I så fall ska ju 85% av alla körkortsinnehavare tas ifrån sina behörigheter pronto.
Dels för att reglerna ändras kontinuerligt och alla generationer i trafik lärt sig olika från början.
Min poäng är att regler blir mindre viktigt för nån med 20 000 mil i ryggen då det finns "sociala regler" i trafiken som uppenbarligen fungerar alldeles ypperligt idag. Kan man "läsa" trafiken och förutse andras manövrar kan det tummas på infantila regler med större marginaler än om alla vore noobs med regelboken på hornhinnan.
Jag hoppas du
ENBART pratar om teoretisk kunskap likt det teoriprovet på uppkörningen mäter och inte menar att det till någon del även kompenserar nedsatt
praktisk förmåga. Man är som du själv upplevt i dina ovan återgivna trafikmöten - inte en bättre förare än det man presterade senast man körde.
Då tolkar jag som att även du tycker att praktiska prov av enkla fall (basalt körprov) är en hyggligt bra delare för att sålla bort de som absolut inte ska vara förare av motorfordon.(?!)
Klarar man inte att köra enkla typfall i en simulator kvittar det om man har 1 eller 40 år i trafiken. För inte finns det någon småtelepatisk förmåga som låter en förutsäga allt som alla omkring en kommer att ta sig till. Ffa inte de man missar med sin nedsatta syn/hörsel och dito rörlighet i nacken.
Inga 85% skulle torska om proven görs vettiga! Inte i närheten så många. Kan man ta bort ett fåtal som inte byter in kk till ett normalt id-kort trots uppenbara skäl är det gott nog. Läkarkåren ska egentligen ta en del av detta - men de sitter som tidigare sagt på två stolar och pallar inte detta generellt sett. (Lagändringen som träder i kraft i september är bara strössel för att simulera politisk handlingskraft.) Många har inte haft behov av att söka vård - då kommer de inte heller i kontakt med läkare och missas därmed helt innan olyckan är ett faktum även om systemet skulle fungera idealt.
Vad tror ni själva bedömt på antal trafikanter som ger "kalla kårar", även då man står utanför trafiksituationen? Färre än 1 på 100 (1/1000?) av alla körkortsinnehavarna som skulle vilja hävda sin rätt - många av dem skulle istället byta till id utan att ens försöka - "det har bara inte blivit av". Kan man visa på hur de som slutat köra klarar vardagen är mycket vunnet.
Det finns något mellan en uppkörning från helvetet och en tur ut ur byn - vända 400 m ut på landsvägen och köra tillbaka. (Som den ambulerande uppköraren hade som körtest på en kompis morfar i Falerum på 30-talet. Det finns säkert de med körkort som idag inte klarar att ta körkort på 1930-talsvis.)
PDrive-testet som används vid trafikmedicinsk bedömning går ut på att man kör i egen bil en sträcka med en observatör (arbetsterapeut) i baksätet. Det finns även andra liknande tester. Men alla som innebär körning i bil är tids- och personalkrävande, men ger en bra bild på körförmågan. Det kognitiva missas dock och testas på andra sätt. Det är dock bara meningsfullt att utreda funktionshindrade som är stabila i sin status och alltså inte försvarbart vid ålderdegeneration, som är en fortgående process som inte avstannar.
Jag tycker dock att det kan räcka med enklast möjliga tester på trafiksituationer där INGEN får missa vad som är rätt handlingsväg. Inte ens i en körsimulator. Skitsamma om det i verkligheten finns betydligt svårare lägen man kan hamna i - fallerar man i det basala finns inget att diskutera. Man är en olycka på väg att hända.
För att förenkla och undvika missförstånd - det är t ex basalt att kunna hantera gas, broms och koppling utan att behöva titta på pedalerna (ja, det tittas
bl a om man är osäker/har nedsatt känsel. Att leta efter bromsen i trafik ska ingen göra. Inte heller ta fel på pedal.)
Likaså är det basalt att ha uppsikt runt om fordonet - i alla fall när man gör någon förändring i färdriktning eller hastighet. (Missar man att blinka är illa men inte på samma nivå.)
Kort sagt: Fallerar det basala har man ENBART sina omgivande trafikanter att tacka för att man inte krockar. Möter man sig själv i trafiken har man liten chans att undvika olycka. Att ha dessa förare i trafik är att återkommande behöva läsa om onödiga olyckor, onödiga kostnader och det värsta: onödigt lidande!