Dags för debatt?

swischmc

New member
Nja, de tänkte inte alls verkar det som.... iochmed att marknaden växer och ställer högre krav än tidigare så utvecklas alkolåsen.

När köptes alkolåset in av färdtjänsten?

Det vet jag inte. Bussen är relativt ny, ca två år. Om sedan alkolåset är lika "nytt" eller om det köptes in ett helt gäng tidigare vet jag inte.
 

swischmc

New member
Det är inget som hindrar att alkolås är villkorat för den som ertappats med rattfylla. (Försök pågår fram till 2012)

---- mycket bra text ----------

När vi nu har körkort på livstid utan att behöva visa oss dugliga, så länge som vi inte ertappas odugliga, är detta enda säkerhetskontrollen för att vi inte har undermåliga förare i trafiken.

---- mycket bra text --------

Enklaste lösningen vore i mina ögon att man genomför en förarbesiktning vid körkortsförnyelse precis som vi besiktar bilarna för att förvissa oss om att de är säkra nog för trafik. Körkortsmyndigheten (TPS) borde hålla i den så slipper man från sjukvårdens "lojalitetsproblem". Om det visar sig att man har försämringar ska man ha tätare kontroller (likt att man får tvåor och ettor på skröplig bil). Det är ingen mänsklig rättighet att köra motorfordon på ett sätt som äventyrar omgivningens väl och ve.

Absolut. Det är inte en mänsklig rättighet att ha körkort. Det är underlättande, effektivt, roligt, bra för statens ekonomi (skatt och moms på bensin osv), men det är inte en mänsklig rättighet. Att man en gång klarat att visa att man kan framföra ett fordon på hyfsad nivå och även kan dåvarande trafikregler är verkligen inget bevis för att man klarar det om 10, 20, 40, 60 år.

Rent generellt tror jag att trafiktempo och regel-efterlevelse skulle förbättras om alla tvingades till nytt teoriprov och uppkörning när körkortet ska förnyas.

Frågan är vem som vågar/kan driva frågan? Politiker? Motororganisationer? NTF? Sjukvården (tänker mig akutvårds-personal som kan vittna om efterverkningar till trafikolyckor)?
 

Chopperbyggarn

New member
Rent generellt tror jag att trafiktempo och regel-efterlevelse skulle förbättras om alla tvingades till nytt teoriprov och uppkörning när körkortet ska förnyas.

Det parti som försöker driva en fråga som denna lär inte få många röster ,ej heller min röst!

Körkort "inte mänsklig rättighet" nej men snarare en "mänsklig nödvändighet" för en stor del av landets befolkning för att kunna sköta sitt arbete (kollektivtrafik är inte alla förunnat att ha tillgång till). Långt ifrån alla kör bil för nöjes eller bekvämlighets skull.

Anders.J
 

adrian_vg

New member
Körkort "inte mänsklig rättighet" nej men snarare en "mänsklig nödvändighet" för en stor del av landets befolkning för att kunna sköta sitt arbete (kollektivtrafik är inte alla förunnat att ha tillgång till). Långt ifrån alla kör bil för nöjes eller bekvämlighets skull.

Samma argument skulle kunna användas som för testning i samband körkortsförnyelse. :p

På vilket sätt skulle ett test vara hindrande om man bor ute på landet långt från ära och redlighet sas?

Är man för gammal och/eller sjuk för att köra, spelar det väl ingen roll var man bor, eller?
 

eha

New member
Det parti som försöker driva en fråga som denna lär inte få många röster ,ej heller min röst!

Körkort "inte mänsklig rättighet" nej men snarare en "mänsklig nödvändighet" för en stor del av landets befolkning för att kunna sköta sitt arbete (kollektivtrafik är inte alla förunnat att ha tillgång till). Långt ifrån alla kör bil för nöjes eller bekvämlighets skull.

