Dags för debatt?

DearHunter

New member
Berätta mer om det där!

Har varit i Barcelona ett par gånger men inte sett några speciella mc-fält, trots att skoterförekomsten vida överstiger bilarna.

Hmm .. det ska finnas i Barcelona med. Nu hade jag inga egna bilder, men fick tag på detta på nätet hur det ser ut både i Barcelona och MAD-ride:

http://www.kawariders.com.au/showthread.php?4512-Spain-Front-Row-Seats-For-Motorcycles

Skänk en hoj åt alla på trafikverket (f.d vägverket) och ge Sverige en chans.... :D

adrian_vg

New member
Hmm .. det ska finnas i Barcelona med. Nu hade jag inga egna bilder, men fick tag på detta på nätet hur det ser ut både i Barcelona och MAD-ride:

http://www.kawariders.com.au/showthread.php?4512-Spain-Front-Row-Seats-For-Motorcycles

Skänk en hoj åt alla på trafikverket (f.d vägverket) och ge Sverige en chans.... :D

Jaha! Det rutmönstret! Jag trodde det var nåt sorts megaövergångsställe för gångtrafikanterna. Progressivt tänk det där, skulle vilja se det i Sverige också!

DearHunter

New member
En lösning de har för att öka samåkningen är att det finns ofta en reserverad fil som endast får användas under högtrafik om man sitter fler än en i bilen. Vet ej för mc. X-trafilen leder in eller ut ur staden beroende på tiden på dygnet

hobbe

New member
Ingen moralisk skillnad mellan en vapensmed som handlar och manipulerar med illegala vapen eller en bilmekaniker som bryter mot lagen genom att manipulera plomberade alkolås, enligt min mening. Förr eller senare åker de dit oavsett om de skriver kvitton eller ej. ;)

Här är ett exempel på ett alkolås som tar hänsyn till det ljud som du ska göra när Du blåser:

https://www.guardianinterlock.com.au/database/files/AlcolockWR2Small.pdf

sedan kan man kombinera med gps

http://www.alcolockgb.com/tiso.html

sidan 18-19 i det här lite äldre dokumentet:

http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/rapport_swov_alcolock.pdf

Lite annan info:

http://www.mhf.se/files/Alcolock_News_1-08.pdf

Finns olika varianter. Tekniken utvecklas ständigt och vi behöver en debatt i samhället på synen av alkolås kontra integritet. Hur är integriteten egentligen idag med regskylt och trafikövervakningskameror ?

Det handlar om din och min säkerhet. I trafiken är det inte bara Du som styr över händelseförloppet. Det behövs två för att dansa tango... ;)

Inte någon av dem som du länkar till håller reda på vilken person det är som blåser. (vad jag kan hitta)
Det som hänvisas till när det gäller ljud är att man skall göra ett hummande ljud, det har dock inte något med VILKEN person det är att göra.

Jag antar och förmodar att det har att göra med att man inte skall kunna fylla munnen med luft och blåsa utan att man faktiskt andas ut.

så kvar är då frågeställningen
Vilken anordning håller reda på att det är samma person som sitter bakom ratten som faktiskt blåser och att det inte går att lura den på ett enkelt vis.

svaret som du hitintills har givit är att det finns, men inga bevis har framkommit på att du har rätt i ditt påstående.

Det som däremot framkommit är att vi inte är varesig lagmässigt eller konsumentmässigt eller för den delen kunskapsmässigt är mogna för produkten alkolås.

Jag är 100% för alkolås på fordon som tillhör företag och liknande.
men jag har svårt att se att sålänge det inte finns några andra fördelar än just alkoholhanteringen så blir det svårt att sälja in en dyr grej som dessutom kan gå sönder eller visa fel och kan krångla.

Vilka här hade om de fått tillfälle köpt en begagnad bil med alkolås ?

JAG hade inte köpt en.

Varför det ?
Tja i mitt fall så är det solklart, JAG vet när JAG har druckit eller inte och om jag misstänker att jag inte är nykter så har jag inte i bilen att göra.
Det är ett personligt ställningstagande från min sida och jag behöver inte ett alkolås för att efterfölja det.
så för mig är det bara ytterligare en grej som kan gå sönder och jag får inte något för det för min del.

