Dags för debatt?

Chopperbyggarn

New member
Ersätter försäkringsbolagen skador på maskineri och kropp som uppkommit efter att man följt de "sociala reglerna" istf de riktiga?

Om du reser utanför europa med svensk hoj/bil, var glad om du överhuvudtaget får tag på en trafikförsäkring som är värd mer än pappret det är skrivet på och glöm allt annat än trafikförsäkring i nästan alla länder.

Anders.J
 

adrian_vg

New member
Om du reser utanför europa med svensk hoj/bil, var glad om du överhuvudtaget får tag på en trafikförsäkring som är värd mer än pappret det är skrivet på och glöm allt annat än trafikförsäkring i nästan alla länder.

Öööh?? Jaha... Trodde att det funkade bra i de flesta länderna i Europa, undantaget de gamla öststaterna och Balkan.

Min far fick sin husvagn påkörd några år sen på en p-plats i Tyskland av en lastbil som smet sen. Det var inga problem att få ut en hela ersättningen för fixen i Sverige (hela sidan var tvungen att bytas), minus självrisken förstås. Kanske inte samma sak för en mc eller bil, men iaf...

Lite OT; men kan du utveckla det där lite kanske?
 

Chopperbyggarn

New member
Öööh?? Jaha... Trodde att det funkade bra i de flesta länderna i Europa, undantaget de gamla öststaterna och Balkan.

Min far fick sin husvagn påkörd några år sen på en p-plats i Tyskland av en lastbil som smet sen. Det var inga problem att få ut en hela ersättningen för fixen i Sverige (hela sidan var tvungen att bytas), minus självrisken förstås. Kanske inte samma sak för en mc eller bil, men iaf...

Lite OT; men kan du utveckla det där lite kanske?

OT, ja.
Om du vill födjupa dig i ämnet när det gäller hojåkning runt världen och vad som gäller och hur saker funkar så rekommederar jag http://www.horizonsunlimited.com/ och köp deras DVD serie den är kanonbra och förklarar det mesta i detta ämne. Själv har jag bara erfarenhet av att köpa/inte kunna köpa försäkring utanför europa..inte erfarenhet av olyckssituation. Vad europa beträffar så stämmer nog din beskrivning väl.

Anders.J
 

adrian_vg

New member
OT, ja.
Om du vill födjupa dig i ämnet när det gäller hojåkning runt världen och vad som gäller och hur saker funkar så rekommederar jag http://www.horizonsunlimited.com/ och köp deras DVD serie den är kanonbra och förklarar det mesta i detta ämne. Själv har jag bara erfarenhet av att köpa/inte kunna köpa försäkring utanför europa..inte erfarenhet av olyckssituation. Vad europa beträffar så stämmer nog din beskrivning väl.

Anders.J

Tack.
 

hobbe

New member
Det finns en hel del rykten och fördomar mot alkolås, tex att de är lätta att kringgå.

Ett alokolås kan man inte lura med pump, ballong eller annat. De nyare alkolåsen känner av om det är en människa som blåser och att det är rätt människa! ;)

/

Du får gärna förklara hur ett alkolås vet vem det är som blåser.

Jag är övertygad om att om du fixar fram ett alkolås till mig så kan jag ta mig förbi det och kan jag så kan fyllot också.
men jag är helt beredd att testa och helt beredd att erkänna fel om det nu skulle vara så att jag inte kan gå förbi det.
 

DearHunter

New member
Du får gärna förklara hur ett alkolås vet vem det är som blåser.

Jag är övertygad om att om du fixar fram ett alkolås till mig så kan jag ta mig förbi det och kan jag så kan fyllot också.
men jag är helt beredd att testa och helt beredd att erkänna fel om det nu skulle vara så att jag inte kan gå förbi det.

Visst, ett proffs kan ju stjäla en bil som har världens bästa larm och immobilizer. Om Du tar dig förbi ett alkolås åt dig själv eller någon annan, ska vi säga 2 år på kåken om Du eller han/hon smäller? ;)

Vad gäller de nyare alkolåsen som måste kalibreras så de matchar din profil så analyserar de inte bara din utandningsluft map rätt mängd, flöde, temp, fuktighet, alkomängd etc men även det ljud som Du gör när Du andas ut. Allt loggas. Minsta misslyckande så får man reda på det. Dessutom så finns det funktioner som kräver att Du blåser med jämna mellanrum så att inte en ful(l) :D polare lånar bilen av dig.

