däck

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Har någon på forumet någon erfarenhet av däck av okänt märke? Rullar de mer eller mindre än däck från kända märken osv?

Mvh

Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
Det var väl ingen skum fråga tycker jag. Det jag menar är om de är prisvärda iförhållande kända märken?

Hälsningar,

Amir

Va? Det där var en skum fråga som inte går att svara på.

Alla däck rullar :)
 

GuzziKungen

New member
Maxxis är ett däck som funkar bra , se hojdack.se
Det är ett för sverige okänt märke som åtminstone jag har
haft god erfarenhet (kanske inte som rent bankörningsdäck) som ett
allround-däck.
Ha dé
 

Jåke

New member
Det var väl ingen skum fråga tycker jag. Det jag menar är om de är prisvärda iförhållande kända märken?

Hälsningar,

Amir
Jämfört med vad? Kan hålla med Swedie om att en lite för obestämd fråga för att svara rätt av. Vad är "okänt märke"?

I min lilla värld är ju dessutom inte hur långt ett däck rullar ett mått på hur bra det är... utan hur väl det fungerar.

Men som GK säger, Maxxis är undervärderade i Sverige. Åtminstone Presa Sport ger mycket bra värde för pengarna men finns nog inte i dina dimensioner. Pratar vi CBF500 spelar det nog mindre roll, ta det bästa du hittar och det blir ändå ganska billigt (är det 160/70-17 och 120/60-17 du söker finns det bra däck i Dunlop Roadsmart 70-profil fram).

:)
 

P-O Noren

New member
Både ja och nej skulle jag svara på om lågprisdäck är prisvärda.
För en 500cc hoj så kan jag inte tänka mig att det spelar jättstor roll vad du sätter på. För en stor touringhoj på 250kg och +1000cc så kan du få ganska dåliga egenskaper med alltför dåliga däck. Det är ju inte bara slitytan utan även stommen som påverkar.

För en renodlad sporthoj så är det lite bakvänt att spara in på däckskvalitet, förtar rätt så mycket av hojens syfte och konstruktion.

Men jag håller med om att frågan är luddigt ställd, frågan är lättare att besvara om du har ett märke och produktnamn som du jämför med...
 
H

honda cbf 500

Guest
Mina orginaldäck av märket bridgestone rullade 1500 mil. Om jag hittar ett okänt märke som rullar mera mil samt kostar mindre så tycker jag att det är intressant inför nästa däckbyte.

I år kommer jag köra runt 1500 mil och tycker att lägga ut 6000 kr bara på däck på en mc säsong är lite väl mkt.

// Amir


Både ja och nej skulle jag svara på om lågprisdäck är prisvärda.
För en 500cc hoj så kan jag inte tänka mig att det spelar jättstor roll vad du sätter på. För en stor touringhoj på 250kg och +1000cc så kan du få ganska dåliga egenskaper med alltför dåliga däck. Det är ju inte bara slitytan utan även stommen som påverkar.

För en renodlad sporthoj så är det lite bakvänt att spara in på däckskvalitet, förtar rätt så mycket av hojens syfte och konstruktion.

Men jag håller med om att frågan är luddigt ställd, frågan är lättare att besvara om du har ett märke och produktnamn som du jämför med...
 

SuperRetard

New member
Mina orginaldäck av märket bridgestone rullade 1500 mil. Om jag hittar ett okänt märke som rullar mera mil samt kostar mindre så tycker jag att det är intressant inför nästa däckbyte.

I år kommer jag köra runt 1500 mil och tycker att lägga ut 6000 kr bara på däck på en mc säsong är lite väl mkt.

// Amir

Köper du däck till en gammal 500 för 6000 spänn är det nåt fel. Jag kör på Pirelli Diablo (180/55 120/60(?) ) och betalade totalt under 3.500 inl. omläggning.

Kommer du dessutom 1500 mil på dem har du ingen rätt att gnälla, jag kommer ca 400 på mina och bortsett att jag ska börja vända dem för att få ut lite till känns det ok!
 
H

honda cbf 500

Guest
Gammal 500, cbf 500 årsmodell 2007 uttagen 2008 av mig så speciellt gammal tycker jag inte att den är:D

Däcken kostade mig inkluseive 3000 kr men eftersom jag kör mer än 1500 mil per säsong som det ser ut just nu så blir den totala däckostnaden 6000 kr per säsong vilket jag tycker är för mkt.

