Börjar med den här bilden
Hahaha, den var bra!
Jo även om det kan verka så eftersom jag ibland skriver på konstiga tider så beror det mer på att jag är flexibel och äger både mitt företag och min tid och då blir det lätt lite olika tider ibland när man inte har någon som står bakom en med en piska
Missförstå mig inte, jag tror på vätgas som energibärare i framtiden. Dock tror jag att det ligger ganska långt fram i tiden innan det blir verklighet (minst 10år).
Du skriver själv att tekniken har funnits länge. Jag köper inte resonemanget att det endast är vilja som saknas. För om det är något människan är bra på så är det att utnyttja tillfällen att tjäna pengar. Snarare beror det på att det är svårt att få lönsamhet i det då det går åt för mycket energi att framställa vätgas idag.
Men, som sagt, utvecklingen går framåt och jag hoppas verkligen att det går fortare än jag tror.
Jag tror också att vätgasproduktion kanske ligger 10 år framåt i tiden... Tyvärr ska väl tilläggas. Jag håller också med dig om att det handlar om att tjäna pengar, men grunden till detta är var våra åsikter skiljer sig åt och iom att jag menar att det ligger helt andra intressen bakom vilket du kanske skulle kalla "konspirationsteorier".
Jag hävdar inte att det inte skulle vara lönande med vätgasproduktion, tvärt om. Bilindustrin är t.ex. mycket intresserade och bryr sig knappast om vad folk har i tanken, dom vill sälja bilar, punkt slut.
Problemet menar jag ligger i att det finns mycket och många stora och starka ekonomiska och globala intressen mot att införa vätgasdrift. Oljeindustrin är bara en av dom. Mer eller korrupta regeringar, inte minst i den s.k. "demokratiska" västvärlden är en annan. I detta ligger även möjligheten att beskatta bränsle (läs: överbeskatta). Motsvarande intressen finns även i etanolproduktionen, transporter och mycket mycket annat.
Hur skulle man kunna beskatta vatten? El? Solceller? Var ska man använda för argument för ev. beskattning? Miljön när alla avgasvärden visar noll inklusive CO? Kanske att det blir någon miljondels procent högre luftfuktighet av all vattenånga?
Jag tror faktiskt inte att mina "konspirationsteorier" ligger så långt ifrån verkligheten
Faktum är att jag har lite tankar på att göra en vätgaskonvertering på en bil med inbyggd elektrolyt och sladdvinda för tankning istället för hål. Tyvärr har jag inte tillräckliga kunskaper i det praktiska d.v.s. att få ihop komponenterna även om jag iaf nästan vet hur det funkar rent tekniskt, och ritningar finns ju på nätet.
Tills dess tycker jag inte att man ska baktala alternativ som redan finns tillgängliga och som är MYCKET bättre än att fortsätta köra på helt fossila bränslen. Framställningen av etanol är inte perfekt men utvecklingen går framåt även här och den är inte så hemsk som kvällspressen försöker få den till. Om jag också får lov att vara lite konspiratorisk så tror jag oljelobbyn har mycket med de rykten som sprids att göra (duh!).
Tro mig, om oljan fortfarande finns kvar när vätgasproduktionen tagit fart så kommer oljelobbyn inte bara sitta och titta på medan de förlorar sina kära oljepengar...
Jag baktalar inte etanol, men skulle myndigheterna verkligen vara intresserade av en övergång till etanol så borde dom inte beskatta den nästan lika hgårt som bensinen. Skulle "skiten" kosta kanske 5-6 kr/l så skulle jag titta seriöst på möjligheterna att konvertera. Men när det bara skiljer 2-3 spänn och förbrukningen går upp 40% så är det inte värt även om man får lite mer pulver.
På tal om oljelobbyn så tror jag inte heller att dom skulle sitta och titta på och det gör om inte heller. Som jag sa så har dom stora och starka ekonomiska intressen, inte bara på den privata marknaden utan även inom stater. Det är ju inte utan anledning som det kallas för "det svarta guldet".
Har du t.ex. hört talas om "Lundin Oil"? Carl Bildt är nog knappast den enda i riksdagen som har intressen i detta och liknande bolag. Man behöver nog varken vara moderat eller ens borglig för det.
Tänk dig att någon gjorde en mirakulös guldfyndighet, hela Mount Everest består av guld eller nåt sånt. Guldpriserna skulle falla som en gråsten och alla världens riksbanker som har guldreserver skulle få totalpanik är skiten plöstligt inte är värt mer än lite kiselberg. Världens länder skulle ju göra allt som stog i deras makt för att dölja det, spränga det, begrava det, kasta atombomber på det
Nu lär det nog inte finnas något sånt guldberg, men "det svarta guldet" står inte "det gula guldet" långt efter. Skillnaden är att medan "det gula guldet" är svårt att få tag på och kommer att förbli dyrt så kan i stort sett vem som helst med lite teknisk kunskap börja producera en näst intill självförsörjande vätgasmotor. Men akta dig om man skulle börja göra det i industriell skala, då lär nog köparna (d.v.s. dom som vill köpa och lägga ner) komma en efter en och säljer du inte så lär dom sluta vara trevliga och kanske börja erbjuda bly istället för guld
Konspiratoriskt? Det beror på hur man ser det, men det har hänt förr.