Sedan ska vi inte heller glömma att de allra flesta som är alkoholberoende låter självamant bli att köra bil. Som någon nämnde så har det med bla attityden att göra. MEN det finns en stor grupp som är representerad på våra vägar och de ska definitivt stoppas INNAN de kör ut. Även om vissa desperata fyllon kan betala för sig och få alkolåset på något sätt manipulerat (vilket bör ses som ett brott, även medverkan till dvs den som genomför manipulationen åker dit) så tror jag nog att tant Agda eller Farbror Göran som i stundens inlevelse sätter sig i bilen för att köra hem en kort sträcka, låter bli.

Alkolåsen utvecklas hela tiden och så gör även övrig övervakningsteknik. Jag är övertygad om att alkolåsen blir standard i våra bilar på samma sätt som bilbälten och katalysatorer som testas vid varje besiktning.... :)
 

hobbe

New member
Visst, ett proffs kan ju stjäla en bil som har världens bästa larm och immobilizer. Om Du tar dig förbi ett alkolås åt dig själv eller någon annan, ska vi säga 2 år på kåken om Du eller han/hon smäller? ;)

Vad gäller de nyare alkolåsen som måste kalibreras så de matchar din profil så analyserar de inte bara din utandningsluft map rätt mängd, flöde, temp, fuktighet, alkomängd etc men även det ljud som Du gör när Du andas ut. Allt loggas. Minsta misslyckande så får man reda på det. Dessutom så finns det funktioner som kräver att Du blåser med jämna mellanrum så att inte en ful(l) :D polare lånar bilen av dig.

Sedan ska vi inte heller glömma att de allra flesta som är alkoholberoende låter självamant bli att köra bil. Som någon nämnde så har det med bla attityden att göra. MEN det finns en stor grupp som är representerad på våra vägar och de ska definitivt stoppas INNAN de kör ut. Även om vissa desperata fyllon kan betala för sig och få alkolåset på något sätt manipulerat (vilket bör ses som ett brott, även medverkan till dvs den som genomför manipulationen åker dit) så tror jag nog att tant Agda eller Farbror Göran som i stundens inlevelse sätter sig i bilen för att köra hem en kort sträcka, låter bli.

Alkolåsen utvecklas hela tiden och så gör även övrig övervakningsteknik. Jag är övertygad om att alkolåsen blir standard i våra bilar på samma sätt som bilbälten och katalysatorer som testas vid varje besiktning.... :)

AAAHHH
så det är altså så att den som hjälper någon gå förbi ett alkolås får automatiskt 2 år på kåken om de smäller.
om vi nu skall fantisera så varför avrättar vi inte alla som kör fulla istället ?
automatisk kontroll med slumpvisa täta intervall med pannskott om det finns alkoholångor i bilen.
skitbra ! (ironi)

Att låsa en bil mot en förare skulle väl knappast fungera annat än i teorin.
dvs man sätter bara "enheten/ungen" som förare istället för en själv.
viola så nu gick jag förbi ditt alkolås igen och jag är inte något proffs.

som sagt tidigare.
Absolut att vi kan ha till lastbilar eller bilar som används i någon form av tjänst, ex taxi, lastbil, utryckningsfordon osv, det tror jag skulle fungera.
men när man sätter det i privatfordon och försöker få samma resultat där då är man ute på fel spår.
Då är man ute efter att kurera problemet genom att angripa symptomen.
Ett hanteringssätt som sällan ger bra resultat annat än att dölja symptomen.
 
Last edited:

UglyJazz

New member
Alkohol...

Ni tänker och söker lösningar... Det är bra.

Att rikta in sig mot yrkestrafiken är att blunda för den verklighet vi idag lever i. Det är inte långtradarchaufförer eller bussförare som fyller spaltmetrarna med statistik, det är faktiskt folk som antingen haft kroniska alkoholproblem, lääänge, eller såna som druckit på kvällen och tror att dom klarar av att köra hem eftersom dom ju ändå inte kommer att möta några poliser på vägen.

Det är spektakulärt när en lastbil med en full polsk trailerchaufför kör ihjäl några personer på väg från färjan, men volymerna finns bland det vanliga folket...

Att gapa om alkolås i bilar hjälper möjligen om tjugo-trettio år eftersom dom som har problem med spriten ändå åker i gamla ofärsäkrade och oskattade bilar. Att idag lagstifta om alkolås i alla nya personbilar är effektivt på lång sikt, men idag behöver vi arbeta mer med attitydbiten.
Det är INTE OK att köra hem efter festen.
Det är INTE OK att veta om att någon ska köra iväg full och inte göra något.
Det är INTE OK att inte göra något när man ser att det sker.

