Däck
Nästa kapitel i min konflikt med Continental om deras brist på garanti för deras livsfarliga Motorcykel-däck.
Jag har från ARN fått tillsänt argument av Continental angående min anmälan mot dem, innehållet består av en del irrelevante tekniska påstående som är enkla att argumentera emot.
(Detta däck har funnits på marknaden i ca 25 år, bara detta borgar för att detta är en pålitlig produkt som väl gjort sin tjänst)
Det finns fler som har haft problem med Continentals däck, i sig inte konstigt, fel kan uppstå.
(När det gäller milage finns ingen regel som är användbar eftersom slitaget påverkas av väldigt många faktorer. Hastighet-Motorstyrka-Last-Lufttryck-Vägbanan(vått/torrt)-Last-Temperatur-Stadskörning/Landsväg.)
Vist! Men vid normal Landsvägskörning utan annan Last än föraren och lite bagage och med rätt lufttryck är rimligen 220 mil och att Korden syns på ena sidan, ett tecken på antingen mycket dålig kvalitet eller ett typisk fabrikationsfel.
(På en tvåhjuling har kanske föraren den största inverkan och det är bara den eller de som kört fordonet som bäst vet om milaget är rimligt i förhållande till belastningen.)
Ja, men det finns ingen andra än jag som har kört Maskinen efter mitt köp av däcket, däcket är inte sliten på sidorna vilket jag anser som bevis för att där inte har körts hård extrem körning med Maskinen, en XJ900 alltså ingen direkt sportmaskin.
(Det är viktigt att monteringen i rammen blir rätt annars kan man få slitage som uppträder som felaktig hjulinställning på en bil detta inverkar naturligtvis också på milaget i stor utsträckning)
Min Maskin är Kardan-driven och där finns ingen chans att montera fel.
(Jag förutsätter att det är rätt däcksdimension da ett för litet däck ökar slitaget markant och lufttrycket blir automatisk för lågt MC modellen är för mig okänd då den inte finns med i utredningen)
Däcksdimensionen är helt enligt registreringsbevis och fabriksrekommandation.
(Att korden är framme på ett ställe är inget konstigt då en hjulenhet aldrig är helt rund, i däcket finns alltid viss ovalitet så också i fälgen, om dessa två högsta punkter sammanfaller så kan det bli mer tydligt som i detta fall, dock ej så mycket att enheten kommit utanför toleransen då hade man haft problem med vibrationer vilket ej har varit fallet här)
Däcket var totalt nerslitit där korden stack ut, ergo direkt farligt att köra på, så jag har svårt att som Continental anse detta som normalt, efter så lite kilometers körning, hade felet funnits på Fälgen, skulle mitt nuvarande Däck, ett Maxxis 6103 sett likadan ut, det har i nuläget rullat ca 1000 Mil utan problem och håller en bra bit till.
(Vi lämnar garanti enligt köpslagen mot fabriksfel men kan i detta fall ej upptäcka något fel i process eller tillverkning och bifaller därför ej kundens önskemål om ersättning)
Vadå garanti? Bortsett från Continentals dåliga tekniska bortförklarande nonsens, så är det Konsumentköplagen 20 a§ som gäller här, den säger att:
Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel om inte företaget kan bevisa att du själv orsakat felet.
På fakturan från försäljaren, Gummigubben, står angivit däcksgaranti 18 månader?
Jag kan inte få det till annat än ett stort fel, när korden på ett Motorcykeldäck, som jag av säkerhets och självbevarelsesdrift skiftade ut, stickar fram efter stackars 220 mils vanlig landsvägskörning.
Vi får se hur det går, men jag kör aldrig på Continentals däck i framtiden, det är mitt liv och hälsa för kostsamt till.
Önskar alla en god (Hjul) ett gott nytt År och en god Motorcykelsäsong i 2010, och köp inte Continentals däck om Ni hoppas att uppnå pensionsålder i hel tillstånd.
Jag kör fortfarande mycket när vädret tillåter, men är speciellt försiktig morgon och kväll, med Vägbanan.