Däremot skulle jag köpa en alkoholmätare som mäter alkoholhalten i min utandningsluft. (har redan en). gör sådana tillgängligare. påverka folk att tycka det är skit med folk som kör på fyllan.

om man nu får anknyta till orginalämnet så får jag då dessutom påpeka att alkolås inte hade behövts om myndigheterna inte hade gett tillbaks körkortet till en person som uppenbarligen inte hör hemma i förarsätet på en bil av flera andra skäl än just alkohol.
någonstans i det hela undrar jag varför hon överhuvudtaget fick tillbaks sitt körkort från första början med alla de problem som hon ju har.
varför har inte hennes läkare anmält henne ?

Last edited:

Diversion

New member
Jag tänker mig snarare att det blir ett nollsummespel där kostnader och skattelättnader tar ut varandra. Det borde gälla nya fordon med alkolås och äldre fordon som får alkolås i efterhand.

Sedan vad gäller avgifter i övrigt så straffas Du redan för andras ev. vårdslöshet och att bilar blir stulna.

Det värsta som kan hända en är att ens familjemedlemar blir nermejade av ett rattfyllo. Ett alkolås ser jag inte som bestraffning. Jag ser det som en jack-pott :)

Jag ser det i alla fall som ett straff om jag i en bil med ett marknadsvärde på 15-20.000 skall tvingas installera ett lås som kanske kostar 5000:- eller om jag vägrar, kommer att belastas med en förhöjd skatt eller annan avgift.

DearHunter

New member
Inte någon av dem som du länkar till håller reda på vilken person det är som blåser. (vad jag kan hitta)
Det som hänvisas till när det gäller ljud är att man skall göra ett hummande ljud, det har dock inte något med VILKEN person det är att göra.

svaret som du hitintills har givit är att det finns, men inga bevis har framkommit på att du har rätt i ditt påstående.

Det som däremot framkommit är att vi inte är varesig lagmässigt eller konsumentmässigt eller för den delen kunskapsmässigt är mogna för produkten alkolås.

om man nu får anknyta till orginalämnet så får jag då dessutom påpeka att alkolås inte hade behövts om myndigheterna inte hade gett tillbaks körkortet till en person som uppenbarligen inte hör hemma i förarsätet på en bil av flera andra skäl än just alkohol.
någonstans i det hela undrar jag varför hon överhuvudtaget fick tillbaks sitt körkort från första början med alla de problem som hon ju har.
varför har inte hennes läkare anmält henne ?

Tjaaa... vi har även irisigenkänning:

http://www.isse.es/en/isee_prod_alcolok.html

Sedan så kan man spela in förarens personliga röstljud när han blåser och kalibrera enheten mot föraren. Sedan när man blåser ska ljuden matcha.

Du kan ju själv ta kontakt med tex ISSE eller andra ledande företag.
Det finns massor av möjliga lösningar som kan integreras i alkolåsen.

Att dra in körkortet för en missbrukare och påföljd som enda åtgärd tror jag inte på. De måste hindras från att starta bilen.

Nej! Det enda raka är att sänka skatten för bilar som är utrustade med alkolås. Inte höja för dem som inte har.....

Alkolås - om barnet får välja!

OH-

Member

Sedan så kan man spela in förarens personliga röstljud när han blåser och kalibrera enheten mot föraren. Sedan när man blåser ska ljuden matcha. ......................

Har i det längsta avhållit mig från att hoppa tillbaka in i den här tråden som jag tycker har susat iväg ganska konstigt från frågan (brott och straff, liksom).

Men nu måste jag fråga hur du tänker. Här är ett par scenarior:

- Min bil placeras i depån på en BKK för att dra skamkärran, vid avåkning skall någon av instruktörerna eller resurserna köra ut och bärga vraket.
- Jag och tre kompisar åker på instruktörsseminarium i Borlänge, på hemvägen kroknar jag och vill att en lite piggare förare kör bilen.
- Min hoj skall på service och en kompis erbjuder sig att ta min bil till verkstan och hämta mig där.