Hund, jag gnällde inte...utan tänkte förnuftigt och ekonomiskt :D

// Amir

Köper du däck till en gammal 500 för 6000 spänn är det nåt fel. Jag kör på Pirelli Diablo (180/55 120/60(?) ) och betalade totalt under 3.500 inl. omläggning.

Kommer du dessutom 1500 mil på dem har du ingen rätt att gnälla, jag kommer ca 400 på mina och bortsett att jag ska börja vända dem för att få ut lite till känns det ok!
 

SuperRetard

New member
Gammal 500, cbf 500 årsmodell 2007 uttagen 2008 av mig så speciellt gammal tycker jag inte att den är:D

Däcken kostade mig inkluseive 3000 kr men eftersom jag kör mer än 1500 mil per säsong som det ser ut just nu så blir den totala däckostnaden 6000 kr per säsong vilket jag tycker är för mkt.

Hund, jag gnällde inte...utan tänkte förnuftigt och ekonomiskt :D

// Amir

Ok, my bad :eek:

Kör du så mkt så kostar det. Tycker iofs fortfarande att du borde få tag i de däcken mkt billigare än så, kolla däckonline.se!
 

Hellman

New member
Kör du mycket och långt utan hårda bandagar kan jag rekommendera Michelin Pilot Road 2.
Bra livsläng och bra grepp, speciellt i vått.

Kostar knappa 3000 från hojdäck.se och sedan är monteringen en extra kostnad, de har vad jag vet avtal med Vianor över hela landet.

Lite billigare så finns ju t ex http://www.shinko.se/ . Har inte kört med dessa själv så jag kan inte ge erfarenheter där.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det är precis såna här tips jag letar efter :). Jag hittade ett par däck till min hoj för knappt 1900 kr. Det är ju billigare än de 2300 kr som jag betalade för mina dunlop. Om dessa shinko däck låg på 1600 kr så är det helt klart ett intressant val inför nästa däckbyte.

Man kanske bör nämna att honda cbf 500 är ingen hög hastighetshoj. Max hastigheten ligger på 160 km/h.

// Amir

Kör du mycket och långt utan hårda bandagar kan jag rekommendera Michelin Pilot Road 2.
Bra livsläng och bra grepp, speciellt i vått.

Kostar knappa 3000 från hojdäck.se och sedan är monteringen en extra kostnad, de har vad jag vet avtal med Vianor över hela landet.

Lite billigare så finns ju t ex http://www.shinko.se/ . Har inte kört med dessa själv så jag kan inte ge erfarenheter där.
 

Schuster

New member
Däck

Jag bytte Däck på min XJ900 i mars månad og har kört ca 2200 kilometer på det, det är et Continental TKV 12 120/90-18, efter 2200 kilometer syn korden och det finns ingen slidbana på vissa ställen av Däcket jag kör enbart normalt och undviker helst Grusväg, använder stort set aldrig fotbromsen, mest nerväxling och sedan handbroms, så hårde inbromsning förkommer aldrig da jag alltid kör med god avstånd, så med andra ord, vilket livsfarligt skräpdäck.
Har någon liknande erfaring?
 

Avarage

New member
I år kommer jag köra runt 1500 mil och tycker att lägga ut 6000 kr bara på däck på en mc säsong är lite väl mkt.

// Amir

Håller med dig 6000kr för 1500 mil blandad körning i trafik är mycket pengar. MEN hur i hela världen kommer du upp i sådana pengar på en uppsättning däck (1st. fram & 1st. bakdäck)? För du avsåg väl endast en uppsättning, eller?

Köper du exempelvis Michelin Pilot Power 2CT som är riktigt bra däck och som jag får ut mellan 1700-1800 mil med min VFR kostar en uppsättning (120/70-17 + 160/60-17) 1150kr + 1700kr = 2850kr. Köper du Michelin Pilot Road 2CT ung samma pengar (ca. 2880kr). Med Pilot Road får jag ut mellan 2300-2500 mil vilket med din körsträcka skulle räcka drygt 1,5 säsonger och med tanke på allroundegenskaperna (vått + torrt) som dessa däck har tycke rjag det helt klart är värt pengarna men smaken är ju som baken vilket man måste respektera!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Man kanske bör nämna att honda cbf 500 är ingen hög hastighetshoj. Max hastigheten ligger på 160 km/h.

// Amir

Och hur fort kör du i kurvorna? Eller hur hårt brukar/vill du kunna bromsa i vått/torrt?