Tystnaden är det som är farligt. Lyft problemet, men lösningen ligger inte i att tro att det är bussföraren som är full...
 

DearHunter

New member
AAAHHH
så det är altså så att den som hjälper någon gå förbi ett alkolås får automatiskt 2 år på kåken om de smäller.
om vi nu skall fantisera så varför avrättar vi inte alla som kör fulla istället ?
automatisk kontroll med slumpvisa täta intervall med pannskott om det finns alkoholångor i bilen.
skitbra ! (ironi)

Att låsa en bil mot en förare skulle väl knappast fungera annat än i teorin.
dvs man sätter bara "enheten/ungen" som förare istället för en själv.
viola så nu gick jag förbi ditt alkolås igen och jag är inte något proffs.

som sagt tidigare.
Absolut att vi kan ha till lastbilar eller bilar som används i någon form av tjänst, ex taxi, lastbil, utryckningsfordon osv, det tror jag skulle fungera.
men när man sätter det i privatfordon och försöker få samma resultat där då är man ute på fel spår.
Då är man ute efter att kurera problemet genom att angripa symptomen.
Ett hanteringssätt som sällan ger bra resultat annat än att dölja symptomen.


Idag är medhjälp till brott straffbart. En vapenlangare tex får det inte roligt om han åker dit.

Sedan vet jag inte hur Du har gått förbi alkolåset med enheten/ungen. För det första så kalibreras låset på plats mot dig och för det andra så upptäcker systemet om det är ett barn.

Vi har försökt kurerar vid ''källan'' i över...ja hur många år då?
Att lindra ''symptomen'' vi har idag underlättar för oss övriga trafikanter och räddar liv.. och det ger kraftiga signaler till rattfyllona - Vi ser dig!

Det är inte fel att ge sig ÄVEN på symptomen om det räddar liv.
 

DearHunter

New member
Ni tänker och söker lösningar... Det är bra.

Att rikta in sig mot yrkestrafiken är att blunda för den verklighet vi idag lever i. Det är inte långtradarchaufförer eller bussförare som fyller spaltmetrarna med statistik, det är faktiskt folk som antingen haft kroniska alkoholproblem, lääänge, eller såna som druckit på kvällen och tror att dom klarar av att köra hem eftersom dom ju ändå inte kommer att möta några poliser på vägen.

Det är spektakulärt när en lastbil med en full polsk trailerchaufför kör ihjäl några personer på väg från färjan, men volymerna finns bland det vanliga folket...

Att gapa om alkolås i bilar hjälper möjligen om tjugo-trettio år eftersom dom som har problem med spriten ändå åker i gamla ofärsäkrade och oskattade bilar. Att idag lagstifta om alkolås i alla nya personbilar är effektivt på lång sikt, men idag behöver vi arbeta mer med attitydbiten.
Det är INTE OK att köra hem efter festen.
Det är INTE OK att veta om att någon ska köra iväg full och inte göra något.
Det är INTE OK att inte göra något när man ser att det sker.

Tystnaden är det som är farligt. Lyft problemet, men lösningen ligger inte i att tro att det är bussföraren som är full...


Vi har arbetat med attityden rätt länge och ändå skördar rattfyllona offer. Det enda som hjälper idag är att de inte kan ta bilen. Inte att de inte ska.

Visst tar det ett tag innan det slår igenom på samma sätt som miljöbilarna.
Ändrar vi lite regler och avgifter här och där så vips... kommer nyregistreringarna att öka. Och Du kanske inte ens behöver köpa ny bil. Säg att Du tjänar in avgiften inom tex 1-2 år map skatter och försäkringar.
Man kan få ROT avdrag på hundratusentals kronor idag. Detta ser jag som viktigare och det kanske även staten gör.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...lsstatistik/Antal-nyregistrerade-miljobilar-/

Så vi bör nog inte bara bearbeta attitydbiten gentemot rattfyllot, men kanske även uppvakta staten och trafikverket så att man premierar alkolås.

Möjligheterna är många....
 
Last edited:

RonnyB

New member
Frånta rattfyllon körkort permanent, NOLLtollerans !!!
Minst lika många decimaler du har i promille skall du vara av med kortet i år, det är så mogen du är och den tid sådana behöver för att bli mogna nog.
Sen hör det väl till sanningen att det finns mindre alkohol-rattfyllon än Narkotika-rattfyllon i storstäderna. Och dom glider ofta ur kontrollerna.
 

Diversion

New member
Vi har arbetat med attityden rätt länge och ändå skördar rattfyllona offer. Det enda som hjälper idag är att de inte kan ta bilen. Inte att de inte ska.

Visst tar det ett tag innan det slår igenom på samma sätt som miljöbilarna.
Ändrar vi lite regler och avgifter här och där så vips... kommer nyregistreringarna att öka. Och Du kanske inte ens behöver köpa ny bil. Säg att Du tjänar in avgiften inom tex 1-2 år map skatter och försäkringar.
Man kan få ROT avdrag på hundratusentals kronor idag. Detta ser jag som viktigare och det kanske även staten gör.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...lsstatistik/Antal-nyregistrerade-miljobilar-/

Så vi bör nog inte bara bearbeta attitydbiten gentemot rattfyllot, men kanske även uppvakta staten och trafikverket så att man premierar alkolås.

Möjligheterna är många....

Det där kan jag säga att jag inte gillar såvida jag nu inte missförstår dig. Menar du att jag som gillar min mint 740 och aldrig kört rattfull ska straffas med extra avgifter för att jag inte vill byta till en modern smurfmobil?
 

DearHunter

New member
Det där kan jag säga att jag inte gillar såvida jag nu inte missförstår dig. Menar du att jag som gillar min mint 740 och aldrig kört rattfull ska straffas med extra avgifter för att jag inte vill byta till en modern smurfmobil?

Jag tänker mig snarare att det blir ett nollsummespel där kostnader och skattelättnader tar ut varandra. Det borde gälla nya fordon med alkolås och äldre fordon som får alkolås i efterhand.

Sedan vad gäller avgifter i övrigt så straffas Du redan för andras ev. vårdslöshet och att bilar blir stulna.

Det värsta som kan hända en är att ens familjemedlemar blir nermejade av ett rattfyllo. Ett alkolås ser jag inte som bestraffning. Jag ser det som en jack-pott :)
 
Last edited:

hobbe

New member
Idag är medhjälp till brott straffbart. En vapenlangare tex får det inte roligt om han åker dit.

Sedan vet jag inte hur Du har gått förbi alkolåset med enheten/ungen. För det första så kalibreras låset på plats mot dig och för det andra så upptäcker systemet om det är ett barn.

Vi har försökt kurerar vid ''källan'' i över...ja hur många år då?
Att lindra ''symptomen'' vi har idag underlättar för oss övriga trafikanter och räddar liv.. och det ger kraftiga signaler till rattfyllona - Vi ser dig!

Det är inte fel att ge sig ÄVEN på symptomen om det räddar liv.

nej men en mekaniker är inte en vapenlangare.
Det är en skillnad där, och hur skall du bevisa att det var just den mekaniken som gjorde det. knappast att man skriver på kvittot, förbikoppling av alkolås 500 kr utfört av svenne banan. mer troligt står det bromsvätska 500 kr.

Hur kalibreras låset på platsen mot mig ? hur vet låset att det är jag ?
vilken enhet är det du pratar om så kan vi säkert fixa fram hur just den enheten fungerar för pratar du om någon fantasialkolås som magiskt känner till att jag är jag så kan vi ju lägga ner diskussionen och diskutera tandfen lika gärna. så vad heter alkolåset som vet att jag är jag och att den lilla ungen är en liten unge och som inte går att koppla förbi.

Då kanske vi måste ändra taktik om vi inte kan kurera vid källan, för då fungerar ju inte det vi gör.

alkolås på privatbilar är inte en framkomlig väg sålänge vi inte får något annat för det också.
om vi kan få identifikation (vilket du ju påstår att vi kan) så är ju det en grej som verkligen skulle göra saker o ting lättare, tänk er hyrbilarna som skall bara få framföras av en person, eller lastbilar osv, finns massor med bilar som skulle behöva den typen av identifikationer, tänk er alla smitningar, bilstölder osv som skulle klaras upp. eller för den delen hoj stölder.
men nu gör det inte det, varför ? tja den enheten finns helt enkelt inte, men det vore bra om den fanns.
 

per2010

New member
Ett beslut om att alkolås skall vara obligatoriska kommer givetvis gälla alla slags fordon. MC också. Och varför inte? det är alldeles för många singelolyckor där piloterna har alkohol i blodet. Så vi får nog vara beredda på att slanta upp pengar vi med.
 