I bilen sitter ditt super duper alkolås som bara godkänner mina och möjligen nån enstaka annan människas flämtningar eller iris. Det känns helt plötsligt som om bilen blev klart mindre användbar.

DearHunter

New member
Har i det längsta avhållit mig från att hoppa tillbaka in i den här tråden som jag tycker har susat iväg ganska konstigt från frågan (brott och straff, liksom).

Men nu måste jag fråga hur du tänker. Här är ett par scenarior:

- Min bil placeras i depån på en BKK för att dra skamkärran, vid avåkning skall någon av instruktörerna eller resurserna köra ut och bärga vraket.
- Jag och tre kompisar åker på instruktörsseminarium i Borlänge, på hemvägen kroknar jag och vill att en lite piggare förare kör bilen.
- Min hoj skall på service och en kompis erbjuder sig att ta min bil till verkstan och hämta mig där.

I bilen sitter ditt super duper alkolås som bara godkänner mina och möjligen nån enstaka annan människas flämtningar eller iris. Det känns helt plötsligt som om bilen blev klart mindre användbar.

En möjlighet i framtiden kan ju vara att lagra den personliga informationen i körkortet (chip har vi ju redan idag). Stoppa in körkortet med chipet i apparaten och blås. Fördelen med detta är dessutom att de som INTE har körkort får det svårare. Detta var bara en tanke..... .. :cool:

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
En möjlighet i framtiden kan ju vara att lagra den personliga informationen i körkortet (chip har vi ju redan idag). Stoppa in körkortet med chipet i apparaten och blås. Fördelen med detta är dessutom att de som INTE har körkort får det svårare. Detta var bara en tanke..... .. :cool:

Din tanke är en rekomendation i Danske Haverikommisionens rekomendationer för att minska MC olyckorna - tror dock inte att alkoblåset var med.
Men körkorts chip läsare på MCs anbefalas.

hobbe

New member

Sedan så kan man spela in förarens personliga röstljud när han blåser och kalibrera enheten mot föraren. Sedan när man blåser ska ljuden matcha.

Du kan ju själv ta kontakt med tex ISSE eller andra ledande företag.
Det finns massor av möjliga lösningar som kan integreras i alkolåsen.

Att dra in körkortet för en missbrukare och påföljd som enda åtgärd tror jag inte på. De måste hindras från att starta bilen.

Nej! Det enda raka är att sänka skatten för bilar som är utrustade med alkolås. Inte höja för dem som inte har.....

Alkolås - om barnet får välja!

länken fungerade inte, men jag lyckades hitta det jag tror du menade, och det gick ju inte alls att koppla en slang till den avläsaren som någon annan kunde båsa i ?

Då är vi altså överens om att det inte finns några praktiskt fungerande lösningar IDAG.

Alkolås - om barnet får välja, för det är de som får blåsa så mamma/pappa kan starta bilen!
Bilkörning för HELA familjen.

Nej jag tänker inte ta kontakt med isse om det, helt enkelt för att jag inte har ett problem med det.
och där är nog den största problematiken för alkolås.

De som inte har ett problem ser det som en kostnad och att man inte får något tillbaks och ett potentiellt hinder att bilen inte fungerar när man behöver den.
De som har ett problem ser det som ett hinder.
kvar är en liten minoritet som vill ha det och skriker "tänk på barnen".
den lilla minoriteten fattar inte att de som inte har problem gör faktiskt det, de ser att sålänge det är så enkelt som att låta ungarna/någon annan blåsa så kommer ungarna att få göra det.

Detta förfaringssätt kan man däremot INTE ha när det gäller företagsbilar.
där kan man inte ta med ungarna och låta dem blåsa för att man drack dagen innan.

OH-

Member

Nu förstår jag fortfarande inte. Skall vem som helst med körkort kunna blåsa - då vet man ju inte att den som blåser är föraren.
Eller skall alla som skall köra fordonet vara inprogrammerade i alkolåset i förväg (det var så jag fattade ditt förslag) I så fall ser jag en massa problem som jag försökte förklara med exemplen i mitt förra inlägg.

Ett exempel till: Där jag jobbar har vi pool-bilar. Om vi hade alkolås som känner igen folk skulle dom behöva vara kalibrerade för 250 olika förare.