Glöm max hastighet i resonemanget kring däcksval så länge vi inte pratar hojar som kräver specieldäck pga. att de exempelvis toppar ÖVER 300km/h.

Om din hoj toppar 160km/h så GÅR det att köra den med det ÖVER ALLT. Om man då kör som en stolle med den (160km/h är ganska fort i många kurvor) så behöver man riktigt bra däck för att inte vurpa/krascha (förutom bra körteknik och en sabla massa tur för att inte köra på någon stackare som går/cyklar/svänger ut osv. dvs. sådan körning hör inte hemma på allmän landsväg dvs. OT). Vad jag vill ha sagt är att det är mer din körstil som avgör vilka däck som är bra för dig mer än hur fort din hoj GÅR att köra! Och självklart hur du brukar din hoj!

Mvh!
// Niklas
 

P-O Noren

New member
Jag bytte Däck på min XJ900 i mars månad og har kört ca 2200 kilometer på det, det är et Continental TKV 12 120/90-18, efter 2200 kilometer syn korden och det finns ingen slidbana på vissa ställen av Däcket jag kör enbart normalt och undviker helst Grusväg, använder stort set aldrig fotbromsen, mest nerväxling och sedan handbroms, så hårde inbromsning förkommer aldrig da jag alltid kör med god avstånd, så med andra ord, vilket livsfarligt skräpdäck.
Har någon liknande erfaring?

Även däck har problem med kvalitet, eftersom det är en komplicerad process att producera däck med höga prestanda.

Min första gissning är att du kört med fel däckstryck, mycket vanligt att man kör med för lågt tryck. Kör med säg 2,1 kg i tryck bak på en diversion och åker på långresa med passagerare och packning så är däcket slut på 200mil. Råkade ut för detta då killen på däckverkstan kontrollerade trycket då han la på däcken. Stressad som jag var så kollade jag inte själv.

Har du haft korrekt tryck, minst +2,5kg bak med packning så ska du reklamera däcket. Kan ha varit ett produktionsfel.

@Honda cbf500:
Om jag vore dig skulle jag köra på det föreslagna michelin däcket. Du kör såpass mycket att din hoj förmodligen körs i alla väder. Använder man fordonet i "ur och skur" så ställer det högre krav på däckets våtegenskaper osv. Du kan ju samtidigt testa ett lågprisdäck, för med dina siffror behöver du bara stå ut med ett dåligt däck några månader. Sedan blir det ny omgång.

Generellt sett kan man inte få både jättebra grepp och lång livslängd på ett däck. Det du vinner på bra grepp förlorar du på hur många mil du får ut på däcket.
 

Avarage

New member
Det här med däck är en ganska rolig historia. För många sitter väldigt mycket av förtroendet vad gäller grepp i huvudet inte i däcken.

Vi körde i slutet av 80-talet fort på Michelin M59X bak och Metzeler ME33 Laser fram. Vi körde relativt fort både i torrt och i vått och emellanåt på bana också allt med samma däck.

Skulle vi (läs jag) köra lika fort på samma däck idag som jag gjorde då...idag när jag vant mig vid det grepp som ex. Pilot Power 2CT ger?

Ingen aning! Jag skulle med all sannolikhet känna mig otryggare i början idag än vad jag gjorde då trotts att det är samma gummi!

Köper man ett gatdäck vare sig det är ett mer eller mindre sportdäck eller för touring av ett känt märke så är jag övertygad om att man får däck som i de flesta avseenden är bättre än de däck man åkte på för över 20 år sedan.

Vi körde mellan 2200-2500mil på en uppsättning M59X/ME33 då och jag kör idag lika långt på Pilot Road 2CT och greppet jag har i Pilot Road CT2 är vida överlägset den gamla minst sagt uråldriga kombinationen.

Har man inte en enormt effektstark hoj ELLER kör som ett förbaskat svin med livet som insats (både sitt egna eller andras) i var och vartannan kurva finns både livslängd och grepp i så gott som vilket däck som helst av de stora tillverkarna (i relation till förr).

Kör man en supersporthoj med +180hk eller därikring finns självklart ett behov av mer grepp än vad man oftast behöver om inte annat av den anledningen att det är så lätt att "överdosera" vid påslag (gaskontroll) att man behöver det där extra greppet pga. att man lätt doserar fel! Och vem vill vurpa? Alltså bör man med dessa maskiner välja riktigt bra däck vilket då innebär något sämre livslängd (på däcken) men det är det värt!

