Dags för debatt?

Chopperbyggarn

New member
Helt tveklöst JA!

Jag körde helt utan bälte så länge taxidispensen gällde, hade då min taxireggade bil även privat mest av det skälet. Även idag är det sällsynt att bältet sitter på.

Ja, naturligtvis!

Jag ser inte minsta anledning till att införa sådana saker. Hela samhället har fått trygghetsnoja.

Håller med Marie fullt ut här.

Det har verkligen blivit fullständig tygghetsnoja här i samhället!!

Förövrigt så köpte jag en helt bälteslös bil för några år sedan som jag inte kommer att ha några som helst betänkligheter att köra när den är iordningställd..en skönhet från 1954:)

Anders.J

Chopperbyggarn

New member
För en gångs skull håller jag med dig fullständigt och utan reservationer. (och faktiskt utan att göra nåt bidrag till tråden, vettigt eller ej)

Vi börjar tyvärr redan se effekter av den nojan, där ungdomar inte förstår och lärt sig kalkylera risker iom att de inte tillåts utsättas för riskfyllda situationer utan ska lindas in i skyddlager där man inte ens talar om risk. Resultatet är ett väldigt egocentriskt beteende med låg respekt för regler och andra individer och när något väl händer relativt svåra skador.

Exemplet alkolås... vilket är en kanske fungerande åtgärd på en samhällsorsak som ligger någon annanstans, inte en lösning. Precis som SMC's fortbildningar.

Det är väl precis det som du beskriver här som Psykologen David Eberhard varnar för i sin bok "I trygghetsnarkomanernas land" .

Anders.J

hobbe

New member

tja jag får inte fram något annat än strul med det dokumentet så jag har ingen aning, kanske har det med "fail id" i urlen att göra..
men jag håller med att det är farligt att leva.
men det är olika farligt på olika platser.
och en fara från en plats är inte densamma på en annan.
exempel det är färre alkoholskadade i trafiken i sverige än i baltstaterna, vilket länken ju pekar mot. så jag antar att det är något sådant du vill visa.