däck

H

honda cbf 500

Guest
Om jag skulle behöva byta däck var 500 mil och med tanke på att kör nästa 1500 mil per säsong så skulle det innebära 3 om gångar däck..vilket blir dyrt för mig iaf.

// Amir

Jag kör en del bana, och även grusväg om det "råkar bli så" när man letar nya vägar (fd crossåkare, så det är rätt kul även med 200 kg gathoj)..

..och jag kollar däcken VARJE gång inna jag kör. Kanske har man fått en spik i däcket, pyspunka eller vad som. Dessutom skvallrar onormalt slitage om felaktigt däckstryck etc så det känns rätt enkelt att kolla.

Att köra 200 mil, och blir FÖRVÅNAD över slitaget kräver att man inte kollat däcket en enda gång på 200 mil.. För mig är det helt otänkbart. Ingår tom i körkortsutbildningen att göra en säkerhetskontroll..
 

SuperRetard

New member
Om jag skulle behöva byta däck var 500 mil och med tanke på att kör nästa 1500 mil per säsong så skulle det innebära 3 om gångar däck..vilket blir dyrt för mig iaf.

// Amir

Kör man på touringdäck, kör lugnt med en klen hoj och inte åker V-twin så klarar man sig rätt bra.

På SuperDuken "kanske" man skulle klara 800 mil på Pirelli Diablo om man körde toklugnt jämnt.. Men bättre är helt omöjligt för motorbromsen äter upp resten.

Men ska man börja tänka så när man åker hoj så är det ju inte kul längre. Ok att få ned kosten.. Jag är überpedant med underhåll etc för att minska slitage och få ned kosten genomatt alltid ha allt i trim. Jag försöker att tänka på hur det gasas (även om det brister rätt ofta :D) osv. vid gatåka eftersom et bl.a. kostar massvis med bakdäck för mig.

Men jag räknar med ca 4:-/mil däck vid aktiv gatkörning om man tänker sig lite för och skippar alla högfartsrepor som ändå inte är kul. Jag tappar inga mil på att åka bana eftersom jag kör för lite bana jämfört med gata, så däcket livslängd begränsas ändå av slitaget på mitten av däcket.
 

Schuster

New member
Däck

Kör man på touringdäck, kör lugnt med en klen hoj och inte åker V-twin så klarar man sig rätt bra.

På SuperDuken "kanske" man skulle klara 800 mil på Pirelli Diablo om man körde toklugnt jämnt.. Men bättre är helt omöjligt för motorbromsen äter upp resten.

Men ska man börja tänka så när man åker hoj så är det ju inte kul längre. Ok att få ned kosten.. Jag är überpedant med underhåll etc för att minska slitage och få ned kosten genomatt alltid ha allt i trim. Jag försöker att tänka på hur det gasas (även om det brister rätt ofta :D) osv. vid gatåka eftersom et bl.a. kostar massvis med bakdäck för mig.

Men jag räknar med ca 4:-/mil däck vid aktiv gatkörning om man tänker sig lite för och skippar alla högfartsrepor som ändå inte är kul. Jag tappar inga mil på att åka bana eftersom jag kör för lite bana jämfört med gata, så däcket livslängd begränsas ändå av slitaget på mitten av däcket.

