däck

Dr.Bike

New member
Avarage sade: Visst är det så (jag är likadan, IBLAND) MEN det är finns en poäng med att åka på sådant gummi som man har förtroende för JUST av den anledningen att förtroende gör att man kan/vågar slappna av. Och en avslappnad förare gör färre misstag dvs. det blir säkrare. Som sagt var det mesta sitter i huvudet. Så om valet av däckmärke/modell/what ever gör att man kan känna sig lugnare så är det bara positivt!

Dr.Bike replikerar i grönt: Absolut! Även jag eftersträvar däck jag gillar av olika anledningar... ;) Men återigen: Att utbilda, så att folk ÄVEN kan visa förtroende för "andra däck än de som vinner tester" T.ex de utmärkta Maxxis, är själva poängen i mitt resonemang. För i slutändan handlar det ju om att köra med förtroende.
Och ju mer man vet om däck, eller sin egen inkompetensnivå, ju mer inser man att de däck man har duger. Och därmed kör man med förtroende.
Är du med? (man ska alltså inte enbart köpa sig förtroende genom att göra som "alla andra" och köpa testvinnare. utan dels lära sig köra med det man har, dels inse att, som jag sa, de flesta däck är bättre än en själv = duger)
En tulipanaros som inte är så lätt att åstadkomma! :)

Hmm, generellt sett funkar nog detta. Jag skriver nog för jag känner bara till ett märke och inte ens alla deras däck och efter att ha varit i kontakt med deras engelska testteam som kör tester även på stor bana gav i handen att rekommenderat ringtryck för bana och dessa gatdäck skulle vara 2,1 bar/2,1bar jämfört med för gatbruk 2,5bar/2,9bar. Men det var deras ena däckmodell, vad andra tillverkare/modeller funkar bäst med bör man nog antingen själv testa fram eller försöka få svar på från tillverkaren. Vad som är relativt viktigt är dock att ta reda på min ringtryck med tanke på stommen.

Återigen: Helt sant, och då de flesta fabrikanters rekommendationer mellan gata och bana kan skilja så mycket, är den generella regeln: Originaltryck minus ett par hekto, tillämpbart i 9 fall av 10. Oftast är det ju personer som du, dvs avancerade åkare som vinner i grepp på att lufta ur ytterligare.
Dock pratar jag om de fall när folk släpper ut ALLDELES för mycket ur däcken och ligger under även det rekommenderade, då de kopierar tävlingstryck på alltifrån 1,5 - 2,0 Bar.
Och det man vinner på gungorna förlorar man som bekant på karusellerna, och detta med ett ökat slitage som följd pga större plastisk torsion i själva gummit när kontaktytan ökar. MAn får alltså ingenting gratis... ;)
Nu such things as free lunches, så även i detta fall.

Enda kommentaren jag har till detta är att man skall försöka ha bäst grepp fram! En lätt sladd bak löser sig medan en sladd fram ofta skiter sig!
Optimal arbetstemperatur för detta bakdäcket är mellan 90-130 grader. En intressant fråga är då:
- Vilken arbetstemperatur hade framdäcket när bakdäcket var uppe i full arbetstemp.?
En annan reflektion är:
- Vilken lutningsvinkel är resp. däck gjorda för?
Om man tappar fästet fram FÖRE man tappar den bak (pga. slut på anläggningsyta) så är i mitt tycke kombinationen inte lyckad! Hade du kört på Pilot Road/Power fram hade jag vetat svaret men nu vet jag inte ett skvatt om Dunlops däck.
Gissa också vilket av dessa däck som ger bäst grepp vid väta?

Nu var det en "fegrand" kvar på framdäcket...så atte... :eek: gränsen var INTE uppnådd, likväl som att man får ju köra efter "sämsta däck" såklart.
Men nu var inte mitt exempel avsett att berätta hur man SKA göra, utan var (som jag sa) ett exempel ur den verkliga verkligheten, på hur OLIKA däck man KAN ha, utan att för den skull drabbas av däcksgudarnas vrede. ;)
Tempot var rätt högt, och nej, det var inga konstiga egenheter i uppförandet hos hojen (en Blackbird) i övrigt.

