Och lösningen är att göra alkohol mindre åtkomligt för alla?
Vi tar en analogi. Kokain är förbjudet att använda och sälja enl lag och det är tror jag ganska svårt att få tag på för gemene man. Hur tycker du spontant förbudet mot kokainanvändning har gått hittills?
Obs! Jag säger inte att att allt ska legaliseras edyl, vill bara påvisa ett för mig obegripligt åtsnarande av en produkt. Du måste väl ändå hålla med om att majoriteten svenskar klarar av att sköta sitt drickande, eller?
Att förbjuda en massa saker bara för att ett fåtal inte klarar av att sköta "sin grej" är generellt sett inte en praktiskt lösning. Tidigare såna försök, inom andra områden, har ju oftast inte fungerat heller. Är ett förbudssamhälle verkligen något du vill ha? För resonemangets skull; bara för att det inte drabbar dig, för du dricker ju iaf inte, betyder inte det att alla andra också måste gilla läget, eller hur? Det är lite som FRA-debatten; gräsrötterna hade inget emot att FRA läser deras mejl, för de skriver ju inget hemligt ändå, för att ta ytterligare en analogi.
Rattonykterhet är möjligen också ett attitydproblem, på samma sätt som att bildrullarna inte ser oss motorcyklister.
För att det är synd om dem?
Nä, seriöst, det är svårt att stå vid sidan av och säga att så ska det vara, eller inte vara. Det är först när man står upp till öronen i problemet som man inser vidden av det hela. Som jag sa innan, detta är snårigt. Jag tror dock att vi alla kan komma överens om att Hovrätten definitivt sänder tvetydiga signaler allmänheten genom att sänka längden på fängelsestraffet.
För min del kommer jag att ta mig en öl till grillen ikväll och definitivt inte köra efteråt, antagligen inte på förmiddagen dagen efter heller. Det är en något av en mänsklig rättighet att kunna ta sig en kall öl efter jobbet och efter en tung vecka på jobbet.