Du skriver om att kolla Däck, da kan jag berätta för dig att i förbindelse med att jag skiftade ut mitt framdäck veckan för jag blev gjort uppmärksam på felet med mitt Bakdäck, mätte jag upp slit-banan på Bakdäcket till nära tre millimeter, så att Korden stack fram kom alldeles överraskande,jag är också mycket noga med att allt är i bästa trim, oavsett körskolan eller ej, och är något inte i godtagbar kondition så blir det med en gång ordnat, jag kan berätta för dig att när jag tog mitt körkort i 1956 i København, da fanns det inte så mycket speciella Däck för Motorcykel eller förövrigt annan utrustning, man körde i ett par gamla jeans och på vintern i bästa fall någon form av Mössa på Huvudet, Hjälm hade vi knappast ens sett, och aldrig ägt,da var Motorcykeln ett transportmedel till jobbet, och vi körde också transport på Nimbus med sidovagn, vi körde året om, och ibland var det riktig Vinter så man kom hem med blå fingra, i dag använder jag Motorcykeln delvis för nöje och delvis som ett bekvämt och smidigt transportmedel, att den är billig i drift är också en fördel.
Jag har nu körd ca. 6000 kilometer på mitt Maxxisdäck och där finns mycket kvar än, likadan mitt framdäck som är ett Dunlop, jag har sänt en anmälan till ARN, men det tager minst ett halvår, så vi får se.
 

Schuster

New member
Däck

Nästa kapitel i min konflikt med Continental om deras brist på garanti för deras livsfarliga Motorcykel-däck.
Jag har från ARN fått tillsänt argument av Continental angående min anmälan mot dem, innehållet består av en del irrelevante tekniska påstående som är enkla att argumentera emot.

(Detta däck har funnits på marknaden i ca 25 år, bara detta borgar för att detta är en pålitlig produkt som väl gjort sin tjänst)
Det finns fler som har haft problem med Continentals däck, i sig inte konstigt, fel kan uppstå.

(När det gäller milage finns ingen regel som är användbar eftersom slitaget påverkas av väldigt många faktorer. Hastighet-Motorstyrka-Last-Lufttryck-Vägbanan(vått/torrt)-Last-Temperatur-Stadskörning/Landsväg.)
Vist! Men vid normal Landsvägskörning utan annan Last än föraren och lite bagage och med rätt lufttryck är rimligen 220 mil och att Korden syns på ena sidan, ett tecken på antingen mycket dålig kvalitet eller ett typisk fabrikationsfel.

(På en tvåhjuling har kanske föraren den största inverkan och det är bara den eller de som kört fordonet som bäst vet om milaget är rimligt i förhållande till belastningen.)
Ja, men det finns ingen andra än jag som har kört Maskinen efter mitt köp av däcket, däcket är inte sliten på sidorna vilket jag anser som bevis för att där inte har körts hård extrem körning med Maskinen, en XJ900 alltså ingen direkt sportmaskin.

(Det är viktigt att monteringen i rammen blir rätt annars kan man få slitage som uppträder som felaktig hjulinställning på en bil detta inverkar naturligtvis också på milaget i stor utsträckning)
Min Maskin är Kardan-driven och där finns ingen chans att montera fel.

(Jag förutsätter att det är rätt däcksdimension da ett för litet däck ökar slitaget markant och lufttrycket blir automatisk för lågt MC modellen är för mig okänd då den inte finns med i utredningen)
Däcksdimensionen är helt enligt registreringsbevis och fabriksrekommandation.

(Att korden är framme på ett ställe är inget konstigt då en hjulenhet aldrig är helt rund, i däcket finns alltid viss ovalitet så också i fälgen, om dessa två högsta punkter sammanfaller så kan det bli mer tydligt som i detta fall, dock ej så mycket att enheten kommit utanför toleransen då hade man haft problem med vibrationer vilket ej har varit fallet här)
Däcket var totalt nerslitit där korden stack ut, ergo direkt farligt att köra på, så jag har svårt att som Continental anse detta som normalt, efter så lite kilometers körning, hade felet funnits på Fälgen, skulle mitt nuvarande Däck, ett Maxxis 6103 sett likadan ut, det har i nuläget rullat ca 1000 Mil utan problem och håller en bra bit till.