Däck är en hel vetenskap och krångligt värre KAN det vara så man skall försöka att inte bry sig så mycket, jag håller helt med dig, och framför allt inte krångla till det. Keep it simple!

Jess!
Dock ÄR det krångligt, och det blev jag själv vrse på ett däcksseminarium där enbart MC-däck gicks igenom, utbildades på, och alla de "idiotfrågor" man hade, fick sina svar :)
Minnesregeln är dock här, precis som du Niklas säger, precis som överallt annanstans:
KISS (Keep It Simple Stupid!)
Grejen är iaf trots detta att kunna ingjuta förtroende hos folk och fä för att de FLESTA däck trots allt duger mer än väl, och att man inte behöver vara orolig.
Att KÖPA sig trygghet, och självförtroende via dyraste testvinnardäcken (placebo) eller skaffa sig den genom kunskap och förståelse (verklig trygghet) är ju den lilla trollkonst som jag tror duktiga SMC-instruktörer kan bidra med! ;) :tummen-upp


Mvh!// Niklas
Dito!// Dr.Bike
 
Last edited:

GAMMA

New member
Däck till Amir....

Till en CBF500 hittar jag däck för mycket rimliga priser på www.hojdack.se

Se t.ex dessa:
Maxxis Supermaxx Bak 1303:- Fram 884:- =2187:-
Michelin Pilot Road Bak 1297:- Fram 1017:- =2314:-

Enkelt att beställa och om du ej har möjlighet att "kränga" däcken själva så kontaktar du en VIANOR-verkstad som tar mellan 150-200:- för jobbet.
 

Schuster

New member
Däck

Tack för ditt inlägg Norén, jag var på Gummi verkstan i går med mitt Däck, där är ingen fel på lufttrycket, och Däcket ser mycket konstgt ut på ena sidan syns textilkorden och på andra sidan finns lite Gummi kvar, de gnydde lite över reklamationen, och jag vet inte om jag får ut det, jag har aldrig haft passager på Maskinen eller stor belastning, så jag är ganska överbevisat om, at det är ett livsfarligt skräpdäck, jag har tagit lite foto av Däcket från fler håll och kommer inte att godkänna annat än en reklamation, borde fordra ersättning för mina lampor också, så vi får se hur det går.
Förövrigt ganska roligt att jag kallas Junior i medlemssammanhang, jag tog mitt Körkort i 1956, och har kört i stort hela livet dagligen, på senare år har jag återfallit till Motorcykel, jag brukar at kalla den för min Rollator:rolleyes:, jag läggar mycket vikt på säkerhet, och kör därefter samt ser till att grejerna är hela och fungerar.
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Det har varit lärorikt att läsa Era inlägg. och fortsätt gärna att skriva mera.
Någon frågade jag räknade fram att däck skulle kosta mig 6000 kr denna säsong.

När min hoj hade rullat 1500 mil bytte jag ut orginaldäcken till dunlopdäck både fram och bak. Det hela kostade 3000 kr inklusive arbetet. Jag lämnade in hela hojen.

Jag misstänker/te att kanske åker på ett däckbyte till innan säsongen är över. Då kostar det ingen 3000 kr för nya däck, dvs 6000 kr för en säsong.

Det var ngn som tipsade shinkodäck. Verkar vara intressant alternativ. Får jag ut runt 2000 mil och kostar 500 kr mindre dunlopdäcken så är det ett intressant alternativ.

I mitt fall då min hoj inte är så snabb och jag kör inte så vrålfort heller för den delen, det senare beror på att hojen inte är så snabb :) så tror jag inte att däckmärket spelar någon större roll.

