Dags för debatt?

pikeman59

New member
Om vi tar bort en person och sedan lägger till en person hur kan detta bli att det blir person mindre iaf?

//Amir

Yadda Yadda Yadda, snacka inte om mänskliga rättigheter för nån som kör rattfull!

Spärra in nån på livstid så har det väl en långtgående effekt på individen?

Strypa tillgången på alkohol? Funkar säkert bra när vi är med i EU!:rolleyes:

Ska vi strypa tillgången på bilar också? Så att dom inte kan köra rattfulla.

Om du inte hade tagit bort 1 person hade du inte haft 1, du hade haft 2 personer. :rolleyes:

just my 2c

DearHunter

New member
Rattfyllerister är ett problem världen över.

Tillverkarna borde sätta alkolås på fordonen från början. På precis samma sätt som ABS och bilbälte. Då skulle vi få bort en hel del.

Man får väl en stjärna av NCAP om man har bältesvarnare, typ.... vad borde man inte få om man har ett system i bilen som tar bort kanske 10-20% (?) av alla olyckor. Och alkolås går att integrera så pass mycket med bilen att det blir väldigt svårt men framförallt dyrt att kringgå det.

Obs att vi diskuterar 2 olika saker här. Bestraffning och hur vi kan komma till bukt med problemet. Jag diskuterar inte vilken påföljd man ska ha, men om jag hade råkat ut för en sådan person så skulle jag inte hysa medlidande med henne. Säger lagen 8 år - Visst. MEN det är inte det som det är frågan om här eftersom det inte är konstruktivt och löser alltså inte problemet.

DearHunter

New member
Varför måste alla straffas för att en person inte kan sköta sitt drickande?

Precis. Ära den som äras bör, som det heter.
Men i Sverige så är det fult att peka ut någon. Hellre drar man alla över en kamm istället för att bryta mot någon regel eller paragraf som DO eller JÄMO lutar sig mot.

Last edited:

adrian_vg

New member
Precis. Ära den som äras bör, som det heter.
Men i Sverige så är det fult att peka ut någon. Hellre drar man alla över en kamm istället för att bryta mot någon regel eller paragraf som DO eller JÄMO lutar sig mot.

Ja, men... Är inte det självklart? Man får stå för det man gör, eller? Eller ska vissa undantas från ansvaret för sitt eget handlande? Å andra sidan, vem ska bestämma det? Och på vilka grundvalar? Snårigt...

Äsch, jag är så less på det hela... Känner bara en stor frustration över vissa av mina medmänniskors tillkortakommanden - den där kvinnan till exempel. Vardagsfilosofi: Är det arrogant av mig att döma andra så?

Jag är färgad av hela denna diskussion, och kanske inte helt opartisk. En av mina kusiner, som bodde i Chicago, blev överkörd av en berusad kvinna i en SUV, som körde mot rött. Kusinen blev ganska allvarligt skadad, och blev något av ett vårdpaket. Kvinnan hade inga försäkringar, och var känd av myndigheterna sen tidigare för sitt drickande. Kusinen dog av sekundära infektioner i eller omkring benbrotten, som inte ville läka, efter några år. Lidandet han fick utstå innan han gick bort, är inget jag önskar ens min fiende. Det finns ingen som helst ursäkt för att köra rattfull.

H

honda cbf 500

Guest
Hade du resonerat på samma sätt om det var du som hade kört berusad? Vill du då att samhället berövar dig på dina mänskligheter?

//Amir

Yadda Yadda Yadda, snacka inte om mänskliga rättigheter för nån som kör rattfull!

Spärra in nån på livstid så har det väl en långtgående effekt på individen?

Strypa tillgången på alkohol? Funkar säkert bra när vi är med i EU!:rolleyes:

Ska vi strypa tillgången på bilar också? Så att dom inte kan köra rattfulla.

Om du inte hade tagit bort 1 person hade du inte haft 1, du hade haft 2 personer. :rolleyes:

just my 2c

swischmc

New member
Det står också i domen att kvinnan har kol, en lungsjukdom som långsamt förstör lungans möjlighet att ta upp syre. Hon svimmar, enligt egen utsago. Varför har inte läkarna tagit ifrån henne körkortet av medicinska skäl?? En människa som svimmar i "tid och otid" kan knappast räknas som pålitlig förare.

Jag tycker att det är en annan, lika stor del, i detta. Varför räknas körkort som en mänsklig rättighet trots att vissa personer rent fysiskt inte klarar av att köra bil? Läkarna ska enligt lag dra in körkort om en patient inte är kapabel att framföra det fordon patienten har körkort för.

Att kvinnan i fråga dessutom var redigt berusad... inte ett enda rätt. :mad: Jag hade för mig att dömda rattfyllon skulle tvingas ha alkomätare i bilen, eller gick det aldrig igenom? Blev väl diskussioner om alla som inte hade råd... men alkohol och bil har de råd med. Jag håller med dem som tycker att det daltas för mycket med alkoholister. Visst har de ett problem, men det är inte de som skadas/dödas av deras "lilla problem" som ska rätta till det, utan den med problemet. Alla andra människor är tvungna att ta itu med sina liv, varför gäller inte detta även alkoholister??

adrian_vg

New member
Därför att alkohol kostar både individen och samhället mkt pengar på alla plan!

//Amir

Och lösningen är att göra alkohol mindre åtkomligt för alla?

Vi tar en analogi. Kokain är förbjudet att använda och sälja enl lag och det är tror jag ganska svårt att få tag på för gemene man. Hur tycker du spontant förbudet mot kokainanvändning har gått hittills?

Obs! Jag säger inte att att allt ska legaliseras edyl, vill bara påvisa ett för mig obegripligt åtsnarande av en produkt. Du måste väl ändå hålla med om att majoriteten svenskar klarar av att sköta sitt drickande, eller?

Att förbjuda en massa saker bara för att ett fåtal inte klarar av att sköta "sin grej" är generellt sett inte en praktiskt lösning. Tidigare såna försök, inom andra områden, har ju oftast inte fungerat heller. Är ett förbudssamhälle verkligen något du vill ha? För resonemangets skull; bara för att det inte drabbar dig, för du dricker ju iaf inte, betyder inte det att alla andra också måste gilla läget, eller hur? Det är lite som FRA-debatten; gräsrötterna hade inget emot att FRA läser deras mejl, för de skriver ju inget hemligt ändå, för att ta ytterligare en analogi.

Rattonykterhet är möjligen också ett attitydproblem, på samma sätt som att bildrullarna inte ser oss motorcyklister.

[...] Alla andra människor är tvungna att ta itu med sina liv, varför gäller inte detta även alkoholister??

För att det är synd om dem? :p

Nä, seriöst, det är svårt att stå vid sidan av och säga att så ska det vara, eller inte vara. Det är först när man står upp till öronen i problemet som man inser vidden av det hela. Som jag sa innan, detta är snårigt. Jag tror dock att vi alla kan komma överens om att Hovrätten definitivt sänder tvetydiga signaler allmänheten genom att sänka längden på fängelsestraffet.

För min del kommer jag att ta mig en öl till grillen ikväll och definitivt inte köra efteråt, antagligen inte på förmiddagen dagen efter heller. Det är en något av en mänsklig rättighet att kunna ta sig en kall öl efter jobbet och efter en tung vecka på jobbet. :D

Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Jag sa väl inte att vi skulle förbjuda alkohol, bara gör det mindre åtkomligt, exempelvis genom högre alkoholskatt och samtidigt göra insatser så att inte smuggelspriten tar fart.

Nu har jag iaf sagt min upfattning i saken:p;)

//Amir

Och lösningen är att göra alkohol mindre åtkomligt för alla?

Vi tar en analogi. Kokain är förbjudet att använda och sälja enl lag och det är tror jag ganska svårt att få tag på för gemene man. Hur tycker du spontant förbudet mot kokainanvändning har gått hittills?

Obs! Jag säger inte att att allt ska legaliseras edyl, vill bara påvisa ett för mig obegripligt åtsnarande av en produkt. Du måste väl ändå hålla med om att majoriteten svenskar klarar av att sköta sitt drickande, eller?

Att förbjuda en massa saker bara för att ett fåtal inte klarar av att sköta "sin grej" är generellt sett inte en praktiskt lösning. Tidigare såna försök, inom andra områden, har ju oftast inte fungerat heller. Är ett förbudssamhälle verkligen något du vill ha? För resonemangets skull; bara för att det inte drabbar dig, för du dricker ju iaf inte, betyder inte det att alla andra också måste gilla läget, eller hur? Det är lite som FRA-debatten; gräsrötterna hade inget emot att FRA läser deras mejl, för de skriver ju inget hemligt ändå, för att ta ytterligare en analogi.

Rattonykterhet är möjligen också ett attitydproblem, på samma sätt som att bildrullarna inte ser oss motorcyklister.

Nä, seriöst, det är svårt att stå vid sidan av och säga att så ska det vara, eller inte vara. Det är först när man står upp till öronen i problemet som man inser vidden av det hela. Som jag sa innan, detta är snårigt. Jag tror dock att vi alla kan komma överens om att Hovrätten definitivt sänder tvetydiga signaler allmänheten genom att sänka längden på fängelsestraffet.

För min del kommer jag att ta mig en öl till grillen ikväll och definitivt inte köra efteråt, antagligen inte på förmiddagen dagen efter heller. Det är en något av en mänsklig rättighet att kunna ta sig en kall öl efter jobbet och efter en tung vecka på jobbet. :D

adrian_vg

New member
Jag sa väl inte att vi skulle förbjuda alkohol, bara gör det mindre åtkomligt, exempelvis genom högre alkoholskatt och samtidigt göra insatser så att inte smuggelspriten tar fart.

Nu har jag iaf sagt min upfattning i saken:p;)

//Amir

Sorry. Tog i lite för mycket - rattfylla får mig att flamma upp. ;)

Smuggelspriten minskade när priserna på Systembolaget gick ner. Är inte det effektivt nog?

Problemet är kanske Sveriges och svenskarnas historia med spriten. 1800-talet(?) höll ju på att supas bort, och alkohollagstiftningen, motböcker odyl kom till. Ett attitydproblem helt enkelt.

H

honda cbf 500

Guest
Ingenfara;) nu var det väl inte smuggelspriten jag ville komma åt utan minska tillgången till alkohol genom att exempelvis att höja skatten men detta kan leda till att smuggelsprit försäljningen kan ta fart och därmed föreslog jag att man samtidigt borde göra insatser för att förhindra att smuggelspriten ökar i försäljning.

//Amir

Sorry. Tog i lite för mycket - rattfylla får mig att flamma upp. ;)

Smuggelspriten minskade när priserna på Systembolaget gick ner. Är inte det effektivt nog?

Problemet är kanske Sveriges och svenskarnas historia med spriten. 1800-talet(?) höll ju på att supas bort, och alkohollagstiftningen, motböcker odyl kom till. Ett attitydproblem helt enkelt.

Ducatista

New member
Jag hörde på nyheterna att det kommit ett förslag att "vanliga Svenssons" ska få nämndemansuppdrag, ungefär som jurytjänst i USA.
Det är kanske ett sätt att få in lite sunt förnuft i våra domstolar och tingsrätter.

Goldenhornet

New member
Jag hörde på nyheterna att det kommit ett förslag att "vanliga Svenssons" ska få nämndemansuppdrag, ungefär som jurytjänst i USA.
Det är kanske ett sätt att få in lite sunt förnuft i våra domstolar och tingsrätter.

Eller inte... Det kan slinka in en del rötägg också. (Personligen gillar jag inte det amerikanska jurysystemet.)

Chopperbyggarn

New member
Problemet är kanske Sveriges och svenskarnas historia med spriten.

Där ligger nog en hel del av det svenska problemet med alkohol, sverige har en lång historia av att supa sig rejält fulla och vi tillhör väl det sk "spritbältet" som innefattar nordligaste europa samt ryssland i första hand. Räcker att gå till vilken traditionell dansbana som helst så nog är det fylla där.
Hur ofta ser man en full fransman, spanjor, latinamerikan? Har rest igenom länder som har liberal till mycket liberal syn på alkohol o trafik och det intressanta är att dom flesta av dessa länder har en annan dryckes kultur och det är ovanligt att se fulla personer i flera av dessa länder trots att öl o vin är en naturlig del av vardagen. Att bli full i dessa länder är ofta illa sett och att köra ihjäl någon på fyllan kan om jag är rätt informerad ge mycket kännbara straff av rättsväsendet eller mobben...däremot är det ingen som höjer på ögonbrynen för att någon kör efter lite öl eller vin så länge personen beter sig på nyktert sätt. Olycksstatistiken orsakad av alkohol i dessa länder vet jag inget om.

Tja, en liten reflektion över vad jag har sett i olika länder i världen

Anders.J

pikeman59

New member
Hade du resonerat på samma sätt om det var du som hade kört berusad? Vill du då att samhället berövar dig på dina mänskligheter?

//Amir

För det första så kör jag aldrig berusad så det resonemanget faller platt. Rattfyllerister är bland det värsta jag vet, ser rött när jag hör talas om dem.:mad:

Men alla vet om att det är förbjudet och förenat med livsfara både för föraren och alla han/hon möter så att mina rättigheter skulle förverkas om jag kör full ser jag som fullständigt normalt.

Konstigt att det är så jäkla synd om alla som kör ihjäl nån?

Regler gäller för alla, eller hur?

//Sven

swischmc

New member
-----------------

Det var inte en fråga ställd utan tanke.
Jag vet att många jobbar med sitt missbruk, med psykiska sjukdomar, ätstörningar, dyslexi osv. You name it. Alla har vi vårt osynliga problem. ;)
Det jag menar är att varje enskild människa måste själv ta tag i sitt liv. Trots det så är just alkoholism nästan alltid en förmildrande omständighet. -Jamen, han/hon var ju full! Inte kan han/hon stå till svars för sitt handlande då!

Jag skulle vilja se den Trafikmyndighet (oavsett namn) som säger det samma om fortkörning. -Jamen, han/hon saknar hastighetskänsla! Inte konstigt att det gick lite fort framför skolan.

Alla blir så upprörda när det gäller just alkoholism. Kanske för att det finns risk att ens eget drickbeteende kan påverkas?
Ingen i tråden har kommenterat att kvinnan dessutom hade kol och själv påstod (ja, ja, hon ljuger säker, men ändå) att hon svimmat. Att hon fått tillbaka körkortet trots långvarig kontakt med psykvården. Att hon tidigare blivit av med körkortet pga rattfylla men vägrat inse att hon är alkoholist.

SGM

Moderator
1. Det är då förbannat, man kör ihjäl någon på fyllan (efter upprepade förseelser, och dessutom verkar man ha en diagnos på något som gör att man svimmar av lite regelbundet, varför har bojsänket kortet kvar?) - och får straffet sänkt, från ett redan löjeväckande sådant.

Det är bara i mysbralle-sverige sådant händer...fan ta den som fifflar ekonomiskt och lurar staten på skatt dock.

2. Jag ser inte kopplingen rattfyllon - höja alkoholskatten, tror ni de värsta suputerna köper sin sprit över disk, eller ens orkar köpa importsprit, det är hembränt som gäller för de värsta svamparna.

Varför skall jag som gärna njuter av en fin ale efter välförättat värv straffas för att folk inte kan hantera spriten?

Lås in kärringen, släng nyckeln.

pikeman59

New member
1. Det är då förbannat, man kör ihjäl någon på fyllan (efter upprepade förseelser, och dessutom verkar man ha en diagnos på något som gör att man svimmar av lite regelbundet, varför har bojsänket kortet kvar?) - och får straffet sänkt, från ett redan löjeväckande sådant.

Det är bara i mysbralle-sverige sådant händer...fan ta den som fifflar ekonomiskt och lurar staten på skatt dock.

2. Jag ser inte kopplingen rattfyllon - höja alkoholskatten, tror ni de värsta suputerna köper sin sprit över disk, eller ens orkar köpa importsprit, det är hembränt som gäller för de värsta svamparna.

Varför skall jag som gärna njuter av en fin ale efter välförättat värv straffas för att folk inte kan hantera spriten?

Lås in kärringen, släng nyckeln.

word!