(Vi lämnar garanti enligt köpslagen mot fabriksfel men kan i detta fall ej upptäcka något fel i process eller tillverkning och bifaller därför ej kundens önskemål om ersättning)
Vadå garanti? Bortsett från Continentals dåliga tekniska bortförklarande nonsens, så är det Konsumentköplagen 20 a§ som gäller här, den säger att:
Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel om inte företaget kan bevisa att du själv orsakat felet.
På fakturan från försäljaren, Gummigubben, står angivit däcksgaranti 18 månader?
Jag kan inte få det till annat än ett stort fel, när korden på ett Motorcykeldäck, som jag av säkerhets och självbevarelsesdrift skiftade ut, stickar fram efter stackars 220 mils vanlig landsvägskörning.
Vi får se hur det går, men jag kör aldrig på Continentals däck i framtiden, det är mitt liv och hälsa för kostsamt till.
Önskar alla en god (Hjul) ett gott nytt År och en god Motorcykelsäsong i 2010, och köp inte Continentals däck om Ni hoppas att uppnå pensionsålder i hel tillstånd.
Jag kör fortfarande mycket när vädret tillåter, men är speciellt försiktig morgon och kväll, med Vägbanan.
 

SuperRetard

New member
"....jag skiftade ut mitt framdäck veckan för jag blev gjort uppmärksam på felet med mitt Bakdäck, mätte jag upp slit-banan på Bakdäcket till nära tre millimeter, så att Korden stack fram kom alldeles överraskande,jag är också mycket noga med att allt är i bästa trim..."


Det är något helt annat, utan att ha mer att gå på än ovan mening så är det ett solklart fabriksfel och måndagsexemplar.

Det enda jag ens teoretiskt kan tänka mig är att däcket blivit missahandlat (på eller utan mc) under fel förutsättning. Kört med närmast obefintligt ringtryck, klämt under transport eller liknande. Det skulle (teoretiskt) kunna få stålet att "gå av" och sticka rätt ut ur däcket. Men det är oerhört långsökt och kanske inte ens teoretiskt möjligt, men det enda jag kan tänka mig.

Håll tråden vid liv och återkom när du får veta mer!


Ps. Jag kommer till denna säsong byta ut mina Pirelli Diablo till Dunlop Qualifier RR. Pga torregenskaper i första hand.

Tror att bekanta kommer provköra det snart nya Dunlop SportSmart som fått lysande kritik, kanske byter jag till det senare då det tydligen ska ha även vettigt bra kall/våtegenskaper.
 

Triumph int

New member
Att bara få ut 220 mil är för lite, men det kanske är
så att Gummigubben inte kunde balansera däcket.

Jag har åkt med obalanserat framdäck och det vibrerade
inte under ca 150 km/h.

Är det nån här som har sett ett utslitet mc-däck som
har varit obalanserade.
 

Schuster

New member
Däck

Hade Däcket varit dåligt balanceret då hade jag känt av det med en gång så det tror jag inte på, jag tror att det har varit fel i stommen på Däcket, jag tror inte på ett fel på min Fälg, det hade visat sig också på mit nya Däck, men i första omgången har jag i mitt svar till ARN hänvisat till det rent juridiska i saken, om de frågar efter mer kan jag redovisa för det rent tekniska. Konflikten ligger rent juridisk inte mellan mig och Continental, da jag inte har köpt mitt Däck av Continental men av Gummigubben som på sin faktura skrivar 18 månaders garanti på Däck, Gummigubben skal så i sin tur ta konflikten med Continental, da Däcket är reklameret inom halvåret, behöver jag inte ens att bevisa något enligt konsumentköpslagen 20§a, Continental hänvisar till köpslagen som gällar mellan firmor och inte rör privatpersoner.
Jag tror väl också på at det är en ren Måndagsprodukt, men frågan är hur många sådana Däck med samma fabriksfel som finns på marknaden och kanske orsakar olyckor med tvåhjulingar, det är svagt av Continental at inte vidgå at de kan göra en fel produkt och istället kommer med en irrelevant sjöförklaring som verker rent nonsens.
Apropo: I går var jag på job och körde med min rullator, på hemvägen var en vattensamling som var drat lite ut över vägen, och där fanns Is under så jag kände det i bakhjulen, där hände inget men det var en liten varning at man skal se upp med Isfläckor på vägen, jag bor i Angered så det är inte långt nordut.
Jag hör av mig om det hänner något nytt med min konflikt, det rör sig inte om stora pengar men om säkerhet och princip.
 