Anders.J

Och du vill ha medtrafikanter på din väg som inte klarar att framföra sitt eget fordon säkert för att inte krocka med dig eller de som ska besöka dig? Vad händer med de som trots allt inte har kvar bil i din bygd? Flyttar de in till stan?

Så länge som den mentaliteten gäller får vi dela vägen med många som är på väg till sin egenhändigt skapade olycksplats, i onödan. Tycker inte det är rätt att offra liv och lem på oskyldiga bara för att man är bekväm och gärna överser med risken att möta en usel förare.

Varför ens ha ett körprov i första skedet? Det är ju en nödvändighet, så då ska ingen ju ingen utestängas?! Eller det kanske bara är de unga som ska utestängas?

Nollvisionen är patetisk så länge som man inte utbildar och kvalitetssäkrar FÖRARNA av fordonen som man vill hindra från att krocka. Att bara bygga 2+1-vägar och förenkla trafikbilden räcker inte. Det kommer alltid finnas de som inte klarar att köra i ens den enklaste trafikmiljö och inte alla av dem blir stoppade innan det är försent och olyckan är ett faktum. Man hade däremot hittat dem i ett förarprov, körsimulator e d. Vad är ett liv värt för uppoffring? Inte en gång vart tionde år alltså.. :(

I stället får vi göra uppoffringar hela tiden och ständigt på vägen för att upprätthålla fasaden i statistiken. T ex genom att på breda vägar med avåkningszoner köra med sänkt hastighet till 80.. 4-hjulingarna är säkrare än någonsin men (lagliga) farten ska vara lägre än på sjuttiotalet. Tråkas ihjäl i väntan på den bristande länken i förarkollektivet. (Det kan vara en själv, när man somnat..)

Tillägg: Förtjänar att nämnas i sammanhanget att många andra länder i europa har återkommande kontroller för att få behålla kortet.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Samma argument skulle kunna användas som för testning i samband körkortsförnyelse. :p

På vilket sätt skulle ett test vara hindrande om man bor ute på landet långt från ära och redlighet sas?

Är man för gammal och/eller sjuk för att köra, spelar det väl ingen roll var man bor, eller?

Visst, försök att driva igenom idén om den är bra.

Anders.J
 

eha

New member
Idén är bra. Men våra politiker skulle inte våga föreslå en sån sak, det är samma sak som ett politisk självmord. Att lägga såna här förslag är förbehållet eldsjälar i marginalpartier. Typ. :(

Med rätt pedagogik skulle det nog gå att dra igenom. Det är nog inte vettigt att lansera i en valrörelse men väl vid makten då man har tid att invänta resultatet och slipper slåss mot motpartens uppdiktade pappersdrakar.

Det skulle kunna bli lite som med rökförbudet på krogen. Massivt motstånd innan men när man upplevt resultatet vände opinionen. Frågan är dock om gemene man upplever något av tappet av den risktyngda delen förare öht. Man uppskattar ju inte att man sluppit en olycka som inte kom att hända.. Så det rör sig om åskådliggörande med statistik. Minskad risk för olyckor kan man redovisa i siffror. Kan man lansera en hastighetssänkning, 2+1-vägar som faller sönder av överlastad vägren etc trots svagt stöd så kan man kanske klara detta när man inte behöver lika krystade data för att visa rätt resultat. Färre olyckor kommer ske - på sikt kan vi även återanpassa hastigheterna efter normalkompetenta förare utan att öka olyckorna.
 

adrian_vg

New member
Med rätt pedagogik skulle det nog gå att dra igenom. Det är nog inte vettigt att lansera i en valrörelse men väl vid makten då man har tid att invänta resultatet och slipper slåss mot motpartens uppdiktade pappersdrakar.

Det låter ju bra, men jag är ganska negativistisk i detta fall.


Det skulle kunna bli lite som med rökförbudet på krogen. Massivt motstånd innan men när man upplevt resultatet vände opinionen. Frågan är dock om gemene man upplever något av tappet av den risktyngda delen förare öht. Man uppskattar ju inte att man sluppit en olycka som inte kom att hända.. Så det rör sig om åskådliggörande med statistik. Minskad risk för olyckor kan man redovisa i siffror. Kan man lansera en hastighetssänkning, 2+1-vägar som faller sönder av överlastad vägren etc trots svagt stöd så kan man kanske klara detta när man inte behöver lika krystade data för att visa rätt resultat. Färre olyckor kommer ske - på sikt kan vi även återanpassa hastigheterna efter normalkompetenta förare utan att öka olyckorna.

2+1-vägar, för att ta ett exempel, är inte lika personligt att bli påprackad som att bli bedömd och potentiellt failad. Tänk bara hur pinsamt det kommer att bli när släkt, vänner och arbetskamraterna får reda på det. Spelar ingen roll hur mycket siffror man trycker upp i fejjan på Nisse Hult.

Förslaget är bra tycker jag, men jag undrar också om inte hela testkonceptet kommer att bli ett sorts Robinsson, om du förstår vad jag menar; "Ha-ha! Hult missade uppkörningen!"

Hur pinsamt är inte det för en medelålders bekväm hanne, som tidigare kört prickfritt i trettio år, kört "miljoner mil" (japp, jag har fått höra det personligen av en bildrulle som med liten marginal missade mig) och aldrig varit med om en olycka? Det är ett mjukt värde sas, som vi måste ta hänsyn till också, hur mycket man än tycker att vi ska ha tester vart tionde år NU, NU, NU!
 

eha

New member
Därför får man se till att ha ett körtest (i simulator rimligen) och teorifrågor som mäter det väsentliga (inte allt som vid uppkörning) - sådana situationer och sådan kunskap man måste ha för att inte orsaka olyckor. Man kan t o m ha kompendier på alla frågor som folk får läsa på i. Då blir det inlärning/repetition av det väsentliga i hela förarklientelet på tio år (som det är nu med förnyelsetid). Vilken önskvärd kunskapshöjning! Alla inser att man måste kunna svara på vissa frågor om man inte ska riskera att orsaka olyckor.

Har man frågor typ om datumparkering och annat folk är dåliga på kan man ge "ettor" på det - men inte kugga. Sådant du bör veta och bör kolla upp (med länkar till var infon finns på ditt resultat). Här kan man jobba in sådan info man vill att förare ska ha bättre koll på, men som inte direkt orsakar olyckor. Nya trafikmärken, regelförändringar osv.

Om Nisse i Hult inte klarar de väsentliga trafiksäkerhetsfrågorna (vem har förkörsrätt i denna situation? osv) är alla omkring honom glada för att han inte är i trafik längre. Även om det innebär ett visst arbete med att skjutsa eller åka och handla. Det lär redan vara flera i släkten som slutat åka med honom och rentav istället hämtat och lämnat honom i hemmet. Men alla har duckat för att ta tag i att det är dags att lägga ner körandet innan något tråkigt händer. Nisse blir bara heligt förbannad och kommer dragandes med sina 30+ "prickfria" år när hans körsätt kritiseras.

Han säger inget om att han "backar på känn" en del för det är för jobbigt att vrida nacken och han har därigenom lyckats skrapa bilen både här och där. :eek: (Bra kännetecken på riskförare.) Än så länge bara mot sådant som ingen lägger direkt märke till eller känner ägande för. Han varvar bilen så att han ska höra motorn med sin nedsatta hörsel. Tyvärr är känsligheten i benet nedsatt (nervskador orsakade av den dåligt skötta åldersdiabetesen) och de odiagnosticerade småstrokarna han haft gör att muskelkontrollen inte funkar så värst på kopplingsfoten (eller gas- och bromsfoten - välj själv!). Starta blir allt mellan motorstopp till katapultfart. Rattens läge har än så länge inte varit åt helt fel håll vid katapultandet. Nisse har även kommit på förenklingar och undviker svårare situationer genom att planera vart han åker; t ex är parkeringshus no-no - parkeringar man kan köra in och ut från utan att backa är bäst. Han kör även mest på vägar han känner till sedan länge och så gott som alltid i dagsljus.