// Amir



Tack för ditt inlägg Norén, jag var på Gummi verkstan i går med mitt Däck, där är ingen fel på lufttrycket, och Däcket ser mycket konstgt ut på ena sidan syns textilkorden och på andra sidan finns lite Gummi kvar, de gnydde lite över reklamationen, och jag vet inte om jag får ut det, jag har aldrig haft passager på Maskinen eller stor belastning, så jag är ganska överbevisat om, at det är ett livsfarligt skräpdäck, jag har tagit lite foto av Däcket från fler håll och kommer inte att godkänna annat än en reklamation, borde fordra ersättning för mina lampor också, så vi får se hur det går.
Förövrigt ganska roligt att jag kallas Junior i medlemssammanhang, jag tog mitt Körkort i 1956, och har kört i stort hela livet dagligen, på senare år har jag återfallit till Motorcykel, jag brukar at kalla den för min Rollator:rolleyes:, jag läggar mycket vikt på säkerhet, och kör därefter samt ser till att grejerna är hela och fungerar.
 

Avarage

New member

Jo, jag är med på hur du menar!

Oftast är det ju personer som du, dvs avancerade åkare som vinner i grepp på att lufta ur ytterligare.

Nej, det stämmer inte! Genom att minska ringtrycket (inom de gränser som tillverkaren anger) tvingas däcket att jobba mer vilket genererar värme = grepp. Kör man långsamt får däcket jobba mindre och kommer kanske inte upp i rätt arbetstemperatur med normalt rekommenderar gattryck. Medan en snabbare förare lyckas, med samma ringtryck, få däcket att komma upp i rätt arbetstemperatur.

Man får helt enkelt observera/utvärdera däckstemperaturen efter ett pass på bana för att se om man (inom rek. värden från tillverkaren) bör höja, sänka eller ligga kvar på samma ringtryck man redan har. En sådan utvärdering kan göras antingen med termometer (säkrast) eller genom att titta på däckslitaget.

Vad man däremot INTE skall göra är att köra med för lågt ringtryck på gatan. Med för lågt ringtryck kommer däcken att överhettas vid körning på motorväg med last (alt. autobahn) och man sliter däcket MYCKET fortare än med rätt ringtryck!

Dock pratar jag om de fall när folk släpper ut ALLDELES för mycket ur däcken och ligger under även det rekommenderade, då de kopierar tävlingstryck på alltifrån 1,5 - 2,0 Bar.

Det kan vara direkt farligt eftersom däckstommen på ett gatdäck i princip aldrig är gjorda för så låga ringtryck. Man bör, som sagt var, gå på däcktillverkarens rekommendationer. Är man tveksam kontakta dem och tala om vad för typ av körning man gjör (gata, bana, mycket last etc.).

Nu var det en "fegrand" kvar på framdäcket...så atte... :eek: gränsen var INTE uppnådd, likväl som att man får ju köra efter "sämsta däck" såklart.

Och min kommentar var enbart för att andra som bara läser inte skall gå i en "fälla" vad gäller möjlig lutningsvinkel när man har så olika däckstyper fram vs. bak.

För övrigt är vi bara människor och vi gör misstag ibland nog vore det då synd om det släpper fram i stället för bak pga. att man valt en kombination som inte gav den lilla extra säkerheten att bak tappar fästet (pga. lutningsvinkel) före fram!?

Nåja, bara man vet vad man gör så FUNKAR de flesta kombinationer. Först när man börjar pressa däcken är det möjligt att få fram skillnaderna i egenskaperna. HUR mycket man måste pressa dem varierar naturligtvis.

Mvh!
// Niklas
 

Chrille J

New member
Däck

Kul att se att det finns medlemmar på forumet som kan en hel del om däck som bla Dr Bike och Avarege.Tycker samtidigt att det är tråkigt att det finns medlemmar på forumet som kastar skit på däcktillverkare innan dom fått ett reklamationsärende utrett. Det vore mkt intressant att få reda på hur däcket ser ut och vad tillverkaren säger om TKV däcket som är "ett livsfarligt skräpdäck". har själv kört flera omgångar av detta däck under 90 talet och upplevt det som ett helt ok landsvägsdäck. Mina erfarenher sen jag började köra hoj 1982 är det att skillnaden mellan fabrikten är marginell, viktigast är att väja rätt typ av däck till hoj och åkstil.

Jo, jag är med på hur du menar!



Nej, det stämmer inte! Genom att minska ringtrycket (inom de gränser som tillverkaren anger) tvingas däcket att jobba mer vilket genererar värme = grepp. Kör man långsamt får däcket jobba mindre och kommer kanske inte upp i rätt arbetstemperatur med normalt rekommenderar gattryck. Medan en snabbare förare lyckas, med samma ringtryck, få däcket att komma upp i rätt arbetstemperatur.

Man får helt enkelt observera/utvärdera däckstemperaturen efter ett pass på bana för att se om man (inom rek. värden från tillverkaren) bör höja, sänka eller ligga kvar på samma ringtryck man redan har. En sådan utvärdering kan göras antingen med termometer (säkrast) eller genom att titta på däckslitaget.

Vad man däremot INTE skall göra är att köra med för lågt ringtryck på gatan. Med för lågt ringtryck kommer däcken att överhettas vid körning på motorväg med last (alt. autobahn) och man sliter däcket MYCKET fortare än med rätt ringtryck!



Det kan vara direkt farligt eftersom däckstommen på ett gatdäck i princip aldrig är gjorda för så låga ringtryck. Man bör, som sagt var, gå på däcktillverkarens rekommendationer. Är man tveksam kontakta dem och tala om vad för typ av körning man gjör (gata, bana, mycket last etc.).



Och min kommentar var enbart för att andra som bara läser inte skall gå i en "fälla" vad gäller möjlig lutningsvinkel när man har så olika däckstyper fram vs. bak.

För övrigt är vi bara människor och vi gör misstag ibland nog vore det då synd om det släpper fram i stället för bak pga. att man valt en kombination som inte gav den lilla extra säkerheten att bak tappar fästet (pga. lutningsvinkel) före fram!?

Nåja, bara man vet vad man gör så FUNKAR de flesta kombinationer. Först när man börjar pressa däcken är det möjligt att få fram skillnaderna i egenskaperna. HUR mycket man måste pressa dem varierar naturligtvis.

Mvh!
// Niklas
 

Schuster

New member
Däck

Hej Chrille
Jag tycker i högste grad at det är motiverat med en kraftig varning för ett Däck som är livsfarligt, innan någon kommer allvarligt att göra sig illa, ett Däck skal rimligen hålla mer än 2200 kilometer, och jag kan berätta för dig att jag inte har hört ett knyst från vare sig Gummigubben som jag köpte Däcket av (på hans faktura står angivet 18 månader Däcksgaranti) Continental vill inte ens prata med mig, de hänvisar till försäljaren, som hänvisar till Continental, mitt nästa steg är ARN, men rent bortsett från det ekonomiska, så vill jag inte uppleva att ett Däck som du tror är helt och säkert, exploderar på min XJ 900 i hög fart, da hinner jag knappast att beställa begravningsöllet, så ergo, jag står fast på mitt påstående att det är et livsfarligt skräpdäck.
Ha det bra och kör säkert med grejer som är i orden.
Schuster
 

Schuster

New member
Däck

Även däck har problem med kvalitet, eftersom det är en komplicerad process att producera däck med höga prestanda.

Min första gissning är att du kört med fel däckstryck, mycket vanligt att man kör med för lågt tryck. Kör med säg 2,1 kg i tryck bak på en diversion och åker på långresa med passagerare och packning så är däcket slut på 200mil. Råkade ut för detta då killen på däckverkstan kontrollerade trycket då han la på däcken. Stressad som jag var så kollade jag inte själv.

Har du haft korrekt tryck, minst +2,5kg bak med packning så ska du reklamera däcket. Kan ha varit ett produktionsfel.

@Honda cbf500:
Om jag vore dig skulle jag köra på det föreslagna michelin däcket. Du kör såpass mycket att din hoj förmodligen körs i alla väder. Använder man fordonet i "ur och skur" så ställer det högre krav på däckets våtegenskaper osv. Du kan ju samtidigt testa ett lågprisdäck, för med dina siffror behöver du bara stå ut med ett dåligt däck några månader. Sedan blir det ny omgång.

Generellt sett kan man inte få både jättebra grepp och lång livslängd på ett däck. Det du vinner på bra grepp förlorar du på hur många mil du får ut på däcket.

Nej jag har absolut haft rätt lufttryck, och har aldrig kört med tung packning eller passager bak, och ganska normal landsvägskörning i rimlig hastighet, jag har i veckan fått svar från Continental ( som hänvisade till att de minsann inte pratar med privatpersoner?) via mitt inköpsställe Gummigubben, de anser inte att det är fabrikationsfel och godtager inte reklamationen, trots att på ena sidan sticker textilkorden ut, på andra sidan finns lite slit-bana kvar, för mig finns ingen tvivel om att det är ett typisk produktionsfel och jag fortsätter via ARN, detta är inte enbart en fråga om ersättning ekonomisk men jag anser att konsekvenserna kunna ha varit katastrofale vid en explosion under hög hastighet på motorväg, och jag varnar därför på det kraftigaste mot Continentals skräp-däck, Jag har såpas lång erfarenhet och ålder (syvtionågot) att jag inte chanser med säkerheten och hamnar i någon olycksstatistik om jag kan undvika det.
 

Ove 60+

Active member
Har kört en hel del med de rena asfaltsdäck som har SÅ bra egenskaper på torr och våt väg enligt tester och verkstäder. Problemet är bara att de är gjorda för betydligt sportigare körning än vad jag ägnar mig åt på de aktuella hojarna.

Profilen är fel: Sliter ett spår på mitten av slitbanan och "fegskägget" är helt orört när däcket är helt slut! Alltså en massa orört gummi som jag släpar på till ingen nytta. Egenskaperna när det gäller grus är bedrövliga, spec kantgrus och rester efter snabelbilen på asfalt.

Hittat ett däck som jag gillar, Dunlop Roadmaster, med design från -60 talet. Vilket lyft!:D Grusproblemet är en baggis i jämförelse med tidigare:cool: visst kanar det iväg, men mycket mjukare och kontrollerbart än tidigare. Dessutom lägger däcket större delen av slitbanan i vägen och jag räknar med att det skall rulla långt i jämförelse med moderna däck.

Kanske inte nåt att komma med på bana - men... jag tävlar ju ändå inte;);)
 

Monsterdiggaren

New member
Lite subjektiva synpunkter:
Om jag körde 3000 mil på en säsong så skulle jag inte tycka att 6000 kr på däckskontot var jättemycket pengar, men det är ju individuellt vad man tycker att olika saker är värt. Själv har jag lärt mig att inte välja ett sämre däck för att spara några kronor. Jag byter också däck innan dom är helt slut, särskilt fram. Däcket betyder så mycket för hela motorcykelns uppförande tycker jag. Om jag kör till exempel på en bandag så har det betydelse om däcket känns varmt efter 5 minuter eller efter 10 minuter om körpasset är 15-20 minuter långt. Jag provade Maxxis Presa Sport i sommar och det gav inte mig de marginaler jag behövde. Jag upplevde dom förrädiska på ett sätt som jag aldrig förr varit med om när jag kört Pirelli Diablo, Dunlop Qualifier eller Michelin Power One. Jag fick ingen värme i dom under ett nästan 20 minuter långt körpass. Sen finns det andra som kört jättesnabbt på bana med samma däck. Jag sålde mina nästan nya Maxxis för en spottstyver och håller mig hädanefter till premiumdäck.

Som andra redan sagt, välj däck efter användningsområde! Utbudet är stort av däck från de etablerade tillverkarna, även i de dimensioner du behöver. Håll utkik efter kampanjer hos t.ex. hojdack.se, mcdackonline mfl. Tillverkarna utvecklar nya däckmodeller och då kan du hitta de utgående modellerna på rea vilket naturligtvis inte innebär att de är dåliga däck. Du kan ju dessutom räkna med att byta däck 2-3 gånger per år, så dina gatdäck hinner ju inte dö av hög ålder även om de inte är färskpressade när du köper dom.
 

P-O Noren

New member
Nej jag har absolut haft rätt lufttryck, och har aldrig kört med tung packning eller passager bak, och ganska normal landsvägskörning i rimlig hastighet, jag har i veckan fått svar från Continental ( som hänvisade till att de minsann inte pratar med privatpersoner?) via mitt inköpsställe Gummigubben, de anser inte att det är fabrikationsfel och godtager inte reklamationen, trots att på ena sidan sticker textilkorden ut, på andra sidan finns lite slit-bana kvar, för mig finns ingen tvivel om att det är ett typisk produktionsfel och jag fortsätter via ARN, detta är inte enbart en fråga om ersättning ekonomisk men jag anser att konsekvenserna kunna ha varit katastrofale vid en explosion under hög hastighet på motorväg, och jag varnar därför på det kraftigaste mot Continentals skräp-däck, Jag har såpas lång erfarenhet och ålder (syvtionågot) att jag inte chanser med säkerheten och hamnar i någon olycksstatistik om jag kan undvika det.

Är det klarlagt att du har haft rätt däckstryck så kan man bara filosofiskt begrunda 220mil på ett däck innan cordan är framme...

Påstår däckhandlaren att det är normalt, är han rätt så ensammen om det ståndpunkten. Solklart fall av reklamering, tycker jag. Det är ingenting däckhandlaren ska stå för heller, men däremot ska han göra det mot dig. Sedan får han ta det i sin tur med continental.

Påstår continental att detta är normalt? Är dom inte ens intresserade av problemet?
I förlängningen så sätter deras kvalitetsbrister ditt liv på spel, så jag skulle personligen tolka ointresset som lite kränkande.

Hmm:
Notering i P-O's dagbok 23/9 2009: Ska aldrig köpa Continentaldäck i framtiden innan jag får bekräftat att Continental bryr sig om sina egna proddukter. Principiellt sett så beter dom sig oproffsigt om de handhar ditt ärende på detta sätt.

Har själv reklamerat däck utan problem, ett par pirelli som var slut på 550mil, släppte slitbanan mer eller mindre precis som det vore sockervadd på en pinne framför en 10-åring. Sa bara: borde jag inte fått ut mer mil?
2 timmar och ett samtal till pirelli senare hade jag 2 nya däck på hojen utan att ha betalat en krona.

Stå på dig och rapportera hur det går!

Kanske Pirelli och Continental har olika syn på sina kunder?
 

Schuster

New member
Däck

Är det klarlagt att du har haft rätt däckstryck så kan man bara filosofiskt begrunda 220mil på ett däck innan cordan är framme...

Påstår däckhandlaren att det är normalt, är han rätt så ensammen om det ståndpunkten. Solklart fall av reklamering, tycker jag. Det är ingenting däckhandlaren ska stå för heller, men däremot ska han göra det mot dig. Sedan får han ta det i sin tur med continental.

Påstår continental att detta är normalt? Är dom inte ens intresserade av problemet?
I förlängningen så sätter deras kvalitetsbrister ditt liv på spel, så jag skulle personligen tolka ointresset som lite kränkande.

Hmm:
Notering i P-O's dagbok 23/9 2009: Ska aldrig köpa Continentaldäck i framtiden innan jag får bekräftat att Continental bryr sig om sina egna proddukter. Principiellt sett så beter dom sig oproffsigt om de handhar ditt ärende på detta sätt.

Har själv reklamerat däck utan problem, ett par pirelli som var slut på 550mil, släppte slitbanan mer eller mindre precis som det vore sockervadd på en pinne framför en 10-åring. Sa bara: borde jag inte fått ut mer mil?
2 timmar och ett samtal till pirelli senare hade jag 2 nya däck på hojen utan att ha betalat en krona.

Stå på dig och rapportera hur det går!

Kanske Pirelli och Continental har olika syn på sina kunder?

Hej igen Noren
Det är precis där jag vill hän, jag har begärt en redogörelse från Continental om motiveringen till avslaget på garanti, har inte hört något från dem, men har nu satt en frist till onsdag 2 september, sedan går jag vidare till ARN, det är naturligtvis inte säljaren som är den skyldiga till fabrikationsfelet, men da Continental i sin maktarrogans inte diskuterar med privatpersoner, och köplagen § 20 a säger att det i förste omgången är säljaren som skal stå för garantin, samt om en reklamation är anmält inom 6 månader ligger bevisföringen på säljaren, säljaren bör i detta läge stilla sig på kundens sida och inte emot, och han skal i sin tur ta upp det med fabrikanten, han har inte heller hört av sig, och han är jo faktisk den som får ta smällen, jag har begärt att få Däcket i retur da jag vill ha det som bevismaterial, jag har naturligtvis fotograferat Däcket från flera sidor för at visa skillnaden, så just nu håller jag på att rulla ut det stora artilleri och jag ger mig inte så lätt, jag anser också att det tangerar mordförsök, jag hade inte haft möjlighet att ta strid med dem om Däcket hade exploderat på min XJ900F 1985, på Motorvägen i hög fart. Därför varnar jag andra för Continental, inte enbart för att jag är sur över deras beteende, och jag hoppas att många tar varningen allvarligt för någon hamnar i statistiken, varje olycka är en för mycket.
Jag refererar framåt vad som händer i saken, men det verkar att bli en längre strid.

Kör försiktigt och på säkra Däck.
 

Blazer

New member
Lycka till i ditt stridande och hoppas att det löser sig tillslut.
Kan du lägga upp några bilder på däcket så vi andra får se hur det ser ut?

Personligen har jag aldrig gillat Continental, testade ett däck i slutet av -70 talet (har jag för mig att det var) och tyckte då att det var skräp, så efter det blev det inget mer.
 

Schuster

New member
Däck

Lycka till i ditt stridande och hoppas att det löser sig tillslut.
Kan du lägga upp några bilder på däcket så vi andra får se hur det ser ut?

Personligen har jag aldrig gillat Continental, testade ett däck i slutet av -70 talet (har jag för mig att det var) och tyckte då att det var skräp, så efter det blev det inget mer.

Sänder mycket gärna bilder men jag misslyckades med det, jag har tagit en del bilder som bevis, på ena sidan syns textilkorden men inte på andra sidan fast där är inte så mycket gummi kvar, men att det slits mest på ena sidan är för mig och säkert de flesta ett tydligt bevis på fabrikationsfel, och jag kommer aldrig att köpa det fabrikatet mera, jag vet inte hur jag skal få bilder in, det hade varit bra som en varning för andra.
 

Schuster

New member
Däck

Lycka till i ditt stridande och hoppas att det löser sig tillslut.
Kan du lägga upp några bilder på däcket så vi andra får se hur det ser ut?

Personligen har jag aldrig gillat Continental, testade ett däck i slutet av -70 talet (har jag för mig att det var) och tyckte då att det var skräp, så efter det blev det inget mer.

Bifogat till detta svar finner ni några bilder.
 

Schuster

New member
Däck

D där ser ju ut som en typisk tvärnit på bakslangen....:eek:

Ja det kan se sådan ut, men där har aldrig varit tvärnitat med maskinen så länge som jag har ägt den, och jag har köpt Däcket, jag tyckte däremot innan jag blev gjort uppmärksam på Däcket, att den studsade lite på vägen, men skylde det på att Vägen var lite bucklig, vad som är märkvärdigt är också att däcket har slitits så ojämnt. Jag vill inte ens försöka att tvärnita, maskinen är för tung och jag är inte säker på att jag kan hålla den, här är det avstånd och nerväxling som gäller i god tid.
 

P-O Noren

New member
Ska jag vara riktigt ärlig så ser det där inte riktigt ut som en skada i däcket såsom ett farbrikationsfel. Jag misstänker att motparten kommer hävda ett låst bakdäck, men skadan är ju för djup för det kan jag tycka. Du har aldrig lånat ut hojen heller?

En väldigt långsökt förklaring är att du har av misstag parkerat med bakdäcken på någon kemikalie över vintern som kan ha löst upp gummit för dig.

Ligger bevisbördan på dig eller handlaren för fabrikationsfel?

Spontant så ser inte däcket ut att ha gått enbart 220mil på fotografierna heller, men det är svårt att säga utifrån bilderna. Du saknar helt mittranden på däcket, så däcket är slutkört. Finns inget mönster kvar på däcket. Du får inte ta illa upp för att jag säger det: men jag förstår om däckhandlaren ifrågasätter 220mil på det däcket.

Möjligt att du ska ta däcket till några oberoende handlare för bedömning, man kan säga mer när man kan känna på däcket och får en bättre bild av vad som har hänt.
 
Last edited:
Top