Chrille J

New member
Arn

Hade Däcket varit dåligt balanceret då hade jag känt av det med en gång så det tror jag inte på, jag tror att det har varit fel i stommen på Däcket, jag tror inte på ett fel på min Fälg, det hade visat sig också på mit nya Däck, men i första omgången har jag i mitt svar till ARN hänvisat till det rent juridiska i saken, om de frågar efter mer kan jag redovisa för det rent tekniska. Konflikten ligger rent juridisk inte mellan mig och Continental, da jag inte har köpt mitt Däck av Continental men av Gummigubben som på sin faktura skrivar 18 månaders garanti på Däck, Gummigubben skal så i sin tur ta konflikten med Continental, da Däcket är reklameret inom halvåret, behöver jag inte ens att bevisa något enligt konsumentköpslagen 20§a, Continental hänvisar till köpslagen som gällar mellan firmor och inte rör privatpersoner.
Jag tror väl också på at det är en ren Måndagsprodukt, men frågan är hur många sådana Däck med samma fabriksfel som finns på marknaden och kanske orsakar olyckor med tvåhjulingar, det är svagt av Continental at inte vidgå at de kan göra en fel produkt och istället kommer med en irrelevant sjöförklaring som verker rent nonsens.
Apropo: I går var jag på job och körde med min rullator, på hemvägen var en vattensamling som var drat lite ut över vägen, och där fanns Is under så jag kände det i bakhjulen, där hände inget men det var en liten varning at man skal se upp med Isfläckor på vägen, jag bor i Angered så det är inte långt nordut.
Jag hör av mig om det hänner något nytt med min konflikt, det rör sig inte om stora pengar men om säkerhet och princip.

Vad är ARN´s rekommendation i detta ärende?
 

Schuster

New member
Däck

Vad är ARN´s rekommendation i detta ärende?

Än så länge ingenting direkt, det tager mycket lång tid för de behandler ärendet, brevet som jag fick var endast en information om Continentals inlägg til anmälan, i första omgången är det säkert bäst at hålla sig till det rent juridiska i saken, jag har et par Jurister inblandade i det hela, och vi skal endast gå in på det rent tekniska om där blir frågat om det, men Continentals eget påstand om obalans i Däcket, som kan orsaka felet innebär jo rimligen för os vanlig dödliga att det rör sig om fabriksfel fast de vil inte give garanti iallefall, det såger en hel del om Continental, jag återkommar så snart det hännar något, där finns också möjlighet att stämma Continental, det kostar i första taget 400 kronor men är ett lotteri och kan bli dyrt om man tabbar saken, svenska rättssystemet är ganska prostituerat, har man gott om pengar så får man oftast rätt.
 
H

honda cbf 500

Guest
börjar snart bli dags för att beställa däck till hojen. De däck som instruktionsboken rekommenderar för framdäcket är :

Bridgestone: BT 57F radial w: 1530 kr
Michelin pilot road c: 1304 Kr:

Bakdäck:

Bridgestone BT57R radial E: 1527 kr
Michelin pilot road: 1145 kr

Sen har jag kollat på michellin pilot road 2 och pilot road 2ct som några i denna tråd har rekommenderat mig.

pilot road 2

fram 1231 kr
bak 1482 kr

pilot road 2ct
fram 1167 kr
bak 1554 kr

http://www.bike.se/review/view.php?id=1887

http://www.bike.se/review/view.php?id=1901

enligt dessa recensioner så verkar pilot road 2 vara bättre än 2ct. Det är våtegenskaperna som får mig att tveka när det gäller 2ct.
Jag vet att de bridgestone däck som instruktionsboken rekommenderar rullar 1500 mil innan de är slut.

Jag vet inte riktigt vilka däck jag ska satsa på. Någon som har tips och råd?
2ct är ju intressant med tanke på att några har sagt de rullar runt 2000 mil.

// Amir
 

Chrille J

New member
2 ct

börjar snart bli dags för att beställa däck till hojen. De däck som instruktionsboken rekommenderar för framdäcket är :

Bridgestone: BT 57F radial w: 1530 kr
Michelin pilot road c: 1304 Kr:

Bakdäck:

Bridgestone BT57R radial E: 1527 kr
Michelin pilot road: 1145 kr

Sen har jag kollat på michellin pilot road 2 och pilot road 2ct som några i denna tråd har rekommenderat mig.

pilot road 2

fram 1231 kr
bak 1482 kr

pilot road 2ct
fram 1167 kr
bak 1554 kr

http://www.bike.se/review/view.php?id=1887

http://www.bike.se/review/view.php?id=1901

enligt dessa recensioner så verkar pilot road 2 vara bättre än 2ct. Det är våtegenskaperna som får mig att tveka när det gäller 2ct.
Jag vet att de bridgestone däck som instruktionsboken rekommenderar rullar 1500 mil innan de är slut.

Jag vet inte riktigt vilka däck jag ska satsa på. Någon som har tips och råd?
2ct är ju intressant med tanke på att några har sagt de rullar runt 2000 mil.

// Amir

Hej Amir

Tycker att du skall välja 2 CT däcket.Om du läser Motorrads senaste däcktest så var Pilot Road 2CTs våtgrepp det bästa av alla testade däck. Har kört detta däcket på kalla och våta vägar där jag upplever våtgreppet som extremt bra. Med 150 hk hojar kan man provocera fram släpp under acc. Det enda negativa som jag har att säga om detta däck är att en BMW K1200S blir väldigt lättsvängd på gränsen till instabil i hög fart jämfört med pilot power som har halva livslängden och går stabilt men det är två olika typer av däck. Pilot Road 2CT är ett mkt bra däck för touring/vardagskörning.

Mvh
Chrille
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej Chrille,

Tack för ditt svar. Kommer du vilket nummer det var så att jag kan se om jag kan få tag i ett exemplar?

Mvh

Amir

Hej Amir

Tycker att du skall välja 2 CT däcket.Om du läser Motorrads senaste däcktest så var Pilot Road 2CTs våtgrepp det bästa av alla testade däck. Har kört detta däcket på kalla och våta vägar där jag upplever våtgreppet som extremt bra. Med 150 hk hojar kan man provocera fram släpp under acc. Det enda negativa som jag har att säga om detta däck är att en BMW K1200S blir väldigt lättsvängd på gränsen till instabil i hög fart jämfört med pilot power som har halva livslängden och går stabilt men det är två olika typer av däck. Pilot Road 2CT är ett mkt bra däck för touring/vardagskörning.

Mvh
Chrille
 

Svampe

New member
En liten parentes bara.

Det däck som alla kallar för "pilot road 2ct" heter enligt Michelin "Pilot road2".
Det är samma däck MAO.

Det är Power serien som heter 2CT.

Såg så rörigt ut när det är samma däck ni pratar om men med olika namn.
 

Chrille J

New member
Motorad

Hej Chrille,

Tack för ditt svar. Kommer du vilket nummer det var så att jag kan se om jag kan få tag i ett exemplar?

Mvh

Amir

Hej Amir

Det är en test i 3 tidningar där man vill visa skillnaden på sport, sporttouring och touringdäck om jag minns det helt rätt. Det är nr: 7,8 och 9 -2009 som testet är med i. Tror att det är i nr 3 det står mest i om Pilot Road 2CT.
jag har kört på dom flesta fabrikat och det är marginell skillnad mellan dessa enligt mina erfarenheter när man åker på samma typ av däck. Ett modernt touringdäck räcker långt även på en sporthoj vid "normal gatkörning".Är det livslängd du är ute efter så är det pilot road 2 ct som är rätt däck för dig. Dunlop Roadsmart fungerar också utmärkt. Även Continental har släppt ett nytt däck i år med liknande prestanda men kommer inte ihåg vad det heter.
Kommer själv att köra Pilot Road 2 CT igen då jag kommer att göra en 700mils resa denna sommar i Alperna.
 

Chrille J

New member
Pilot Road 2

En liten parentes bara.

Det däck som alla kallar för "pilot road 2ct" heter enligt Michelin "Pilot road2".
Det är samma däck MAO.

Det är Power serien som heter 2CT.

Såg så rörigt ut när det är samma däck ni pratar om men med olika namn.

Hej

Ursäkta namn fakta felet. synd att jag inte såg ditt inlägg innan jag svarade Amir igen. Jag klandrar en sen Fredag kväll för detta.

ha en bra forts på helgen

Mvh

Chrille
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Tack för förklarningen men varför har de olika serien olika namn när det är ändå samma däck?

Jag hänger inte riktigt med.

HÄlsningar,

Amir
En liten parentes bara.

Det däck som alla kallar för "pilot road 2ct" heter enligt Michelin "Pilot road2".
Det är samma däck MAO.

Det är Power serien som heter 2CT.

Såg så rörigt ut när det är samma däck ni pratar om men med olika namn.
 

Svampe

New member
Hej,

Tack för förklarningen men varför har de olika serien olika namn när det är ändå samma däck?

Jag hänger inte riktigt med.

HÄlsningar,

Amir
Pilot Road2 heter det, och det många kallar Pilot road 2CT är samma däck. Finns även ett Pilot road, det är utan 2 komponentsgummi.
Det är ett touringdäck / sporttouringdäck med 100% silica.

Pilot power finns både som "vanligt" däck och med 2 komponentsgummi, 2CT.
Det är sportdäck för gata med 100% silica.

Varför ett heter "2" och ett heter "2CT" kan jag inte svara på.
 
Last edited:

Chrille J

New member
Pilot Road

Hej,

Tack för förklarningen men varför har de olika serien olika namn när det är ändå samma däck?

Jag hänger inte riktigt med.

HÄlsningar,

Amir

Hej

hade lite tid över och kollade lite fakta om namnen Pilot road och pilot road2 det är två helt olika däck även till mönstret. 2CT står för 2two compound technology enligt Michelin på deras hemsida. Pilot Road 2 har 2CT teknik i slitbanan men har inte detta tillägg i produktnamnet som syskon däcket PilotPower 2CT har. Men bägge däcken har 2gummi teknik i slitbanan.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag var inne på www.hojdack.se hemsidan och klickade på pilot road 2 resp pilot power 2ct och det är precis som du säger Chrille att bägge är dual compound däck men power 2ct ska enligt hemsidan ha citat"Med mjukare blandning på skuldran för ännu bättre fäste".

Jag tror att jag köper michelin pilot road 2.
Det lutar åt det hållet.

Tackar för hjälpen.

// Amir
Hej

hade lite tid över och kollade lite fakta om namnen Pilot road och pilot road2 det är två helt olika däck även till mönstret. 2CT står för 2two compound technology enligt Michelin på deras hemsida. Pilot Road 2 har 2CT teknik i slitbanan men har inte detta tillägg i produktnamnet som syskon däcket PilotPower 2CT har. Men bägge däcken har 2gummi teknik i slitbanan.
 

SuperRetard

New member
Köptips:

Just NU (15/2-10) kostar Dunlop Qualifier RR endast 1200 pix på Däckonline!

Jag ska kolla vad jag kan få tag i nya SportSmart-däcket för, men lutar åt Q rr denna gång med det priset!
 
Top