Nisse har inga problem med minnet (det kognitiva) - men det finns många andra som har det som ändå är i trafik på samma premisser som Nisse (även med diagnos). Vad gör man för att undvika att krocka med Nisse m fl? Man kör jäkligt defensivt i tätort och när man har möte på landsväg och hoppas att det ska gå vägen även denna gång. Brr..

2+1-väg är en kostnadseffektiviserad lösning framtagen för de mer trafikerade vägarna som ska se till att Nisse och andra sjukliga (alkoholister) samt stressade, omdömeslösa omkörare inte ska orsaka svåra olyckor. Den är en statistisk lyckträff i samklang med Nollvisionen om antalet döda.

Vi som kör MC vet att dessa vägar inte ger något manöverutrymme alls varför vi ofta undviker dem. Hur gör man t ex en undanmanöver för vilt? Men eftersom viltet är färre till antal än dåliga förare går kalkylen ihop och vägen får färre döda och svårt skadade. Man kan givetvis även sänka hastigheten permanent hela dygnet på kända viltsträckor.

Ursäkta TS för trådkapningen (utvidgningen). Allt som sagts berör rimligen även rattfyllon i det att även de är begränsade i sin kontroll över fordonet.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Omprövning av kk har varit ett diskussionämne länge, men som många säger finns ingen med mandat som vågar driva frågan.

Jag har 2 exempel från förra veckan. 1. En virrig kvinna som inte tog sig ut från korsningen vid Beviks (från Sviestad) i Linköping på den 70-väg som går utanför. Hon missade flera (många) utmärkta tillfällen att köra, och gör det sedan när det kommer en MC som svänger vänster från den större vägen. Hon tvärstannar i korsningen, där han skulle ha varit. Och han klarar sig tack vare en imponerande manöver (extremmotstyrning). Bilarna från andra hållet fick också bromsa innan hon tog sig vidare efter motorstopp och allt.

2. Jag stod på bromsen REJÄLT i bil då en äldre herre länge och väl väntade på att köra ut på vägen jag kom på. När jag hade 30 meter kvar eller så (70-väg) DÅ kör han ut... Dessutom ut mitt i vägen, alltså halvt i mötande körfält vilket gjorde att det inte fanns plats att väja/köra om heller.

3,5 Min morfar körde in i det sista innan det blev hemmet. Han orsakade på liknande sätt flera olyckor under de senare åren, helt i onödan.

4,5 Min mor visar på en kraftigt försämrad förmåga att hantera trafik. För många år sen körde hon extremt mkt i jobbet. Sen dess har ålder, minskad övning och en aneurysm tagit ut sin rätt. Inte så att jag ser henne som farlig, men marginalerna har krympt väsentligt och jag ser ogärna mig på hennes begravning för att hon körde fast hon inte var lämplig om några år.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Kan inte smc tillsammans med NTF el.dyl driva frågan lite lätt. Göra en opinionsundersökning och se hur landet ligger?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Jag tycker däremot att teoriprov är meningslöst. Likaså bör en omprövning ske på helt andra grunder än ett rent körkortsprov. Det är en sak hur man SKA göra, och en annan hur man GÖR.

Har man några år och ett antal tusen mil i ryggen så är de flesta bra förare utan att för den sakens skull blinka i tid & otid, kunna varenda regel och köra en som trafikskolelärare.
 

Hasse

New member
Omprövning av kk har varit ett diskussionämne länge, men som många säger finns ingen med mandat som vågar driva frågan.

