Dr.Bike
New member
Avarage sade: Visst är det så (jag är likadan, IBLAND) MEN det är finns en poäng med att åka på sådant gummi som man har förtroende för JUST av den anledningen att förtroende gör att man kan/vågar slappna av. Och en avslappnad förare gör färre misstag dvs. det blir säkrare. Som sagt var det mesta sitter i huvudet. Så om valet av däckmärke/modell/what ever gör att man kan känna sig lugnare så är det bara positivt!
Dr.Bike replikerar i grönt: Absolut! Även jag eftersträvar däck jag gillar av olika anledningar... Men återigen: Att utbilda, så att folk ÄVEN kan visa förtroende för "andra däck än de som vinner tester" T.ex de utmärkta Maxxis, är själva poängen i mitt resonemang. För i slutändan handlar det ju om att köra med förtroende.
Och ju mer man vet om däck, eller sin egen inkompetensnivå, ju mer inser man att de däck man har duger. Och därmed kör man med förtroende.
Är du med? (man ska alltså inte enbart köpa sig förtroende genom att göra som "alla andra" och köpa testvinnare. utan dels lära sig köra med det man har, dels inse att, som jag sa, de flesta däck är bättre än en själv = duger)
En tulipanaros som inte är så lätt att åstadkomma!
Hmm, generellt sett funkar nog detta. Jag skriver nog för jag känner bara till ett märke och inte ens alla deras däck och efter att ha varit i kontakt med deras engelska testteam som kör tester även på stor bana gav i handen att rekommenderat ringtryck för bana och dessa gatdäck skulle vara 2,1 bar/2,1bar jämfört med för gatbruk 2,5bar/2,9bar. Men det var deras ena däckmodell, vad andra tillverkare/modeller funkar bäst med bör man nog antingen själv testa fram eller försöka få svar på från tillverkaren. Vad som är relativt viktigt är dock att ta reda på min ringtryck med tanke på stommen.
Återigen: Helt sant, och då de flesta fabrikanters rekommendationer mellan gata och bana kan skilja så mycket, är den generella regeln: Originaltryck minus ett par hekto, tillämpbart i 9 fall av 10. Oftast är det ju personer som du, dvs avancerade åkare som vinner i grepp på att lufta ur ytterligare.
Dock pratar jag om de fall när folk släpper ut ALLDELES för mycket ur däcken och ligger under även det rekommenderade, då de kopierar tävlingstryck på alltifrån 1,5 - 2,0 Bar.
Och det man vinner på gungorna förlorar man som bekant på karusellerna, och detta med ett ökat slitage som följd pga större plastisk torsion i själva gummit när kontaktytan ökar. MAn får alltså ingenting gratis...
Nu such things as free lunches, så även i detta fall.
Enda kommentaren jag har till detta är att man skall försöka ha bäst grepp fram! En lätt sladd bak löser sig medan en sladd fram ofta skiter sig!
Optimal arbetstemperatur för detta bakdäcket är mellan 90-130 grader. En intressant fråga är då:
- Vilken arbetstemperatur hade framdäcket när bakdäcket var uppe i full arbetstemp.?
En annan reflektion är:
- Vilken lutningsvinkel är resp. däck gjorda för?
Om man tappar fästet fram FÖRE man tappar den bak (pga. slut på anläggningsyta) så är i mitt tycke kombinationen inte lyckad! Hade du kört på Pilot Road/Power fram hade jag vetat svaret men nu vet jag inte ett skvatt om Dunlops däck.
Gissa också vilket av dessa däck som ger bäst grepp vid väta?
Nu var det en "fegrand" kvar på framdäcket...så atte... gränsen var INTE uppnådd, likväl som att man får ju köra efter "sämsta däck" såklart.
Men nu var inte mitt exempel avsett att berätta hur man SKA göra, utan var (som jag sa) ett exempel ur den verkliga verkligheten, på hur OLIKA däck man KAN ha, utan att för den skull drabbas av däcksgudarnas vrede.
Tempot var rätt högt, och nej, det var inga konstiga egenheter i uppförandet hos hojen (en Blackbird) i övrigt.
Däck är en hel vetenskap och krångligt värre KAN det vara så man skall försöka att inte bry sig så mycket, jag håller helt med dig, och framför allt inte krångla till det. Keep it simple!
Jess!
Dock ÄR det krångligt, och det blev jag själv vrse på ett däcksseminarium där enbart MC-däck gicks igenom, utbildades på, och alla de "idiotfrågor" man hade, fick sina svar
Minnesregeln är dock här, precis som du Niklas säger, precis som överallt annanstans:
KISS (Keep It Simple Stupid!)
Grejen är iaf trots detta att kunna ingjuta förtroende hos folk och fä för att de FLESTA däck trots allt duger mer än väl, och att man inte behöver vara orolig.
