Hallandsexpressen
Member
Litet frustrerande är att man som normalkonsument egentligen inte har någon möjlighet att ta ställning till skillnaderna mellan, som i det här fallet, Pilot Road och Pilot Road 2. En handfull tidningstester berättar att Road 2 är bättre än ett urval andra däck, någon mer oberoende test berättar att Road 2 är bäst av alla(?) på både livslängd och våtgrepp, en och annan forumskribent intygar att det nya däcket X är ljusår bättre än det utslitna däcket Y som de kört de senaste 5 säsongerna på. Objektiva jämförande fakta är sällsynta eller saknas helt.
En pratstund med en trevlig produktspecialist på Michelin slutade i konstaterandet att däck är subjektivt, och att Road 2 i allt väsentligt är ett bättre däck än Road. Om det är 50% bättre eller 1% bättre finns däremot inga som helst tillgängliga uppgifter om. Det är litet långsökt att tro att tillverkarna inte skulle ha detaljerade mätvärden på alla viktiga variabler, mer sannolikt är att man helt enkelt väljer att hålla dessa hemliga - även internt - för att kunden inte skall kunna göra en objektiv jämförelse.
Exakt samma erfarenhet har jag förresten när det gäller bildäck, det är helt enkelt inte möjligt som konsument att ta del av information som berättar hur stor skillnaden är mellan version 1.0 och version 2.0 av samma däckmodell. De "produktspecialister" som man har chans att få kontakt med är i praktiken oftast bara innesäljare som läser högt ur samma allmänt hållna pdf:er som man själv kan ladda hem.
En tröst i däckdjungeln är att den växande sidoimporten börjar få de svenska distributörsleden på knä. Det skiljer inte längre uppåt 100% i konsumentpris mellan samma däck från en svensk åf och från t.ex. en tysk webshop, som det gjort under många år. Fortfarande skiljer det orimligt mycket, men det går iaf åt rätt håll. Idag kan jag köpa ett löst Pilot Road 2 170/60-17 för under 1800 kr från en etablerad svensk åf medan samma däck bara är 200 kr billigare från Tyskland (fast då ingår frakt till dörren).
En pratstund med en trevlig produktspecialist på Michelin slutade i konstaterandet att däck är subjektivt, och att Road 2 i allt väsentligt är ett bättre däck än Road. Om det är 50% bättre eller 1% bättre finns däremot inga som helst tillgängliga uppgifter om. Det är litet långsökt att tro att tillverkarna inte skulle ha detaljerade mätvärden på alla viktiga variabler, mer sannolikt är att man helt enkelt väljer att hålla dessa hemliga - även internt - för att kunden inte skall kunna göra en objektiv jämförelse.
Exakt samma erfarenhet har jag förresten när det gäller bildäck, det är helt enkelt inte möjligt som konsument att ta del av information som berättar hur stor skillnaden är mellan version 1.0 och version 2.0 av samma däckmodell. De "produktspecialister" som man har chans att få kontakt med är i praktiken oftast bara innesäljare som läser högt ur samma allmänt hållna pdf:er som man själv kan ladda hem.
En tröst i däckdjungeln är att den växande sidoimporten börjar få de svenska distributörsleden på knä. Det skiljer inte längre uppåt 100% i konsumentpris mellan samma däck från en svensk åf och från t.ex. en tysk webshop, som det gjort under många år. Fortfarande skiljer det orimligt mycket, men det går iaf åt rätt håll. Idag kan jag köpa ett löst Pilot Road 2 170/60-17 för under 1800 kr från en etablerad svensk åf medan samma däck bara är 200 kr billigare från Tyskland (fast då ingår frakt till dörren).