Jag har 2 exempel från förra veckan. 1. En virrig kvinna som inte tog sig ut från korsningen vid Beviks (från Sviestad) i Linköping på den 70-väg som går utanför. Hon missade flera (många) utmärkta tillfällen att köra, och gör det sedan när det kommer en MC som svänger vänster från den större vägen. Hon tvärstannar i korsningen, där han skulle ha varit. Och han klarar sig tack vare en imponerande manöver (extremmotstyrning). Bilarna från andra hållet fick också bromsa innan hon tog sig vidare efter motorstopp och allt.

2. Jag stod på bromsen REJÄLT i bil då en äldre herre länge och väl väntade på att köra ut på vägen jag kom på. När jag hade 30 meter kvar eller så (70-väg) DÅ kör han ut... Dessutom ut mitt i vägen, alltså halvt i mötande körfält vilket gjorde att det inte fanns plats att väja/köra om heller.

3,5 Min morfar körde in i det sista innan det blev hemmet. Han orsakade på liknande sätt flera olyckor under de senare åren, helt i onödan.

4,5 Min mor visar på en kraftigt försämrad förmåga att hantera trafik. För många år sen körde hon extremt mkt i jobbet. Sen dess har ålder, minskad övning och en aneurysm tagit ut sin rätt. Inte så att jag ser henne som farlig, men marginalerna har krympt väsentligt och jag ser ogärna mig på hennes begravning för att hon körde fast hon inte var lämplig om några år.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Kan inte smc tillsammans med NTF el.dyl driva frågan lite lätt. Göra en opinionsundersökning och se hur landet ligger?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Jag tycker däremot att teoriprov är meningslöst. Likaså bör en omprövning ske på helt andra grunder än ett rent körkortsprov. Det är en sak hur man SKA göra, och en annan hur man GÖR.

Har man några år och ett antal tusen mil i ryggen så är de flesta bra förare utan att för den sakens skull blinka i tid & otid, kunna varenda regel och köra en som trafikskolelärare.

Där kan nog finnas ett problem, att ha andra regler för dem som redan kan köra och dom som anses inte kunna
 

adrian_vg

New member
Har man några år och ett antal tusen mil i ryggen så är de flesta bra förare utan att för den sakens skull blinka i tid & otid, kunna varenda regel och köra en som trafikskolelärare.

Alla måste kunna spela efter samma spelregler, inte efter egna hemsnickrade, som man lärt in efter de tusentals milen. Huga!
 

SuperRetard

New member
Alla måste kunna spela efter samma spelregler, inte efter egna hemsnickrade, som man lärt in efter de tusentals milen. Huga!


I så fall ska ju 85% av alla körkortsinnehavare tas ifrån sina behörigheter pronto.

Dels för att reglerna ändras kontinuerligt och alla generationer i trafik lärt sig olika från början.

Min poäng är att regler blir mindre viktigt för nån med 20 000 mil i ryggen då det finns "sociala regler" i trafiken som uppenbarligen fungerar alldeles ypperligt idag. Kan man "läsa" trafiken och förutse andras manövrar kan det tummas på infantila regler med större marginaler än om alla vore noobs med regelboken på hornhinnan.
 

adrian_vg

New member
Min poäng är att regler blir mindre viktigt för nån med 20 000 mil i ryggen då det finns "sociala regler" i trafiken som uppenbarligen fungerar alldeles ypperligt idag. Kan man "läsa" trafiken och förutse andras manövrar kan det tummas på infantila regler med större marginaler än om alla vore noobs med regelboken på hornhinnan.

"Jag kommer körandes på en större väg alltså har jag företräde."

"Jag har en större bil än du, då har jag företräde."

"Min bil är snabbare än din, då får jag köra 90km/h på denna 50-väg."

"Det kommer aldrig nån från det där hållet, så jag kan lugnt strunta i stopp-skylten."

Behöver du mer? Ditt påstående är i mina ögon absurt!