Det kostar å ligga på topp! :D

Mvh!
// Niklas
 

Dr.Bike

New member
Det här med däck är en ganska rolig historia. För många sitter väldigt mycket av förtroendet vad gäller grepp i huvudet inte i däcken.
Köper man ett gatdäck vare sig det är ett mer eller mindre sportdäck eller för touring av ett känt märke så är jag övertygad om att man får däck som i de flesta avseenden är bättre än de däck man åkte på för över 20 år sedan.

Har man inte en enormt effektstark hoj ELLER kör som ett förbaskat svin med livet som insats (både sitt egna eller andras) i var och vartannan kurva finns både livslängd och grepp i så gott som vilket däck som helst av de stora tillverkarna (i relation till förr).

Mvh!
// Niklas

En av de bästa sammanfattningarna om däck kontra folks omotiverade oro för grepp, livslängd eller vad det nu kan vara för tekniska egenskaper ett däck kan ha.

Och då denna sajt saknar möjlighet att ge plustecken för inlägg man gillar så tackar jag såhär istället. :hattenavförAvaragesmiley

Och: Jag har samma erfarenhet, framförallt på bandagar.
Folk har blivit (har alltid varit?) hypokondriker vad avser:

- val av däck (måste vara "rätt" märke, och modell/hårdhet, för det har man läst i däckstester vilka däck som är bäst...)
- val av annat lufttryck än vad fabrikanten rekommenderar...(många blandar ihop äpplen och päron, racedäck kontra gatdäck, och kör med alldeles för låga tryck i sina gatdäck. Följ hojtillverkarens rekommendation, släpp sen ut max 2 hekto, för det är så mycket som trycket ökar pga värmen - om du är snabb vill säga!)
- val av kombinationer av däck, eller snarare avsaknaden av olika kombinationer i form av olika märken fram/bak osv osv p.g.a den allmänt vedertagna "sanningen" (myten anm.) att man inte kan "blanda olika fabrikat"
- däckvärmare eller inte på gatdäck (tveksamt behov då gatdäck numera uppnår sin temp på drygt ett varv på storbana) Snarare blir gatdäck FÖR varma mot slutet av passet, av förare som har ett högt tempo.

Ja listan kan göras hur lång som helst.

Oftast får man frågan: -Duger de här däcken (jag har) att köra bana med?

Svaret blir oftast ett ja.
Av flera anledningar.

- dels håller de allra flesta däck (och då menar jag inte bara rena supersportdäck, utan även sporttouringdäck osv) för betydligt bättre varvtider än vad den vanlige dödlige kan ens komma i närheten av, dvs däckens kompetensnivå ligger över de flesta förares, och därmed sagt, blir de inte en gränssättande faktor. (det gäller bara att få in detta i medvetandet, precis som Avarage sa, och däri ligger det största problemet!).

- dels blir svaret ja, beroende på vem som frågar. Man får bedöma från fall till fall. Och skulle det nu vara en person med kapacitet att överglänsa däckens förmåga, så hade denne person för det första redan vetat svaret på frågan... d.v.s hade aldrig behövt fråga, och dels hade personen förmodligen valt korrekta däck redan från början.
I klartext: Om du måste fråga om däcken duger... så gör de förmodligen det ;)

Därför kan man oxå säga, att olika däcksfabrikat (såvitt de är skapade för samma typ av körning) oxå kan blandas fritt, då det (som de flesta vet, från däckstester) endast skiljer väldigt lite när t.o.m proffsen testar.
Vi dödliga ligger kanske på 75% av detta, och kommer således aldrig märka ev. skillnader. (för skillnader finns - helt klart - men de är alltså inte avgörande om du inte är tävlingsförare)

Brasklapp: Nu rekommenderar jag inte detta att blanda däcksfabrikat som "förstaval", det jag säger är att man inte ska få panik i blicken bara för att den som kränger däck ute vid bankanten inte har exakt samma sort som du har, när det är dags att smacka på ETT nytt (vanligtvis bakdäck) däck på hojen under t.ex en bandag.