DearHunter

New member
Nu förstår jag fortfarande inte. Skall vem som helst med körkort kunna blåsa - då vet man ju inte att den som blåser är föraren.
Eller skall alla som skall köra fordonet vara inprogrammerade i alkolåset i förväg (det var så jag fattade ditt förslag) I så fall ser jag en massa problem som jag försökte förklara med exemplen i mitt förra inlägg.

Ett exempel till: Där jag jobbar har vi pool-bilar. Om vi hade alkolås som känner igen folk skulle dom behöva vara kalibrerade för 250 olika förare.

I det här scenariot så har Du dina data med dig i ditt körkort som läses in av alkomätaren. Så Du kan ha 2000 förare och även Nisse från Poolia. Det som Du kollar är att den som blåser är nykter och att det är rätt person. Sedan så kan han naturligtvis gå därifrån och så sätter sig rattfyllot bakom ratten. Men han måste sedan blåsa om efter ett tag och då tar det stopp såvida inte polaren sitter med och blåser igen. Men vad är det för vits med att låta en berusad person köra när man själv är nykter och riskerar därmed sitt liv??

Blickar vi framåt så finns det sätt att mäta alkohol i handsvetten som alltid finns (svett alltså). Sensorer på ratten kommer medföra att den som håller i den måste vara nykter....Men naturligtvis så kommer man att starta en förening för rattmuffens bevarande så det kommer inte att gå.... bara i Danmark kanske? ;)

Ja, möjligheterna är många.

DearHunter

New member
länken fungerade inte, men jag lyckades hitta det jag tror du menade, och det gick ju inte alls att koppla en slang till den avläsaren som någon annan kunde båsa i ?

Då är vi altså överens om att det inte finns några praktiskt fungerande lösningar IDAG.

Alkolås - om barnet får välja, för det är de som får blåsa så mamma/pappa kan starta bilen!
Bilkörning för HELA familjen.

Nej jag tänker inte ta kontakt med isse om det, helt enkelt för att jag inte har ett problem med det.
och där är nog den största problematiken för alkolås.

De som inte har ett problem ser det som en kostnad och att man inte får något tillbaks och ett potentiellt hinder att bilen inte fungerar när man behöver den.
De som har ett problem ser det som ett hinder.
kvar är en liten minoritet som vill ha det och skriker "tänk på barnen".
den lilla minoriteten fattar inte att de som inte har problem gör faktiskt det, de ser att sålänge det är så enkelt som att låta ungarna/någon annan blåsa så kommer ungarna att få göra det.

Detta förfaringssätt kan man däremot INTE ha när det gäller företagsbilar.
där kan man inte ta med ungarna och låta dem blåsa för att man drack dagen innan.

Nej vi är inte överens. Och det finns fungerande lösningar som är framtagna. Alla har problem med rattonyktra, eftersom man är utsatt för dem. Man kan bli påkörd, vilket ju sker titt som tätt. Den här kvinnan är ett utmärkt exempel som fick en tragisk utgång. Ett alkolås hade förhindrat detta.

Ett barn som försöker blåsa upptäcks. Det måste vara rätt person som blåser, och som är vuxen.

OH-

Member
I det här scenariot så har Du dina data med dig i ditt körkort som läses in av alkomätaren. Så Du kan ha 2000 förare och även Nisse från Poolia. .................

OK. nu börjar det likna nåt. Håller man bara ner priserna och inför det här över hela jordklotet samtidigt så kan det nog bli bra.

Själv tror jag man kan nå ganska långt mer eller mindre omedelbart om man får en attitydförändring till ingripande mot kompisar, får läkarna att göra sitt jobb och domstolarna att sluta drömma om att alkoholister blir pålitligt trafiknyktra efter ett par månader.

DearHunter

New member
OK. nu börjar det likna nåt. Håller man bara ner priserna och inför det här över hela jordklotet samtidigt så kan det nog bli bra.

Själv tror jag man kan nå ganska långt mer eller mindre omedelbart om man får en attitydförändring till ingripande mot kompisar, får läkarna att göra sitt jobb och domstolarna att sluta drömma om att alkoholister blir pålitligt trafiknyktra efter ett par månader.