Chopperbyggarn

New member
I gamla tider med häst och vagn så brukade hästen hitta hem när husbonn var så full att han inte klarade att hålla i tömmarna....och nu experimenterar man för att få fram framtidens förarlösa bilar...så det löser sig nog:D

Anders.J
 

DearHunter

New member
nej men en mekaniker är inte en vapenlangare.
Det är en skillnad där, och hur skall du bevisa att det var just den mekaniken som gjorde det. knappast att man skriver på kvittot, förbikoppling av alkolås 500 kr utfört av svenne banan. mer troligt står det bromsvätska 500 kr.

Hur kalibreras låset på platsen mot mig ? hur vet låset att det är jag ?
vilken enhet är det du pratar om så kan vi säkert fixa fram hur just den enheten fungerar för pratar du om någon fantasialkolås som magiskt känner till att jag är jag så kan vi ju lägga ner diskussionen och diskutera tandfen lika gärna. så vad heter alkolåset som vet att jag är jag och att den lilla ungen är en liten unge och som inte går att koppla förbi.

Då kanske vi måste ändra taktik om vi inte kan kurera vid källan, för då fungerar ju inte det vi gör.

alkolås på privatbilar är inte en framkomlig väg sålänge vi inte får något annat för det också.
om vi kan få identifikation (vilket du ju påstår att vi kan) så är ju det en grej som verkligen skulle göra saker o ting lättare, tänk er hyrbilarna som skall bara få framföras av en person, eller lastbilar osv, finns massor med bilar som skulle behöva den typen av identifikationer, tänk er alla smitningar, bilstölder osv som skulle klaras upp. eller för den delen hoj stölder.
men nu gör det inte det, varför ? tja den enheten finns helt enkelt inte, men det vore bra om den fanns.

Ingen moralisk skillnad mellan en vapensmed som handlar och manipulerar med illegala vapen eller en bilmekaniker som bryter mot lagen genom att manipulera plomberade alkolås, enligt min mening. Förr eller senare åker de dit oavsett om de skriver kvitton eller ej. ;)

Här är ett exempel på ett alkolås som tar hänsyn till det ljud som du ska göra när Du blåser:

https://www.guardianinterlock.com.au/database/files/AlcolockWR2Small.pdf

sedan kan man kombinera med gps

http://www.alcolockgb.com/tiso.html

sidan 18-19 i det här lite äldre dokumentet:

http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/rapport_swov_alcolock.pdf

Lite annan info:

http://www.mhf.se/files/Alcolock_News_1-08.pdf

Finns olika varianter. Tekniken utvecklas ständigt och vi behöver en debatt i samhället på synen av alkolås kontra integritet. Hur är integriteten egentligen idag med regskylt och trafikövervakningskameror ?

Det handlar om din och min säkerhet. I trafiken är det inte bara Du som styr över händelseförloppet. Det behövs två för att dansa tango... ;)
 

Hayabuze

New member
Jag tycker att det ger helt fel signaler att sänka straffet för en rattfyllerist som kört ihjäl en medtrafikant. Att man sedan kan änga resurser åt att utreda och sänka hastigheter på stora moderna vägar för att sedan montera upp "bötesmjölkmaskiner" längs vägarna är ju en nationell katastrof i mina ögon. Förmodligen inte samma instans som tar besluten i mina exempel men skallen borde ju inte sitta längre från fötterna än att kommunikationen fungerar ändå :cool:

Min åsikt!!
 

DearHunter

New member
Jag tycker att det ger helt fel signaler att sänka straffet för en rattfyllerist som kört ihjäl en medtrafikant. Att man sedan kan änga resurser åt att utreda och sänka hastigheter på stora moderna vägar för att sedan montera upp "bötesmjölkmaskiner" längs vägarna är ju en nationell katastrof i mina ögon. Förmodligen inte samma instans som tar besluten i mina exempel men skallen borde ju inte sitta längre från fötterna än att kommunikationen fungerar ändå :cool:

Min åsikt!!

Visst. Sänkt straff för henne är helt åt H-E. Men hon har en del medskyldiga, enligt min mening.

Får man bort större delen av A-laget som har fel attityd från vägarna så kan man säkert använda pengarna till andra åtgärder.
Tex fixa mc-körfält i stadstrafiken för att underlätta och öka genomströmningen :)

I Spanien så har man längst fram vid rödljusen speciella fält för MC. .....inte trampfcyklar som här i Sverige... :)
 
Top