alkoholism en bland flera sjukdomar hos olämpliga förare
angående alkolås så är nog själva apparaten dyrare i många fall än alkoholistens bil .... drömma går men det är inte speciellt realistiskt att kunna kräva alkolås i alla bilar.
däremot att utrusta alla nya sålda bilar med alkolås ÄR realistiskt och kostar inte många kronor på bilens nypris .... även dom blir gamla och billiga med tiden , och då har alla "pundarhäckar" alkolås som standard....om sisådär 15-20 år
(något regeringen skulle tänkt på när alkolåsen uppfanns , så hadde vi sluppit fyllstrutar i trafiken idag)
Det är inget som hindrar att alkolås är villkorat för den som ertappats med rattfylla. (Försök pågår fram till 2012) Nu hindrar det inte sådana som mamman som tvingade sina barn att blåsa istället för henne..
Det borde dessutom stå på körkortet (likt glasögon) så man inte kan köra/hyra andra fordon. Att det är integritetskränkande när man ska visa legitimation i andra sammanhang löses med att man visar sitt nationella id-kort istället. Det hade vederbörande fått göra med ett indraget körkort - ingen skillnad.
Hade smålandstanten haft alkolås som krav när hon återfick kortet hade olyckan inte hänt. Alkoholism är en kronisk sjukdom som man i bästa fall kan lära sig att hantera, men man kan inte friskförklaras. Är man dessutom som henne psyksjuk blir det inte precis lättare att hantera sjukdomen. Det var ett fatalt misstag som rättsapparaten gjorde vid hennes förra körkortsindragning.
Det finns en parallell diskussion till detta - (annan) allvarligt sjukdom eller uppkommen funktionsnedsättning (även åldersrelaterad). T ex stroke. Många läkare är väldigt flata och fega när det gäller att leva upp till anmälningsplikten. Här måste någon form av krafttag från myndigheterna ske. Propositionen i våras skärpte tonen genom att ändra "uppenbart olämplig" till "olämplig" i övrigt lämnades fortfarande fönstret öppet för att inte göra något alls: "Möjligheterna för läkare att underlåta anmälan vid bedömningen att körkortshavaren kommer att begränsa eller inte alls köra på läkares anmaning kvarstår". Och med detta (kvarstående) passus är lösningen av problemet med läkare som skiter i trafiksäkerheten långt borta: "Det ska inte utkrävas ansvar om läkare inte fullgör sin anmälningsplikt."
http://www.sweden.gov.se/sb/d/13048/a/143164
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37&dok_id=GX03198
Personer med funktionsnedsättning pga sjukdom eller ålder är överrepresenterade i olycksstatistiken, men görs det något reellt åt det? Debatten är tämligen låg jämfört rattfylla. Politiker verkar lika rädda om sina pensionärsröster som läkarna om sin patientrelation. Det enda jag hört en politiker prata kring detta problem var när det beskrevs hur denne med sina syskon hindrat sin far från att köra bil. Han hoppades att hans barn skulle göra detsamma om han inte hade vett att sluta i tid. (Göran Hägglund, kd)
Det är just det där godtyckliga "vett att sluta i tid" som retar mig. Vi är ju en andel trafikanter som utbildar oss vidare efter klarat körkort, medan det bland övriga trafikanter inte sker ett dugg träning. Utvecklingen och kunskapen går framåt hos utbildarna, men den når ju inte den redan utbildade förarkåren utan de blir successivt sämre för att i värsta fall på ålderns höst vara som rattfyllon på vägarna när det gäller reaktion, varseblivning och muskelkontroll. Rentav värre när det gäller muskelkontroll..
Vårdapparaten är de som har insynen (sekretess), möjligheten och borde ha en blåslampa i röven för att ta detta på allvar fullt ut. Nu är det lösa boliner som gäller och upp till var och ens samvete.
När vi nu har körkort på livstid utan att behöva visa oss dugliga, så länge som vi inte ertappas odugliga, är detta enda säkerhetskontrollen för att vi inte har undermåliga förare i trafiken. Då kan vi inte ha ansvariga som duckar för sitt ansvar för att inte "stöta sig" med sin patient eller för att "det är obekvämt" eller inte "ingår i vårdandet". Det finns säkert ömma tår som känner sig trampade på, men det är alltför många (läkare) som inte gör något alls, trots att de borde.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/blankettarkiv/97458-korkort-lamplighet.pdf
Enklaste lösningen vore i mina ögon att man genomför en förarbesiktning vid körkortsförnyelse precis som vi besiktar bilarna för att förvissa oss om att de är säkra nog för trafik. Körkortsmyndigheten (TPS) borde hålla i den så slipper man från sjukvårdens "lojalitetsproblem". Om det visar sig att man har försämringar ska man ha tätare kontroller (likt att man får tvåor och ettor på skröplig bil). Det är ingen mänsklig rättighet att köra motorfordon på ett sätt som äventyrar omgivningens väl och ve.