däck

Litet frustrerande är att man som normalkonsument egentligen inte har någon möjlighet att ta ställning till skillnaderna mellan, som i det här fallet, Pilot Road och Pilot Road 2. En handfull tidningstester berättar att Road 2 är bättre än ett urval andra däck, någon mer oberoende test berättar att Road 2 är bäst av alla(?) på både livslängd och våtgrepp, en och annan forumskribent intygar att det nya däcket X är ljusår bättre än det utslitna däcket Y som de kört de senaste 5 säsongerna på. Objektiva jämförande fakta är sällsynta eller saknas helt.

En pratstund med en trevlig produktspecialist på Michelin slutade i konstaterandet att däck är subjektivt, och att Road 2 i allt väsentligt är ett bättre däck än Road. Om det är 50% bättre eller 1% bättre finns däremot inga som helst tillgängliga uppgifter om. Det är litet långsökt att tro att tillverkarna inte skulle ha detaljerade mätvärden på alla viktiga variabler, mer sannolikt är att man helt enkelt väljer att hålla dessa hemliga - även internt - för att kunden inte skall kunna göra en objektiv jämförelse.

Exakt samma erfarenhet har jag förresten när det gäller bildäck, det är helt enkelt inte möjligt som konsument att ta del av information som berättar hur stor skillnaden är mellan version 1.0 och version 2.0 av samma däckmodell. De "produktspecialister" som man har chans att få kontakt med är i praktiken oftast bara innesäljare som läser högt ur samma allmänt hållna pdf:er som man själv kan ladda hem.

En tröst i däckdjungeln är att den växande sidoimporten börjar få de svenska distributörsleden på knä. Det skiljer inte längre uppåt 100% i konsumentpris mellan samma däck från en svensk åf och från t.ex. en tysk webshop, som det gjort under många år. Fortfarande skiljer det orimligt mycket, men det går iaf åt rätt håll. Idag kan jag köpa ett löst Pilot Road 2 170/60-17 för under 1800 kr från en etablerad svensk åf medan samma däck bara är 200 kr billigare från Tyskland (fast då ingår frakt till dörren).
 

Chrille J

New member
Sidoimport

Litet frustrerande är att man som normalkonsument egentligen inte har någon möjlighet att ta ställning till skillnaderna mellan, som i det här fallet, Pilot Road och Pilot Road 2. En handfull tidningstester berättar att Road 2 är bättre än ett urval andra däck, någon mer oberoende test berättar att Road 2 är bäst av alla(?) på både livslängd och våtgrepp, en och annan forumskribent intygar att det nya däcket X är ljusår bättre än det utslitna däcket Y som de kört de senaste 5 säsongerna på. Objektiva jämförande fakta är sällsynta eller saknas helt.

En pratstund med en trevlig produktspecialist på Michelin slutade i konstaterandet att däck är subjektivt, och att Road 2 i allt väsentligt är ett bättre däck än Road. Om det är 50% bättre eller 1% bättre finns däremot inga som helst tillgängliga uppgifter om. Det är litet långsökt att tro att tillverkarna inte skulle ha detaljerade mätvärden på alla viktiga variabler, mer sannolikt är att man helt enkelt väljer att hålla dessa hemliga - även internt - för att kunden inte skall kunna göra en objektiv jämförelse.

Exakt samma erfarenhet har jag förresten när det gäller bildäck, det är helt enkelt inte möjligt som konsument att ta del av information som berättar hur stor skillnaden är mellan version 1.0 och version 2.0 av samma däckmodell. De "produktspecialister" som man har chans att få kontakt med är i praktiken oftast bara innesäljare som läser högt ur samma allmänt hållna pdf:er som man själv kan ladda hem.

En tröst i däckdjungeln är att den växande sidoimporten börjar få de svenska distributörsleden på knä. Det skiljer inte längre uppåt 100% i konsumentpris mellan samma däck från en svensk åf och från t.ex. en tysk webshop, som det gjort under många år. Fortfarande skiljer det orimligt mycket, men det går iaf åt rätt håll. Idag kan jag köpa ett löst Pilot Road 2 170/60-17 för under 1800 kr från en etablerad svensk åf medan samma däck bara är 200 kr billigare från Tyskland (fast då ingår frakt till dörren).

Hej Hallandsexpressen

När det gäller förbättringar på uppgraderade däck så brukar förbättringarna på vissa egenskaper ligga på mellan 1<10% beroende på egenskap.

Visst är det positivt med att sidoimporten har pressat priserna men det finns däck som kan vara specade för viss oem montering som kan vara direkt olämpligt på en hoj eller bil det är inte konstruerat för. Däckonline har information om detta men det finns fler internet shoppar/däckfirmor som säljer dessa däck men har ingen information om att däcken har tilläggs beteckningar typ B, C, K etc för att nämna några på MC däck. Detta gäller även bildäck N0, N1, N2 etc gäller för Porsche och dessa däck blir lätt hyllvärmare och säljs ut billigt till konsumenter som tror att alla däck passar till allt. Det finns fler beteckningar för BMW *, Mercedes MO eller G1, Audi RO1 för att nämna några,för att vara helt säker på vad som kan användas får man söka information om detta hos respektive tillverkare. Det finns tyvärr många däckhandlare som inte har en aning om detta. För att fynda på Internet gäller det att vara säker på vad det är man söker. Är det alldeles för billigt brukar det finnas en hake.

Mvh

Chrille J
 

SuperRetard

New member

Hej..

Ska svara snabbt medan du är kvar!!

Om man jämför BT003 mot Qualifier RR. Hur står de sig då?

Jag kan köpe ett BT för samma peng som ett Q RR, men är osäker på vad det är för däck egentligen. Är det FÖR bananpassat då kanske jag inte får upp temp i det på gata osv.. Även om jag gissar att 50% av milen kommer vara på bana, så vill jag ju inte åka på såpa på gatan för att däcket inte blir varmt nog eller så..

Tempomässigt ligger jag kanske runt 1.20 på Gelleråsen som referens.

Har inte kört Q RR tidigare heller, men eldade upp de Pirelli Diablo (standard, inte corsa eller nåt) som satt på och kommer förhoppningsvis inte bli långsammare i år så jag måste steppa upp däcken lite.
 

Chrille J

New member
Hej..

Ska svara snabbt medan du är kvar!!

Om man jämför BT003 mot Qualifier RR. Hur står de sig då?

Jag kan köpe ett BT för samma peng som ett Q RR, men är osäker på vad det är för däck egentligen. Är det FÖR bananpassat då kanske jag inte får upp temp i det på gata osv.. Även om jag gissar att 50% av milen kommer vara på bana, så vill jag ju inte åka på såpa på gatan för att däcket inte blir varmt nog eller så..

Tempomässigt ligger jag kanske runt 1.20 på Gelleråsen som referens.

Har inte kört Q RR tidigare heller, men eldade upp de Pirelli Diablo (standard, inte corsa eller nåt) som satt på och kommer förhoppningsvis inte bli långsammare i år så jag måste steppa upp däcken lite.

Hej

Vågar inte ge mig in på en djupare jämförelse på dessa däck. Bridgestone rekommenderar däcksvärmare till BT003 vid bankörning. Kolla med Bridgestone om hur det är att köra detta däck på en regnvåt gata. Dunlop nämner inget om däcksvärmare i sin tekniska beskrivning. Hittade QUALIFIER RR i samma storlek till två olika priser på Däckonline utan någon skillnad i beteckningarna, undrar vad som skiljer mer än priset. Tilläggsbeteckningarna jag har nämnt gäller för det mesta gatdäck för OEM montering. Ibland behöver tillverkarna egenskaper som inte universaldäcken har.
Om vi tar Continetal Sport Attack 190/50/17 så finns det i tre versioner. Ett är utan märkning och så finns C för K1200S, K för Hayabusa och ZZR1400. Här kan man tro att det är högfartsstabilitet man eftersträvar.
 

Svampe

New member
Nu ska jag röra till det mer.:rolleyes:

Bridgestone BT003 finns in ett antal versioner.
BT003 Racing street, som är en gata/bandags version.
BT003 PRO, som är ett rent tävlingsdäck. Det vill ha däckvärmare och är inte lämpligt på gatan.
Finns i olika hårdheter.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Är det bara jag som är snål eller har däck blivit mycket dyrare nu?

Du har blivit snabb så de går åt snabbare :tummenupp!


Även om jag inte är SNABB än, så är det dilemmat för mig iaf. Förr fanns det inte att det släppte för mig, och jag kom lååångt på ett däck. Då spelade det inte så stor roll vad det kostade. Nu måste man ha tillräckligt bra fäste, vilket kostar på livslängden, och dessutom körs det betydligt hårdare nu vilket också äter mer. Dessutom har ju du den goda smaken att åka LC8 och det kanske inte heller är det smartaste om man vill bojkotta däcksindustrin.
 

Spiff

New member
Du har blivit snabb så de går åt snabbare :tummenupp!


Även om jag inte är SNABB än, så är det dilemmat för mig iaf. Förr fanns det inte att det släppte för mig, och jag kom lååångt på ett däck. Då spelade det inte så stor roll vad det kostade. Nu måste man ha tillräckligt bra fäste, vilket kostar på livslängden, och dessutom körs det betydligt hårdare nu vilket också äter mer. Dessutom har ju du den goda smaken att åka LC8 och det kanske inte heller är det smartaste om man vill bojkotta däcksindustrin.

=)
Jo nog drar LC8an lite mer däck men det var inte däckskontot i sig som jag tänkte på utan pris/däck. Sitter och kollar lite vad som skall beställas inför våren och en uppsättning Micheling Power Pure kostar 3 158 Kr och Power One Street 3 400 Kr. Blir iof lite bättre med SMC medlemmarnas rabatt men ändå.
 

SuperRetard

New member
=)
Jo nog drar LC8an lite mer däck men det var inte däckskontot i sig som jag tänkte på utan pris/däck. Sitter och kollar lite vad som skall beställas inför våren och en uppsättning Micheling Power Pure kostar 3 158 Kr och Power One Street 3 400 Kr. Blir iof lite bättre med SMC medlemmarnas rabatt men ändå.

Var fan handlar du ifrån???

Jag ska beställa Dunlop Qualifier RR till priset 1.220:- per 180/55-17

Dunlops nya Sportmax SportSmart kan jag få för 1.480:- per 180/55-17
 

Eventyraren

New member
Är det ngn som kan förklara skillnaden mellan dessa två däck och vilken av dem som jag bör ha?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&m_s=1


http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&m_s=1


Skillnaden är bokstaven d vilket jag tror står diagonaldäck dock vet jag inte om det är jag ska ha eller inte?

// Amir

Hejsan

Mina 32 års erfarenhet av mc-däck säger mig att din CBF500 rullar finfint på i princip alla däck.
De bostäver du ser efter olika däck är varianter för att däcket är anpassat för ev viss mc, en eller flera och även olika fabrikat. Vi kan kalla dem "originaldäck"
By the book ska du ha ett Pilot Road C , men väljer du det senaste Road 2 2CT tar du ett omärkt, ibland hittar du A;B:C etc till bättre pris, OK på en 500 inga problem men att snåla 50:- på en BMW eller FJR kan kosta hundratals med färre mil och ev felslitage/tå-häl mm.
OBS! ABS-cyklar är känsligare på "rätt" däck, de är oftast styvare i stommen för att ta all vikt som skjuter på.
De svenska leverantörerna har oftast inte alla varianter utan bara de till de tyngsta järnen.

Micke, säljer hojkläder och monterar hojdäck
 
H

honda cbf 500

Guest
Tack för ditt svar Micke. Denna hoj är utrustad med abs!

// Amir

Hejsan

Mina 32 års erfarenhet av mc-däck säger mig att din CBF500 rullar finfint på i princip alla däck.
De bostäver du ser efter olika däck är varianter för att däcket är anpassat för ev viss mc, en eller flera och även olika fabrikat. Vi kan kalla dem "originaldäck"
By the book ska du ha ett Pilot Road C , men väljer du det senaste Road 2 2CT tar du ett omärkt, ibland hittar du A;B:C etc till bättre pris, OK på en 500 inga problem men att snåla 50:- på en BMW eller FJR kan kosta hundratals med färre mil och ev felslitage/tå-häl mm.
OBS! ABS-cyklar är känsligare på "rätt" däck, de är oftast styvare i stommen för att ta all vikt som skjuter på.
De svenska leverantörerna har oftast inte alla varianter utan bara de till de tyngsta järnen.

Micke, säljer hojkläder och monterar hojdäck
 

Roberth

New member
Hej Hallandsexpressen

När det gäller förbättringar på uppgraderade däck så brukar förbättringarna på vissa egenskaper ligga på mellan 1<10% beroende på egenskap.

Visst är det positivt med att sidoimporten har pressat priserna men det finns däck som kan vara specade för viss oem montering som kan vara direkt olämpligt på en hoj eller bil det är inte konstruerat för. Däckonline har information om detta men det finns fler internet shoppar/däckfirmor som säljer dessa däck men har ingen information om att däcken har tilläggs beteckningar typ B, C, K etc för att nämna några på MC däck. Detta gäller även bildäck N0, N1, N2 etc gäller för Porsche och dessa däck blir lätt hyllvärmare och säljs ut billigt till konsumenter som tror att alla däck passar till allt. Det finns fler beteckningar för BMW *, Mercedes MO eller G1, Audi RO1 för att nämna några,för att vara helt säker på vad som kan användas får man söka information om detta hos respektive tillverkare. Det finns tyvärr många däckhandlare som inte har en aning om detta. För att fynda på Internet gäller det att vara säker på vad det är man söker. Är det alldeles för billigt brukar det finnas en hake.

Mvh

Chrille J

Vad är det som egentligen skiljer däcken åt. En R1:a från 98-99 skall ha ett däck märkt A, men får inte köra på ett med ett C. Det får däremot 02:an, men inte på A. I Tyskland alltså. I Sverige stöter vi ju inte på det.
 

Niklasinorr

New member
Vad är det som egentligen skiljer däcken åt. En R1:a från 98-99 skall ha ett däck märkt A, men får inte köra på ett med ett C. Det får däremot 02:an, men inte på A. I Tyskland alltså. I Sverige stöter vi ju inte på det.

Det kan vara viktklassning, eller att stommen är lite hårdare, men bara på vissa ställen, eller att profilen är lite eljest, eller bredden. Det kan skilja ganska mycket.
ZX10 jag hade -06 hade speciella Dunlop Qualifier som var riktigt usla. De tog slut snabbt och kändes märkliga att svänga med. Två omgångar senare så fick jag tag på ett par Qualifier väldigt billigt och satte på dem. De var helt annorlunda och riktigt bra... fattar inte varför Kawasaki skulle beställa en sämre specialversion?
 
H

honda cbf 500

Guest
det där d:et står inte det för diagonaldäck? Vad är skillnaden mellan diagonal resp Radial?

// Amir
 

P-O Noren

New member
det där d:et står inte det för diagonaldäck? Vad är skillnaden mellan diagonal resp Radial?

// Amir
I korthet är det hur den förstärkande stommen inuti däcket är orienterad utifrån däckets rullriktning. Du kan läsa lite mer här:

http://www.mcpoolen.se/tbh/dack/info.html

Det står i instruktionsboken vilken typ man ska ha, det är inte tillrådligt att experimentera fritt. Hojens egenskaper är konstruerad mot en viss typ däck.
 

Niklasinorr

New member
I korthet är det hur den förstärkande stommen inuti däcket är orienterad utifrån däckets rullriktning. Du kan läsa lite mer här:

http://www.mcpoolen.se/tbh/dack/info.html

Det står i instruktionsboken vilken typ man ska ha, det är inte tillrådligt att experimentera fritt. Hojens egenskaper är konstruerad mot en viss typ däck.

Eller så kollar du här, lite lättare att komma igenom med sjyssta bilder och lite mindre text:)

http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=36
 

Chrille J

New member
Vad är det som egentligen skiljer däcken åt. En R1:a från 98-99 skall ha ett däck märkt A, men får inte köra på ett med ett C. Det får däremot 02:an, men inte på A. I Tyskland alltså. I Sverige stöter vi ju inte på det.

har vart i kontakt med ett par tillverkare om vad som skiljer men får svävande svar på detta. På min K1200S skall det vara C märkta Continental SportAttack. Dom C märkta däcken går stadigt upp till 280km/h medan dom omärktadäcken gör hojen sidvindskänslig från 100km/h. Samma sak upplever jag på Michelin Pilotsport märkta och omärkta. PilotRoad 2CTsom sitter på nu är också sidvindskänsliga. Detta är inget som upplevs obehagligt men det finns en skillnad.
 

Triumph int

New member
har vart i kontakt med ett par tillverkare om vad som skiljer men får svävande svar på detta. På min K1200S skall det vara C märkta Continental SportAttack. Dom C märkta däcken går stadigt upp till 280km/h medan dom omärktadäcken gör hojen sidvindskänslig från 100km/h. Samma sak upplever jag på Michelin Pilotsport märkta och omärkta. PilotRoad 2CTsom sitter på nu är också sidvindskänsliga. Detta är inget som upplevs obehagligt men det finns en skillnad.

Lite skumt att inte kunna tala om vad det är som skiljer mellan olika modeller.
Du kanske inte har frågat "rätt" personer.
 
Top