Att KÖPA sig trygghet, och självförtroende via dyraste testvinnardäcken (placebo) eller skaffa sig den genom kunskap och förståelse (verklig trygghet) är ju den lilla trollkonst som jag tror duktiga SMC-instruktörer kan bidra med! :tummen-upp
Mvh!// Niklas
Dito!// Dr.Bike
Dr.Bike replikerar i grönt: Absolut! Även jag eftersträvar däck jag gillar av olika anledningar... Men återigen: Att utbilda, så att folk ÄVEN kan visa förtroende för "andra däck än de som vinner tester" T.ex de utmärkta Maxxis, är själva poängen i mitt resonemang. För i slutändan handlar det ju om att köra med förtroende.
Och ju mer man vet om däck, eller sin egen inkompetensnivå, ju mer inser man att de däck man har duger. Och därmed kör man med förtroende.
Är du med? (man ska alltså inte enbart köpa sig förtroende genom att göra som "alla andra" och köpa testvinnare. utan dels lära sig köra med det man har, dels inse att, som jag sa, de flesta däck är bättre än en själv = duger)
En tulipanaros som inte är så lätt att åstadkomma!
Hmm, generellt sett funkar nog detta. Jag skriver nog för jag känner bara till ett märke och inte ens alla deras däck och efter att ha varit i kontakt med deras engelska testteam som kör tester även på stor bana gav i handen att rekommenderat ringtryck för bana och dessa gatdäck skulle vara 2,1 bar/2,1bar jämfört med för gatbruk 2,5bar/2,9bar. Men det var deras ena däckmodell, vad andra tillverkare/modeller funkar bäst med bör man nog antingen själv testa fram eller försöka få svar på från tillverkaren. Vad som är relativt viktigt är dock att ta reda på min ringtryck med tanke på stommen.
Återigen: Helt sant, och då de flesta fabrikanters rekommendationer mellan gata och bana kan skilja så mycket, är den generella regeln: Originaltryck minus ett par hekto, tillämpbart i 9 fall av 10. Oftast är det ju personer som du, dvs avancerade åkare som vinner i grepp på att lufta ur ytterligare.
Dock pratar jag om de fall när folk släpper ut ALLDELES för mycket ur däcken och ligger under även det rekommenderade, då de kopierar tävlingstryck på alltifrån 1,5 - 2,0 Bar.
Och det man vinner på gungorna förlorar man som bekant på karusellerna, och detta med ett ökat slitage som följd pga större plastisk torsion i själva gummit när kontaktytan ökar. MAn får alltså ingenting gratis...
Nu such things as free lunches, så även i detta fall.
Enda kommentaren jag har till detta är att man skall försöka ha bäst grepp fram! En lätt sladd bak löser sig medan en sladd fram ofta skiter sig!
Optimal arbetstemperatur för detta bakdäcket är mellan 90-130 grader. En intressant fråga är då:
- Vilken arbetstemperatur hade framdäcket när bakdäcket var uppe i full arbetstemp.?
En annan reflektion är:
- Vilken lutningsvinkel är resp. däck gjorda för?
Om man tappar fästet fram FÖRE man tappar den bak (pga. slut på anläggningsyta) så är i mitt tycke kombinationen inte lyckad! Hade du kört på Pilot Road/Power fram hade jag vetat svaret men nu vet jag inte ett skvatt om Dunlops däck.
Gissa också vilket av dessa däck som ger bäst grepp vid väta?
Nu var det en "fegrand" kvar på framdäcket...så atte... gränsen var INTE uppnådd, likväl som att man får ju köra efter "sämsta däck" såklart.
Men nu var inte mitt exempel avsett att berätta hur man SKA göra, utan var (som jag sa) ett exempel ur den verkliga verkligheten, på hur OLIKA däck man KAN ha, utan att för den skull drabbas av däcksgudarnas vrede.
Tempot var rätt högt, och nej, det var inga konstiga egenheter i uppförandet hos hojen (en Blackbird) i övrigt.
Däck är en hel vetenskap och krångligt värre KAN det vara så man skall försöka att inte bry sig så mycket, jag håller helt med dig, och framför allt inte krångla till det. Keep it simple!
Jess!
Dock ÄR det krångligt, och det blev jag själv vrse på ett däcksseminarium där enbart MC-däck gicks igenom, utbildades på, och alla de "idiotfrågor" man hade, fick sina svar
Minnesregeln är dock här, precis som du Niklas säger, precis som överallt annanstans:
KISS (Keep It Simple Stupid!)
Grejen är iaf trots detta att kunna ingjuta förtroende hos folk och fä för att de FLESTA däck trots allt duger mer än väl, och att man inte behöver vara orolig.
Att KÖPA sig trygghet, och självförtroende via dyraste testvinnardäcken (placebo) eller skaffa sig den genom kunskap och förståelse (verklig trygghet) är ju den lilla trollkonst som jag tror duktiga SMC-instruktörer kan bidra med! :tummen-upp
Mvh!// Niklas
Dito!// Dr.Bike
Last edited: