däck

Juh@

New member
Bifogat till detta svar finner ni några bilder.

Problemet för säljaren och tillverkaren är att de inte kan veta att du kört med rätt tryck hela tiden och att du bara kört 220 mil.

Däcket ser ut att vara slutkörd. Men om anledningen är tillverkningsfel, fel däckstryck, många mil, hård körning är det omöjligt att se på bilderna.

Det konstiga är att corden är framme bara på en del.

Lycka till med diskussionerna, hoppas det går bra. Juridiskt så tror jag inte du vinner, men lite goodwill kan du hoppas på.
 

påK-en

New member

Det som står på länken gäller inte enbart puckade amerikaner. tyvärr speglar detta en viss typ av människor som åker (inte kör) motorcykel, jag har träffat flera, någon har lärt om. Det är omöjligt att få ut dem på en kurs tex.Tyvärr tillhör dom min ålderskategori (de har kortet på köpet).
Detta hör inte till trådens ämne, men tänkvärt i zalla fall.
 

SGM

Moderator
Det som står på länken gäller inte enbart puckade amerikaner. tyvärr speglar detta en viss typ av människor som åker (inte kör) motorcykel, jag har träffat flera, någon har lärt om. Det är omöjligt att få ut dem på en kurs tex.Tyvärr tillhör dom min ålderskategori (de har kortet på köpet).
Detta hör inte till trådens ämne, men tänkvärt i zalla fall.

Hum...jag har bevittnat fotbromsarna även på kurs jag...men där tror jag det gick upp ett ljus för honom, all heder!

Min handledare åkte med och fotbromsade...jajääädrar, han åkte krompulka...han med. ;)
 

Schuster

New member
Däck

Problemet för säljaren och tillverkaren är att de inte kan veta att du kört med rätt tryck hela tiden och att du bara kört 220 mil.

Däcket ser ut att vara slutkörd. Men om anledningen är tillverkningsfel, fel däckstryck, många mil, hård körning är det omöjligt att se på bilderna.

Det konstiga är att corden är framme bara på en del.

Lycka till med diskussionerna, hoppas det går bra. Juridiskt så tror jag inte du vinner, men lite goodwill kan du hoppas på.

Ja jag tycker också att det ser konstigt ut, det borde åtminstone vare slitet jämt hela banan runt med många kilometer, men enligt konsumentsköplagen är det vid en reklamation inom tre månader, säljarens sak att bevisföra, men som jag tidigare har skrivit, så beskäftiger jag mig inte med hård körning eller någon form av buskörning, jag har kommit över det ålderstrinn, jag tog mitt körkort i 1956, och är faktisk nöjd med att jag blev hyvlat av solitt råmaterial så jag fortfarande har min goda kondition och hälsa och kan tampas med en tung Maskin, så min körning är därefter, med allt vad jag kan göra för säkerhet.
Vi får se vad det utvecklar sig till, jag håller just nu på att fila på en anmälan till ARN, och den kommer att lämnas in de ganska snart.
 

Schuster

New member
Däck

Ska jag vara riktigt ärlig så ser det där inte riktigt ut som en skada i däcket såsom ett farbrikationsfel. Jag misstänker att motparten kommer hävda ett låst bakdäck, men skadan är ju för djup för det kan jag tycka. Du har aldrig lånat ut hojen heller?

En väldigt långsökt förklaring är att du har av misstag parkerat med bakdäcken på någon kemikalie över vintern som kan ha löst upp gummit för dig.

Ligger bevisbördan på dig eller handlaren för fabrikationsfel?

Spontant så ser inte däcket ut att ha gått enbart 220mil på fotografierna heller, men det är svårt att säga utifrån bilderna. Du saknar helt mittranden på däcket, så däcket är slutkört. Finns inget mönster kvar på däcket. Du får inte ta illa upp för att jag säger det: men jag förstår om däckhandlaren ifrågasätter 220mil på det däcket.

Möjligt att du ska ta däcket till några oberoende handlare för bedömning, man kan säga mer när man kan känna på däcket och får en bättre bild av vad som har hänt.

Hej igen Norén
Bevisbörden ligger på säljaren och fabrikanten vid en reklamation inom tre månader, där är ingen annan som har körd Maskinen, och Däcket är köpt i mars månad och har varit i drift sedan, när vädret har tillåtet, så det finns ingen vinterförvaring med i bilden, jag har begärt att få Däcket i retur, men har möts av djupaste tystnaden, 2 veckor för än skadan upptäcktes mätte jag mittbanan till tre millimeter, i samband med att jag skiftade framdäcket, sedan var det en tid med mycket dåligt väder och jag tog Bilen når jag skulle någonstans, så där blev inte kört mycket, sen klarade det upp och jag körde lite igen, så de tre millimeter försvan mycket snabbt.
 

Schuster

New member
Däck

Nästa steget i affären om däckreklamationen mot Continental.
Jag fick äntligen en skriftlig bedömning från Continental samt fick Däcket i retur och jag skärper därmed min varning för firman och deras livsfarliga MC Däck.
Ord för ord står det från Continental: Några fel i material eller tillverkning kan ej upptäckas, ej ersättningsberättigat. Önskas däcket i retur, v g meddela inom 4 veckor. Frakten betalas av Er. 090817 Hans Tjärdal
Summan är att Continental räknar en sträcka på 2200 kilometer och ett slitage på ena sidan av ett Däck som normalt, eller de räknar kanske med en inbyggd MC olycka, da kommer ingen och reklamerar.
Jag söker nu en så kallad neutral bedömare av skadan på däcket, och sedan fortsätter jag med ARN, tar gärna emot förslag till neutral bedömning, eventuellt går jag till Bilprövningen eller Motormännen.
Fortsättning följer.
 

P-O Noren

New member
Nästa steget i affären om däckreklamationen mot Continental.
Jag fick äntligen en skriftlig bedömning från Continental samt fick Däcket i retur och jag skärper därmed min varning för firman och deras livsfarliga MC Däck.
Ord för ord står det från Continental: Några fel i material eller tillverkning kan ej upptäckas, ej ersättningsberättigat. Önskas däcket i retur, v g meddela inom 4 veckor. Frakten betalas av Er. 090817 Hans Tjärdal
Summan är att Continental räknar en sträcka på 2200 kilometer och ett slitage på ena sidan av ett Däck som normalt, eller de räknar kanske med en inbyggd MC olycka, da kommer ingen och reklamerar.
Jag söker nu en så kallad neutral bedömare av skadan på däcket, och sedan fortsätter jag med ARN, tar gärna emot förslag till neutral bedömning, eventuellt går jag till Bilprövningen eller Motormännen.
Fortsättning följer.
Om det är som du säger så låter det onekligen som att det är något fel på däcket. Hoppas det löser sig, hur continental handhar detta är ju lite märkligt. Nog kan man tycka att de kan betala frakten för att du ska få tillbaka däcket, det är ju rätt så småaktigt att de inte tycker sig ha råd med det ens...

Någon kanske saknar de rätta förutsättningarna för att hantera missnöjda kunder?
 

Schuster

New member
Däck

Jag har i dag körd lite runt för att efter samråd med Konsumentrådgivningen hitta en neutral bedömare, på Bilprövningen kunna de enbart give mig rätt i mitt påstående om fabrikationsfel, samt att bevisföringen inom ett halvår ligger på försäljaren och Continental enligt lagen, men de ville inte give mig ett utlåtande skriftligt, samma sak på Motormännens testanläggning i Mölndal de gav mig obetingad rätt men inget skriftligt, sedan var jag på ett par Motorcykel firmor, men jag hade en känsla av att de helst inte lägger sig ut med ett firma som är så stort som Continental, vare sig försäljaren eller Continental respekterar sina egna skriftliga garantier eller köpslagen, jag har inte betalat frakten, det nekade jag og tyckte att det var lågmärket av snålhet, mitt nästa steg blir reklamationsnämnden, men det hade varit bra med ett par skriftliga opartiska bedömningar, jag har bara inte just nu någon god idé, jag går ut på danska MC sajter också och varnar för Continental, min kompis son i København kör Kawazaki och är vist med i fler organisationer, och likadan har jag ett par förbindelser i Norge
 
H

honda cbf 500

Guest
Mina orginaldäck av märket bridgestone höll 1500 mil innan kordan kom fram. Det var godkänt enligt mitt tycke. Orginaldäcken tyckte jag var lite spårkänsliga.Jag bytte till dunlop och dessa däck har knappt gått 1000 mil och är snart slut. Kordan kommer fram när som helst. Dessa däck är jag inte alls nöjd med ur milperspektiv men ur greppsynpunkt tycker jag de är bättre än orginaldäcken. Jag misstänker att dunlopdäcken har mjukare gummi.

Vilka firmor brukar Ni beställa ifrån?

Jag känner till hojdack.se samt däckonline. Har Ni tips utöver detta?

Mvh

Amir
 

Schuster

New member
Däck

Mina orginaldäck av märket bridgestone höll 1500 mil innan kordan kom fram. Det var godkänt enligt mitt tycke. Orginaldäcken tyckte jag var lite spårkänsliga.Jag bytte till dunlop och dessa däck har knappt gått 1000 mil och är snart slut. Kordan kommer fram när som helst. Dessa däck är jag inte alls nöjd med ur milperspektiv men ur greppsynpunkt tycker jag de är bättre än orginaldäcken. Jag misstänker att dunlopdäcken har mjukare gummi.

Vilka firmor brukar Ni beställa ifrån?

Jag känner till hojdack.se samt däckonline. Har Ni tips utöver detta?

Mvh

Amir

1500 Mil tycker jag är klart godkänt, efter mitt problem med Continental kör jag på ett Maxxis däck bak och fram har jag ett Dunlopdäck som jag hittade på nettet, någon hade köpt fel däckstorlek och skulle sälja, jag är än så länge nöjd med båda däcken, vad angår slitage och väggrepp, jag har kört ca. 400 mil på dem och tycker inte att de ser slitna ut, jag har en teori om att Continentaldäcket har haft en fel i Korden och det har tryckt den sönder på ena sidan, men samtidig måste det ha varit en förbasket dålig gummiblanning på mitt banan, på sidorna en det inte slitit, men min varning för Continental kvarstår, de verkar att strunta i all lagstiftning bara de får sålt sitt skräp, att det eventuellt stryker ett par Motorcyklister med,är inget att bry sig om, bara der blir klirr i Kassan, mitt försäkringsbolag var förövrigt ganska intresserad.
God week-end
 
H

honda cbf 500

Guest
däkfirmor och mc-verkstäder vill inte att däcken skall hålla längre än så...annars tappar de ju i försäljning.

Vad är det skillnad egentligen mellan mcdäck och bildäck? Är de inte bara att mcdäck är smalare?

Hur länge håller däcken på glidarhojar som dragstar 1100 och wildstar?

// Amir
 

Schuster

New member
Däck

Vad jag har kommit fram till är en normal hållbarhet på Motorcykel-däck mellan 8 till 15000 kilometer beroende lite på körning och maskinstorlek vid normal landsvägskörning, jag vet inte om någon har en annan mening om det. Motorcykel-däck har en annan gummiblanning än Bildäck de är mjukare utav sidorna så de klä-per bättra i kurvorna, apropå kvalitet så vill jag nock hellre att ett Däck exploderar på min Bil än på min Motorcykel i hög fart, Bilen har trots allt 4 hjul och risken för en katastrof är därvid betydligt mindre och ett Däck med endast 2200 kilometer bör man fortfarande kunna ha förtroende för, där skal inte textilkorden synas på ena sidan.
Men det verkar som om Continental räknar med ett vist antal begravningar av Motorcyklister, man kan jo fråga sig om där finns aktieinnehav i begravningsfirmor hos Continental
 
H

honda cbf 500

Guest
jag tycker att vi hojägare ska kräva att vi får ut lika många mil som bilägare får ut av sina däck...eller åtminstone mer än 1500 mil ...
 

SuperRetard

New member
jag tycker att vi hojägare ska kräva att vi får ut lika många mil som bilägare får ut av sina däck...eller åtminstone mer än 1500 mil ...

Jag har nu fått ut ganska exakt 500 mil ur mitt Pirelli Diablo. Nu är det förvisso olaligt sen några mil, men håller för en lugn hösttur eller 2 fortfarande. Det är jag OERHÖRT nöjd med, det förra höll bara 350 mil.

Eftersom du endast fokuserar på antal mil / krona så utgår jag ifrån att du bara kör långsamt rakt fram. Annars bör säkerheten vara av större intresse. Ett hojdäck som körs så spenderar 99% av sin livstid med samma yta mot marken, där en ytterst liten del tar upp friktionen. Jämfört med ett bildäck som lägger vikten på ca 1 kvdm.

Det kanske är läge att börja fundera på hur lång du vill att din karriär på 2 hjul ska bli? Ett däck med såna långmilsegenskaper är totalt värdelöst ur säkerhetssynpunkt då det måste vara stenhård och sakna all form av friktion.


Visst 220 mil är åt helvete för lite om man inte kör massa bana, men ställ rimliga krav på vad du begär.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag kör på blandade vägar och har en blandad körning. Kör inte bara rakt fram. Jag eftersträvar hela tiden att göra motorcykelkörning lika billig eller billigare än bil. Det skall vara ett billigt alternativ till bil tycker jag. Just nu känner jag att det för min del inte är så.

// Amir


Jag har nu fått ut ganska exakt 500 mil ur mitt Pirelli Diablo. Nu är det förvisso olaligt sen några mil, men håller för en lugn hösttur eller 2 fortfarande. Det är jag OERHÖRT nöjd med, det förra höll bara 350 mil.

Eftersom du endast fokuserar på antal mil / krona så utgår jag ifrån att du bara kör långsamt rakt fram. Annars bör säkerheten vara av större intresse. Ett hojdäck som körs så spenderar 99% av sin livstid med samma yta mot marken, där en ytterst liten del tar upp friktionen. Jämfört med ett bildäck som lägger vikten på ca 1 kvdm.

Det kanske är läge att börja fundera på hur lång du vill att din karriär på 2 hjul ska bli? Ett däck med såna långmilsegenskaper är totalt värdelöst ur säkerhetssynpunkt då det måste vara stenhård och sakna all form av friktion.


Visst 220 mil är åt helvete för lite om man inte kör massa bana, men ställ rimliga krav på vad du begär.
 

-ah

New member
jag tycker att vi hojägare ska kräva att vi får ut lika många mil som bilägare får ut av sina däck...eller åtminstone mer än 1500 mil ...

Wow.

5000 mil eller mer...
Kräva på, du! :D

Jag är väldigt nöjd med nuvarande Pilot Activ, som efter drygt 600 mil har gott och väl 50% kvar.
Varkar lovande, också eftersom greppet är bra. Utom möjligen i väta.
 

SuperRetard

New member
Wow.

5000 mil eller mer...
Kräva på, du! :D

Jag är väldigt nöjd med nuvarande Pilot Activ, som efter drygt 600 mil har gott och väl 50% kvar.
Varkar lovande, också eftersom greppet är bra. Utom möjligen i väta.

Lösnigen är strulig och heter dubbla uppsättningar kompletta hjul.

I regn är det regndäck, eller nästan som krävs, och de dör totalt om man ska ha dem när det är torrt och varmt. Bara gilla läget och ta det jäääkligt lugnt när det är blött!
 

SuperRetard

New member
Jag kör på blandade vägar och har en blandad körning. Kör inte bara rakt fram. Jag eftersträvar hela tiden att göra motorcykelkörning lika billig eller billigare än bil. Det skall vara ett billigt alternativ till bil tycker jag. Just nu känner jag att det för min del inte är så.

// Amir

Du begär det omöjliga..

Antingen får du leta nåt däck med värdelöst fäste från nån tillverkare ingen hört om.

Eller så får du gilla läget och lägga pengarna på däck. Ett tips är att höja däckstrycket en aning. jag körde sönder mitt förra framhjul på för lågt tryck, kom knappt 500 mil sen var det helt blankt på sidorna.

och om du bara vill åka hoj fö att det är billig, sälj den och ta bilen istället!
 

Schuster

New member
Däck

Jag har nu fått ut ganska exakt 500 mil ur mitt Pirelli Diablo. Nu är det förvisso olaligt sen några mil, men håller för en lugn hösttur eller 2 fortfarande. Det är jag OERHÖRT nöjd med, det förra höll bara 350 mil.

Eftersom du endast fokuserar på antal mil / krona så utgår jag ifrån att du bara kör långsamt rakt fram. Annars bör säkerheten vara av större intresse. Ett hojdäck som körs så spenderar 99% av sin livstid med samma yta mot marken, där en ytterst liten del tar upp friktionen. Jämfört med ett bildäck som lägger vikten på ca 1 kvdm.

Det kanske är läge att börja fundera på hur lång du vill att din karriär på 2 hjul ska bli? Ett däck med såna långmilsegenskaper är totalt värdelöst ur säkerhetssynpunkt då det måste vara stenhård och sakna all form av friktion.


Visst 220 mil är åt helvete för lite om man inte kör massa bana, men ställ rimliga krav på vad du begär.

Säkerheten är absolut det dominerande, just därför skal det helt enkelt inte förkomma att du tror du har ett nytt däck och sedan gör någon dig uppmärksam på att du behöver att byta omedelbart efter bara 220 mil, det anser jag är orimligt, jag vill nu inte precis beteckna mig som någon vägsnigel, jag har inget emot ganska tuff körning, men grejerna skal vare i orden, jag kör inte på Bana och helst inte på grus väg, men annars är jag inte den som ligger sist i kön
 

SuperRetard

New member
Säkerheten är absolut det dominerande, just därför skal det helt enkelt inte förkomma att du tror du har ett nytt däck och sedan gör någon dig uppmärksam på att du behöver att byta omedelbart efter bara 220 mil, det anser jag är orimligt, jag vill nu inte precis beteckna mig som någon vägsnigel, jag har inget emot ganska tuff körning, men grejerna skal vare i orden, jag kör inte på Bana och helst inte på grus väg, men annars är jag inte den som ligger sist i kön

Jag kör en del bana, och även grusväg om det "råkar bli så" när man letar nya vägar (fd crossåkare, så det är rätt kul även med 200 kg gathoj)..

..och jag kollar däcken VARJE gång inna jag kör. Kanske har man fått en spik i däcket, pyspunka eller vad som. Dessutom skvallrar onormalt slitage om felaktigt däckstryck etc så det känns rätt enkelt att kolla.

Att köra 200 mil, och blir FÖRVÅNAD över slitaget kräver att man inte kollat däcket en enda gång på 200 mil.. För mig är det helt otänkbart. Ingår tom i körkortsutbildningen att göra en säkerhetskontroll..
 
Top