerade) lösningar det finns när det gäller 2 takts dieslar.

Anders.J
 
Top