Dags för debatt?

Thruxtonerich

New member
1. Det är då förbannat, man kör ihjäl någon på fyllan (efter upprepade förseelser, och dessutom verkar man ha en diagnos på något som gör att man svimmar av lite regelbundet, varför har bojsänket kortet kvar?) - och får straffet sänkt, från ett redan löjeväckande sådant.

Det är bara i mysbralle-sverige sådant händer...fan ta den som fifflar ekonomiskt och lurar staten på skatt dock.

2. Jag ser inte kopplingen rattfyllon - höja alkoholskatten, tror ni de värsta suputerna köper sin sprit över disk, eller ens orkar köpa importsprit, det är hembränt som gäller för de värsta svamparna.

Varför skall jag som gärna njuter av en fin ale efter välförättat värv straffas för att folk inte kan hantera spriten?

Lås in kärringen, släng nyckeln.

Jag håller med dig fullständigt!!!!! Finns inga förmildrande omständigheter över huvud taget och allt snack om alkoholpolitik bla bla bla är löjligt!!!!!
Var och en måste ta sitt eget ansvar och även ta konsekvenserna så LÅS IN och SLÄNG NYCKELN!!!
Nu ska jag dricka en öl och INTE KÖRA!!!
 

fwedewick

New member
Det står också i domen att kvinnan har kol, en lungsjukdom som långsamt förstör lungans möjlighet att ta upp syre. Hon svimmar, enligt egen utsago. Varför har inte läkarna tagit ifrån henne körkortet av medicinska skäl?? En människa som svimmar i "tid och otid" kan knappast räknas som pålitlig förare.

Jag tycker att det är en annan, lika stor del, i detta. Varför räknas körkort som en mänsklig rättighet trots att vissa personer rent fysiskt inte klarar av att köra bil? Läkarna ska enligt lag dra in körkort om en patient inte är kapabel att framföra det fordon patienten har körkort för.

Du har alldeles rätt i att läkare skall ta körkortet från människor som inte anses kapabel att framföra ett fordon men tyvärr slarvar många läkare med det eller undviker det. Orsakerna till det kan vara många - rädsla för hot, ovilja att ta diskussionen eller rentav stress..
Frågan är väldigt känslig för många människor - titta bara på vad som händer när man tar upp frågan om t.ex. obligatorisk synundersökning eller lämplighetsprövning för pensionärer! Det brukar bli ett dj-la liv med rop om myndighetsmissbruk och diskriminering av äldre etc. - detta trots att alla vet hur mycket kritiska situationer som skapas av äldre bilister när synen försämrats och reaktionsförmågan är nära obefintlig. Vettiga äldre slutar köra för att de inte anser sig säkra medan andra vägrar inse att de -trots att de inte själva krockat - regelbundet orsakar farliga omkörningar, panikinbromsningar och andra trafikrisker (jag har ju minsann kört prickfritt i 60 år och sänker farten för säkerhets skull)..
Körkort anses av många vara om inte en mänsklig rättighet så i alla fall väldigt viktigt och personligt - testa att kritisera någons bilkörning får du se :rolleyes: (gärna en kolerisk man i sådär 50-års åldern). Många läkare tvekar därför att ta upp diskussionen även om de borde! Faktum är att de också skall anmäla till polisen att ev. vapenlicenser skall dras in om personen anses olämplig - inte heller helt lätt för vissa att acceptera..
För en tid sedan hörde jag förslag på att själva hanteringen med indragning av körkort skulle flyttas från läkarna själva så att de istället skulle ha anmälningsplikt och att polisen eller trafikverket skulle sköta indragningen av körkort. Det skulle möjligen minska det rent personliga motståndet att beröva någon körkortet då läkaren inte själv skulle behöva ta diskussionen och därför slipper hot, vädjan och motargument.. Myndighetsutövning är ju dessutom inte något som ingår i läkares normala arbetsuppgifter..
För övrigt finns det ju tyvärr inget som hindrar att personen som fått körkortet indraget tar bilen i alla fall - det går ju bra så länge du inte åker fast, precis som rattfylleri.. Vi har, vad jag vet, tyvärr ingen lag som tillåter att bilen tas i beslag från misstänkta rattfyllerister (och andra bilar de kan tänkas "låna")..
Jag vill inte på något sätt ursäkta att läkare inte gör sin plikt - jag håller med dig om att läkare borde utöva sin skyldighet att ta ifrån olämpliga förare körkortet betydligt oftare än de gör - men det finns många faktorer bakom att det inte görs oftare.. Kanske behöver det till en ändring i systemet för att täppa till "hålet"?
Fwedewick
 

AndersX

New member
Alla verkar överens om att straffet är för lågt.
Enligt mig är mord och mordförsök hon gjort sig skyldig till.

Om inte åklagaren kommer överklaga tycker jag SMC bör göra det, jag kan inte allt med det juridiska, men möjligheten till enskilt åtal finns.

Jag bidrar gärna med en 500-hundring eller två till det.

/A.
 

adrian_vg

New member
Det var inte en fråga ställd utan tanke.

Valde att tolka det som en fråga. :)

Alla blir så upprörda när det gäller just alkoholism. Kanske för att det finns risk att ens eget drickbeteende kan påverkas?
Ingen i tråden har kommenterat att kvinnan dessutom hade kol och själv påstod (ja, ja, hon ljuger säker, men ändå) att hon svimmat. Att hon fått tillbaka körkortet trots långvarig kontakt med psykvården. Att hon tidigare blivit av med körkortet pga rattfylla men vägrat inse att hon är alkoholist.

Skulle hon ha fått ett lämplighetsintyg med den medicinska historien hon har? Inte för att ansökan om lämplighetsintyget är något nålsöga, mest en tanke.

Vilket ansvar har egentligen en läkare att rekommendera körkortsåterkallelse på grundval av medicinsk historia? Nån som har koll på det?


Du har alldeles rätt i att läkare skall ta körkortet från människor som inte anses kapabel att framföra ett fordon men tyvärr slarvar många läkare med det eller undviker det. Orsakerna till det kan vara många - rädsla för hot, ovilja att ta diskussionen eller rentav stress.. [massa text]

Insiktsfullt!
 
Last edited:

swischmc

New member
Nu börjar vi kanske komma något OT, men det här med körkort och läkare är intressant. Det låter som en bra idé att låta tex Trafiksäkerhetsverket (?) sköta indragningen. Jag anser att läkare borde reagera mycket tidigare, men jag förstår att det är svårt att sitta och säga till en patient att körkortet ryker.

Det finns två (förmodligen fler) heliga kor i Sverige: körkort och alkohol.

Körkortet behöver man bara ta en gång i livet. Man behöver alltså bara bevisa en gång att man kan framföra ett potentiellt farligt redskap. Sedan är det upp till var och en att själv bedöma när det är dags att sluta. Jag skulle gärna se regelbundna tester av alla körkortsinnehavare. Kanske var 10:e år? Jag menar, hur många klarade mc alt bil-teorin på försöket (inkluderat träningsfrågorna!) trots att ni haft bil/mc-kort i flera år innan det nya togs?

Själv är jag nykterist, men jag har börjat inse att alkolås är en bra uppfinning. 15000 personer kör påverkade varje dag. Oerhörda siffror!

Visst går det att komma runt alkolås och att köra utan körkort. Kriminella kommer alltid att finnas. Men, någon måste göras mot alla dessa som tycker att det är ok att riskera andras liv bara för att de själva inte kan säga stopp i tid. Kanske avskräcker det några fler, speciellt de som sällan kör på fyllan, om straffen var högre. Att köra påverkad borde ses som överlagt mord. Det är en medveten handling.
 

Tommi

New member
Bestämmer man sig för att framföra ett fordon efter att ha berusat sig ska man anklagas för mordförsök.

Som kuriosa kan jag berätta om en diskussion i vilken en polis var med i, ämnet var hur man ska klara sig lindrigast undan om man vill ta livet av någon annan.
Polisen tyckte att man skulle ta med sig en stor flaska sprit i bilen, köra över den man ville bli av med, dra i sig spriten och sedan anmäla sig själv.

Tycker jag säger en hel del om vad samhället anser om rattfylla..


/ Tommi
 

Bikefia

New member
Jämför det här fallet med "parkeringsbråket" där en ung man slog ihjäl en äldre kvinna och misshandlade hennes man (1 1/2 år i första instans). Proportionellt känns det "värre" eftersom det var aktivt medan en körning med droger är dum, oförsvarlig men "passiv". Kan givetvis diskuteras i det oändliga.

Här får du ett svar som sätter igång den oändliga disskussionen :p
Att hälla i sig alkohol och sedan sätta sig i bilen och köra ut i trafiken är definitivt ett aktivt val. Helt oacceptabelt.. Sen finns det vissa som har ett beroende och kan skylla på det, visst att de inte kan sluta missbruka men vad f*n gör de i en bil då?
 

Bikefia

New member
1. Det är då förbannat, man kör ihjäl någon på fyllan (efter upprepade förseelser, och dessutom verkar man ha en diagnos på något som gör att man svimmar av lite regelbundet, varför har bojsänket kortet kvar?) - och får straffet sänkt, från ett redan löjeväckande sådant.

Det är bara i mysbralle-sverige sådant händer...fan ta den som fifflar ekonomiskt och lurar staten på skatt dock.

2. Jag ser inte kopplingen rattfyllon - höja alkoholskatten, tror ni de värsta suputerna köper sin sprit över disk, eller ens orkar köpa importsprit, det är hembränt som gäller för de värsta svamparna.

Varför skall jag som gärna njuter av en fin ale efter välförättat värv straffas för att folk inte kan hantera spriten?

Lås in kärringen, släng nyckeln.

Bra sagt!
 
H

honda cbf 500

Guest
Överlagt mord tror jag att den juridiska facktermen är :p:D:rolleyes:

//Amir

Bestämmer man sig för att framföra ett fordon efter att ha berusat sig ska man anklagas för mordförsök.

Som kuriosa kan jag berätta om en diskussion i vilken en polis var med i, ämnet var hur man ska klara sig lindrigast undan om man vill ta livet av någon annan.
Polisen tyckte att man skulle ta med sig en stor flaska sprit i bilen, köra över den man ville bli av med, dra i sig spriten och sedan anmäla sig själv.

Tycker jag säger en hel del om vad samhället anser om rattfylla..


/ Tommi
 

Hampe

Skriver massor!
Överlagt mord tror jag att den juridiska facktermen är :p:D:rolleyes:
//Amir

Nix, du har kollat för mycket på TV:

I Sverige har vi mord och dråp. Bägge kräver uppsåt.
Pratar vi "direkt uppsåt" närmar vi oss det amerikanska "Murder 1st degree".
Det är kanske det ni tänker på, mer hemma i amerikansk rättspraxis än svensk...?

Här är en lättläst liten "Juridik for dummies":
http://faktabanken.nu/morddrapvall.htm

För övrigt är det inte ofta man får facit redan i andra inlägget - kudos, OH!



Hampe
 
H

honda cbf 500

Guest
"Bestämmer man sig för att framföra ett fordon efter att ha berusat sig ska man anklagas för mordförsök."

Någon skribent skrev ovanstående mening. Överlagt mord är den vedertagna facktermen för denna handling internationellt sett och sen vet jag inte om den praktiseras i Sverige. Hampe, jag har inte fått detta ifrån tv:p:D

//Amir


Nix, du har kollat för mycket på TV:

I Sverige har vi mord och dråp. Bägge kräver uppsåt.
Pratar vi "direkt uppsåt" närmar vi oss det amerikanska "Murder 1st degree".
Det är kanske det ni tänker på, mer hemma i amerikansk rättspraxis än svensk...?

Här är en lättläst liten "Juridik for dummies":
http://faktabanken.nu/morddrapvall.htm

För övrigt är det inte ofta man får facit redan i andra inlägget - kudos, OH!



Hampe
 

hobbe

New member
vi är nog alla överens (iaf på detta forumet) att detta fallet är tragiskt på många sätt.
Skall damen i fråga ha körkort ? absolut inte och aldrig mer i sitt liv. inte som straff eller så utan för att om hon svimmar osv pga kol lär det inte bli bättre.
har hon gjort det som det påstås ? dvs kört ihjäl en och skadat två andra människor ? det är ganska uppenbart !

Så det är väl då påföljden för detta som är det som man kan ha en debatt om.
påföljden är att sitta i fängelse i 18 månader. och är sänkt från 24 månader.
vilken var motiveringen till sänkningen ?

Personligen tycker jag att det är alldeles för lite.
Hon har släckt ett liv och förändrat massor av andras liv.
Hon borde få se vad hennes beslut har åstakommit. ex genom ett foto med alla berörda och ett personlig brev från var och en av dem som hon tvingas läsa högt.

Om debatten snarare är om problemet i sig dvs att folk ger sig ut och kör rattfulla så är det ett attityd problem och man kommer inte åt det med hjälp utav tekniska prylar som alkolås.
de tekniska lösningarna kommer man alltid att kunna komma runt tex genom barn/oskyldiga i bilen, ballonger, tryckluft, förbikoppling osv osv. så länge vi pratar privata bilar, företagsbilar däremot kan man mycketväl komma åt en del av rattfylleriet med dessa anordningar.

Attityd problem kommer man åt genom att arbeta med folks tankesätt inte med tekniska lösningar. Det är där problemet ligger. visst kan tekniska prylar vara en hjälp men det rättar inte det egentliga och underliggande problemet.
 

DearHunter

New member
Det finns en hel del rykten och fördomar mot alkolås, tex att de är lätta att kringgå.

Ett alokolås kan man inte lura med pump, ballong eller annat. De nyare alkolåsen känner av om det är en människa som blåser och att det är rätt människa! ;)

Skulle man försöka lura låset genom att låta ngn annan blåsa så har man avslöjat sig. En rattfyllerist vill vara anonym. Bara det är en spärr. Men som sagt, den gubben går inte. :D Man kan beställa en funktion så att man kan starta bilen i en nödsituation och kringå låset. Men sedan så måste man uppsöka verkstad. Detta tillval är tänkt främst för utryckningtjänsten.

Som jag ser det så är alkolåset det enda som kan få ner antalet rattfyllerister. Att det sedan inskränker på min integritet något - det bjuder jag på när det räddar liv och jag slipper andra åtgärder som blir ännu värre genom en inskränkande alkohol, trafik- och skattepolitik där Du och jag får betala priset. :rolleyes:

Straff? - Ja! Men det löser inte problemet. Vi måste gå ett steg längre. Det enklaste svaret är alkolås! Då skulle jag känna mig tryggare på vägarna när jag susar fram...

/
 

swischmc

New member
Min äkta hälft kör färdtjänstbuss. I den sitter en alkomätare. Om man blåser i den och inte blir godkänd skickas automatiskt en logg till färdtjänsten och man måste åka upp och förklara sig. Däremot spelar det ingen roll vem som blåser.

Tyvärr upptäckte några förare att det var lätt att koppla bort alkolåset, bara att ta bort en säkring... Hur tänkte tillverkarna där??
 

DearHunter

New member
Min äkta hälft kör färdtjänstbuss. I den sitter en alkomätare. Om man blåser i den och inte blir godkänd skickas automatiskt en logg till färdtjänsten och man måste åka upp och förklara sig. Däremot spelar det ingen roll vem som blåser.

Tyvärr upptäckte några förare att det var lätt att koppla bort alkolåset, bara att ta bort en säkring... Hur tänkte tillverkarna där??

Nja, de tänkte inte alls verkar det som.... iochmed att marknaden växer och ställer högre krav än tidigare så utvecklas alkolåsen.

När köptes alkolåset in av färdtjänsten?
 

Pisken

New member
angående alkolås så är nog själva apparaten dyrare i många fall än alkoholistens bil .... drömma går men det är inte speciellt realistiskt att kunna kräva alkolås i alla bilar.

däremot att utrusta alla nya sålda bilar med alkolås ÄR realistiskt och kostar inte många kronor på bilens nypris .... även dom blir gamla och billiga med tiden , och då har alla "pundarhäckar" alkolås som standard....om sisådär 15-20 år :eek: (något regeringen skulle tänkt på när alkolåsen uppfanns , så hadde vi sluppit fyllstrutar i trafiken idag)
 
Last edited:

per2010

New member
Problemet stavas inte alkohol - utan attityd.
Den som inte fattar, eller bryr sig om, att du som trafikant utgör en risk för andra och INTE gör ditt bästa för att minimera dessa risker du är lika skyldiga i mina ögon oavsett om du kör sömnig, talar i mobiltelefon, bombar allmän väg eller är ratt/styrfull.
För den som blir ihjälkörd/svårt skadad spelar det mindre roll på vilket sätt den skyldige sket i offrets säkerhet. För de kvarlevande spelar det ingen roll alls.
 

eha

New member
alkoholism en bland flera sjukdomar hos olämpliga förare

angående alkolås så är nog själva apparaten dyrare i många fall än alkoholistens bil .... drömma går men det är inte speciellt realistiskt att kunna kräva alkolås i alla bilar.

däremot att utrusta alla nya sålda bilar med alkolås ÄR realistiskt och kostar inte många kronor på bilens nypris .... även dom blir gamla och billiga med tiden , och då har alla "pundarhäckar" alkolås som standard....om sisådär 15-20 år :eek: (något regeringen skulle tänkt på när alkolåsen uppfanns , så hadde vi sluppit fyllstrutar i trafiken idag)

Det är inget som hindrar att alkolås är villkorat för den som ertappats med rattfylla. (Försök pågår fram till 2012) Nu hindrar det inte sådana som mamman som tvingade sina barn att blåsa istället för henne.. :mad:

Det borde dessutom stå på körkortet (likt glasögon) så man inte kan köra/hyra andra fordon. Att det är integritetskränkande när man ska visa legitimation i andra sammanhang löses med att man visar sitt nationella id-kort istället. Det hade vederbörande fått göra med ett indraget körkort - ingen skillnad.

Hade smålandstanten haft alkolås som krav när hon återfick kortet hade olyckan inte hänt. Alkoholism är en kronisk sjukdom som man i bästa fall kan lära sig att hantera, men man kan inte friskförklaras. Är man dessutom som henne psyksjuk blir det inte precis lättare att hantera sjukdomen. Det var ett fatalt misstag som rättsapparaten gjorde vid hennes förra körkortsindragning.

Det finns en parallell diskussion till detta - (annan) allvarligt sjukdom eller uppkommen funktionsnedsättning (även åldersrelaterad). T ex stroke. Många läkare är väldigt flata och fega när det gäller att leva upp till anmälningsplikten. Här måste någon form av krafttag från myndigheterna ske. Propositionen i våras skärpte tonen genom att ändra "uppenbart olämplig" till "olämplig" i övrigt lämnades fortfarande fönstret öppet för att inte göra något alls: "Möjligheterna för läkare att underlåta anmälan vid bedömningen att körkortshavaren kommer att begränsa eller inte alls köra på läkares anmaning kvarstår". Och med detta (kvarstående) passus är lösningen av problemet med läkare som skiter i trafiksäkerheten långt borta: "Det ska inte utkrävas ansvar om läkare inte fullgör sin anmälningsplikt."

http://www.sweden.gov.se/sb/d/13048/a/143164
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37&dok_id=GX03198

Personer med funktionsnedsättning pga sjukdom eller ålder är överrepresenterade i olycksstatistiken, men görs det något reellt åt det? Debatten är tämligen låg jämfört rattfylla. Politiker verkar lika rädda om sina pensionärsröster som läkarna om sin patientrelation. Det enda jag hört en politiker prata kring detta problem var när det beskrevs hur denne med sina syskon hindrat sin far från att köra bil. Han hoppades att hans barn skulle göra detsamma om han inte hade vett att sluta i tid. (Göran Hägglund, kd)

Det är just det där godtyckliga "vett att sluta i tid" som retar mig. Vi är ju en andel trafikanter som utbildar oss vidare efter klarat körkort, medan det bland övriga trafikanter inte sker ett dugg träning. Utvecklingen och kunskapen går framåt hos utbildarna, men den når ju inte den redan utbildade förarkåren utan de blir successivt sämre för att i värsta fall på ålderns höst vara som rattfyllon på vägarna när det gäller reaktion, varseblivning och muskelkontroll. Rentav värre när det gäller muskelkontroll..

Vårdapparaten är de som har insynen (sekretess), möjligheten och borde ha en blåslampa i röven för att ta detta på allvar fullt ut. Nu är det lösa boliner som gäller och upp till var och ens samvete.

När vi nu har körkort på livstid utan att behöva visa oss dugliga, så länge som vi inte ertappas odugliga, är detta enda säkerhetskontrollen för att vi inte har undermåliga förare i trafiken. Då kan vi inte ha ansvariga som duckar för sitt ansvar för att inte "stöta sig" med sin patient eller för att "det är obekvämt" eller inte "ingår i vårdandet". Det finns säkert ömma tår som känner sig trampade på, men det är alltför många (läkare) som inte gör något alls, trots att de borde.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/blankettarkiv/97458-korkort-lamplighet.pdf

Enklaste lösningen vore i mina ögon att man genomför en förarbesiktning vid körkortsförnyelse precis som vi besiktar bilarna för att förvissa oss om att de är säkra nog för trafik. Körkortsmyndigheten (TPS) borde hålla i den så slipper man från sjukvårdens "lojalitetsproblem". Om det visar sig att man har försämringar ska man ha tätare kontroller (likt att man får tvåor och ettor på skröplig bil). Det är ingen mänsklig rättighet att köra motorfordon på ett sätt som äventyrar omgivningens väl och ve.
 

adrian_vg

New member
Enklaste lösningen vore i mina ögon att man genomför en förarbesiktning vid körkortsförnyelse precis som vi besiktar bilarna för att förvissa oss om att de är säkra nog för trafik. Körkortsmyndigheten (TPS) borde hålla i den så slipper man från sjukvårdens "lojalitetsproblem". Om det visar sig att man har försämringar ska man ha tätare kontroller (likt att man får tvåor och ettor på skröplig bil). Det är ingen mänsklig rättighet att köra motorfordon på ett sätt som äventyrar omgivningens väl och ve.

Det där tycker jag låter som en utmärkt idé!

Vid en "tvåa" får man en månad på sig att öva på tex en trafikskola, och sen "besikta" igen. Klockrent! Trafikskolorna torde jubla. :rolleyes: Seriöst, ligger pengar att tjäna i det, kan trafikskolelobbyn säkert sätta lite tunga röster bakom.

Bara det inte blir som med handledarutbildningen, som i mitt tycke var fyra dyrt spenderade timmar på nåt som mest handlar om sunt förnuft...
 

Chopperbyggarn

New member
Problemet stavas inte alkohol - utan attityd.
Den som inte fattar, eller bryr sig om, att du som trafikant utgör en risk för andra och INTE gör ditt bästa för att minimera dessa risker du är lika skyldiga i mina ögon oavsett om du kör sömnig, talar i mobiltelefon, bombar allmän väg eller är ratt/styrfull.
För den som blir ihjälkörd/svårt skadad spelar det mindre roll på vilket sätt den skyldige sket i offrets säkerhet. För de kvarlevande spelar det ingen roll alls.

Helt riktigt. Lika farliga beteenden men väcker olika starka känslor...

Anders.J
 
Top