Jag tror bestämt vi har haft denna diskussion tidigare i en annan tråd... Men ok, du får tycka som du vill. Själv hoppas jag att vi inte någonsin träffas på samma väg, där du kör efter dina egna hemsnickrade regler och jag efter Transportstyrelsens (eller vad de nu kallar sig denna vecka).
 

per2010

New member
Min poäng är att regler blir mindre viktigt för nån med 20 000 mil i ryggen då det finns "sociala regler" i trafiken som uppenbarligen fungerar alldeles ypperligt idag. Kan man "läsa" trafiken och förutse andras manövrar kan det tummas på infantila regler med större marginaler än om alla vore noobs med regelboken på hornhinnan.

Word!

/per
 

eha

New member
I så fall ska ju 85% av alla körkortsinnehavare tas ifrån sina behörigheter pronto.

Dels för att reglerna ändras kontinuerligt och alla generationer i trafik lärt sig olika från början.

Min poäng är att regler blir mindre viktigt för nån med 20 000 mil i ryggen då det finns "sociala regler" i trafiken som uppenbarligen fungerar alldeles ypperligt idag. Kan man "läsa" trafiken och förutse andras manövrar kan det tummas på infantila regler med större marginaler än om alla vore noobs med regelboken på hornhinnan.

Jag hoppas du ENBART pratar om teoretisk kunskap likt det teoriprovet på uppkörningen mäter och inte menar att det till någon del även kompenserar nedsatt praktisk förmåga. Man är som du själv upplevt i dina ovan återgivna trafikmöten - inte en bättre förare än det man presterade senast man körde. ;)

Då tolkar jag som att även du tycker att praktiska prov av enkla fall (basalt körprov) är en hyggligt bra delare för att sålla bort de som absolut inte ska vara förare av motorfordon.(?!)

Klarar man inte att köra enkla typfall i en simulator kvittar det om man har 1 eller 40 år i trafiken. För inte finns det någon småtelepatisk förmåga som låter en förutsäga allt som alla omkring en kommer att ta sig till. Ffa inte de man missar med sin nedsatta syn/hörsel och dito rörlighet i nacken.

Inga 85% skulle torska om proven görs vettiga! Inte i närheten så många. Kan man ta bort ett fåtal som inte byter in kk till ett normalt id-kort trots uppenbara skäl är det gott nog. Läkarkåren ska egentligen ta en del av detta - men de sitter som tidigare sagt på två stolar och pallar inte detta generellt sett. (Lagändringen som träder i kraft i september är bara strössel för att simulera politisk handlingskraft.) Många har inte haft behov av att söka vård - då kommer de inte heller i kontakt med läkare och missas därmed helt innan olyckan är ett faktum även om systemet skulle fungera idealt.

Vad tror ni själva bedömt på antal trafikanter som ger "kalla kårar", även då man står utanför trafiksituationen? Färre än 1 på 100 (1/1000?) av alla körkortsinnehavarna som skulle vilja hävda sin rätt - många av dem skulle istället byta till id utan att ens försöka - "det har bara inte blivit av". Kan man visa på hur de som slutat köra klarar vardagen är mycket vunnet.

Det finns något mellan en uppkörning från helvetet och en tur ut ur byn - vända 400 m ut på landsvägen och köra tillbaka. (Som den ambulerande uppköraren hade som körtest på en kompis morfar i Falerum på 30-talet. Det finns säkert de med körkort som idag inte klarar att ta körkort på 1930-talsvis.)

PDrive-testet som används vid trafikmedicinsk bedömning går ut på att man kör i egen bil en sträcka med en observatör (arbetsterapeut) i baksätet. Det finns även andra liknande tester. Men alla som innebär körning i bil är tids- och personalkrävande, men ger en bra bild på körförmågan. Det kognitiva missas dock och testas på andra sätt. Det är dock bara meningsfullt att utreda funktionshindrade som är stabila i sin status och alltså inte försvarbart vid ålderdegeneration, som är en fortgående process som inte avstannar.

Jag tycker dock att det kan räcka med enklast möjliga tester på trafiksituationer där INGEN får missa vad som är rätt handlingsväg. Inte ens i en körsimulator. Skitsamma om det i verkligheten finns betydligt svårare lägen man kan hamna i - fallerar man i det basala finns inget att diskutera. Man är en olycka på väg att hända.

För att förenkla och undvika missförstånd - det är t ex basalt att kunna hantera gas, broms och koppling utan att behöva titta på pedalerna (ja, det tittas :eek: bl a om man är osäker/har nedsatt känsel. Att leta efter bromsen i trafik ska ingen göra. Inte heller ta fel på pedal.)
Likaså är det basalt att ha uppsikt runt om fordonet - i alla fall när man gör någon förändring i färdriktning eller hastighet. (Missar man att blinka är illa men inte på samma nivå.)

Kort sagt: Fallerar det basala har man ENBART sina omgivande trafikanter att tacka för att man inte krockar. Möter man sig själv i trafiken har man liten chans att undvika olycka. Att ha dessa förare i trafik är att återkommande behöva läsa om onödiga olyckor, onödiga kostnader och det värsta: onödigt lidande!
 

Tommi

New member
Helt klart ska just de 85% du skriver om bort från vägarna nyss och det är just de där "sociala reglerna" som ska arbetas bort.
Se inlägget som "adrian_vg" skrev och lägg till "Eftersom jag har 20 000 mil i ryggen så behöver inte jag använda blinkers", " Eftersom jag har 20 000 mil i ryggen så kan jag skriva SMS medan jag kör", "Eftersom jag har 20 000 mil i ryggen så kan jag sminka mig medan jag kör", "Eftersom jag har 20 000 mil i ryggen så behöver inte ungarna säkerhetsbälte på vägen till dagis" etc. etc.

/ Tommi


I så fall ska ju 85% av alla körkortsinnehavare tas ifrån sina behörigheter pronto.

Dels för att reglerna ändras kontinuerligt och alla generationer i trafik lärt sig olika från början.

Min poäng är att regler blir mindre viktigt för nån med 20 000 mil i ryggen då det finns "sociala regler" i trafiken som uppenbarligen fungerar alldeles ypperligt idag. Kan man "läsa" trafiken och förutse andras manövrar kan det tummas på infantila regler med större marginaler än om alla vore noobs med regelboken på hornhinnan.
 

Chopperbyggarn

New member
I så fall ska ju 85% av alla körkortsinnehavare tas ifrån sina behörigheter pronto.

Dels för att reglerna ändras kontinuerligt och alla generationer i trafik lärt sig olika från början.

Min poäng är att regler blir mindre viktigt för nån med 20 000 mil i ryggen då det finns "sociala regler" i trafiken som uppenbarligen fungerar alldeles ypperligt idag. Kan man "läsa" trafiken och förutse andras manövrar kan det tummas på infantila regler med större marginaler än om alla vore noobs med regelboken på hornhinnan.

Det kan inte beskrivas bättre,du har helt rätt!!
Dessutom kan det vara livsavgörande vid resor utomlands att ha en vana av att läsa av olika "sociala regler" i trafiken då många länder kör mycket mer efter "sociala regler" i trafiken än här i sverige och som man snabbt måste lära sig när man kommer till främmande land/stad.

Anders.J
 

adrian_vg

New member
Dessutom kan det vara livsavgörande vid resor utomlands att ha en vana av att läsa av olika "sociala regler" i trafiken då många länder kör mycket mer efter "sociala regler" i trafiken än här i sverige och som man snabbt måste lära sig när man kommer till främmande land/stad.

Ersätter försäkringsbolagen skador på maskineri och kropp som uppkommit efter att man följt de "sociala reglerna" istf de riktiga?
 
Top