Självklart att man ska prata om problemet och inte tillåta en rattonykter att vrida om startnyckeln. Men jag tror att de allra flesta gör det när ingen vet om det.... Hur ska de stoppas? Enda sättet är att det inte går att starta.

Till syvende och sist så är mycket vunnet om den rattonykter vet om att han/hon inte kan komma ifrån upptäckt oavsett som det är människor som ser det eller om det är en burk som larmar 112 med bilens position och förarens identitet... Det skulle bli en rejäl sanering på våra vägar. Och man skulle även få ett bättre grepp pm problematiken och fånga upp de människor sm behöver vård i tid... :)

Jag ser det också som så att om vi får bort de människor som kör påverkade så kanske vi övriga som kör med sunt förnuft får friare tyglar.

Last edited:

hobbe

New member
Nej vi är inte överens. Och det finns fungerande lösningar som är framtagna. Alla har problem med rattonyktra, eftersom man är utsatt för dem. Man kan bli påkörd, vilket ju sker titt som tätt. Den här kvinnan är ett utmärkt exempel som fick en tragisk utgång. Ett alkolås hade förhindrat detta.

Ett barn som försöker blåsa upptäcks. Det måste vara rätt person som blåser, och som är vuxen.

Ok vi är inte överens, men du har hitintills inte lyckats visa på ett enda system som faktiskt fungerar i verkligheten i dag.

Nej det finns inte fungerande lösningar som visar VEM som kör och att det är samma person som blåser. Du har inte visat ett enda sådant system.

Du hänvisar till chip i körkort, Inte har jag ett sådant i mitt körkort !

Du hänvisar till iris scanner, tja för det första finns det ett stort motstånd mot iris scanning över huvudtaget vilket tillverkare av utrustningen för bland annat passersystem märker kraftigt av och för det andrar så var det ju bara att sätta en tratt där för att den inte skall veta vem som blåser och tja hur vet man att det inte är ett barn tex.

Du hänvisar till att systemen upptäcker barn, hur då ?
Hur vet systemet att det är ett barn eller en liten kvinna osv.
Du kan inte redovisa för hur det fungerar eller vilka system det är.

Du hänvisar till att det är allas problem, Ja det är det när man möter någon alkoholpåverkad !
men JAG kör inte alkoholpåverkad så ingen kommer att vinna på att JAG installerar en enhet i MIN bil.
Det kommer endast vara en irritation och kostnad för mig.

så skit i de bra ideerna (för ja de är bra ideer men de är bara just bra ideer änsålänge) och berätta vad som finns IDAG som kan Identifiera att FÖRAREN och BLÅSAREN är en o samma person och som inte lätt går att koppla förbi.
Och eftersom du nu hänvisar till att systemen känner igen barn så vill jag gärna ha en utförlig förklaring på hur det går till.

när det gäller att stoppa personen som som kör så är ju problemet följande.
om man tar bort körkort, fordon osv så kan givetvis personen köpa en ny bil och köra med. däremot kan de inte hyra en bil.
MEN
En som har kvar sitt körkort och har alkolås kan köpa en ny gammal bil OCH hyra.

DearHunter

New member
Ok vi är inte överens, men du har hitintills inte lyckats visa på ett enda system som faktiskt fungerar i verkligheten i dag.

Nej det finns inte fungerande lösningar som visar VEM som kör och att det är samma person som blåser. Du har inte visat ett enda sådant system.

Du hänvisar till chip i körkort, Inte har jag ett sådant i mitt körkort !

Du hänvisar till iris scanner, tja för det första finns det ett stort motstånd mot iris scanning över huvudtaget vilket tillverkare av utrustningen för bland annat passersystem märker kraftigt av och för det andrar så var det ju bara att sätta en tratt där för att den inte skall veta vem som blåser och tja hur vet man att det inte är ett barn tex.

Du hänvisar till att systemen upptäcker barn, hur då ?
Hur vet systemet att det är ett barn eller en liten kvinna osv.
Du kan inte redovisa för hur det fungerar eller vilka system det är.