Men för att ta ett "skräckexempel" ur verkliga livet på maximalt olika gummin, så kan jag berätta att själv har jag ett racergummi bak och ett sporttouring fram f.n
Dessutom av olika fabrikat.
De renläriga skriker nu rakt ut! :D
(Power One Competition bak, Dunlop Roadsmart fram)
Inte den mest optimala blandningen tycker man, men då jag absolut inte hade ett enda problem med greppet fram, men däremot bak, så började jag med att knäppa på ett suddigare gummi där. (valde inte heller ett gat-sportdäck, då detta var Gotland Ring, och där kokade gat-varianterna bort, medan race-dito höll...)
Och voilá så kunde tempot ökas ytterligare, och det utan tidigare (små) bakhjulssläpp.

Budskap: Framdäcket, blev inte "halare" av att det kom på ett räcergummi bak. Jag började alltså inte få framhjulssläpp... ;)
Lessons learned: If it works...don't fix it!

Sen...kanske jag hade kunnat köra ÄNNU fortare med suddegummi fram oxå...
Eller inte. För min egna inkompetensnivå hade nu infunnit sig :D


Men summa summarum är iaf att: Kör med det du har. Våga lita på däcken. Gör så gott du kan, utan att oroa dig. ta eventuella problem NÄR de kommer, inte innan! Och jo, du kommer kanske finna gränsen för däcken, men gratulera dig själv då! Och köp "värre" däck nästa gång.




Don't worry - Be happy! :)
 
Last edited:

Avarage

New member
- val av däck (måste vara "rätt" märke, och modell/hårdhet, för det har man läst i däckstester vilka däck som är bäst...)

Visst är det så (jag är lika dan IBLAND) MEN det är finns en poäng med att åka på sådant gummi som man har förtroende för JUST av den anledningen att förtroende gör att man kan/vågar slappna av. Och en avslappnad förare gör färre misstag dvs. det blir säkrare. Som sagt var det mesta sitter i huvudet. Så om valet av däckmärke/modell/what ever gör att man kan känna sig lugnare så är det bara positivt!

- val av annat lufttryck än vad fabrikanten rekommenderar...(många blandar ihop äpplen och päron, racedäck kontra gatdäck, och kör med alldeles för låga tryck i sina gatdäck. Följ hojtillverkarens rekommendation, släpp sen ut max 2 hekto, för det är så mycket som trycket ökar pga värmen - om du är snabb vill säga!)

Hmm, generellt sett funkar nog detta. Jag skriver nog för jag känner bara till ett märke och inte ens alla deras däck och efter att ha varit i kontakt med deras engelska testteam som kör tester även på stor bana gav i handen att rekommenderat ringtryck för bana och dessa gatdäck skulle vara 2,1 bar/2,1bar jämfört med för gatbruk 2,5bar/2,9bar. Men det var deras ena däckmodell, vad andra tillverkare/modeller funkar bäst med bör man nog antingen själv testa fram eller försöka få svar på från tillverkaren. Vad som är relativt viktigt är dock att ta reda på min ringtryck med tanke på stommen.

- val av kombinationer av däck, eller snarare avsaknaden av olika kombinationer i form av olika märken fram/bak osv osv p.g.a den allmänt vedertagna "sanningen" (myten anm.) att man inte kan "blanda olika fabrikat"

Enda kommentaren jag har till detta är att man skall försöka ha bäst grepp fram! En lätt sladd bak löser sig medan en sladd fram ofta skiter sig! :eek:

Men för att ta ett "skräckexempel" ur verkliga livet på maximalt olika gummin, så kan jag berätta att själv har jag ett racergummi bak och ett sporttouring fram f.n

Dessutom av olika fabrikat.
De renläriga skriker nu rakt ut! :D
(Power One Competition bak, Dunlop Roadsmart fram)

Gissa vilket av dessa däck som snabbast kommer upp i optimal arbetstemperatur? ;)

Optimal arbetstemperatur för detta bakdäcket är mellan 90-130 grader. En intressant fråga är då:
- Vilken arbetstemperatur hade framdäcket när bakdäcket var uppe i full arbetstemp.?

En annan reflektion är:
- Vilken lutningsvinkel är resp. däck gjorda för?
Om man tappar fästet fram FÖRE man tappar den bak (pga. slut på anläggningsyta) så är i mitt tycke kombinationen inte lyckad! Hade du kört på Pilot Road/Power fram hade jag vetat svaret men nu vet jag inte ett skvatt om Dunlops däck.

Gissa också vilket av dessa däck som ger bäst grepp vid väta? ;)

Däck är en hel vetenskap och krångligt värre KAN det vara så man skall försöka att inte bry sig så mycket, jag håller helt med dig, och framför allt inte krångla till det. Keep it simple!

Mvh!
// Niklas
 
Top