Det här med däck är en ganska rolig historia. För många sitter väldigt mycket av förtroendet vad gäller grepp i huvudet inte i däcken.
Köper man ett gatdäck vare sig det är ett mer eller mindre sportdäck eller för touring av ett känt märke så är jag övertygad om att man får däck som i de flesta avseenden är bättre än de däck man åkte på för över 20 år sedan.
Har man inte en enormt effektstark hoj ELLER kör som ett förbaskat svin med livet som insats (både sitt egna eller andras) i var och vartannan kurva finns både livslängd och grepp i så gott som vilket däck som helst av de stora tillverkarna (i relation till förr).
Mvh!
// Niklas
En av de bästa sammanfattningarna om däck kontra folks omotiverade oro för grepp, livslängd eller vad det nu kan vara för tekniska egenskaper ett däck kan ha.
Och då denna sajt saknar möjlighet att ge plustecken för inlägg man gillar så tackar jag såhär istället. :hattenavförAvaragesmiley
Och: Jag har samma erfarenhet, framförallt på bandagar.
Folk har blivit (har alltid varit?) hypokondriker vad avser:
- val av däck (
måste vara "rätt" märke, och modell/hårdhet, för det har man läst i däckstester vilka däck som är bäst...)
- val av annat lufttryck än vad fabrikanten rekommenderar...(många blandar ihop äpplen och päron, racedäck kontra gatdäck, och kör med alldeles för låga tryck i sina gatdäck. Följ hojtillverkarens rekommendation, släpp sen ut
max 2 hekto, för det är så mycket som trycket ökar pga värmen - om du är snabb vill säga!)
- val av kombinationer av däck, eller snarare avsaknaden av olika kombinationer i form av olika märken fram/bak osv osv p.g.a den allmänt vedertagna "sanningen" (myten anm.) att man inte kan "blanda olika fabrikat"
- däckvärmare eller inte på gatdäck (tveksamt behov då gatdäck numera uppnår sin temp på drygt ett varv på storbana) Snarare blir gatdäck FÖR varma mot slutet av passet, av förare som har ett högt tempo.
Ja listan kan göras hur lång som helst.
Oftast får man frågan: -Duger de här däcken (jag har) att köra bana med?
Svaret blir oftast ett ja.
Av flera anledningar.
- dels håller de allra flesta däck (och då menar jag inte bara rena supersportdäck, utan även sporttouringdäck osv) för betydligt bättre varvtider än vad den vanlige dödlige kan ens komma i närheten av, dvs däckens kompetensnivå ligger över de flesta förares, och därmed sagt, blir de inte en gränssättande faktor. (det gäller bara att få in detta i medvetandet, precis som Avarage sa, och däri ligger det största problemet!).
- dels blir svaret ja, beroende på vem som frågar. Man får bedöma från fall till fall. Och skulle det nu vara en person med kapacitet att överglänsa däckens förmåga, så hade denne person för det första redan vetat svaret på frågan... d.v.s hade aldrig behövt fråga, och dels hade personen förmodligen valt korrekta däck redan från början.
I klartext: Om du måste fråga om däcken duger... så gör de förmodligen det
Därför kan man oxå säga, att olika däcksfabrikat (såvitt de är skapade för
samma typ av körning) oxå kan blandas fritt, då det (som de flesta vet, från däckstester) endast skiljer väldigt lite när t.o.m proffsen testar.
Vi dödliga ligger kanske på 75% av detta, och kommer således aldrig märka ev. skillnader. (för skillnader finns - helt klart - men de är alltså inte avgörande om du inte är tävlingsförare)
Brasklapp: Nu rekommenderar jag inte detta att blanda däcksfabrikat som "förstaval",
det jag säger är att man inte ska få panik i blicken bara för att den som kränger däck ute vid bankanten inte har exakt samma sort som du har, när det är dags att smacka på ETT nytt (vanligtvis bakdäck) däck på hojen under t.ex en bandag.
Men för att ta ett "skräckexempel" ur verkliga livet på maximalt olika gummin, så kan jag berätta att själv har jag ett racergummi bak och ett sporttouring fram f.n
Dessutom av olika fabrikat.
De renläriga skriker nu rakt ut!
(Power One Competition bak, Dunlop Roadsmart fram)
Inte den mest optimala blandningen tycker man, men då jag absolut inte hade ett enda problem med greppet fram, men däremot bak, så började jag med att knäppa på ett suddigare gummi där. (valde inte heller ett gat-sportdäck, då detta var Gotland Ring, och där kokade gat-varianterna bort, medan race-dito höll...)
Och voilá så kunde tempot ökas ytterligare, och det utan tidigare (små) bakhjulssläpp.
Budskap: Framdäcket, blev inte "halare" av att det kom på ett räcergummi bak. Jag började alltså inte få framhjulssläpp...
Lessons learned: If it works...don't fix it!
Sen...kanske jag hade kunnat köra ÄNNU fortare med suddegummi fram oxå...
Eller inte. För min egna inkompetensnivå hade nu infunnit sig
Men summa summarum är iaf att: Kör med det du har. Våga lita på däcken. Gör så gott du kan, utan att oroa dig. ta
eventuella problem NÄR de kommer, inte innan! Och jo, du kommer kanske finna gränsen för däcken, men gratulera dig själv då! Och köp "värre" däck nästa gång.
Don't worry - Be happy!