Du hänvisar till att det är allas problem, Ja det är det när man möter någon alkoholpåverkad !
men JAG kör inte alkoholpåverkad så ingen kommer att vinna på att JAG installerar en enhet i MIN bil.
Det kommer endast vara en irritation och kostnad för mig.

så skit i de bra ideerna (för ja de är bra ideer men de är bara just bra ideer änsålänge) och berätta vad som finns IDAG som kan Identifiera att FÖRAREN och BLÅSAREN är en o samma person och som inte lätt går att koppla förbi.
Och eftersom du nu hänvisar till att systemen känner igen barn så vill jag gärna ha en utförlig förklaring på hur det går till.

när det gäller att stoppa personen som som kör så är ju problemet följande.
om man tar bort körkort, fordon osv så kan givetvis personen köpa en ny bil och köra med. däremot kan de inte hyra en bil.
MEN
En som har kvar sitt körkort och har alkolås kan köpa en ny gammal bil OCH hyra.

Jag råder dig att Du tar kontakt med ett par utvecklare av dessa system för att stilla din egen nyfikenhet.

Bilbältet är ett bra exempel. Många var emot det. Men det räddar liv. Idag är det obligatoriskt.
Skulle Du köpa en bil utan bilbälte idag? Skulle Du vilja att en annan person som Du inte vet ett skvatt om kan köpa en bil utan alkolås?

hobbe

New member
Jag råder dig att Du tar kontakt med ett par utvecklare av dessa system för att stilla din egen nyfikenhet.

Bilbältet är ett bra exempel. Många var emot det. Men det räddar liv. Idag är det obligatoriskt.
Skulle Du köpa en bil utan bilbälte idag? Skulle Du vilja att en annan person som Du inte vet ett skvatt om kan köpa en bil utan alkolås?

Nej vänta här nu!
Genom hela tråden har DU påstått att det finns utrustning med vissa egenskaper, såsom igenkänning av barn, att det är en viss person och att det är den som gör testet osv.

Nu kan du inte presentera en enda grej som faktiskt finns IDAG som fungerar enligt de kriterier som är efterfrågade.

synd för som du säger så behövs det.
men tillsvidare så står jag nog fast vid att jag är 100% för det i företagsbilar men att sätta det i varje bil som säljs är i mina ögon en björntjänst för bland annat barnen som får åka med o blåsa.
Och ja det finns det fällande domar på att detta inträffar.

olyckan som denna tråden började med hade kanske undvikits om bilen hade haft alkolås.
Men den hade definitivt undvikits om damen ifråga inte hade haft körkort och bil.
så varför fick hon tillbaks körkortet ?
varför förverkades inte bilen redan förra gången hon togs för rattfylla ?
varför fick inte hon alkolås på sin bil ?

jag tycker detta är ett gott exempel på när saker o ting gått snett i hanteringen av myndigheterna och som resultat så blir det att andra människor får lida.

Marie

Banned
Skulle Du köpa en bil utan bilbälte idag?

Helt tveklöst JA!

Jag körde helt utan bälte så länge taxidispensen gällde, hade då min taxireggade bil även privat mest av det skälet. Även idag är det sällsynt att bältet sitter på.

Skulle Du vilja att en annan person som Du inte vet ett skvatt om kan köpa en bil utan alkolås?

Ja, naturligtvis!

Jag ser inte minsta anledning till att införa sådana saker. Hela samhället har fått trygghetsnoja.

Last edited:

Jåke

New member
Hela samhället har fått trygghetsnoja.
För en gångs skull håller jag med dig fullständigt och utan reservationer. (och faktiskt utan att göra nåt bidrag till tråden, vettigt eller ej)

Vi börjar tyvärr redan se effekter av den nojan, där ungdomar inte förstår och lärt sig kalkylera risker iom att de inte tillåts utsättas för riskfyllda situationer utan ska lindas in i skyddlager där man inte ens talar om risk. Resultatet är ett väldigt egocentriskt beteende med låg respekt för regler och andra individer och när något väl händer relativt svåra skador.

Exemplet alkolås... vilket är en kanske fungerande åtgärd på en samhällsorsak som ligger någon annanstans, inte en lösning. Precis som SMC's fortbildningar.

Last edited: